چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

93/11/27-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد - (تکریم فرزندان در سیره‌‌ی حضرت رسول )

موضوع برنامه: تکریم فرزندان در سیره‌‌ی حضرت رسول


كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد


تاريخ پخش: 93/11/27

 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

هوای پنجره را باز کن بهار بیاید * * * بیا که پرده کمی با دلم کنار بیاید

چهار فصل زمین دید سایه‌های ملخ هاست * * * زمانه را بتکان دسته دسته سار بیاید

به یاد گوشه‌ی چشم تو گوشه گوشه خرابیم * * * که بوی مستی از آن نرگس خمار بیاید

نشسته ایم و به تکرار می‌کشیم تو را * * * آه اگر سوار نیاید اگر سوار بیاید

تو هر زمان دلت آمد سوار جاده شو اما * * * بلند شو بنشین یک نفر غبار بیاید

شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی شما خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید تن تان سالم و قلب تان سلیم. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله.

حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همکاران و بینندگان عرض سلام داریم ان شاء الله خدای متعال باران رحمت مادی و معنوی بر سر همه بباراند هم دردی می‌کنیم با کسانی که در جنوب و غرب دچار غبار هستند خدا ان شاء الله به لطف و فضل خودش این معضل را حل بکند و به برکت هوای خوب و باران رحمت این مشکلات حل شود عزیزان جنوب مخصوصا اهوازی‌ها و خوزستانی‌ها از این بلاها نجات پیدا بکنند.

شریعتی: خیلی خوشحالیم خدمت شما و دوستان هستیم در جلسات گذشته بحثی را حاج آقای فرحزاد آغاز کردند آن هم آداب تربیت کودک با رویکردی که حاج آقای فرحزاد در آیینه‌ی آیات و روایات داشتند و خیلی هم مورد استقبال دوستان خوب ما قرار گرفت فایل‌های صوتی و متنی در سایت ما است مراجعه کنید و دریافت کنید. امروز هم خدمت شما هستیم و می‌شنویم.

حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. قبل از این که بحث امروز را شروع کنم پیام‌های زیادی داشتیم که تشکر بود واقعا ممنونیم از همه‌ی عزیزان و دعاگویشان هستیم طبق وعده‌ای که کردیم بسیاری از عزیزان اظهار گلایه مندی کردند شما در فضیلت فرزند دختر زیاد صحبت کردید ما دختر نداریم و یا فرزند نداریم دلشکسته شدیم عرض ما این است همیشه دعا می‌کنیم خدا به آن‌هایی که فرزند ندارند فرزند مرحمت کند یا از بستگان و فامیل هایشان اگر نتوانستند آن‌هایی که می‌توانند محرم شوند با پدر مادر نا مادری و نا پدری و خیلی از عزیزان گلایه داشتند ما از بهزیستی می‌خواهیم بگیریم شرایط خیلی سختی را گذاشته مسئولین هم به فکر باشند خانواده‌هایی که شرایط را دارند این قدر سخت گیری نشود که بتوانند به آرزوهایشان برسند عرض ما این بود که آنچه که خدا می‌دهد قشنگ است خوب است نعمت خداست هر چه که داد بپذیریم حالا پسر است دختر است سالم که است و راضی باشیم به رضای خدا ولی بیشترین عرض ما این بود که بعضی از آوردن دختر یا دختر دار شدن ناراحت می‌شدند یا فکر جاهلیت هنوز در ذهن‌ها بود می‌خواستیم این موضوع حل شود پیامک‌های زیادی داشتیم که دختری که وارد خانه‌ی ما شده خیر و برکت و رزق و روزی و زندگی مان‌عوض شده یک پیامک زیبایی داشتیم خانمی نوشته بودند پدر من به ما خدای متعال نه فرزند دختر داده و همیشه پدر من هر دختری که مادرم می‌زایید دست بالا می‌آورد و خدا را شکر می‌کرد و بسیار هم ما را دوست داشت و بسیار هم کمک ما بود نگاه‌های این طوری هم بود عزیزانی که دختر ندارند خدا به آن‌ها دختر مرحمت بکند دارند قدرشان را بدانند به شما هم که تک پسر دارید آقا محی الدین دختر خوب و صالحه به شما عطا بکند دعا می‌کنیم که همه به آرزوهایشان برسند اما درباره‌ی موضوعی که آن هفته وعده دادیم که بچه‌های فعال یا بیش فعال قبل از این که این موضوع را بررسی بکنیم راجع به بچه‌هایی که زیاد گریه می‌کنند این هم در روایات ما اشاره شده معمولا بچه‌ای که دنیا می‌آید با گریه می‌آید مثل این که دوست ندارد در این عالم بیاید چون روحش خیلی لطیف است در عالم بالا با خدا بوده و دنیا همه اش الدُّنيا دارٌ بِالبَلاءِ مَحفوفَةٌ (نهج البلاغه/ خطبه 226) سختی‌ها و گرفتاری دارد در روایت داریم بچه‌هایی که زیاد گریه می‌کنند تحمل کنید فشار نیاورید آزار ندهید. بچه‌هایی که زیاد گریه می‌کنند احیانا مشکل جسمی دارند گرسنه هستند دل درد دارند مادر یا پزشک باید بررسی بکند این‌ها را باید مداوا کرد گاهی هم است که همه‌ی مداوا هم انجام می‌شود گرسنه هم نیست تشنه هم نیست درد بدنی هم ندارد ولی باز هم بی تابی می‌کند و گریه می‌کند ما در روایات داریم بچه‌ها البته این روایات را گاهی عمقش را نفهمیم در بعضی روایات داریم که روح و جان بچه امام است و امامش را می‌بیند خوشحال می‌شود امام از او جدا می‌شود گریه می‌کند البته این معانی لطیف روحی است دیدار جسمی و ظاهری نیست یا بچه‌ها را برای گریه کردن آزار ندهید روح و جانشان شهادت به رسالت و ولایت می‌دهد یا بچه چون از عالم بالا آمده این جا روح و جانش خیلی لطیف است مثل پر خیلی حساس است در هر صورت خود این گریه در یک روایت زیبایی دیدم روایت معروف توحید مفضل امام صادق علیه السلام نکته‌های خیلی مهمی در خلقت و برکاتی که در خلقت است و انواع مخلوقات آن جا حضرت سفارش می‌کنند می‌فرمایند به مفضل گاهی رطوبت‌هایی است که از چشم بچه باید خارج شود بی تابی فوق العاده را باید آرام کرد یک مقدار معمولی گریه کردند نترسید به قول مثنوی می‌گوید

تا نگرید طفل کی نوشد لبن * * * تا نگرید ابر کی گردد چمن

تا نگرید طفلک حلوا فروش * * * بحر بخشایش نمی‌آید به جوش

داستانی را نقل می‌کند که می‌گوید یک کسی بود آدم صالح و پرهیزگاری بود مشکل مالی پیدا کرد ورشکست شد و چند وقتی طلب کار‌ها صبر کردند دیدند فایده ندارد رفتند دم در خانه اش جمع شدند شروع کردند مطالبه کردن گفتند من ندارم یک کسی است کلاه بردار است باید با او مقابله کرد اما یک کسی است که اتفاقی برای او افتاده پیش آمدی آمده گره افتاده در کارش باید ترحم کرد و مهلت بدهیم و یا ببخشیم خیلی در روایات و آیات سفارش شده «فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ» (بقره/280) در هر صورت طلبکارها آمدند به جد که گفت ندارم مهلت بدهید عمدی نبوده خلاصه این‌ها ول نمی‌کردند سفت و سمج ایستاده بودند همان طور که مشغول بودند سابقا حلوا درست می‌کردند بچه‌ها روی سر می‌گذاشتند می‌بردند در کوچه خیابان‌ها می‌فروختند یک بچه‌ای حلوا سرش گذاشته بود داد می‌زد حلوا و آمد و مرد صالح دید این‌ها آمده اند طلبکاری هم می‌کنند گفت این حلوایت کلش چقدر است گفت این قدر گفت بده به این‌ها بخورند این‌ها را مشغول کرد این‌ها حلوا را خوردند بچه گفت من می‌خواهم بروم استادم منتظر است گفت من پول ندارم این‌ها طلبکارند این بچه خیلی جیغ و فریاد زد بیش از طلبکارهای دیگر فریادش بلند شد این هم طلبکار شد گفت من الآن بروم استادم من را می‌زند من از همه‌ی این‌ها بیچاره ترم پول حلوای من را باید بدهید گریه‌ی خیلی شدید کرد. آن گریه‌ی شدیدی که این بچه کرد طفلک حلوا فروش که تا نگرید طفلک حلوا فروش، بحر بخشایش نمی‌آید به جوش اتفاقا یک دوست خوب و صمیمی این مرد صالح داشت یک موقع خدا گذرش را انداخت که از آن جا رد شود آمد دید جمعیت جمع شده و بچه هم گریه می‌کند پرسید جریان چیست گفتند چنین جریانی است گفت کاش من زودتر خبر دار شده بودم چک‌ها را کشید وضع مالی اش خوب بود پول این بچه را داد طلب طلبکار‌ها را داد گاهی به قول مثنوی می‌گوید آن طفلک همان مردمک چشم شماست ‌یا راحِمَ العَبَرات‌ یکی از اسم‌ها و صفات خدا این است‌ای خدایی که به چشم گریان رحم می‌کنی وقتی که آدم دلش نفسش می‌شکند منقلب می‌شود اشکش جاری می‌شود واقعا همان طوری که خنده بر خیلی از درد‌ها درمان است گریه هم بر خیلی از درد‌ها درمان است و خدا چشم ریزان و چشم گریان را دوست دارد چشمی که از ترس گناهش گریه می‌کند چشمی که از خشیت خدا و خوف خدا گریه می‌کند چشمی که از شوق خدا گریه می‌کند که این خیلی بهتر است چشمی که برای اهل بیت گریه می‌کند ما حدیث داریم که هر چشمی در قیامت گریان است مگر چشم‌هایی که در دنیا برای اهل بیت گریه کرده اند یا از ترس گناه و خشیت خدا گریه کرده اند این‌ها در روز قیامت شادمان اند آن‌هایی که در دنیا گریه می‌کنند آن جا گریه هایشان تبدیل به شادی می‌شود و شما دیده اید گاهی آدم مجلس شب قدر یا مجلس توبه یا مجلس دعا مجلس امام حسین می‌رود بعد خیلی احساس سبکی و آرامش می‌کند علامت این است که گریه‌هایی که می‌کنیم پاک و تمیز می‌شویم و رحمت خدا را جلب می‌کند در روایت داریم که روز قیامت وقتی اعضا و جوارح علیه انسان شهادت می‌دهند و حکم صادر می‌شود که او را ببرید جهنم مژه‌های چشم به نطق در می‌آیند عرض می‌کنند ما هم می‌خواهیم شهادت بدهیم این بنده‌ی تو نیمه شبی بلند شد از ترس گناه از ترس جهنم از خوف تو گریه کرد اشک ریخت استغفار کرد خدای مهربان می‌فرماید به خاطر اشک و گریه‌ای که کرده او را برگردانید آدم‌های متکبر منافق کافر مغرور حاضر نیستند خودشان را بشکنند یا اقرار به گناه بکنند سخت اند مثل سجده‌ای که برای ابلیس سخت بود ولی انسان‌های مومن و با تقوا و حلیم و صبور نفسشان شکسته می‌شود وقتی شکست اشکش جاری می‌شود منقلب می‌شود حدیث زیبایی است پیغمبر ما فرمود من بچه‌ها را به خاطر چند صفت دوست دارم یکی این که زیاد گریه می‌کنند اشکشان دم دست است پیغمبر ما می‌فرماید بچه‌ها را به خاطر پنج خصلت دوست دارم که یکی اش بکائون است یعنی زیاد گریه می‌کنند خدا اشک ریزان را دوست دارد در دعای کمیل تعبیر خیلی قشنگی است يا مَنِ اسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِكْرُهُ شِفاَّءٌ وَ طاعَتُهُ غِنىً اِرْحَمْ مَنْ رَأسُ مالِهِ الرَّجاَّءُ وَ سِلاحُهُ الْبُكاَّءُ (دعای کمیل) ای خدایی که نام تو دواست یاد تو شفاست و طاعت تو غنا و بی نیازی است رحم بکن به کسی که خیلی تعبیر قشنگی است آخر دعای کمیل است رحم بکن به کسی که سرمایه اش امید به تو است این هم نکته‌ی مهمی است نمی‌گوید سرمایه‌ی من اعمال من است عبادت‌های من است این‌ها را باید داشته باشیم اما تمام سرمایه اش امید است در عین این که آدم باید گناه نکند و بهترین عبادت‌ها را انجام بدهد ولی امیدش به سرمایه و لطف خدا باشد راس مال یعنی سرمایه. رحم بکن به کسی که سرمایه اش امید به توست و سلاحش گریه است ما در روایت داریم دو چیز سلاح انبیا و مومنین است یکی اش دعا و نیایش است و دیگری اش گریه است. سلاح ما گریه است در یک جمعی یک نفر زار زار گریه بکند یا در کوچه خیابان همه جذب می‌شوند افرادی که واقعا ایمان دارند تقوا دارند وجدان دارند جلب می‌شوند بتوانند گریه اش را حل کنند گریه فرشته‌ها و انسان‌ها رحمت خدا را جلب می‌کند گریه‌ی حقیقی نه گریه‌ی منافقانه.

گریه‌ای که واقعا از سوز دل باشد رحمت خدا را جلب می‌کند یکی از چیزهایی که سلاح انبیا و مومنین و مومنات است و رحمت خدا را جلب می‌کند گریه است پس گریه به یک معنا بر هر درد بی درمان دوا است بچه هایمان را هم برای گریه کردن زیاد هم ناراحت نشویم هم نزنیم آزار ندهیم اگر مشکلات جسمی دارند حل بکنیم.

شریعتی: یک نکته‌ای است نوعا پدر مادر‌ها در این دور و زمانه کم حوصله شده اند. بچه‌ها ذاتشان همین است با کوچکترین گریه صبرشان لبریز می‌شود.

حاج آقا فرحزاد: یک نکته‌ای را آقای دولابی سفارش می‌کردند خدا رحمتشان کند می‌فرمودند روح و جان بعضی بچه‌ها خیلی زکاوت و زیرکی فوق العاده‌ای است روحشان حس می‌کند چیزی که باعث می‌شود پدر مادر یا نزدیکان بغل بکنند نوازش بکنند دست بکشند راهش ببرند کولش بگیرند ممکن است این بچه دلش هم درد نمی‌کند شکمش هم سیر است بدنش هم تمیز است هیچ مشکلی ندارد ولی حس کرده که هر وقت که گریه می‌کند نوازشش می‌کنند توجهی به او می‌کنند گاهی در خانه اسباب بازی هم داده اند شکمش سیر است ولی باز می‌نشیند گریه می‌کند چون می‌بیند آن چیزی که نوازش و محبت را جذب می‌کند گریه است لذا فرمودند همان طور که بچه‌ها روی فطرتشان یاد می‌گیرند از بزرگ تر‌ها با اشک و گریه نوازش می‌خواهند ما هم از این راه می‌توانیم دل اهل بیت دل پیغمبر و محبت آن‌ها را جلب کنیم هر چه در خانه‌ی این‌ها زار بزنیم زور را بگذار زاری را بگیر رحم آید سوی زاری فقیر این زاری و التماس و گریه رحمت خدا را جلب می‌کند این بحث‌ها هم به درد بچه‌ها می‌خورد و هم به درد بزرگ ترها. در مورد بچه‌های بیش فعال ما دو دسته باید تقسیم کنیم بچه‌هایی که فعال اند که عادی است باید از دید و زاویه‌ی بچگی به آن‌ها نگاه کنیم اگر بچه مانند آدم بزرگ درست راه برود درست بنشیند و صحبت کند این بچه نیست بزرگ است معیوب است بچه باید شلوغ کاری بکند بایدی است باید تحرکش زیاد باشد باید شیطنت بکند باید سوال زیاد بکند به اقتضای بچگی اش باید حرف بزند شلوغ بکند پر تحرک باشد. خود امام‌های ما امام حسن امام حسین روی کول پیغمبر سوار می‌شدند در نماز جماعت می‌رفتند پشت پیغمبر سوار می‌شدند بایدی است چند روایت داریم پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله فرمودند عَرامَهُ الصَّبيِّ في صِغَرِهِ زِيادَةٌ في عَقلِهِ في كِبَرِهِ (كنز العمّال : 30747) یعنی بچه‌هایی که فعال اند پر تحرک اند پر جنب و جوش اند بازی گوش اند شلوغ کارند شلوغ کاری بچه‌ها در طفولیت باعث زیادی عقل در بزرگی می‌شود روح بچه در این جسم قرار ندارد علامت خوش استعدادی و بزرگی است.

شریعتی: اگر بیش از اندازه آرام بودند باید نگران باشیم.

حاج آقا فرحزاد: بله آن‌هایی که خود و کم تحرک اند مشکل دارند. شیطنت بایدی است در روایت می‌فرماید باید این طور باشد روایت دیگری از امام کاظم علیه السلام داریم تُستَحَبُّ عَرامَهُ الغُلامِ في صِغَرِهِ لِيَكُونَ حَليما في كِبَرِهِ (منتخب ميزان الحكمة : 322) امام هفتم علیه السلام فرمود امر پسندیده‌ای است که بچه پر جنب و جوش و شلوغ کار باشد چیز به هم بزند بایدی است محبوب است که این طور باشد که اگر این طور بود در بزرگی حلیم و صبور و بردبار می‌شود بعد فرمود سزاوار است که بچه بچگی بکند باید این طور باشد روایت دیگر در کافی شریف است که أَکْیَسَ الصِّبْیَانِ أَشَدُّهُمْ بُغْضاً لِلْکُتَّابِ‏ (الکافی، ج‏6 ، ص52) زیرک ترین بچه‌ها بچه‌هایی هستند که با مکتب خانه و با مدرسه و با معلم و این‌ها دشمن اند. یعنی از مدرسه بدش می‌آید از چیز یاد گرفتن بدش می‌آید از معلم بدش می‌آید این زیرک ترین بچه‌ها هستند منتها باید بدانیم چطور رفتار بکنیم تا به ثمر برسند ما داریم که بچه‌هایی که فعال اند یعنی پر کارند که باید هم باشند باید تحمل بکنیم با نوازش با محبت با مهربانی و حوصله بکنیم سوال هایشان را پاسخ بدهیم تندی نکنیم صبر و حوصله این جا خیلی مهم است مرحوم آیت الله مجتهدی خدا رحمتشان کند می‌فرمودند من خودم طلبه تربیت می‌کردم بعضی از طلبه‌هایی که کوچک و کم سن و سال بودند می‌آمدند شلوغ می‌کردند بازیگوشی می‌کردند من هوای این‌ها را داشتم یکی از این‌ها کبریت زده بود گوشه‌ی قالی مدرسه را سوزانده بود خادم آمد شکایت کرد و آوردند پیش من گفتم پسر جان چرا آتش بازی کردی قالی را سوزاندی محکوم بود دست خودشان نیست قرار ندارند تغذیه‌ای که می‌شوند آزادی که دارند ما هم یک مقدار باید آزادی به آن‌ها بدهیم روحشان جستجو می‌کند تجربه می‌کنند تلخی شیرینی‌ها را خوبی‌ها و بدی‌ها را سرش را انداخت پایین گفتم این کار خیلی کار بدی بوده گفت قبول دارم گفتم چرا این کار را کردی مدرسه آتش می‌گرفت یک مقدار دیدم با خودش زمزمه می‌کند می‌گوید دست خودم نیست من نمی‌خواهم بدی کنم یک مرتبه مثل این که کسی هولم می‌دهد آقای مجتهدی می‌فرمودند نوعا افرادی که بعدا آینده‌ی خوبی دارند در بچگی شلوغ و پر تحرک اند ایشان داستان و خاطره‌ای نقل می‌کردند می‌فرمودند یک آیت الله مهمی بود در تهران می‌رفتیم نماز این آقای بزرگوار ایشان بچه‌ای داشت بچه اش را می‌آورد مسجد بچه‌ی او به قدری شلوغ کار بود که آقا وقتی نماز می‌خواند یا سجده می‌رفت دیوار مسجد را می‌گرفت می‌رفت بالا آقا حواسش به نماز و سجود بود برای مردم شگفت آور بود که بچه‌ی آقا باید آرام و سر به زیر باشد جلوی آقا جرئت نمی‌کرد پشت سر آقا این کار را می‌کرد یکی از مامومین به آقا گفت که بچه‌ی شما خیلی شلوغ کاری می‌کند آقا فرمودند این دیوار‌ها بند کشی شده؟ گفت نه لای آن‌ها باز است گفت از لای آجر باز می‌رود جا دارد؟ گفت خیلی بچه‌ی خوبی است من وقتی بچه بودم از دیوار صاف می‌رفتم بالا این بچه‌ی من نصف من شلوغ کار است من بیشتر شلوغ تر بودم آن جا را ندیده بودید بچه‌هایی که فعال اند بچه‌ها را باید انرژی شان را تخلیه کرد یعنی با بازی با ورزش با بیرون بردن الآن خیلی از خانه‌ها کوچک است آپارتمانی است محدود است پارک می‌روند مهد‌هایی که سالم است ببرند یکی از چیزهایی که بچه‌ها را خیلی می‌تواند تخلیه بکند بازی با هم سن و سال است مشکل این بچه‌ها این است که در خانه‌هایی هستند که پدر و مادر هم سن و سال نیستند یا حوصله‌ی بازی کردن ندارند این انرژی‌ها تخلیه نمی‌شود و این‌ها مانع می‌شود و بعد منفجر می‌شود اگر بتوانند انرژی آن‌ها را تخلیه کنند همسایه‌ها فامیل آشنا‌هایی که هم سن و سال این بچه‌ها هستند یا مهد‌هایی که سالم اند بین این‌ها رفاقت ایجاد کنند تا انرژی بچه‌ها تخلیه شود روایت خیلی زیبایی داریم خیلی جالب است یک خانمی سراسیمه آمد محضر مولا امیرالمومنین علیه السلام عرض کرد به داد من برس بیچاره شدم فرمودند چه شده گفت بچه‌ی من در پشت بام بودیم مشغول بودم به کارم دیدم رفته نوک ناودان قبلا ناودان‌های بلندی درست می‌کردند که آب وسط کوچه بریزد گفت بچه ام رفته لب ناودان خیلی وحشت من را گرفته هر چه بغلم را باز می‌کنم نمی‌آید یا سینه ام را نشان می‌دهم نمی‌آید بچه خردسال است چهاردست و پا راه می‌رود می‌ترسم بروم جلو خودش را بیندازد پایین به داد من برس ظاهرا نزدیک خانه‌ی حضرت بوده حضرت سراسیمه آمدند چه کار کنیم این بچه را از لبه‌ی پرتگاه بر گردانیم فرمودند بروید بچه‌ای هم سن و سال او بیاورید رفتند یک بچه‌ای هم سن و سال او آوردند با دست و پا شروع کرد به راه رفتن با زبان بچگی با آن بچه صحبت کرد بچه جذبه‌ی مادر آن قدر نبود که او را از لبه‌ی پرتگاه برگرداند ولی یک بچه‌ی نوزاد هم سن و سال او را از لب پرتگاه برگرداند اگر بخواهیم یکی از بهترین راه‌هایی که می‌تواند تخلیه بکند بچه‌های هم سن و سال با این‌ها بازی بکنند اسباب بازی‌هایی که فکری است. یکی از چیزهایی که ما از آن و مسئولین و رسانه‌های ما خیلی غفلت دارند برنامه‌های زیبا و جذاب و سالم و آموزنده برای کودک و نوجوانان اگر رسانه‌ی ما بیش از هر چیزی سرمایه گذاری بکند برای برنامه‌ها یا مسئولین تبلیغات و ارشاد ما از بچه‌ها خیلی غافلیم اگر فیلم‌ها سریال‌ها قصه‌های خوب داستان‌های خوب برنامه‌های متنوع آیت الله سیستانی خدا حفظشان بکند یک شبکه‌ی ماهواره‌ای سالیان سال است راه انداخته اند به نام هد هد برای بچه‌ها روی ماهواره است متاسفانه آن‌هایی که ماهواره ندارند کاش می‌شد روی این برنامه‌ها بیاید روی دیجیتال بچه‌ها باید تغذیه شوند.

شریعتی: مستعد دریافت هم هستند.

حاج آقا فرحزاد: بیش از این که ما روی بزرگ سال‌ها و جوان‌ها داریم سرمایه گذاری می‌کنیم شالکه و شخصیت بچه‌ها و نوجوان‌ها خیلی مهم تر است و این‌ها با برنامه‌های متنوع اخلاقی و تربیتی و آموزشی خیلی جای کار دارد واقعا اگر سرمایه گذاری شود مسئولین ما تبلیغات ما سازمان‌های مختلف بیایند برنامه‌های خوب برای جلب بچه‌ها داشته باشند در خارج این کار را می‌کنند بچه با این کار شکل پیدا می‌کند در روایت داریم پیامبر عظیم الشان عبور می‌کردند نه تنها بچه‌های خودشان بچه‌های انصار را سلام می‌دادند دست به سرشان می‌کشیدند می‌دیدند با خاک بازی می‌کنند با گل بازی می‌کنند حضرت می‌فرمودند بگذارید بچه‌ها با خاک و گل بازی بکنند خاک و گل تفریح گاه بچه‌ها است الآن علم امروز به این جا رسیده است که این اسباب بازی‌های جدید جواب نمی‌دهد همین گل رس و خاک و این‌ها بچه‌ها انس عجیبی دارند تخلیه می‌شوند و خیلی هم می‌توانند شکل‌های مختلف کارهای متنوع از همین گل بازی درست کنند برای آن‌ها جذاب است هم خودمان خیلی حوصله بکنیم سوال‌های این‌ها را پاسخ بدهیم هم این‌ها را بازی تفریح ببریم هم مهد‌هایی که مطمئن اند هم جاهایی که می‌تواند انرژی آن‌ها را تخلیه بکند مخصوصا بچه‌های هم سن و سال.

شریعتی: در واقع محدود نکنیم.

حاج آقا فرحزاد: بله تا این انرژی‌ها تخلیه شود بچه‌های بیش فعال که غیر عادی اند که آن‌ها کم هستند در خانواده‌ها بچه‌هایی که بیش فعال و غیر عادی اند عمده‌ی این‌ها اختلالات روانی دارند توجه و تمرکزشان خیلی مشکل دارد مثلا درس خیلی خوش نمی‌دهند معلم املا می‌گوید نصفش را نمی‌نویسند یا توجه نمی‌کنند یا ریاضی را توجه نمی‌کنند بچه‌هایی که ناهنجاری شان غیر عادی است یا توجه و تمرکزشان غیر عادی است یا زیاد از مدرسه و معلم زدگی دارند این‌ها را باید بروند تست بگیرند مشاوره‌ها یا روان پزشک تست می‌گیرد مخصوصا روان پزشک که کودک ببرند این‌ها گاهی مداوا می‌کنند قرص‌هایی است که بچه تعدیل می‌شود بچه‌های بیش فعال را تست ببرند بیشتر مدارا بکنند و با مداوا مشکل شان حل می‌شود.

شریعتی: ان شاء الله نکات خیلی خوبی را شنیدیم آداب تربیت کودک با رویکرد آیات و روایات. این‌ها سخت نیست اما نکات ظریفی دارد که ما غافلیم از آنها. خداوند به همه‌ی آن‌هایی که فرزند ندارند فرزند صالح عنایت بکند مشرف می‌شویم به محضر قرآن کریم صفحه‌ی 359 آیات انتهایی سوره‌ی مبارکه‌ی نور و آیات ابتدایی سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان. زندگی تان منور به نور نبی اکرم صلی الله علیه و آله باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٦٢﴾ لَّا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُم بَعْضًا قَدْ يَعْلَمُ اللَّـهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٦٣﴾ أَلَا إِنَّ لِلَّـهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قَدْ يَعْلَمُ مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ وَيَوْمَ يُرْجَعُونَ إِلَيْهِ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿٦٤﴾

سورة الفرقان

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا ﴿١﴾ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا ﴿٢﴾

ترجمه:

مؤمنان فقط آنانند که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند، و هنگامی که بر سر کار مهمی [که طبیعتاً مردم را گرد هم می آورد] با پیامبر باشند تا از او اجازه نگیرند [از نزد او] نمی روند. به راستی کسانی که [برای رفتن] از تو اجازه می گیرند، آنانند که به خدا و پیامبرش ایمان دارند. پس هنگامی که برای برخی از کارهایشان از تو اجازه می خواهند، به هر کدام از آنان که خواستی اجازه بده و از خدا برای آنان آمرزش بخواه؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۶۲) دعوت پیامبر را [به ایمان، عمل صالح و امور اجتماعی] در میان خود مانند دعوت بعضی از شما از بعضی دیگر قرار ندهید، خدا کسانی از شما را که برای [بی اعتنایی به دعوت پیامبر] با پنهان شدن پشت سر دیگران آهسته از نزد او بیرون می روند می شناسد. پس باید کسانی که از فرمانش سرپیچی می کنند، برحذر باشند از اینکه بلایی [در دنیا] یا عذابی دردناک [در آخرت] به ایشان رسد. (۶۳) آگاه باشید! که آنچه در آسمان ها و زمین است فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایی خداست. به یقین آنچه را که شما [از حالات، اعمال و خواسته ها] بر آن هستید می داند، و روزی را که [برای حسابرسی] به سوی او باز گردانده می شوند، پس آنان را به آنچه انجام داده اند، آگاه می کند و خدا به همه چیز داناست. (۶4)

سورة الفرقان

بسم الله الرحمن الرحيم

همیشه سودمند و با برکت است آنکه فرقان را [که قرآن جدا کننده حق از باطل است] به تدریج بر بنده اش نازل کرد، تا برای جهانیان بیم دهنده باشد. (۱) همان که فرمانروایی آسمان ها و زمین فقط در سیطره اوست و فرزندی برای خود نگرفته است و در فرمانروایی شریکی ندارد و هر چیزی را آفریده و آن را به اندازه قرار داده، اندازه ای درست و دقیق. (۲)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: این سمت خداست که با احترام تقدیم نگاه آسمانی شما می‌شود باز هم تشکر می‌کنم از همه‌ی لطف‌هایی که از طریق پیامک و ایمیل نسبت به ما دارید. حاج آقا فرحزاد خدمت شما هستیم نکته‌ی صلوات و اشاره‌ی قرآنی را خواهیم شنید

حاج آقا فرحزاد: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. موقع شنیدن یا نام بردن پیغمبر عظیم الشان گفتن صلوات مستحب موکد است و ترکش هم باعث دوری از رحمت خدا می‌شود. تعبیری دارند پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند وَمَنْ ذُكِرْتَ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيْك فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ یعنی باعث می‌شود از رحمت خدا دور شود و به آتش وارد شود لذا فرمود هر وقت نام من را می‌شنوید یا کسی خودش نام پیغمبر را می‌آورد مستحب موکد است که ذکر صلوات را فراموش نکنیم.

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

حاج آقا فرحزاد: آیه‌ی 63 آیه‌ی ما قبل آخر سوره‌ی مبارکه‌ی نور خدای متعال می‌فرماید «لَّا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُم بَعْضًا» شأن نزول این آیه است که بعضی از افرادی که آن زمان بودند ادب صدا زدن در محضر پیغمبر را درک نمی‌کردند از پشت در و دیوار یا در حضور نام پیغمبر را به اسم می‌آوردند می‌گفتند یا محمد یا ابا القاسم در محضر یک شخصیت این طور اسم بردن بی ادبی است تحقیر به طرف است شأن حضرت را مراعات نمی‌کردند پسر عمو و پسر خاله و قوم و خویشش که نیست منصب عظیمی دارد رسول خدا و سفیر خداست آن‌ها متوجه نبودند یا از پشت در و دیوار فریاد می‌زدند و این آیه نازل شد که دعا و صدا زدن پیغمبر را مثل صدا زدن افراد معمولی خودتان قرار ندهید حتی در روایات است که نام پدر مادر را نگویید نگویید حاج محمد بگویید آقا جون بابا جون مادر جون مامان جون بچه‌ای که نام پدر مادر را صدا می‌زند عمرش کوتاه می‌شود خیلی نهی شده عنوانش را صدا بزنید لذا آیه‌ی شریفه نازل شد که صدا زدن پیغمبر با بقیه فرق بکند یک جوری صدا بزنید که به اسم نباشد خود خدا احترام گرفته پیغمبر را با اسم صدا نزده یا ایها النبی می‌گوید یا رسول الله یا نبی الله این طوری صدا بزنید البته در محضر آدم باید این طوری باشد ولی در دعا و توسل و این‌ها یا در زمان غیبت از دور بگوییم یا امیرالمومنین یا حسن یا حسین یا علی عیبی ندارد ولی اگر در محضرشان بودیم به اسم بی ادبی است عنوان را بیاوریم یا حجت خدا یا نبی الله روایت داریم درباره‌ی امامان هم این آیه صادق است محضر امامان اگر رسیدیم عنوانشان را استفاده کنیم یا امام من سید من آقای من مولای من یابن رسول الله از این تعبیری که اسم به کار ببریم نهی شده یک روایت زیبایی داریم در مورد حضرت زهرا علیها سلام است دارد حضرت زهرا می‌فرماید وقتی این آیه نازل شد منم ترسیدم خدمت پدر که می‌رسم پدر را قبلا می‌گفتم بابا دیگر گفتم منم یا رسول الله یا نبی الله بگوییم نگویم باباجون، بعد از نزول این آیه دو سه بار گفتم یا رسول الله عنوان پدرم را گفتم حضرت خوششان نیامد جواب ندادند بعد فرمودند يَا فَاطِمَۀُ إِنَّهَا لَمْ تَنْزِلْ فِیكِ وَ لَا فِي أهْلِكِ وَ لَا فِي نَسْلِكِ أنْتِ مِنِّي وَأنَا مِنْكِ فرمودند فاطمه جان این آیه درباره‌ی شما و درباره‌ی اهل و خانواده ات و نسل شما نازل نشده چون حساب شما با بقیه جداست شما از منی و منم از شما هستم شما استثنائید تَسْقُطُ الْآدَابُ‏ُُِِّ بَیْنَ‏ الْأَحْبَابِ آن‌هایی که خودی هستند مِنّا هستند حسابشان با بقیه فرق می‌کند إِنَّمَا نَزَلَتْ فِی أهْلِ الْجَفَاءِ وَ الْغِلْظَةِ مِنْ قُرَيْشٍ این آیه درباره‌ی اعرابی که ادب صحبت کردن را بلد نیستند و با غلظت و جفا صحبت می‌کنند درباره‌ی آن‌ها نازل شده بعد حضرت این تعبیر زیبا را دارند فرمودند تو به من بابا بگو فَإِنَّهَا أحْيَا لِلْقَلْبِ وَ أرْضَي لِلرَّبِّ (المناقب، ج 3، ص 320) این که تو فرزندم به من می‌گویی بالا هم خدا خیلی راضی می‌شود هم قلب من احیا می‌شود از گفتن بابا حضرت زهرا به پدر بزرگوارشان قلب پیغمبر احیا می‌شده است و خدا هم از شما راضی می‌شود بعد می‌فرماید پیغمبر خدا صلی الله علیه و سلم پیشمانی من را بوسیدند، از آب بدنشان مالیدند به بدن من و پیشانی من را بوئیدند که بوی عطری به من سرایت کرد که احتیاج به عطر نداشتم از برکت بوسه‌ی پیامبر و آب بدنشان را به بدن من مالیدند و لذا ادب خیلی مهم است چیزی مثل ادب انسان را به خدا به پیغمبر و اهل بیت نزدیک نمی‌کند من همین جا گریزی بزنم یکی از آدابی که برای همسر و پدر و مادر و بچه‌ها باید خیلی مراعات کنیم هم نام خوب بگذاریم و هم نام خوب صدا بزنیم و هم ملایم و نرم و مودبانه صدا بزنیم این آیه را بعضی از مفسرین معنا کرده اند که «لَّا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُم بَعْضًا» ‌هم اسم را خوب صدا بزنیم هم داد و فریاد نزنیم از پشت در و دیوار محضر حضرت. لحنتان را درست کنید با صدای بلند نگویید با ملایمت با نرمی بگویید امیرالمومنین روایتش برای من خیلی زیبا بود وقتی می‌آمدند با پیغمبر کار داشتند بعضی مواقع در نمی‌زدند تا پیغمبر بیایند بیرون بعضی مواقع که در فوت می‌شد با ناخن در می‌زدند شما از زنگ زدن از در زدن افراد می‌توانید ادب و شخصیت افراد را بیابید بعضی‌ها می‌خواهند پاشنه‌ی در را بکنند با ناخن تا اگر پیغمبر خواب است مشغول کار است خیلی نرم و یک تک زنگ به قول ما که اذیت نشوند بعضی‌ها می‌خواهند خانه را از جا بکنند فریاد نزنید بلند صدا نزنید این هم خیلی مهم است درمورد همسر و اولاد و پدر مادر این است که داد نزنیم فریاد نزنیم به اسم خوب صدا بزنیم ببینیم همسر ما چه چیزی را دوست دارد عزیزم همسرم اسم خودش را بیشتر دوست دارد یا شوهر همین طور بعضی‌ها داد می‌زنند‌ها می‌گویند هو می‌گویند اسم طرف را می‌شکنند شکستن اسم طرف خوب نیست.

شریعتی: در این صدا زدن‌ها یک عاطفه‌ای رد و بدل می‌شود.

حاج آقا فرحزاد: خیلی زیاد هم نسبت به خانواده و هم نسبت به فرزندان. همین طور است مثلا در حدیث کسا حضرت زهرا وقتی پیغمبر وارد کسا شدند امام حسن امام حسین هر کدام از عزیزان وارد شدند یا قُرَّةَ عَیْنی وَ ثَمَرَةَ فُؤادی ای میوه‌ی دلم روشنی چشمم شافع امت ام یعنی کلماتی که محبت ایجاد می‌کند کلماتی که رابطه‌ی روحی و قلبی ایجاد می‌کند کلماتی که ملایم و نرم است هم کلمات خوبی استفاده بکنیم هم با ملایمت. در اصول کافی روایت داریم یک علامت مومن این است که مومن هیچ وقت فریاد نمی‌زند یک موقعی در شعار است جنگ است می‌خواهیم رعب و وحشت ایجاد کنیم این استثنا است اما در بین جمع خودمان صدایش از گوشش بیشتر نمی‌رود کنایه از این است که ملایم حرف می‌زند بعضی‌ها هستند در تلفن یا حضور طوری حرف می‌زند انگار دعوا دارد با حرف حرف معمولی می‌زند ولی این حرف را می‌توانیم با لطافت و اشاره و ظرافت بگوییم نرم و ملایم صحبت کردن ملایم گوش دادن و توجه کردن خیلی از مشکلات را حل می‌کند و تعاملات ما را راحت می‌کند ارتباط که برقرار می‌شود خیلی از مشکلات حل می‌شود.

شریعتی: ان شاء الله خیلی خوب خیلی ممنون اگر نکات پایانی مانده می‌شنویم

حاج آقا فرحزاد: راجع به این که بچه‌هایی که فعال اند یا بیش فعال اند ما وقت می‌گذاریم محبت می‌کنیم یادشان می‌دهیم حوصله می‌کنیم پاسخ به سوالاتشان می‌دهیم روایاتی داریم که فکر نکنید عبادت فقط نماز و ذکر و دعاست این‌ها قطعا عبادت است ولی بالاترین عبادت‌ها تربیت کردن یک بچه‌ی شایسته است اگر ما وقت می‌گذاریم از مستحباتمان می‌زنیم از نماز مستحبی و تعقیبات می‌زنیم و با بچه بازی می‌کنیم یا چیزی یاد می‌دهیم چند روایت می‌خوانم ببینید چقدر مهم است پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند اگر معلمی به بچه بسم الله یاد بدهد برای خود معلم و برای بچه و برای پدر و مادر بچه خدا برات آزادی از آتش جهنم صادر می‌کند یا در روایتی داریم حضرت عیسی علیه السلام عبور می‌کردند دیدند یک قبری صاحبش روحش معذب است سال بعد آمدند دیدند عذاب برداشته شده عرض کردند چرا عذابش برداشته شد؟ او که در عالم بعدی است گفت بچه اش را بردند مکتب معلم به او بسم الله الرحمن الرحیم یاد داد به خاطر این که چیز خوب به او یاد داده خدا عذاب قبر از پدر برداشت یعنی وقتی بچه چیز خوب یاد می‌گیرد هم به معلم هم به پدر مادر به تیر و طایفه خدا فیض و لطف و عنایت می‌رساند یا در روایت دیگر داریم یکی از چیزهای خوبی که می‌توانند به بچه یاد بدهند قرآن است روایات است تعالیم دینی است مسائل تربیتی است که فرمود قبل از این که دیگران مخ آن‌ها را پر بکنند ماهواره‌ها شبکه‌ها دارند برنامه می‌سازند تا بچه‌ها را با ناهنجاری‌ها آشنا بکنند بیاییم تعالیم خوب با مسائل دینی این‌ها را آشنا بکنیم که قبل از این که آن‌ها بر این‌ها غلبه بکنند.

شریعتی: خیلی ممنون نکات خوبی را شنیدیم فردا ان شاء الله اگر توفیقی بود با حضور حاج آقای حسینی خدمت خواهیم رسید خیلی از پدر مادرانی هستند که فرزند دارند و فرزندشان در بستر بیماری هستند خیلی التماس دعا گفتند دعای ویژه‌ای برای این فرزندان که در بستر بیماری هستند و پدر مادرشان عذاب می‌کشند بکنیم.

حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد همه‌ی مریض‌ها مخصوصا بچه‌های مریض شفا عنایت بفرما خدایا آن‌هایی که شغل ندارند وسایل شغل ازدواج مسکن عنایت بفرما خدایا به حق محمد و آل محمد آن‌هایی که فرزند ندارند یا دختر یا پسر ندارند جنسشان جور نیست به همه شان فرزند صالح و سالم و شایسته مرحمت بفرما که بهترین یادگاری است که از ما می‌ماند به حق آقا مجتبی علیه السلام السلام علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی و السلام علیک یا ابا عبدالله.

شریعتی: خیلی ممنون به رسم دو شنبه‌ها حال و هوای کربلا و یاد امام حسین علیه السلام السلام علیک یا اباعبدالله.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group