پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

درخصوص صبر بر فقر توضیح بفرمایید.

پاسخ – یکی از وظایف فقرا صبر است و بالاتر از آن رضا است . تعبیری از امیرالمومنین (ع)     در خطبه ی متقین آمده است.  ایشان می فرمایند : متقین نه تنها صابر و راضی از فقر خود هستند بلکه خوشحال هم هستند . اگر انسان بداند که خداوند این فقر را برای او مقدر کرده، باید صابر ، راضی و خوشحال باشد . مرحوم آیت الله اراکی در کتاب  خاطره های خود یک داستانی دارند به این مضمون : مرحوم آیت الله شیخ عبدالله گلپایگانی یکی از علمای بزرگ نجف بودند . ایشان به حدی زبده بودند که مرحوم آیت الله بروجردی در این خصوص فرموده بودند: وقتی ما رفتیم نجف ایشان شاگرد اول مرحوم آخوند خراسانی بودند . گاهی، وقتی می خواستند در درس سخنی بگویند، مرحوم آخوند خراسانی می گفتند ببینیم این شاگرد فاضل ما چه چیزی می خواهد بگوید . آیت الله عبدالله گلپایگانی در چهل و دو سالگی از دنیا رفته و وادی السلام نجف به خاک سپرده شده اند . مرحوم آیت الله اراکی نقل کرده اند که بعد از فوت ، شخصی ایشان را در خواب می بیند و می پرسد آنجا چه خبر است ؟ ایشان می گوید که به حسابرسی ما آمدند و گفتند که چه چیزی را برای سرای آخرت آورده اید ؟ گفتم که تمام عمر خود را در نجف مشغول آموزش علوم دینی بودم . فرشتگان نپذیرفتند، ازمن اشکال گرفتند ، من پاسخ دادم . چند بار این کار را کردند اما درس و بحث ما قبول نشد  . گفتند دیگر چه چیزی داری ؟ گفتم واجبات زیادی دارم . نماز خواندم ، روزه گرفتم ، حج بجا آوردم . باز هم اشکال گرفتند و با اینکه من جواب دادم اما باز هم مردود شد . اگر خدا بخواهد با عدالت با ما برخورد کند همینگونه می شود . پرسیدند دیگر چه چیزی داری؟ گفتم من مستحبات زیادی را بجا آورده ام . زیارت رفتم ، توسل داشته ام ، کربلا رفته ام . از اینها نیز اشکال گرفتند و با اینکه من جواب دادم باز هم رد شد . گفتند دیگر چه چیزی داری ؟ گفتم دیگر چیزی ندارم . فرشتگان گفتند : یک دُرِ گرانبهایی داری که فراموش کرده ای . خاطره ای را به این مضمون به یاد من آوردند : یک زمانی من می خواستم برای کاری  به کربلا بروم . با اینکه بین نجف تا کربلا  راه زیادی نیست ، من پول وسیله ی نقلیه برای این سفر را نداشتم . بنابراین مجبور شدم پیاده بروم . در راه پای من مجروح و متورم شد . به همین خاطر در مکانی نشستم و با خدا درد و دل کردم . به خدا گفتم که با اینکه تمام عمر خود را در درس و بحث بوده ام، اما این زندگی فقیرانه را دارم و پول رفتن تا کربلا را ندارم . اما یکباره گفتم : خدایا من به این فقر راضی هستم الحمدالله . فرشتگان به او می گویند که این همان دُرِ گرانبهایی است که فراموش کرده بودی. واقعاً اگر خدا بخواهد تمام اعمال ما را حسابرسی کند ممکن است همه ی آن ها از بین برود . در مورد این عالِم هیچ چیزی به داد او نرسیده بود و فقط یک الحمدالله که در برابر فقر گفته شده بود او را کمک  کرده بود . اگر ما به انتخاب خدا راضی هستیم باید حمد و شکر بجا بیاوریم . و به تعبیر امیرالمومنین (ع) باید به فقر خود مسرور باشیم . انسان باید آبروداری کند . در آیه ی 273 سوره ی بقره داریم که فقرا صورت خود را با سیلی سرخ می کنند و دست نیاز نزد کسی دراز نمی کنند . یک زمانی ناصرالدین شاه   می گوید که من می خواهم زندگی و خانه ی ملا هادی سبزواری را ببینم. مرحوم ملاهادی سبزواری صاحب کتاب منظومه هستند . واقعاً اگر کسی منظومه ی سبزواری را بفهمد افتخار می کند . ناصرالدین شاه به خانه ی ایشان می آید و می گوید من امروز می خواهم ناهار با شما باشم . مرحوم سبزواری تعدادی نان خشک و مقداری سرکه می آورد . ناصرالدین شاه هرکاری می کند نمی تواند آن را بخورد. بنابراین می گوید اجازه بدهید من این نان را به صورت تبرک ببرم چرا که برای من قابل خوردن نیست . سپس به ملاهادی سبزواری می گوید که از من یک تقاضایی داشته باش. ایشان می گوید من چیزی نمی خواهم . هرچقدر ناصرالدین شاه اصرار می کند و از هر راهی وارد می شود ، باز هم ایشان می گوید من چیزی نمی خواهم . ما آبروی فقر و قناعت نمی بریم، با پادشه گوی که روزی مقرر است . ناصرالدین شاه می گوید: پس من دستور می دهم که مالیات را از زمین کشاورزی شما بردارند . مرحوم سبزواری در اوج فقر می گوید که من راضی به این کار نیستم  . شاه می پرسد : علت چیست ؟ ایشان می گوید که شهر سبزوار باید یک حدی مالیات بپردازد، اگر مأمورین از من نگیرند از زمین های دیگران می گیرند تا به حد لازم برسد . اینکه فقیر، صابر، راضی ، مسرور بوده واز کسی درخواست نکند خیلی مهم است . در روایات دو عبارت آمده است یکی اینکه چه چیزهایی موجب فقر می شود و دیگری چه چیزهایی روزی را زیاد می کند. در روایات داریم که قطع ارتباط با خویشان موجب فقر است .  امام صادق (ع) فرمودند: من سراغ ندارم چیزی که موجب زیادی روزی شود ، مگر صله ی رحم . قطع ارتباط با خویشاوندان حتماً روزی را کم کرده و صله ی رحم  روزی را زیاد می کند . البته اگر کسی الان گرفتار فقراست فکر نکند که حتماً چون صله ی رحم نکرده به این مشکل مبتلا شده است . این مسئله تنها بین خود او و خدا است و دیگران حق ندارند بگویند که حتماً عملی را مرتکب شده که به فقر گرفتار شده است . گاهی فقر امتحان ما است . در غیر این صورت یکی از این موارد می تواند عامل فقر باشد . در روایت داریم که اگر پدر به فرزند خود نفرین کند ، این نفرین موجب فقر پدر می شود . چرا که این نفرین نوعی قطع ارتباط است . البته  نفرین در زندگی اولاد تأثیر می گذارد ولی در زندگی فردی هم که نفرین کرده اثر می گذارد . صله ی رحم تنها یک توصیه ی اخلاقی نیست و افراد فکر نکنند که آن هم مانند دیگر مستحبات است . قطع رحم بدون شک از گناهان کبیره است . در یک فتوایی از مرحوم آیت الله گلپایگانی داریم که از ایشان سوال کردند قطع رحم چیست ؟  ایشان فرمودند : این یک موضوع عرفی است و موارد متفاوت است . سپس گفتند : اگر شخص ثروتمند به خویشاوندان فقیرخود که محتاج هستند کمک نکند، در برخی موارد قطع رحم به حساب می آید .  صله ی رحم  فقط سلام و احوالپرسی نیست .  اگر فرد ثروتمندی  می بیند  بستگان او دختر دم بخت دارند و با مبلغی پول که اصلاً برای او رقمی به حساب نمی آید، می تواند این دختر را سرو سامان بدهد، باید این کار را انجام دهد . در غیر اینصورت صله ی رحم بجا نیاورده و قطعاً کار او گناه کبیره بوده و روزی را کم می کند  . کسانی که وضع مالی خوبی دارند باید حواس خود را جمع کنند . گاهی گره هایی در زندگی انسان ایجاد می شود که نمی داند از کجا بوجود آمده    است .  برخی افراد می گویند که ما زندگی خوبی داشته ایم اما مدتی است که به هم ریخته            شده است . باید بگردیم و علت را جستجو   کنیم . مخصوصاً آقایان نسبت به همسر و فرزندان خود باید دقت کنند . درروایتی از رسول خدا (ص) در کتاب کافی داریم که به شما خبر بدهم که بدترین مردان کسانی هستند که کاری می کنند که همسر و فرزندان آنها دست نیاز نزد دیگران دراز کنند . البته در بحث ارحام، حساب پدر و مادر جدا است . پدر و مادر واجب النفقه ی ما هستند . اگر ما توانایی مالی داریم و فرزند ما نیازمند است ، باید به او کمک کنیم و واجب النفقه ی ما است . درروایات زیادی داریم که کمک به مومنین حتی اگر خویشاوند ما نباشند، روزی را زیاد می کند . ده ها روایت داریم که صدقه، روزی را زیاد  می کند .  در کتاب کافی آمده است که شخصی خدمت امام صادق(ع) آمد . گفت: وضع مالی من خیلی خوب بوده ولی مدتی است که همه چیز به هم ریخته است .  یک دستور العملی برای من بدهید. حضرت فرمودند : وقتی بازگشتی به کوفه ده درهم پیدا کن . گفت : من ده درهم ندارم . امام فرمودند : بخشی از لوازم زندگی خود را به اندازه ی ده درهم بفروش . سپس فرمودند : ده مومن را به خانه ی خود دعوت کن و به آنها طعام بده . بعد از خوردن غذا در سر سفره به آنها بگو که دعا کنند خدا مشکل تو را برطرف کند . خدا دست دهنده را دوست دارد . ارحم ترحم . رحم شما شامل دیگران شود تا رحم خدا شامل حال شما شود . درروایت داریم که وقتی به کسی صدقه می دهید به او تلقین کنید که برای شما دعا کند . چرا که دعای او در حق شما مستجاب می شود، ولی در حق خودش مستجاب نمی شود . شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت من دو بچه داشته ام که از دنیا رفته اند . فقط یک فرزند دیگر دارم . مدام نگران هستم که مبادا حادثه ای برای او  پیش بیاید. حضرت فرمودند : به فرزند خود پول بده که با دست خود در راه خدا صدقه بدهد . خداوند ، صدقه ، اطعام دیگران ، محبت ، خوبی و ... را دوست دارد . امام (ع) فرمود : کسی که دست دهنده دارد ، دشمنانش  با او دوست می شوند .  اگر کسی بخیل باشد در نزد اولادش دشمن  می شود. در روایات زیادی داریم که حتی کسی که فقیر است باید یک بخشی از مال خود را صدقه بدهد . مرحوم طبرسی در مجمع البیان آورده اند که وقتی که مسئله ی بت پرستی و گوساله در قوم بنی اسرائیل پیش آمد ، حضرت موسی تصمیم گرفت که سامری را مجازات کند . این فرد ششصد هزار نفر را بت پرست کرده بود . مجازاتی که حضرت موسی در نظر گرفت ، مرگ بود . خطاب آمد که به سامری تخفیف بده . چرا که آدم سخاوتمندی است . یعنی سخاوت در زندگی انسان اثر می گذارد، حتی اگر سامری باشد . در روایت داریم که اگر کسی در راه خیر انفاق نکند، خدا مال او را به طرف بدان و اشرار می برد . خوش اخلاقی و حسن خلق باعث زیادی روزی  می شود. یک کاسبی که خوش اخلاق بوده و دست دهنده دارد ، مسلماً مردم بیشتر به او مراجعه می کنند . درروایت داریم که کسانی که مرتکب عمل فحشا بشوند، سه گرفتاری در دنیا و سه گرفتاری در آخرت دارند . در دنیا عمر آنها کوتاه شده ، آبروی آنها ریخته و دچار فقر          می شوند . در روایت دیگری داریم که غناء زیاد شنیدن موجب فقر می شود . روزی امیر مومنان (ع) از بازار عبور می کردند  . به جوانی رسیدند که خیاطی می کرد وآواز می خواند . حضرت فرمودند : ای جوان چرا قرآن نمی خوانی ؟ آن جوان گفت: من هم دوست دارم این کار را بکنم اما قرآن بلد نیستم . حضرت فرمودند : جلو بیا . در گوش او کلمه ای را گفتند که در همان لحظه آن جوان حافظ قرآن شد  . در نهج البلاغه آمده که حج عمره فقر را از بین می برد . یکی از آثار زیارت امام حسین (ع) این است که فقر را از بین می برد . قرض کردن چیز خوبی نیست . اما   همه ی فقها نوشته اند که مستحب است که انسان برای حج قرض کند . در خطبه ی دویست و نه   نهج البلاغه آمده است که امیرالمومنین بعد از جنگ جمل به بصره آمدند . به حضرت گفتند که یکی از اصحاب شما بیمار شده است . فرمودند: به زیارت ایشان برویم . وقتی حضرت وارد شدند دیدند که خانه ی بزرگی دارد . حضرت به ایشان فرمودند : این خانه ی بزرگ را برای چه می خواهی ؟   اگر می خواهی به خویشاوندانت برسد ، میهمانی کنی و حقوق الهی آن را پرداخت کرده ای که در واقع خانه ی آخرت تو است . در غیر این صورت خانه را به چه دلیل می خواهی ؟ آن صحابه گفت که من صحبت شما را انجام می دهم ، اما یک برادری دارم که ترک دنیا کرده است . حضرت فرمودند : به او بگویید بیاید . حضرت به او تندی کرد و فرمود : مگر طیبات برتو حلال نیست ، چه کسی گفته که نعمت دنیا را استفاده نکنی ؟ چرا به زن و فرزند خود رحم نمی کنی ؟ آن فرد گفت: شما امام من هستید . من به زندگی شما نگاه کرده ام . حضرت فرمودند : من مثل تو نیستم . من حاکم و امام  هستم . خدا برای پیشوایان عادل واجب کرده که  زندگی آنها باید مانند ضعیف ترین افراد باشد ، تا فقر فقیر برای او سخت نشود . حکومت علوی حکومتی است که اگر مردم گرفتاری و مشکلات اقتصادی دارند، تمامی وکلا، نمایندگان ، دولت ، وزرا و غیره نیز مانند آنها زندگی کنند.

سوال – درخصوص صفحه ی هفتاد و شش قرآن کریم ، آیات پایانی سوره ی آل عمران، توضیح بفرمایید.

پاسخ -  چهار دستور در این آیات است : اول- صبر کنید. دوم- در برابر مقاومت دشمن مقاومت      کنید . سوم -  مرز داری کنید . ما باید مرزهای اعتقادی خود را حفظ کنیم . آنچه به عنوان شعار مکتب اهل بیت (ع) است را باید حفظ کنیم . بیست و پنجم شوال شهادت امام صادق (ع) است . چه خوب است که ما یک هفته برای ایشان برنامه داشته باشیم . علما و مراجع به ما تأکید کرده اند که روز شهادت ایشان را مانند عاشورا برگزار کنیم . انسان باید دائماً مراقب مرزهای جغرافیایی ، سیاسی و اعتقادی باشد . 4- تقوا پیشه کنید .

ما باید بر مصیبت صبر کنیم . انسان باید در حوادث وبیماری هایی که در زندگی پیش می آید صبر داشته باشد. گاهی خداوند برای انسان مقدر نکرده که فرزند داشته باشد، باید صبر کند . انسان باید   بر بداخلاقی همسران صبر کند . ما باید باور داشته باشیم که خداوند جبار است و حتماً جبران       می کند. در روایت است که روز قیامت قبل از اینکه فقرا وارد بهشت بشوند ، خداوند خطاب می کند که فقرا کجا هستند ، وارد بهشت بشوند.  مأمورین بهشت به آنها می گویند که شما هنوز حسابرسی نشده اید .  آنها نیز می گویند که خدا چیزی به ما نداده که نیاز به حسابرسی داشته باشد . خدا از هیچ ملک مقربی غذر خواهی نمی کند ولی از فقیر عذرخواهی می کند . می گوید اگر من به تو فقر     دادم قصد توهین نداشتم . در روایت است که وقتی فقرا می خواهند وارد بهشت شوند ، خدا به آنها خطاب می کند که چه کسانی به شما خدمتی کردند ؟ دست آنها را بگیرید و به بهشت ببرید . بنابراین نه تنها فقیر زودتر از افراد دیگر به بهشت می رود بلکه حق شفاعت هم دارد .   اگر خداوند بدون اینکه ما کوتاهی کرده باشیم چیزی را برای ما مقدر کرد ، باید راضی باشیم .

این جلساتی که من در خدمت شما و بیندگان بودم برای من افتخار بود . ابتدا از مخاطبین تشکر می کنم  که مهر و محبت آنها شامل حال من بوده است . من هرجا که باشم دعاگوی همه هستم . از مدیریت شبکه سه نیز تشکر می کنم . با اینکه این شبکه به شبکه ی ورزش معروف است اما بیش از شبکه های دیگر برنامه ی مذهبی و دینی دارد . از همه ی دست اندرکاران این برنامه ، مدیر محترم معارف شبکه ی سه ، تمام افرادی که تلاش می کنند ، تصویربرداران ، صدابرداران ، کارگردان و غیره تشکر می کنم . از مجری خوب این برنامه نیز تشکر می کنم . در ضمن از     تهیه کننده ی خوب این برنامه جناب آقای سید مجید رکنی تشکر می کنم . ایشان دارای سه ویژگی ممتاز هستند : اولاً بسیار برای برنامه دلسوز هستند . دوماً  به مباحث اشراف کامل دارند. تمامی پیامک ها را می بینند و دسته بندیم می کنند . در ضمن ایشان یک کارشناس کامل هستند .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group