94-03-12-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی - شب نیمه ی شعبان
کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی
موضوع: شب نیمه ی شعبان
تاریخ: 94/03/12
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
برگرد ای توسل شب زنده دارها *** پایان بده به گریهی چشم انتظار ها
از یک خروش نالهی عشاق کوی تو *** حاجت روا شوند هزاران هزارها
یک بار نیز پشت سرت را نگاه کن *** دل بسته این پیاده به لطف سوار ها
از درد بی حساب فقط داد میزنم *** آیا نمیرسند به تو این هوار ها
ما را به جبر هم که شده سر به زیر کن *** خیری ندیده ایم از این اختیارها
باید برای دیدن تو مهزیار شد *** یعنی گذشتن از همگان محز یار ها
این دستها به لطف تو ظرف گدایی اند *** یا ایها العزیز تمام ندار ها
شریعتی: سلام میگویم به همهی شما هم وطنان عزیز ایام خیلی مبارک شما باشد امشب شب میلاد با سعادت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف است شب عید بزرگ نیمهی شعبان بر همه مبارک باشد خیلی خوشحالیم همراه شما هستیم در محضر حاج آقا حسینی عزیز سلام علیکم و رحمة الله ایام را صمیمانه شادباش میگویم.
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همهی بینندگان برنامه و عرض تبریک صمیمانه چقدر خوشحالم که امشب شب نیمهی شعبان نوبت ما است که میتوانیم عید را به همهی بینندگان تبریک عرض کنیم البته چهاردهم خرداد را گرامی میداریم سالروز ارتحال امام رضوان الله علیه و شهدای پانزدهم خرداد را من اشارهای میکنم در ادامهی بحث به پیامهای هفتهی گذشته خواهیم رسید شرمندهی این همه پیام محبت آمیز دوستان هستیم من صادقانه عرض میکنم شاید در طول این سالها ما کمتر برنامهای داشتیم این همه پیام محبت آمیز از سوی بینندگان نسبت به برنامهی هفتهی گذشته بوده من از همهی عزیزان مخلصانه و صادقانه تشکر عرض میکنم.
شریعتی: دعوت میکنم امروز هم تا پایان برنامه همراه ما باشید حاج آقای حسینی قرار است به ما عیدی بدهند خدمت شما هستیم.
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم بحثی را در نظر گرفتم با این عنوان بررسی فاصلهی ما با امام زمان ارواحنا فداه ببینیم ما چقدر با برنامههای حضرت فاصله داریم حضرت بقیة الله در عصر ظهورشان چه برنامههایی دارند و بررسی کنیم که آیا ما به این برنامهها نزدیک هستیم یا نه اگر فاصله زیاد است کم کنیم. تقریبا من پنج عنوان را در نظر گرفتم اگر برسیم عنوان اول این است که امام زمان علیه السلام در هنگام ظهورشان تلاش فراوانی دارند برای این که مردم از حقوق هم دیگر نجات پیدا کنند حق الناسها پرداخت شود کسی گرفتار حق الناس دیگری نباشد من همه را میخواهم با سرعت از متن روایات تقدیم کنم روایت اول مال آقا امیرمومنان سلام الله علیه است روایت مفصل است من یک قسمتش را عرض میکنم وقتی امام زمان ظهور میکند من دارم از بحار میخوانم بحار علامه مجلسی سه جلدش در مورد امام زمان است 51 و 52 و 53 در جلد 52 است امیرمومنان فرمودند امام زمان سلام الله علیه در عصر ظهور فَلا يَترُک عَبداً مُسلِماً اِلا اشتَرَاهُ و اعتَقَهُ و لَا غَارِما الَّا قَضَي دِينَه (الامام المهدى، ص 631) هیچ بدهکاری نمیماند که نتواند دینش را ادا کند مگر این که امام زمان بدهی اش را ادا خواهد کرد بینندگان خواهند پرسید از کجا حضرت ادا میکنند یکی از وظایف حکومت دینی همین است یکی از وظایف امام همین است ما یک وقتی اشاره کردیم در وسائل الشیعه که کتاب حدیثی ما است یک باب دارد عنوان این باب این است چند روایت در آن است باب اَنَّهُ یَجِب عَلی الاِمام قَضا دِین عَلی مُومِن (وسائل الشیعه) این یکی از وظایف امام در حکومت دینی است این است که مومنینی که بدهکاری دارند و نتوانستند بدهی شان را پرداخت بکنند اگر این بدهی را در طاعت خدا بوده نرفتند دنبال عیش و نوش نه واقعا گرفتاری داشتند قرض کردند نمیتوانند بپردازند از وظایف امام این است که دین اینها را بپردازد از کجا؟ من سهم الغارمین اشاره کردیم به این آیهی قرآن «انَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَابْنِ السَّبِيلِ» (توبه/ 60) یعنی زکات مصرف زکات چیست؟ یکی از مصارف زکات بدهکاران است اگر یک مومنی قرضی گرفت برای گرفتاری و مشکلی حالا نمیتواند قرضش را بپردازد وظیفهی امام و حکومت دینی است که قرض او را بپردازند بنابراین امام زمان در عصر ظهور این کار را انجام میدهند. یک بخشی در هر حکومت دینی باید این کار انجام شود از زکات است البته همین جا بد نیست اشاره کنم بارها عرض کردیم الآن در جامعهی دینی ما نمیخواهیم تاریخ امام زمان را بگوییم که چه خواهد کرد بسم الله ما منتظر ظهور هستیم منتظر چنین حکومتی هستیم قرار است زمینه را آماده کنیم الآن چند درصد مردم زکات مالشان را میدهند؟ نمیدانم میگویند مثلا ده بیست درصد یعنی هفتاد هشتاد درصد زکات نمیدهند زکات واجب است بحثی در آن نیست مفصل بحثش را گفته ایم چند درصد میدهند چند در صد از مردم خمس مالشان را میدهند نه عموم مردم بلکه نماز خوانهای ما آنهایی که به نماز روزه مقید اند اما گاهی به مباحث مالی که میرسد سخت میشود واجبات مالی مشکل میشود پس این یک وظیفهی امام کاری که انجام میدهد یکی از برنامههای امام این است دوم در همین بحث حقوق مردم که مردم مدیون هم دیگر نباشند دیهای اگر کسی به گردنش باشد امام پرداخت میکند وَ لَا یَقتَل قَتیل إلا قَضَی عَنهُ دِینهُ (الامام المهدی، ص 631) اگر کسی دیهای به گردنش است و توانایی پرداختش را ندارد یکی از برنامههای امام زمان این است که این دیهها را پرداخت میکند سوم ولَا مَظلمةً لِاَحَدٍ مِن النّاسِ الّا رَدّها، و لا يُقْتَلُ منهم عبدٌ الّا ادّى ثمنه (بحارالانوار، ج 52، ص 224 و 225). خیلی پیام دارد چقدر ما به گردن هم دیگر حقوقی داریم که حاضر نیست پرداخت کنیم توجه نداریم اگر میتوانیم خودمان باید بپردازیم چه عصر ظهور چه غیبت اما در عصر ظهور اگر کسی نتوانست حضرت میفرماید حقوق هم دیگر را بدهید اگر کسی واقعا نمیتواند میشود بدهکارهایی که امام دین آنها را ادا میکند. حدیث دیگر باز مرحوم علامه مجلسی از علل الشرایع شیخ صدوق نقل کردند شیخ صدوق از علمای قدیمی ما است بیش از هزار سال از وفات مرد بزرگوار میگذرد حدیث جالبی است کسی آمد محضر امام باقر علیه السلام گفت من پانصد درهم زکاتم است شما بگیرید هزینه کنید میخواهم زکات مالم را بدهم شما بدهید به نیازمندان حضرت فرمودند که خودت این کار را انجام بده اَنتَ فَزعِها فِی جِیرانِکَ و الاَیتَام و المَسَاکِین همسایه سراغ نداری ایتام مساکین سراغ نداری خودت بپرداز شاهد من ادامهی حدیث است حضرت فرمودند این که شما به من امام بدهید جمع شود و تقسیم شود این عصر ما نیست که دست ما بسته است مال زمانی است که امام زمان ارواحنا فداه ظهور بکند این مال آن زمان است وقتی امام زمان قیام کنند این کار انجام میشود بعد حضرت فرمودند تَجمع اِلَیهِ اَموَال الدُّنیا (غیبت نعمانی، 237) همهی اموال به طرف امام زمان برمیگردد حضرت به مردم میفرماید تَعالَوا اِلَی مَا قَطَعتُم فِیهِ الاَرحَام هر کس قطع رحم کرده صله رحم نکرده آن طور که باید به خویشاوندانش رسیدگی نکرده امام علیه السلام هزینه میکنند برای این که مردم به این واجبشان به صله رحم عمل بکنند این هم یک بخش دیگری در بدهیهای مالی میخواهیم فاصلهی خودمان را با حضرت ببینیم حضرت ظهور بکنند میخواهند چه کار کنند بدهی شان را مردم بپردازند مردم از حق الناس هم دیگر نجات پیدا بکنند صله رحم انجام بدهند جالب است امام پول میدهند که مردم با این پولها آن واجب صله ارحامشان را انجام بدهند یک وقتی اشاره کردم ده بیست سوال کردند از مرحوم آیت الله عظمی گلپایگانی رضوان الله علیه در مورد صله رحم کتابش همراه من است یکی را میخوانم ایشان فرمودند قطع رحم از گناهان کبیره است انسان با خویشاوندانش ارتباط را قطع بکند از گناهان کبیره است سوال کردند صله رحم به چه چیزی تعلق پیدا میکند خوب شد گفتید امشب شب نیمهی شعبان است میرویم خانهی برادر یک احوال میپرسیم آیا این کافی است ایشان فرمودند صله رحم موضوعی است عرفی و صدق آن نسبت به اوضاع و احوال اشخاص در نظر عرف مختلف است مثال زدند خیلی مثال جالبی است فرمودند مثلا عدم مساعدت مالی شخصی که غنی است پولدار است نسبت به خویشاوند خود که فقیر است و محتاج در بعضی موارد قطع رحم شمرده میشود یعنی این نیست من امشب بروم خانهی برادرم بگویم مال و ثروت و ملک و املاکم را به رخش بکشم پز بدهم یک باری هم رویش اضافه کنم نیمی از هزینهی حقوق این ماهش را بخواهد آبرو داری بکند شامی به ما بدهد بعد هم آخرش سوار ماشین مدل بالای خودم شوم و هیچ چیز فقط دلش را سوزاندم که من دارم و تو نداری این صله رحم نشد این فتوای یک فقیه است مثلا عدم مساعدت مالی اگر شما ثروت دارید شما برادری هستی که وضع مالی ات خوب است برادرت نیاز مالی دارد نه فقط برادر بلکه برادرزاده ات خواهر خواهر زاده عمو عمه دایی خویشان و همهی ارحام شما میتوانی نیاز مالی اش را برطرف کنی این میشود صله رحم ما میگوییم ما که خبر داریم از همهی خویشاوندان تمام گرفتاری هایشان را مطلع هستیم خبر دارم چند سال اتفاقا در جریان هستم چند سال است دخترش را میخواهد شوهر بدهد ده میلیون جهیزیه جور بدهد همه را خبر دهم این شد صله رحم بروم خانه داغش را تازه کنم خبر دارم اگر کسی به پسرش ده بیست میلیون سرمایه بدهد شغلی پیدا میکند فرمودند نه عدم مساعدت اگر شما کمک مالی نکنی شما که ثروت مند هستی نسبت به خویشاوندت که فقیر است و محتاج است در بعض موارد قطع رحم شمرده میشود این هم یک کار امام زمان علیه السلام پس پول میدهند برای این حقوقی که مردم بین هم دارند انجام دهند این کار اول است چهار برنامه گفتیم از امام زمان بگوییم یک حضرت کاری میکنند مردم به هم دیگر بدهکار نباشند دوم صمیمیت و صداقت در میان مردم است کاری میکند حضرت اوج صمیمیت و صداقت است جالب است این در بحار علامه مجلسی است یک کسی آمد محضر امام باقر علیه السلام به ائمه مردم اعتراض میکردند که چرا شما قیام نمیکنید کسی آمد محضر امام باقر گفت إِنَّ أَصْحَابَنَا بِالْكُوفَةِ لَجَمَاعَةٌ كَثِيرَةٌ (اختصاص شیخ مفید، ص۲۴) ما هزاران هزار نفر لشکر شمشیر زن آماده داریم چرا شما قیام نمیکنید جواب خدا را چه میدهید در برابر این حکومتهای ظلم سکوت کردید قیام کنید به امام اعتراض میکرد فَلَوْ أَمَرْتَهُمْ لَأَطَاعُوكَ وَ اتَّبَعُوكَ شما اشارهای کنید همه اطاعت میکنند حضرت فرمودند به تعبیر من که جانشان را میخواهند فدا کنند جانشان به کنار امام فرمود قَالَ يَجِيءُ أَحَدُكُمْ إِلَى كِيسِ أَخِيهِ حاجته به این جا رسیدید که اگر یک برادر نیاز مالی داشته باشد برود از کیسهی برادرش حساب و صندوق برادرش بردارد او هم وقتی متوجه شد بگوید تو خیلی کار خوبی کردی نه برادر از یک پدر و مادر نه برادران ایمانی من یک گرفتاری مالی دارم بیایم از حساب تو از کیسه صندوق شما بردارم شما هم که خبر شدی بگویی کار خوبی کردی باز هم بیا به این جا رسیدید گفت نه ما از این شوخیها با هم نداریم حضرت فرمود هُمْ بِدِمَائِهِمْ أَبْخَلُ اگر کسی حاضر نیست از مالش بگذرد چطور میگویی هزاران شمشیر زن حاضرند از جانشان بگذرند حتما حاضر نیستند خونشان را تقدیم بکنند از مالشان حاضر نیستند بگذرند شاهدم این جمله است حضرت فرمود الآن این کارها را دارید با هم انجام میدهید ولی وقتی زمان امام زمان بیاید وقتی امام زمان قیام کنند جَاءَتِ الْمُزَامَلَةُ اصل مزامله است یعنی این که الصداقة الخالصة صمیمیت واقعی و بدون هیچ غل و غش ما همه داریم دعا میکنیم عجل لولیک الفرج دعا میکنیم چه عصری بیاید عصر ظهور عصر صداقت خالص بیاید ما آمده ایم برای آن صداقت خالص؟
شریعتی: آن صداقت خالص ناشی از چیست؟ ناشی از ظهور حضرت است یا این که مردم به یک رشدی میرسند.
حاج آقا حسینی: در روایات است کُمِلَت عُقُولُهُم (بحار الانوار، ج 52، ص 328) عقل مردم کامل میشود رشد مردم بیشتر میشود آمادگی بیشتری پیدا میکنند میخواهم بگویم فاصلهها را در نظر بگیریم حضرت برنامه هایشان چیست ما کجا هستیم خودمان را آماده کنیم خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بهجت همیشه این جمله را میفرمودند به جای این که این قدر دعا میکنید برای تعجیل در ظهور امام زمان یک کم دعا کنید آمادگی ظهور پیدا کنید قابلیت ظهور پیدا کنید خیلی ما دعا میکنیم دعا کنیم برای قابلیت ظهور سوم این حدیث در دو تا از کتابهای کتب اربعهی ما است هم استبصار شیخ طوسی هم من لا یحضر شیخ صدوق کسی آمد محضر امام صادق که این حدیث راست است میگویند رِبْحَ المؤمنِ على المؤمنِ رِبا حَرَام (من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 200) مومن حق ندارد از مومن سود بگیرد یک تاجری فروشندهای کسبی دارد حق ندارد از مومن سود بگیرد سود بگیرید حکم ربا را دارد از امام صادق سوال کرد این حدیث راست است حضرت فرمود حدیث درست است ولی عصرش چه عصری است؟ ذَلک اِذَا قَامَ قَائِمُنَا (وسائل الشیعه، ج 8، ص 415) این مال آن دورانی است که امام زمان ظهور بکند یعنی امام زمان وقتی ظهور کند به جایی میرسند مردم کارها میشود صلواتی این کسب و کارش را مگر این که نیازی داشته باشد بیش از نیازش را در عصر غیبت هم فرمودند یک وقت حدیثش را خواندیم در عصر غیبت هم مومن از مومن اگر در حد نیازیش سود گرفت دیگر از بقیه سود نگیرد اما عصر امام زمان این طوری میشود این زمان ظهور است. ما میگوییم چنین شخصی بیاید آقای تاجر آقای فروشنده کاسب امشب که شب نیمهی شعبان است که میگوییم عجل لولیک الفرج یعنی میگوییم خدایا برسان آن زمانی را که سود گرفتن من از مومن حرام باشد حالا آن را نمیخواهیم یک کمی درجهی پایین ترش را حاضریم انجام دهیم برنامهی چهارمی که حضرت دارد خیلی جالب است عرض کردم به هر ترتیب یادمان باشد فاصله مان چقدر است ان شاء الله قدم برداریم روایتی است که امام زمان سلام الله علیه وقتی ظهور میکنند بیعت میگیرند با یارانشان کسانی که میخواهند یاور حضرت باشند حضرت بیعت میگیرند شرایط بیعت چیست؟ امام زمان یک سلسله شرایط در بیعت خودشان میگذارند کسانی که میخواهند با امام زمان سلام الله علیه بیعت کنند حضرت یک سلسله شرایط را میدهند میگویند میپذیری با من بیعت کنی شرایط بیعت چیست؟ این کتاب منتخب الاثر است مال آیت الله عظمی صافی گلپایگانی یکی از مهم ترین کتابها در موضوع امام زمان این کتاب است جزء مصادر است قریب شصت هفتاد سال است از تالیفش گذشته تقریبا میتوان گفت همهی کسانی که بعد از ایشان کتاب نوشتند یکی از مصادرشان همین منتخب الاثر است روایت از امیرمومنان است حضرت فرمودند امام زمان وقتی میخواهند بیایند و افراد با آنها بیعت کنند حضرت میفرماید این شرایط را باید به من قول بدهید اگر میخواهید از من اطاعت کنید من سه چهار تا را سریع میگویم حضرت میفرماید به شرطی که وَ لَا تاَکُلُونَ رِبَا دیگر دنبال ربا نباشید نمیشود کسی یار امام زمان باشد ربا خوار باشد الآن در جامعهی ما گرفتار ربا هستیم یا نه و میگوییم عجل لوللیک الفرج دو و لَا تَغدِرُونَ بِمُسلِم در شرایط بیعت حضرت میفرماید کلاه سر مسلمان نگذارید سوم وَ لَا تَلعَنُونَ مُوحِداَ، از این به بعد با من بیعت کردید یک وقت به یک مومنی دشنام ندهید شیعهی دیگر را موحد دیگر را لعن نکنید شما ببینید دیگر نیازی نیست من حاشیه اش را بگویم در همین دعواهای سیاسی کسی در جناح ما نباشد به کمتر از کفر راضی نیستیم چرا این قدر جو سازی میکنی علیه اش چقدر آبرو ریزی میکنیم وَ لَا تَلبِسُون الذَّهَبَ وَ لَا الحَرِیرَ و لَا الدِیبَاج به شرطی که زندگی شما زاهدانه باشد به اصحابشان میفرماید به زندگی شان شرط کنید در شرایط بیعت این پیمان را بدهید زندگی زاهدانه باشد الآن فاصلههای طبقاتی تجمل گرایی یعنی یک عدهای نشستند دارند فکر میکنند این دو سه روز تعطیل چه خاکی به سرشان بکنند جواب بچهها را چه بدهند جشن امام زمانی سفرهای اما یک عده هم نشستند فکر میکنند پول هایمان را چطور هزینه کنیم و حاضر نیستند در راه خدا هزینه کنند در این مسیرهایی که گفتیم شرط پنجم حضرت وَ لَا تَکنِزُون ذَهَباً (گفتار امیرمومنان در شناخت امام و حوادث آخرالزمان، ص 54) به شرطی که ثروت اندوزی نکنید در شرایط بیعت امام زمان این چند شرط را میگذارند این هم شرایط بیعت یک نکتهی دیگر را اضافه کنم این است که عصر امام زمان علیه السلام اوج تواضع است این شعر بسیار زیبایی که خواندید و نام علی بن مهزیار را آوردید برای همین اشاره میکنم که دوستان نام علی بن مهزیار را فراوان شنیده اند داستان تشرفش را خدمت امام زمان خدا رحمت کند مرحوم کافی با نوای زیبا و گرم هنوز هم کسانی که گوش میکنند برایشان خاطرهی جذاب است وقتی رفت خدمت امام زمان علیه السلام بعد از نوزده سفر رسید خدمت حضرت به ایشان فرمود قَدْ کنَّا نَتَوَقَّعُک لَیلًا وَ نَهَاراً، ما شب و روز منتظر تو بودیم امام میگوید امام زمان میفرماید ما شب و روز منتظر تو بودیم چرا حالا آمدی ما دیر رفتیم ما دیر میرویم امام غایب نیست امام حاضر است حضرت فرمود ما شب و روز منتظر بودیم فَمَا الَّذِی أَبْطَأَ بِک عَلَینَا؟ چه شد که دیر آمدی کجا بودی تا حالا علی نب مهزیار گفت لَمْ أَجِدْ مَنْ یدُلُّنِی إِلَی الْآنَ من دوست داشتم کسی نبود به شما راهنمایی بکند حضرت فرمود نه سه اشکال در زندگی تان بود یک لَا وَ لَکنَّکمْ کثَّرْتُمُ الْأَمْوَالَ شما دنبال ثروت اندوزی هستید دو وَ تَجَبَّرْتُمْ عَلَی ضُعَفَاءِ الْمُؤْمِنِینَ جامعه تان جامعهای شده به ضعفای مومنین تکبر میفروشید ضعفا را تحویل نمیگیرید اینها آدم نیستند الآن گاهی آدم یک جوری به حساب نمیآورد فقیر فقرا را تحقیر میکنیم سوم وَ قَطَعْتُمُ الرَّحِمَ الَّذِی بَینَکمْ آن رحمی که باید دنبالش میرفتید قطع کردید اینها علت دیر آمدنتان است علی بن مهزیار با کمال ادب گفت اَلتَّوبه اَلتَّوبه (دلائلالإمامة، ص 297) ببخشید قبول دارم اشتباه کردم ما هم بیاییم به حضرت یک التوبه امشب که شب نیمهی شعبان است بگوییم اگر عصر امام زمان اوج صمیمیت و صداقت و اوج پرداخت حق الناسها اهست و اوج تحویل گرفتن فقرا است اوج تحویل گرفتن گرفتارها است ما هم یک التوبه التوبه باید بگوییم بعد عجل لولیک الفرج این بحثی بود ولی مطلبی که میخواهم در بخش دوم اشاره کنم این است که در ارتباط با بحث هفتهی گذشته من تمام پیامها را تک تک پیامها را بدون استثناء خواندم تشکر میکنم مردم فراوان همراهی کردند در بحث آزادی زندان من خودم باور نمیکردم هیچ وقت این طوری مطرح نکردیم عرض کردم خدا شاهد است من نمیخواهم آن قدر مردم پیام داده بودند شاید در این چند ساله ما این همه پیام همراهی و تشکر ندیده بودیم من به دو پیام اشاره میکنم یک پیامش را دختر خانمی نوشته من دختر جوانی هستم مدتی پدرم زندان است گرفتار یک سری آسیبهای اجتماعی شدم دختری که پدرش در زندان است بالاخره دخترانی که پدرانشان هستند بالا سرشان الآن در این فضا چقدر آسیب زیاد است میگوید من گرفتار آسیبهای اجتماعی شدم چه کسی مسئول آسیبهای من است یک پدری زندان است دخترش میگوید من گرفتار آسیبهای اجتماعی شدم در این فضای امروز چه کسی مسئول است دوم این که یک خانمی نوشته من شوهرم چهار سال است زندان است در این چهار سال پسرم ترک تحصیل کرده سه خواستگار برای دخترم آمده چون پدر در زندان است نتوانستم جواب دهیم اگر فهرست کنیم از این آسیبها فراوان است آن هفته عرض کردیم یادمان باشد زندانی مساوی با قاچاقچی و تبه کار و اشرار نیست واقعا قوای سه گانه تلاش کنند قوانین را یک جوری تنظیم کنند که زندان حرف اول نباشد حرف آخر باشد متاسفانه الآن قانون گذار قاضی اول آسان ترین کاری که مینویسد زندان است ثالثا خود مردم باید وظیفهای که مردم دارند یکی این که بگذرند کسی که میتواند بگذرد روایت هایش را خواندیم این عصر امام زمان است ایشان میآید دیهها را پرداخت کند با زکاتها حقوق مردم ادا شود امام زمان میآید یک بدهکار روی زمین نماند ما خودمان قدم برداریم ثانیا تخفیف بدهیم روایتش را خواندیم پیامبر فرمود پنجاه پنجاه حساب کن یا مهلت دهیم این روایت خیلی عجیب است شیخ صدوق در ثواب الاعمال نقل کرده پیامبر فرمود مَنْ أَقْرَضَ مَلْهُوفًا فَأَحْسَنَ طَلَبَهُ ي کسی به یک گرفتاری قرض بدهد با او کنار بیاید خطاب به او میشود مَنْ أَقْرَضَ مَلْهُوفًا فَأَحْسَنَ طَلَبَهُ فَلْيَسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ (ثواب الاعمال، جلد 1، ص 341) تو از نو شروع کن این را در کجا داریم؟ عصر روز عرفه خدا به حاجیان میگوید از نو شروع کنید خدا گذشتهی شما را بخشیده شما یک میلیون دو میلیون پنج میلیون به کسی قرض دادی میبینی نمیتواند بدهد یا بگذر یا تخفیف بده یا مهلت بده به تو خطاب میکنند از نو شروع کن خطابی که به حاجی در روز عرفه میشود مسئلهی چهارم هم این که بیاییم سهیم شویم در آزاد کردن زندانیان اگر میتوانیم از خودمان کمک کنیم یا اگر نه حداقل از سهم امام آن هفته عنوان کردیم اجازهی مراجع را گفتیم آیت الله عظمی مکارم آیت الله عظمی صافی آیت الله عظمی سیستانی وحید خراسانی شبیری زنجانی من خودم شخصا از دفاتر تک تک اینها اجازه گرفتیم تا آخر ماه شعبان تا مبلغ پانصد هزار تومان اگر کسی میخواهد از سهم امام بپردازد اگر حاضر هستند از پول خودشان بدهند که هیچ اگر نه از سهم امام میخواهند بپردازند البته جرائم عمدی نباشد و زندانی هم گفتیم تبه کار نباشد مومن باشد متدین باشد مقام معظم رهبری هم من عرض کردم ایشان فرمودند به شرطی که این زندانی از ارحامشان باشد و فقیر باشد من همین جا عرض میکنم این را هم از دفتر قم خودم شخصا هماهنگ کردم این نکتهی جالب توجه این است که نیازی نیست در این موارد دوباره تک تک از بیوت مراجع ما سوال بکنیم این فتوای مثلا در همین قصه فتوای رهبری این است که در سهم امام تا یک سوم اگر شما خویشاوند فقیری دارد یک سوم سهم امام را ایشان اجازه میدهند حالا اگر زندانی هم بود یک مصداقش این است چیز پیچیدهای نیست نه همین اذنی که ایشان به طور عمومی داشتند و ما شماره حساب ندادیم میخواهیم خود مردم بسم الله ائمهی جمعه ائمهی جماعات راه بیفتند خیرین معتمدین در 190 شهر انجمن حمایت از زندانیان است امشب بعد از نماز دور هم جمع شوید به امام جماعت امام جمعه بگویید یک روز برویم زندان عیدی ببرید آمار زندانیها را بگیرید من گفتم چقدر افراد محکومیتشان تمام شده به خاطر دویست هزار تومان سی صد هزار تومان خودشان جمع شوند گروهی تشکیل بدهند این کار را انجام بدهند لذا شماره اعلام نکردیم عزیزان یک عده هم هستند نه بدهکاری نیست در زندان هستند نه شاکیهای خصوصی دارند یک دعوایی درگیری شده این آقا شکایت کرده رفته زندان به احترام جشن امام زمان همین امروز فردا تماس بگیریم بگذارید یک زندانی شما یک دعوایی داشتید امیرمومنان از قاتلش فرمود بگذرید یوسف هجده سال در زندان بود برادران را بخشید در دعواهای شخصی و خصوصی عزیزان این کار را انجام دهند.
شریعتی: در آستانهی ماه مبارک هستیم جمع اینها در سر سفرهها جمع میشود.
حاج آقا حسینی: من خیلی به عجله و به سرعت گفتیم شب عید است نمیخواهم کسی ناراحت شود پیامها را خیلی آرام نرم خواندم همین یک پیام را نگاه کنید صدها پیام دختر خانم میگوید پدر من در زندان است من آسیبهای اجتماعی دیدم مناسب نیست من نام ببرم چند دختر جوان که پدرشان زندان است چه آسیبهایی میبینند؟ پدرها هستند بالای سر دخترها چقدر گرفتاری داریم عزیز من تو که از این آقا شکایت کردی به خاطر درگیری دعوا به خاطر بدهی انداختی زندان آن در زندان باشد پول میشود؟ غیر از این که پدری را از خانواده جدا کردی 440 هزار فرزند چشم انتظار هستند پدرانشان برگردند. من تشکر میکنم از همهی عزیزانی که این برنامه را در فضاهای مجازی بردند در سایتها اعلام کردند باز هم تقاضا میکنم عزیزان این را هم در فضاهای مجازی و سایتها نشر بدهند در این دو هفتهی باقی مانده
شریعتی: خیلی ممنون امشب فضیلت ذاتی هم دارد علاوه بر این که شب میلاد امام زمان است در بخش بعدی دربارهی امشب برای ما خواهند گفت این قرآنها قرآنهایی است که برنامهی سمت خدا قرار است به تعداد 14 جلد به هر دوست بزرگواری که داوطلب است خانه اش خانهی نورانی باشد جزء همین محافل قرآنی خانوادگی که طرح برنامهی سمت خدا در این روزها است ان شاء الله اهدا خواهد شد مشرف میشویم محضر قرآن کریم بعد برمیگردیم خدمت شما هستیم صفحهی 465 قرار امروز اهالی سمت خدا است آیات 57 ام تا 67 ام سورهی مبارکهی زمر ان شاء الله لحظه لحظه زندگی تان منور به نور قرآن باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّـهَ هَدَانِي لَكُنتُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ﴿٥٧﴾ أَوْ تَقُولَ حِينَ تَرَى الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِي كَرَّةً فَأَكُونَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ ﴿٥٨﴾ بَلَىٰ قَدْ جَاءَتْكَ آيَاتِي فَكَذَّبْتَ بِهَا وَاسْتَكْبَرْتَ وَكُنتَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿٥٩﴾ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّـهِ وُجُوهُهُم مُّسْوَدَّةٌ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِّلْمُتَكَبِّرِينَ ﴿٦٠﴾ وَيُنَجِّي اللَّـهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿٦١﴾ اللَّـهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ ﴿٦٢﴾ لَّهُ مَقَالِيدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّـهِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿٦٣﴾ قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّـهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ ﴿٦٤﴾ وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿٦٥﴾ بَلِ اللَّـهَ فَاعْبُدْ وَكُن مِّنَ الشَّاكِرِينَ ﴿٦٦﴾ وَمَا قَدَرُوا اللَّـهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٦٧﴾
ترجمه:
یا بگوید: اگر خدا هدایتم می کرد، بی تردید از پرهیزکاران بودم، (۵۷) یا چون عذاب را ببیند، بگوید: ای کاش مرا [به دنیا] بازگشتی بود تا از نیکوکاران می شدم. (۵۸) [ولی به او گویم:] آری، آیاتم به سوی تو آمد، پس تو آنها را انکار کردی و [در پذیرفتنش] تکبّر ورزیدی، و [نسبت به آن] از کافران بودی، (۵۹) و روز قیامت کسانی را که بر خدا دروغ بستند می بینی که صورت هایشان سیاه است؛ آیا در دوزخ جایگاهی برای متکبران نیست؟ (۶۰) و خدا کسانی را که پرهیزکاری پیشه کردند، به سبب اعمالی که مایه رستگاری شان بود نجات می دهد، عذاب به آنان نمی رسد، و اندوهگین هم نمی شوند. (۶۱) خدا آفریننده هر چیزی است و او بر هر چیزی نگهبان و کارساز است. (۶۲) کلیدهای آسمان ها و زمیندر مالکیّت اوست، و کسانی که به آیات خدا کفر ورزیدند، هم آنان زیانکارند. (۶۳) بگو: ای نادانان! آیا به من فرمان می دهید که غیر خدا را بپرستم؟! (۶۴) بی تردید به تو و به کسانی که پیش از تو بوده اند، وحی شده است که اگر مشرک شوی، همه اعمالت تباه و بی اثر می شود و از زیانکاران خواهی بود. (۶۵) بلکه فقط خدا را بپرست و از سپاس گزاران باش. (۶۶) و خدا را آن گونه که سزاوار اوست نشناختند، در حالی که زمین در روز قیامت یکسره در قبضه قدرت اوست، و آسمان ها هم درهم پیچیده به دست اوست؛ منزّه و برتر است از آنچه با او شریک می گیرند. (۶۷)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی:
مستی نه از پیاله نه از خم شروع شد *** از جادهی سه شنبه شب قم شروع شد
سه شنبه شب باشد و شب میلاد نیمه شعبان خیلیها امشب جمکران مشرف هستند خیلیها در مشاهد مشرفه هستند دعا بکنند خیلیها در بیمارستان مریض دارند و ایام امتحاناتشان است دانش آموزان دانشجوها و طلبههای عزیز. وقت در اختیار شما است
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم من اشاره میکنم به اعمالی که امشب شب نیمهی شعبان است خیلی سریع اولا میدانید حدیثی از امام باقر علیه السلام است که فرمودند فَقَالَ هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، 831) در طول سال ما شبی بعد از شبهای قدر به عظمت نیمهی شعبان نداریم همین طور که شما اشاره کردید شب نیمهی شعبان جدای از ولادت امام زمان علیه السلام خودش عظمت ذاتی دارد با ولادت حضرت مضاعف شده است دوم این که در روایت دیگری است جبرائیل در شب نیمهی شعبان به پیامبر خطاب کرد پیامبر مشغول استراحت بودند أَتَنَامُ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ (بحارالانوار، ج 95، ص 413) سوال کرد چه شبی است فرمود شب نیمهی شعبان است یعنی جبرئیل این خبر را آورد که این شب یک شب استثنایی است از امیرمومنان روایت است حضرت میفرمودند من دوست دارم که در سال چهار شب را احیا داشته باشم یکی شب عید فطر دوم شب عید قرآن سوم شب اول ماه رجب چهارم امشب شب نیمهی شعبان امشب احیائش مستحب است امیرمومنان احیا داشتند خدا رحمت کند یادم است مرحوم آیت الله تبریزی قدیمها مقید بودند طلبهها را به احیا تشویق میکردند خودشان هم برای نماز صبح آنهایی که احیا داشتند شبها خیلی بلند نیست کوتاه است خیلی جلسات احیا هست اگر تا یک و دو مشغول احیا باشند دو ساعت بعد مشغول تلاوت قرآن و اعمال باشند به اذان صبح نزدیک میشوند چند تا از اعمال امشب را عرض میکنم یکی دعای کمیل است جالب است شاید بینندگان نشنیده باشند دعای کمیل را اولین بار امیرمومنان سلام الله علیه در سجده در شب نیمهی شعبان خواندند و به کمیل فرمودند که این دعا را هفتهای یک بار ماهی یک بار بخوان یعنی اولین بار دعای کمیل مال شب نیمهی شعبان بودم آن هم در سجده دوم زیارت امام حسین خوشا به حال کسانی که مشرف اند حداقلش این است که مرحوم محدث قمی فرموده اند انسان یک سلام بدهد اگر زیر آسمان باشد چه بهتر السلام علیک یا ابا عبدالله السلام علیک و رحمة الله و برکاته البته زیارت مخصوص هم دارد حتما غافل نشوند سوم صد مرتبه ذکر سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله والله اکبر چهارم این را تقاضا میکنم یک کم بیشتر عنایت کنند نماز حضرت جعفر طیار است دین نماز دو رکعت است اول مفاتیح است نماز پیامبر نماز ائمه که تمام میشود نماز جناب جعفر است دو دو رکعت است در مجموع این چهار رکعت سی صد مرتبه سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر است با یک شکل خاصی که در مفاتیح ببینند گاهی ما در طول سال موفق نمیشویم امشب دیگر شب نیمهی شعبان این نماز را حتما عزیزان بخوانند خدا رحمت کند من یادم است تا روز آخر مرحوم بهجت بعد از نماز صبحشان میآمدند حرم حضرت معصومه نماز جعفر طیار را بالای سر حضرت میخواندند هر روز سال 365 روز میخواندند ما سالی یک شب بخوانیم امشب هم شبش است در حالات شیخ انصاری است هر روز میخواندند خیلی از بزرگان هر روز میخواندند دو رکعت نماز هم دارد خیلی ساده است اعمال زیادی دارد عزیزان حتما به مفاتیح مراجعه کنند ولی نماز جعفر طیار را تاکید کردم چون حدیث امام رضا است که سفارش کردند امشب خوانده شود مخصوصا آنهایی که مجاور حضرت هستند یک دو رکعتی هم هست که خیلی آسان است مثل نماز صبح است فقط فرقش این است که رکعت اول بعد از حمد کافرون را میخوانند رکعت دوم بعد از حمد سورهی توحید البته دعای فرج هم که امشب شبش است. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله عظمی خویی یکی از عزیزان میگفت من در نجف شاگرد ایشان بودم هفده سال نجف شاگرد بودم در این هفده سال یک نماز از ایشان ندیدم که ایشان در قنوت نماز دعایی غیر از دعای اللهم کن لولیک الفرج بخوانند عزیزان از فرصت حداکثر استفاده را ببرند.
شریعتی: ان شاء الله طرح خانههای نورانی را اشاره بفرمایید.
حاج آقا حسینی: بله بناست از این قرآن که نمونه اش را در خدمت قرآن هستیم به هزار خانهی قرآنی بدهیم بحمدلله تا این جا راهکارش در سایت است تا هزار خانهی نورانی بانی هایش پیدا شده چهارده قرآن در هر خانهای باشد میشود چهارده هزار قرآن اگر کسانی میخواهند از قافلهی خیر عقب نمانند فرصتها در حال گذر است در آستانهی ماه مبارک رمضان شاید به همت بینندگان هزار تا بشود ده هزار تا.
شریعتی: یعنی هزار را برنامهی سمت خدا بانی شده هر تعداد که میخواهند دوستان هم میتوانند بانی شوند.
حاج آقا حسینی: بله.
شریعتی: برای جزئیات بیشتر میتوانید به سایت ما مراجعه بکنید جزئیات طرح در آن جا است یک اتفاق خوبی هم که افتاده این محافل مزین به نام حضرت خدیجه کبری شده.
حاج آقا حسینی: بله در دهم ماه مبارک رمضان وفات حضرت خدیجه است واقعا این بانوی بزرگوار که ام المومنین است در جلالتش سخن فراوان است یکی از کارهای زیبای خانههای قرآنی این است که نام بانوی بزرگوار احیا میشود شب عید است نمیخواهیم بگویم چقدر ما به این نام بانوی بزرگوار ظلم کردیم.
شریعتی: خیلی روز خوبی بود امشب مبارکتان باشد ما را دعا کنید حاج آقای حسینی دعا بکنند.
حاج آقا حسینی: من باز هم تقاضا میکنم خیلیها سفارش کردند دل شکسته زیاد است هر کس هر کجا هست به همه دعا بکند مشهد و کربلا و جمکران هر کجا دارند برنامه را میبینند خیلیها پیام دادند ما از کربلا برنامه را دیدیم این آیهی شریفه را سه مرتبه با توجه برای رفع گرفتاریها بخوانیم «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ» (نمل/ 62) خدایا به حق امام زمان اروحنا فداه حوائج همهی ملتمسین به دعا مخصوصا آنهایی که به آمین این مردم مخاطبین این برنامه چشم انتظار این آمین هستند به حق محمد و آل محمد حوائجشان را برآورده بخیر بفرما مریض هایشان را شفا عنایت بکن گرفتاری هایشان را برطرف بفرما.
شریعتی: الهی آمین خیلی ممنون تا آن قرار ما 34 روز مانده به برکت نام و یاد ائمهی بقیع علیهم السلام همهی ما توفیق درک شب قدر را داشته باشیم والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.