پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-02-29- حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی - (سیره‌ی تربیتی امام علی علیه السلام)

کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی
موضوع: سیره‌ی تربیتی امام علی علیه السلام
تاریخ: 29-02-94

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی شما خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید ایام به کامتان باشد و باغ ایمانتان آباد آباد باشد در محضر حاج آقای حسینی هستیم سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت بینندگان سعادتی بود هفته‌ی گذشته در نمایشگاه در جمع عزیزان خدمت خیلی از بینندگان رسیدیم برنامه‌ی بسیار بسیار خوبی بود خیلی از عزیزان می‌فرمودند که ما چه کمکی می‌توانیم به برنامه‌ی سمت خدا به این حرکت دینی داشته باشیم واقعا از سر شوق و اصرار که چه از دست ما برمی‌آید ما هم یک نقشی داشته باشیم من واقعا تشکر می‌کنم مجال نیست من اشاره کنم چون در برنامه گفتیم که تا چند ساعت دیگر این جا هستیم خیلی از عزیزان می‌گفتند ما از راه دور به عجله خود را رساندیم اما کمکی که قطعا می‌توانند عزیزان داشته باشند همان مسئله‌ای که هفته‌ی گذشته کارشناسان خوب مطرح کردند و از بینندگان عزیز تقاضا کردند که در این سنت حسنه یک قدم بزرگی بردارند که عرض کردیم اگر دین ما معارف دینی ما باورهای دینی ما برای ما باقی مانده به برکت همان جلسات هفتگی خانگی قدیمی بود هم باورهای دینی هم معارف دینی هم کمک به دیگران در هر محله‌ای که می‌رفتیم یک جلسه‌ای بود قدیم‌ها می‌گفتند سیاره حالا می‌گویند هیئت، انجمن، جامعه واقعا ما آن چه داریم قدیمی‌ها بهتر می‌توانند شهادت بدهند هر چه داریم از آن جلسات بود دور هم جمع می‌شدند نماز را می‌خواندند تفسیر می‌خواندند صله رحم به جا می‌آوردند حمد و سوره شان را احکام یاد می‌گرفتند اگر کسی گرفتار بود جهیزیه‌ای پولی کمکی می‌خواست بالاخره ما واقعا باید برگردیم دوباره به همان سنت‌های پسندیده‌ای که متاسفانه فراموش شده مخصوصا الآن در ماه شعبان در آستانه‌ی ماه رمضان چه فرصتی بهتر از این جلسات تلاوت قرآن هیئت‌های خانگی و هفتگی مطمئنا عزیزان می‌توانند کمک بزرگی را بکنند این که خیلی عزیزان اصرار داشتند چه کاری از دست ما برمی‌آید این یک قدم بزرگ است از این طرح حتما حمایت بکنند کارشناسان دیگر هم توضیحاتی داده اند و باز هم می‌دهند ان شاء الله گفت:آب کم جو تشنگی آور به دست *** تا بجوشد آبت از بالا و پست اگر این تشنگی و عطش پیدا شد که ما به برکت آن جلسات می‌توانیم هم دیگر را پیدا کنیم گمشده‌ها را پیدا کنیم گرفتاری‌ها را برطرف کنیم مسائل دینی مان را یاد بگیریم اگر این تشنگی پیدا شد آن وقت ان شاء الله زمینه‌ها فراهم می‌شود.

شریعتی: ان شاء الله این جلسات خانوادگی منشأ خیر و برکات فراوانی باشد برای بینندگان همراه و هم دل ما. خیلی ممنون

حاج آقا حسینی: البته ما در نمایشگاه دنبال این بودیم که شما یک جلد کتاب «لهجه‌ی ابریشم» هم به ما هدیه کنید که هنوز به دست ما نرسیده.

شریعتی: بله حتما با افتخار تقدیم شما خواهم کرد.

حاج آقا حسینی: اگر بناست تهیه بکنیم خودمان تهیه می‌کنیم.

شریعتی: خواهش می‌کنم خدمت شما تقدیم می‌کنم از لطف دوستان هم بی نهایت سپاسگزارم هفته‌ی گذشته واقعا خاطره‌ی خوبی بود با حضور حاج آقای حسینی در نمایشگاه تهران باز هم از ابراز لطف و محبت شما خاضعانه تشکر می‌کنم و قدردانی می‌کنم.

حاج آقا حسینی: من صادقانه عرض می‌کنم وقت خیلی ارزش بیش از این حرف‌ها دارد مجال نیست تعبیراتی که بینندگان در پیام هایشان داشتند ادبیاتی که به کار می‌برند در اظهار لطف و محبت به این برنامه را واقعا ما نمی‌توانیم جبران بکنیم.

شریعتی: واقعا همین طور است من خودم شخصا کم می‌آورم در برابر لطف دوستان امروز آخرین روز ماه رجب هم است پیشاپیش حلول ماه شعبان را تبریک و شادباش می‌گویم ان شاء الله اعیادی که پیش روی شما هست پیشاپیش مبارک شما باشد و ان شاء الله از این فرصت باقی مانده‌ی ماه رجب خداوند توفیق بدهد همه مان نهایت بهره و استفاده را ببریم به رسم سه شنبه‌ها مهمان سفره‌ی ناب نهج البلاغه‌ی شریف خواهیم بود و در محضر حاج آقای حسینی عزیز.

حاج آقا حسینی: من یاد آوری می‌کنم بعد از تلاوت قرآن در مورد فضیلت و اعمال ماه شعبان و مخصوصا اعمال امشب که شب اول ماه شعبان است یک چند جمله‌ای ان شاء الله صحبت خواهیم کرد.

شریعتی: و اما برویم در محضر نهج البلاغه‌ی شریف.
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم در بخش حکمت‌ها بخش سوم حکمت 23 وَ قَالَ عليه السلام مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ من می‌توانم تقاضا بکنم عزیزان این کلمه‌ی بسیار کوتاه بنویسند در مساجد در مراکزی که هستند پیامش فراموش نشود من یک مقدمه‌ای عرض می‌کنم می‌دانید حضرت این جا دارند اشاره می‌فرمایند به یکی از چیزهایی که می‌تواند کفاره‌ی گناهان ما باشد کفاره‌ی گناهان بزرگ ما که معصوم نیستیم اعتراف می‌کنیم که از عصمت برخوردار نیستیم خدا رحمت کند مرحوم آیت الله غروی اصفهانی استاد مرحوم آیت الله بهجت آیت الله میلانی علامه مظفر و خیلی از این بزرگان یک شعر بسیار زیبایی دارد من فقط یک بیتش را می‌خوانم ابیات طولانی دارد در یک بیت می‌گوید
سینه‌ی تنگم مجال آه ندارد *** جان به هوای لبت سراغ ندارد
از گنه من مپرس که زاده‌ی آدم *** ناخلفستی اگر گناه ندارد
نمی خواهد خدای نکرده مجوز گناه به ما بدهد یک عالم دینی نمی‌خواهد به مردم بگوید بروید گناه بکنید نه می‌خواهد بگوید ما اعتراف می‌کنیم معصوم نیستیمما فرزند حضرت آدم هستیم او یک ترک اولایی کرد
من ملک بودم و فردوس برین جایم بود *** آدم آورد در این بیت خراب آبادم به هر ترتیب یک ترک اولایی بود بنابراین از عصمت برخوردار نیستیم به هر ترتیب وسوسه‌های شیطانی هواهای نفسانی انسان را اسیر گناه می‌کند ولی یک چیزهایی به عنوان کفاره‌ی گناهان نقل شده حضرت می‌خواهد به آن کفاره اشاره بکند گناهان را جبران می‌کند مقدم بر همه بحث استغفار که جای خودش است مخصوصا در آستانه‌ی ماه شعبان هستیم در روایت حضرت فرمود افضل اعمال در ماه شعبان الصَّدَقَةُ وَ الِاسْتِغْفَارُ (وسائل‏ الشيعة،ج 10، ص 511) صدقه دادن و طلب آمرزش است ما مکرر این را گفتیم اجازه بدهید یک بار دیگر بگوییم تقریبا می‌شود ما بگوییم هر هفته داریم پیامی که نماز توبه‌ای که شما گفتید به چه شکلی بوده اولا عرض کردیم واقعا هیچ کسی نباید نا امید باشد سنگین ترین گناه نا امیدی معنا ندارد در روایاتی که گناهان کبیرهرا می‌خواهند نام ببرند اولین گناه کبیره اَلیَأسُ مِن رَوحِ اللهِ (بحار الأنوار، ج 72، ص 338) یأس از رحمت الهی است اولین گناه کبیره را ائمه وقتی می‌خواهند سلسله گناهان را نام ببرند نا امیدی در رأس گناهان کبیره است بنابر این هیچ کس نا امید نباشد نمی‌دانم با چه بیانی باید بگوییم خیلی باز بینندگان پیام می‌دهند آن نماز امیرالمومنان سلام الله علیه را گفتیم اول مفاتیح است محدث قمی رضوان الله علیه نوشته ترتیب نماز‌ها اول نماز پیامبر است بعد نماز امیرمومنان بعد نماز حضرت زهرا نماز امام حسن آن نماز امیرمومنان اسم دیگرش نماز توبه است که دو رکعت است مثل نماز صبح دو نماز صبح فقط فرقش این است که در هر رکعت پنجاه مرتبه سوره‌ی توحید خوانده می‌شود دو نماز صبح مثل نماز صبح دو دو رکعت در هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره‌ی توحید خیلی هم زمان نمی‌برد شاید نیم ساعتی زمان ببرد حدیث عجیبی دارد از امام صادق علیه السلام حضرت فرمود کسی که این نماز را بخواند صورتش را از قبله برنمی‌گرداند مگر این که خداوند تمام گناهانش را می‌آمرزد اگر کلام امام نبود معصوم نبود ما کجا جرئت می‌کردیم یک چنین تعبیری بگوییم اگر کسی واقعا توبه کرد پشیمان شد همین نماز را بخواند فرمود صورتش را از قبله برنمی‌گرداند مگر این که خداوند تمام گناهانش را می‌آمرزد این وعده‌ی الهی است وعده‌ی اهل بیت علیهم السلام است بنابراین نمی‌دانم پیام ندهند که ما هنوز شک داریم یقین نداریم شاید خدا ما را نیامرزیده ولی یک سلسله اموری است که می‌گویند کفاره‌ی گناهان است اگر ما این جا این کفارات را انجام دادیم پاک می‌شویم این بحث مفصلی است من نمی‌خواهم وارد آن شوم از اصل حکمت 23 عقب می‌مانیم تقریبا در مجموعه‌ی روایاتی که من نگاه کردم ده مورد نام بردند که این‌ها کفاره‌ی گناهان است این کارها را انجام بدهید گناهان پاک می‌شود جبران می‌شود به هر ترتیب ما گناهی مرتکب شدیم توبه کردیم توبه هم قبول ولی یک جبرانی می‌خواهد در قصه‌ی روزه گفتیم اگر کسی روزه اش را عمدا خورده باید قضا کند ولی جریمه هم دارد این جا هم خدا گناهان را می‌آمرزد ولی چه چیزی می‌تواند گناه را بپوشاند ده مورد در روایات مکفرات به اصطلاح می‌پوشاند گناهان را من ده مورد را بگذارم کنار این‌ها را باید در دنیا انجام داد اگر در دنیا انجام دادیم انجام دادیم درست می‌شود اگر در دنیا این چند مورد را نکردیم آن وقت به مراحل سختی می‌رسیم مثلا یکی اش در لحظه‌ی جان دادن است در سکرات مرگ است سختی جان دادن یک بخشی اش برای این است که کفاره‌ی گناهان انسان باشد آدمی که نتوانسته خودش را با راه‌های دیگر پاک بکند کفارات را بیاورد آن جان دادن دشوار می‌شود سکرات مرگ «وَجَاءَتْ سَكْرَ‌ةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَاكُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ» (ق/ 19) قرآن دارد هشدار می‌دهد این سختی جان دادن یک بخشی اش در روایات ما است کفاره‌ی گناهانش است پاک می‌شود مومن با سختی جان دادن یک بخشی اش این است که شما اشاره فرمودید در عالم برزخ هست عذاب عالم برزخ یک کفاره‌ای است برای گناهان ما اگر این جا پاک نشدیم می‌خواهم بگویم ما می‌توانیم یک کاری بکنیم که به آن دو آخری نرسیم این جا راه‌های قبلی اش را استفاده کنیم دیگر نیازی نباشد با جان دادن با سختی جان دادن ما کفاره پس بدهیم در عالم برزخ آسان نیست ما یک چیزی را به همین آسانی داریم می‌گوییم می‌شنویم ساده نیست عذاب برزخ مثلا خود امیرمومنان سلام الله علیه در نهج البلاغه که امیربیان است می‌فرماید نمی‌شود توصیف کرد فَغَيْرُ مَوْصُوفٍ در نهج البلاغه است امیربیان امیر مومنان می‌فرماید نمی‌شود توصیف کرد سختی جان دادن را مَا نَزَلَ بِهِمْ حضرت می‌فرماید لاجْتَمَعَتْ عَلَيْهِمْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ وَ حَسْرَةُ الْفَوْت (خطبه 108 نهج البلاغه) دو چیز با هم جمع می‌شود حسرت می‌خورد چه دارد از دست می‌دهد این همه جمع کردیم بگذار و برویم خیلی سخت است شما الآن ببینید من شاید این مثال را زده باشم عزیزانی که بازنشست شده اند خوب می‌دانند با این که می‌گویند بازنشستگی استراحتی است و نیازی است واقعا نیاز است ولی بعضی‌ها وقتی بازنشست می‌شوند ناراحت می‌شوند بیماری روحی پیدا می‌کنند می‌گویند تو دیروز در اداره‌ای بیا و برویی چه خبر بود یک نامه امضا می‌کردی چقدر باید اطاعت اصلا ناراحت می‌شوند روزهای اول مخصوصا بعد از بازنشستگی خیلی سخت است بر بازنشسته‌ها نمی‌دانم اگر اشتباه می‌کنیم بازنشسته‌ها پیام بدهند بگویند نخیر ما خیلی هم خوشحال شدیم حداقل آن‌هایی که سمت‌هایی داشتند امیرمومنان می‌فرماید نه فقط این‌ها همه را می‌خواهند از انسان بگیرند سَكْرَةُ الْمَوْتِ وَ حَسْرَةُ الْفَوْت این خیلی سخت است امیرمومنان می‌گویند قابل توصیف نیست عرض ما این است که ما اگر بخواهیم این را به آن جا نرسانیم یعنی کفاره‌ی گناهانمان را نرسانیم به سکرات جان دادن نرسانیم به عذاب برزخ قبلش می‌توانیم یک کارهایی انجام بدهیم از آن راه‌های قبل یک راه را می‌گویم مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ گناهان بزرگ تا چه رسد به گناهان کوچک ما گناه مرتکب نشدیم؟ گناه بزرگ مرتکب نشدیم؟ کبیره مرتکب نشدیم معصوم هستیم؟ از گنه من مپرس کفاره‌ی آن گناهان بزرگ است اگر می‌خواهید نرسد کفاره من شما و همه اگر می‌خواهیم نرسد کفاره به جان دادن ما و به برزخ ما امیرمومنان می‌فرماید در این دنیا می‌توانی حسابت را تسویه بکنی پاک کنی مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ یک غصه داری را از غم و غصه نجات بدهی یک گرفتاری را دستش را بگیری یک کسی که غمی دارد غصه‌ای دارد ناراحتی دارد نگرانی دارد را خوشحال بکنی مومن را خوشحال بکنی چقدر آسان است به این جا برسیم که به سکرات جان دادن و به عالم برزخ نرسیم. من یک داستانی را در کافی شریف می‌دیدم به نظرم برای بینندگان عزیز جالب است این را از همین کافی شریف مرحوم کلینی رضوان الله علیه می‌خوانم فاصله‌ی ما با اهل بیت علیهم السلام چقدر است؟ و آن چیزی که آن‌ها از ما انتظار دارند راه برای ما گذاشتند اگر بخواهیم برویم این کافی شریف جلد چهارم است یک باب دارد در این باب دو روایت است روایت دوم را من می‌خوانم شخصی آمد خدمت امام صادق علیه السلام به نام وشاع می‌گوید رفتم خدمت امام صادق گفتم من به یک کسی بدهکارم و وضائع وضعها، وأنا أُحب أن تجعله فی حلّشخصی است به نام دَخَلَ محمدِ بنِ بشر الوَشاء عَلی أبی عبدِ اللّه علیه‌السلام یَسائلُهُ أنی کلم شهاباً گفت اگر ممکن است با این آقای شهاب صحبت کنید أن یُخفَّف عَنه حَتی یَنقَضی الموسمُ به من یک تخفیفی بدهد تا موسم حج تمام شود ظاهرا ایام حج خدمت حضرت رسیده من بعد از حج بدهی اش را می‌دهم دستم خیلی تنگ است مهلت به من بده چقدر بدهکاری به او؟ و کانَ لهُ علیهِ ألفُ دینار هزار دینار بخواهیم به پول امروز بگوییم تقریبا یک میلیارد تومان از او بخواهید مهلت بدهد تا بعد از موسم حج من بدهی اش را بدهمفأرسل إلیه حضرت فرستادند آن آقا شهاب را خواستند فَأتاهُ فَقالَ لَهُ: قد عَرَفتَ حالَ محمد توجه خبر داری گرفتاری برادر مسلمانت را آمده پیش من گفته هزار دینار به شما بدهکارم و می‌دانی که این بدهی اش را برای شهوت رانی و شکم پرستی هزینه نکرده روایت را من ترجمه می‌کنم وإنَّما ذهبتَ دیناً عَلیَ الرجالِ آدم کاسبی بوده دنبال کسب و کار بوده یک جنسی خریده کم آورده خبر داری که این طور نبوده که دنبال و خوشگزارنی‌ها و عیاشی‌ها باشد نه در کسبش کم آورده در مسیر صحیح کم آورده استو انا اسبه من واقعا آدم شرمنده است این چه خواست از امام به امام گفت شما به شهاب بگویید که به من مهلت بدهد حضرت چه فرمود؟ فرمود من از تو تقاضا می‌کنم وَ أنا أُحِبُّ أن تَجعَلهُ فِی حلّ(بحار الأنوار، ج،47 ص364) به کلی حلالش کن یک میلیارد را صرف نظر بکنم به حضرت گفت لَعَّلک مِمَّن یَزعِم أنه یقََتص مِن حسناتِهِ فَیَعطاهاشما این طور که به من پیشنهاد می‌کنید لابد این طور نظرتان است که در برابر این کاری که من انجام بدهم خدا حسنات آن آقا را به من منتقل می‌کند این طور است؟ من این کار را کردم تمام حسناتش به من منتقل می‌شود حضرت فرمود بله ما اعتقاد مان این است آیا چنین چیزی گیر من می‌آید تمام حسنات او اعمال خیر او این یک مثال است حتما نباید هزار دینار باشد بگو ده دینار یک دینار در این داستان هزار دینار است حضرت فرمود بله اگر او را حلال کردی تمام حسنات او متقل می‌شود بهتو این به ذهنش آمد که‌ای بابا یعنی حسانت این آقا صفر یعنی دیگر هیچ چیز؟ طلبکاری اگر بدهکارش را بخشید دیگر آن بدهکار هیچ چیز در نامه اش نیست خیلی زیبا است امام فرمود توضیح دادند الله اکرم و اعدل خدا عدالتش بالار از این است خدا عزیز تر از این است که کسی بنده‌ای شب‌های سرد روزهای گرم و شب زنده دای بکند روزه بگیرد طواف بکند حج خانه‌ی خدا همه‌ی این کارها را انجام بدهد یَصُوم فِی الیَومِ الحارِ روزها رجب و شعبان و تابستان و زمستان را روضه بگیرد شب‌های سرد زمستان نماز شب بخواند طواف برود حج برود تمام اعمالش را تمام این عبادت را از او بگیرد بدهد به تو و این را به تو می‌دهد خدا ولی أو يطوف بِهذا البيت ثم يَسلِبه ذلك فُيعطاه، و لكنَّ لله فَضَّل كثيرُ يكافي المؤن در عین حالی که حسنات برای او است معادل آن حسنات را خدا به تو می‌دهد خداوند معادل تمام حسناتی که این مومن داشته نماز خوانده کربلا رفته نماز خوان خوانده تمام این حسنات بدون این که از او کم بکند خدا از فضل و کرمش به تو می‌دهد و اگر تو دینش رافقال شهاب : فَهُوَ فی حلِّ گفت ما این را حلال کردیم یعنی او آمده از امام تقاضا می‌کند واسطه شوید فقط درحد مهلت من نمی‌دانم دیگر من این‌ها را هیچ چیز نگویم این ارزش‌ها هست در جامعه‌ی ما؟ یعنی واقعا امروز این طور است که ما باور کنیم اگر یک گرفتاری آن هم حضرت توضیح دادند فرمودند دنبال خوش گذرانی نبوده یک گرفتاری بوده مشکل برایش پیش آمده.
شریعتی: انسان‌های خیلی بزرگی بودند.
حاج آقا حسینی: و باورهای دینی عمیق داشتند به ما بگویند ما باور نمی‌کنیم آن جلسه گفتم این قرآن است «مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ» قرآن می‌کند من یک درهم شما را هفتصد درهم می‌کنم «أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ» (بقره/ 261) علیم یک درهم را من هفتصد به شما می‌دهم من باور ندارم ما باور نداریم ولی بانک می‌گوید من بیست درصد یا 22 درصد سود می‌دهم اگر صد در صد بدهد می‌شود یک برابر ولی الآن می‌گوید یک پنجم آن را باور دارم ولی قرآن که می‌گوید هفتصد برابر تازه یضاعفوا تازه واسع کریم این را باور ندارند این را باور داشت از دو لب امام صادق علیه السلام شنید گفت من هزار دینارش را حلال می‌کنم حالا نمی‌خواهیم بگویید حلال کنید حداقل مهلت دهیم چقدر روایت داریم از پیامبر خدا مَن اَرادَ اَن یَظِلَّ اللّه اگر کسی می‌خواهد فردای قیامت که هیچ سایه‌ای نیست سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ يَوْمَ لا ظِلَّ إِلا ظِلُّهُ فقط سایه‌ای است که خدا بر سر مومن می‌گذارد فالینظر یا نه بگذرد از حقش مثل همین یا بگوید گذشتم یا مهلت بده در روایت دیگری باز داریم که ا أَرْضُ‏ الْقِیَامَةِ نَارٌ می‌دانید بعضی‌ها فکر می‌کنند قیامت روشن است آتش جهنم نوری دارد ما در آن نور همدیگر را می‌بینیم آتش جهنم آتشی است که نور ندارد آتش‌های دنیایی نور دارند ظلمت محض است این جا آدم آتش روشن می‌کند از گرما و نورش و در أَرْضُ‏ الْقِیَامَةِ نَارٌ آتش است و آتشش هم تاریک است فقط یک جا روشن است مَا خَلَا ظِلَّ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّ صَدَقَتَهُ تُظِلُّهُ سایه‌ی مومن پس مومن سایه از کجا می‌آورد فَإِنَّ صَدَقَتَهُ تُظِلُّهُ (کافی، ج 3، ص 10) صدقه اش سایه به سرش می‌آورد این یک روایت دیگر روایت دوم از امام باقر علیه السلام است در همین بخش حدیث اول شخصی می‌گوید به امام صادق علیه السلام گفتم قلت لابی عبدالله علیه السلام انَّ لِعبدِ الرَّحمنِ بنِ سِیابه دیناً عَلی رَجُلٍ خیلی جالب است گفتم فلانی عبدالله بن سیابه یک دینی از کسی طلب دارد آن آقا از دنیا رفته است یک آقایی از دنیا رفته بدهکار بوده من از او طلب دارم و قد کلمناه به امام صادق گفت ما رفتیم صحبت کردیم این آقایی که از دنیا رفته هیچ چیز ندارد شما حلالش کن اَن یَحِّلَ لَه از دنیا رفته حلالش کن فَاَبَا قبول نکرد حضرت فرمود یک چیزی به او بگوییداما یَعلَم اِن لَهُ بِکُلّی دِرهَم چقدر از او طلب دارید؟ این درهم را می‌گیرید مثلا هزار درهم ات را می‌گیری هیچ می‌دانی اگر حلالش کنیاذا حل له (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)اگر حلالش کنی برای هر درهم خدا ده درهم به تو می‌دهد اما اگر بگیری همان یک درهم را گرفتی مثلا اگر یک میلیون از این آقا طلب داری از دنیا رفته دستش کوتاه است می‌دانی ندارد وارث ندارد وارث‌ها چیزی ندارد اگر بخواهی بگیری یک میلیون را گرفتی اگر حلالش کنی صد میلیون ده میلیون خدا به تو می‌دهد ده برابر تازه در وعده‌های الهی. من از این مطلب یک جمله‌ای هم استفاده می‌کنم حالا این بحث باشد ان شاء الله یک وقت مفصل تر عرض می‌کنیم خیلی‌ها گرفتاری دارند یک کسی به خاطر بدهی در زندان می‌افتد شما اولا تا می‌شود حلالش بکن اگر هم نه مهلت به او بده فرمود اگر می‌خواهی خداوند سایه‌ی آن روزی که سایه فقط سایه‌ی خدا است این هم یک روایت من یک حدیث دیگر باز یک روایت اصول کافی این را هم می‌خوانم برای بینندگان خیلی جالب است باورهایمان تقویت شود.
شریعتی: چقدر لازم است این نکات در روزمرگی‌ها این‌ها را گم کرده ایم.
حاج آقا حسینی: همه اش داریم محاسبات مادی می‌کنیم می‌گوییم چقدر بگیریم چقدر می‌شود امام صادق علیه السلام به پسرشان خیلی عجیب است عرض کردم این چندمین بار است این را امروز می‌گوییم این باور می‌کند خود حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه داردمَن اَیقَنَ اگر کسی باور داشته باشد به قیامت راحت می‌تواند در راه خدا بپردازد اگر کسی باور داشته باشد امام صادق علیه السلام به یکی از فرزندانشان قال أبو عبد اللّه عليه السلام لمحمّد ابنه:یکی از فرزندانشان فرمودند که چقدر از خرجی ات باقی مانده يا بُنَيَّ، كَم فَضَلَ مَعَكَ مِن تلكَ النَّفَقَةِ از این پولی که داشتی چقدر گفت چهل دینار دیگر دارم حضرت فرموداُخرُجْ فَتَصَدَّقْ بها برو چهل دینار را صدقه بده گفت هیچ چیز دیگر نداریم قالَ : إنّهُ لَم يَبقَ مَعِي غَيرُها هیچ چیز دیگر نداریم فرمود همین را ببر بده چرا؟ فَإنَّ اللّه َ عزّ و جلّ يُخلِفُها، خدا جبران می‌کند حضرت به پسرش فرمود أ مَا عَلِمتَ أنَّ لِكُلِّ شَيءٍ مِفتاحا و مِفتاحُ الرِّزقِ الصَّدَقةُ مگر نمی‌دانی کلید روزی صدقه است چه کسی این را باور می‌کند؟ فرق نگاه دین با نگاه غیر دین همین است فَتَصَدَّقْ بهاامر امام بود می‌گوید من رفتم این کار را کردم فَفَعَلَ ، فما لَبِثَ أبُو عبدِ اللّه ِ عليه السلام عَشرَةَ أيّامٍ حتّى جاءَهُ مِن مَوضِعٍ أربَعَةُ آلافِ دِينارٍ (بحارالانوار، ج 93، ص 135) ده روز نشد به جای آن چهل دیناری که دادیم چهار هزار دینار رسید حضرت فرمود پسرم ما چهل دینار داریم خدا چهار هزار دینار به ما داد این‌ها باور دینی می‌خواهد یک دو سه جمله‌ی دیگر چون می‌خواهیم مهمان نهج البلاغه باشیم می‌خوانم باز در نهج البلاغه کلمات قصار کلمه‌ی 137 اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ روزی را با صدقه پایین بیاورید از خدا روزی می‌خواهید روزی که مقدر است با صدقه بخواهید مَن اَیقَنَ بِالخَلف جَاد بِالعَطِّیَة کسی که یقین داشته باشد خدا به جایش جبران می‌کند دادن بخشش برایش آسان می‌شود این یک جمله جمله‌ی دیگری باز امیرمومنان سلام الله علیه اِذَا اُمَلِّقتُم (نهج البلاغه، حکمت 250) این داستانی که از امام صادق خواندیم گفت چهل دینار بیشتر نداریم فرمود همین را بده فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ (همان) وقتی فقیر شدید با خدا معامله کنید با صدقه یک داستانی را یک وقتی گفتیم کسی آمد خدمت امام صادق علیه السلام در کافی شریف است گفت من وضع مالی ام خوب بوده قَد تَغَیَّر الحَال همه چیز به هم ریخته ورشکست شدم چه کنم از کوفه آمده بود مدینه حضرت فرمود وقتی برگشتی کوفه ببین دستورالعمل است الآن ما چقدر از خدا می‌خواهیم یک عالم دینی برویم خدمت کسی آقا یک دستور العمل به ما بده گرفتاری ما برطرف شود از امام نمی‌خواهیم دستورالعمل؟ فرمود برگشتی کوفه ده نفر از مومنین را دعوت کن یک اطعامی بده بگو آن‌ها دعا بکنند برایت گفت من می‌گویم ندارم شما می‌گویی ده نفر را مهمانی کن حضرت فرمود بِع شِیئا مِن وِسَادَتِک یک چیزی از لوازم غیر ضروی خانه اش را بفروس وِسَاد یعنی بالش یک پشتی یک پتویی آن را بفروش یک بخشی از لوازم زندگی ات را بفروش ده نفر را دعوت بکن اطعام کن بگو آن‌ها برایت دعا بکنند می‌گوید من امر امام را عمل کردم ده نفر را دعوت کردم دعا کردند اطعام دادم مشکلاتم برطرف شد این‌ها باور می‌خواهد من یک جمله‌ای را فراوان دیدم خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله علیه که این روزها سالگرد ایشان هم بود مکرر در مکرر در گرفتاری‌های مختلف وقتی افراد به ایشان مراجعه می‌کردند ایشان که در توانایی شان بود می‌فرمودند یک گوسفند قربانی بکنید گوشتش را بدهید به فقرا به بعضی‌ها می‌فرمودند دو تا به بعضی‌ها می‌فرمودند سه تا من در حالات امام رضوان الله علیه می‌دیدم امام گاهی پیام می‌دادند از طریق بعضی از اساتید حوزه در خاطراتشان است که به آیت الله بهجت بگویید یک گرفتاری است مرحوم آقای بهجت می‌فرمودند به امام بگویید سه گوسفند قربانی بکند که این آقا استاد بزرگوار می‌گوید من خودم واسطه می‌شدم امام به من می‌فرمود شما بروید این کار را انجام دهید ارْحَمْ تُرْحَمْ» (بحارالانوار، ج71، ص396)
حاج آقا حسینی: جاده دو طرفه است این هم یک جمله اِذَا اُمَلِّقتُم فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ وقتی فقیر شدید با صدقه با خدا تجارت کنید معامله کنید پس برگردم جمع بندی بحث امیرمومنان سلام الله علیه می‌فرماید ما بالاخره باید یک جوری کفارات را بپردازیم گناهانی که مرتکب شدیم یک سری کفارات است گفتیم ده مورد در روایات آمده یک مواردی را در دنیا می‌توانیم انجام بدهیم که ما فقط یک موردش را الآن گفتیم اگر در دنیا انجام ندادیم می‌رسد به عالم برزخ و قبلش به جان دادن اگر می‌خواهیم جان دادن ما آسان باشد راحت جان بدهیم خدا رحمت کند مرحوم حاج آقای حسینی قمی رضوان الله علیه قصه‌هایی از ایشان نقل کردیم کتابی دارد مجموعه‌ی حدیث‌ها و اشعار و داستان و منبرهایشان است جامع الدرر است اخیرا هم یکی از اساتید بزرگوار حوزه خلاصه کردند برگزیده‌ی جامع الدرر چاپ انتشارات جمکران یک وقت عزیزان جمکران مشرف شدند تهیه بکنند برگزیده اش مفصلش الآن شاید نباشد برگزیده‌ی جامع الدرر است مرحوم حاج آقای حسینی قمی استاد اخلاق بوده موعظه می‌کرده منبر می‌رفته و مراجع پای منبر ایشان می‌آمدند امام رضوان الله علیه دیگران این‌ها مقید بودند می‌رفتند پای منبر ایشان من باز در خاطرات مرحوم آیت الله بهجت می‌خواندم ایشان فرمودند مرحوم حاج آقای حسینی قمی نیم ساعت به جان دادن و سکرات مرگ نگاهی می‌کرده به فرزندان و اطرافیانش این جمله را می‌گفته ما امشب نمازمان را که خواندیم شاممان را هم که خوردیم لا اله الا الله هم می‌گوییم پیغمبر هم که فرمود مَنْ كَانَ آخِرُ كَلَامِهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّه (من لا یحضر الفقیه، ج1، ص132) هر کسی حرف آخرش لا اله الا الله باشد بهشتی است پس فرشته‌ها معطل چه هستند چرا نمی‌آیند جان ما را بگیرند چند بار این جمله را تکرار می‌کند نمازمان را که خواندیم شام خوردیم لا اله الا الله که می‌گوییم پیغمبر هم که این طوری فرموده پس فرشته‌ها چرا نمی‌آیند نیم ساعت به جان دادنش این طوری این ذکر را گفته و سکرات مرگش این طوری بوده اگر کسی بخواهد این طوری یعنی بخواهیم نرسیم به سختی جان دادن و سختی برزخ امیرمومنان در حکمت 23 می‌فرماید یک راهش این است می‌خواهی به آن جا نرسد یکی اش این است.
شریعتی: با یک تیر چند نشان وسعت رزق هم پیدا می‌کنیم گرفتاری‌ها حل می‌شود.
حاج آقا حسینی: بله همه چیز سایه‌ی الهی هم در قیامت است دل یک مومن را شاد کنیم حالا شاد کردن دل مومن راه هایش مختلف است بدهکاری است طلبکاری است قرضی می‌خواهد در خانه با زن و فرزندمان خوش اخلاقی کنیم اخلاقمان را اصلاح کنیم هر کسی بلد است ما راه هایش را بلد هستیم درست است ما باید بگوییم مورد به مورد هم بگوییم ولی الآن هر کس این کلام امیرمومنان است می‌شنود خودش می‌داند چطوری می‌تواند دل یک مومنی را شاد بکند همه را بلد هستیم اگر می‌خواهیم من عذر می‌خواهم گاهی می‌گویند چرا شما تکرار می‌کنید اگر می‌خواهیم نرسد تسویه حساب ما به لحظات جان دادن نرسد به عالم برزخ امیرمومنان می‌فرماید کفاره اش را در همین جا در دنیا بپردازید گناه کار حتما هستیم توبه کردیم کفاره بدهیم کفاره اش رسیدگی از گرفتارها و بیچاره‌ها در دنیا است.
شریعتی: بسیار خوب خیلی ممنون خیلی نکات خوبی را شنیدیم با یک نگاه دیگر و یک زاویه‌ی دید متفاوتی که همه مان به تعبیر حاج آقای حسینی عزیز ومرحوم حضرت آیت الله بهجت پای منبر امیرالمومنین علی علیه السلام نشستیم ان شاء الله برمی‌گردیم در بخش بعدی همراه شما خواهیم بود تجارت بکنیم با خداوند متعال با صدقه و دست هم را بگیریم و دلی را به دست بیاوریم صفحه‌ی 451 قرار دوستان خوب ما است آیات 127 ام تا 153 ام سوره‌ی مبارکه‌ی صافات در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود ان شاء الله در بخش بعدی خدمت شما خواهیم بود ان شاء الله لحظه لحظه‌ی زندگی تان و لحظه لحظه‌ی شعبان المعظمتان منور به نور نبی اکرم باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

فَكَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ ﴿۱۲۷﴾ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ ﴿۱۲۸﴾ وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ ﴿۱۲۹﴾ سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ ﴿۱۳۰﴾ إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۳۱﴾ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۳۲﴾ وَإِنَّ لُوطًا لَّمِنَ الْمُرْسَلِينَ ﴿۱۳۳﴾ إِذْ نَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ ﴿۱۳۴﴾ إِلَّا عَجُوزًا فِي الْغَابِرِينَ ﴿۱۳۵﴾ ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ ﴿۱۳۶﴾ وَإِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِم مُّصْبِحِينَ ﴿۱۳۷﴾ وَبِاللَّيْلِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿۱۳۸﴾ وَإِنَّ يُونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ﴿۱۳۹﴾إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ ﴿۱۴۰﴾ فَسَاهَمَ فَكَانَ مِنْ الْمُدْحَضِينَ ﴿۱۴۱﴾ فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَهُوَ مُلِيمٌ ﴿۱۴۲﴾ فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنْ الْمُسَبِّحِينَ ﴿۱۴۳﴾ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿۱۴۴﴾ فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاء وَهُوَ سَقِيمٌ ﴿۱۴۵﴾ وَأَنبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِّن يَقْطِينٍ ﴿۱۴۶﴾ وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِئَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ ﴿۱۴۷﴾ فَآمَنُوا فَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَى حِينٍ ﴿۱۴۸﴾ فَاسْتَفْتِهِمْ أَلِرَبِّكَ الْبَنَاتُ وَلَهُمُ الْبَنُونَ ﴿۱۴۹﴾ أَمْ خَلَقْنَا الْمَلَائِكَةَ إِنَاثًا وَهُمْ شَاهِدُونَ ﴿۱۵۰﴾أَلَا إِنَّهُم مِّنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ ﴿۱۵۱﴾وَلَدَ اللَّهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ﴿۱۵۲﴾أَصْطَفَى الْبَنَاتِ عَلَى الْبَنِينَ﴿۱۵3﴾
ترجمه:
پس او را انکار کردند، یقیناً آنان از احضار شدگان [در عذاب] خواهند بود، (۱۲۷) جز بندگان خالص شده خدا [که از هر کیفری در امانند،] (۱۲۸) و در میان آیندگان برای او نام نیک به جا گذاشتیم. (۱۲۹) سلام بر آل یاسین. (۱۳۰) ما نیکوکاران را این گونه پاداش می دهیم. (۱۳۱) بی تردید او از بندگان مؤمن ما بود. (۱۳۲) و بی تردید لوط از پیامبران بود. (۱۳۳) [یاد کن] هنگامی را که او و همه اهلش را نجات دادیم، (۱۳۴) مگر پیرزنی را که در میان باقی ماندگان [در شهر] بود. (۱۳۵) سپس دیگران را هلاک کردیم، (۱۳۶) و شما همواره صبحگاهان [در مسیر سفرهایتان از کنار ویرانه های شهر] آنان گذر می کنید، (۱۳۷) و نیز شبانگاهان، آیا تعقّل نمی کنید؟ (۱۳۸) و یونس از پیامبران بود. (۱۳۹) [یاد کن] هنگامی را که به سوی آن کشتی پر [از جمعیت و بار] گریخت، (۱۴۰) و با سرنشینان کشتی قرعه انداخت [و قرعه به نامش افتاد] و از مغلوب شدگان شد [و او را به دریا انداختند.] (۱۴۱) پس آن ماهی بزرگ او را بلعید، در حالی که سزاوار سرزنش بود. (۱۴۲) [و در شکم ماهی به تسبیح خدا مشغول شد که] اگر او از تسبیح کنندگان نبود، (۱۴۳) بی تردید تا روزی که مردم برانگیخته می شوند در شکم ماهی می ماند. (۱۴۴) پس او را در حالی که بیمار بود به زمینی خشک و بی گیاه افکندیم. (۱۴۵) و بر او گیاهی از نوعی کدو رویاندیم، (۱۴۶) و او را به سوی [قومی] یکصد هزار نفر [ی] یا بیشتر فرستادیم. (۱۴۷) پس ایمان آوردند در نتیجه آنان را تا پایان عمرشان [از نعمت ها و مواهب خود] بهره مند کردیم. (۱۴۸) [مشرکان سبک مغز می گویند: فرشتگان، دختران خدایند] پس از آنان بپرس که آیا دختران برای پروردگار تو هستند و پسران برای ایشان؟! (۱۴۹) یا اینکه ما فرشتگان را دختر آفریدیم و آنان شاهد بودند؟! (۱۵۰) آگاه باش! که آنان از بافته های دروغ خود می گویند (۱۵۱) که خدا فرزند آورده! و بی تردید آنان دروغگویند. (۱۵۲) آیا دختران را بر پسران ترجیح داده است؟ (۱۵۳)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی:این جا سمت خداست که با احترام تقدیم نگاه آسمانی شما می‌شود اشاره‌ی قرآنی را حاج آقای حسینی بفرمایند
حاج آقا حسینی: آیه‌ای که تلاوت شد «فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ، لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ» یونس یک ترک اولایی کرد کفاره اش را باید می‌داد پیامبر خداست باید شرح صدر داشته باشد نباید زود نفرین می‌کرد گناه نبود ترک اولی بود زود نفرین کرد مجازاتش کردیم آیه را همه بلدند «وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا»(انبیاء/ 87) علیه رفت در شکم ماهی این کفاره‌ی آن ترک اولایش است یونس یک کاری کرد که این زود جبران شد آزاد شد خود قرآن می‌گوید «فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ» وقتی آن جا رفت شروع کرد به یک تسبیحی یک تسبیحی را گفت اگر آن تسبیح را نمی‌گفت تا قیامت آن جا نگه می‌داشتیم ذکر یونسیه را گفت که اگر عزیزان زیرنویس بکنند این را زیاد بینندگان سوال می‌کنند «لَّا إِلَهَ إِلَّاأَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» اعتراف کرد خیلی عجیب است قرآن است این دیگر تاریخ نیست بگویید کجا صریح قرآن است اگر «لَّا إِلَهَ إِلَّاأَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّيكُنتُ مِنَالظَّالِمِينَ» نگفته بود تا قیامت آن جا نگه می‌داشتیم «فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ، لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»تا قیامت نگه می‌داشتیم و خدا می‌توانست نگه دارد ولی آزاد کرد با یک ذکر پس آدم می‌تواند یک کاری بکند که خودش را آزاد بکند یونس آزاد شد الآن دوستان می‌گویند به ما چه ربطی دارد این داستان مال حضرت یونس است ادامه‌ی آیه ما را ادامه می‌کند «وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ» (انبیاء/ 88)برای همه است مومنین را نجات می‌دهیم خدا رحمت کند آیت الله غروی اصفهانی یکی از علمای بزرگ نامه برایش نوشته که این ذکر یونسیه را چقدر بگوییم آدم هر چقدر بگوید خوب است پنج بار بگوید ده بار ایشان فرموده اقل اقلش چهارصد بار بگوید یک ربع بیست دقیقه طول می‌کشد نه آقا یک بار دو بار ده بار باز در این کتاب المراقبات مرحوم آیت الله ملکی گفتیم ایشان وقتی از استاد اخلاق و عرفان خودش سوال می‌کند یک دستوری به من بدهید که برای سیر و سلوک که شما تجربه کرده باشید خودتان ایشان دو جمله می‌گوید یکی انگشتر عقیق یا فیروزه دستت باشد این آسان است همه می‌رویم انگشتر فردا می‌خریم دوم در شبانه روز یک سجده‌ی طولانی داشته باش و ذکر یونسیه را بگو الآن ماهش است امشب شب اول ماه شعبان است فصل عبادت است شبانه روز یک سجده‌ی طولانی اقل اقل چهارصد تا حالا گفت سخت نگیرید همه مشتری شوند ده مرتبه سر به سجده لَّا إِلَهَ إِلَّاأَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَالظَّالِمِينَ (انبیاء/ 87)
شریعتی: خیلی ممنون از اعمال امشب می‌شنویم
حاج آقا حسینی: عزیزان یادشان باشد ماه شعبان است اتفاقات خوبی به برکت همراهی مردم با برنامه‌ی سمت خدا پیش آمده یکی هم این جلسات قرآنی است ان شاء الله عزیزان همراهی بکنند کمک بکنند ماه شعبان رمضان برگردیم به همان سنت‌های پسندیده‌ای که داشتیم این را هم بگذاریم کنار بقیه‌ی سیره ها. نماز توبه هم چه وقتی بهتر از این شب‌ها شب اول ماه شعبان. مخصوصا امشب که شب اول ماه است عزیزان به مفاتیح مراجعه می‌کنند اعمالی دارد از جمله من ساده بگویم شاید حال نداشته باشیم مراجعه بکنند امشب که شب اول ماه است دو رکعت مثل نماز صبح است فقط فرقش این است بعد از حمد سی مرتبه سوره‌ی توحید را بخوانند مثل نماز صبح در هر رکعت سی مرتبه در مجموع شصت توحید این‌ها در مفاتیح است آسان ترینش مثل نماز صبح به جای یک توحید سی توحید بخوانند آن نماز توبه در ماه شعبان فراموش نشود آن اطعامی همه که گفتیم امام صادق گفت ده نفر را اطعام کن یادمان باشد آن جا شرطش فقر نیست شما قوم و خویشتان را بستگانتان را دعوت کنید دوستانتان را دعوت کنید نگاه دین این است که در خانه‌ی ما اطعام باشد مومنین بیایند بروندصدقه جای خودش اطعام به مومنین ولو فقیر هم نباشند جای خودش مومنین بیایند و دعا بکنند حضرت فرمود دعا بکنند بگویید آن جا دعا بکنند مطلب آخری که من بگویم این است که سوال کردند از امام صادق علیه السلام بهترین عمل در ماه شعبان حضرت فرمود دو چیز است اشاره کردم الصَّدَقَةُ وَ الِاسْتِغْفَارُ امیرمومنان فرمود از وقتی که من شنیدم پیامبر منادی اول شعبان که می‌شود دید کسی از طرف پیامبر ندا می‌داد در مدینه مسلمان ها أَلَا إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِی (بحارالأنوار، ج 94، ص 79) می‌گفت شعبان ماه من است خدا رحمت کند کسی را که من را در این ماه یاری بکند در حالات پیامبر است خود رسول خدا تمام ماه شعبان و ماه رمضان و سه روز از هر ماهی را سنت پیامبر این بوده روزه می‌گرفتند این را فراموش نکنید امیرمومنان فرمود وقتی من این جمله را از منادی طرف پیامبر شنیدم دیگر من هیچ وقت روزه‌ی ماه شعبانم ترک نشده در صلوات شعبانیه که از فردا معمولا در مساجد هم می‌خوانند چه می‌خوانیم؟الَّذِي كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ‏ يَدْأَبُ فِي صِيَامِهِ یعنی دأب پیامبر بوده روزه‌ی ماه شعبان و شب زنده داری یک جمله هم بگویم در همین صلوات شعبانیه فقط دعا نیست نرویم نماز دعا این‌ها خرج ندارد وَ ارْزُقْنِي مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ خدایا به من کمک بکن در ماه شعبان از فقرا و بیچاره‌ها دستگیری کنم این شعار یادمان نرود الصَّدَقَةُ وَ الِاسْتِغْفَارُ
شریعتی: ان شاء الله خداوند توفیق صدقه و استغفار و روزه گرفتن ماه شعبان را که سنت رسول الله بود به همه‌ی ما عنایت بکند حاج آقا دعا بکند خداحافظی بکنیم.
حاج آقا حسینی: من باز هم عرض می‌کنم چون وعده دادیم به بینندگان و امیدوار هستیم به آمین دل شکسته‌های فراوانی است سه مرتبه آیه‌ی شریفه را بخوانند برای همه‌ی حوائج و گرفتاری‌ها و مریض‌ها و بیماران. شب اول ماه شعبان است. «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ‌ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ» (نمل/ 62) خدایا به حق محمد و آل محمد حوائج همه‌ی مومنین مخصوصا ملتمسین دعا مخصوصا بینندگان خوب سمت خدا برآورده بخیر بفرماید مریض هایشان را لباس عافیت بپوشان گرفتاری هایشان را برطرف بفرما.
شریعتی: ان شاء الله بهترین‌ها را برای همه‌ی شما آرزو می‌کنم والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group