کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی
موضوع: پرسش و پاسخ بینندگان
تاریخ: 93/11/07
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
دل ما هر چه کشید از تو کشید * * * هر چه از هر که شنید از تو شنید
گر سیاه است شب و روز دلم * * * باید از چشم تو از چشم تو دید
غنچه از راز تو بو برد شکفت * * * گل گریبان به هوای تو درید
موج اگر دعوی دریا دارد * * * گردن ناز به نام تو کشید
خواب سنگین ز سر صخره و کوه * * * رنگ از روی شب تیره پرید
روشن از روی تو چشم و دل روز * * * صبح از نام تو دم زد که دمید
شریعتی: سلام میگویم به همهی شما هم وطنان خوب خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز. دیروز من عرض کرده بودم حوالی ساعت دو و نیم خدمت شما میشویم منتها به دلیل تغییرات سر پخش جدول شبکهی سه در این ساعت خدمت شما رسیدیم. حاج آقای حسینی سلام علیکم و رحمة الله
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض ارادت خالصانه دارم خدمت بینندگان.
شریعتی: سلامت باشید. در ذیل بحث سیرهی تربیتی امیر مومنان بحث آداب تجارت را که شما گفتید بازتابهای بسیار مثبت داشته مخصوصا هفتهی گذشته که پاسخ به پرسشهای بینندگان بود خیلی از هموطنان استقبال کردند و خیلی از دوستان گفتند ما همین الآن نگاه ما کلا عوض شد، تاثیر پذیرفتیم و مسیر زندگی و تجارت مان را اصلاح کردیم. یک گزارش تصویری آماده است میبینیم برمیگردیم خدمت شما.
گزارش. من حسینی هستم از برنامهی سمت خدا مزاحم میشوم پیامکی از شما آمده بود که به این متن که من به ولله قسم از امروز حقوق کارگرها را اضافه میکنم و گذشته را خیلی جبران میکنم.
بیننده: قبلا هم اجحاف نشده بود ولی بر حسب آن تولید و درآمدی که تعیین کردیم توازن باشد ولی برنامهی شما یک نوع معامله با خداست و هر چه دل بیشتران را خوشحال بکند بیشتر خوشحال میشود و آن برنامه تاثیر داشت.
حاج آقا حسینی: الحمدلله.
حاج آقا حسینی: نوشته بودید سی درصد حقوق کارگرها را بعد از برنامه تصمیم گرفتید اضافه کنید خواستم تشکر کنم
بیننده: وظیفه مان بود
حاج آقا حسینی: شما کجا زندگی میکنید
بیننده: ما اهل تبریز هستیم
حاج آقا حسینی: من یک پیامی از شما دیدم هفتهی گذشته نوشته بودید ما بعد از برنامه تصمیم گرفتیم به هر کدام از کارگرها صد هزار تومان اضافه کنیم خیلی خوشحال شدم
بیننده: اتفاقا ما داشتیم با کارگرها نهار میخوردیم برنامهی شما که پخش میشد من گفتم به احترام حاج آقا نفری صد هزار تومان اضافه میکنم خیلی هم خوشحال شدند و شما را دعا کردند
حاج آقا حسینی: الحمدلله ما هم دعا گوی شما هستیم.
حاج آقا حسینی: من یک پیامی از شما دیدم نوشتید چند کارگر دارید و حقوق شان را زیاد میکنید. کجا تشریف دارید
بیننده: ان شاء الله من کرمان هستم.
بیننده: من کارم مسافرکشی بود از کار عادی صفر صفر الآن صاحب کارخانه و مجموعه هستم حدود دویست و پنجاه نفر و شش صد نفر به صورت غیر مستقیم با خانواده هایشان دعایی که اینها و خانواده هایشان میکند واقعا توفیقی شده من از جهت مادی نگاه نمیکنم از نظر معنوی دخترم حافظ دو جزء قرآن شده پسرم اهل مسجد است.
بیننده: شما هم سلام ما را به برنامهی سمت خدا و دست اندر کاران برسانید دعای خیر ما بدرقهی راه آنها است
حاج آقا حسینی: سلام ما را به همهی کارگران برسانید. دست همه شان را میبوسیم.
شریعتی: تصاویر گویا بود خدا خیرتان بدهد من فکر میکنم ضمن این که از این دوستان خوبمان بسیار تشکر میکنیم البته اینها بخشی از پیامهایی بود که برای ما ارسال شد ولی فکر میکنم این کارگرهایی که اتفاق خوب برای آنها افتاد دعای خیرشان بدرقهی راهشان خواهد بود
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم من جدا خیلی خوشحال شدم این تاثیر کلام امیرمومنان بود خیلیها پیام داده بودند که ما بعد از برنامهی هفتهی گذشته والله قسم خوردند که ما از همین الآن هم حقوق کارگران را اضافه میکنیم هم گذشته را جبران میکنیم و هم بیمه را انجام میدهیم اگر همین تاثیر در برنامه باشد. این کلام امیرمومنان سلام الله علیه که این تاثیر را داشته یک بار دیگر اشاره میکنیم یک کمی بیشتر صحبت کنم اگر هنوز کارفرمایانی هستند که تحت تاثیر قرار گرفتند امروز جوری صحبت کنیم که دل سنگ آب شود این کلام در نهج البلاغه کلمات قصار کلمهی 468 بود امیرمومنان فرمودند زمانی میرسد که یکی از ویژگی هایش این است وَيُبَايِعُ الْمُضْطَرُّونَ عدهای میروند از کسانی که مجبور هستند از باب اضطرار جنس خودشان را میفروشند به قیمت ارزان اینها معامله میکنند با این ها. یک وقت شما جنس را ارزان میفروشید، یک وقت وقت و کار خودتان را ارزان میفروشید چون مجبور هستید الآن مصداق این زمان است یعنی افراد فراوانی هستند به دلیل این که کار کم است مجبور هستند کارشان را ارزان بفروشند اگر کسی این طوری با کارگر برخورد بکند این کلام امیر مومنان است حضرت فرمودند فَقَدْ نَهَی رَسُولُ اللَّهِ پیامبر از این کار نهی کرده که شما اگر دیدید کسی مجبور است کارش را ارزان بخرید اُولئِکَ هُم شِرارُ النّاس اینها بدترین مردم هستند کسانی که از اضطرار مردم سوء استفاده میکنند کار او را ارزان میخرند شِرارُ النّاس هستند این تعبیر نهج البلاغه است خیلی تند است یک تعبیر از این بالاتر در یک روایت دیگر دیدم پیامبر میفرماید اینها سَیِّدُ شِرارُ اُمَّتی اینها جزء رئیس اشرار امت من هستند، چطور خوبها رئیس دارند، بدها هم رئیس دارند تعارف ندارد این کلام نهج البلاغه است عرض کردم حضرت اشاره به آیهی قرآن کردند که میفرماید «وَلاَ تَنسَوُاْ الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ» (بقره/237) احسان بین خودتان را یاد نرود. خدا رحمت کند آیت الله حاج آقا رحیم ارباب از علمای بزرگ بودند در اصفهان من از یکی از اساتید شنیدم که میفرمود ما رفتیم ملاقاتشان موقع خداحافظی تقاضای موعظه کردیم از آیت الله حاج آقا رحیم ارباب تقاضای موعظه کردیم موعظه اش همین آیه بود «وَلاَ تَنسَوُاْ الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ» احسان بین خودتان یادتان نرود پیامبر میفرماید کسانی که کار مردم را از باب اضطرار چون مضطرند ارزان خریداری میکنند اُولئِکَ هُم شِرارُ النّاس در یک تعبیری سَیِّدُ شِرارُ اُمَّتی رئیس اشرارند تعارف که ندارد این همه کار بد، این همه گناه ولی این جا میفرماید رئیس اشرارند کسانی که کار کارگر را چون مجبور است ارزان میخرند از گرفتاری آنها سوء استفاده میکنند. در میان این پیامهای خوشحال کننده پیامهای تلخی داشتیم چند روایت دیگر بخوانیم تا پیام بدهند این تلخیها تمام شده. یک عزیزی میگفت ما در یک جایی کار میکنیم من اسم نمیآورم ولی میگفت صاحب کار ما نمیدانم این تعبیرها خوب است بد است، میگفت صاحب کار ما هفتگی جلسهی مذهبی دارد. محرمش جلسهی مذهبی دارد تمام مناسبتها جلسه مذهبی دارد، اعلامیهی فاطمیه را آماده کرده ولی ما که کارگرش هستیم شاید الآن بعضی از بینندگان بگویند نگویید مردم به مومنین، متدینین به اینهایی که مجلس برگزار میکنند بدبین میشوند همه این طور نیستند یک نفر هم باشد زیاد است من متاثر شدم، همین یک مورد را که شنیدم غم گوشهی قلبم مانده، محرم، فاطمه، صفر این آقا خوب ولی از ما که کارگرش هستیم برگهی سفید گرفته امضا کنید و بعد مینویسد ما هم بیمه به اینها دادیم، هم مزدشان را قانونی دادیم و هم همه چیز دادیم، از اینها کم نیستند در پیامها بود ولی این بدترین نوع بود که شنیدم من دو حدیث و یک داستان میگویم کلام امیرمومنان را که گفتیم اگر تاثیر نگذاشت من مطمئنم تاثیر میگذارد اگر تاثیر نگذارد به نظر من هیچ راهی نیست. حدیث اول شیخ صدوق در سه کتاب هایش هم امالی، هم من لا یحضر، هم ثواب و العقاب الاعمال پیامبر خدا فرمود مَنْ ظَلَمَ أَجِيراً أُجْرَتَهُ اگر کسی به کارگرش در حقوقش ظلم بکند أحبَطَ اللّهُ عَمَلَهُ احباط یعنی چه؟ نابود است بارها عرض کردیم حبط عمل چیزی نیست که بگوییم کجا عمل حبط میشود امام پیامبر باید بگوید شما این پولها را کم میدهی برای چه؟ که چی؟ که میخواهی چند روز دیگر فاطمیه سفره بیندازی، اطعام دهی قطعا صدیقهی طاهره از تو راضی نیست. این تعبیر امیرمومنان است تو مزد کارگر را ندادی و کم گذاشتی اگر از اضطرارش سوء استفاده کردی پیامبر فرمود رئیس اشراری، اینها غفلت است توجه ندارند ما گاهی کارهای واجب را ترک میکنیم دنبال کار مستحبیم.
شریعتی: یک ظلم فاحش است دیگر.
حاج آقا حسینی: پیامبر فرمودند اگر کسی به کارگری ظلم کرد اجرتش را نداد خدا عملش را حبط میکند وَحَرَّمَ عَلَيْهِ رِيحَ الْجَنَّةِ بوی بهشت بر او حرام است بوی بهشت از پانصد ساله به مشام میرسد اما این کسی که ظلم کرده بوی بهشت به مشامش نمیرسد روایت دوم این کافی شریف است از کتب اربعهی ما حدیث از پیامبر است إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ كُلَّ ذَنْبٍ خدا فردای قیامت همهی گناهان را میآمرزد اما سه گناه را نمیآمرزد یک رَجُلٌ اغتصَبَ أجِيرا أجرَهُ کسی که مزد کارگرش را ندهد خدا فردای قیامت همهی گناهان را میآمرزد اما گناه کسی که مزد کارگرش را نداده نمیآمرزد دوم کسی که جَحَدَ مَهْراً اِمرَاتِه کسی که مهر همسرش را منکر میشود نمیدهد سوم کسی که اَحْدَثَ دينا بدعت کند یک دینی ایجاد کند در ردیف دین گزاری بدعت چه چیزی آمده؟ حقوق کارگر، مهر همسر را ندادن. چقدر در تاریخ داریم کسانی آمدند یک مذهب تاسیس کردند یک مذهب باطل. یک وقت صحبت کردیم یعنی وهابیت یک افکار باطل است در ردیف بنیان گذار وهابیت کسی را قرار میدهند که مهر همسرش را ندهد، حق کارگر را ندارد. روایت بعدی در همین کافی شریف دیدم که پیامبر فرمود أَنَا خَصْمُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فردا طرف حسابش من هستم دیگر کارگر نمیخواهد بیاید حقش را مطالبه کند من حق او را مطالبه میکنم، من دشمن او هستم پیامبری که رحمة للعالمین است. اگر کسی با این حدیثها تاثیر نپذیرد باورها را باید عوض کرد. کافی شریف یکی از چهار کتاب کتب اربعهی ما است چهار کتاب داریم اصل همهی کتب مقدم بر همه است یکیاش کافی شریف است کسی آمد محضر امام جواد علیه السلام قُلتُ لاَبی جَعفَر ثانی اِنّی اُریدُ گفت میخواهم بروم مکه، مدینه؛ اینهایی که حقوق کارگر را کم میگذارند میخواهند کار خیر بکنند مجلس بگیروند مکه مدینه بروند، چه مکهای؟ چه مدینهای؟ گفت میخواهم بروم مکه مدینه ولی مدیون کسی هستم فَما تَکُون به امام جواد گفت من چه کار کنم فرمود اِرجَع برگرد دینت را بده انْظُرْ أَنْ تَلْقَی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَیْسَ عَلَیْکَ دَیْنٌ یک کاری کن اگر رفتی زیارت خانهی خدا مدیون کسی نباشی، من شاهدهم جملهی آخری است فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ لَا یَخُونُ مومن خیانت نمیکند. میخواهی بروی مکه، مدینه فرمود نمیخواهد بروی برو اول دینت را بده حق مردم را بده فکر نکنیم ما اگر با حق مردم برویم میگوید میخواهم بروم مکه پول مردم را بعدا میدهم فرمود یک کاری کن برو خانهی خدا که مدیون کسی نباشی.
شریعتی: یک وقتی به حاج آقای فرحزاد عرض میکردم ما کارهای واجبمان را خیلی جدی نمیگیریم پرداخت حقوق و دیون واجب است آن وقت کارهای خیری مثل سفرهای زیارتی و در امور خیریه خیلی پر رنگتر است.
حاج آقا حسینی: تصور میکند اگر از پول کارگرش کم بگذارد میگوید ما زائر سرا ساختیم در مشهد، امام رضا با این پول که زائر سرا نمیخواهد.
شریعتی: کار خیر را آن جا نمیبینیم.
حاج آقا حسینی: بله این کار واجب است ما واجب را ترک میکنیم.
شریعتی: فکر میکنیم واجب ثواب ندارد.
حاج آقا حسینی: بله تصور میکنیم ثواب در مستحبات است یک روایت دیگر میخوانم با این روایتها تیر خلاص است به وجدان کسی که خدای نکرده غفلت کرده باشد من با کمال ادب و احترام یقین دارم بسیاری لطف میکنند خیلی در پیامها بود ما تا به حال حق و حقوق را میدادیم زیادی هم میدادیم عیدی میدادیم. هستند کسانی که ما غالب و نادرش را تعیین نمیکنیم. این پولها جمع شد نمیخواهیم بیاوریم در سفره و زندگی خودمان؟ در کافی شریف است از امام صادق داریم کَسْبُ الحَرامِ یُبینُ فی الذّرّیة پول حرام در نسل آثارش آشکار میشود ما نگران نیستیم برای فرزندان مان؟ تربیت فرزند فقط به این نیست که ما کلاس ببریم برنامهی دینی ببیند لقمهی حلال سر سفرهی ما بیاید کسب حرام در نسل اثرش را میگذارد تا چند نسل؟ من این را بگویم شاید بینندگان تعجب کند روایت در بحار علامه مجلسی است خداوند به یکی از پیامبران وحی کرد اِنَّ آثارَ الذَّنبِ یَبلُغُ اِلی بَطنِ السّابِع لقمهی حرام تا هفت نسل انسان تاثیر میگذارد بگو نسل ما چه تقصیر دارد البته نمیخواهیم بگوییم راه برای آنها بسته میشود کار برای آنها دشوار میشود یعنی اگر دنبال کسب حلال باشیم برای خودمان برای نسل مان برای ذریه مان این هم یک روایت. یک روایت دیگر دیدم از پیامبر خدا ما جائَنی جِبرائیل پیامبر فرموده هرگاه جبرائیل بر من نازل شد این دو دعا را بر من یاد داد تاکید کرد. ما جائَنی جِبرائیل الاّ اَمَرَنی جبرائیل از طرف خداوند آیه یا هر چیز دیگر را میآورد. هر گاه جبرائیل میآمد میگفت پیامبر این دعا را بخوان اَللّهُمَّ ارزُقنی طَیِّباً وَاستَعمِلنی صالِحاً شوخی نیست هر گاه جبرائیل نازل شده بر رسول الله هر گاه آمد به من گفت خدا دستور داده این طوری بگو خدایا روزی طیب و حلال و کار خوب انجام بدهم درست کار کنم در مسیر باشم گاهی انسان یک عمری فعالیت میکند فعالیتش باطل است و حدیث دیگری که این را قبلا اشاره کردیم من این جا میخواهیم تاکید کنم جایش این جا است در این پیامها داشتیم در تماس تلفنی هم که ما با بینندگان داشتیم بخش مختصری پخش شد. ما دل ما میخواهد در هر هفته پیامها را همه را میبینم دلم میخواهد در هر هفته به همه زنگ بزنم اما مقدور نیست من عذرخواهی میکنم خود بینندگان میگفتند ما خودمان آثار رسیدگی به کارگر در زندگیمان دیدیم یک بیننده گفت فرزندم حافظ قرآن است، پسرم مومن است خانواده ام اهل کار خیر است از یک کار خیلی عادی شروع کردم الآن 250 کارگر دارم همه از من راضیاند اگر برای زندگی خودمان میخواهیم من خواهش میکنم دو بار سه بار این روایت را میخوانم عزیزان به خاطر بسپارند مگر نمیخواهیم زندگی مان رونق پیدا بکند؟ زندگی برکت پیدا کند؟ نمیخواهید ده نفر شود پنجاه نفر؟ چند نفر از بینندگان میگفتند ما از کم شروع کردیم ملاحظه کردیم مراعات کردیم خدمت کردیم به کارگر رسیدیم از ده نفر شده صد نفر دویست نفر. این روایت را ببینید اِرحَمُوا مَن فِی الاَرض شاید دهها منبع من برای این حدیث پیدا کردم اِرحَمُوا مَن فِی الأرضِ یَرحَمکُم مَن فِی السَّماءِ، به زمینیها رحم کنید آسمانیها به شما رحم بکنند. بارها عرض کردیم معامله است بدهید خدا به شما میدهد. من سوال میکنم از این کارفرمای عزیز شما در خانهتان دختر ندارید؟ دختر بچه ندارید؟ برای دختر بچه وسائل بازی نمیگیرید دستش را نمیگیرید ببرید بازار که هر چه میخواهی خرید کن. کارگر شما دختر ندارد؟ دختر کوچکی ندارد؟ دختر بچهی او آرزو ندارد؟ او هم نباید یک روزی به آرزوهای کودکانهاش برسد؟ شما خودتان شاید بلیط هایتان را گرفتید برای نوروز داخل، خارج، تور ده روز بیست روز خدا به شما بیشتر بدهد موفق هم باشید ولی کارگر شما نباید یک سفری برود؟ کارگر شما تفریح نمیخواهد؟ کارگر شما بیماری ندارد؟ الآن در مسائل بیماریها کسی گرفتار بیمارستانها پزشکها شود با همهی خدمات خوبی که انجام شده باز بیداد میکند.
شریعتی: تعارف نداریم واقعا یک مقداری شرایط زندگی سخت تر شده گرفتاریها زیاد شده بار مسئولیت ما زیاد شده باید بیشتر هوای هم را داشته باشیم.
حاج آقا حسینی: آن هفته عرض کردم عزیز کارفرما شما یک پسر داری بیست سی سال خدا حفظش کند شما حاضری پسرت یک جایی ده دوازده ساعت، هشت ساعت کار کند ماهی 150 هزار تومان بگیرد؟ خوابت میبرد آن شب؟ یکی از بینندگان پیام داده بود من در مهد کودک کار میکنم صد هزار تومان به من میدهند. برای یک ماه. من حرفم این است فکر نمیکنم بعضی از اینها کارفرماها حاضر باشند صد هزار تومان بگیرند صندلی شان را جا به جا کنند از این صندلی بروند آن صندلی بنشینند. من عرض کردم حتی حداقل دستمزد خیلی از بینندگان پیام داده بودند شاید من نتوانسته بودم کلامم را درست برسانم که آقای حسینی شما فکر میکنید ما با حداقل دستمزد ما میتوانیم مبل دکور را عوض کنیم؟ من نه نخواستم بگویم با آن پولها نمیشود. خود مسئولین میگویند همین حداقل را هم باید یک میلیون رویش گذاشته شود یک خانوادهی چهار پنج نفره سر بکنند، اگر اجازه خانه هم داشته باشند دیگر مصیبت. من حرفم این است من میخواهم وجدانها بیدار شود شما فرزندت را نگاه کن شما مالک خانه هستی، کارگر شما نباید هیچ وقت آرزوی صاحب خانه شدن را معاذ الله باید به گور ببرد؟ او خانه زندگی نمیخواهد؟ تو میتوانی. اگر میخواهی کار خیر بکنی مقدم بر هر کار خیری همین کار است یقین داشته باشید یک خانهی چهل متری در نظر بگیرید پنج نفر بخواهند زندگی بکنند کوچک، بزرگ، دختر، پسر نوه دارد عروس دارد داماد دارد به قول یکی از بینندگان در پیامها نوشته بود بعضیها اتاق خوابشان به اندازهی تمام خانهی ماست. اشتباه برداشت نشود قبول دارم بسیاری از کارهای خیری هم دارد انجام میشود این همه بیمارستان، مسجد ساخته شده و این همه کارهای خیر انجام شده من خبر دارم کسانی هستند بیش از چهار هزار خانواده را تحت پوشش قرار داده یک نفر بدون این که احدی خبردار شود از اینها داریم اینها با پول و ثروت این کار را کردند از اینها زیاد داریم، ولی اگر آن طرفش یک مورد باشد کسی بیگاری بکشد استعمار، مدرن استثمار مدرن بگوید تو ورقهی سفید امضا بده که من حق و حقوق و بیمهات را دادهام الآن در این شرایط کسی بیمه نداشته باشد حتی بازنشستگی نداشته باشد چطور میتواند زندگی خودش را ادامه دهد این روایاتی که ما بلد هستیم هم تقدیر تشکر داریم از عزیزانی که انجام دادند هم تشکر میکنیم از کسانی که کار خیر میکنند نمیخواهیم بگوییم هر کسی ثروت داشت کارخانه داشت کارفرما بود ظلم میکند نه ما میگوییم کمش هم زیاد است یک بار دیگر این حدیث را میخوانم اِرحَمُوا مَن فِی الأرضِ یَرحَمکُم مَن فِی السَّماءِ اصلا کاری به دین نداشته باشید به خاطر دنیایمان یَرحَمکُم مَن فِی السَّماءِ خیلی از بینندگان نوشته بودند به دولتیها بگویید فرقی ندارد دولتیها که حرف ما را گوش نمیکنند مردم اگر گوش بدهند.
شریعتی: خیلی ممنون امیدوارم به برکت کلام معصومین و بیان شیوای شما این نکات موثر باشد و خبر خوشش را به دوستان بدهیم.
حاج آقا حسینی: خیلی پیام خوشحال کننده بود اما غمها بیشتر بود از این خوشحال کنندهها بیشتر به ما بفرستند.
شریعتی: در بخش بعدی معرفی کتاب هم خواهیم داشت. صفحهی 339 قرار امروز ماست آیات 56 ام تا 64 ام سورهی مبارکهی حج. تمام لحظات زندگی تان به برکت این آیات منور به نور نبی اکرم باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّـهِ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿٥٦﴾ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَأُولَـئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ ﴿٥٧﴾ وَالَّذِينَ هَاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّـهُ رِزْقًا حَسَنًا وَإِنَّ اللَّـهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﴿٥٨﴾ لَيُدْخِلَنَّهُم مُّدْخَلًا يَرْضَوْنَهُ وَإِنَّ اللَّـهَ لَعَلِيمٌ حَلِيمٌ ﴿٥٩﴾ ذَلِكَ وَمَنْ عَاقَبَ بِمِثْلِ مَا عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنصُرَنَّهُ اللَّـهُ إِنَّ اللَّـهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ ﴿٦٠﴾ ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَأَنَّ اللَّـهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ ﴿٦١﴾ ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ ﴿٦٢﴾ أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَتُصْبِحُ الْأَرْضُ مُخْضَرَّةً إِنَّ اللَّـهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ ﴿٦٣﴾ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِنَّ اللَّـهَ لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ ﴿٦٤﴾
ترجمه:
آن روز، حاکمیّت و فرمانروایی ویژه خداست. میان آنان داوری می کند؛ پس کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، در بهشت های پر نعمت اند. (۵۶) و کسانی که کافر شده و آیات ما را تکذیب کرده اند، پس عذابی خوارکننده برای آنان است. (۵۷) و کسانی که در راه خدا هجرت کرده سپس کشته شده یا مرده اند، به یقین خدا رزقی نیکو به آنان می دهد؛ و قطعاً خدا بهترین روزی دهندگان است. (۵۸) مسلماً آنان را به جایگاهی که آن را می پسندند وارد می کند؛ و بی تردید خدا دانا و بردبار است. (۵۹) [مطلب درباره مؤمن و کافر] همان است [که گفتیم]، و هر کس به مانند آنچه به آن عقوبت شده [متجاوز را] عقوبت کند، آن گاه به وی ستم شود، یقیناً خدا او را یاری می دهد؛ زیرا خدا باگذشت و بسیار آمرزنده است. (۶۰) این [یاری ستمدیده بر ضد ستمکار] به سبب این است که خدا [دارای قدرت بی نهایت است و گوشه ای از قدرتش اینکه] همواره شب را در روز و روز را در شب درمی آورد؛ و به یقین خدا شنوا و بیناست. (۶۱) این [قدرت بی نهایت او نسبت به امور آفرینش و نسبت به وضع و حال مردم] برای این است که فقط خدا حق است، و اینکه آنچه را جز او می پرستید، باطل است، و اینکه فقط خدا بلند مرتبه و بزرگ است. (۶۲) آیا ندانسته ای که خدا از آسمان آبی نازل می کند، در نتیجه زمین سرسبز و خرم می شود؛ به یقین خدا لطیف و آگاه است. (۶۳) آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایی اوست؛ و یقیناً خداست که خود بی نیاز و ستوده است. (۶۴)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: خیلی خوشحالیم خدمت شما هستیم اشارهی قرآنی امروز را حاج آقای حسینی بفرمایند
حاج آقا حسینی: آیهی اول «الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّـهِ»، یک نکتهی لطیفی علامه طباطبائی در تفسیر دارد این «الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّـهِ» یعنی چه؟ مال قیامت است که خداوند خطاب میکند امروز تمام ملک مال خدا است مرحوم علامه فرمودند مگر در دنیا ملک مال خدا نبود چرا در قیامت میفرمایند «الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّـهِ» نظیر این آیه هم داریم «وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» (انفطار/19) فرمودند در قیامت ظهور سلطنت بروز میکند و الا همیشه ملک است در دنیا عدهای نمیپذیرفتند میگفتند «أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی» آن جا دیگر نفس کشی وجود ندارد پس همیشه ملک مال خدا است ظهورش در صحنهی قیامت است.
شریعتی: کتاب آیین تجارت از دیدگاه اسلام نوشتهی آقای حیدری نراقی را معرفی میکنم کتاب خوبی است نکات بسیار خوبی است، از منابع فقهی معتبر و در مقدمهاش هم همان کلمهی قصار حضرت امیر آمده که اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ که در جلسات گذشته حاج آقای حسینی توضیحات مفصلی در مورد این کلام حضرت دادهاند.
حاج آقا حسینی: در پیامها فراوان داشتیم یک عدهای نوشته بودند شما از آن طرف تشویق به این میکنید که بیش از حد کار نکنید ولی از آن طرف ما گرفتار مردانی هستیم که تن به کار نمیدهند. من به این پیامها هم جواب داده باشم اجمال در طلب که ما از این جا بحث را شروع کردیم اعتدال است نه بیش از حد کار کردن نه دنبال کار نرفتن. ما دو دسته پیام داشتیم یک دسته پیامهایی که خانمهایی که نوشته بودند به خدا ما راضی نیستیم شوهر ما چند شغل کار کنند بعضیها نوشته بودند گرفتاری است مجبورند کار کنند بعضیها نوشته بودند گرفتاری نیست باز مرد ما میخواهد برود دنبال کار زیاد گفتیم سلامت روح و جسم مهمتر است یک عده هم نوشتند آقایان نوشتند هر دو دسته را بگوییم آقایان گفتند ما نمیخواهیم این قدر کار کنیم خسته شدیم ولی خانمها نمیگذارند، خرجهایی که خانمها ایجاد میکنند میگویند چرا نشستی. نگاه دین را ما میگوییم هم زیاده روی در کار غلط است که ما اگر میتوانیم زندگی را جمع کنیم شب و روز نداشته باشیم به کار خودمان نرسیم هم تن به کار ندادن غلط است. باز از نهج البلاغه فاصله نگیریم در بخش خطبهها خطبهی 208 نهج البلاغه حضرت رفتند خانهی یکی از اصحاب به نام علا بن زیاد بیمار شده بود رفتند خانه شان در این داستان دو طرف قضیه آمده حضرت دیدند یک خانهی وسیعی دارد خیلی خانهی بزرگ بیش از حد نیازش حضرت فرمود مَا كُنْتَ تَصْنَعُ بِسِعَةِ هَذِهِ الدَّارِ فِي الدُّنْيَا خانهی به این بزرگی را برای چه میخواهی وَ أَنْتَ إِلَيْهَا فِي الْآخِرَةِ در آخرت بیشتر به این خانه احتیاج داری خانه یک حدی دارد یک خانهی وسیع نمیرسی به سر و ته خانه اش.
شریعتی: گفته اند از نشانههای خوشبختی مرد است
حاج آقا حسینی: در چه حدی؟ در یک حدی. حضرت خودشان تکمله داشتند بَلَى إِنْ شِئْتَ بَلَغْتَ بِهَا الْآخِرَةَ اگر این خانه مقدمهی آخرتت باشد خوب است چطوری میشود مقدمهی آخرت یک تَقْرِي فِيهَا الضَّيْفَ از مهمانها پذیرایی کنی، دوم خویشاوندانت را در این جا برسی سوم این که حقوق الهی را به وسیله این خانه بدهی اگر این سه است اشکالی ندارد حضرت کسانی را میبینند از آن طرف افتادهاند تذکر میدهند حالا از این طرف علا بن زیاد میگوید بردارم عاصم بن زیاد تن به کار نمیدهد رفته سراغ بندگی و عبادت حضرت ناراحت شدند احضارش کردند فرمودند بیا، وقتی آمد فرمودند يَا عُدَيَّ نَفْسِهِ لَقَدِ اسْتَهَامَ بِكَ الْخَبِيثُ شیطان تو را سرگردان کرده أَ مَا رَحِمْتَ أَهْلَكَ وَ وَلَدَكَ چرا به زن و بچهات رحم نکردی؟ خانوادههایی نوشتند آقای ما دل به کار نمیدهند تن به کار نمیدهد أَتَرَى اللَّهَ أَحَلَّ لَكَ الطَّيِّبَاتِ تو فکر میکنی خدا طیبات را بر تو حلال کرده و نمیخواهد تو از آنها استفاده بکنی؟ ما کلام امیرمومنان عرض کردیم اعتدال است. یک جملهی دیگر از امیرمومنان میخوانم اِنَّ اللهَ یُبغِضُ العَبدَ نَوّامَ الفارِق خدا بندهای را دوست ندارد، که نوام پرخواب است خواب یک حدی دارد، الفارق آدم بیکار خدا پرخواب بیکار را دوست ندارد اولا اگر نیاز خانه و خانواده است دنبال روند ولی حتی نه شما که میگویید بگذارید جوانها بروند سر کار ما که بازنشسته شدیم ما دوباره برویم یک عده جوانها از کار بیکار میشوند. یک کارهای دیگری. خود بیکار بودن و بیکاری مذمت شده مثلا فرض کنید مسجد شما هیئت امنا نمیخواهد؟ یک صندوق قرض الحسنه نیرو نمیخواهد؟ یک کارهایی ما برای خودمان ایجاد کنیم یک جوری خودمان را مشغول کنیم. من مفصل یک جلسهای گفتم حتی اگر بازنشسته شدید از صبح تا غروب به قول خانمها دم دل خانمها حوصله شان سر میرود نمیخواهد بنشینی بزن بیرون یک کاری ایجاد کن یک ساعت دو ساعت پیاده روی کن موسسهی خیریهای برو هیئت امنایی اشتغال داشته باش خانوادهات کاری میخواهند عروست دامادت کمک میخواهد چه مانعی دارد؟ من یادم است در یکی از کشورها یک آقایی بیکار بود میگفت ما که بیکار هستیم به ما حقوق بیکاری میدهند در کشورهای اروپایی حقوق بیکاری میدهند تا طرف بیکار است حقوق بیکاری میدهند متاسفانه این کار در ایران انجام نشده و باید انجام شود. متاسفانه مجلس این طرح را برد به هر دلیلی انجام نشد میشود این کار را کرد از این خرجهای بیخودی که انجام میدهند بزنند قطعا میشود به بیکارها یک پولی تا بیکار است بدهند اموراتشان بگذرد من باز در پیامها دیدم برای این که بینندگان یقین داشته باشند ما پیامها را میخوانیم اشاره میکنم یکی از عزیزان نوشته در کارخانهای من اسم نمیبرم فلان کارخانه میلیاردی پول میدهند برای تیم فوتبال، کارگرت محتاج است. اولویتها با کدام است؟ پول دادن برای کسی که بیکار است. از این کارها ایجاد کنیم. دو هفته پیش گفتم برنامهای که خود رسانه داشت از مردم نظرخواهی کرد برای سال 94 دویست و چهار میلیارد تومان، نه دویست میلیون تومان. 204 میلیارد تومان در بودجه است برای چه؟ برای همایشهای سال آینده. از مردم سوال کردند در برنامهی شبکهی یک موافقید یا مخالفید نزدیک به هشتاد درصد گفتند ما راضی نیستم مگر نمایندهها نمیگویند رای ملت مگر نمیگویند نمایندهی مردم. هشتاد درصد من که به شما رای دادم راضی نیستیم دویست میلیارد تومان پول همایش بگذارید از این بوجهها فراوان فراوان داریم این را بدهند بیکار. میگفت به ما پول میدهند در آن کشور اروپایی. میگفت ولی ما را مجبور کردند گفتند شما تا وقتی که شغل ندارید بیایید در این اداره بنشین پای این کامپیوتر بگرد ببین شغلی پیدا میکنی یا نه گفتم یک روز میرویم دو روز میرویم میگفت سه سال است به من حقوق بیکاری میدهند سه سال است میگویند هشت صبح تا دوازده پای دستگاه بیایی. انگیزه چه است؟ این آقا بیکار نباشد شب که میخوابد بگوید هشت صبح باید بروم ولو شغلاش شغل در حقیقت شغل آن چنانی نیست. یک شغل کاذب. در یک برنامهای عرض نکردم؟ عزیزان خیر رسانی داشته باشند نان دهی داشته باشند دو جوان را اینها بال در میآورند پرواز میکنند اگر به ایشان بگویی از فردا ساعتی دو ساعت هشت تا ده صبح بیایی دم مغازه و دفتر ما شب خوابش نمیرود فردا من شاغلم این که انسان فکر نکند من بیکار بیکارم. یکی از نگرانی افرادی که بازنشسته میشوند روز اولی که بازنشسته میشوند فراوان این گرفتاری در آنها ایجاد میشوند نگرانی روحی پیدا میکنند از نظر روحی. تمام شد یعنی؟ یعنی باید برویم آمادهی رفتن باشیم؟ این طور نیست این که انسان خودش را مشغول بکند در کلام امیرمومنان خطبهی 208 که ما به عجله خواندیم و این کلام حضرت که خدا نوام فارغ را دوست ندارد ما بیکار نباید داشته باشیم همان طور که ما در دین فارغ التحصیل نداریم ز گهواره تا گور. بیکار هم نباید داشته باشیم نرویم سراغ شغل دیگران اما یک جوری برای خودمان اشتغال ایجاد کنیم تا آن جایی که امکان دارد رضایت خدا و اهل بیت را جلب کنیم.