پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

26/9/90
سوال – در مورد صبر بر بیماری توضیحاتی بفرمایید. 
پاسخ – یکی از نگرانی های فردی که به مدت طولانی بیمار است این است که آنها    می گویند ما در گذشته توفیقاتی داشته ایم . مثلا نمازمان را در اول وقت می خواندیم ، مسجد و زیارت می رفتیم . یکی از نگرانی جدی بیماران این است که خیلی از فیوضات مثل رفتن به مکه و کربلا را از دست داده اند . این نگرانی روحی گاهی نگرانی جسمی را هم تشدید می کند. در کتاب کافی که یکی از کتب اربعه است حدیثی از امام صادق (ع)  است که از پیامبر داستانی را روایت می کند . اصحاب در نزد پیامبر نشسته بودند . آنها دیدند که پیامبر نگاهی به آسمان کردند و تبسمی کردند . اصحاب علت را سوال کردند . پیامبر فرمود : دو فرشته ی الهی از آسمان آمدند تا ثواب نمازهای بنده ی  مومنی که همیشه نمازهایش را می خواند بنویسند ، آنها دیدند که او در جای عبادتش نیست . فرشتگان به آسمان رفتند و به خدا گفتند که این فرد در جایگاهش نیست . خدا فرمود : مثل همان پاداشی که در صحت و سلامتی برای اومی نوشتید الان بنویسید. چون من او را در این موقعیت یا بیماری قرارداده ام. پس اگر فرد جزو سینه زنان امام حسین (ع) بوده است ، مطمئن باشد که امسال هم همان ثواب را برایش در مراسمی که حضور نداشته است می نویسند و تمام عزاداری هایی که در دو ماه محرم انجام می داده است برایش نوشته می شود. پیامبر می فرماید : خداوند به فرشته دستورمی دهد برای سالخورده ای که قبلا عباداتی را انجام می داده است و الان نمی تواند انجام بدهد ، نوشته بشود آنچه که وقتی که جوان بوده است نوشته می شده است . ( در بیماری هم آنچه در زمان صحت و سلامت انجام می داده است نوشته  می شود.)  پیامبر می فرماید : چهار گروه هستند که باید عمل شان را از نو صفر شروع  بکنند . یکی وقتی حاجی از حج برمی گردد ( در روز عرفه خدا به حاجی می گوید : گناهانت بحشیده شد از اول شروع کن ) دیگر کسی که با خدا آشنا نبوده است و مسلمان بشود ، دیگری کسی که از نماز جمعه برمی گردد ( نماز جمعه ای که اثر تربیتی داشته باشد ) و دیگری وقتی بیماری بهبودی پیدا کرد . امام حسین (ع) می فرماید : امیرالمومنین به عیادت سلمان فارسی آمدند . حضرت پرسیدند : حالت چطور است ؟ سلمان گفت : حمد خدا می کنم ولی شکایت هم می کنم . حضرت فرمود : شکایت نکن . وقتی تو بیمار هستی خدا از سه جهت به تو پاداش می دهد .یکی بخاطر صبر بر این بیماری و دیگری بخاطر رقت قلب و دیگری بخاطر دعاهایی که دارد . خدا حسنات را برای شما می نویسد و درجات شما را بالا می برد . ساعاتی که انسان درد را تحمل می کند ساعات خطا و گناه را از بین   می برد به تعبیری بیماری کفاره ی گناهان است . پیامبر در خطبه ی شعبانیه فرمود که در ماه رمضان خواب شما عبادت است . پیامبر خطاب به امیرالمومنین فرمود : خواب بیمار در بسترعبادت است ، ناله ای که می زند ثواب سبحان الله دارد ، فریادی که      می زند ثواب لا اله الا الله دارد و اینکه بیمار از این پهلو به آن پهلو می شود ثواب مجاهدی که در راه خدا می جنگد را دارد . پس بیمار باید باور داشته باشد که خدا به او تفضل دارد . طبیعت بیماری این طور است که انسان رقت قلب دارد ، خلوتی دارد و انسان فرصتی دارد که به اعمالش بیندیشد . گذشته را به یاد می آورد و به تعبیر پیامبر قطره ای اشک از او جاری می شود و خدا گناهان او را پاک می کند . امام صادق (ع) فرمود : از آداب عبادت بیمار این است که وقتی به عیادت بیمار می روید از او بخواهید که برای شما دعا بکند . این دعای بیمار معادل دعای فرشتگان است . بخشی از بیماری بخاطر این است که انسان متذکر بشود . انسان سالم کمتر با خودش خلوت و رقت قلب دارد ولی بیمار این خلوت و رقت قلب را بیشتر دارد و بخاطر همین دعایش معادل دعای فرشتگان است . البته شرطش این است که در برابر بیمار شکایت نکند و سپاسگزار باشد .حضرت فرمودند : تا آنجا که ممکن است بیماری اش را به دیگران نگوید و شکایت نکند . در بیماری هم مثل مصیبت باید صبر جمیل داشت . آقای سیداحمد خوانساری ازمراجع تقلید بودند . فردی به ملاقات ایشان رفت . از اطرافیان پرسید که حال آقا چطوراست ؟ آنها گفتند که آقا تا صبح نخوابیده است . ایشان از خود آقا سوال کردند که حالتان چطور است ؟ ایشان فرمودند : دیشب تا صبح  و جمله را قطع کردند و ادامه دادند : دیشب تا صبح الحمدلله . در حکمت 289 امیرالمومنین می فرماید : من یک برادری ایمانی داشتم که این ده تا ویژگی را دارد . یکی از ویژگی آن این است که برادر من از بیماری خودش شکایت نمی کرد مگر موقعی که خوب می شد و به شرح علامه ی مجلسی آن دیگر شکایت نبود ، الحمدلله بود. در روایت زیادی داریم که بیمار با بیماری مدارا بکند . امام صادق (ع) فرمود : شکایت این است که شما بگویید که من بیماری دارم که هیچ کسی این درد و بیماری من ار ندارد . هر کسی هر بیماری که دارد می گوید که این بدترین بیماری است . کسانی که بیماری میگرن دارد          می گویند که این از همه ی دردها بدتر است . البته اگر بگوید که تا صبح نخوابیدم اشکالی ندارد ولی بالاترین درجه اش همان است که الحمدلله بگوید . پیامبر می فرماید : چهار چیز از گنج های بهشت است : پنهان کردن فقر ( گفتن فقر به دیگران تاثیری ندارد ، اگر فرد دوست شما باشد ناراحت می شود و اگر دشمن شما باشد خوشحال      می شود )، پنهان کردن صدقه و انفاق ( امامان وقتی انفاق شان مشخص می شد که از دنیا می رفتند ) ، پنهان کردن مصیبت ( البته اگر مصیبت خیلی سنگین نباشد و امکان پنهان کردن آن باشد . ) ، پنهان کردن بیماری . بیماری اختصاص به ما ندارد . بعضی ها فکر می کنند که نظر خدا از آنها برگشته است که دچار بیماری شده اند . روایت داریم که ائمه هم دچار بیماریهای سخت می شدند و بیماری بخشی از زندگی است . اینکه دیگران بگویند مگر چکار کردی که دچار بیماری شده ای ، اثر منفی بیشتری دارد .
سوال – سوره صافات آیات 25 تا 51 را توضیح بفرمایید . 
پاسخ – داریم که وقتی ظالمان را به سمت جهنم می برند دستور می آید که متوقف بشوید و این سوال پیش می آید که اگر حکم قطعی شده است چرا متوقف می شوند ؟ این بصورت یک مجازات روانی بیشتری است  . در روایات داریم : ایستادن در صحرای محشر آنچنان سنگین است که خیلی ها التماس می کند از این مرحله زودتر عبور کنند. کسی که حکم او آمده است و به سمت آتش می رود خوشحالند که از این موقف قیامت عبور می کنند  ولی آنها را نگاه می دارند تا باز از آنها سوال کنند و آنها اعتراف کنند . می فرماید : بقدری موقف محشر برای آنها سنگین است که التماس می کنند خدایا       بی نوبت به حساب ما رسیدگی کن ، ما را زودتر به آتش برسان ولی اینجا نایستیم . وقتی آنها را نگه می داند می پرسند که چرا از کسی کمک نمی خواهید و کسی به کمک شما نمی آید .انسان در دنیا فسق و فجور می کند و فکر می کند که پشتیبانی دارد  ولی در آنجا هیچ پشتیبانی ندارد . در جنگ بدر ابوجهل شعار می داده است که ما همدیگر را یاری می کنیم . می فرماید : آنها وقتی به طرف آتش می روند از کسانی که آنها را گمراه کرده اند می گویند که شما ما را فریب دادید و شما به اسم خیر خواهی ما را گمراه کرده اید . آنها جواب می دادندکه ما شمارا مجبور نکردیم می خواستید دعوت ما را قبول نکنید و در آنجا شیطان از انسان اعلام برائت می کند. آنها می گویند مگر انبیاء هم شما را دعوت نکردند ، چرا دعوت آنها را نپذیرفتید ؟ یکی از اسامی قیامت یوم الفرار است ، در آن روز همه از هم فرار می کنند و کسی به فکر کسی نیست . در تفسیر روح المعانی اهل سنت از پیامبر داریم که یکی از سوالهایی که در آنجا می پرسند از ولایت امیرالمومنین علی (ع) است .
سوال – آیا صبر بر مصیبت حضرت زینب (س) با صبر بر مصیبتی که بر اثر سوء تدبیر های ما بوجود آمده است مساوی است ؟ آیا صبر کردن بر مصیبت هایی که ما خودمان بوجود می آوریم هم اجر و پاداش دارد ؟
پاسخ – عرب زبانان رسمی دارند که در شب عاشورا مقتل خوانی می کنند و این رسم پسندیده ای است و تمام مصیبت های اصحاب و بنی هاشم را می خوانند . خوب است در کنار این رسم پسندیده رسم خطبه خوانی امام حسین (ع) هم رایج بشود .
صبر حضرت زینب (س) یک نوع صبر است . مصیبت یک وسیله ای برای تَنَبُه و بیداری ماست . اجر مصیبتی که ما بدست خودمان ایجاد کرده ایم قابل مقایسه با اجر مصیبت حصرت زینب (س) نیست ولی نباید ناامید شد. اگر همین مصیبت باعث بیداری ما باشد خوب است . روایت داریم که اگر کسی سرش کلاه رفت و ضرر کرد اجر و پاداشی پیش خدا ندارد و نه ستایش می شود . انسان باید مواظب باشد که این اتفاق نیفتد و اگر هم اتفاق باعث بیداری ما می شود . مثلا مادری که بر مصیبت فرزندش که در حادثه ای کشته شده است و فرزند هم مقصر است صبر می کند قطعا اجر دارد . ما باید جلوی مصبت های دست ساز را بگیریم . دونفر برای قضاوت نزد پیامبر آمدند .یکی از آنها ادله را بهترنقل می کردند و پیامبر هم طبق ادله حکم دادند . نفر بعدی در دفاع کوتاهی می کرد و محکوم شد . فرد محکوم شده گفت اشکالی ندارد ، خدا به ما اجر   می دهد . پیامبر ناراحت شد و دستش را تکان دادند و گفت که از حق خودت دفاع کن. این دفاع نکردن اجری ندارد. 
خدایا به حق محمد وآل محمد و سیدالشهدا ، دعای کسانی که الان در بستر بیماری هستند ، در حق خودشان و دیگران به اجابت برسان .

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group