پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-03-26 - حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی - مسائل ماه مبارک رمضان

کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی


موضوع: مسائل ماه مبارک رمضان


تاریخ: 26-03-94


بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی هم وطنان خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید تنتان سالم باشد قلبتان سلیم باشد این آرزوی همیشگی ماست خیلی خوشحالیم در این روزها و در این فرصت باقی مانده از ماه شعبان همراه شما هستیم همه مان ان شاء الله مهیا شویم برای رسیدن به ضیافت پر نور الهی حاج آقا حسینی سلام علیکم و رحمة الله.

حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه دارم به همه‌ی بینندگان.

شریعتی: سلامت باشید خدمت شما هستیم.

حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم فردا شب طبق پیش بینی منجمین شب اول ماه مبارک رمضان است به نظرم رسید بعضی از مسائل در مورد ماه مبارک عرض کنم مطلب اول این که اگرچه امسال هم روزها بلند است هم هوا گرم است ولی ما باز بلندترین روزها را نداریم جاهایی است که روزهای خیلی بلند تر از کشور ما است در بسیاری از کشورهای اروپایی مخصوصا شمال اروپا الآن در ماه رمضان روزها 22 ساعت است و صدها هزار مومن آن جا روزه دار هستند نگویند آن جا کسی نیست بسیارند کسانی که 2 ساعت فقط وقت سحر و افطارشان است و جالب است من یک جوانی را می‌دیدم می‌گفت تمام ماه رجب، شعبان، رمضان را در همین روزهای بلند می‌گیرم بنابراین ولو سخت است اما پاداشش ان شاء الله بیشتر است من یک تقاضا دارم آن‌هایی که کارهای سنگینی دارند اگر کارفرماها هستند یعنی کارفرمایی دارند از کارفرما جدا تقاضا می‌کنیم یک کمی تخفیف دهند در ساعات کار اگر ما معتقدیم خدا جبار است یعنی جبران می‌کند یقین داشته باشید اگر کار ساختمانی شما کار کارخانه‌ی شما هر کاری که است یک ساعت دو ساعت تخفیف بدهید اگر خدا را جبار بدانید خدا جای دیگر جبران می‌کند این طور نیست کارگر روزه دار ماه رمضان را در همان ساعت بیاییم بگوییم می‌خواهیم کار پیشرفت داشته باشد ما تعهد دادیم باید فلان تاریخ تمام شود این‌ها بارو ایمان می‌خواهد اگر خدا را جبار می‌دانیم خدا جبران می‌کند البته ما این جا گلایه‌ی بسیار شدیدی هم از دولت داریم متاسفانه امسال هم ساعات اداری را تغییر ندادند به نظرم به هیچ کجای عالم برنمی‌خورد اگر آن‌ها هم یکی دو ساعتی کم می‌کردند از ساعات اداری کارمندان خیلی جاها الآن وقت نماز و نهار دارند بیش از یک ساعت این وقت نماز و نهار کجا می‌رود ماه رمضان که دیگر نیست دیر هم نشده پیام مردم این است به نظرم این کار انجام شود بسیار پسندیده است فضای ماه رمضان به هر ترتیب یک فضای دیگری باشد دولت هم باور داشته باشد با یکی دو ساعت زمین و زمان به هم نمی‌خورد اگر پرسنل شما اهل کار باشند در بقیه‌ی ساعات کار می‌کنند به هر ترتیب این هم تقاضایی است مخصوصا وقتی به کارفرماهای شرکت‌های خصوصی می‌گوییم می‌گویند دولت چنین کاری انجام نداده اگر کارفرما نداریم و کارمند دولت نیستیم خودمان برای خودمان کار می‌کنیم خودمان به خودمان یک کمی تخفیف بدهیم ساعات خودمان را کم کنیم یقین داشته باشیم خدا جبران می‌کند نگویند شکمش سیر است از وضع ما خبر ندارد چرا ما خیلی خبر داریم اما یک کم تخفیف دهید ماه رمضان روزه سخت نباشد یک کسی به امام گفته بود ما ماه رمضان که روزه می‌گیریم به کارهای دیگرمان نمی‌رسیم امام فرموده بود روزه خودش یک کار است دست کم نگیریم نگوییم با روزه کاری نمی‌شود کرد از آن کار بزنیم چرا از روزه بزنیم اگر واقعا می‌توانیم که خیلی از ما می‌توانیم هر کس می‌تواند در این ساعات طولانی و فضای هوای گرم ساعات را تنظیم کنیم که به روزه داری موفق شویم.

شریعتی: ان شاء الله آثار و برکات ماه مبارک رمضان را بدانیم خودمان حساب ویژه‌ای باز می‌کنیم.

حاج آقا حسینی: بله در مورد دخترانی که امسال سال اول تکلیفشان است این هم خیلی مهم است اگر توانایی دارند روزه بگیرند مخصوصا پدر مادر‌ها فضای استراحت را برایشان آماده کنند شب‌ها که خیلی بلند نیست کوتاه است اگر تا اذان صبح بیدار باشند بعد از سحری بخوابند دیگر فکر کنم مخصوصا دختر خانم‌ها خوابشان خوب است مدرسه شان هم تمام شده می‌خوابند تا نزدیک افطار خیلی گرسنگی به آن‌ها فشار نمی‌آورد اگر می‌توانند با استراحت با غذای مناسب مراقبت بکنند محبت بیشتر مراقبت بیشتر یک وقتی گفتیم حتی بستگان و فامیل به این دختر خانم‌های سال اول تکلیفشان التماس دعا بگویند تقبل الله بگویند اگر می‌توانند با این شرایط بگیرند اگر واقعا نمی‌توانند توانایی اش را ندارند صریح قرآن کریم است وقتی احکام روزه را قرآن بیان می‌کند «وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ» (بقره/ 184) هر کس نمی‌تواند توانایی اش را ندارد باید کفاره بدهد منظورم این است وقتی می‌گوییم تشویق بکنید به این معنا نیست که اگر واقعا قابل تحمل نیست نمی‌شود تحمل کرد نه دختر خانمی ولو سال دوم تکلیفش است هر چه اما اگر قابل تحمل نیست برایش نه این که یک کم بگوییم ضعف به هر ترتیب روزه است و گرسنگی اگر با استراحت و با غذای خوب و مراقبت نشد واقعا در توانشان نیست پدر مادر‌ها اصرار بیش از حد نکنند اصلا اصرار نداشته باشند. من یک مسئله می‌گویم همه‌ی فقها فرموده اند که در روزه شرطش این است که برای انسان ضرر نداشته باشد سه حالت دارد یک وقت ما یقین داریم روزه برای ما ضرر دارد یا دختر سال اول تکلیف است یا بیمار است یا هر شخص دیگر این حتما جایز نیست روزه بگیرد و اگر هم بگیرد گناه است فردای قیامت وقتی گناهان ما را می‌نویسند یکی از گناهان ما روزه‌ی ماه رمضان بوده که یقین داشتیم برای ما ضرر داشته نباید می‌گرفتیم در یک روایتی داریم مسافر روزه برایش جایز نیست امام صادق علیه السلام فرمودند اگر کسی در سفر روزه بگیرد نه افراط نه تفریط.

شریعتی: می‌گویند دلمان نمی‌آید.

حاج آقا حسینی: بله می‌گویند من روزه نگیرم دیوانه می‌شوم این الآن دیوانه است و الا باید تکلیف حکم خدا باشیم امام صادق فرمود اگر کسی در سفر روزه بگیرد حضرت فرمود اگر در این سفر از دنیا برود به من امام صادق بگویند به جنازه اش نماز بخوان نماز نمی‌خوانم آن کسی که مسافر است و تکلیفش روزه نگرفتن است جایز نیست بگیرد آن کسی هم که یقین دارد ضرر دارد جایز نیست سه حالت دارد یک وقت یقین داریم روزه ضرر دارد جایز نیست دوم گمان داریم گمان من این است که روزه برایم ضرر دارد شصت درصد هفتاد هشتاد درصد یا از نظر پزشک به این یقین یا گمان رسیدم یا خودم از حالات خودم خبر دارم این هم روزه گرفتن جایز نیست مرحله‌ی سومش عین عبارت مسئله است یک وقت از این هم کمتر است احتمالی که موجب خوف است ترس است احتمال عقلایی است من احتمال عقلایی قابل توجه دارم ولو شک دارم یقین ندارم یقین نیست گمان آن شصت درصد هم نیست از این هم کمتر است ولی در حد احتمال عقلایی است که این روزه برای من خوف ضرر است ترس دارم که ضرر داشته باشد بیماری من را تشدید بکند یا بیماری برای من ایجاد بکند ترسی که احتمال عقلایی باشد در یک حدی که به عقلا بگویند این روزه برایش جای نگرانی دارد نگران است ترس دارد این هم جایز نیست پس یک وقت یقین داریم دوم گمان داریم سوم از گمان هم کمتر احتمال عقلایی خوف است ترس است نگرانی این که روزه برای ما ضرر داشته باشد باز هم جایز نیست این جا جای احتیاط نیست نگوید من شک دارم ولی احتیاطا روزه می‌گیرم نه اگر می‌گویم نگرانم روزه برایم ضرر داشته باشد جایز نیست این از موارد احتیاط نیست البته فقها باز تذکر داده اند فرمودند ضعف کافی نیست ولو ضعف شدید باشد یک کسی می‌گوید من روزه می‌گیرم از بعد از ظهر ساعت دو به بعد هیچ کاری از من برنمی‌آید کارش را باید کم کند مجوز روزه خوردن نیست یک کسی بگوید روزه بگیرم از ده صبح نمی‌توانم کار کنم باید استراحت کند ضعف ولو ضعف شدید باشد اگر قابل تحمل است مجوز روزه خواری نیست.

شریعتی: اگر پزشکان بگویند چه.

حاج آقا حسینی: فرق نمی‌کند یک وقت انسان از کلام پزشک به این اطمینان می‌رسد یقین پیدا می‌کند گمان پیدا می‌کند یا مرحله‌ی سوم احتمال عقلایی یا خودش کلام پزشک هم یک نشانه است تنها معیار نیست یک وقت آدم می‌گوید این پزشک بیخود می‌گوید هر کس می‌آید به آن‌هایی که سالم هستند هم می‌گوید هیچ کس روزه نگیرد این به درد نمی‌خورد معیار این است که انسان یک وقت از کلام پزشک مطمئن می‌شود یک وقت خودش از حال خودش مسئله‌ی سوم خانم‌هایی هستند که باردار هستند یا خانم‌هایی که بچه شیر می‌دهند و روزه برای فرزندی که در شکم دارند باردار است برای حملش ضرر دارد یا برای بچه‌ای که شیر می‌دهد ضرر دارد اگر بخواهد شیر بدهد شیرش کم می‌آید باعث ناراحتی بچه می‌شود این جا باز همه‌ی فقها فرموده اند خانمی که باردار است یا شیر می‌دهد و این روزه برای فرزندش ضرر دارد این هم واجب نیست روزه بگیرند فقط یک مدّ طعام بعدا قضا می‌کنند ولی یک مدّ طعام 750 گرم گندم در راه خدا اطعام می‌کنند برای هر روزی و بعد هم قضایش سر جای خودش است البته این دیگر کمتر پیدا می‌شود ولی فرضا اگر کسی پیدا شد گفت من بچه ات را شیر می‌دهم شما روزه ات را بگیر او باید بچه اش را بدهد به او پس بدون ابهام عرض می‌کنم یک وقت خانمی است باردار است یا شیر می‌دهد به فرزندش اگر روزه برای این حملش برای بچه‌ای که در شکم دارد یا بچه‌ای که شیر می‌دهد یا برای خودش ضرر دارد یا خودش یا بچه اش باردار است روزه برای خودش ضرر دارد فرقی نمی‌کند روزه واجب نیست بگیرند فقط یک مدّ طعام کفاره است بعدا قضایش را باید انجام بدهند مطلب چهارم که هر سال این را می‌گوییم سن تکلیف اگر فردا شب شب اول ماه رمضان باشد دختر خانم‌هایی که متولد چه سالی باشند باید روزه بگیرند این را زیاد سوال می‌کنند خوشبختانه در این سال‌های اخیر ما تشکر می‌کنیم از کسانی که این برنامه را انجام دادند در شناسنامه‌ها ولادت قمری را هم می‌نویسند ده پانزده سال است تولد قمری بچه‌ها را که به دنیا می‌آیند می‌نویسند عزیزان مراجعه بکنند به شناسنامه‌ی دختر خانم اگر نوشته دختر خانمشان اول رمضان 1427 به دنیا آمده این‌ها امسال روزه برایشان واجب است اگر توانایی داشته باشند و اول رمضان یا قبلش از اول رمضان دیگر روزه حتما واجب است یک وقت دوم رمضان است از دوم رمضان واجب است بیستم است از بیستم البته پنجم رمضان هم اگر قبل از اذان صبح به دنیا آمده باشد اگر بعد از اذان باشد آن یک روز هم دوباره رد می‌شود یک بار دیگر عرض می‌کنم عزیزان حتما زیر نویس می‌کنند دختر خانم‌هایی که اول رمضان 1427 یا قبل از آن شمسی اش را هم اگر بخواهیم بگوییم نیازی نیست شمسی چون قمری را در شناسنامه‌ها نوشتند شمسی اش هم دهم مهر 1385 و قبل از آن این تکلیف دختر خانم‌هایی است که خیلی آسان می‌توانند نگاه بکنند آقا پسرها اگر این که در شناسنامه‌ها نوشته اند دقیق نوشته باشند قدیم‌ها این طور بود کمتر است بچه‌ای داشتند حادثه‌ای پیش می‌آمد از دنیا می‌رفت دیگر دوباره شناسنامه گرفته بودند همین را می‌گذاشتند برای بچه‌ی بعدی این دو سال بعد به دنیا آمده بود این را می‌گذاشتند.

شریعتی: الآن دیگر این طوری نیست.

حاج آقا حسینی: بله در مورد پسرها اگر اول رمضان 1421 قمری و قبل از آن به دنیا آمده اند از نظر تاریخ شمسی 15 آذر 1379 و قبل از آن البته این مال صورتی است که پسر‌ها قبل از این به سن تکلیف نرسیده باشند اگر به سن بلوغ از راه‌های دیگر نشانه‌های بلوغ در آن‌ها است زودتر از این مکلف شده اند و بحثی نیست اما اگر به نظر سن باشد از نظر سنی همین است که عرض کردیم این هم مسئله‌ی چهارم من تا مسئله‌ی پنجم را عرض نکردم چند مسئله‌ی دیگر می‌خواهم بگویم از بینندگان تقاضا می‌کنم مسائل مهمی است حتما عنایت بکنند و موقع اخبار کانال عوض نکنند هیچ خبری نیست من بعدا همه‌ی اخبار را عرض می‌کنم می‌خواهیم در مورد مسئله‌ی آزادی زندانیان هم حرف‌های جدیدی است که عرض می‌کنم مسئله‌ی پنجم این است که فردا شب شب اول ماه رمضان است اگر این طور که پیش بینی کرده اند منجمین فردا شب ماه دیده شد علما مراجع اعلام کردند که فردا شب اول ماه است که هیچ سحر پنج شنبه بلند می‌شویم و روزه می‌گیریم اگر فردا شب احیانا اعلام نکردند گفتند هنوز معلوم نشده تا اذان صبح تا سحر مشخص نشد اگر مشخص نشد اصطلاحا می‌گویند یوم الشک شک داریم بالاخره آخر شعبان است یا اول رمضان روزه‌ی یوم الشک واجب نیست اگر آدم یقین نکند که اول ماه رمضان رسیده واجب نیست ولی همه روزه می‌گیرند چطور نیت کنیم این خیلی مهم است اگر ثابت شد که هیچ اگر ثابت نشد نمی‌توانیم به نیت اول ماه رمضان نیت کنیم اگر قضا به گردن ما است نیت قضا بکنیم اگر خود به خود اول ماه رمضان بود خود به خود جزء روزه‌ی اول ماه رمضان حساب می‌شود اگر هم قضا به گردن ما نیست روزه‌ی مستحبی نیست کنیم باز اگر اول رمضان شد خود به خود اول رمضان حساب می‌شود البته اگر وسط روز اعلان کردند که شب نگفتند سحر نگفتند وسط روز گفتند هر وقت گفتند نیتمان خود به خود منتقل می‌شود خودمان هم با توجه می‌گوییم نیت روزه‌ی ماه رمضان پس یادمان باشد اگر فردا شب قطعی نشد نمی‌توانیم نیت روزه‌ی ماه رمضان کنیم مسئله‌ی ششم این که از قدیم این مسئله را مخصوصا برای جوان‌ها می‌گفتیم اگر کس وقتی اذان صبح می‌گویند انسان که وارد اذان صبح می‌شود باید غسل واجبی به گردنش نباشد اگر غسلی به گردنش است آقا و خانم غسل‌هایی که خانم‌ها به گردنشان است یا آقایان باید غسل واجب را قبل از اذان صبح انجام دهند اگر آمد و این غسل را انجام ندادیم مثلا جوانی سال اول موقع اذان نتوانست به هر جهتی غسل بکند به هر دلیلی اگر نرفت اگر با این حالت وارد ماه رمضان شود یک کفاره‌ی عمد و خیلی سنگین می‌شود یک راه حلی را فقها گفته اند اگر چه گناه کرده نرفته باید می‌رفت غسل صبر می‌کند وقتی وقت کم است دو دقیقه مانده به اذان صبح در دو دقیقه که نمی‌شود غسل کرد تکلیف در این دو دقیقه تیمم است تیمم بکند روزه اش حداقل مشکل ندارد روزه اش را می‌کند غسلش را هر وقت رفت تا وقت نمازش وقت دارد برای نماز برای روزه عجله‌ای نیست برای نمازش باید غسل بکند پس مخصوصا جوان‌های عزیز اگر پیش آمد نتوانستند غسل بکنند وقتی که وقت تنگ شده دو دقیقه مانده به اذان صبح تیمم کنند بی خیال غسل نشوند اگر هم بی خیال شوند که معصیت کرده گناه کرده این یک گناه دو گناه نشود روزه اش حداقل باطل نشود وقتی زمان کم می‌شود تیمم بکند آن آقا یا خانم بدل از غسل واجب مشکل روزه اش حل می‌شود آن وقت برای نمازش دوباره غسل بکند.

شریعتی: نماز صبحش را می‌تواند با این غسل بخواند.

حاج آقا حسینی: نه برای نماز چون وقت دارد باید غسل بکند نوعا مشهور فقها گفته اند همین کافی است روزه اش درست است بعضی‌ها به احتیاط گفتند قضا دارد اما مشهور گفته اند همین روزه کافی است. مسئله‌ی هفتم در آستانه‌ی ماه رمضان یک وقتی ما گفتیم خیلی خوب است مخصوصا در آستانه‌ی ماه رمضان قبلا گفتیم هر وقت انسان غسل می‌کند غسل بکند به نیت ما فی الذمه یادم است یکی از اساتید همیشه این مسئله را تذکر می‌داد شما که می‌روید غسل چرا بگویی این غسل معین بگو هر غسلی که به گردن من است واجب یا مستحب هر چه به گردن من است با یک تیر چند نشان می‌زنید در آن واحد تمام این غسل‌ها مثلا یک وقتی کسی جنب شده غسل نکرده حداقل امشب فردا شب یک غسل از این غسل‌هایی که همه‌ی نیت‌ها را می‌آورد انجام بدهد مثال ساده می‌زنم غسل مس میت یادش رفته پدرش از دنیا رفته بوده رفته به بدن پدرش جنازه‌ی میت وقتی سرد می‌شود قبل از غسل جنازه اگر کسی دست بزند غسل مس مبت به گردنش می‌افتد حالا اگر همیشه این طور هر چه ما فی الذمه است همه‌ی این غسل‌ها خود به خود انجام شده لازم نیست توجه داشته باشد نیت کن بگو نمی‌دانم هر غسل واجب و مستحبی که به گردن من است انجام شود مثلا من خانم‌ها شاید نگران شوند مثلا خانمی سقط جنین داشته اگر فرزندش روح دمیده شده و سقط کرده غسل مس میت به گردن این خانم می‌آید میت بوده خانم‌ها به این توجه ندارند روزه هایشان نماز اشکال دارد کسی که غسل مس میت به گردنش است نمازهایش مشکل دارد ما هفته‌ای یک بار دو بار پنج بار می‌رویم حمام غسل که می‌کنیم غسل جمعه که می‌کنیم نیت کنیم خدایا من که نمی‌دانم هر غسلی واجب مستحب هر چه به ذمه‌ی من است این غسل را هم قبل از رمضان انجام دهیم مشکل همه‌ی این‌ها حل می‌شود.

شریعتی: تکلیف نمازهایی که خانم‌ها خواندند.

حاج آقا حسینی: با این غسل حل می‌شود بقیه را باید زنگ بزنند بپرسند. شاید بینندگان تعجب کنند که چرا ما این را می‌گوییم من دیدم در رساله من ساده تر عرض می‌کنم در همین تهران یک جوان هیئتی البته ما مقصر هستیم می‌رویم سخنرانی بر احکام در جلسات وقتی گذاشته نمی‌شود یک جوان هیئتی مقید به مراسم مذهبی به من در تهران می‌گفت که من تا دو سه سال نمی‌دانستم اصلا چیزی به اسم غسل جنابت به گردن انسان می‌آید این یک مورد مورد دوم باز متدینی به من می‌گفت من سال‌ها است دارم غسل می‌کنم سر و گردن را آخر می‌شورم این غسل به فتوای مشهور فقها باطل است تمام نماز‌ها مشکل پیدا می‌کند باطل است اما روزه‌ها نه حجش اشکال دارد در غسل اول سر و گردن بعد سمت راست بعد سمت چپ غسل هم که می‌کنیم به نیت ما فی الذمه.

شریعتی: دوستان ما چه اشکالی دارد هر روز یک صفحه رساله مطالعه بکند.

حاج آقا حسینی: بله واجب است مسئله‌ی 11 رساله این است که احکامی که انسان غالبا به آن مبتلا می‌شود واجب است یاد بگیرد.

شریعتی: برنامه‌ی زلال احکام بسیار برنامه‌ی خوبی است حتما بیننده‌ی آن برنامه هم باشید که با احکام روزه و ماه مبارک رمضان آشنا شوید.

حاج آقا حسینی: مسئله‌ی آخر این هم عیب ندارد یادآوری داشته باشیم برای بعضی‌ها پیش می‌آید خیلی نگران می‌شوند زنگ می‌زنند دفاتر مراجع کسی یادش رفت روزه است و چیزی خورد روزه باطل نمی‌شود مثلا روز اول ماه رمضان یادتان رفت رفتید سر یخچال و یک آب سیری خوردید بعد یادتان آمد ماه رمضان است هیچ اشکالی ندارد چیزی را باطل نمی‌کند تذکرات خیلی مهم تر از بخش اول دارم بگذاریم برای بخش دوم.

شریعتی: ان شاء الله خیلی خوب دعوت می‌کنم در بخش بعدی هم همراه ما باشید مشرف می‌شویم محضر قرآن کریم آیات صفحه‌ی 479 مصحف شریف آیات 21 ام تا 29 ام سوره‌ی مبارکه‌ی فصلت در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود لحظه لحظه‌ی زندگی تان منور به نور قرآن باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّـهُ الَّذِي أَنطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّ‌ةٍ وَإِلَيْهِ تُرْ‌جَعُونَ ﴿٢١﴾ وَمَا كُنتُمْ تَسْتَتِرُ‌ونَ أَن يَشْهَدَ عَلَيْكُمْ سَمْعُكُمْ وَلَا أَبْصَارُ‌كُمْ وَلَا جُلُودُكُمْ وَلَكِن ظَنَنتُمْ أَنَّ اللَّـهَ لَا يَعْلَمُ كَثِيرً‌ا مِّمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٢٢﴾ وَذَلِكُمْ ظَنُّكُمُ الَّذِي ظَنَنتُم بِرَ‌بِّكُمْ أَرْ‌دَاكُمْ فَأَصْبَحْتُم مِّنَ الْخَاسِرِ‌ينَ ﴿٢٣﴾ فَإِن يَصْبِرُ‌وا فَالنَّارُ‌ مَثْوًى لَّهُمْ وَإِن يَسْتَعْتِبُوا فَمَا هُم مِّنَ الْمُعْتَبِينَ ﴿٢٤﴾ وَقَيَّضْنَا لَهُمْ قُرَ‌نَاءَ فَزَيَّنُوا لَهُم مَّا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنَّهُمْ كَانُوا خَاسِرِ‌ينَ ﴿٢٥﴾ وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْ‌آنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ ﴿٢٦﴾ فَلَنُذِيقَنَّ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا عَذَابًا شَدِيدًا وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿٢٧﴾ ذَٰلِكَ جَزَاءُ أَعْدَاءِ اللَّـهِ النَّارُ‌ لَهُمْ فِيهَا دَارُ‌ الْخُلْدِ جَزَاءً بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ﴿٢٨﴾ وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا رَ‌بَّنَا أَرِ‌نَا اللَّذَيْنِ أَضَلَّانَا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ نَجْعَلْهُمَا تَحْتَ أَقْدَامِنَا لِيَكُونَا مِنَ الْأَسْفَلِينَ ﴿٢٩﴾

ترجمه:

و آنان به پوستشان می گویند: چرا بر ضد ما گواهی دادید؟ می گویند: همان خدایی که هر موجودی را به سخن آورد، ما را گویا ساخت، و او شما را نخستین بار آفرید و به سوی او بازگردانده می شوید. (۲۱) و شما [هنگام ارتکاب گناه در دنیا] از اینکه مبادا گوش و چشم و پوستتان بر ضد شما گواهی دهند، پنهان نمی شدید، بلکه گمان کردید که خدا بسیاری از آنچه را که [در خلوت] مرتکب می شدید، نمی داند!! (۲۲) و این گمانتان بود که به پروردگارتان بردید [و همان] شما را هلاک کرد، در نتیجه از زیانکاران شدید. (۲۳) پس اگر [بر همین حال] ایستادگی کنند، جایگاهشان دوزخ است، و اگر [برای به دست آوردن خشنودی خدا] عذرخواهی کنند، عذرشان مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت. (۲۴) [به خاطر کفر و طغیانشان] برای آنان همنشینانی [مفسد و تبهکار] گماشتیم که لذایذ مادی و شهوانی حال و آینده را در نظرشان زیبا و دلربا جلوه دادند، و فرمان عذاب بر آنان در [زمره] گروه هایی از جن و انس که پیش از آنان گذشتند، محقق و ثابت شد، آنان بی تردید زیانکارند. (۲۵) کافران گفتند: به این قرآن گوش ندهید و [هنگام قرائتش] سخنان لهو و بیهوده [و سر و صداهای بی معنا] در آن افکنید [تا کسی نشنود!] شاید که پیروز شوید. (۲۶) به یقین کافران را عذابی سخت می چشانیم، و بی تردید آنان را بر پایه بدترین اعمالی که همواره مرتکب می شدند، کیفر می دهیم. (۲۷) این است کیفر دشمنان خدا که آتش است، برای آنان در آتش دوزخ سرایی جاودانه و همیشگی است، کیفری است [ویژه و سخت]، برای اینکه همواره آیات ما را انکار می کردند. (۲۸) و کافران می گویند: پروردگارا! آنان که از گروه جنّ و انس ما را گمراه کردند، به ما نشان بده تا زیر پای خود گذاریم، برای اینکه از پست ترینان شوند. (۲۹)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: مثل قصه عاشقی آب است قصه‌هایی عمیق و پر احساس


قصه‌هایی پر از فداکاری قصه‌هایی عجیب اما خاص


قصه‌ی آب چشمه‌ی زمزم زیر پا کوبه‌های اسماعیل


قصه‌ی نیل و حضرت موسی قصه‌ی آن گذشتن حساس


قصه‌ی حفظ حضرت یونس توی بطن نهنگ در دریا


یا که نفرین نوح پیغمبر بر سر مردم نمک نشناس


قصه‌ی ظهر روز عاشورا بستن آب روی وارث آن


کربلا بود و یک حرم تشنه کربلا بود و حضرت عباس


بین افسانه‌های آب و جنون قصه‌ی تازه‌ای اضافه شده


قصه‌ی 27 ساله‌ای که از 175 تا غواص


سلام به همه‌ی شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس سلام به همه‌ی آن 270 کبوتر عاشقی که امروز ساعت شانزده میدان بهارستان تشییع پیکرهای نورانی شان است سلام به همه‌ی پدرمادرهای صبور شهدا سلام به مادرهای چشم به راه سلام به خانواده‌های معظم آن‌ها و سلام به همه‌ی شما که سنگ تمام گذاشتید تشکر ویژه و مخصوص دارم از همه‌ی جوان‌هایی که در فضاهای مجازی با این پویش مردمی که راه افتاد خیلی خوب استقبال کردند از شهدا ان شاء الله دست ما را بگیرند این روزها حال ما خیلی خوب است فضای کشورمان هوای تهران پاک پاک است و معطر به عطر شهدای عزیز و بزرگوار حاج آقای حسینی.

حاج آقا حسینی: من یک جمله می‌گویم خانواده هایشان 29 سال منتظر بودند 29 سال خیلی است کم نیست امروز مردم تهران هر چه مایه بگذارند جبران یک شب انتظار پدر‌ها و مادرها نخواهد شد ان شاء الله امروز کاری بکنند حداقل یک کمی غم 29 ساله برطرف شود.

شریعتی: ان شاء الله من مطمئنم که امروز مراسم باشکوهی را مردم خوب ما رقم خواهند زد وقت در اختیار شما است.

حاج آقا حسینی: یک بحثی ما در سه هفته‌ی گذشته داشتیم بحث آزادی زندانیان از طریق کمک‌های مردم بحمدلله خیلی استقبال شد من بدون مبالغه عرض می‌کنم ما طرح‌های مختلفی در برنامه‌ی سمت خدا داشتیم شاید هیچ طرحی به این اندازه مورد استقبال نبود چند وقت دو سه هفته من در کوچه بازار هر کجا می‌رفتم مردم صدا می‌زدند چطور باید کمک کنیم به کارشناسان دیگر همین طور مراجعه می‌کردند تا الآن می‌گفتیم خود مردم بروند وجوه را بریزند پیدا بکنند زندانیان بدهکار را اما از بس مردم اصرار کردند که نه حتما شما یک شماره حسابی بدهید ما دو کار دوستان سمت خدا دو کار انجام دادند کار اول این که اجازه‌ای که از مراجع گرفته بود تا پایان ماه شعبان مراجع تقلید اجازه دادند تا آخر ماه رمضان مقلدین مراجعی که من نام مبارکشان را یک بار دیگر نام می‌برم اجازه دادند از سهم امام تا پانصد هزار تومان اگر بیشتر بخواهند باید از دفاتر مراجع اجازه بگیرند دفتر آیت الله عظمی مکارم شیرازی عزیزان به کلام ما اعتقاد دارند دیشب اتفاقا خود آیت الله عظمی مکارم خیلی مورد محبت قرار دادند ما را گفتند شما توفیقات زیادی دارید آیت الله عظمی مکارم شیرازی آیت الله عظمی صافی گلپایگانی آیت الله عظمی سیستانی که معمولا ما همه‌ی این موارد را با دفتر قم با نماینده‌ی ایشان حضرت حاج آقا شهرستانی هماهنگ می‌کنیم نماینده‌ی تام الاختیار ایشان هستند حضرت آیت الله عظمی وحید خراسانی و حضرت آیت الله عظمی شبیری زنجانی 500 هزار تومان از سهم امام علیه السلام البته در جرائم غیر عمد قبلا گفتیم زندانیانی که تبهکار، قاتل، قاچاقچی نباشند نه زندانیان مومن متدینی که به هر دلیل گرفتاری مالی دارند در مورد مقام معظم رهبری هم آن اجازه‌ای که گفتیم ایشان اصولا مبنایشان این است که از ثلث سهم امام به ارحام فقیر می‌شود داد خویشاوندی که فقیر باشند بنابراین این مورد را عزیزان اگر بخواهند انجام بدهند نمی‌توانند به شماره حسابی که اعلام کنیم چون این‌ها نمی‌روند ارحام فقیر این آقا را پیدا بکنند خودشان باید بروند پیدا بکنند اگر از خویشاوندان فقیرشان کسی در زندان است بروند از این پول پانصد هزار تومان استفاده بکنند برای آزادیشان اما مقلدین بقیه‌ی مراجع که نام مبارکشان را بردیم می‌توانند به همین شماره حسابی که عزیزان زیرنویس می‌کنند ما امروز یک جلسه‌ی تقریبا سه ساعته داشتیم با عزیزان در ستاد دیه که خیلی زحمت می‌کشند فراوان من وظیفه دارم تشکر کنم یک کلمه را عرض می‌کنم این‌ها چقدر پیگیری کردند که بیمه‌ی شخص ثالث الزامی و اجباری شود سال‌هایی که آمار زندانیان در اثر همین بیمه کم شده این شماره‌ای که زیرنویس می‌کنند مال ستاد دیه است قرار شده عزیزان اگر می‌خواهند پانصد هزار تومان سهم امام را به این ستاد دیه واریز کنند با همان شرایطی که گفتیم این‌ها برای آزادی زندانیان حتما اقدام خواهند کرد می‌توانند به بانک‌ها مراجعه بکنند من یک نمونه اش را من خودم امروز امتحان کردم بانک ملت وقتی می‌زنی یک بخشی دارد کمک‌های مردمی که بزنی می‌آید ستاد دیه است از خودپرداز می‌شود پس تا آخر ماه رمضان است یک ماه دیگر تمدید شد. خیلی از عزیزان پیشنهاد داشتند چون ماه مبارک رمضان است بحث رد مظالم را یک بار دیگر از مراجع تقلید اجازه بگیریم مقدماتش را صحبت کردیم ان شاء الله هفته‌ی دیگر را به اطلاع بینندگان خواهیم رساند مطلب دیگری که من تقاضا می‌کنم از همه‌ی عزیزان خوبی که ان شاءالله از فردا شب به استقبال ضیافت الله ماه رمضان می‌روند این حقیقتی است کتمانش فایده‌ای ندارد امروز کم نیستند اولا من یک بار دیگر حقیقتی که اول صحبت گفتم تکرار کنم واقعا در قصه‌ی روزه داری گلایه داریم از دولت محترم دولتی که داعیه‌ی دین داری دارد باید این دیگر یکی دو ساعت بحث کار اداری تخفیف در کارهای اداری به جایی بر نمی‌خورد شما خودتان می‌گویید هشت ساعت کار محصولش بیست دقیقه است حالا یکی دو ساعتش کم شود بیست دقیقه می‌شود هجده دقیقه به جای عالم برنمی‌خورد ما از کارفرماها تقاضا می‌کنیم که تخفیف بدهند می‌گویند دولت تخفیف نداده ما چه تخفیف بدهیم امیدواریم دولت توجه به خواست مردم بکند کمک به دینداری مردم است بحث نماز و نهار یک ساعت وقت می‌گیرد آن‌ها الآن کجا رفت؟ به کار اضافه می‌شود؟ یک تقاضایی از مردم دارم با همه‌ی تلاش‌هایی که شده ولی انسان‌های کمی نیستند که واقعا محتاج نان شبشان هستند آبرومند هستند روزه دارانی که دم افطار نیازمند هستند به نظر من اگر یک طرحی را خود مومنین بگذارند این طرح‌ها پیچیده نیست در مساجد یک افطار ساده یعنی یک نان و پنیر و خرما یک سوپ و آشی دم افطار پهن بکنند کسی معطل این افطار ساده حداقل نباشد آمارهایی که دارند می‌دهند من دقیق آمار را نمی‌گویند می‌گویند چند درصد مردم باز محتاج نان شبشان هستند ماه رمضان است یکی از بهترین خیرات عزیزانی که دستشان می‌رسد توانایی مالی دارند این است که همین است پیچیده هم نیست مومنین متدینین یک نان و پنیر و خرما است یک سوپ و آش این دیگر نه تشکیلات می‌خواهد نه اداره و ستاد نه چند خیر می‌خواهد در ماه رمضان خیرات پدرانشان امواتشان گذشتگان.

شریعتی: خیلی هم تجملاتی برگزار نکنیم که اصلا برگزار نشود.

حاج آقا حسینی: نه ساده که حداقل هر کسی که گرفتاری مالی دارد بگوید من شب در فلان مسجد محله یک نان و پنیر و سوپ و آش حداقل پیدا می‌شود من دیروز یک خانمی می‌گفت دخترم سال اول تکلیفش است من یک ذره گوشت ندارم که در این یک ماه رمضان یک سیر گوشت نمی‌توانم بخرم برای دختر سال اول خودم از فردا شب از پس فردا شب سفره‌های افطارها را نگاه کنید چقدر چیز ما فقط اضافه می‌کنیم یک درصدی پنج درصد ده درصد عزیزان اگر به فکر دخترت هستی که غذایت سحری اش خوب باشد دختر همسایه فقیر نیازمند او هم سال اول تکلیفش است اگر دختر شما پسر شما سال اولش است او هم سال اولش است این را رسیدگی شود.

شریعتی: دو ثواب را برای خودمان می‌خریم یکی انفاق یکی ثواب افطاری دادن.

حاج آقا حسینی: روایاتش مفصل است مَنْ فَطَّرَ مِنْکُمْ صَائِماً (خطبه شعبانیه) این را تقاضا می‌کنم در روایت داریم امیر مومنان فرمودند پیامبر دم افطار که می‌شد به من می‌فرمود علی جان در خانه را باز بگذار هر کسی می‌خواهد بیاید داخل ما اهلش نیستیم در خانه را نمی‌خواهد باز کنیم یک سفره‌ای در مسجد مجله بیندازیم هر کسی می‌خواهد در مسجد بیاید سر سفره‌ی افطار بنشیند بیش از این باشد برای یک فرصت دیگر مطلب دیگری که عرض می‌کنم چند مراقبت در ماه مبارک رمضان است نمی‌خواهیم سر و ساده یک ماهی بود جشن رمضان و چند سریال‌ها زیاد تر شده آخر رمضان هم تمام شد چه دست ما آمد؟ من خواهش می‌کنم همه‌ی عزیزان کمک بکنند دو سه مراقبت را حداقل بیشتر کنند یکی این که من بدون مقدمه عرض می‌کنم دیگر این‌ها پنهان کردنش فایده ندارد ما مقدمه بگوییم هست نیست آمار چقدر است ماهواره در خانه‌ها زیاد شده نمی‌خواهم آمار بدهم درصد بگویم جای انکار نیست حداقل بیاییم در این ماه رمضان از فردا شب که شب اول ماه رمضان است این یک ماه را می‌خواهیم برویم مهمانی خدا این ابزار گناه را از زندگی مان کم کنیم خدا می‌داند این بحث‌ها سیاسی نیست من کاری به مسائل سیاسی ندارم الآن دشمن هدف قرار داده اخلاق خانواده‌های ما را می‌گویند چیزی نیست یک سریال است سریال را یک جوری برنامه ریزی کرده وقتی سی قسمت را دیدی تمام شد تمام ارزش‌های اخلاقی در زندگی فرزندت از بین می‌رود بدون این که متوجه شویم آن‌ها حساب شده برنامه ریزی کرده اند حداقل این ماه رمضان کوتاه بیاییم اگر خواستیم بعد از ماه رمضان دوباره برگردیم ان شاء الله برنمی‌گردیم ان شاء الله ماه رمضان حجاب‌ها بهتر باشد خیلی‌ها می‌گویند کسی حجابش خوب نبود روزه نگیرد نه حتما روزه اش را بگیرد ولی به برکت ماه رمضان ان شاء الله حجابش بیشتر می‌شود مراقبت دوم این است که سر سفره‌ی افطار و سحر لقمه‌ی حلال بگذاریم عزیزان پدران خانواده نگذارید بچه‌ها خودتان خانواده سر سفره‌ی افطار با حرام افطار بکنند اگر خمس مالمان را هنوز شیطان نگذاشته بدهیم عیب ندارد زورمان نرسیده به شیطان حداقل برویم خمس یک ماهه رمضان را مالمان را حلال کنیم به همین اندازه چقدر است سحر و افطار مان دفتر مرجع تقلید بروید من قول می‌دهم به شما آن جا شما را حبس نکنند زندانی نمی‌کنند بگویید شیطان بر ما مسلط است نتوانستیم خمس همه‌ی اموالمان را بدهیم حداقل خمس سحر و افطارمان را بدهیم خدا رحمت کند مرحوم آقای زاهد می‌فرمودند در نجف دزدی بود می‌شناختند همه به دزدی ولی روزه می‌گرفت کسی دزدی می‌کند بگوییم روزه نگیر؟ روزه بگیرد برای این که یک روز برگردد دزدی می‌کرد دم افطار که می‌شد می‌دید همه‌ی اموالش دزدی است می‌آمد به کوچه بازار به مردم التماس می‌کرد یک لقمه حلال بدهید من افطار کنم مردم باور نمی‌کردند فکر می‌کردند دوباره می‌خواهد به یک بهانه‌ای مردم را سرکیسه بکند گاهی یکی دو ساعت کسی چیزی نمی‌داد صبر می‌کرد تا یک لقمه‌ی حلال با لقمه‌ی حلال افطار کنند دزدها هم دم افطار ماه رمضان می‌گویند با لقمه‌ی حلال افطار کنم دزد بود ولی می‌گفت با لقمه‌ی حلال افطار کنیم بیاییم سحر و افطار را اگر زورمان نرسید کل مال را حلال کنیم این را حلال کنیم حرف آخر این که خیلی سفارش شده در ماه رمضان أحسِنُوا فِی شَهرِ رَمَضَان إلَی عَیاِلکُم با خانواده‌ها خوش رفتار باشید اگر هنوز با کسی قهر هستید یقین داشته باشیم ورود به رمضان پیدا نکردیم ان شاء الله با اخلاق خوب مخصوصا یکی از عزیزان می‌گفت بعضی از ما ببخشید این جمله را می‌گویم بعضی از ما آبروی ماه رمضان را می‌بریم این قدر بداخلاقی می‌کنیم که زن و بچه مان می‌گویند کی ماه رحمت سایه اش را از سر ما بردارد ان شاء الله این طوری نباشد.

شریعتی: خیلی ممنون از توجه شما تشکر می‌کنم از آقای میرحسینی و دوستان خوب در پخش که این چند دقیقه اضافه را به ما دادند در مورد شماره حسابی هم اعلام کردید در مورد ستاد دیه دوستان می‌توانند غیر از سهم امامی که واریز می‌کنند به حساب کمک‌های خودشان را هم واریز بکنند ما سحرهای پر نور ماه مبارک رمضان با ویژه برنامه‌ی سحر در محضر حاج آقای فرحزاد خدمت شما خواهیم بود والحمدلله رب العالمین و صل الله علی محمد و آله الطاهرین.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group