من یک پسر بیست و دوساله و دانشجو هستم . ما چطور می توانیم با این وضع حجاب و تیپ و قیافه هایی که خانم ها دارند گناه نکنیم . من هرچقدر که سعی می کنم به نامحرم نگاه نکنم نمی شود و این کار خیلی سخت است . من خودم دوست دارم که گناه نکنم . لطفا من را راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – کار این جوانی که می خواهد خودش را حفظ بکند واقعا دشوار است . ما در مورد وعده های الهی در صبر بر گناه می گوییم ولی این کفایت نمی کند . یکی از راههای مقاومت در برابر گناه این است که ما زمینه های گناه را از بین ببریم . من واقعا نمی دانم که باید چه جوابی به این سوال بدهم . کسانی که مسئول اصلاح این محیط ها هستند باید به این سوال جواب بدهند . وقتی یک جوان در دانشگاه زمینه ی گناه را فراهم می بینند برای او خیلی سخت است که گناه نکند . کسانی که مسئول هستند باید سعی کنند که در این مکان ها زمینه ی گناه کمتر بشود . ما نباید زمینه ی گناه را فراهم کنیم و بعد بگوییم که شما در برابر این گناهان مقاومت کنید . ما وعده های الهی را در مورد صبر بر گناه گفته ایم . اگر این وعده ها داده شده است بخاطر سختی کار است . صبر در برابر گناه جهاد اکبر است و زمان ومکان نمی شناسد و این کار واقعا سخت است . وقتی عده ای داشتند از جنگ برمی گشتند ، پیامبر به آنها گفت که شما از جهاد اکبر برمی گردید و آماده ی جهاد اکبر یعنی جهاد نفس باشید . جهاد با نفس یک جنگ همیشگی است و واقعا مشکل است . در کافی داریم که پیامبر فرمود : اگر کسی بخاطر خدا گناهی را ترک کرد در قیامت خدا او را راضی می کند . یکی از شارحین می فرماید که در این حدیث نفرموده است که خدا چگونه او را راضی می کند . زیرا عقل ما به حقیقت پاداش خدا نمی رسد . پاداش بقدری عظیم است که پیامبر در مورد آن توضیحی نداده است . خدا در مورد نماز شب می فرماید که کسی نمی داند ما چه چیزی برای آنها نگه داشته ایم . در واقع ما کنه حقیقت و لطف خدا را در مورد صابران بر گناه درک نمی کنیم . سوره توبه آیه 72 می فرماید : خدا به مومنین و مومنات وعده می دهد که بهشت ، کاخ ها و بهشت جاودانه را به آنها می دهد و همچنین رضایت خدای بزرگ را به آنها می دهد . حدیثی است که جابر از پیامب رنقل می کند که وقتی مومنین به بهشت می روند ،خدا به آنها می گوید که آیا چیز دیگری هم می خواهید ؟ آنها می گویند که ما به همه چیز رسیدیم ، مگر چیز دیگری هم هست ؟ خدا می فرماید : بله ، اینکه شما از من راضی باشید و من هم از شما راضی باشم . اگر ما به این پاداش ها باور داشته باشیم مقابله با گناه برای ما راحت تر است . پیامبر می فرماید : هفت گروه هستند که در قیامت خدا آنها را زیر سایه ی خودش قرار می دهد . در روایت داریم که در قیامت زمین آتش است . فقط رد زیر سایه ی مومن آتش نیست . پس خدا به هفت گروه در قیامت سایه می دهد : آن جوانی است که بخاطر صحنه ی گناه چشمش را بپوشاند ، کسی که زمینه ی گناه برای او پیش می آید ولی او بگوید که من از خدا می ترسم ، جوانی که وقتی به جوانی می رسد و نشاط و قدرت دارد ، بگوید که خدایا من همه چیز دارم و ولی گناه نمی کنم ، جوانی که به یاد خدا بیفتد و اشکش از خوف خدا جاری بشود ، کسی که دلداده ی مسجد و خانه ی خداست و تعلقات دینی دارد ، کسی که صدقه مخفی می دهد و کسی که به بدهکاری مهلت بدهد . خوب است که بدهکار ، بدهی خود را بدهد ولی طلبکارها هم باید به بدهکاران فرصت بدهند . روایت داریم : اگر کسی به طلبکارش مهلت بدهد خدا برای هر روز مهلت ثواب صدقه را می نویسد . پس کسی که به طلبکار مهلت می دهد در واقع صدقه هم می دهد . کسی که با طلبکار کنار می آید خداوند هم در قیامت با او کنار می آید . ما به خدا بدهکار هستیم و خدا از ما خیلی طلبکار است . امام باقر (ع) می فرماید : در قیامت خدا عده ای را محشورمی کند که چهره و لباس وجایگاه هایشان نورانی است . اهل بهشت سوال می کنند که این ها پیامبران یا شهدا هستند ؟ خطاب می شود : خیر اینها کسانی هستند که با طلبکارها کنار می آمدند . محمدبن عمیر فردی بود که امام کاظم (ع) ، امام جواد (ع) و امام رضا (ع) را درک کرده بود. بعد از شهادت امام رضا (ع) او چهار سال در زندان بود و شکنجه می شد. بعد از چهار سال که او از زندان آزاد شد هیچ چیزی نداشت . فردی به خانه ی او آمد و گفت که من ده هزار درهم به شما بدهکار بودم . من خانه ام را فروخته ام وطلب خودم را آورده ام . او گفت : به خدا قسم چون از مولایم شنیده ام ، با اینکه محتاج یک درهم هستم ولی درهمی را از تو نمی گیرم . ( خانه جزو استثنائات است که نمی توان آنرا بعنوان طلب برداشت .) اگر کسی زمینه ی گناه را از بین ببرد ثواب این وعده ها را می برد .
سوال – ما چکار کنیم که وقتی موقعیت گناه برای ما پیش می آید سخنان اهل بیت در گوش مان باشد و ما را از گناه باز دارد ؟ راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – راههای صبر برگناه فراوان است . یکی اینکه ما زمینه ی گناه را فراهم نکنیم و در بستر گناه نرویم . ما نگوییم که ما قدرت مقاومت در برابر گناه را داریم . ما نباید وارد مجلس گناه بشویم زیرا کسی ما را تضمین نکرده است که گناه نکنیم . امام صادق (ع) را به میهمانی دعوت کردند . در هنگام غذا فردی گفت که من آب می خواهم و صاحبخانه شراب آورد . همان لحظه امام بلند شد و از مجلس بیرون آمد . فردی گفت که کسی به ذهنش خطور نمی کند که شما گناه بکنید . امام فرمود که من از پیامبر شنیدم که دور از رحمت خداست که انسان سر سفره ای بنشیند که دیگری شراب می خورد و گناه می کند . بعضی از دوستان زشتی گناه را برای ما زیبا جلوه می دهند . مثلا می گویند که یک شب اتفاقی نمی افتد ؟ داریم : بدترین همنشین کسی است که گناه را برای تو زیبا جلوه بدهد . دیگری فکر گناه است . کسی که در گناه زیاد فکر بکند به طرف گناه کشیده می شود . فکر گناه زمینه ی گناه را ایجاد می کند . دینداری تزریقی نیست که فرد در عرض یک شب دین دار بشود. ما باید فرزندان مان را با باورهای دینی بزرگ کنیم . یعنی شرکت در مجالس دینی، کتاب و ... انسان تحت تاثیر بدی قرار می گیرد . اگر کسی باورهای دینی اش قوی باشد اشکالی ندارد که شب زنده داری هم نداشته باشد . پس ما باید زمینه ی گناه را برطرف بکنیم ، فکر گناه را از بین ببریم ،در مجالس گناه شرکت نکنیم ، از رفیقی که گناه را برای ما زیبا جلوه می دهد بپرهیزیم و باورهای دینی داشته باشیم .
سوال – سوره ی حجرات آیات 12 تا 18 را توضیح بفرمایید .
پاسخ – در تفسیر سوره حجرات نکات اخلاقی خاصی وجود دارد . در این آیات در مورد بدگمانی ، سوء ظن ، حرمت تجسس وغیبت صحبت شده است .
امام خمینی با آیت الله حائری و آیت الله زنجانی خیلی با هم رفیق بودند و با هم به تفریح می رفتند و جلسات آنها سه تا شرط داشت : غیبت در آنجا نباشد ، نماز شب بخوانند و مباحث علمی مطرح نشود ( آخر هفته خسته می شدند و مباحث علمی مطرح نمی کردند ). در مورد غیبت یکی سنگینی غیبت است و یکی بحث ایستادن در برابر فرد غیبت کننده است . گاهی در جلسه ای فردی غیبت می کند و وقتی فرد دیگری می گوید که غیبت نکن ، به او می گوید که مقدس نمایی نکن . انسان نباید در برابر این حرفها کوتاه بیاید . پیامبر فرمود: اگر کسی در مجلسی غیبت برادر مسلمان را شنید و از آبروی مومن دفاع کرد بهشت بر او واجب می شود . ( رسول خدا دوره خانه ی کعبه طواف می کردند و به کعبه خطاب کردند که حرمت تو چقدر بالاست ، به خدا قسم حرمت مومن از تو بالاتر است . ما با غیبت گناه سنگین تر از شکستن کعبه را انجام می دهیم ) دفاع از مومن کار بزرگی است . در تفسیر درالمنصور داریم : در زمان پیامبر فردی سنگسار شد و فردی به رفیقش گفت : دیدی مثل سگ او را سنگسار کردند . پیامبر این صحبت را شنید . مدتی بعد پیامبر به آنها گفت که از مردار این حیوان بخورید ولی آنها امتناع کردند .پیامبر به آنها گفت که کاری که شما الان کردید از این هم بدتر است . پیامبر فرمود : بر این فرد حد جاری شد و او پاک شد و او الان در نهرهای بهشتی فرو می رود ولی شما گرفتار این گناه سنگین شدید. ما نمی توانیم پشت سر یک گناهکار صحبت بکنیم . غیبت فرد فاسق البته با شرایط آن استثنا است . گاهی فردی غیبت می کند و می گوید که این وصف طرف است . پیامبر فرمود : اگر فردی عیبی را دارد و پشت او حرف برنید این غیبت است واگر آن عیب را نداشته باشد تهمت است . پس گناه غیبت خیلی سنگین است . حالا اگر ما در جلسه ای قرار گرفتیم که در آنجا غیبت می شد ،اگر ما آنرا گوش بدهیم ، در گناه غیبت کننده شریک هستیم . پیامبر فرمود : اگر کسی از غیبت شونده دفاع کند خدا هزار باب شر را از او برمی دارد .
در روایات غیبت را به خوردن گوشت برادر مرده تعبیر کرده اند زیرا اگر شما گوشت انسان زنده را بردارید باز جایش پر می شود ولی اگر از مرده گوشتی جدا بشود دیگر قابل بازگشت نیست . پس اگر آبروی مومن برود بسادگی قابل بازگشت نیست . در ضمن آن فرد در جلسه نیست تا از خودش دفاع کند . الان در تبلیغات انتخاباتی هستم . تبلیغات نباید بصورت تخریب باشد . تهمت و غیبت زیبنده ی جامعه ی دینی نیست . اگر کسی دنبال عیبت کسی بگردد تا روزی او را رسوا کند ، خدا هم عیوب او را پیدا می کند و او را رسوا می کند .