يكشنبه 4 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-04-23-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی - : مسائل ماه مبارک رمضان و تفسیر آیاتی از جزء 27 قرآن کریم

کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی
موضوع: مسائل ماه مبارک رمضان و تفسیر آیاتی از جزء 27 قرآن کریم
تاریخ: 94/04/23

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین


آمدیم از سفر دور و دراز رمضان *** پی نبردیم به زیبایی راه راز رمضان
هر چه جان بود سپردیم به آواز خدا *** هر چه دل بود شکستیم به ساز رمضان
سر به آینه‌ی الغوث زدم در شب قدر *** آب شد زمزمه‌ی راز و نیاز رمضان
دیدم این قدر همان آینه‌ی خلصناست *** دیدم آیینه ام از سوز و گداز رمضان
بیش از این ناز نخواهیم کشید از دنیا *** بعد از این دست من و دامن ناز رمضان
نکند چشم ببندم به سحرهای سلوک *** نکند بسته شود دیده‌ی باز رمضان


شریعتی: سلام. طاعاتتان قبول باشد ان شاء الله خیلی خوشحالیم در این لحظات همراه شما هستیم روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را داریم تجربه می‌کنیم و همین جا خوب است دعا کنیم اَللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما خدایا این ماه را آخرین ماه مبارک عمر ما قرار نده اگر قرار دادی ما را بیامرز نه این که ما را محروم کنی فکر می‌کنم بهترین دعا برای این روزها و شب‌ها باشد حاج آقای حسینی سلام علیکم و رحمة الله
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه‌ی بینندگان دارم امیدوارم طاعاتشان مورد قبول درگاه الهی قرار گرفته باشد و در این شب‌ها و روزهای پایانی ماه رمضان همه با هم این دعا را می‌خوانیم مستحب است در این شب‌ها این دعا زیاد خوانده شود أَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ أَنْ یَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ وَ لَکَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَیْهِ این دعا را حتما عزیزان این شب‌ها هر شب می‌خوانند. خدایا تو کریم هستی پناه می‌برم به آن وجه کریم تو که ماه رمضان تمام شود ما هنوز آمرزیده نشده باشیم هنوز گناهی به گردن ما باشد نه ماه رمضان نه بلکه امشب من به صبح برسد ما هنوز گناه کار باشیم می‌دانید در روایات داریم که خداوند در هر روز ماه رمضان در هنگام غروب هزار هزار یک میلیون انسان را می‌آمرزد کسانی که مستحق عذاب اند شب و روز جمعه‌ی ماه رمضان در هر ساعتی پایان ماه رمضان به تعداد ماه رمضان آن وقت ما یکی از آن‌ها نباشیم؟ خدایا ما هكَذَا الظَّنُّ بِكَ (دعای کمیل) ما این طوری تو را نشناختیم ما این طوری باور نمی‌کنیم گمان ما این نیست ما تو را کریم می‌دانیم قطعا جزء آمرزیدگان ان شاء الله به فضل و رحمت الهی خواهیم بود در دعاهای ماه رمضان خیلی این نگاه است در عین حال که امیدواریم به رحمت الهی ولی نگرانی هم است آدم باید التماس بکند تقاضا بکند یک جلسه‌ای اشاره کردیم دعای چهل و چهار صحیفه‌ی سجادیه استقبال ماه رمضان چهل و پنج وداع است عزیزان اگر محبت کنند اگر صحیفه‌ی سجادیه دارند یک سری بزنند ببینند امام سجاد با ماه رمضان چطور وداع می‌کند مجال نیست بگویم واقعا دعای عجیبی است با چشم گریان وداع می‌کند بیست مرتبه بیش از بیست مرتبه این عبارت را می‌گوید اَلسَّلامُ عَلَیک، اَلسَّلامُ عَلَیک، خداحافظ ‌ای رمضان رمضان کدام رمضان؟ ببینید چه تعبیراتی حضرت السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ، وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ (وداع امام سجاد علیه السلام با ماه رمضان) چقدر اعمال ما در این ماه موفق به نماز موفق به روزه موفق به خوش اخلاقی موفق به گذشت موفق به ایثار موفق به انفاق شده الحمدلله ماه رمضان انصاف‌ها خیلی زیاد است گذشت‌ها خیلی زیاد است جرائم دادگستری‌ها پرونده‌های قضایی کم می‌شود السَّلامُ عَلَيْكَ غَيْرَ مُوَدَّعٍ بَرَماً وَ لا مَتْرُوكٍ صِيَامُهُ سَأَماً (همان) خدایا ما با ماه رمضان وداع می‌کنیم خداحافظی می‌کنیم ولی نه این که از ماه رمضان خسته شده باشیم ملول شده باشیم نه واقعا آدم برسد به آن درک از رمضان آن وقت می‌رسد همان روایتی که اگر مردم می‌دانستند عظمت رمضان را این طوری گریه می‌کردند آرزو می‌کردند همه‌ی سالشان رمضان باشد تقاضا می‌کنم دعای چهل و پنج را یک نگاهی بکنند یک دعایی هم حضرت در جمله‌ای در دعای چهل و چهار دارد آن هم خوب است من اشاره کنم حضرت عرضه می‌داد اَللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا فِی سَائِرِ الشُّهُورِ وَ الْاَیَّامِ کَذَلِکَ (اعمال شب اول ماه رمضان) این را من تقاضا می‌کنم عزیزان بیشتر عنایت کنند الآن ماه رمضان تمام می‌شود دوباره برنگردیم به خانه‌ی اول به قبل از رمضان حفظ کنیم حضرت از خدا می‌خواهد یاد ما می‌دهد که سایر ماه‌ها مثل ماه رمضان باشد شوال هم ماه خداست روزه‌ی ماه رمضان واجب نیست ولی دروغ گفتن غیبت کردن که حرام است مال مردم خوردن که حرام است نگاه به نامحرم که حرام است متاسفانه گاهی به عکس می‌شود بعضی از ما ماه رمضان رعایت می‌کنیم بعد از ماه رمضان فکر می‌کنیم یک کمی باید جبران کنیم هر چه در رمضان واجب بوده ماه شوال هم همان‌ها واجب بوده هر چه در ماه رمضان حرام بوده ماه شوال هم حرام است لذا حضرت این دعا را دارند خدایا بعد از ماه رمضان را همین طوری قرار بده یک جمله‌ای از سید بن طاووس بگویم این مرد بزرگ می‌فرمود وقتی می‌خواهید در دعای وداع با ماه رمضان داریم ایشان می‌فرمود وقتی می‌خواهی با ماه رمضان وداع کنی، اشک بریز گریه کن آن طوری که با عزیزانت وداع می‌کنی عزیز ترین عزیزت بخواهد مسافرتی برود سفر دوری برود دیگر نمی‌آید چند وقتی نمی‌بینی اش این ماه رمضان این طوری وداع کن تا یازده ماه دیگر نمی‌بینی چه کسانی باشند چه کسی باشد اوه شما الآن نگاه بکنید چقدر انسان‌هایی بودند در سال‌های گذشته در جمع ما و نیستند من همین جا یاد کنم بینندگان هم گاهی به ما یادآوری می‌کنند فقید سعید عزیز مرحوم مهندسی که ما اگر هر برنامه هم از این بزرگوار یاد کنیم کم است خیلی‌ها هنوز دارند می‌نویسند که ما با بیان گرم این مرد بزرگ و نفس گرم این مرد سمت خدایی شدیم الحمدلله خیلی‌ها بودند سال‌های قبل و الآن در جمع ما نیستند معلوم نیست چه می‌شود سید بن طاووس می‌گوید با ماه رمضان این طوری که با عزیز ترین عزیزت وداع می‌کنی این طوری وداع کن و ناراحت باش و خداحافظی کن و گریه کن و باز می‌فرماید یکی از کارهایی که خیلی خوب است این است که انسان در این روزهای ماه رمضان یک محاسبه‌ای بکند که تحولی در او ایجاد شده یا نه خدا رحمت کند امام رضوان الله علیه من یادم است این جمله را شاید مکرر می‌فرمودند که یک نشانه است اگر بخواهید ببینید روزه تان قبول شده است یا نه نگاه کنید به هر میزانی که تحولی در اخلاق شما روحیات شما پیدا شده رمضان در شما اثر کرده به همان مقدار روزه‌ی شما قبول شده اگر همان آدم اولی هستید همان آدم روز اول ماه رمضان هستید آن وقت فحش می‌دادید معاذ الله حالا هم فحش می‌دهید آن وقت بد اخلاقی می‌کردیم چقدر خانم‌ها شاکی اند چقدر آقایان شاکی اند چقدر بچه‌ها پدر مادر‌ها شاکی اند از دست هم دیگر که شوهر ما خانم‌ها پدر مادر ما اولاد ما بد دهان است بداخلاقی می‌کند اگر همان آدم روز اول ماه رمضان هستیم امیرالمومنین در نهج البلاغه می‌فرماید كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ (نهج البلاغه، حکمت 145) عطش یک گرسنگی تشنگی است امام فرمود به هر مقدار تحول در تو ایجاد شد به همان مقدار روزه قبول شده الآن حساب کنیم روز 27 ام است بسم الله آدم روز اولیم یا نه اگر روز اول به حرام می‌رسیدیم فاصله می‌گرفتیم یا الآن فاصله مان بیشتر شده؟ ماه رمضان این همه دعاها شب‌های قدر آثارش بوده خیلی عوض شدیم تکان خوردیم الآن طرف حرام دیگر نمی‌رویم کاری با مال حرام نداریم مالمان را پاک کردیم حلال شده اخلاقمان عوض شده برخورد اجتماعی مان خوب شده کینه‌ها از دل بیرون رفته با کسی قهر بودیم صلح کردیم دیگر از هیچ کسی کینه‌ای به دل نداریم اگر این است به هر مقداری که این تحولات در ما ایجاد شده باشد روزه‌ی ماه رمضان ما قبول است ان شاء الله که حداکثر استفاده را از این ماه ضیافت الله برده باشیم
شریعتی: ان شاء الله خیلی ممنون دوستان عادت کردند در این مدتی که ما خدمتشان بودیم مهمان سفره‌ی قرآن کریم بودیم امروز روز 27 ام ماه مبارک است و نکات جزء 27 ام قرآن کریم را حاج آقای حسینی خواهند فرمود
حاج آقا حسینی: من چند آیه ترجمه می‌کنیم تفسیر قرآن خیلی بالاتر از این حرف هاست ما چند جمله ترجمه را از این آیات عرض می‌کنیم بسم الله الرحمن الرحیم سوره‌ی مبارکه‌ی طور صفحه‌ی 523 من یک تشکری هم می‌کنم از همه‌ی عزیزانی که طرح قرآن‌ها را در خانه‌ها اجرا کردند پیاده کردند زحمت کشیدند انصافا طرح بسیار بسیار ارزشمندی بود ان شاء الله که بعد از ماه رمضان هم ادامه داشته باشد «بِسمِ ‌اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم، وَالطُّورِ، وَكِتَابٍ مَسْطُورٍ، فِی رَقٍّ مَنْشُورٍ، وَالْبَیتِ الْمَعْمُورِ، وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ، وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ» (طور/6-1) شش قسم دیگر مجال نیست من قسم‌ها را یکی یکی توضیح دهم خدا بعد از شش قسم «إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ» (طور/7) خدا شش قسم می‌خورد که به ما بنده‌ها بگوید عذاب است «إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ» ما له من دافع هیچ کسی نمی‌تواند این عذاب را از کسی که باید عذاب شود دفع بکند «يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاء مَوْرًا» (طور/9) آن روزی که آسمان‌ها به حرکت در می‌آید «وَتَسِيرُ الْجِبَالُ سَيْرًا» (طور/10) کوه‌ها به حرکت در می‌آید در قیامت نظام هستی به هم می‌خورد «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ» (تکویر/1) هر جایی از قرآن یک سلسله از حوادث قیامت بیان شده «فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ» (طور/11) آن روز به آن‌هایی که دروغ گفتند عذاب مهیاست مکذبین چه کسانی هستند در میان این همه گناه خدا این گناه را نام می‌برد بعد از شش قسم «الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ» (طور/12) آن‌هایی که در سخنان باطل غور سخنان باطل اند مشغول لهو و لعب اند زندگی شان حرفشان کارشان به هر ترتیب رمضان برای همین است که رَحِمَ الله اِمْرَءً خدا رحمت کند آدمی که عَلِمَ مِنْ اَیْنَ وَ فی اَیْنَ وَ اِلی اَیْنَ یک کمی هم فکر کنید کجای دنیا هستید ایستاده اید واقعا ما گاهی غافل هستیم نگاهی کنیم بیست سی سال چهل سال از عمرمان گذشت کجای دنیا هستیم از کجا آمدیم کجا هستیم چقدر دیگر مهلت داریم روال طبیعی چقدر مهلت داریم روی حوادث غیر طبیعی که امروز ما را احاطه کرده چقدر مهلت داریم همه اش دنیا بازیچه نیست قرآن می‌فرماید «لَوْ أَرَدْنَا أَن نَّتَّخِذَ لَهْوًا» (انبیاء/17) اگر دنبال بازیچه بودیم یک کار دیگری می‌کردیم انسان برای بازیچه آفریده نشده قرآن ویژگی‌های قیامت را بیان می‌کند «يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلَى نَارِ جَهَنَّمَ دَعًّا» (طور/13) این‌ها را می‌برند به طرف آتش قرآن تعبیرات مختلفی دارد در مورد این که چطور اهل آتش را به طرف آتش می‌برند یکی در سوره‌ی مبارکه‌ی حاقه است «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ» (حاقه/30) فردای قیامت اهل آتش «ثُمَّ الْجَحِيم صَلُّوهُ» (حاقه/31) در مورد بهشتی‌ها وقتی در باز می‌شود بهشتی‌ها می‌خواهند وارد بهشت شوند چقدر تحویل می‌گیرند سلام علیکم خوش آمدید اما برای جهنم «ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ» (حاقه/32) این یک بیان است یک بیان دیگر در سوره‌ی مریم در دخان است این‌ها هم «يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلَى نَارِ جَهَنَّمَ دَعًّا» (طور/13) دعا این طور نیست کسی را با احترام به جهنم ببرند به سختی در آتش می‌اندازند می‌گویند «هَذِهِ النَّارُ الَّتِي كُنتُم بِهَا تُكَذِّبُونَ» (طور/14) داستانی گفتیم یک بار دیگر بگوییم خدا رحمت کند مرحوم محدث قمی صاحب مفاتیح سوره‌ی یس را بعد از نماز شبش می‌خواند رسید به آیه‌ی «هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ» (یس/63) آن قدر گریه کرد این مرد بزرگ که دیگر نتوانست ادامه‌ی قرآن را بخواند تا اذان صبح گریه کرد این آیه را تکرار می‌کرد «هَذِهِ النَّارُ الَّتِي كُنتُم بِهَا تُكَذِّبُونَ» این همان آتشی است که می‌گفتید دروغ است.. افسحر هذا این سحر است «أَفَسِحْرٌ‌ هَذَا أَمْ أَنتُمْ لَا تُبْصِرُ‌ونَ، اصْلَوْهَا فَاصْبِرُ‌وا» (طور/16-15) صبر کنید یا صبر نکنید فرقی ندارد «سَوَاء عَلَيْكُمْ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» (طور/16).
شریعتی: وقایع و اتفاقات و حقیقتی که آن جا به وقوع می‌پیوندد بماند همین لحنش آدم را می‌کشد.
حاج آقا حسینی: بله خطابی که خداوند با اهل آتش دارد یک آیه‌ای را خواندیم بحثی داشتیم گاهی به جهنمیان وقتی التماس می‌کنند خدایا یک کمی یک روزی عذاب ما را تخفیف بده خطاب می‌شود ساکت شوید، به هر ترتیب خدا کسی را عذاب نمی‌کند هر چه از این جا همراهمان ببریم همان است. عزیزان کمی بیشتر عنایت کنند واقعا تا این جا ترجمه کردیم تقریبا هر کجای قرآن اگر از عذاب اهل آتش گفته بلا فاصله از وعده‌های بهشتی‌ها بیان می‌کند اگر از وعده‌ی بهشتی‌ها بیان کرده بلافاصله از وعده‌ی جهنمی‌ها یعنی همیشه انسان در خوف و رجا باشد هم بهشت را ببیند هم جهنم را امروز من دیدم گاهی یک حرف‌هایی زده می‌شود چرا مردم را می‌ترسانید این قدر عذاب برای چه می‌گویید خدا را چرا این طور معرفی می‌کنید خدا ارحم الراحمین است این قرآن است این نهج البلاغه‌ی امیرمومنان است حضرت فرمود الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ کسی فهمیده است که مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ (نهج البلاغه، حکمت 90) نه مردم را نا امید بکند بگوید بروید هیچ فایده‌ای ندارد فقط عذاب و آتش از رحمت خبری نیست نه این نشانه‌ی فهم و درک است نه این. این جا عذاب شدید را بیان کرد بلافاصله «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَعِيمٍ، فَاكِهِينَ بِمَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ وَوَقَاهُمْ رَبُّهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ» (طور/18-17) آن عذاب آتش این هم نعمت بهشتی «كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» (طور/19) خیلی پیام دارد آن جا می‌فرمود جهنمی‌ها این عذاب از «بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» است بهشتی‌ها «كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» این پاداش شماست این هم عذاب آن هاست نتیجه این که از این جا همراه خودمان بردیم «مُتَّكِئِينَ عَلَى سُرُرٍ مَّصْفُوفَةٍ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ» (طور/20) ان شاء الله که بتوانیم از این باقیمانده‌ی ماه رمضان حداکثر استفاده را ببریم.
شریعتی: ان شاء الله همه مان اهل بهشت شویم به حق بهشت و آل بهشت. مشرف می‌شویم به محضر قرآن کریم سر قرار روزانه مان ان شاء الله بعد برمی‌گردیم در بخش دوم به رسم این ایام که در محضر حاج آقای حسینی بودیم از احکام خواهیم شنید که بسیار مورد استقبال دوستان قرار گرفته است. صفحه‌ی 507 قرار امروزه‌ی ماست آیات ابتدایی سوره‌ی مبارکه‌ی محمد صلی الله علیه و آله و سلم برمی‌گردیم لحظه لحظه‌ی زندگی تان منور به نور صلوات بر محمد و آل محمد باشد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سوره محمد (صلی الله علیه وآله وسلم)
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّـهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ ﴿١﴾ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ ﴿٢﴾ ذَلِكَ بِأَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْبَاطِلَ وَأَنَّ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِن رَّبِّهِمْ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّـهُ لِلنَّاسِ أَمْثَالَهُمْ ﴿٣﴾ فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّـهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَـكِن لِّيَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ ﴿٤﴾ سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ ﴿٥﴾ وَيُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا لَهُمْ ﴿٦﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّـهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ﴿٧﴾ وَالَّذِينَ كَفَرُوا فَتَعْسًا لَّهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ ﴿٨﴾ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللَّـهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ ﴿٩﴾ أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّـهُ عَلَيْهِمْ وَلِلْكَافِرِينَ أَمْثَالُهَا ﴿١٠﴾ ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلَى لَهُمْ ﴿١١﴾
سوره محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)
بسم الله الرحمن الرحيم
آنان که کفر ورزیدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند خدا اعمالشان را باطل و تباهساخت؛ (۱) و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند و به آنچه بر محمّد نازل شده که از سوی پروردگارشان حق است گرویدند، خدا گناهانشان را از آنان محو کرد و حالشان را اصلاح نمود. (۲) این به سبب آن است که کافران از باطل پیروی کردند، و مؤمنان از حق که از سوی پروردگار آنان است، پیروی نمودند. این گونه خدا برای مردم اوصافشان را بیان می کند. (۳) پس هنگامی که [در میدان جنگ] با کافران روبرو شدید، گردن هایشان را به شدت بزنید تا آن گاه که بسیاری از آنان را با سختی و غلظت از پای درآورید، در این هنگام [از دشمن اسیر بگیرید و] آنان را محکم ببندید، [پس از اسیر گرفتن] یا بر آنان منت نهید [و آزادشان کنید]، یا از آنان [در برابر آزاد کردنشان] فدیه و عوض بگیرید تا آنجا که جنگ بارهای سنگینش را بر زمین نهد. این است [فرمان خدا]؛ و اگر خدا می خواست [خود بدون فرمان جنگ] از آنان انتقام می گرفت [ولی به جنگ فرمان داد] تا برخی از شما را به وسیله برخی دیگر بیازماید، و کسانی که در راه خدا به شهادت رسیده اند، خدا هرگز اعمالشان را باطل و تباه نمی کند. (۴) [خدا] آنان را به زودی [به سرمنزل خوشبختی و کرامت] هدایت می کند و حالشان را اصلاح می نماید؛ (۵) و آنان را در بهشتی که در دنیا به آنان شناسانده در می آورد. (۶) ای مؤمنان! اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می کند و گام هایتان را محکم و استوار می سازد؛ (۷) و بر کافران هلاکت و نابودی باد و [خدا] اعمالشان را باطل و تباه ساخت. (۸) این برای آن است که آنان آنچه را خدا نازل کرده است خوش نداشتند، پس خدا هم اعمالشان را تباه و بی اثر کرد. (۹) آیا در زمین گردش نکردند تا با تأمل بنگرند که سرانجام کسانی که پیش از آنان بودند، چگونه بود؟ خدا آنان را درهم کوبید و نابود کرد و نیز برای این کافران همانند آنان [عذابی قطعی و ثابت] است. (۱۰) این [پیروزی مؤمنان و نابودی کافران] به سبب این است که خدا سرپرست و یاور کسانی است که ایمان آورده اند، و کافران را سرپرست و یاری نیست. (۱۱)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: خیلی ممنون از همراهی و همدلی شما پیام‌ها و الطاف شما به ما می‌رسد ولی این را بدانید ما همچنان در این مسیر محتاج دعای خیر شما هستیم. حاج آقای حسینی وقت در اختیار شماست.
حاج آقا حسینی: خواهش می‌کنم ما ماه رمضان احکام گفتیم بینندگان هم خیلی استقبال کردند اجازه بدهید چون در روزهای پایانی ماه رمضان هستیم و در آستانه‌ی عید فید من چند مسئله در مورد زکات فطره بگویم. خیلی خیلی ساده می‌گویم زکات فطره یعنی این که ما در غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان برای خودمان و هر کسی که نان خور ما است من دو تا فرزند دارم سه فرزند دارم پنج فرزند دارم عیال خودم کسانی که نان خور من هستند تحت تکفل من هستند ممکن است پدر مادر برادر من هم باشد برای هر کدام از این‌ها سه کیلو نفری سه کیلو گندم برنج از این چیزها بدهم به فقیر. خودم هستم فرض کنید با پنج نفر می‌شویم شش نفر شش تا سه کیلو برای این که خیلی ساده کنیم مثلا گندم را حساب کنیم سه کیلو گندم پنج هزار تومان پنج هزار تومان برای هر نفر من و همسرم و فرزندانم جمعا می‌شویم شش تا و شش تا پنج هزار تومان سی هزار تومان این را می‌گویند زکات فطره حتما باید گندم باشد برنج باشد هر کدام را خواستند می‌توانند انتخاب بکنند ولو خودشان برنج مصرف کردند البته مستحب است شما که برنج بیشتر غذایتان برنج بوده شش کیلو برنج حساب کنید سه کیلو نفر برای شش نفر سه کیلو بهتر است از برنج حساب کنید اما الزامی ندارد اگر از برنج حساب کردند برنج کیلویی چقدر است آن را حساب کنند هر کدام را حساب کردند فرقی ندارد پس خودمان و کسانی که نان خور ما هستند تحت تکفل ما هستند چه این جا باشند چه نباشند ممکن است پسر من تحت تکفل من است ولی سرباز است در یک شهرستان دیگر است دانشجو است در یک شهرستان دیگر است ولی تکفل من است وظیفه‌ی زکات فطره اش با من است این جا هم می‌شود خود کالا را داد هم پولش را داد باید به فقیر داد. پولش هم مشکلی ندارد ولی باید حتما به فقیر داد من تقاضایی دارم آن است که الآن رسم است در همه‌ی مساجد جمع آوری می‌کنند زکات فطره را روز عید فطر خیلی کار خوبی است نمی‌گویم این کار نباشد ولی این را ما بارها گفتیم چرا ما یادمان می‌رود چرا نمی‌خواهیم یک کمی به خودمان زحمت دهیم لَا صَدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتَاجٌ (الاختصاص، ص 219) اگر در خویشاوندان من کسی فقیر است صدقه به بیگانه نمی‌رسد نه واجب النفقه‌ها اگر یک وقت واجب النفقه‌ی من هستند که باید با هزینه‌ی خودم بدهم اما نه من برادری دارم خواهری دارم برادرزاده‌ای عمو عمه‌ای دارم دختر خاله‌ای دارم نیاز مالی دارد چرا من این پول را بریزم در صندوق صدقات چرا بدهم فردا در مسجد صندوق‌هایی که جمع می‌کنند چرا می‌خواهیم کارخودمان را آسان کنیم من بارها گفتم امام رضوان الله علیه یکی از یادگارهایشان کمیته‌ی امداد است سر هر کوچه‌ای کمیته‌ی امداد است ما پول بریزیم در این صندوق اگر در خویشاوندان بستگان خانواده هیچ فقیر ندارید پول را بریز در صندوق اگر نداری نریز مستقیم به ارحام بدهید گفتم این مثل گاهی درست است چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است مثال درستش این جاست جایش این جاست تقاضا می‌کنم زکات فطره‌ها را حتما نگه دارند اگر ارحام غیر واجب النفقه‌ها خویشاوندان نیازمند هستند حتما به آن‌ها بدهند نمی‌شود پول مسجد داد و تعمیر مسجد و حسینیه و مدرسه و این‌ها جایز نیست پس بنابراین هم مال خودمان را می‌دهیم مهمان اگر برای ما آمد اگر مهمان قبل از غروب روز آخر ماه رمضان بر ما وارد شد و افطار را پیش ما بود آن را هم گفتند حساب بکنند زکات فطره‌ی آن را هم حساب بکنند خیلی زیاد نمی‌شود. آن هم همین مقدار است برای هر مهمانی سه کیلو برای هر مهمانی پنج هزار تومان اگر قبل از افطار آمدند البته نوعا مردم احتیاط می‌کنند روز آخر ماه زودتر هم کسی را دعوت نمی‌کنند یک وقت ماه رمضان جا به جا می‌شود نه این طور نیست اگر بدهند باز هم زکات فطره که ثواب دارد. مسئله‌ی دیگر این که دوستانی که سادات هستند سید می‌تواند زکات فطره اش را به هر کسی بدهد مشکلی ندارد به هر فقیری چه سید باشد چه غیر سید. ولی شما که سید نیستید شما نمی‌توانید به سادات فقیر بدهید می‌توانید به غیر سادات فقیر بدهید این را این طور با اجازه‌ی شما مثال زدم که هیچ ابهامی نباشد بنده می‌تواند به هر فقیری بدهم چه سید چه غیر سید ولی آقای شریعتی فقط می‌تواند به غیر سید بدهد. نکته‌ی دیگر این که فقیر آیا لازم است عادل باشد نه نمی‌خواهیم پشت سرش نماز بخوانیم که عدالت آن طوری شرط نیست گفتند فقیری هم نباشد که علنی مرتکب فسق و فجوری شود خبر داریم فقیری دنبال یک کار حرامی است نه زکات فطره را به آن‌ها ندهیم مسئله‌ی دیگری که باز لازم است یادآوری کنیم به یک فقیر کمتر از یک صاع ندهیم. بالاخره به نظرم فقیر هم بخواهد به نوایی برسد مثلا بخواهیم خیلی احتیاط بکنیم اگر حساب کردیم سه کیلو گندم شد پنج هزار تومان به یک فقیر کمتر از پنج هزار تومان ندهیم این پنج هزار تومان را اگر به زحمت چهار پنج نان به او بدهند. مسئله‌ی دیگر این که اگر کسی بگوید فقیرم کافی است؟ هر کسی آمد دم مسجد من فقیرم بده زکات را نه هر کسی ادعای فقر بکند کافی نیست این زکات واجب است شوخی ندارد شما بدهید به فقیری او فقیر ندارد ذمه‌ی شما بری نشده بنابراین باید مطمئن باشید فقیر است بهتر این است که به فقیر ارحام نداریم اگر در خویشاوندان هیچ چیز فقیر ندارید روز عید فطر رفتید مسجد بدهید صندوق‌هایی که جمع می‌کنند یا کمیته امداد. لازم نیست به فقیر هم که می‌خواهیم بدهیم برادر من برادر زاده‌ی من که فقیر است بگویم من جمع کردم زکات فطره ام را می‌خواهم به تو صبر کن نیت کنم شما هم نیت کن نه دیگر آبرو ریزی نکن پول را به عنوان یک هدیه یک جوری برسانید کافی است لازم نیست که تصریح بکنید که این زکات فطره است قبل از رمضان هم می‌شود به فقیر بدهند اما به نیت قرض قبل از عید فطر قبل از رمضان قبل از این که واجب شده باشد ما از قبل داده باشیم یا این که هنوز عید فطر نشده بدهیم قرض بدهیم وقتی عید فطر شد بگوییم آن قرض را نمی‌خواهد به ما بدهی این هم یک راهش است اگر عزیزان نماز عید فطر شرکت می‌کنند قبل از نماز عید فطر باید زکات فطره شان را یا پرداخته باشند یا کنار گذاشته باشند اگر نماز عید فطر شرکت نمی‌کنند تا ظهر وقت دارند من باز هم بگویم علت این که ما می‌رویم مسجد و کمیته فوری می‌دهیم از خویشان خودمان غافل می‌شویم فکر می‌کنیم این پول حتما باید از ما جدا شود این پول را چند نفر هستید شش تا پنج هزار تومان شد سی هزار تومان این سی هزار تومان را بگذار گوشه‌ی لباست یک کناری بنویس رویش زکات فطره است که اشتباه نشود فردا می‌روی سراغ ارحامت به آن‌ها می‌دهی این که حتما باید این پول از ما جدا شود تا نماز عید ما قبول باشد نه پول را کنار هم بگذاریم همین که کنار بگذاریم کفایت می‌کند. در این تصرف نکنیم وقتی کنار گذاشتیم
شریعتی: زکات فطره را آن‌هایی باید بدهند که روزه گرفتند
حاج آقا حسینی: نه سوال خوبی است نه کسی مریض بوده روزه نگرفته ربطی به روزه نداره مسافر بوده یا کسی اصلا روزه نگرفته زکات فطره واجب است بر همه واجب است ولو اصلا گفتند ما ماه رمضان حال روزه نداریم روزه کار سختی است خدا برای چه روزه را واجب کرده ولی زکات فطره اش را باید حتما بپردازد.
شریعتی: برای بچه ها
حاج آقا حسینی: فرق نمی‌کند این که شما اشاره کردید هر کسی که غروب روز آخر ماه رمضان نان خور ما باشد فرض کن یک فرزندی غروب روز آخر ماه رمضان به ما عنایت کرد این می‌شود جزء همین‌هایی که باید زکات فطره شان را حساب کنیم یک ساعت است به دنیا آمده همین یک ساعت که آمد باید زکاتش را بدهید البته خدا روزی اش را همراهش می‌آورد ولی فرقی ندارد کوچک باشد بزرگ باشد عاقل باشد غیر عاقل باشد هر کسی که نان خور ما است زکات فطره اش بر ما واجب است
شریعتی: خیلی نکات خوبی را شنیدیم
حاج آقا حسینی: من چند مسئله‌ی دیگر را می‌گویم در سوالات زیاد هفته‌های گذشته بود بعضی‌ها سوال کردند در ماه رمضان ما می‌توانیم به پزشک مرد مراجعه کنیم یا نه ماه رمضان غیر ماه رمضان ندارد اگر شما به پزشک مرد مراجعه می‌کنید آن پزشک لازم است که به بدن شما تماسی داشته باشد لمس بکند اگر ضرورتی دارد بله اگر ضرورتی ندارد نه پزشک دیگری هست پزشک خانمی هست همین کار را می‌تواند انجام بدهد اگر نیازی است که حتما به این پزشک مراجعه کند این پزشک آقا است غیر از این وجود ندارد تخصص منحصر به فرد است کسی نیست اگر چاره‌ای نداریم می‌رویم مراجعه می‌کنیم الحمدلله در بسیاری از رشته‌ها خانم‌ها با تخصص‌های بالا است چه نیازی است به پزشک مرد مراجعه کنیم. اگر غیر از این کس دیگری نیست اگر مراجعه کردیم آن پزشک اگر با نگاه کردن مثلا ناراحتی پوستی است با نگاه کردن تشخیص می‌دهد نباید تماس بگیرد اگر با تماس تشخیص می‌دهد نگاه بکند باور کنید از بس این مسائل ما از این‌ها فاصله داریم شاید بعضی‌ها خنده شان بگیرد این دیگر چه می‌گوید اگر با نگاه کردن پزشک من نمی‌دانم این حرف از کجا در آمد یک وقت من باورهای غلط را گفتم معروف هم شده که می‌گویند پزشک محرم است چه کسی گفته پزشک محرم است کجاست؟ به چه کسی محرم است؟ به خانم خودش محرم است خانم است به شوهر خودش محرم است
شریعتی: در صورت ضرورتی که شما گفتید
حاج آقا حسینی: رساله‌ها نوشتند الآن ناراحتی پوستی دارد اگر با نگاه تشخیص می‌دهد حق ندارد دست بزند اگر با دست زدن تشخیص می‌دهد حق ندارد نگاه بکند اگر دین این قدر دقیق است محدوده اش را هم باید رعایت کرد ما بگوییم این‌ها را نگوییم ما مقصر هستیم خیلی‌ها را ما مقصر بودیم نگفتیم متاسفانه یواشکی بگوییم که نه در پزشک خانم یا آقا فرق نمی‌کند در تزریقات رعایت نمی‌کنند یک آمپول می‌خواهد تزریق بکند فوق تخصص تزریقات نمی‌خواهد که حتما مرد برود سراغ زن یا زن برود سراغ مرد یک تزریق نداریم برویم یک جای دیگر دو قدم برویم درمانگاه دیگر تزریقاتچی همجنس خودمان پیدا کنیم پزشک محرم نیست مراجعه به پزشک هم اگر چاره‌ای نیست برویم آن هم با همان محدوده‌هایی که عرض کردیم یک مسئله‌ی دیگر را خیلی‌ها سوال کردند اساسش از باورهای غلط است می‌گویند اگر زن و مرد شش ماه از هم جدا باشند دعوا کردند خانم رفته خانه‌ی پدرش این‌ها خود به خود طلاق اند دیگر طلاق نمی‌خواهند باور کنید یک موردی آمده بود پیش من برای ازدواج جدی عرض می‌کنم فکر نکنند فرضی می‌گویم. یک خانمی آمده بود برای ازدواج ما وقتی می‌خواستیم عقد بخوانیم از خانم سوال کردیم شما ازدواج قبلی نداشتید گفت چرا گفتیم از آن ازدواج قبلی تان طلاق گرفتید گفت نه گفتم طلاق نگرفتی چطور می‌خواهی ازدواج کنی گفت نه حاج آقا شما نمی‌دانی ما الآن دو سال است از هم جدا هستیم گفتم دو سال جدایی این شد طلاق؟ الآن مشهور است در خانم‌ها شش ماه اگر زن و شوهر از هم جدا شوند خود به خود طلاق است می‌روند دوباره ازدواج می‌کنند چه مصیبت‌هایی دوباره پیش می‌آید عواقبش خیلی عجیب است مسئله‌ی دیگری که خیلی تذکرش مهم است در این باقیمانده‌ی ماه رمضان هم فرصت خوبی است من تقاضا می‌کنم این زیبنده‌ی ما نیست ما یک نماز می‌خواهیم بخوانیم یک حمد و سوره من یک وقتی روحانی کاروان حج بودم این‌ها را بگوییم گلایه‌ی روزهای آخر ماه رمضان را بگوییم دویست زائر داشتیم هشتاد درصد می‌آمدند حمد و سوره‌ها را می‌خواندند مشکل داشت زیر و زبر را غلط می‌خواندند در نماز ما دو چیز واجب است رعایت کنیم اعراب را درست بخوانیم دوم مخارج حروف را من حساب کردم در کل نماز ما هفت کلمه است هفت حرف است که باید مخارج را یاد بگیریم یعنی واقعا ما نمی‌توانیم مخارج هفت حرف را یاد بگیریم تا می‌گوییم می‌گویند چرا سخت می‌گیری بگذار نماز بخوانیم. کل حروف عین و غین و ذال و طا و صاد و ضاد و حاء است یعنی نمی‌توانیم مخارج این هفت حرف را یاد بگیریم؟ می‌روید مسجد بگویید کسی که حمد و سوره اش خوب است تجویدش خوب است البته رعایت تجوید لازم نیست ولی مخارج حروف را حتما باید رعایت کرد مخصوصا در این فرصتی که داریم دختر پسرها جوان‌ها تابستان وقتی که است من تقاضا می‌کنم آن وقت فقها فرموده اند اگر اصلاح نکرده حتما باید در نماز جماعت شرکت بکند اگر من حمد و سوره ام را وقت داشتم اصلاح نکردم کوتاهی کردم باید بروم نماز جماعت که در نماز جماعت حمد و سوره‌ی ما بر عهده‌ی امام جماعت است
شریعتی: آن‌هایی که سواد ندارند همین طوری می‌خوانند عادت کردند چطور
حاج آقا حسینی: تلاششان را باید بکنند اگر واقعا دیگر نتوانستند «لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا» (بقره/286) اما ما الآن جوان ما چند زبان خارجه را بلد است به حمد و سوره که می‌رسد می‌گوید خیلی مخارج حروفش سخت است زبان‌های دیگر را یاد می‌گیریم زیر و زبر این چهار کلمه را می‌گویند سخت است یک مسئله‌ی دیگر هم در پیام‌ها بود عزیزان بدانند ما تک تک پیام‌ها را می‌خوانیم عزیزی نوشته من نمی‌خواهم پولم را در بانک بگذارم سود بگیرم خدا پدرش را بیامرزد می‌خواهم قرض بدهم به بستگانم ولی یک درصد کمی سود بگیرم دو درصد پنج درصد چهار درصد درصد کمی از بستگانم سود بگیرم اشکال دارد یا نه. سود گرفتن درصد کم و زیاد ندارد فرقی ندارد البته اسلام همین طوری که ربا را به شدت حرام کرده آن کسی که قرض می‌گیرد مستحب است روزی که می‌رود قرض را پس بدهد یک چیزی اضافه بدهد نه این که شرطی باشد مستحب است به عنوان یک عمل استحبابی اما اگر کسی شرط بکند که از اول درصدی می‌گیرم قطعا جایز نیست اگر مضاربه باشد اشکال ندارد در قواعد خودش اما در قرض الحسنه حتما جایز نیست. این را هم من زیاد دیدم باورهایی که آدم گرفتارش می‌شود منشأ اش کجاست باید بپرسیم. نجاست خون کم و زیاد ندارد من زیاد دیدم طرف مثلا دستش خونی است نمی‌شورد گفتم دستت خونی است نشستی گفت از شما بعید است چرا؟ این خونش کمتر از درهم است دو ریالی قدیمی است این مقدار مگر نشنیدی این مقدار خون اشکال ندارد خون کمتر از درهم کمتر از دو ریالی که گفتند اشکال ندارد برای نماز در لباست باشد در بدنت باشد نماز اشکال ندارد اما نجاست خون یک سر سوزن باشد نجس است روی دست صورت هر کجا باشد نجاست خون با معفو بودن در نماز را قاطی نکنند نجاست یک سر سوزن خون جایی نمی‌رود در نماز خون کم بدن ما لباس ما مجموعا به اندازه‌ی دو ریالی قدیمی یک بند انگشت خون دارد برای نماز ما اشکالی ندارد ولی نجس بودنش جای خودش است. یک مسئله‌ی دیگری همه که مکرر دوستان در پیام‌ها تقریبا هر هفته داشتیم چون ما بخش احکام وارد نشده بودیم نگفتیم امروز من تاکید می‌کنم بحث سقط جنین است متاسفانه الآن آمارهایی که دارند می‌دهند در مورد سقط جنین نگران کننده است من می‌خواهم به عزیزان بگویم این آیه‌ی قرآن یادشان باشد «مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما اَحیا النَّاسَ جمیعاً» (مائده/32) کسی یک نفر را به قتل برساند مثل این است که تمام مردم عالم را کشته فکر نکنیم اگر بچه در رحم مادر است رفتیم سقط جنین کردیم این اشکال ندارد هنوز به دنیا نیامده
شریعتی: قبل از دمیدن روز و چهار ماه
حاج آقا حسینی: قبل از چهار ماه بعد از چهار ماه فرقی ندارد از نظر گناه ولی بعد از چهار ماه گناهش خیلی سنگین تر است این را تقاضا می‌کنم عزیزان جدی بگیرند یکی از بینندگان در پیام‌های همین هفته داشت پزشکان بعضی‌ها خیلی راحت می‌گیرند برای سقط جنین متاسفانه غیر قانونی هایش خیلی زیاد است من کاری به آن مسائل ندارم ما خود و خدا مادر گرانقدر یادش باشد سقط جنین «الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً» یک روایتی را یک موقعی گفتیم به پیامبر خدا خطاب کردند یک جنازه‌ای در فلان محل افتاده حضرت رفتند به آن محل ببینند چه است جنازه‌ای بود ولی معلوم نبود چه کسی کشته حضرت خیلی ناراحت شدند یک مسلمانی کشته شده قاتل هم پیدا نیست حضرت فرمود اگر خداوند به خاطر خون یک نفر تمام اهل آسمان و زمین سهیم باشند خدا تمام آسمان و زمین را عذاب بکند جا دارد ساده نگیریم راحت نگیریم سقط جنین را همین طور. حرمتش که جای خود دارد خیلی‌ها سوال می‌کنند ما این اشتباه را کردیم دیه اش چقدر است در رساله‌ها نوشتند بعد از انعقاد نطفه بیست مثقال طلا است اگر علقه شد چهل مثقال طلا اگر مضغه شد شصت مثقال طلا اگر هم گوشت دارد هم استخوان دارد هنوز روح دمیده نشده صد مثقال طلا اگر گوشت دارد ولی روح نیست استخوان تنها هشتاد مثقال اگر روح دمیده شد که بعد از چهار ماه شد هزار مثقال طلا بسم الله این از گناهش کم نمی‌کند گناهش جای خودش است حرمتش سر جایش است کسی بگوید این کار را می‌کنیم دیه اش را می‌دهیم این جبران آن نمی‌کند ولی یادشان باشد کشتن یک فرزند پنج ماهه چهار ماهه روح دمیده شده در شکم مادر سقط بکنند با کشتن یک آدم جوان سی ساله هیچ فرقی ندارد الآن اگر کسی بزند یک جوان بیست ساله را بکشد همه غصه می‌خورند اما اگر یک جنین را بکشند این چه فرقی دارد؟ دیه اش مثل دیه‌ی کامل است بنابراین این را تقاضا می‌کنم رعایت بکنند البته این که می‌گوییم مثقال مثقال شرعی با مثقال بازاری یک تفاوتی دارد که چهار پنجم مثقال بازاری است بعضی‌ها یک توجیهاتی برای خودشان دارند می‌گویند مشکلات اقتصادی داریم گرفتاری اقتصادی داریم بارداری ناخواسته بوده نمی‌توانیم اداره بکنیم من خواهش می‌کنم اگر مومن هستیم اگر متدین هستیم اگر پایبند شریعت هستیم سوال کنیم من نمی‌توانم این فرزندم را اداره اش بکنم می‌خواهم سقط کنم ما نباید قسم بخوریم که قطعا جایز نیست به این بهانه که من مشکل اقتصادی دارم یا یک خانمی نوشته شوهر من خیلی اصرار کرده اصرار بکند مجوز قتل نفس نمی‌شود مجور سقط جنین نمی‌شود یا حتی گفته مثلا رفتم سونوگرافی کردم می‌گویند این بچه مشکل جسمی دارد ناقص الخلقه به دنیا می‌آید بروید بپرسید ما که مجال نداریم بخواهیم تمام شئونش را بگوییم بروید بپرسید مسلم مسلم مسلم به شما گفتند در سونوگرافی قطعا به دنیا بیاید ناقص الخلقه است ببینید کسی مجوز سقط جنین را می‌دهد؟ چون بچه مشکلی دارد بیماری خواهد داشت ناقص الخلقه خواهد بود پس سقط کنیم؟ من در بعضی استفتائات دیدم یک آقایی سوال کرده بیماری را اسم برده که پزشکان گفتند این بچه به دنیا بیاید یک دو سه چهار پنج ده بیماری خواهد داشت آیا اجازه‌ی سقط جنین داریم فرمودند نه چندی پیش خانمی من را قسم داد
شریعتی: مجوز پزشکی می‌دهند بررسی می‌کنند
حاج آقا حسینی: مقید باشیم حداقل از مرجع تقلید سوالی کنیم خانمی در خیابان من را قسم داد که تو را به خدا این مسئله را در تلویزیون بده یک بچه‌ای بغلش بود شاید یکی دو ساله بود به قدری بچه‌ی خوب و زیبا با پدرش. پدرش گفت این بچه را ببین قبل از این که خانم ام این فرزند را زایمان بکند در دوران بارداری اش به ما گفتند این بچه این است چقدر عیوب دارد گفت ببینید هیچ مشکلی ندارد نمی‌خواهم در مسائل پزشکی وارد شوم بگویم شما اشتباه می‌کنید آن دستگاه درست گفته حرفم این است حداقل در هر موردی هر اقدامی می‌خواهیم انجام بدهیم یک سوال بپرسیم زنگ بزنیم به مرجع تقلید نرویم چون بچه ام نقص دارد چون سونوگرافی این طور شده پسر می‌خواستم دختر شده دختر می‌خواستم پسر شده مشکل مالی داریم این‌ها مجوز نیست این‌ها را جدی تر بگیریم عرض کردم شقوقش خیلی زیاد است مجال نیست عرض کنم مسئله را بپرسند و جدی بگیرند
شریعتی: خیلی خوب مثل همیشه احکام خوبی را شنیدیم و یاد گرفتیم وقت ما تمام شده حاج آقای حسینی دعا بفرمایند
حاج آقا حسینی: در این روزهای آخر ما یک بار دیگر با این دل‌های شکسته‌ی بینندگان ماه رمضان روزهای آخر دل‌ها خیلی آماده تر است برای دعا و برای اجابت پروردگار باز هم سه مرتبه این آیه‌ی شریفه را تقاضا می‌کنم خیلی‌ها التماس دعا گفتند «أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ» خدایا به حق محمد و آل محمد حوائج همه‌ی ملتمسین دعا مخصوصا عزیزانی که با آمین مخاطبین دل گرم اند برآورده به خیر بفرما مریض هایشان را لباس عافیت بپوشان گرفتاری هایشان را برطرف بفرما
شریعتی: الهی آمین خیلی ممنون گیرند همه روزه من گیسویت جویند همه هلال و من ابرویت از جمله‌ی این دوازده ماه تمام یک ماه مبارک است آن هم رویت. بهترین‌ها برای شما آرزو می‌کنیم قدر این لحظات باقیمانده‌ی ماه رمضان را بدانیم. بدرود‌ای ماهی که در آن آرزو‌ها به ما نزدیک شد.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group