پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

گزارشی از برنامه‌ها
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی
تاريخ پخش: 10-05-96

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

حاج آقا حسینی: عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه بینندگان و شنوندگان رادیو قرآن دارم. عزیزانی که از شبکه‌های مختلف برنامه‌ را می‌بینند، به همه عرض سلام دارم. ولادت مولایمان ابالحسن، علی بن موسی الرضا(ع) را تبریک می‌گویم. صلوات خاصه امام رضا را همه با هم بخوانیم.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏، وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ، صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏»
به همه کسانی که پابوس امام رضا (ع) مشرف می‌شوند، التماس دعا داریم. نایب الزیاره همه باشند. در این آغاز تشکر کنم از کسانی که در این طرح شرکت کردند، جمع خیلی زیادی در این طرح شرکت کردند. بحمدالله دلهای فراوانی را به پنجره فولاد امام رضا گره زدند و گره خواهند زد. باز هم عزیزان از قافله خیر عقب نمانند. این طرح اختصاص دارد به کسانی که هنوز مشهد مشرف نشدند. زیاد هستند کسانی که بارگاه ملکوتی امام رضا را از نزدیک ندیدند. ما که می‌توانیم با یک مبلغ کمی دلی را به پنجره فولاد امام رضا گره بزنیم و نایب الزیاره‌ای داشته باشیم، آنجا که قطعاً به مراتب از زیارت خود ما ثوابش بیشتر است و تردید نداشته باشند.
یکوقتی زابل بودم. محلی به نام زحک است که از زابل دورتر است. برای عده‌ای از خانم‌ها صحبت می‌کردم. گفتم: اگر قبرستان تخت فولاد رفتید، سر مزار اولیای خدا بروید. دیدم با هم پچ پچ کردند. گفتم: چه شد؟ گفتند: شما می‌گویید: هروقت اصفهان رفتید تخت فولاد یادتان نرود. ما از زابل آن طرف‌تر نرفتیم. گفتم: هنوز به مشهد امام رضا هم مشرف نشدید؟ خیلی هستند که هنوز به مشهد نرفتند. این خیلی زیباست که یک عاشق امام رضا را به امام رضا برسانیم. امام رضا خیلی زائرینش را دوست دارد. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بهجت نقل می‌کردند. یک کسی به امام رضا(ع) متوسل شده بود. یک بیماری داشت. یک هفته‌ای در مشهد خیلی گریه کرده بود و به حضرت متوسل شده بود. کسی از طرف حضرت را در عالم رویا دیده بود. به او پیام داده بودند که امام رضا(ع) فرمودند: بیماری شما خوب شد و دیگر نیازی به عمل جراحی نیست. ولی امام رضا فرمود: اینقدر زیاد گریه نکنید. من از گریه زائرینم متأثر می‌شوم. چقدر حضرت دوست دارد زائری که هنوز مشهد نیامده به مشهد بیاید. یکوقت کسی نگوید: طرح‌های مهم دیگری هم هست. به ایتام کمک کنید. بارها گفتیم که اینها را با هم قاطی نکنید. هرکار خیری جای خودش را دارد.
شریعتی: اگر تمایل دارید در طرح ما شرکت کنید عدد 8 را به 20000303 پیامک کنید، پیامکی برای شما ارسال خواهد شد و شما را راهنمایی خواهد کرد. هرقدر که برای شما مقدور است می‌توانید کمک نقدی کنید.
حاج آقای حسینی: مستأجرین را هم یادتان نرود. هرکس ما را دید از برنامه تشکر کرد. گفتند: همین که کسی غم مستأجر را می‌خورد برای ما کافی است چه این طرح به نتیجه برسد یا نرسد. انشاءالله همه مستأجرها صاحب خانه شوند. اما شما که صاحبخانه هستی و راحت نشستی، شکرانه صاحبخانه بودن شما این است که به این مستأجر کمک کنید. اجاره را بالا نبرید. انشاءالله در این زمینه هم خبرهای خوش بیشتری به ما برسد. انشاءالله روز پنجشنبه، روز ولادت امام رضا(ع) از حرم امام رضا با حضور حاج آقای میرباقری در خدمت شما هستیم.
شریعتی: امروز برای ما چه آوردید؟
حاج آقای حسینی: من امروز یک نگاهی گذرا به برنامه پنج ساله سمت خدا دارم. در این چند سال سمت خدا چه کرده است؟ خوب است ما چندی یکبار یک نگاهی بکنیم و ببینیم این برنامه با آثاری که دارد چه کرده است؟ هم مایه دلگرمی کسانی باشد که به این برنامه دل بستند. هم امیدواری کسانی که برای ارتقای این برنامه زحمت می‌کشند.
شریعتی: این جلسه روز سه‌شنبه آخرین جلسه سه شنبه‌های آقای حسینی قمی نازنین‌مان هست. ولی انشاءالله روزهای پنجشنبه با بحث احکام در ایام ماه ذی القعده خدمتشان خواهیم بود.
حاج آقای حسینی: یک مطلبی را در احکام هفته گذشته اشاره کنم. در نماز احتیاط، در شکیات گفتیم، یک رکعت نماز احتیاط که خوانده می‌شود، حمد است. نماز احتیاط سوره ندارد و اصلاً نباید سوره خواند. نماز احتیاط فقط یک حمد دارد.
شروع بحث ما با وعده‌های الهی به صابران بود. من خیلی خوشحال هستم و خیلی از دوستان از من می‌پرسند: ما گرفتار گناه و معصیت هستیم، چه راهکاری هست برای اینکه در برابر گناه مقاومت کنیم؟ یادم هست در برنامه‌ای که ده راهکار برای صابران گفتیم، کسی آنها را ببیند حتماً قدم بزرگی در پایداری در برابر گناه به دست خواهد آورد. صبر بر مصیبت بود. صبر بر بیماری بود. اینها موضوعات خیلی خوبی است. در صبر بر بیماری گفتیم:اگر کسی بیمار شد، بیماری همیشه نشانه عقوبت نیست. اگر دیدیم کسی بیمار و مریض است نگوییم: حتماً چوب خداست. شاید امتحان خداست. آزمون الهی است. در مورد خودمان می‌توانیم قضاوت کنیم اما در مورد دیگران نمی‌توانیم قضاوت کنیم. ممکن است امتحان الهی باشد.
یک موقع ائمه بیمار شدند. امام حسین در سفر حج بودند. الآن حجاج ما مشرف شدند. یکی دو روز دیگر از مدینه محرم می‌شوند به طرف مکه انشاءالله! امام حسین محرم شدند از مسجد شجره به طرف مسجد الحرام، به طرف مکه، بین راه مریض شدند. به قدری بیماری‌شان شدید شد که نتوانستند راه را ادامه بدهند. وقتی حاجی محرم شده و نتواند مسیر را ادامه بدهد، چه کار کند؟ چطور از لباس احرام بیرون بیاید؟ امیرالمؤمنین همراه بودند. یک قربانی کردند و امام حسین از لباس احرام بیرون آمدند و برگشتند. می‌شود بگوییم: بیماری امام حسین نعوذ بالله عقوبت الهی است؟ داستان سوره «هَلْ‏ أَتى‏» را می‌دانید. این نکته برجسته‌ای است که هم صبر بر مصیبتش مهم بود. هم صبر بر گناهش مهم است.
شریعتی: بعضی وقت‌ها دوستان یا آشنایان، کسانی که آنها را می‌شناسم، اگر عزیزی را از دست می‌دهند و این مصیبت برایشان خیلی سنگین است. من کتاب «وعده‌های الهی به صابران» را به آنها هدیه می‌دهم.
حاج آقای حسینی: یکی از اصحاب بسیار خوب پیامبر، فرزندی داشت از دنیا رفت. از غصه داغ فرزند خانه نشین شد. پیامبر آمدند و فرمودند: چرا خانه نشین شدی؟ حضرت فرمود: آیا خوشحال نمی‌شوی که فردای قیامت از هر دری از درهای بهشت بخواهی وارد شوی فرزند تو آنجا منتظر است و تا تو را وارد بهشت نکند، خودش وارد نمی‌شود. یا در داستان حضرت داود هست که فرزندی داشت از دنیا رفت. خیلی غصه‌دار شد که این فرزند چقدر نزد تو ارزش داشت؟ عرضه داشت: تمام زمین را پر از طلا کنند. خطاب شد: به همین اندازه پیش من پاداش داری.
بحث دیگری که داشتیم بحث نداهای الهی در قیامت بود که در ادامه بحث حاج آقای عالی بود، انصافاً بحث پنج جلدی «عالم بزرخ» ایشان بسیار جالب است. من در ادامه دو بحث قیامتی آوردیم. یکی نداهای الهی در قیامت، گفتیم: در قیامت یک عده را خطاب می‌کنند به عنوان شاخص‌های خوبی، یک عده را به عنوان شاخص‌های بدی. بحث حوادث قیامت و نام‌های قیامت در قرآن، که قیامت در قرآن هفتاد نام دارد. اگر انسان بخواهد ایمانش تقویت شود یکی از راه‌هایش همین است. چون این هفته برنامه یادی از آیت الله دستغیب می‌کند، من سفارش می‌کنم عزیزان حتماً کتاب «گناهان کبیره» ایشان را مطالعه کنند. تا باور و ایمان ما تقویت نشود از گناه فاصله نمی‌گیریم. روایت‌های عجیبی ایشان نقل کرده است. ما هم بشارت می‌خواهیم، هم انذار. هم باید بترسیم و هم باید به رحمت الهی امیدوار باشیم. «وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَة» (تهذیب الاحکام/ج3/ص108) خدایا تو ارحم الراحمین هستی. ایشان این حدیث را نقل کردند که عذاب قیامت به قدری سنگین است که اگر کسی را از آتش جهنم به تنور دنیا منتقل کنند، خوابش می‌برد.
شریعتی: خدمت یکی از اساتید برجسته اخلاق بودیم که به رحمت خدا رفتند. وقتی از ایشان درخواست کردم دو کتاب به من معرفی کنند، گفتند: رساله توضیح المسائل را بخوان. رساله مرجع تقلیدت را بخوان و در کنارش «گناهان کبیره» را بخوان.
حاج آقای حسینی: چون یکی دو ماه دیگر تا ماه محرم فاصله داریم. تقاضا می‌کنم عزیزان کتاب بازخوانی «تاریخ عاشورا» را بخوانند. از افتخارات برای من این بود که با نهج‌البلاغه مأنوس شدیم. بحث سیره علوی که دو جلدش هم چاپ شد. عزیزان بیشتر با نهج‌البلاغه انس بگیرند. فردای قیامت می‌خواهیم چه جوابی بدهیم؟ متأسفانه نه تنها نهج‌البلاغه مظلوم است،شرح‌های خوبی هم که برای نهج‌البلاغه نوشته شده حتی بین خواص هم شناخته شده نیست. پانزده جلد شرح نهج‌البلاغه به نام «پیام امام» برای آیت الله مکارم شیرازی و نویسندگانی که با ایشان همکاری کردند. پیام امام پانزده جلد است و در میان شرح‌های موجود خیلی شرح خوبی است. بحث وصیت‌نامه را مکرر گفتیم. آدم وقتی در دادگاه‌ها می‌بیند که برادر و خواهر بعد از مرگ پدر سر اموال دنیا با هم دعوایشان شده، غصه می‌خورد. چقدر از برادر و خواهرها سر ارث و میراث کارشان به دادگاه کشیده است. معنای سمت خدا همین است، بحث احیای فرهنگ قرض الحسنه، به فریاد مردم برسند. مردم خیلی گرفتار هستند. بعضی مردم از گرفتاری‌ها خبر ندارند. پیام‌های سمت خدا را بفرستید بخوانند، تا بدانند مردم چقدر گرفتار هستند. گرفتاری‌های خیلی زیاد است. بسیاری از گرفتاری‌ها با قرض برطرف می‌شود.
حدیثی در کافی شریف است. کسی خدمت امام صادق آمد و از حضرت تقاضای قرض کرد. گفت: «قرضٌ الی میسره» یک قرضی به ما بدهید هروقت دست ما باز شد، به شما می‌دهیم. حضرت فرمود: چه وقت می‌دهی؟ کسب و کاری داری. کشاورزی داری؟ ملکی داری، بفروشی؟ چطور می‌خواهی پس بدهی؟ امام صادق فرمود: پس چرا می‌گویی: قرض بده. تو کسی هستی که حق تو در اموال من است. «وَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ‏ وَ الْمَحْرُومِ» (ذاریات/19) بیا حقت را ببر. اگر ما به این درجه نرسیدیم حداقل قرض الحسنه‌اش که چقدر در روایات داریم درسر در بهشت نوشته که ثواب قرض از صدقه بیشتر است. خانم‌ها و آقایان محترم اگر پولی دارید لازم ندارید، بانک نگذارید به هوای سود کم، به یک صندوق قرض الحسنه مطمئن بسپارید. به نام خودتان، هرکس به شما مراجعه کرد به آن صندوق قرض الحسنه معرفی کنید به ایشان وام بدهند. با این کار اصل پول شما هم محفوظ است. خانمی ارثی دارد، ملکی دارد و لازم ندارد. قرآن می‌گوید: من هفتصد برابر می‌دهم «وَ اللَّهُ يُضاعِفُ‏ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيم‏» (بقره/261) احیای فرهنگ همدردی و مواسات بین مردم خیلی مهم است.
امیرالمؤمنین فرمود: «مِنْ‏ كَفَّارَاتِ‏ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ‏» (نهج‏البلاغه، حكمت 24) اگر گرفتاری و غم را برطرف کردی، کفاره گناهان بزرگ انسان است. امیرالمؤمنین فرمود: این خیری که انجام دادی می‌ماند و یک روزی به فریاد خودت می‌رسد. روزی گره از کار خودت باز می‌کند. گفتیم: ما چهار دسته واجب النفقه داریم. پدر و مادرت واجب النفقه شما هستند. فرزند تو واجب النفقه هست. همسر در درجه اول واجب النفقه است. بعد از همسر نوبت به پدر و مادر و اولاد می‌رسد. نوه شما، نتیجه شما، پدر شما، پدربزرگ شما، نمی‌شود خمس و زکات به اینها داد. اینها واجب النفقه هستند. چقدر پیام داریم که پدر ما وضعش خوب است به ما نمی‌رسد. پسر ما وضعش خوب است و به ما نمی‌رسد. صله رحم فقط احوالپرسی نیست. صله رحم به این معنی است که اگر ما می‌توانیم از ارحام و خویشان خودمان گره‌ای را باز کنیم. کسی نوشته فرزند من سرطان دارد و من در درمان سرطان فرزندم ماندم و برادرم در فلان ساحل شهرهای شمال ویلای چند میلیاردی می‌سازد.
بحث آزادی زندانیان هست. بارها گفتیم زندانی به معنای قاچاقچی و تبهکار و مفسد فی الارض نیست. مراجع گفتند که اگر کسی ندارد، اصل در نداشتن است. شما سه هزار زندانی برای مهریه در زندان کردید. اینکه اینقدر مراجع تأکید می‌کنند. 150 هزار زندانی متأهل داریم. دختر و پسر و عروس دارند و در زندان هستند. ما خیلی خواهش کردیم که حرف اول قضات زندان نباشد. راه حل آخر زندان باشد. مسئولین می‌گویند: با همین قوانین فعلی اگر عمل کنند یک چهارم زندان‌ها خالی می‌شود. شما کسی را به زندان بیاندازی، برای شما پول می‌شود؟ اگر برای بچه‌های آن طرف مشکلی پیش بیاید چه کسی جوابگو خواهد بود؟ در یکی از کشورها قانون گذاشتند که هرکس بخواهد قاضی شود اول زندان بیافتد که ببیند آنجا چه خبر است. اگر خواست حکم بدهد حواسش باشد. رسانه هم نقش مهمی دارد. ما هیچکدام عمق مسئولیت رسانه را درک نکردیم. اگر می‌فهمیدیم خیلی بهتر از این بود. اگر رسانه‌ها پلی بین مردم و مسئولین می‌شدند و منصفانه وارد میدان می‌شدند، این پل‌ها الآن خیلی ضعیف است. اخبار صبح می‌گوید: فلان استان کمبود فلان چیز را دارند. همه مسئولین به دست و پا می‌افتند.
حدیث داریم که در کافی شریف است. کسی خدمت امام صادق آمد و گفت: کسی از من هزار دینار طلب دارد. با او صحبت کن به من مهلت بدهد. بعد از ایام حج مرا به زندان نیاندازد. حضرت طلبکار را خواست و فرمود: تو که می‌دانی فلانی ندارد. او خرج عیاشی نکرده است. شکم پرستی و شهوت رانی نکرده است. حوادثی پیش آمده که نتوانسته پول شما را بدهد. حضرت فرمود: من دوست دارم تو از دِینت بگذری، نه اینکه مهلت بدهی. طرف فرمود: شما فکر می‌کنید خدا ثواب او را به من می‌دهد؟ فرمود: نه، او زحمت کشیده روزه گرفته، نماز خوانده، ثواب او را به تو بدهد؟ نه. خدا محفوظ به تو هم می‌دهد. چون گفت: مهلت، امام فرمود: کلاً ببخش!
باز از مسائلی که باید روی آن تأکید داشته باشیم، در نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین روی آن تأکید می‌کنند، اگر از ما بپرسند: ارزشمندترین چیزها در نگاه دین چیست؟ می‌گوییم: جان مردم، مال مردم، آبروی مردم! اینقدر باید گفته شود و در رسانه گفته شود که مسئولین و مردم برای جان همدیگر ارزش قائل شوند. شبیه حادثه پلاسکو که پیش آمد در ماه رمضان در لندن اتفاق افتاد. وقتی در یک برج حادثه رخ داد، فردا همه برج‌های شهر را تخلیه کردند. گفتند: از یک عایقی استفاده شده بود که زود شعله ور می‌شود. بررسی کردند و گفتند: در لندن چند ساختمان دیگر هست که از این عایق استفاده کردند. همه را تخلیه کردند! آنوقت ما هم دچار همین حادثه شدیم و چند ساختمان دیگر هم مشابه همین عایق را داشتند، اما کاری نکردیم تا خدای نکرده حادثه دیگری پیش بیاید. گفتیم اگر در ماه ذی القعده کسی در حادثه رانندگی کشته شود 280 میلیون دیه دارد. طبق آمار ما هشت میلیون موتور سوار داریم که بیمه ندارند. بحث مال مردم و حق الناس را جدی بگیریم.
کسی آمد به امام جواد گفت: من می‌خواهم مکه و مدینه بروم. شش ماه آنجا بروم و ملازم باشم. اما بدهکار هستم. اول پول مردم را بدهم یا یک زیارت مفصل بروم؟ امام جواد فرمود: پول مردم را بده! مؤمن خیانت نمی‌کند. این خیانت است که من سفر تفریحی بروم، دنبال لباس نو و خرید منزل بروم، در حالی که پول مردم پیش من است. پس جان مردم، مال مردم،آبروی مردم! کارت به ازدواج رسید علنی برو تالار بگیر،مهمانی بده. ولی خواستگاری را مخفی کن و تعریف نکن. اگر از تو مشورت خواستند سر بسته بگو و توضیح نده. سربسته بگو: مصلحت نیست.«وَ مَنْ عَيَّرَ مُومِناً بِشَيْ‏ءٍ لَمْ‏ يَمُتْ‏ حَتَّي‏ يَرْكَبَهُ‏» (كافي، ج 2، ص 356) کسی مؤمنی را به خاطر یک گناه سرزنش کند، نمی‌میرد تا خودش گناهکار شود. کسی که دنبال عیوب مردم برود، الآن یک عکس دست ما برسد به همه عالم رسیده است. خبر سریع پخش می‌شود. کسی دنبال عیوب مردم برود، خدا دنبال عیوبش می‌رود. «من تتبع عورات‏ المؤمنين‏ تتبع الله عورته و من تتبع الله عورته فضحه و لو في جوف بيته»‏ (المحاسن، ج 1، ص 104) خدا او را رسوا می‌کند ولو در پستوی خانه‌اش باشد. کاری نکنیم که مستحق این باشیم که خدا ما را رسوا کند. خدا بخواهد ما را رسوا کند، دیگر هیچ پرده‌ای نمی‌تواند ما را بپوشاند.
باز تقاضا می‌کنیم هرکس می‌تواند این صدا را به جایی برساند، از مشکلاتی که مردم دارند همین بحث جریمه‌های دیرکرد و بانک‌هاست. هر دولتی آمده در آخر کار گفته: قول می‌دهم این سیستم بانکی را اصلاح کنیم. بارها گفتیم: پلیس راهنمایی و رانندگی ماشینی را جریمه می‌کند، جریمه کجا می‌رود؟ به خزانه می‌رود. کجای عالم اینطور است که بهترین ساختمان‌ها و املاک و بهترین امکانات، بهترین حقوق‌ها و تجهیزات برای بانک است، آنوقت وقتی می‌خواهند جواب ما را بدهند می‌گویند: شما در کار تخصصی خودتان دخالت کنید. چرا در کاری دخالت می‌کنید که تخصص شما نیست؟ ما نمی‌دانیم مشکلات مردم از کجاست؟ رسانه ملی نظرخواهی کرد و94 درصد از مردم گفتند: ما به شکلی از جریمه‌ها ناراحت هستیم.
بحث آداب تجارت خیلی مهم است. بازاری‌های عزیز نهج‌البلاغه حضرت را بخوانید. حضرت فرمود: «الْفِقْهَ‏ ثُمَ‏ الْمَتْجَر» (كافي، ج 5، ص 150) اول احکام را یاد بگیریم و بعد دنبال کسب و کار برویم. «مَنِ اتَّجَرَ بِغَيْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ‏ فِى الرِّبَا» (بحارالانوار/ ج 100/ ص 93) کسی احکام تجارت را نداند و سراغ کسب و کار برود، در ربا فرو می‌رود. یکوقت آدم زمین می‌خورد و بلند می‌شود، یکوقت فرو می‌رود. چند درصد مردم در خانه رساله دارند؟ اگر دارید بخوانید. شما هفتاد سال می‌خواهی عمر کنی، یک صفحه مطالعه کن. «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ‏ مِنْ‏ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ» (انفال/41) انشاءالله احکام خمس را اشاره خواهم کرد. وقتی خمس به میان می‌آید یک پنجمش مال تو نیست. نمی‌توانی با این یک پنجم معامله کنی. هجوم فرهنگی دشمن را چه کسی می‌خواهد برطرف کند؟ می‌خواهیم از چین مبلغ وارد کنیم؟ غیر از حوزه‌های علمیه و مراجع و علما چه کسی می‌خواهد این کار را بکند؟ حلال و حرام را جدی بگیریم.
شریعتی: حاج آقای حسینی همیشه دغدغه‌های مردم را داشتند. ما این را با دل و جان می‌فهمیم. انشاءالله خبرهای خوشی به ما برسد و همه مشکلات به برکت نام امام رضا رفع شود. امروز صفحه‌ی 33 قرآن کریم، در برنامه سمت خدا تلاوت خواهد شد. در هفته‌ای که مزین به نام شهید محراب حضرت آیت الله دستغیب است که رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد.
«سَلْ بَنِي‏ إِسْرائِيلَ‏ كَمْ آتَيْناهُمْ مِنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ وَ مَنْ يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ‏ «211» زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِساب‏ «212» كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيم‏«213» أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيب‏ «214» يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيم‏ «215»
ترجمه: از بنى‏اسرائيل بپرس: چه بسيار از دلايل روشن به آنها داديم؟ و هركس نعمتِ (هدايت) خدا را پس از آنكه به سراغ او آمد، (كفران و) تبديل كند (بداند كه) همانا خداوند سخت كيفر است. زندگى دنيا، در چشم كافران جلوه يافته است و (به همين دليل) افراد با ايمان را مسخره مى‏كنند. در حالى كه مؤمنان و پرهيزكاران در قيامت از آنها برترند. وخداوند هركس را بخواهد، روزى بى‏شمار مرحمت مى‏كند. مردم (در آغاز) امّتى يگانه و يكدست بودند (و در ميان آنها تضاد و درگيرى نبود. سپس در ميان آنها اختلافات بوجود آمد،) پس خداوند پيامبران را بشارت آور و بيم دهنده برانگيخت و با آنان كتاب آسمانى را به حقّ نازل نمود تا ميان مردم در آنچه اختلاف داشتند حكم كند. ودر آن (كتاب) اختلاف نكردند مگر كسانى كه به آنان داده شده بود، (آن هم) پس از آنكه دلائل روشن برايشان آمد، (و بخاطر) حسادتى كه ميانشان بود. پس خداوند آنهايى را كه ايمان آورده بودند، به حقيقت آنچه مورد اختلاف بود، به خواست خود هدايت نمود. (امّا افراد بى‏ايمان، همچنان در گمراهى و اختلاف باقى ماندند.) وخداوند هركس را بخواهد به راه راست هدايت مى‏كند. آيا گمان كرديد داخل بهشت مى‏شويد وحال آنكه هنوز مانند آنچه بر پپشينيان شما گذشت به شما نرسيده است؟! آنان گرفتار تنگدستى و ناخوشى شده و چنان زير و زبر شدند كه پيامبر و افرادى كه ايمان آورده و همراه او بودند، گفتند: يارى خدا چه وقت خواهد بود؟ آگاه باشيد كه يارى خداوند نزديك است. از تو مى‏پرسند چه چيز انفاق كنند؟ بگو: هر مالى كه (مى‏خواهيد) انفاق كنيد، براى پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان باشد. و (بدانيد) هر كار خيرى كه انجام دهيد، همانا خداوند به آن آگاه است.
شریعتی: این سه شنبه آخرین سه شنبه‌ای است که خدمت حاج آقای حسینی هستیم. انشاءالله روزهای پنجشنبه با احکام خدمت ایشان هستیم و تا پایان ماه ذی القعده مباحث را دنبال خواهیم کرد. انشاءالله بعد از ماه ذی القعده هم خدمت ایشان خواهیم بود.
حاج آقای حسینی: بحث بخشیدگی جریمه‌های تا صد میلیون تومان که گفتیم، دوباره یک مقدار شل شده است. بحث گواهی‌نامه را گفتیم. خواهش می‌کنیم هرکس صدای ما را می‌شنود یکجوری انتقال بدهد. هرکس خدمت سربازی نرفت، هزار جور جریمه‌اش کنید. بحث نداشتن بیمه و گواهی نامه هزار جور گرفتاری ایجاد می‌کند. هرکس صدایش می‌رسد صدای ما را هم برساند تا گره‌ها باز شود.
در مورد حقوق کارگرها و کارفرماها بگویم، هم کارگر به کارفرما ظلم نکند. هم کارفرما ظلم نکند. امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه فرمود: اشرار امت کسانی هستند که از اضطرار دیگران سوء استفاده کنند. شما می‌بینی این کارگر مجبور است، الآن کار نیست، از اضطرار او سوء استفاده نکن. حقوق خوب به او بده. حقش را بده. امیرالمؤمنین فرمود: کسی که از اضطرار دیگران سوء استفاده کند اشرار امت است. اشرار امت آنهایی هستند که از اضطرار دیگران سوء استفاده کنند. احترامی برای همه مهاجرین قائل باشیم. ما مهاجر در کشورمان زیاد داریم. کشورهایی که مسلمان نیستند با مهاجرین چطور برخورد می‌کنند و ما چطور برخورد می‌کنیم؟ شهردار لندن یک پاکستانی است. ما باید احترام کنیم و برخورد ما خوب باشد. ما دینی هستیم که پیامبر ما سهیل رومی، سلمان فارسی و بلال حبشی را زیر یک پرچم آورد. زیر یک خیمه آورد. نگفت: تو برای روم هستی. تو برای حبشه هستی. شهدای مدافع حرم چه کسانی هستند؟ زینبیون و فاطمیون چه کسانی هستند؟ در گلزار قم، بهشت معصومه(س) یک قطعه تمام شهدای مهاجر هستند. خدایی که هشتاد میلیون مردم را روزی می‌دهد، سه میلیون مهاجر را هم روزی می‌دهد.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group