94-11-19-حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد - وصیت نامه پیغمبر گرامی به حضرت علی - (مذمت شراب)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: وصیت نامه پیغمبر گرامی به حضرت علی - (مذمت شراب)
كارشناس: حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 19-11-94
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
از ابتدا تا انتها تنها تویی تو *** دیروز، اکنون، تا ابد فردا تویی تو
سرشار از لطف حضور توست هستی *** پنهان ترین پیدای ناپیدا تویی تو
گویاترین خاموش! ای یلداترین صبح! *** مجنون ترین لیلای بی لیلا تویی تو
خورشید را قربانی ات کردند یک روز *** مقصود این آشفته گیسوها تویی تو
تلخی به پایان میرسد روزی سرانجام *** شیرین ترین تعبیر این رویا تویی تو
شریعتی: سلام به همهی شما دوستان خوب آغاز دههی فجر انقلاب اسلامی را به همه تان تبریک و شادباش میگویم. خیلی خوش آمدید به این سمت خدا دلتان گرم به محبت اهل بیت علیهم السلام باشد خوشحالیم در کنار شما هستیم سلام علیکم حاج آقا فرحزاد
حاج آقا فرحزاد: سلام عرض میکنم خدمت شما و بینندگان عزیز و مهربان جا دارد تشکر بکنم از پیامهای بسیار تشویق کنندهای که تاثیر گذار بود بحث حرمت شراب از این که بسیاری از عزیزان شراب را کنار گذاشتند یا علی مدد گفتند از خدا و اهل بیت کمک گرفتند و بسیار خبرهای خوشی در پیامها بود که بعضیها گفتند ما سطلهای شراب آماده کرده بودیم همه را از بین بردیم و محو کردیم یک پیام زیبایی بود خانمی گفته بود من به دست و پای شوهرم افتادم آن قدر التماس کردم که شوهرم شراب را ترک کرد واقعا جای تشکر دارد عرض میکنیم که خانوادهها پدر مادرها هم خیلی مهم است حرفشان حرکاتشان تاثیر دارد ان شاء الله امیدواریم که همهی گرفتارهایی که به هر نوعی گرفتاری گناه و روحی و روانی و جسمی دارند ان شاء الله ترک بکنند و به امید خدا توبهی الهی نصیبشان شود.
شریعتی: ان شاء الله دعوت میکنم امروز هم مثل هر روز همراه ما باشید بحث ما در ذیل وصیت نبی مکرم اسلام پیغمبر اعظم به حضرت علی به بحث حرمت شراب رسید و نکات بسیار تکان دهندهای که شنیدیم ادامهی فرمایشات ایشان را امروز میشنویم
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم بینندگان عزیز میدانند که بحث ما دربارهی وصایای پیغمبر به حضرت علی است که دربارهی حرمت شراب معمولا در بقیهی مباحث پیغمبر یک بند سفارش کردند ولی در این موضوع میدانستند گرفتاری در مردم زیاد است شش بند یعنی شش جملهی مهم در رابطه با حرمت و مضرات شراب بیان کردند به سادگی رد نشدند میتوانستند یک جمله بفرمایند بروند قبل از این که ادامهی آن وصایا را عرض بکنیم در این موضوع چون در بین پیامها هم این نکته بود که آیا در قرآن هم حرمت شراب اشاره شده یا نه من یکی دو آیه از آیاتی که در حرمت شراب نازل شده میگویم که بدانند عزیزان که حرمت شراب قطعی است اولا روایات ما داریم که تمام انبیا بلا استثناء مَا بَعَثَ اللّهُ نَبِیّاً قَطّ إِلّا بِتَحْرِیمِ الْخَمْرِ (کافی، ج 1، ص 128) یعنی از حضرت آدم تا حضرت خاتم صلی الله علیه و آله و سلم در تمام شرایع الهی این خوردن شراب حرام بوده و هیچ پیغمبری را خدا نفرستاده الا این که به حرمت خمر و شراب امر فرموده جالب است یک بزرگواری کل انجیل حضرت عیسی را مرور کرده فرصت نیست من خیلی اشارهی کوتاه بکنم آیاتی که فراوان در همین انجیل فعلی است انجیل لوقا باب اول بند پانزده کتاب اشعیا باب پنج بند 22 باب 28 بند 1 در همین انجیل فعلی آیات متعدد در حرمت و مذمت شراب وارد شده است و در همهی کتابهای آسمانی در قرآن من به بعضی از آیهها اشاره میکنم آیهی چهل و سه سورهی مبارکهی نساء خدای متعال میفرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (مائده/ 90) یعنی این است و جز این نیست تاکید است همانا که شراب من این جمله را هم عرض بکنم چون در پیامها هم بود بعضیها به خاطر این که خانواده یا همسرشان را قول بزنند میگویند ما شراب نمیخوریم مشروب میخوریم یا عرق ما سر اسم دعوا ندارم شراب مشروب عرق ویسکی هر چیزی که مست کننده باشد اسمش هر چه میخواهد باشد بازی ندهند نه خودشان را قول بزنند نه دیگران را شراب به هر اسم و نوعی که باشد حرام است و هم چنین قمار میسر هم یعنی قمار خدا میفرماید هم شراب هم قمار بازی رجس است یعنی پلیدی و زشتی است کار شیطانی است کار خدایی نیست پرهیز بکنید اجتناب بکنید یعنی حرمت شراب در کتابهای آسمانی و در مکتب ما جزء ضروریات دین ماست و اگر کسی منکر شود کافر میشود نجس میشود یعنی خودش هم کافر میشود اگر میفهمد این ضروری دین است و انکار بکند خودش هم کافر میشود با این نهی صریح که در آیه است یا در سورهی مبارکهی بقره خدا میفرماید «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا» (بقره/ 219)ای پیغمبر از شما سوال میکنند از شراب و قمار در این دو چیز یعنی در قمار و در شراب گناه بزرگی است خدای بزرگ میگوید بزرگ است گناه بزرگ است البته ممکن است منافع مادی هم باشد در قمار یک نفر ممکن است ببرد یک نفر ببازد در شراب ممکن است خرید و فروش بکند منفعت مادی را در نظر نگیریم خدا میفرماید اثم و گناهش خیلی بزرگ است شما مواد مخدر هم کسی جا به جا میکند ممکن است سودی ببرد ولی جنایاتی که انجام میشود قابل قیاس نیست یعنی خانوادهها متلاشی میشوند مملکت متلاشی میشود میخواهد بگوید گول منفعت جزئی را نخورید در هر حرامی ممکن است منفعت جزئی باشد روایات خیلی عجیب غریب ما داریم دنبالهی همین عرضی که داشتیم مثلا داریم که کسی که مصرّ در خوردن شراب است این در واقع کتاب خدا را تکذیب میکند در واقع با قرآن مقابله میکند به جنگ خدا برخواسته محاربه است شارِبَها مُکذِّبٌ بِکتابِ اللّهِ تَعالی (کافی، ج 6، ص 403) این روایت است حضرت صادق فرمودند اگر کتاب خدا را تصدیق میکند میگذارد کنار این را بداند که با قرآن و اهل بیت میجنگد تعبیر روایت را عرض میکنم خیلی تعبیرهای تندی است ما بنا داشتیم یک جلسه بحث شراب را جمع بکنیم ولی از بس دیدیم درگیری و گرفتاری بعضیها زیاد است نمیخواهیم جهنم بروند یا خانواده هایشان نگران هستند بحث را به خاطر این ادامه دادیم دنبالهی فرمایشات پیغمبر این است که حضرت فرمودند یا علی کسی که شرب خمر میکند خدا چهل روز نمازش را قبول نمیکند و اگر در این ایام چهل روز هم بدون توبه از دنیا برود کافر از دنیا میرود کانه کافر مرده است خیلی تعبیر عجیب است کانه زیر بار حکم خدا نرفته یک داستان عجیبی محدث قمی شیخ عباس قمی در سفینه نقل کرده در همین کلمهی خمر ایشان میفرماید فضیل یک کسی بود که از اساتید اخلاق و عرفان بوده شاگردانی داشت اینها را تربیت میکرد به او خبر دادند که یکی از شاگردان که اعلم تلامیذ و بهترین شاگردش هم بوده مریض شده مرض سختی شده در حالت احتضار است آقای فضیل آمد کنار بستر این شاگرد بهترین شاگردش نشست مستحب است کسی که در حال جان دادن است آدم سورهی یس بخواند برایش دعا بخواند شروع کرد سورهی یس خواندن گفت سورهی یس برای من نخوان من از قرآن خوشم نمیآید قرآن نخوان شروع کرد تلقین کردن لا اله الا الله بگو لا اله الا الله شهادتین بگو به خدا اقرار بکن پیغمبر ما دلسوز و خیرخواه است اصلا خدای مهربان عزیزانی که گرفتار هستند به آنها عرض میکنم خدای مهربان نعمتهای عالم را برای ما خلق کرده آن چه که در آسمان و زمین است خَلَقَ لَكُم (بقره/ 29) میگوید برای شما خلق کردم خدا که چیزی نیاز ندارد همهی نوشیدنیهای حلال هزاران نوشیدنی خوراکیهای حلال داریم اگر برای ما منفعت دارد ضرر ندارد خدا چه دلیلی دارد چه بخلی میورزد میگوید بروید بخورید معلوم میشود خطر و ضرر اش فوق العاده است که همه اش در قرآن در روایات از زبان پیغمبر میگوید یا علی این خطر دارد به امت باید بازگو بکند این لج بازی است از بین این همه نوشیدنی حلال اصرار بر نوشیدنی شراب داشته باشیم در مقابل خدا قرار گرفتن است خدا میگوید این هم نوشیدنی حلال نافع مفید انرژی زا دادم چرا این یکی را که عمل شیطان است شیطان را نفس اماره تحریک میکند رفقای ناباب تحریک میکنند بعضیها هستند وقتی میفهمد یک چیزی خدا نهی کرده شیطان آن جا بیشتر حمله میکند نفس اماره بیشتر حمله میکن الانسانُ حریصٌ عَلَی مَا مُنِعَ منع که میکنند بیشتر حرص میخورد گول نخوریم فضیل گفت بگو لا اله الا الله بهترین شاگردش بود این خیلی عجیب است گفت اِنِّی بَریء مِن لَا اِلَهَ اِلَّا الله من از لا اله الا الله بیزار هستم یعنی از خدا بیزار هستم خیلی فضیل در هم شد دید نه لا اله الا الله میگوید یک وقت یکی لا اله الا الله نمیگوید نمیگوید من از خدا بیزارم زبانش بند آمده با اعتقاد از دنیا میرود اما این گفت من از خدا بیزار هستم کافر از دنیا رفت فضیل میگوید من خیلی ناراحت شدم آمدم خانه چند روز از خانه بیرون نرفتم از ناراحتی آدم فکر نمیکند بهترین شاگردش در حال کفر از دنیا برود تا این که بعد از چند روز خواب دید دید دارند میکشند به سمت آتش جهنم پرسید بهترین شاگرد من بودی این همه تربیتت کردم چطور میروی جهنم گفت سه چیز باعث جهنم رفتن من شد یکی اش نمامی بود حرف را از این میگرفتم به آن میگفتم بین مردم دو به هم زنی سخن چینی میکردم این بدترین صفت است دوم حسادت بود کسی جلو میافتاد من ناراحت میشدم میخواستم زمینش بزنم حسادت میکردم به کسانی که رشد پیدا میکردند سوم قابل توجه باشد پیامک هم ما خیلی داشتیم که دکتر برای ما تجویز کرده ما یا کم مصرف میکنیم این آقا هم شراب خوار قهاری نبوده فضیل میگوید من رفتم پیش طبیب او به من تجویز کرد که شما گاهی مدت دیر به دیر گاهی شراب بخور برای مریضی ات خوب است و من مبتلا به شرب خمر شدم به خاطر مداوا.
شریعتی: این که شما اشاره کردید در حرام شفا نیست.
حاج آقا فرحزاد: بله همین است گول این که بعضی پزشکان میگویند اولا که هیچ پزشکی نمیتواند بگوید فلان مریضی منحصر در شراب است هزار دوا درمان دیگر دارد این طور نیست بعد هم بر فرض اگر باشد که نیست ما میگوییم خدا شفا را در حرام قرار نداده ولی وقتی که ما را جهنمی میکند بی ایمان از دنیا میبرد چه فایده دارد مثل این فضیل آدم به خاطر یک ذره شراب یک عمر در جهنم بسوزد این است که به کفر آدم از دنیا میرود اعشی شاعر از شعرای توانمند زمان جاهلیت بود وقتی پیغمبر مبعوث شدند خبر رسید پیغمبر مبعوث شده دعوت به خدا میکند میل پیدا کرد که مسلمان شود آمد گفت دین خدا را عرضه بکن فرمود خدا یکی غیر او کسی نیست خدای دیگر نیست بتها را باید پرستش نکرد راستگویی صداقت امانت داری گفت همه اش خوب است بهترین دین است ایمان میآورم تا رسید به این جا که فرمودند خدا در مکتب من فحشا و روابط نامشروع و شراب را هم حرام کرده اعشی رفت در فکر گفت من به این دو گناه مبتلا هستم گفت سن و سالم رفته بالا روابط نامشروع ندارم میتوانم ترک بکنم ولی شراب سخت است عادت کردم این است که خیلی آدم باید مواظب باشد کم کم آدم میرود به یک جایی که به کفر سر در میآورد گفت من الآن ایمان در نمیآورم چون اگر ایمان بیاورم باید شراب نخورم میروم چند وقتی بعدا بتوانم ترک بکنم این است که آدم باید جلوی سمّ و ضرر را جلو بگیرد توبه واجب فوری است نمیتواند بگوید چند ماه دیگر آنهایی که گرفتار شراب هستند نگویند کم کم همین الآن مثل آنهایی که سطل شراب را دور ریختند شکستند همهی وسایل شراب را باید فوری این کار را بکنی این قدر گفت چند ماه دیگر میروم تمرین میکنم شراب را که ترک کردم میروم مسلمان میشوم رفت و در بین رفت از دنیا رفت کافر از دنیا رفت خیلی خطرناک است دنبالهی فرمایش پیغمبر عظیم الشان این است که یعنی به خاطر حضرت علی هم شده حضرت علی را خطاب قرار دادند که ما همه حواسمان جمع باشد یا علی بگوییم کمک بگیریم واقعا حضرت امیر کمک میکند در پیامهای چند سال قبل یک پیامی بود آن هم شیرین بود خیلی برای من یک کسی میگفت من همیشه مقید بودم نوشیدنی میخورم آب میخورم سلام بر امام حسین بدهم ولی بیست سال مبتلا به شرب خمر بودم حواسم نبود یک بار شراب که خوردم گفتم سلام بر امام حسین آن قدر ناراحت شدم که چرا با دهان نجس و در حالت مستی این را گفتم به خودم هزار بد و بیراه گفتم از همان موقع که اسم امام حسین را گفتم گذاشتم کنار مردانه یک یا علی بگویند عزم بکنند خدا هم کمک میکند وقتی خدا میگوید این شیطانی است بیا پای کار بایست قطعا خدا پیغمبران امامان اولیاء خدا همهی مومنین کمکش میکنند عکسش را هم میگوییم اگر آن طرفی بیفتد همه لعنتش میکنند روایتش را خواهیم خواند یَا عَلِیُّ کُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ- وَ مَا أَسْکَرَ کَثِیرُهُ فَالْجُرْعَةُ مِنْهُ حَرَامٌ (من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 366) هر چیزی که مست کننده باشد حرام است آب جو است آب خرما است بعضیها از انگور نمیگیرند از مواد دیگر میگیرند هر چیزی که مست کننده باشد یعنی انسان را از حالت طبیعی بیرون ببرد حرام است سوالهای فراوانی داشتیم که مواد مخدر چه؟ کلیهی مواد مخدر حرام است همین حکم را دارد هروئین روانگردان شیشه هر چیزی باشد نگه داشتن مصرفش خرید و فروشش تمام حرام است یعنی حرام صد در صد است بعد حضرت فرمودند که اگر یک چیزی که مثلا یک شیشه اش را بخوری سه لیوانش را بخوری مست کننده است فرمودند یک جرعه یعنی یک قطره اش را هم که بخوری حرام است که بعضیها میپرسند میگویند ما ته استکان میخوریم یک ذره میخوریم آن یک ذره که ما را مست نمیکند نه اصلا مست بکند یا نکند چیزی که در اسلام خدا پیغمبر گفتند حرام است مثل این که بگویی من یک قطره سمّ میخورم با یک کبریت آتش میزنم یک خروار آتش که میآورم یک کبریت هم میسوزاند قول این را نخوریم پیغمبر فرمود کسی که یک جرعه یعنی یک قطره بخورد قابل توجه آنهایی که میگویند ما کم میخوریم یا آب قاطی میکنیم نه فرقی نمیکند مست کننده بدتر است ولی مست هم نکند پیغمبر فرمودند کسی یک جرعه یک قطره هم بخورد خدا میگوید لعنت بر تو ان شاء الله هیچ بینندهای گرفتار این کار نباشد هیچ خانوادهای گرفتار نباشد خدا میگوید لعنت بر تو ملائکه ادبشان را جز خدا کسی نمیداند چند میلیارد میلیارد هستند نمیدانم همهی ملائکه وقتی خدا بگوید یعنی همه تمام ملائکه به شارب الخمر میگویند خدا لعنتت بکند معلوم میشود ضررش به عالم میرسد من فکر نمیکردم این قدر تقبیح شده باشد در اسلام این گناه و تمام انبیا و تمام مومنین لعنت میکنند شارب الخمر را و روح ایمان از او گرفته میشود نه برای کسی که یک خروار بخورد نه یک جرعه بخورد یک لب بزند لب تر بکند در مقابل خدا قرار گرفتن است همهی انبیا میگویند حرام است خدا میگوید حرام است میگوید نه من میخورم اعلام جنگ میکند بعد هم تمام شراب خوارها از کم شروع کردند روز اول که از زیاد شروع نکردند العادَةُ عَدُوٌّ مُتَمَلِّكٌ (غررالحکم، ح 958) یعنی انسان وقتی کم کم پایش را گذاشت انسانی که در نمک زار پا میگذارد در لجن زار پا میگذارد در جایی که قیر است کم کم فرو میرود یک مرتبه که فرو میرود بیرون آمدن برگشتنش خیلی کار سختی است مواظب باشید یک باتلاقی است که از کم شروع میشود لذا جلوی کم اش را هم گرفتند این شدت خیرخواهی و دلسوزی بوده یک باتلاقی است که هر چه حرکت میکنی بیشتر فرو میروی هیچ کس تضمین نکرده که برگردد یا بدون توبه از دنیا برود تعبیرهای مهمی که باز در روایات ما است کسی که شرب خمر بکند از دیدار برترین خلق خدا که پیغمبر است از دیدار و جمال پیغمبر محروم میشود این هم عجیب است خدا شاهد است ما به یک ذره اعمالمان نباید تکیه بکنیم بنده امیدم به شفاعت و دستگیری پیغمبر است همهی ما کمیت عملمان لنگ است پیغمبر فرمود لا ینالُ شَفاعَتِی مَن شَرِبَ المُسکرَ و لا یرِدُ عَلَی الحَوضَ لا وَاللّهِ (تهذیب الاحکام، ج 9، ص 106) پیغمبر که تعارف ندارد شوخی ندارد قسم جلاله خورده به خدا قسم به خدا قسم الآن مثلا آیت الله بهجت یک مرجع بزرگی بیاید در جمعیت بگوید به خدا قسم یک مسئله این طوری است به ما شوک وارد میشود همهی علما را جمع بکنی یک موی پیغمبر نمیشوند اگر نگوییم پیغمبر را کوچک کردیم اینها را بزرگ کردیم به خدا قسم شفاعت من رسول خدا به کسی که شارب خمر است نمیرسد از من میبرد جدا میشود پیغمبر نمیخواهد امت از او جدا شوند این دلسوزی است شدت محبت و انذار و خیرخواهی است روز قیامت بر حوض کوثر که ساقی اش حضرت علی است بر من و حضرت علی وارد نمیشود حوض کوثر را نمیبیند نْ شَرِبَ مُسْكِراً انْحَبَسَتْ صَلَاتُهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً ، وَ إِنْ مَاتَ فِي الْأَرْبَعِينَ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً ، فَإِنْ تَابَ تَابَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ (کافی، ج 6، ص 400) ما در روایات و در قرآن هم داریم که هر چهل روز نطفه تبدیل به خون میشود علقه میشود چهل روز یک عملی را مداومت بکنیم تاثیر خوب دارد در قرآن و روایات این خیلی اشاره شده تاثیر این گناه حداقل تا چهل روز است اگر نگوییم تا یک عمر اگر توبه نکند تا چهل روز لذا فرمود اگر تا چهل روز توبه نکند بمیرد به مرگ جاهلیت مرده مثل کسی که خدا پیغمبر امام را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده یعنی کفر البته نا امید نمیکنیم اگر توبه بکند خدا میپذیرد همین الآن مرد مردانه بگوید خدایا من خودم را پاک میکند از این به بعد تمام اینها را از بین میبرم خودم را میشویم همه اش اصلاح میشود اگر توبه بکند خدا تمام آثارش را برمیدارد بعضیها نمیدانند من معتقد هستم نمیدانند اگر آدم بداند این سمّ است لجن است یک دکتر متخصص میداند کثافت است بگو من میلیارد میدهم بخور نمیخورد اما آدمی که نفهم است این طوری است یکی از چیزهای دیگری که موثر است باز یک روایت دیگری هم است فرمود پیغمبر عظیم الشان إنّ شارِبَ الخَمرِ یَأتی یَومَ القِیامَةِ مُسْوَدّا وَجْهُهُ، یَضْرِبُ برَأسِهِ الأرضَ و یُنادی: وا عَطَشاهْ (تنبیه الخواطر، ج 2، ص 115) روز قیامت شارب الخمر میآید در حالی که رنگش سیاه است رو سیاه است صورتش سیاه است سیاه چهره تلو تلو میخورد آدمی که تعادل ندارد هر لحظه میخواهد بیفتد زبانش از دهانش آویزان است از شدت عطش و تشنگی میگوید العطش العطش هیچ کس به او آب نمیدهد به حوض کوثر هم وارد نمیشود یکی از مسائل دیگری که ترغیب میکند در این که مواظب باشند فرار بکنند از این گناه بزرگ ما خیلی چیزها داریم که حرام است ولی نجس نیست پانزده عضو از گوسفند حرام است مثل دنبلان که نجس نیست ولی خوردنش حرام است مثلا خاک خوردنش حرام است ولی نجس نیست پاک است ما بسیاری از محرمات را داریم که نجس نیستند ولی خوردنش حرام است ولی شراب هم نجس است هم حرام است دهان آدم را نجس میکند لباس آدم را نجس میکند دیگر با آن نمیشود نماز خواند حرام هم که نباشد نجس است خوردن نجس از این باب حرام است یعنی خباثت روی خباثت این هم روایت عجیبی است امروز صبح مرور کردم شما میدانید اوج رحمت خدا چه وقت است؟ در ماه مبارک رمضان و اوج ماه رمضان شب قدر است یعنی پیغمبر ما فرمودند در هر شبی از ماه رمضان خدا یک میلیون نفر در هر شب و روز ماه رمضان هر ساعتی یک میلیون یعنی بیست و چهار میلیون در شب قدر عفو عمومی دارد یعنی خدا ریزش کامل دارد هم میآمرزد و هم آتش جهنم را بر افراد حرام میکند الا چند دسته خدا به آنها عفو نمیدهد نظر رحمت هم نمیکند اولین نظر کسی است که شراب خوار است آدم شراب خوار بگوید الهی العفو خدا میگوید به تو نگاه نمیکنم باید بگذاری کنار توبه بکنی روی سر میگذارم «إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ» (بقره/ 222) مدال هم میدهند یکی عاق والدین است یکی قاطع رحم است با فامیل به هم زده یکی اهل کینه و کینه جو است یا آدمهایی که بدعت گذار هستند مشاحن آمده من مشاحن را نگاه کردم بعضی به معنی بدعت گذار معنی کردند بعضی آدمهای کینه جو لج باز معرفی کرده اند آدمهایی که کینهای هستند گذشت ندارند اینها را خدا مورد لطف و نظر قرار نمیدهد یَا عَلِیُّ جُعِلَتِ الذُّنُوبُ کُلُّهَا فِی بَیْتٍ- وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهَا شُرْبَ الْخَمْرِ (من لا یحضره الفقیه، ج4، ص366) ما کم گناهی داریم که تعبیر به کلید شده باشد یعنی کلید همهی بدیها کلید همهی شرور کلید درهای جهنم شاید یکی اش غضب است دروغ است دو سه گناه شاید باشد یکی اش هم شراب است فرمود یا علی تمام گناهان در یک خانهای گذاشته شده کلیدی که در خانهی گناهان نه یک گناه گناهان را باز میکند آدم را آلوده به هر کثافتی میکند شراب است من یک موقعی سوئد بودم مسئول آن جا امام جمعهی سوئد به من میگفت ما گاهی سایتها را مراجعه میکنیم اخبار را پیگیری میکنیم یک داستان جالبی میگفت مراجعه میکردم یک کسی بود در لندن وکیل بود در اروپا اجبارا همهی خانوادهها همان طور که بیمه هستند وکیل هم باید داشته باشند درآمد ماهانه میدهند به وکیلشان اجباری است میگوید زندگی مرفهی داشتم بهترین وکالت در آمد زندگی خوش رفقای من من را وادار کردند بردند به شراب ما هم عقلمان نمیرسید شراب زیاد خوردم مست شدم آخرش میخواستم بروم خانه در حالت مستی رانندگی کردم تعادلم را از دست دادم به یک ماشین دیگر زدم فرار کردم پلیس بعدا ما را تعقیب کردند گرفتند خودم هم وکیل بودم جرم سنگینی برای ما بریدند آن جا هم جرمش سنگین است خلاصه یک پروندهی منفی برای ما درست شد دیگر مردم نسبت به ما بدبین شدند وکالت به ما نمیدادند ورشکست شدم همه چیز را از دست دادم یعنی همان جاهایی که از نظر قانونی هم حلال میدانند انجیل فعلی هم آیات متعدد در حرمتش است همان جا هم که حوادث تلخ و ناگواری برای افراد پیش آمده میگوید من زندگی ام را به باد دادم به خاطر یک دعوت به مجلس شراب کلید تمام بدی هاست اَلخَمرُ اَصلُ کُلِّ شَرّ یعنی ریشهی تمام بدیها است یک نفر که شراب خور میشود به رفیق هایش سرایت میکند به خانواده اش اثر دارد در نسلش اثر دارد نسلش ناصالح میشوند گاهی معلول میشوند اگر ضرر جسمی نداشته باشد که قطعا دارد ولی از نظر نسل روح ایمانشان تضعیف میشود در نوه نتیجه در نسل اثر دارد در همسر اثر دارد در حالت مستی تمکین کردن خانم برای مرد چه اثرات منفی زشتی دارد که گاهی در روایات هم اشاره شده اِن قَطَع نَسله خیلی است اولاد انسان اگر توبه نکند آثارش را محو نکند اثر منفی است لذا میفرماید خمر ریشهی تمام شرور است انَّ الْخَمْرَ رَأْسُ كُلِّ اثْمٍ (کافی، ج 6، ص 402) سرچشمهی هر گناهی است اَلْخَمْرُ اُمُّ الْفَواحِشِ وَ اَكْبَرُ الكَبائِرِ (میزان الحکمه، ج 1، ص 812) تعبیر به امّ هم ما باز در روایت کم داریم امّ یعنی ریشه و مادر همهی بدیها خمر و شراب مادر همهی فواحش و کبائر است همهی فاحشهها جنایاتی که در حالت مستی و زهرماری که پیش آمده گناهانی که انجام شده زندانها را آمار بگیرید این همه تصادفات رخ میدهد اصلا هیچ پیش آمدی نباشد خدا گفته حرام است ما باید بگوییم چشم. یک خانمی پیام داده بودند پدر من مبتلا به شرب خمر بود وقتی شراب میخورد مادرم را شروع میکرد کتک زدن هتاکی کردن مادرم علویه سیده اولاد امام هفتم آن قدر مادرم را کتک زده بعد هم یک بار شراب خورد مست کرد رفت بیرون حادثهی تلخی پیش آمد در حالت شراب و مستی از دنیا رفت پیام داده بود من چه کار بکنم گفتم فاتحه بخوان طلب مغفرت بکن ولی کار خیلی دشوار است بدون توبه بعد چه تضمینی است آدم توبه بکند همین الآن باید بگذاریم کنار.
شریعتی: خیلی ممنون ان شاء الله هیچ کس گرفتار این گناه پلید نباشد صفحهی 119 را با هم تلاوت میکنیم آیات 65 تا 70 سورهی مبارکهی مائده.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿٦٥﴾ وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ ﴿٦٦﴾ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾ قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿٦٨﴾ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿٦٩﴾ لَقَدْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَأَرْسَلْنَا إِلَيْهِمْ رُسُلًا كُلَّمَا جَاءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَى أَنفُسُهُمْ فَرِيقًا كَذَّبُوا وَفَرِيقًا يَقْتُلُونَ ﴿٧٠﴾
ترجمه:
و اگر اهل کتاب [به آیین اسلام] ایمان میآوردند و پرهیزکاری میکردند، یقیناً گناهانشان را محو میکردیم، و آنان را در بهشتهای پر نعمت در میآوردیم. (۶۵) و اگر آنان تورات و انجیل [واقعی] و آنچه را که از سوی پروردگارشان به آنان نازل شده برپا میداشتند، بی تردید از برکات آسمان و زمین بهره مند میشدند. از آنان گروهی میانه رو و معتدل اند، و بسیاری از آنان بد است آنچه را انجام میدهند. (۶۶)ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین (علیه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای. و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه میدارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمیکند. (۶۷) بگو:ای اهل کتاب! شما بر مسلک صحیح و درستی نیستید تا زمانی که تورات و انجیل و آنچه از جانب پروردگارتان به سوی شما نازل شده بر پا دارید، و بی تردید آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، بر سرکشی و کفر بسیاری از آنان میافزاید، پس بر گروه کافران غمگین مباش. (۶۸) یقیناً کسانی که [از روی ظاهر] به اسلام گرویده اند و یهودیها و صابئان و نصاری [با مُتّصف بودن به عنوان اسلام یا یهودیت یا صابئیت یا نصرانیّتْ، اهل سعادت و نجات نیستند،] هر کدام [از این گروهها در زمان هر پیامبری از روی یقین و اخلاص] به خدا و روز قیامت ایمان آورده و کار شایسته انجام داده باشند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین میشوند. (۶۹) البته ما از بنی اسرائیل [بر اطاعت از خدا و پیروی از موسی] پیمان گرفتیم و پیامبرانی به سوی ایشان فرستادیم؛ هرگاه پیامبری احکام و قوانینی که دلخواهشان نبود برای آنان میآورد، گروهی را تکذیب کرده و گروهی را میکشتند!! (۷۰)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: از فضیلت صلوات بر محمد و آل محمد میشنویم
حاج آقا فرحزاد: همان طور که هفتهی قبل هم اشاره کردم همسر پیغمبر خدا از پیغمبر خدا سوال کردند که آیا کسی هم است که روز قیامت جمال شما را زیارت نکند فرمودند سه دسته هستند یکی کسانی که مبتلا به شرب خمر هستند یعنی جمال پیغمبر را که میبیند یعنی جمال خدا جمال حضرت علی همه با هم هستند فکر نکنند پیغمبر را نمیبینند امام حسین را میبینند نه کلش انسان به خاطر یک جرعه شراب از دیدن جمال امام حسین جمال حضرت مهدی محروم میشود یک بزرگی فرمود من یک لحظه در خواب جمال امام زمان را دیدم تمام حوائج و درد دل هایم برطرف شد همهی مشکلاتم برطرف شد یوسف صدیق را دیدند از خود بی خود شدند جمال پیغمبر ما خیلی بالاتر است جمال یوسف پرتویی از جمال پیغمبر است کسی که شرب خمر دارد یکی که عاق والدین شده است سوم کسی که ذکر و نام پیغمبر برده شود و صلوات بر محمد و آل محمد نفرستد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. تکهی پایانی فرمایش پیغمبر خدا به حضرت علی این است که میفرماید یَا عَلِیُّ تَأْتِی عَلَى شَارِبِ الْخَمْرِ سَاعَةٌ لَا یَعْرِفُ فِیهَا رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ (من لا یحضره الفقیه، ج4، ص366) میفرماید که شارب الخمر یک خطر مهمی که با آن مواجه میشود این است که آن تعادل و عقلش را از دست میدهد ساعتی میآید که ارتباطش با خدا قطع میشود چه خطر و ضرری از این بدتر که انسان در حالت مستی و شرب خمر ارتباطش با خدا خالق خودش قطع میشود یعنی خدا را نمیشناسد آدم از خدا رابطه اش قطع شود این خیلی ضرر دارد شما ببینید متوکل عباسی وقتی شراب خورد به آن دژخیمان دستور داد بروند امام هادی را امام معصوم را در مجلس شراب حاضر بکنند و بی حرمتی ببین چقدر میشود آدمی که شرب خمر کرده جام شراب بگیرد به امام زمانش تعارف بکند یعنی به حضرت علی به امام حسین به امام هادی امام وقتش بوده تعارف شراب بکند که حضرت اولا نشستن و شرکت در مجلس شراب حرام است فرصت نشد اگر فرصت شد تکمیل این متن را میگوییم هفتهی آینده که ده گروه دیگر در رابطه با شراب ملعون و درگیر هستند یعنی این ده گروه را میبرند جهنم خواهش داریم کسانی که گرفتار این گناه هستند صفات خوب دارند نماز میخوانند زیارت میروند هیئتی هستند بیایند از آنها کمک بگیرند یک وقتی یک وسواسی آمده بود خدمت آقای دولابی میگفت من نمیتوانم ول بکنم فرمودند خدا که داری پیغمبر که داری امام داری خانواده داری وقتی گرفتار میشوی از همهی اینها کمک میگیری از اینها کمک بگیر یک یا علی بگو هم از خدا هم از اهل بیت بیشتر برویم طرف خدا طرف اهل بیت مرحوم آقای مقدادی پسر شیخ حسن علی نخودکی اصفهانی آقای شبیری زنجانی کتاب جرعهای از دریا نوشته خیلی داستانهای جالبی آورده از جمله یک نفر میآید به ایشان پناهنده میشود میگوید پسری دارم گرفتار شراب شده به حدی که هر چه در آمد دارد حتی فرش خانه اش را فروخته شراب تهیه کرده مرحوم آقای مقدادی به ایشان میگوید به او بگو که از فردا خواست شراب بخورد موقع خوردن شراب بگوید بسم الله الرحمن الرحیم با نام و یاد خدا گفت باشد آمد گفت بابا جان ما که هر چه گفتیم گوش ندادی یک عالمی فرمودند از این به بعد بسم الله بگو گفت بسم الله الرحمن الرحیم خواست بخورد دید حالت تنفر حالت تهوع دست داد جور در نمیآید آدم میخواهد برود جهنم بگوید بسم الله الرحمن الرحیم از گفتن بسم الله دعا توسل هر حیلهای داریم بزنیم شک نکنیم خدا پیغمبر با شماست صفات خوبی دارید آنها جبران میکند دستگیری میکند از شما.