93/11/06-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد - (تکریم فرزندان در سیرهی حضرت رسول )
موضوع برنامه: تکریم فرزندان در سیرهی حضرت رسول
كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 93/11/06
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
خبرم رسید امشب که انگار خواهی آمد * * * سر من فدای راهی که سوار خواهی آمد
به لبم رسیده جانم تو بیا که زنده مانم * * * پس از آن که من نمانم به چه کار خواهی آمد
غم و غصهی فراغت بکشد چنان که دانم * * * اگرم چون بخت روزی به کنار خواهی آمد
منم و دلی و آهی ره تو درون این دل * * * مرو بی من اندر این ره که فگار خواهی آمد
همه آهوان صحرا سر خود نهاده بر کف * * * به امید آن که روزی به شکار خواهی آمد
شریعتی: سلام میگویم به همهی شما هم وطنان خوب خیلی خوش آ مدید به سمت خدای امروز در هر کجا که هستید ایام به کامتان باشد خیلی خوشحالیم در این لحظات همراه شما هستیم. حاج آقای فرحزاد سلام علیک و رحمة الله خیلی خوش آمدید.
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما همکاران عزیز و همهی بینندگان خوب و عزیز عرض سلام دارم آرزوی موفقیت برای همهی سروران و عزیزان دعا میکنیم که هر کجا هستند زیر سایهی اهل بیت خوش و خرم و شاداب باشند و باران رحمت الهی هم که ان شاء الله میخواهیم بیش از این بر مملکت ما ببارد.
شریعتی: پیامهای خیلی خوبی داشتیم بازتابهای خیلی خوبی از بحث هفتههای گذشته مان که همان محبت به کودکان بود در سیرهی پیامبر. در ذیل همان بحث اصلی و کلی که حیا و ادب بود و خیلی از پدر مادرها گفتند ما نمیدانستیم این قدر باید هوای بچهها را داشته باشیم ادمهی بحث را میشنویم.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. همان طور که اشاره فرمودید هم یک سری بینندههای عزیز با یک ساعت تاخیر شروع شده به جمع ما پیوستند و اصرار کردند که این ساعت هم ساعت خوبی است و خیلی هم همان بینندهها سر همان قرار همیشگی فکر کردند برنامه نیست. برای این که حق آنها ادا شود خیلی فشرده عرض کردیم که مسائل تربیتی را خیلی جدی باید گرفت همان طوری که ما مثلا کسی گواهینامه نداشته باشد نمیگذاریم رانندگی بکند واقعا هم خطرناک است همسرداری و فرزندداری چیزهایی نیست که از بقیهی علوم کمتر باشد ما برای خیاطی و برای آشپزی برای هنر و ورزش و خیلی از مسائل چه بسا بعضیهایش هم ممکن است ضروری نباشد وقت میگذاریم کلاس آموزشی و مربی میگذاریم ولی مهارت زندگی کردن آداب معاشرت با پدر مادر با همسر با اولاد با نزدیکان که عمری با اینها داریم زندگی میکنیم اینها باید در اولویت یادگیری و فراگیریها باشد و حتی یاد دادن اینها هم اجباری باشد هیچ مشکلی ندارد بعضی از بینندهها عرض کردم چرا در تربیت بعضی مسائل اجبار و فشار خوب نیست به زور کسی را وادار به نماز بکنیم خوب نیست ولی اصل آموزش واقعا همان طور که اگر بچهای نخواهد مدرسه برود نمیخواهد با سواد شود چطور همه جمع میشوند به هر حیلهای او را وادار میکنند راضیاش میکنند مسائل مهارتهای زندگی هم اولویت مهمی دارد واقعا باید جدی بگیریم ما یک عمری سعادتمان و خوشی دائمی آخرتی ما است خدای نکرده یک عمری انسان در آتش جهنم باید بسوزد کمال و این که شقی شدن و سعید شدن یک موضوعی نیست که اهمیت ندهیم. در همین دنیا هم تبعات دارد. تمام ظلمها فسادها خیانتها اذیت و آزارها مال این است که یک انسانی از مسیر انسانیت بیرون میرود و همه را به زحمت میاندازد یک مثال خوبی مثنوی میزند میگوید یک کسی علم نحو و ادبیات را خیلی گرفته بود همه اش سرش در این علم بود میگفت هر چه است در علم ادبیات است الفاظ را درست ادا کنیم مفاهیم ظاهری را خوب درک بکنیم ضَرَبَ ضَرَبا را جدی گرفته بود سوار کشتی شد برای مسافرت، کنار ناخدای کشتی نشسته بود همه اش از علم ادبیات میگفت که چقدر مهم است اگر زیر و زِبَر را اشتباه بگوییم معنی عوض میشود به ناخدا گفت تو از این ادبیات واردی؟ ناخدا گفت نه بلد نیستم مرد گفت نصف عمرت بر باد است، یعنی نصف عمرت ضایع شده یک مدت که مسیر را طی کردند دریا طوفانی شد و کشتی در شرف غرق شدن بود مجبور شدند از کشتی خودشان را بیرون بیندازند و یا بر اثر طوفان کشتی غرق میشد ناخدا رو کرد به این بنده خدایی که در علم ادبیات خیلی مهارت داشت گفت شما شنا کردن بلد هستی؟ گفت نه گفت تمام عمرت بر باد است. حالا بعضی چیزها است اگر بلد نباشی همهی هستی و سعادتات بر باد است لذا یادگیری این که ما چگونه بچهها را تربیت بکنیم یادگیری این که گاهی یک فرمول خیلی ساده است یعنی اگر با بچه بتواند این نحوه برخورد شایسته داشته باشی زیر و رو میشود عوض میشود یا خانم با آقا و به عکس اگر یک برخورد این طوری تحمل کند او درد دل هایش را بگوید شما سکوت کنی گاهی میبینی یک برنامه سکوت و توجه کردن عقده هایش خالی میشود مشکلات روحی روانی اش برطرف میشود خیلی کار سنگینی نیست که میترسیم اگر مهارتهای همسر داری و فرزندداری و مهارتهای برخورد با پدر مادر و برادر و خواهر فامیل و همسایه و ارباب رجوع را تمرین کنیم کار ظریفی است اگر ظرافتهای ساده و روان را یاد بگیریم هم خودمان راحت میشویم اعصاب و روانمان و زندگی راحتی داریم وقتی به حریم دیگران تعدی نکردیم وجدان ما راحت است و هم این که دیگران در رفاه و آسایش کنا ما زندگی خواهند کرد یادگیری اینها خیلی لازم است پیامهای فراوانی داشتیم که کتابهایی در این زمینه معرفی کنید برای تربیت فرزندان ان شاء الله بعد از تلاوت قرآن معرفی میکنیم. برای تربیت فرزند و عزیزانی که زیر مجموعه هستند راههایی است ما شروع میکنیم چند راه را فشرده عرض میکنیم یکی از مهم ترین و اساسی ترین راههای تربیت زیر مجموعه و فرزندان راههای عملی است یعنی فرزندان ما حوصلهی امر و نهی زیاد یا موعظههای زیاد یا نصیحتهای زیاد را ندارند خصوصا در این زمان صبر و حوصله شان کم است و فرار میکنند و زیاد یک چیزی را بازگوک رکردن و امر و نهی زیاد حالت لجاجت و حالت موضع گیری درست میکند لذا هر چه میتوانیم کمتر نصیحت و موعظه کنیم و کمتر امر و نهی کنیم با رفتارهایمان با بچهها حرف بزنیم این خیلی موضوع مهمی است یعنی یک پردر و مادر با اخلاق با محبت با نوازش رفتار پسندیدهای داشته باشند قلب فرزند را تسخیر کنند گفت همان که رشتهای در گردنم افکنده دوست میکشد هر جا که خاطر خواه اوست اگر پدر مادر بتوانند در قلب و جان بچه جا باز کنند یک پدر وارسته و یک مادر وارسته دروغ نگوید بچه هم دروغ نمیگوید راستگویی را با عمل و رفتار یاد بدهد اگر من به بچه ام بگویم دروغ نگو ولی اگر کسی زنگ زد بگو بابا خانه نیست این بچه به حرف من گوش نمیدهد رفتار من در او اثر دارد. یک پدری سیگار دود کند در صورت بچه و بگوید سیگار نکش خیلی چیز بی خودی است بچه رفتار من را الگو میگیرد. یک کلام نورانی آیت الله بهاء الدینی میفرمودند فرزندان ما زیرمجموعه اطرافیان ما آن طوری که ما رفتار میکنیم و عمل میکنیم میشوند نه آن طوری که حرف میزنیم و نه آن طوری که ما میخواهیم. ما الگوی بچهها هستیم. حتی در روایت داریم بچههای خردسال فکر میکنند شما خدای او هستید همه کارهی او هستید، رزق و روزی را از ما میخواهند بچه میآید داد میزند میگوید گرسنهام یا بچهای که زبان ندارد با گریه میگوید گرسنهام غیر پدر و مادر کسی را نمیشناسد و این قدر پدر مادر را قدرتمند میداند کانه با عالم هستی حرف میزند با قدرت خدا دارد حرف میزند رفتارهای ما خیلی خیلی اثر عمیقی دارد. مادری که اول وقت وضو میگیرد نماز میخواند حجاب دارد با محبت است قطعا بداند در بچه اش اثر مثبت دارد و پدر همین گونه است روایتی که یک بار دیگر اشاره کردیم خیلی از بچههایی که ناهنجاریهایی داشتند آوردند خدمت پیغمبر خدا که چون پیغمبر خدا اولین عمل کننده بوده در رفتار که او نصیحت کند و او بگوید تا حرفش اثر کند این را عرض کردیم که یک روز بچهای را آوردند عادت داشت خرما بیش از اندازه میخورد به پیغمبر خدا عرض کردند سفارش کن خرما نخورد تا اثر کند فرمودند بروید فردا بیایید گفتند امروز با فردا چه فرقی دارد فرمودند امروز چون خودم خرما خوردم ولو جلوی بچه نبوده پنهانی خوردند چون امروز خودم خرما خوردم رطب خورده منع رطب کی کند؟ این است که شیوههای رفتاری ما بسیار بسیار مهم است خانهای که در آن گناه و معصیت نمیشود خانهای که در آن ماهواره نمیپذیرند یا شبکههایی را که اصلا نگاه کردنش خیلی ناهنجاری میآورد. اگر پدر مادر خودشان بیایند چیزهای ناهنجار ببینند از بچهها چه توقعی است وقتی خود پدر و مادر راه جهنم را باز میکنند. دیگر نصیحت جایی ندارد اثر معکوس هم گاهی دارد خانوادهای که در آن نماز و دعا و قرآن و محبت و صلح و صفا و یگانگی است قطعا در بچهها اثر دارد. یک روایت زیبایی دیدم از پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند خانهای که در آن قرآن تلاوت نشود خانهای که در آن یاد خدا نشود فرمود برکت از آن خانه میرود و کم میشود ملائکه میروند شیاطین حاضر میشوند خانههایی ما داریم محل نزول ملائکه و محل نزول رحمت خدا است خانههایی که در آن قرآن تلاوت میشود روایت داریم برای اهل آسمان میدرخشند همان طور که ستارهها برای اهل زمین میدرخشند اینها واقعا همین طور است واقعیت است خانوادهای که در آن ادب رعایت میشود حقوق هم دیگر رعایت میشود پدر به مادر احترام میگذارد و به عکس این قطعا در بچه اثر میگذارد بالاترین روش تربیتی روشهای رفتاری است یعنی با رفتار با اخلاق پسندیده بگوییم بد اخلاقی چیز بدی است با صدق و راستی بگوییم دروغ و کلک و حقه بازی چیز بدی است
شریعتی: همان طور که در همهی عرصههای زندگی باید دعوت به خوبی کنیم با عمل
حاج آقا فرحزاد: بله چه برای خودمان چه برای دیگران و زیرمجموعه رفتارهای پیغمبرها و انبیا راه شان راه رفتاری بوده پیغمبر ما خیلی کم صحبت میکردند روایت داریم اکثر اوقات ساکت بودند سکوت داشتند ولی با عمل و رفتار امام صادق علیه السلام فرمودند كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِكُمْ بدون زبان و امر و نهی زیاد و حرافی این خسته میکند عمل کن با همان رفتارت دعوت کن. یک مثال خوبی یکی از بزرگان میزدند میفرمودند یک فامیلی رفته بودند کربلا زیارت رفته بودند کنار نهر فرات و دجله نشسته بودند کنار نهر فرات برای این که سابقا وقت وسیع بود میرفتند چند ماه میماندند آبگوشتی بار کرده بودند، یک دزدی آمد به اینها گفت شما که این آبگوشت را این جا بار کردید فکر نمیکنید کسی بیاید بلند کند ببرد گفتند ما نشستیم نگاه کنیم چطوری میآید کسی میبرد گفت برای شما یاد میدهم چطوری میبرد گفت این دیزی را میبینید یک دستمال میگیرد از خود شما چون داغ است این دیزی را میگذارد روی سرش گفتند خب ما هستیم داریم نگاه میکنیم گفت وقتی گذاشت روی سرش میرود در این دجله خودش را میاندازد در دجله با پا بلد است شنا کند راه میگیرد میبرد جلوی چشم اینها دیزی را گذاشت روی سرش گرفت برد آن طرف دجله، اینها هم شنا بلد نبودند نمیتوانستند کاری بکنند یعنی در روز روشن عملا به اینها کار را یاد داد روز روشن عملا به مردم کارهای خوب و پسندیده یاد بدهیم راههای بد یاد ندهیم اثر عمیق در وجود بچهها میگذارد یکی از روشهای بسیار مهم در تربیت و ادب نسبت به بچهها پرهیز از خشونت و تحقیر و اهانت و فحاشی و هتاکی است آن قدر روایت داریم حرمت بچه حرمت مهمی است بچه معصوم است ولی خدا است آزار دادن شکنجه دادن اذیت کردن کتک زدن حتی ما داریم که وَلا تُقَبِّحُوا لَهُ وَجْها اگر بچهای که مخصوصا فهم و درکش باز شده نام گذاری شده اگر وارد مجلس میشود برایش جا باز کنید احترام کنید مثل یک آدم بزرگ تکریم کنید مثل یک شخصیتی که وارد شده جای خوب مجلس را بدهیم جواب سلام او را بدهیم.
شریعتی: این خودش هم خیلی تاثیر دارد بچه که احساس شخصیت بکند کارمان اثرش را میکند.
حاج آقا فرحزاد: بله خیلی اثر دارد برعکسش وقتی ما اهانت میکنیم محل نمیگذاریم بود و نبودش را اهمیت نمیدهیم حتی گفته اند وَلا تُقَبِّحُوا لَهُ وَجْها میگوید چهره ات را درهم نکن برای بچه عرض میکنیم بعدا یک قهر موقت کوتاه بعضی موردهای خاصی که خیلی طرف شلوغ کرده اجازه داده اند ولی همیشه با روی گشاده و باز برخورد کنید فرمود با قباحت با ترش رویی با بچه برخورد نکنید این اثر منفی میگذارد الگوبرداری میکند او هم بداخلاق میشود هر گونه آزار دادن توهین کردن اهانت کردن کتک زدن که در روایات ما خیلی نهی شده ما در روایت داریم پیامبر عظیم الشان صلی الله علی و آله و سلم فرمودند لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یُوَقِّرْ کَبِیرَنَا وَ یَرْحَمْ صَغِیرَنَا، لَیْسَ مِنَّا تعبیر تندی است یعنی جز ما نیست امت و پیرو ما نیست مسلمان واقعی نیست کسی که حرمت بزرگترها را نگه ندارد و به کوچکتر از خودش هم رحم نکند مهربانی نداشته باشد بچهها را اذیت کردن و آزار دادن گناه خیلی بزرگی است.
شریعتی: میگوید بچهی خودم است دوست دارم بزنم.
حاج آقا فرحزاد: نخیر حق ندارد و اگر در حدی باشد که سرخ شود و کبود شود دیه واجب میشود پیش خدا مسئول است باز این روایتی که هم از پیغمبر خداست و هم از امیرالمومنین که سفارش میکردند نسبت به زیرمجموعه و نسبت به بانوان یک حرمت خاصی را قائل شوید أُوصِیكُمْ بِالضَّعِیفَیْنِ النِّسَاءِ وَ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُكُم موقع شهادتشان چه بانوانی که در کنار ما زندگی میکنند چه افرادی که زیر مجموعهی ما هستند به اینها چون از نظر جسمی و از نظر ظاهری ممکن است ضعیف باشند زور و قدرتی که مرد دارد خانم ندارد باید خیلی مراعات کنیم یک روایت عجیبی در اصول کافی دیدم که امام صادق علیه السلام فرزندی داشتند به نام جناب اسماعیل فرزند خوبی هم بوده البته اتفاقی حادثهای برایش پیش آمده و الا امام صادق هم دوستش داشته و فرزند خوبی بوده اسماعیلیه خودشان را منتسب به این فرزند امام صادق میدانند در حالی که او در زمان خود حضرت از دنیا رفتند و حضرت نماز خواندند و دفن کردند امام نبود ولی اینها متاسفانه ایشان را به امامت گرفتند در روایت در کافی داریم یک موقعی یک شخصی آمد خدمت امام صادق علیه السلام به حضرت عرض کرد من منزل فرزندتان اسماعیل بودم سخت مریض شده خانه افتاده حالش بد است حضرت یک نفر را فرستادند فرمودند برو از حال فرزندم خبر بگیر و علتش را جویا بشو که چه چیزی باعث شده مریض شود میگوید من رفتم منزل فرزند امام صادق علیه السلام سراغ گرفتم که حالت چطور است گفتند حالش بد است از جا نمیتواند بلند شود احوال پرسی از خودش کردم گفتم چه اتفاقی افتاد که تو یک مرتبه مریض شدی و زمین گیر شدی خجالت کشید بگوید خودش نگفت از اطرافیان پرسیدم اطرافیان گفتند ایشان یکی دو ساعت قبل از این با خانمش اختلاف پیدا کرد سر یک موضوعی و درگیری شد خانمش را محکم هول داد زد به در منزل صورت خانمش به در خورد و زخمی شد با خانمش دعوا کرد درگیری ایجاد شد و او را زد بعد از این اتفاق مریض شد مرض شدید پیدا کرد افتاد زمین از جا نمیتواند بلند شود آمد به حضرت خبر داد که پسر شما با عروس شما چنین برخوردی کرده و علت مریضی اش این بوده ولی رویش نشده خودش بگوید حضرت ناراحت شدند عروس خودشان را خواستند. این هم خیلی مهم است خیلی جاها است که عروس ما یا داماد ما وقتی با دختر ما پسر ما مشکلی پیدا میکنند حق را به مظلوم بدهیم نه به ظالم بگوییم چون پسر من است طرف این را بگیریم این خیلی اشتباه است حتی جاهایی هم که حق هم با دختر شما پسر شما است حق را یک مقداری به آن طرف بگویید که او یک مقدار غریبه است دلجویی شود درست شود کار احساس نکند تنها مانده یک مقداری مراعات بکنید مخصوصا جایی که مظلوم است صد در صد حق را باید به مظلوم داد امام صادق علیه السلام عروسشان را خواستند هدیهای دادند پول مقداری دادند فرمودند فرزندم اسماعیل را حلال کن اشتباه کرده یک لحظه انسان عصبانی میشود باید جبران کرد خواهش کردند از عروسشان که فرزندشان را حلال کند کتک زدن یک انسان آزار دادن مرد زن را بزند زن مرد را بچهها را بزنند از گناهان کبیره است.
شریعتی: هیچ وقت هم جواب نمیدهد هیچ کسی از این راه به مطلوب خودش نرسیده.
حاج آقا فرحزاد: جواب معکوس میدهد اختلاف و قهر و کدورت و جدایی و قهر و باعث ناراحتی میشود کسی اگر اشتباه کرد جبران کند. حضرت هم دلجویی کردند هم هدیه دادند هم خواهش کردند فرزندم را حلال کن خانم گفت من حلال کردم امام صادق نگرانی مریضی فرزندشان بودند یک نفر مامور فرستادند فرمودند برو از فرزندم خبر بیاور طرف رفت و برگشت گفت الحمدلله حالش خوب شده حضرت این جمله را فرمودند شکر میکنم خدایی که عقوبت فرزندانمان را در دنیا قرار داده یعنی در همین دنیا خدا اینها را جبران میکند گوشمالی میکند آنهایی که دوستشان دارد زود از خواب غفلت بیدار شوند هیچ چیزی در عالم بی پاسخ نمیماند. به قول مثنوی
زخمی که زنی چو باز باید خوردن
در کم زدن اختیار باید کردن
بلکه در نزدن اختیار باید کردن
یک موقعی عرض کردیم کتاب کیمیای محبت شرح حال مرحوم شیخ رجبعلی خیاط کتاب خیلی قشنگ و آموزندهای است آیت الله محمدی ری شهری نوشتهاند، آن جا یک خاطرهای دارد یک کسی یک خوبی آقای خیاط این بود که ریشهیابی میکرد سرنخهای گرفتاریها را هر کس مراجعه میکرد سرنخها را میگفت و خبر میداد. در حالات ایشان نوشته یک جوانی میگوید من با خانواده که بودم یک موقع خانمام تب شدیدی کرد بردم دکتر هر چه آمپول تب بر شربت تب بر هیچ اثری نداشت خیلی هم نگران و ناراحت بودیم دو سه روز به این منوال گذشت روز سوم من مامور بودم آقای خیاط را ببرم جلسه سوار ماشین کردم بین راه که میبردم معمولا به ایشان مراجعه میکردند به ایشان گفتم سه روز است خانم من تب کرده هر چه دکتر دوا کردیم جواب نمیدهد ایشان یک تاملی کردند فرمودند خانم شما سه روز قبل خانه تنها بوده با بچهی شما بچه اش ادرار کرد فرش و زمین را نجس کرد خانم عصبانی شد تا میتوانست بچه را کتک زد آن قدر بچه را کتک زد که بچه به هق هق افتاد نفسش داشت بند میآمد به قول خودش خواسته تربیت بکند یا عقدهاش را خالی بکند که چرا زمین و فرش را نجس کردی باعث دردسر شدی دیگر این کار را بچه تکرار کند هیچ کس نبوده بچه را از دست مادر نجات بدهد هر چه میتوانسته بچه را کتک زده خدا به این مادر غضب کرده به خاطر آزار و اذیتی که به این فرزند داده و این تب را به جان او فرستاده که جبران شود درمان این مادر آمپول و قرص نیست برود یک اسباب بازی برای بچه بخرد دل بچه را به دست بیاورد در آغوش بگیرد نوازش بکند مرحم به زخم دل بچه بگذارد او را محبت بکند دردش خوب میشود هر چه میتواند به او محبت کند میگوید بعد از جلسه آمدم خانه به خانمام گفتم یک چنین اتفاقی افتاده؟ یک کم جا خورد گفت کسی خبر نداشت فقط شما برای بار اول میگویی گفتم یک کسی به من خبر داده به قول شیخ بهایی
ذره بینانند در این عالم بسی
واقف اند از کار و بار هر کسی
بعضیها محرم خدا هستند البته نه این که بیجا افشا کنند خبر دارند یک مومن وقتی خیاط از خانه اش خبر دارد چطور خدا و اهل بیت و امام زمان خبر ندارند. خیلی باید مواظب باشیم درمان علاج راه مریضی شما این است شما چنین کاری کردید بله اتفاق بدی بوده من هم ناراحتم بچه را در آغوش گرفت نوازش کرد اسباب بازی گرفت تبش هم قطع شد این یک واقعیت خیلی مهمی است اگر این فرهنگ جا بیفتد که فکر نکنیم به یک شخص میزنیم به یک بچه میزنیم داریم به قرآن به پیغمبر به امام میزنیم چقدر روایات به این مضمون داریم که اگر یک کسی یک انسان بندهی مومنی را بزند به پیغمبر به امام به خدا زده کسی یک مومن یک انسان را اکرام کند پیغمبر را خدا را اکرام کرده پیغمبر فرمود مَنْ أكرَمَ مؤمِناً فَقَد أكرَمَني هر کس یک مومنی را اکرام کرده من را اکرام کرده هر کس یک مومنی را اذیت کند من را اذیت کرده مثل این است که حضرت زهرا را اذیت کردید اهل بیت را اذیت کردید مبادا کسی در بینندهها کسی باشد دست زننده به همسرش به بچه اش داشته باشد پدر مادر هم خیلی فرق میکند. روایت داریم از حضرت رسول انّ الله عزوجلَ لیس یغضِبُ یشیءِ کَغَضَبِهِ النّساء وَالصَّبیان خدا گاهی خشمش یک درجه است گاهی ده درجه است گاهی پنجاه درجه است چه وقت خدا خیلی خشم میکند؟ پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند بعضی جا خشم خدا خیلی زیاد است آن جایی که طرف خیلی مظلوم است بچهی زبان بسته و کم سن و سال. بعضیها پیامک زده اند که جلوی چشم ما پدر چوب میگیرد یا با دستش بچه را تا میتواند کتک میزند یا بعضی آقایان خانمها را کتک میزنند خانم بدنش ضعیف است توانایی مقابله به مثل ندارد نمیتواند از خودش دفاع کند پیغمبر فرمودند خدا جایی که از همه بیشتر خشم و غضب میکند آن جایی است که بچهها و بانوان مورد ظلم و ستم قرار بگیرند خیلی موقع است بیرون یک دعوایی میشود همه میآیند مظلوم را نجات میدهند اما در خانه در چهاردیواری بچه را گیر میآورد خانم میزند یا بالعکس خانم را مرد بزند گناه کبیره است مگر این که طرف را راضی بکند و جبران بکند و الا روز قیامت به اشد عذاب دچار میشود چه وقت خشم خدا بسیار زیاد است؟ آن موقعی که بچههای مظلوم یا همسران یا بانوان یا مادران یا دختر خانمها در خانه مظلوم قرار بگیرند خشم خدا از همه بیشتر است.
شریعتی: وقتی بیشتر هم میشود از این خشم که حاج آقای فرحزاد از این روایتها بخواند.
حاج آقا فرحزاد: بله ما که همیشه از رحمت میگوییم استاد بزرگواری داشتیم دنبالهی بحث را بعد از تلاوت قرآن خدمت بینندههای عزیز هستیم. خدا رحمتش کند اتفاقا از شاگردان شیخ رجب علی خیاط بود ایشان اولاد زیاد داشت میفرمود اولادهای من پشت سر هم آمده بودند در خانه شلوغ میکردند هر چه گفتم آرام شوید ساکت شوید من بخوابم استراحت کنم بچه است دیگر این موضوعی هم که بینندهها خیلی پیامک داده اند یک موقع درباره اش صحبت میکنیم بچههایی که بیش فعال اند شلوغ کاری شان فوق العاده است در روایت داریم که علامت خوبی این بچهها است بچههای پر استعداد شلوغ کارند و باید هم باشند گفت خیلی شلوغ میکردند صبر من از دستم در رفت صبر کردم بلند شدم مشتم را گره کردم دو مشت به اینها بزنم گفت مکاشفه شد در بیداری دیدم مولا امیرالمومنین دست مبارک را مشت کردند بالای سر من فرمودند فلانی بزنی میزنم فکر نکنید این دنیا بی صاحب است هیچ مظلومی در دنیا و در آخرت خدا قصاصش را دها نمیکند پیغمبر ما فرمود خدا قسم خورده به ذات خودم سوگند که من از ظلم ظالم نمیگذرم یا در دنیا یا در آخرت معمولا هم ظلم چیزی است که خدا زود در دنیا قصاص میکند یک جوری به طرف میرسد گاهی چوبهای خدا صدا ندارد اما میرسد این طور جاها را جدی بگیریم خشونت اهانت تحقیر تندی فحاشی حرف تند زدن به بچهها و خانواده و مجموعهای که در اطراف مان است ممنون و خط قرمز است.
شریعتی: خیلی ممنون برمیگردیم در بخش بعدی خدمت حاج آقای فرحزاد خواهیم بود صفحهی 338 قرار امروز سمت خدایی هاست آیات 47 ام تا 55 ام سورهی مبارکهی حج ان شاء الله تمام لحظات زندگی تان منور به نور نبی اکرم باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَن يُخْلِفَ اللَّـهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ يَوْمًا عِندَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ ﴿٤٧﴾ وَكَأَيِّن مِّن قَرْيَةٍ أَمْلَيْتُ لَهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ ثُمَّ أَخَذْتُهَا وَإِلَيَّ الْمَصِيرُ ﴿٤٨﴾ قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ ﴿٤٩﴾ فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ﴿٥٠﴾ وَالَّذِينَ سَعَوْا فِي آيَاتِنَا مُعَاجِزِينَ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ ﴿٥١﴾ وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّـهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّـهُ آيَاتِهِ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿٥٢﴾ لِّيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِّلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ ﴿٥٣﴾ وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّـهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿٥٤﴾ وَلَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي مِرْيَةٍ مِّنْهُ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَقِيمٍ ﴿٥٥﴾
ترجمه:
و آنان از تو [از روی مسخره و ریشخند] شتاب در عذاب را درخواست می کنند، در حالی که خدا هرگز از وعده اش تخلف نمی کند؛ و همانا یک روز نزد پروردگارت مانند هزار سال از سال هایی است که شما می شمارید [برای او زمان نزدیک، زمان دور، امروز، دیروز، گذشته و آینده مفهومی ندارد؛ بنابراین فاصله زمانی شما با عذاب الهی شما را دچار این پندار نکند که تهدید به عذاب، تهدیدی طولانی و دروغ است.] (۴۷) و چه بسا شهرها که به [اهل] آنها در حالی که ستمکار بودند، مهلت دادم، سپس آنان را [به عذابی سخت] گرفتم؛ وبازگشت همه به سوی اوست. (۴۸) بگو: ای مردم! من برای شما فقط بیم دهنده ای آشکارم. (۴۹) پس کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، آمرزش و رزقی نیکو برای آنهاست. (۵۰) و کسانی که در [باطل کردن و بی اثر نمودن] آیات ما کوشیده اند، به گمان آنکه ما را عاجز کنند [تا از دسترس قدرت ما بیرون روند] اهل آتشِ افروخته اند. (۵۱) و پیش از تو هیچ رسول و پیامبری را نفرستادیم مگر آنکه هرگاه آرزو می کرد [اهداف پاک و سعادت بخش خود را برای نجات مردم از کفر و شرک پیاده کند] شیطان [برای بازداشتن مردم از پذیرش حق] در برابر آرزویش شبهه و وسوسه می انداخت، ولی خدا آنچه را شیطان [از وسوسه ها و شبهه ها می اندازد] می زداید و محو می کند، سپس آیاتش را محکم و استوار می سازد؛ و خدا دانا و حکیم است. (۵۲) [آزاد گذاشتن شبهه اندازی شیطان] برای این [است] که خدا آنچه را شیطان می اندازد برای آنان که در دل هایشان بیماری است و برای سنگدلان وسیله آزمایش قرار دهد؛ و قطعاً ستمکاران در دشمنی و ستیزی بسیار دور [نسبت به حق و حقیقت] قرار دارند. (۵۳) و [نیز برای این است] تا کسانی که دانش و آگاهی [دینی] به آنان عطا شده بدانند که [محو شدن و نابودی القائات شیطان و استوار شدن آیات] از سوی پروردگارت حق است، پس به آن ایمان آورند و دل هایشان برای آن رام و فروتن شود؛ و قطعاً خدا هدایت کننده اهل ایمان به سوی راهی راست است. (۵۴) و کافران همواره نسبت به آیات خدا در تردیدی سخت قرار دارند تا آنکه ناگهان قیامت بر آنان در رسد، یا عذاب روزی که روز دیگری به دنبال ندارد [بلکه ابدی است] به سراغشان آید. (۵۵)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: این سمت خداست که با احترام تقدیم شما میشود. این نکته را یادآور میشوم که امروز به دلیل پخش مسابقهی فوتبال ساعتی دیرتر خدمت شما رسیدیم فردا هم همین اتفاق خواهد افتاد برنامهی ما با حضور حاج آقای حسینی حوالی ساعت دو و نیم تقدیم خواهد شد. نکتهی صلوات و اشارهی قرآنی امروز را بفرمایید
حاج آقا فرحزاد: اگر کسی دوست دارد که خدا و ملائکه بر او دعا بکنند و درود رحمت بفرستند و خدا رحمت نازل کند پیغمبر عظیم الشان فرمود مَنْ صَلَّى عَلَیَّ مَرَّةً صَلَّتْ عَلَیْهِ الْمَلَائِكَةُ در کافی شریف باب صلوات است فرمود هر کس بر من درود و صلوات بفرست خدا و ملائکه هم بر او درود و صلوات میفرستند، دیگر توجه خدا و ملائکه جمع شود میل خودشان است میخواهند زیاد این کار را بکنند یا کم تر یکی از چیزهایی که به انسان آرامش میدهد خلق و خوی پیغمبر و رحمت را در ما ز زیاد میکند زیاد گفتند صلوات بر محمد و آل محمد است اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. آیهی 49 این صفحه خدای مهربان میفرماید « قُلْ یا اَیُّهَا النّاسُ اِنَّما اَنَا لَکُمْ نَذیرٌ مُبینٌ» (حج/49) اولا میفرماید من از طرف خودم نمیگویم خدا به من فرموده قل را هم نینداخته خدا میفرماید بگو خطاب به همهی انسانها «اِنَّما اَنَا لَکُمْ نَذیرٌ مُبینٌ» من برای شما لکم یعنی به نفع شما دارم کار میکنم هشدار دهندهی روشن گری هستم فکر نکنند اگر هشدار میدهیم یک فرمایشی حضرت امیر دارند مَنْ حَذَّرَکَ کَمَنْ بَشَّرَکَ یعنی یک آدمی که خیلی مهربان است خیلی دلسوز است بیش از ااندازه مهربان است هشدارهایش هم زیاد است مثل یک درهای که خیلی خطرناک است پنجاه علامت میگذارند خطرناک است ولی اگر خیلی خطر نباشد یکی دو علامت میگذارند اگر جاهایی هم که پیغمبر شدت هشدار دارد از شدت دلسوزی و خیرخواهی اش است میفرماید من به نفع شما هشدار دهندهی روشن گری هستم پس اگر این طور است آنهایی که ایمان میآورند عمل صالح انجام میدهند «لَهُم مَغفِرَةٌ و رِزقٌ کَریم» (حج/50) به نفع آنها برای آنها هم آمرزش است و هم روزی با کرامت است یعنی اگر کسی ایمان آورد و در کنار ایمان هم عمل صالح انجام داد هم خدا همهی گناهانش را پاک میکند گذشته هایش را خط میکشد و هم رزق و روزی دنیا و آخرت و روزی با کرامت به او مرحمت میکند و با اکرام هم به او مرحمت میکند.
شریعتی: خیلی ممنون. کتاب کودکنامه اگر دوستان نشان دهند فرهنگ الفبایی تربیت فرزند در سیرهی اهل بیت است نوشتهی جناب آقای ابرقویی بسیار کتاب خوبی است چند هزار نکتهی تربیتی دارد در قالب روایات. کتاب دیگری که قبلا معرفی کردیم محبت زنان و کودکان در سیرهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که بسیار کتاب خوبی است حاج آقای فرحزاد تالیف کردند. کتاب گفتار فلسفی هم تربیت کودک اش بسیار کتاب مفیدی است.
حاج آقا فرحزاد: بله کتاب خوبی است از نظر بعد روانشناسی کتاب خوبی است.
شریعتی: مرحوم آقای فلسفی بسیار کتاب روان و خوبی نوشته اند. کتاب آقای ری شهری که امروز گفتید و من نداشتم بیاورم حکمت نامهی کودک و نوجوان کتاب خوبی است. در خدمت شما هستیم.
حاج آقا فرحزاد: کتاب و آموزش بچهها را جدی بگیرند به سایت مراجعه میکنند یا به برنامه پیامک بدهند ما تلفنها را بدهیم به انتشاراتیها که برایشان بفرستند و هزینهها را بفرستند خودشان. در سایت اگر وارد شوند هم اسم کتابها و هم خود محتوای کتاب هم در سایت مکتوبش است کسی که دنبال بکند میرسد مهم این که پیگیر باشند مسائل تربیتی را جدی بگیرند من همین جا عرض میکنم ترک خشونت الفبای اول راه تربیت است فکر نکنید که با خشونت و عصبانیت و زدن و قهر کردن فحاشی کردن و تندی جواب میگیرید اینها بازتابهای منفی دارد کلامی از امیرالمومنین که فرمودند لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ یعنی در حالت غضب و عصبانیت نباید کارهای تربیتی انجام دهیم. تاثیر منفی دارد. همان شیطنت و همان تندی و آتش را به طرف منتقل میکنی افرادی که بچهها و همسرانشان را کتک میزنند غیر از عقوبتهای آخرتی در همین دنیا مکافاتهایی که این بچه فردا یاغی میشود آدم کش میشود میآید به جان پدر مادر میافتد عقدههای در او ایجاد میشود فردا میآید انتقام از خود آنها میگیرد یا میرود از دیگر مردمان میگیرد که باز گناهانش گردن پدر مادر است لذا حضرت امیر میفرمایند لا ادب مع الغضب وقتی که پدر مادر یا مربی یا هر کس جوش آورده عصبانی شده اصلا آن موقع زمان نصیحت کردن موعظه کردن تربیت کردن نیست اول باید آتش خودش را خاموش کند مثل این که من آتش گرفتم بخواهم آتش کس دیگر را خاموش کنم با آب رحمت باید آتشها را خاموش کرد لا ادب مع الغضب یعنی در حالت خشم و غضب و عصبانیت اول خودمان را خاموش کنیم بعد راههای تربیتی صحیح را به دیگران ارائه دهیم.
شریعتی: هیچ چیز بهتر از همان محبتی که شما در جلسهی اول گفتید برای تربیت فرزندانمان نیست. ان شاء الله تمام لحظات زندگی مان مزین به این کیمیای محبت باشد وقت وقت خداحافظی است حاج آقا دعا بفرمایید
حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم میدهیم به حق محمد و آل محمد توفیق اخلاق حسنه ایمان معرفت به همهی ما مرحمت بفرما به حق محمد و آل محمد وسائل شغل و مسکن و ازدواج برای همهی جوانها فراهم بفرما و رفع گرفتاری از همهی گرفتاران مریضهایی که التماس دعا گفتند همهی مریضهای مد نظر شفای عاجل عنایت بفرماید و باران رحمتش را ولو ما استحقاق نداریم نازل بفرماید و ما را به بدیها مواخذه نکند. سلام به امام حسن علیه السلام هم فراموش نشود. السلام علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی و السلام علیک یا اباعبدالله
شریعتی: گفت
دریا که دست تو ملوانان که مست تو * * * بر کشتی اش چه خوب خدا ناخدا گذاشت
السلام علیک یا اباعبدالله.