پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

خلاصه ای از بحث صبر بر معصیت بفرمایید .

پاسخ – پیامبر در مورد درجات صبر بر مصیبت و صبر بر طاعت و معصیت ،      می فرماید : درجه ی صبر بر گناه از بقیه بالاتر است . کسانی که صبر بر مصیبت    می کنند خداوند سی صد درجه کمال به آنها عطا می کند اما کسانی که صبر بر طاعت دارند ، خداوند شش صد درجه ی کمال به آنها عطا می کند و کسانی که صبر بر گناه دارند خداوند نُه صد درجه کمال به آنها عطا می کند . علامه مجلسی فرموده اند : ما در واجبات خیلی مشکل نداریم و آنها را انجام می دهیم ولی ما در برابر گناه کمتر صبر  می کنیم و بیشتر در مورد پایداری در برابر گناه مشکل داریم . انجام واجبات و مستحبات خیلی دشوار نیست . ما برای مستحبات و زیارات خیلی آمادگی داریم ولی در مورد صبر بر گناه آمادگی لازم را نداریم . نماز خواندن کار خیلی سنگینی نیست . اگر انسان در مقابل گناه مقاومت کند هنر کرده است . در مورد تقسیم گناهان کبیره و صغیره ، داریم : هیچ گناه صغیره ای نیست که با اصرار بر آن به کبیره تبدیل نشود . اگر انسان گناه کبیره ای مرتکب شد و توبه کرد ، نباید هیچ گناهی را کبیره بشمارد . ما نباید بگوییم که این گناه کوچک است و اشکالی ندارد یا ما که قتل نکرده ایم و به آن عادت کردیم ، در این صورت همان گناه صغیره تبدیل به گناه کبیره می شود. دیگر اینکه صبر بر معصیت کار دشواری است . بخاطر همین است که خداوند به کسانی که در برابر معصیت صبر می کنند پاداش زیادی داده است . مقاومت در برابر گناه جهاداکبر در سراسر عمر انسان است .ما دشمن بیرونی و درونی داریم . دشمن از چهار طرفه به ما حمله می کند و نفس هم از درون به ما جمله می کند . وقتی از مقدس اردبیلی که ضرب المثل قدس و طهارت است می پرسند که اگر در برابر موقعیت نامشروع قرار بگیرید چه می کنید ، ایشان می فرمایند : استعاذ بالله . ایشان نگفتند که من قطعا این گناه را انجام نمی دهم . پس این کار دشوار است . روایت داریم : در قیامت ندا می رسد که صابران کجا هستند ، به بهشت بروند . عده ای می گویند که ما از صابراین هستیم و به طرف بهشت می روند . از آنها می پرسند که شما چکار کردید که از صابران شدید؟ آنها می گویند که ما صبر برگناه کردیم .

سوال – درادامه ی صبر بر معصیت و گناه توضیحاتی بفرمایید .

پاسخ – مرحوم فلسفی می فرمودند : پزشکان برای درمان بیماری دو راه را ارائه     می دهند . یکی اینکه دارو می دهند و دیگر اینکه یک سری پرهیزهایی به بیمار       می دهند . اگر بیماری بگوید که من بخش دارو را می خورم و هر چه شما بگویید انجام می دهم ولی در مورد پرهیز نمی توانم کاری انجام بدهم و من باید همه چیزهایی که   قبلا می خوردم باز هم بخورم . کسی که بیمار دیابت یا چربی دارد باید علاوه بر دارو حتما پرهیز هم بکند . کسی که جراحی قلب انجام می دهد باید یکسری دارو و پرهیزهایی می دهند که بیمار باید حتما اینها را انجام بدهد. اگر بیماری پرهیزها را انجام ندهد ، قطعا بیماری اش خوب نمی شود .  در مورد گناهان هم همین طور است . اگر ما نماز را بخوانیم و روزه ماه رمضان را هم بگیریم ولی در برابر گناه مقاومت نکنیم ، این اثری ندارد . همان طور که در بخش درمان ما باید پرهیزها را رعایت کنیم در مورد گناه هم باید نباید ها را رعایت کنیم . فردی نزد امام صادق (ع) آمد و سوالاتی در مورد مستحبات آب خوردن و کیفیت آن کرد .امام فرمود : به خدا قسم من از این بابت نگران شما نیستم ، من نگران بخش محرمات و گناهان هستم . انسان باید بتواند محرمات را ترک کند . پس اگر ما نبایدها را رعایت نکنیم ، بایدها اثر خودش را نمی گذارد. طلبه های جوان خدمت آیت الله احمدی میانَجی می آمدند و می گفتند که دستورات اخلاقی به ما بدهید. ایاشن مکرر می فرمودند : شما بهترین غذاها را استفاده کنید و بهترین    لذت های زندگی را ببرید ولی مواظب گناه در زندگی تان باشید . مهمتر از انجام مستحبات و مکروهات ، ترک گناه است.آیت الله بهجت و بزرگان به جوانان می فرمودند : سیر و سلوک همین رساله ی عملیه است . واجبات و محرمات را انجام بدهید .

تا زمانی که ما فرصت داریم باید برای مقاومت در برابر گناه یا همان صبر بر معصیت تصمیم بگیریم . زیرا اگر دیر بشود کار ترک گناه مشکل می شود. بعضی جوانان     می گویند که ما حالا وقت برای توبه کردن داریم و اگر گناهانی انجام می دهیم در آینده توبه می کنیم . اگر انسان در آغاز گرفتاری به گناه مبارزه نکند و آن گناه در زندگی ریشه بدواند کار توبه کردن سخت می شود . یکی از شاعران اهل بین معاصر با امام صادق است و در زمان بنی عباس برای اهل بیت شعر می گفته و خودش ادعا می کرد که کسی نمی تواند صفتی برای امیرالمومنین بگوید که من آن را در قالب شعر در نیاورده باشم . یعنی همه ی فضایل امیرالمومنین را بصورت شعر گفته بود. شعر گفتن برای اهل بیت در زمان بین عباس یعنی اینکه شاعر چوبه ی دار را به دوش می کشید . و کار آسانی نبود . او علنی فریاد می زد . در آن زمان شعر کار رسانه را انجام      می داد. در آن زمان یک شاعر با یک شعر ، گاهی یک دولت را نابود می کرد ، با یک قصیده بازارها تعطیل می شود و مملکت بهم می ریخت . او در آن شرایط سخت برای  حضرت امیر شعر می گفت . با تمام این فضایل او آلوده به گناهی بود که می گفت    نمی تواند آنرا ترک کند . او گرفتار شرب خمر بود . البته او شراب خواری خودش را مخفی می کرد . او می گوید : روزی ظرف شرابی را تهیه کرده بودم و به خانه       می رفتم . در راه با امام صادق (ع) برخورد کردم .ایشان گفتند که در ظرفت چه داری ؟ من گفتم : در ظرف شیر است . امام فرمود : مقداری شیر در دست من بریز . وقتی او شراب را روی دست امام ریخت ، دید شیر در دست امام جاری شد . با یک نگاه ولایی و تکوینی امام ، ظرف شراب به ظرف شیر تبدیل شد . مشکل دیگر این شاعر این بود که معتقد به امامت محمد حنفیه بود . امام پرسید : امام کیست ؟ او گفت :امام من کسی است که با یک نگاه شراب مرا به شیر تبدیل کرد و همانجا شعری گفت و توبه کرد . روایتی داریم که امام حسن عسگری (ع) از پدرشان و ایشان از پدرشان و ... و پیامبر وپیامیر از میکائیل و میکائیل از جبرائیل نقل می کنند که می فرماید : ( یازده معصوم قسم به خدا و خدا را شاهد می گیرند که این حدیث از سول خداست ... ) خدا فرمود : کسی که گرفتار شرب خمر است مثل بت پرست است . ما تصور می کنیم که مسلمانی با بعضی از گناهان سازگاری دارد . بعضی ها می گویند که ما مسلمان هستیم ، نماز می خوانیم و روزه هم می گیریم ولی گناهی هم انجام می دهیم  و نمی توانیم آنرا ترک کنیم . این درست نیست . ما نباید هیچ گناهی را کوچک بشماریم . بعضی ها     می گویند که ما کمی مشروب می خوریم و محرم و رمضان توبه می کنیم . یا اینکه ما نماز می خوانیم ولی گرفتار ارتباط نامشروعی هم شده ایم . از کجا معلوم که شما به توبه برسید  ؟ اگر ما در روزهای اول با گناه مبارزه نکنیم ، گرفتار می شویم . ماهشدارهای جدی داریم . پس گناهان با مسلمانی قابل جمع نیست . در کتاب منازل الاخرة داریم که جوانی در کوچه نشسته بود و خانمی آدرس حمامی را از او پرسید . این جوان بجای آدرس حمام ،آدرس منزل خودش را داد . این خانم متوجه نشد که وارد خانه ی آن جوان شده است ولی وقتی وارد شد متوجه شد اسیر هوسبازی این جوان شده است . زن فکری به ذهنش رسید و گفت که برای گناه باید بساط عیش و نوشی راه بیندازی . مرد با این صحبت از خانه بیرون رفت و زن خودش را نجات داد. وقتی جوان برگشت دید که زن فرار کرده است . این جوان تا آخر عمر در حسرت این گناه باقی ماند . محدث قمی می نویسد : موقع سکرات مرگ بجای اینکه لااله الاالله بگوید ، شعری در مورد آن زن می خواند : کجا رفت آن زنی که سراغ حمام را از من گرفت و از خانه ی من فرار کرد . گاهی اگر انسان گرفتار گناه بشود  ممکن است که دیگر نتواند از دست آن خلاص بشود . انسان وقتی وارد راه شیطان می شود ، شیطان او را گام به گام     می برد و انسان می بیند که همه چیز خودش را از دست داده است . البته خدا توبه را می پذیرد و انسان نباید ناامید باشد. گاهی انسان فکر می کند با یک ارتباط نامشروع کار تمام می شود ولی بعد می بیند که این کار در تمام زندگی او تاثیر گذاشته و زندگی اش را نابود می کند. شیطان انسان را قدم به قدم می برد تا جایی که دیگر راهی برای بازگشت انسان باقی نماند .

سوال – در مورد وعده های الهی در مورد صبر بر معصیت توضیحاتی بفرمایید .

پاسخ – ما معتقد به باورهای دینی هستیم . پیامبر می فرماید : اگر مومنی از یک گناه کنار برود ، ثواب آن از هفتاد حج مقبول بالاتر است . ترک گناه خیلی مهم است . حضرت علی (ع) از پیامبر سوال کرد که در ماه رمضان چه عملی از همه بالاتر است ؟ پیامبر فرمود : ترک گناه . اگر شما در ماه رمضان یک آیه قرآن بخوانید ثواب یک ختم قرآن را دارد. ولی باز پیامبر می فرماید که  ترک گناه از همه اعمال بالاتراست . بعضی ها وقتی این روایات را می شنوند ، دست از گناه بر می دارند . عبادت به شب زنده داری و نماز شب نیست .از یک جوان انتظار شب زنده داری نیست ولی اگر جوان واجبات را انجام بدهد و گناه نکند برایش کافی است . امام سجاد (ع) می فرماید : کسی که از گناه دوری بکند عابدترین مردم است . عابد یک پیرمرد سر سجاده نیست . امام صادق (ع) فرمود که خدا به موسی گفت : بالاترین وسیله ی تقرب به خدا دوری از گناه است . امیرالمومنین فرمود : بالاتر از کسب حسنات و مستحبات ، ترک گناه است .  امیرالمومنین (ع) به امام حسن (ع) فرمود : هیچ  نفعی بالاتر از دوری از گناه نیست . موثرتر از همه هچیز دوری از گناه است . امام هادی (ع) می فرماید : بالاترین عبادت دوری از گناه است .

سوال – در مورد سوره محمد (ص) آیات 31 تا 38 توضیحاتی بفرمایید .

پاسخ – در آیات اول در مورد منافقین است . خدا به پیامبر می گوید که اگر ما بخواهیم منافقین را به تو نشان بدهیم ، نشان می دهیم و آنها نمی توانند کتمان کنند و فکر نکنند که خدا خبر ندارد . قرآن می فرماید : ای پیامبر اگر بخواهی منافقین را بشناسی از روی صحبت هایشان  می توانی آنها را بشناسی .

در تفسیر دُرالمنصور که یکی از مهمترین کتاب های تفسیر اهل سنت است از دو صحابی پیامبر نقل می کند که وقتی این آیه که تو می توانی منافقان را از روی   صحبت هایشان بشناسی نازل شد ، هر کس که با امیرالمومنین دشمنی داشت ، او را منافق می دانستند .

سوال – شما دوست دارید که قرآن جیبی به چه کسانی هدیه بشود ؟

پاسخ – ما باید همدلی ایجاد بکنیم . من قرآن را به کسانی که در آرزوی فرزند هستند و خداوند به آنها فرزندی عنایت نکرده است هدیه می دهم . البته بدانید که همه ی خیرات در فرزند دار بودن نیست . بعضی از بزرگان تمام خیرات در آثار و کتاب هایشان است . کسانی که در آرزوی فرزند بوده اند و خدا به آنها فرزند داده است ، اولا برای کسانی که فرزند ندارند دعا کنند و ثانیا خوب است که این افراد به کسانی که در آرزوی بچه هستند قرآن هدیه بکنند .

سوال – در مورد رد مظالم توضیحاتی بفرمایید .

پاسخ- من از مراجع تقلید و از مردم تشکر می کنم . بسیاری از مردم موفق شدند که در ماه ربیع رد مظالم تا صد هزارتومان را که مراجع تقلید اجازه فرمودند به فقراء غیر سید بپردازند . ما از آقای رکنی تهیه کننده این برنامه که این طرح را دادند تشکر می کنیم . از فرصتی که از مراجع گرفته شده چهار روز دیگر باقی است یعنی تا آخر ماه ربیع . سعی کنید حتما این کار را انجام بدهید . اگر در آینده بخواهید رد مظالم بپردازید باید از مرجع تقلید اجازه بگیرید . ما تقاضا می کنیم که آقایان بخشی از پول را در اختیار    خانم ها قرار بدهند تا آنها هم بتوانند رد مظالم را بپردازند . اینکار باعث آرامش انسان در دنیا و آخرت می شود. زیرا مردم از دِین بیرون می آیند . این راه شرعی و فقهی است . ما می توانیم به نیابت گذشتگان  هم رد مظالم بدهیم .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group