در مورد نداهای قیامت توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – در میان افرادی که در محشر هستند سه گروه را صدا می زنند که یکی از آن گروه ،کسانی هستند که ظلم کرده اند. ظلم موارد متعددی دارد مثل ظلم نسبت به فرزند یا شاگرد .اگر معلمی یا پدر و مادری به صورت فرزند بزنند و صورت فرزند سرخ بشود، دیه آن یک مثقال و نیم طلا است و اگر صورت کبود بشود سه مثقال طلا دیه دارد و اگر سیاه بشود شش مثقال طلا، دیه دارد. اگر مرجعی فتوا بدهد که آقایان حق دارند که خانم هایشان را بزنند طرفداران زیادی پیدا خواهند کرد. هیچکس حق ندارد که کس دیگری را بزند. این جمله باعث شده است که پیامک های زیادی مبنی بر این موضع بدست ما برسد .خانمی نوشته اند که شوهر من زود از کوره در می رود و با زبان حرفش را به من نمی رساند بلکه با مشت و لگد حرفش را به من می رساند و این کار او باعث اذیت و آزار فرزندانم می شود. من خجالت می کشم که جلوی بچه هایم کتک بخورم .من هیچ وقت او را نمی بخشم .
خانم دیگری نوشته اند که من پشت دست پسرم را با قاشق داغ سوزاندم زیرا موهای خواهرش را کشیده بود. حالا باید چکار بکنم؟
خانمی نوشته اند که شوهرم من و فرزندانم را کتک می زند و اظهار پشیمانی هم نمی کند. ما از او ناراضی هستیم، او می گوید که من حق دارم شما را بزنم زیرا پدر و مادر من این جوری بوده اند .
خانمی نوشته اند که چند روز پیش پدرم بقدری مادرم پنجاه ساله را زده بود که بدنش کبود شده بود و او بعنوان قهر به خانه ی فرزندش رفته بود و می خواهد تقاضای طلاق کند. پدرم زدن زن و فرزند را حق خودش می داند.
آیه 34 سوره نساء می فرماید : زنان را بزنید .خیلی از آقایان این آیه را از حفظ هستند . به آسانی نمی توان از روی معانی قرآن، حکم داد. قرآن آیات محکم و متشابه دارد. تفسیر قرآن به عصر پیامبر برمی گردد. اگر فهم قرآن به همین آسانی بود دیگر نیازی به این همه روایات نبود. مفسری مثل علامه طباطبایی شصت سال زحمت می کشد و همه عمرش را روی تفسیر قرآن می گذارد .سوره قیامت آیه 23 داریم :فردای قیامت عده ای چهره های شادی دارند و به خدا نگاه می کنند. عده ای این طور ترجمه کرده اند که خدا در قیامت قابل روئیت است. در سوره انعام آیه 103 داریم: خدا دیده نمی شود. در سوره نور آیه 33 داریم :(در عصر جاهلیت عده ای کنیزانی داشتند و اینها را به تن فروشی مجبورمی کردند تا درآمدی کسب کنند) اگر آنها با فحشاء موافق نبودند این کار را نکنید. آیا می توان این آیه را این طور معنا کرد که اگر آنها موافق فحشا می بودند می توانند به کارشان ادامه بدهند؟ سوره اسراء آیه 22 می فرماید: اگر کسی مظلومانه کشته شد اولیاءدم حق دارند ولی در کشتن اسراف نکنند. آیا معنایش این است که چند نفر را بیشتر نکشند ؟ آیه 72 اسراء می فرماید: کسی که در دنیا کور است در آخرت هم کور است. ما نمی توانیم آیات را این طور ترجمه کنیم.
آیه 34 سوره نساء می فرماید: زنها را بزنید . آیا به استناد این آیه شوهر حق دارد که زنش را بزند؟ می توانید این سوال را از مراجع بپرسید . آیا بزرگترها حق دارند که برای تربیت کوچکترها را کتک بزنند.
از مرحوم آیت الله گلپایگانی سوال کردند :اینجانب هشتاد سال از عمرم می گذرم . فکر می کنم از زمان جوانی دیه های زیادی به ذمه من آمده است .مثلا زدن زن و فرزند ،زدن به سر و صورت بوسیله ی دست و چوب و غیره که به حد کبودی یا جراحت رسیده است. من بعضی از مضروبین و مجروحین را نمی شناسم . من چگونه باید دیه آنها را بپردازم؟ در صورتی که افراد مجروح یا مضروب را می شناسید یا ورثه ی آنها را می شناسید باید از آنها تحصیل رضایت نمایید، چنانچه آنها را نمی شناسید باید به اندازه ای که یقین به دیه دارید رد مظالم بپردازید. .(با دادن دیه یا مصالحه. هدف ما این است که ببینیم چکارکرده ایم .امیرالمومنین فرمودند :اگرمن زنده بمانم ضارب خودم را می بخشم.)
شخصی برای تربیت فرزندانش دست به کتک با کمربند یا هر چیزی دیگری می زند و آنها را به وضعی تنبیه می کند که جای آن سیاه و کبود می شود یا خون می آید . آیا چنین کاری جایز است ؟ تادیب فرزندان بر پدر لازم است لکن در حدودی که شرع مقدس اجازه داده است و دستور شرع به اتفاق همه ی مراجع این است که تنبیه باید به نحوی باشد که موجب دیه نشود، پس اگر طوری باشد که بدن سرخ یا کبود یا خون بیاید ، این کار حرام و معصیت است و دیه دارد. زدن زیاد مخصوصا به صورت غالبا نتیجه ی معکوس دارد و عکس العمل های غیر مطلوب از طرف فرزندان دارد. باید کمال ملاحظه را در تادیب فرزندان نمود که هدف تربیت باشد نه تشفی قلب.
از امام خمینی سوال کردند: اگر پدر فرزند خود را برای تادیب بزند و موجب سیاهی یا کبودی یا قرمزی پوست بشود، آیا دیه دارد ؟ اگر برای تشفی خاطر و در اثر ناراحتی بزند آیا دیه دارد ؟با فرض اینکه موجب جرح یا کبودی بشود، دیه دارد .
معصیت بالاتر از کتک زدن این است که ما فعلی را انجام بدهیم و آنرا گردن اسلام بیندازیم. این گناه خیلی بزرگتر از گناه کتک زدن است. بعضی ها می گویند که قرآن گفته : زن را بزن ، این گناه بزرگتر است .این کار بدعت در دین است . چرا عده ای امیرالمومنین را کافر می دانستند ؟خوارج می گفتند که شما حکمیت را پذیرفته اید و این گناه است و باید توبه کنید و اِلا کافر هستید. امیرالمومنین می فرمودند که من حکمیت را نپذیرفتم ولی پذیرفتن آن هم کفر نمی آورد ولی آنها حرف خودشان را می زدند. ما در تمام مسائل به متخصص آن مراجعه می کنیم. مثلا برای بیماری قلب آیا ما خودمان به داروخانه می رویم و چند تا داروی قلب را انتخاب می کنیم و آنرا مصرف می کنیم یا اینکه پیش متخصص قلب می رویم و داروهایی که دکتر تجویز کرده مصرف می کنیم ؟پس در دین هم باید به متخصص مراجعه کنیم نه اینکه خودمان نظر بدهیم .
سوال – درنیروی انتظامی، بعضی از افرادی که هنوز جرم شان ثابت نشده است را کتک می زنند ،آیا این کارشرعی است ؟
پاسخ – خیر ، ما برای اقرار گرفتن از متهم ،نمی توانیم او را بزنیم. ممکن است که ما بگوییم که اگر دزدها را نزنیم ،اعتراف نمی کنند. ما نمی توانیم در مورد مسائل نظر بدهیم .نظر دین مهم است .در سوره نساء آیه 65 داریم که اگر کسی دچارعمل فحشاء شد باید چهار شاهد داشته باشد. ما نمی توانیم بگوییم که چرا چهار تا شاهد لازم است ؟ نظر قرآن مهم است . ممکن است که هر کسی را بعنوان متهم دستگیر کنند، آیا شما دوست دارید که بعنوان متهم کتک بخورید و بعد از شما بخاطر اشتباه، عذرخواهی کنند؟ پس ما باید برای دیگران هم راضی به این امر نباشیم و تسلیم دین باشیم .
شیخ طوسی در کتاب تهذیب دارد که امیرالمومنین به قنبر فرمان داد که هشتاد ضربه شلاق به شخصی بزند، او هشتاد و سه ضربه زد و امیرالمومنین فرمود که باید سه تا ضربه ی شلاق را بخوری. پس او تسلیم حکم حضرت شد .هیچ کس حق ندارد که سرباز را تادیب کند به حدی که سرخ یا سیاه شود و به دیه برسد .پدر و مادر حق ندارد که فرزندانش را بزند و اگر اینکار باعث دیه شد، باید دیه را برای فرزند کنار بگذارند تا او بزرگ شود .اگر شما می خواهید فردی را راضی کنید باید مبلغ دیه را به او بگویید و بعد رضایت بگیرید.
سوال – صفحه 171 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.
پاسخ – در این صفحه داریم که به یهودیان خطاب شد که روزهای شنبه به صیادی نروید و صیادی در روز شنبه حرام شد. اتفاقا در روز شنبه ماهی ها بیشتر می آمدند. آنها حوضچه هایی درست کرده بود که این ماهی ها به آنجا می رفتند و در روز بعد آنها را صید می کردند و می گفتند که ما آنها را در روز شنبه صید نکردیم. آنها با دین بازی می کردند و تسلیم نمی شدند. ما نباید در دین ،از خودمان نظر بدهیم .
پیامبر فرمود: خدا به من وحی فرستاد که امت خودت را انذار کن که به خانه ی من (مسجد) نروند اگر ظلمی به کسی کرده اند و اگر بروند تا زمانی که نماز می خوانند، مورد لعن قرار می گیرند. منظور این روایت این نیست که ما اگر بدهکار هستیم به مسجد نرویم بلکه منظور این است که نسبت به حقوق مردم بی خیال نباشیم .و بدنبال جبران بدهی های خود باشیم .ما نباید فکر کنیم که با نماز خواندن، بدهی های ما درست می شود.مثلا ما به مسجد می رویم و بعد وقتی به خانه می آییم، بداخلاقی می کنیم. ما نباید نسبت به بدهکاری بی تفاوت باشیم .
ما به معلمین گفتیم که حقوق دانش آموزان را رعایت کنند ولی دانش آموز هم باید به معلم احترام بگذارد.ولی اگر این دانش آموز حرمت نگه نداشت ،معلم اجازه ی کتک زدن نداریم. خانم ها باید به شوهرشان احترام بگذارند و از آنها اطاعت کنند ولی اگر اینکار را نکردند، شوهر حق کتک زدن ندارد.
خدایا به همه ی ما توفیق تسلیم در برابر احکام دین را عنایت بفرما.