سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه به همهی بینندگان عزیز خدا میداند که ما خیلی دلمان میخواهد بیش از این در مقدمه عرض ارادتمان را بیشتر اظهار کنیم ولی میخواهیم از فرصت کمتر گرفته شود بینندگان ما را ببخشند و به همین مقدار عرض ارادت ما را پذیرا باشند من هم تبریک عرض میکنم دههی کرامت را ایام بسیار بسیار خجستهی ولادت علی بن موسی الرضا علیهما سلام الله ان شاء الله آنهایی که در تدارک دههی کرامت هستند مخصوصا ولادت امام رضا علیه السلام یادشان باشد این مراسم را در آستانهی ولادت گستردهتر به حمدالله جشن ولادت امام رضا جهانی است اگر اجازه بفرمایید ما با این سلام خاصهی امام رضا سلام الله علیه سخن را آغاز کنیم اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ من یاد کنم خدا رحمت کند مرحوم آیت الله العظمی حائری فرزند موسس حوزهی علمیهی قم که خودش هم مرد بسیار بسیار والا و بالایی بود از نظر مقامات علمی و معنوی ایشان خیلی مشهد مشرف میشدند خیلی زیاد. تقریبا اگر حوزهی علمیه دو روز سه روز تعطیل میشد ایشان با هر وسیله ای که پیدا میشد عازم مشهد میشدند واقعا عجیب بوده علاقهشان در کتاب سر دلبران که چند بار معرفی شده ایشان در دفتر خاطراتشان نوشته اند که این سفر سفر نود امین سفری است که من دارم مشهد مشرف میشدم با هر وسیله ای خیلی هم گاهی اذیت میشدند شاگردانشان میفرمودند که گاهی ایشان سر درس میآمدند یک روایتی بخوانند حدیثی به مناسبت بحثی که داشتند حدیث از امام رضا سلام الله علی بود تا میگفتند عن ابی الحسن الرضا بغض گلویشان را میگرفت اسم امام رضا علیه السلام را که میبردند خود ایشان در خاطراتشان نوشتند که یک سال دستم شکست نتوانستم مشهد مشرف شوم برای مدتی خیلی دلم شکسته بود سوار ماشین شدم که بروم مسجد مقدس جمکران در راه کسی کنار دستم نشسته بود ازش پرسیدم که اهل کجایی گفت اهل مشهد زدم زیر گریه گفت آقا چرا گریه میکنی من مشهدیام خراسانیام شما چرا گریه میکنی گفت من یادم آمد امسال دستم شکسته نتوانستهام بروم مشهد امام رضا علیه السلام خیلی دل باخته بود امیدواریم که خداوند زیارت علی بن موسی الرضا سلام الله علیهما و کریمهی اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها را برای همهی بینندگان مکرر و با معرفت نصیب و روزی بگرداند.
شریعتی: ان شاء الله دل خیلیها را هوایی کردید دوستانی که مشهد هستید آنهایی که زایرید آنهایی که اهل مشهدید مشرف شدید حرم برای ما و همهی بینندههای سمت خدا مخصوص دعا بکنید این قرار سمت خداییها باشد که هر جا که هستند در ثواب زیارت هم را شریک بکنند. امروز هم مهمان سفرهی ناب نهج البلاغه خواهیم بود امام علی علیه السلام فکر میکنم در یکی از همین حکمتها باشد فرمودند قلبها میمیرد و خسته میشود همان طور که بدنهای شما برای این که آسایش را به آنها بدهید بروید سراغ لطایف حکمتها ما امروز حکمت 150 نهج البلاغه را ادامه خواهیم داد.
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم کسی که از امیرمومنان سلام الله علیه موعظه ای خواستند حضرت این چنین آغاز کردند لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ از کسانی نباش که انتظار رحمت الهی در آخرت داشته باشی ولی بدون عمل این جملهی اول جملهی دوم وَ يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ توبه را به تاخیر بیندازد با آرزوهای زیاد هی امروز و فردا میگوید دیر نمیشود وقت است میدانید یکی از وسوسههای مهم شیطان این است که به انسان میگوید برای توبه مجال است عجله نکنید فرصت است امیر مومنان دومین هشدارشان در این کلمه این است که از کسانی نباش که توبه را با آرزوهای زیاد تاخیر میاندازد ما اگر بخواهیم این جمله را سریع ترجمه کنیم آسان است ولی الحمدلله سر سفرهی امیر مومنان سلام الله علیه نشستیم یک روزی عرض کردیم آدم هر چه سر سفره بیشتر بنشیند مستحب است اگر سفرههای مادی طولانی شدنش زیاد نشستنش خوب است دیگر سفرهی معنوی حتما جای خود دارد بنابراین نمیخواهیم ترجمه ای از این داشته باشیم واقعا این که امیرمومنان سلام الله علیه هشدار میدهد از کسانی نباشید که توبه را به تاخیر میاندازید ما در بحث توبه مفصل گفتیم که توبه واجب فوری است در طول این سالهایی که این برنامه شروع شده از روز اول خدا رحمت کند که عزیزانی که بودند مثل مرحوم آقای مهندسی دستشان کوتاه است و در این ایام ولایتی بزرگوار را یاد کنیم همهی کسانی که بودند شاید شما بدون مبالغه هیچ هفته ای را نداشته باشید که یک پیام یا چند پیام از بینندگان دریافت میکنیم که ما گناهی مرتکب شدیم کار خلافی انجام دادیم اما نا امیدیم چه کار کنیم عجیب است من دیدم در پیامها بعضیها اصرار دارند که حتما با ما تماس بگیرید حتما به ما زنگ بزنید حتما به ما در برنامه بگویید یک گناه سنگینی است ما نا امید شدیم از رحمت الهی بارها ما عرض کردیم این پیام هر هفته است این کلام امیر مومنان سلام الله علیه است انسان نباید توبه را به تاخیر بیندازد توبه واجب فوری است یقین داشته باشیم اگر پشیمان شدیم یقین داشته باشیم رحمت الهی شامل حال ما میشود شکی نداشته باشد حتی اگر خاطرتان باشد در بحث توبه گفتیم چند چیز خوب است قبل توبه انجام شود نماز توبه دعای توبه غسل توبه. نماز توبه که مثل نماز امیرمومنان است دو دو رکعتی در هر رکعت بعد از حمد 50 مرتبه سورهی توحید در مفاتیح است اوایل مفاتیح نماز امیرمومنان همان نماز توبه است اول مفاتیح است قهراً نماز چهار رکعتی در مستحبات نداریم دو دو رکعتی است غسل توبه همین غسلی که آدم انجام میدهد نیت کند غسل توبه و دعای توبه که در مفاتیح است در صحیفهی سجادیه است ولی قبلا گفتیم و باز هم تاکید میکنیم به خاطر این کلام امیرمومنان فقهای ما در کتابهای فقهشان نوشته اند چون توبه واجب فوری است حتی به اندازهی نماز توبه و غسل توبه و دعای توبه شما به تاخیر نیندازید نگید حالا باشد نمازش را بخوانم غسلش را بخوانم دعایش را بکنم بعد توبه بکنم توبه یعنی چی؟ یعنی من پشیمان شدم.
شریعتی: ذکر استغفار را نمیخواهد بگوییم؟
حاج آقا حسینی: همهی اینها معطل اینها نباشیم چون واجب فوری است فراوان دیدم عزیزانی که میگویند ان شاء الله برگردیم آدم خوبی شویم ان شاء الله منتظریم ایام حج در پیش است حج مشرف شویم یا حرم امام رضا یا کربلا صریح است از کسانی نباش که توبه را به تاخیر میاندازند جملهی دیگری که اضافه میکنم درست است توبه خیلی خوب است خیلی عالی است ولی بیاییم زمینههای گناه را از بین ببریم که کارمان به توبه کشیده نشود خدا شاهد است من این را بدون مبالغه عرض میکنم بینندگان حتما تصدیق میکنند من این یکی دو هفتهی گذشته در یکی از مراکز استان بودم نام نمیبرم استان را به جهتی یک جوانی آمد پیش من با من صحبت کرد جوان دانشجویی بود در یکی از بهترین دانشگاههای کشور مشغول تحصیل است و یکی از بهترین رشتههای تحصیلی عرض کردم من به جهتی نام آن استان و دانشگاه را نمیبرم یک ساعتی با من صحبت کرد خدا شاهد است بدون مبالغه عرض میکنم الآن از این مدتی که یکی دو هفته ای که این آقا با من صحبت کرده هنوز آثار تالم و ناراحتی در وجود من است یک بخشیاش را به بینندگان منتقل کنم اگر در شادیهای ما شریک هستند در غمهای ما هم بخشی از آنها را بپذیرند که تقسیم شده باشد یک خبر خوبی داشت اما خبر ناگواری هم داشت خبر خوبش این بود که این جوان آمده بود در یکی از بهترین دانشگاهها یکی از بهترین رشتههای تحصیلی جوان خوش استعداد میگفت که من حدود ده سال است گرفتار یک گناه بودم از گناهان پنهانی گناهان فردی که یک وقتی مفصل راجع به این گناه صحبت کردیم ولی الآن یک سالی است توبه کردهام این که توبه کرده خبر بسیار خوشحال کننده ای بود صحبت کرد با من من هم خیلی تشویقش کردم گفتم خیلی کار مهمی کردی که شما توبه کردی قدر خودت را بدان بسیار ارزشمند است کار تو را یقین بدان خدا تو را آمرزیده یک کمی تردید داشت گفتم مطمئن باش شک نداشته باش کار بسیار مهمی انجام دادی چون در روایت هم داریم رَدَّ المُعتاد عَن عادَتِهِ کَالمُعجِز کسی که گناهی را که به آن عادت کرده ترکش بدهید مثل معجزه است من یک مثال میزنم الآن فرض کنید من سیگار نمیکشم شما سیگار نمیکشید عزیزان تصویر بردار هم فکر میکنم سیگار نمیکشند هیچ کدام ان شاء الله ماها سیگار نمیکشیم ولی خیلی کار مهمی نکردیم اما اگر کسی سی چهل سال سیگاری بوده سیگار را ترک کرده کار ما مهم است یا کار او ما الحمدلله هیچ نوع اعتیادی خدا را شکر نداریم اما اگر کسی اعتیاد به تریاک هروئین داشته بعد از ده سال یک مرتبه بخواهد ترک کند کار کداممان مهمتر است؟ حتما کار او مهمتر است این جوان عزیز میگفت من ده سال آلودهی یک گناه پنهانی فردی بودم الآن یک سال است گذاشتم کنار عظم ملوکانه داشت گفتم بسیار کارت کار مهمی است واقعا کار مهمی است هر چه ما بگوییم کم است. من این خبر خوشحال کننده اش را گفتم که بینندگان قسمت اول خوشحال باشند اما خبری که دل ما را آزرد و خدا میداند قلب ما را به درد آورد این بود که من سوال کردم عزیز من تو در بهترین دانشگاه بهترین تحصیل این رشته میگویی ده سال است بیست و سه چهارش بود ده سال گرفتار بود از کجا شروع شد من عذر میخواهم از بینندگان عزیز میگفت من از یازده سالگی گفتم از یازده سالگی چطور گرفتار این گناه پنهانی مخفی شدی به چه مناسبت؟ باز هم عذر میخواهم ایشان میگفت من یک فیلم تماشا کردم از آن فیلم شروع شد گرفتار این گناه شدم ده سال من را آلوده کرده بود خیلی مهم است فقط یک فیلم نیم ساعت یک جوان با استعداد که خودش خیلی ناراحت بود از این گرفتاری و خیلی خوشحال بود کنار گذاشته بود البته کنار گذاشتنش بسیار سخت بود مثل بقیهی اعتیادها و دنبال راه کار بود که با من صحبت میکرد که چه کنم این توبه نشکند میگفت الآن به شدت در فشار هستم شوخی نیست کسی ده سال اعتیادی داشته باشد یک مرتبه گناهی را بگذارد کنار خیلی سخت است من حرفم این است میگوید از یازده سالگی من گفتم پسر بچهی یازده ساله چطور میشود گرفتار این گناه شود گفت یک فیلم نگاه کردم.
شریعتی: زمینههای گناه یعنی بسیار بسیار موثر است.
حاج آقا حسینی: بله این همه به خانوادهها میگوییم نگذارید زمینهی گناه ایجاد شود اگر زمینه ایجاد شد خدایا تو شاهدی ما از سر درد این را میگوییم این بحثها بحثهای سیاسی نیست این قصهی ماهواره که این همه در برنامهها گفته شده گفتیم ما تقاضا کردیم خدا میداند به خدا قسم قصه سیاسی نیست ما کاری به بحث سیاسیاش نداریم آن جای خودش ما الآن داریم بحث خانواده را میگوییم این جوان گرفتاری که با هزار زحمت از یک نیم ساعت فیلم شروع شده یعنی برای انحراف لازم نیست ما ماهها این شبکهها در خانه مان باشد تا دختر و پسرمان منحرف شود لازم نیست که سالها بگذرد من بارها این جمله را گفتم به خدا قسم وقتی یادم است آقای ماندگاری قسم بالله تالله والله داد این سه قسم باشد ما محضر قرآنیم نباید قسم خورد من قسم نمیخورم اگر بینندگان باور نمیکردند من به این قرآن قسم میخوردم که ببینید این نمونهی روشنی که من دارم مثال میزنم برای انحراف لازم نیست شما ماهها سالها نه یک ساعت هم لازم نیست یک نگاه کافی است آتش زدن که کاری ندارد شما یک انبار را بخواهید آتش بزنید از بین ببرید یک انبار قالی یک انبار پوشاک را یک کبریت به اندازهی یک لیوان آب بنزین داشته باشید یک لیتر هم لازم نیست حتی کمتر از این لیوان یک انبار را کافی است آتش بزنید اما اگر بخواهید برگردانید چقدر سخت است این نیست که شما فکر کنید ما زمینههای گناه را بیاوریم برای بچهها در خانههای خودمان بیاوریم بچهها آزاد باشند دختر پسر ببینند بعد که شب احیا باشد حرم امام رضا سلام الله علیه آقا تو رو خدا بچه از دست رفت یک امن یجیب بخوانید همه چیز با امن یجیب نیست تربیت فرزندان ما یک مراحل طولانی را باید طی بکنید این نیست که یک شب احیا بخواهیم همه چیز را حل بکنیم یک مثال خیلی ساده بخواهم بزنم در این روزها تمام ملتهای اسلامی از جمله مردم مظلوم ما چه انزجاری اعلام میکنند از رژیم صهیونیستی چرا؟ چون میگویند موشک نظامی صهیونیستها بچههای فلسطینی را دارد از بین میبرد موشک نظامی دشمن خطرش بیشتر است یا موشک فرهنگی دشمن؟ قطعا موشک فرهنگی ما تظاهرات کردیم همهی دنیا تظاهرات کردند در برابر موشکهای نظامی صهیونیستها هر روز هم دارند انجام میدهند اما موشک فرهنگیاش را خودمان با دست خودمان خریدیم آوردیم درون خانهی خودمان و بچههایمان را از دست میدهیم از بین میبرند ما اینها را کوتاه میگیریم.
شریعتی: خانوادهها مسئولیتشان بیشتر است.
حاج آقا حسینی: تمام مسئولیت با خانواده هاست این جوان میگوید من یک فیلم نیم ساعت دیدم.
شریعتی: یک جایی از دست خانوادهها در میرود همیشه خانواده نمیتواند نظارت مستقیم داشته باشد.
حاج آقا حسینی: بله آن جاهایی که خانواده نتوانسته مسئول نیست که پیش خدا یک جایی نتوانسته اما این که به دست خودش خریده.
شریعتی: جاهایی که میتواند باید اقدام کند.
حاج آقا حسینی: بله حتما باید کنترل کند من عرض کردم بینندگان عزیز در این غم و درد با ما شریک باشند وقتی دیدم این جوان با این استعداد این رشته این دانشگاه با این تحصیل خودش متاثر است خودش مثل ابر بهار گریه میکرد اشک میریخت که من تازه بعد از ده سال با چه زحمتی توانستم در برابر این گناه پنهانی خودم غلبه کنم بنابراین حضرت علی میفرمایند از آنها نباش اگر گرفتار گناه شدی توبه را به تاخیر نینداز و کاری کن که اصلا زمینههای گناه ایجاد نشود ادامهی کلام یَقُولُ فِی الدُّنْیَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِینَ امیرمومنان سلام الله علیه میفرماید از کسانی نباش که در دنیا وقتی حرف میزند خیلی قشنگ حرف میزند سخن که میدهد به به سخن زهد تقوا بی اعتنایی به دنیا خیلی قشنگ حرف میزند اما عملش چه؟ یَعْمَلُ فِیهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِینَ اما عملش نه به شدت دنبال دنیاست به شدت دنبال مظاهر دنیاست دنیا داشتن اشکال ندارد بردگی دنیا اسارت دنیا بد است وقتی حرف میزند حرف زاهدین متقین اهل تقوا اما عملش این طور نیست در قرآن کریم در چند جا سرزنش شده این ضعف در سورهی مبارکهی صف «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ» چرا یک چیزی میگویید که عمل نمیکنید «كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ» (صف/3) چرا یک حرفی میزنید که عمل نمیکنید روایت داریم اینها هشدار است ما همیشه بنا نیست بگوییم همه چیز خوب است سلامت است بهشت منتظر ماست بشارت باشد اما بَشیراً وَ نَذیراً انذار هم لازم است فرمود بدترین مردم از نظر عذاب از نظر حسرت روز قیامت آن کسی است که حرف میزند خیلی خوب حرف میزند عدالت را خیلی قشنگ توصیف میکند ولی عملش عمل دیگری است یک وقت ما ادعا نداریم میگوییم ما حکومت ظالمانهایم این هم بد است اما یک وقت حرف میزنیم ادعا داریم خیلی قشنگ صحبت میکنیم ما اهل زهدیم ما اهل تقواییم ما میخواهیم همه چیزمان خوب باشد پاک باشد حکومت حکومت صد در صد الهی است از اول امام رضوان الله تعالی علیه میفرمود در مسیر حکومت اسلامی حکومت علوی هستیم فاصله مان خیلی زیاد است حضرت میفرماید این طور نباشید که یَقُولُ فِی الدُّنْیَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِینَ وَ یَعْمَلُ من جملهی بعدی را سریع تر میخوانم إِنْ أُعْطِیَ مِنْهَا لَمْ یَشْبَعْ وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ یَقْنَعْ حضرت میفرماید از کسانی نباش که اگر از دنیا به او داده شود سیری ندارد از دنیا هر چه به او بدهند سیر نمیشود و اگر یک روزی هم دنیا گیرش نیاید حاضر نیست با قناعت زندگی بکند هر دو بد است آن روزی که آدم دنیا را دارد سیر نمیشود و آن روزی هم که دنیا را ندارد حالا به هر دلیلی بنا نیست همیشه همه چیز بر وفق میل ما باشد گاهی در گرفتاری سختی هستیم چرا آن روز قناعت ندارد؟ کسانی که عازم بیت الله الحرام هستند میدانند در اعمال حج سه روز در منا هستند کار زیادی هم ندارند امام صادق در منا بودند کار زیادی هم نداشتند نشسته بودند یک سائلی آمد گفت آقا به من کمک کنید درجهی رضایت مندی این بحث خیلی مهم است واقعا باید چند جلسه رویش صحبت کرد امروز جامعهی ما چه آنها یی که دهکهای اول اند دوم اند پنجم اند یا دهم اند آنی که وضع مالیاش ضعیف است آنی که متوسط است و آنی که خیلی دارد پای سفرهی هر کسی بروی قناعت این نیست غالبا این طور شده غالبا همه مینالند آن آقایی که بهترین مال و یهترین زندگی و بهترین ثروت را دارد او مینالد این درجات پایین هم که معلوم است مینالند من وقتی بازار منبر رفته بودم آن جا به دوستان بازاری گفتم شما الآن میگویید بازار افتضاح است کسادی بیداد میکند در بازار نمیشود راه بروی واقعا نمیشود درست است من نمیخواهم دفاع کنم پیام میدهند شما خبر ندارید اما در بازار نمیشود راه رفت گفتم اگر شماها بنالید در این بازاری که نمیشود راه رفت با همین رکود حاضر نیستید دو روز کسبتان را تعطیل کنید با همین رکود حاضر نیستید دو ساعت تعطیل کنید باز هم میگویید رکود. رکود است باشد شما اگر بگویید رکود است شما اگر بگویید هیچ چیزی نداریم درجات پایین چه باید بگوید؟ نه او به قناعت رسیده نه درجات پایین پای سفرهی هر کسی مینشینی همه ناراضی اند امیرمومنان میفرمایند اگر به آنها داده شود سیر نمیشوند به درجه ای نمیرسد که بگوید بس است و اگر یک روزی نداشته باشد قناعت ندارد
شریعتی: یعنی در واقع معیار رضایت مندی ما کاملا متفاوت شده و فرق کرده و توقع ما و سطح توقع ما بالا رفته.
حاج آقا حسینی: هیچ کس به رضایت مندی نمیرسد متاسفانه داستان امام صادق علیه السلام را عرض کنم حضرت در منا نشسته بودند سائلی آمد اظهار نیاز کرد یک طبق انگور مقابل حضرت بود حضرت یک خوشه انگور دادند به این سائل سائل گفت من نمیخواهم پول میخواهم پول بدهید حضرت فرمودند که خدا بدهد بالاخره حاجی که در منا نشسته در لباس احرام بوده تازه از لباس احرام درآمده امکانات زیادی با او نیست حضرت نپسندیدند این روحیه را این سائل رفت سائلی که رفت سائل دیگری آمد این سائل رفت البته سائل قبلی بعدش راضی شد به این انگور امام فرمودند نه تمام شد سائل بعدی آمد او تقاضای کمک کرد حضرت به او انگور داد شکر خدا گفت، گفت الْحَمْدُللهِ الَّذِي رَزَقَني خدایا من چطور شکر کنم حضرت خیلی پسندیدند این روحیه را دست کردند دو دستی طبق انگور دو کف دست پر به این آقا انگور دادند باز گفت خدایا شکرت من چطور شکر کنم حضرت پسندیدند این روحیه را به خادمشان فرمودند چقدر پول داری گفت آقا در سرزمین منا پولی همراهمان نداریم فرمودند چقدر داری گفت کل موجودی 20 درهم دارد گفت همه را بده به سائل دادند به سائل سائل دوباره گفت خدایا ببین یک بار انگور دادند دو بار انگور دادند حضرت فرمود بایست نگاه کردند دیدند چیزی ندارند پیراهن خودشان را از تنشان بیرون آوردند فرمودند این پیراهن را همین جا بپوش باز دوباره گفت خدایا چطور شکر بکنم انگور دادند پول دادند پیراهن دادند یک کسی به مرحلهی اول قانع است هر چی رسید میگوید خدایا شکرت به قول شاعر عرب مَا كلُّ ما يَتَمَنّى المَرْءُ يُدْرِكُهُ تجرِي الرّياحُ بمَا لا تَشتَهي السّفُنُ یعنی همه چیز که ما بخواهیم به آن نمیرسیم آیا انسان به همهی آرزو هایش میرسد این طور نیست در دریاها همیشه بادها به مسیری که ناخدای کشتی میخواهد نمیوزد امیرمومنان میفرماید از کسانی نباش که إِنْ أُعْطِیَ مِنْهَا لَمْ یَشْبَعْ وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ یَقْنَعْ جملهی بعدی را میخوانم يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ وَ يَبْتَغِى الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ از شکر نعمتهایی که خدا به او داده عاجز است ولی باز زیاده میطلبد شما شکر نعمتهایی که تا به حال خدا به تو داده انجام داده ای؟ چه کسی میتواند بگوید از دست و زبان که برآید چه کسی میتواند بگوید من شکر نعمتهای خدا را کردهام از کسانی نباش که از شکر نعمتهای خدا عاجز است اما باز بیشتر میطلبد شکر نعمت فقط به این نیست ما فقط بگوییم الحمدلله رب العالمین این بحث را مفصل گفتهایم شکر هر نعمتی مناسب با خودش است الآن همین کسانی که عرض کردم وضع مالیشان بهتر از دیگران است شکر نعمت به چه است؟ اگر بخواهیم نعمت اضافه شود «لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ» (ابراهیم/7) باید به دست دیگران نگاه بکنیم به گرفتاری دیگران نگاه بکنیم کمک بکنیم من یک روایتی را خواندم من ترسیدم از امام صادق علیه السلام است از ارشاد القلوب دیلمی حضرت فرمود ما امَنَ بِالله وَ لا بِرَسُولِهِ وَ لا بِوِلایَتِنا به خدا به رسول به ولایت ما ایمان نیاورده کسی که مَنْ اِذا اَتاهُ اَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فی حاجَةٍ کسی که برادر مومنش در یک گرفتاری به او مراجعه میکند نیازی دارد گرفتاری دارد لَم يضحَک فِيوَجهِهِ نه تنها گرفتاری را برایش برآورده بکند نه با شادی اگر استقبال نکند با شادمانی این به خدا و رسول ایمان نیاورده است به ولایت ما ایمان نیاورده است نیازمند آمد به شما مراجعه کرد خیلی خوشحال باشید.
شریعتی: لبخند و خوشحالی هم باید ضمیمه کمک شود.
حاج آقا حسینی: یعنی چطور کسی به ما کمک میکند استقبال میکنیم کسی که از ما کمک خواسته خوشحال باشیم ما الآن این طور هستیم؟ امام فرمود به خدا و رسول و ولایت ما ایمان نیاورده اگر لبخند نزند اگر توانست مشکلش را برآورده کند بسم الله اگر نتوانست واسطه شود بروند پیش دیگران با وساطت از دیگران مشکلش را حل کنند خیلی از ماها نمیتوانیم اما از آبرویمان زکات آبرو چیست؟ خرج بکنیم اگر همین در جامعهی دینی امروزمان یا مشکل دیگران را مستقیم حل میکردیم یا از آبرو سرمایه گذاری میکردیم دیگر کسی مشکلی نداشت مشکلی زمین نمیماند الآن بالاخره این حرفها گفته نشود چیزی عوض نمیشود گفته بشود شاید تاثیر داشته باشد گفته نشود مسکوت میگذاریم من یقین دارم چیزی تغییر نمیکند پنهان کاریاش تاثیری ندارد الآن در جامعهی اسلامی جامعهی علوی جامعهی صادقی جامعهی فاطمی جامعهی رضوی در آستانهی ولادت امام رضا علیه السلام هستیم این حالات امام رضا علیه السلام را ببینید سر سفره که مینشستند غذا دست نخورده نه غذای دست خورده غذای دست نخورده جدا میکردند برای نیازمندان و بعد شروع میکردند این آیات قرآن را میخواندند «فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ، وَ ما أَدْراکَ مَا الْعَقَبَةُ، فَکُّ رَقَبَةٍ» (بلد/11-13) چرا انسان از گردنه نمیرود بالا ؟ چطور از گردنه برویم بالا ؟ فردای قیامت چطور میتوانیم این سختیها را بگذریم أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ دست دیگران را گرفتن اطعام کردن آزاد کردن است ما میگوییم جامعهی رضوی جامعهی علوی واقعاً این طور است؟ الآن فاصلههای طبقاتی متاسفانه در جامعهی ما دارد زیاد میشود مخفی کردنش چیزی کمک نمیکند یعنی الآن کم نیستند کسانی که واقعاً معطل اند فکر میکنند چطور خرج بکنند با بچههایشان مینشینند فکر بکنید این درآمد را چطور هزینه بکنیم مینشینند فکر میکنند آن وقت نقطهی مقابلش خانوادههایی که نشستند ما خبر داریم پیامشان را میبینیم مردم را میبینیم میگویند دو سه تا دختر دارم دم بخت است برای ده میلیون پنج میلیون پانزده میلیون برای جهیزیه معطل اند دو تا دختر دم بخت در خانه داشته باشد سنها دارد میرود بالا دو پسر بیکار در خانه داشته باشد یک عده متحیر اند نشسته اند فکر میکنند چطور گرفتاریها و بیچارگیهایشان را درمان بکنند و راه درمان ندارند یک عده هم باید فکر بکنند چطور این درآمدی که دارند را هزینه بکنند عیبی ندارد من این جمله را اضافه میکنم الآن متاسفانه مسابقهی در جامعهی علوی فاطمی رضوی که ما ادعا داریم برای بعضیها مسابقهی نمایش ثروت شده است شما از همین خیابان از در بروید بیرون این خیابان را ببینید کسی با ماشین خوب مخالف نیست همهی ماشینها باید خوب باشد امکاناتش خوب باشد ماشین مدل بالا باشد بحثی نیست اما برای بعضیها شده نمایش قدرت نشان دادن من که اینها را وارد نیستم اسامیشان را بلد نیستم گاهی از راننده سوال میکنم این ماشین قیمتش چند است میگوید هشتصد میلیون میگوید یک میلیارد واقعاً این نیاز است یا بعضیاش نمایش است نمیخواستم عرض کنم پنهان کردنش فایده ندارد متاسفانه بعضی از ماها کمبود شخصیت است در اروپا بروید ببینید دوربینهای شما بروند خبرنگار بروید نماینده بروید در انگلیس کشورهای اروپایی ببینید باور میکنید این جا این طور نمایش ثروت و قدرت و ماشین نیست؟ این ماشینهایی که الآن در ایران پورشه میگویند باور میکنید این را به بینندگان با کمال شرمندگی عرض میکنم بد است برای جامعهی ما در کشورهای اروپایی در لندن در جاهای دیگر اگر یک دانه پورشه باشد در نمایشگاه نشان میدهند آن ماشین در نمایشگاه است در خیابانها بگردید به ندرت پیدا میکنید مسابقهی ماشینهای مدل بالا فقط برای نمایش آن وقت ما میگوییم علوی میگوییم فاطمی میگوییم رضوی؟ الآن پیام ندهند ماشین خوب چه اشکالی دارد؟ نه ماشین خوب ایرادی ندارد همهی ماشینها باید از نظر کیفیت بالا باشند اما بخشیاش نشده نمایش ثروت؟ نشده نمایش قدرت؟ آن وقت در این جامعه این که من باید بنشینم فکر کنم چطور خرج کنم شما که درآمدت خوب است ثروتت خوب است میبینی یک بیچاره ای به تو مراجعه میکند یک گرهی باز کن آقایی که شما اسم شغل خاص را نبرن مثلا میگویم شمایی که جراح قلبی میبینی یک خانواده به تو مراجعه کرده به او میگویی دو میلیون پنج میلیون بیست میلیون غیر از پول بیمارستان آن حسابش جداست هزینهی بیمه و بیمارستان جداست خب میدانی آه در بساط ندارد اگر ما کمتر به دست آوردیم چه میشود؟ کمتر باید در خانه جلسه بگیریم که بچهها این پول را چطور هزینه کنیم جامعهی امروز این طور شده فاصلههای طبقاتی به چیزی کمک نمیکند از هم دور میکند ما را نفرت بین طبقات را بیشتر میکند خدمتی نمیکند به جایی امیرمومنان سلام الله علیه میفرماید از کسانی نباش شکر نعمتی که به تو دادیم به جا آوردی؟ شکرش فقط این نیست فقط تابلو میزنیم سنگی که خود این تابلو «هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّي»اگر راست میگویی ادامهی آیه را بنویس؟ این را بنویس در ادامهاش «هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ» من شکران نعمت را به جا میآورم یا کفران نعمت. همان طوری که فقر آزمونش سخت است ثروت آزمونش کمتر از فقر نیست فقط آزمون سختی است واقعا سخت است. ثروت به مراتب پیچیدهتر است.
شریعتی: به محضر قرآن مشرف میشویم دغدغههایتان محترم است ان شاء الله فاصلههای طبقاتی روز به روز کمتر شود و مهمتر این است که فاصلهی ما با حضرات معصومین و جامعه ای که ایده آل آن هاست روز به روز کمتر شود صفحهی 192 قرار روزانهی سمت خداییهای عزیز است آیات 32ام تا 36ام سورهی مبارکهی توبه از جز ششم قرآن کریم چقدر خوب است ثواب این آیات را تقدیم کنیم به روح بلند حضرت امیرالمومنین. باز میگردیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّـهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّـهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﴿٣٢﴾ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ﴿٣٣﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿٣٤﴾ يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ ﴿٣٥﴾ إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّـهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّـهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ﴿٣٦﴾
ترجمه:
چگونه مشرکان را نزد خدا و پیامبرش پیمانی [استوار] تواند بود [در صورتی که همواره پیمان شکنی می کنند] مگر کسانی که با آنان در کنار مسجد الحرام پیمان بسته اید، پس تا زمانی که [به پیمانشان] با شما پایداری کنند، شما هم به پیمانتان با آنان پایداری کنید؛ زیرا خدا پرهیزکاران را دوست دارد. (۷) چگونه [مشرکان بر پیمان خود پای بندند؟] و در صورتی که اگر بر شما چیره شوند، نه [پیوندِ] خویشاوندی را در حقّ شما رعایت می کنند، نه پیمانی را!! شما را با زبانشان خشنود می کنند، ولی دل هایشان [از خشنود کردن شما] امتناع دارد و بیشترشان فاسقند. (۸) آیات خدا را در برابر بهایی اندک فروختند و مردم را از راه خدا بازداشتند؛ راستی چه بد است آنچه را همواره انجام می دادند. (۹) در حقّ هیچ مؤمنی رعایتِ [پیوندِ] خویشاوندی و پیمانی را نمی کنند؛ و آنان همان تجاوز کارانند. (۱۰) پس اگر [از پیمان شکنی، قطع رحم، کفر و شرک] توبه کنند و نماز را بر پا دارند و زکات بپردازند، برادران دینی شمایند؛ و ما آیات خود را برای گروهی که [واقعیات را] می دانند، به صورت های گوناگون بیان می کنیم. (۱۱) و اگر پیمان هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به طعنه و عیب جویی گشودند، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را [نسبت به پیمان هایشان] هیچ تعهدی نیست، باشد که [از طعنه زدن و پیمان شکنی] بازایستند. (۱۲) چرا و برای چه نمی جنگید؟ آن هم با گروهی که پیمان های خود را شکستند، و عزمشان را بر بیرون کردن پیامبر از وطنش جزم کردند و هم آنان بودند که نخستین بار با شما جنگیدند، آیا از آنان می ترسید؟! در صورتی که اگر مؤمن هستید، خدا سزاوارتر است که از او بترسید. (۱۳)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: ان شاء الله زندگی همهتان منور به نور قرآن باشد باز هم ایام دهه کرامت را که در آستانهی ولادت امام رئوف امام رضا علیه السلام هستیم برای شما تبریک و شادباش میگویم. تا پایان فرصت نداریم اشارهی قرآن را بفرمایید
حاج آقا حسینی: آیهی اول صفحه که تلاوت شد ایام دههی کرامت مصداق روشنش است يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّـهِ بِأَفْوَاهِهِمْ میخواهند نور خدا را خاموش بکنند با دهان فوت کنند نور خدا خاموش شود ولی وَيَأْبَى اللَّـهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ به نظرم بهترین مثالش همین امروز است این ایام حرم حضرت علی بن موسی الرضا در آستانهی ولادت غوغاست چه کردند با ائمهی ما زدند کشتند زندان کردند مسموم کردند همه را اما امروز ببینند چند میلیون زایر در سال آقا علی بن موسی الرضا دارد و این ایام ولادتش یک نکتهی لطیف قرآنی من عرض بکنم مرحوم علامه طباطبائی در المیزان از قول علامه طبرسی نقل کرده خیلی قشنگ است يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّـهِ بِأَفْوَاهِهِمْ عده ای میخواهند نور خدا را با دهان خاموش کنند چرا قرآن میفرماید با دهانشان؟ مرحوم علامه طبرسی گفته اینها قدرتشان این است که شما در برابر نور با عظمت نور بزرگ مثلا نور خورشید میخواهند فوت کنند چه نوری را با فوت خاموش میکنند؟ نور شمع را میشود فوت کرد خاموش کرد.
شریعتی: شناخت صحیحی از نور ندارید که میخواهید با فوت خاموش کنید.
حاج آقا حسینی: یعنی شما نفهمیدید نور خدا نور امام رضا نور ولایت نور الله که تجلیاش در اهل بیت است در پیامبر است در مومنین است آن نور را نشناختید که میخواهید فوت کنید این نور خاموش شود یعنی تمام ظلمهایی که در طول تاریخ به اهل بیت شد بله با فوت شمع را میشود با فوت خاموش کرد ولی نور الله را نمیشود با دهان با فوت نور خدا نور خورشید را نمیشود خاموش کرد یک نکتهی دیگر اشاره میکنم آیهی بعدی هم در ادامهی همین است «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» این آیه سه بار در قرآن تکرار شده یکی این جا یکی سورهی صف عین همین است یکی سورهی فتح است پایانش متعدد است «وَ لَو کَرِهَ الکافِرون» است آن جا در آخرش «وَ کَفی بِاللهِ شَهیداً» هم دارد قرآن کریم میفرماید خداوند پیامبر را فرستاد تا دینش را بر همهی دینها غلب بکند آیا این کار شده است یا نشده؟ آیا دین اسلام بر همهی دینها غالب شده یا نشده؟ نشده امام علیه السلام امام باقر در تفسیر مکرر روایت داریم فرمودند کی غلبهی این دین بر همهی ادیان کی است؟ نکتهی مهمی است. وعدهی قرآنی است که دین اسلام غالب بر همه ادیان شود. نشده که الآن همهی عالم را که دین اسلام فرا نگرفته؟ کی تحقق پیدا میکند؟ در عصر ظهور امام زمان ارواحنا فداه.