94-05-27- حجت الاسلام والمسلمين حسینی - سیره عملی حضرت علی علیه السلام
موضوع برنامه: سیره عملی حضرت علی علیه السلام
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسینی
تاريخ پخش: 27-05-94
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
شریعتی: سلام میگویم به همهی شما خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز. خوشحالیم در این لحظات همراه شما هستیم خدمت حاج آقای حسینی سلام عرض میکنم
حاج آقا حسینی: عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همهی بینندگان خوب برنامه مثل همیشه پیامهای عزیزان را خواندیم در طول بحث به پیامها خواهیم پرداخت تک تک پیامها را مطالعه کردیم در ادامه خواهیم گفت
شریعتی: ان شاء الله امروز هم در خدمت شما هستیم
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم سوالات فراوانی بینندگان در برنامهی گذشته دارند من دلم میخواهد به آن پرسشها پاسخی بدهم ولی مقدمتا عرض میکنم چون امروز سوم ماه ذی القعده است و ماه ذی القعده به یک معنا ماه امام رضا علیه السلام است اول ماه ذی القعده به نام فاطمهی معصومه است کریمهی اهل بیت یازدهم این ماه ولادت امام علی بن موسی الرضا است بیست و سوم این ماه روایت شهادت امام رضا است که زیارت حضرت است و بیست و پنجم این ماه روز زیارتی امام رضا روز دحو الارض است در طول سال چهار روز است که روزه اش ممتاز است یکی بیست و پنجم ماه ذی القعده است مرحوم میرداماد یک کتابی دارند به نام رسالهی اربعة ایام این چهار روز ممتاز سال را در این رساله توضیح دادند وقتی رسیدند به بیست و پنجم روز ذی القعده روزه اش معادل شصت یا هفتاد سال است تعبیر ایشان خیلی عجیب است میفرماید اَفضَلُ الاَعمَالِ مُستَحَبَِه و آکد الآدَابِ المَسنُونَه از روزهی شصت سال یا هفتاد سال بالاتر در بیست و پنجم ذی القعده زیارت امام رضا علیه السلام است سالهای گذشته دیدم بعضی از عزیزان بیست و سوم به عنوان روایت شهادت امام رضا مشهد مشرف میشوند و بیست و چهارم برمیگردند در حالی که غفلت میکنند اگر دو روز بمانند روز بیست و پنجم ذی القعده افضل از روزهی شصت ساله اش زیارت امام رضا علیه السلام است آخر ماه ذی القعده هم شهادت پارهی تن امام رضا امام جواد سلام الله علیه است ماه ذی القعده ماه امام رضا سلام الله علیه است تقاضا میکنیم کسانی که میتوانند کمک بکنند اگر خبر دارند کسانی هنوز مشهد مشرف نشدند بانی شوند آنها زائر شوند پیامهای زیادی داریم میگویند ما تا به حال یک بار مشهد مشرف نشدیم اگر ما یک بار به جای مشهد خودمان همسایهای رفیقی دوستی مومنی را بفرستیم اگر او برود با دل شکسته دعا بکند از زیارت ما بالاتر و با ارزش تر است یک همتی میخواهد حتما امام رضا علیه السلام هم کمک خواهد کرد. ماه ذی القعده اول ماههای حرام است سه ماه حرام پیوسته است ذی القعده ذی الحجه و محرم یکی هم ماه رجب که جدا است ما سه روز است وارد ماه حرام شدیم گاهی هم تذکر دادیم گفتیم مواظب باشید آنهایی که وسایل نقلیه شان بیمه ندارد بیمه مضاعف است آدم دلش میسوزد ماه ذی القعده و ماه حرام است احتیاط بکنند ما چند چیز را در قرآن داریم که قرآن تعبیر به حرام کرده یعنی حرمت خاصی دارد یکی مسجد الحرام یکی بیت الله الحرام است یکی شهر مکه یکی مشعر الحرام یکی هم چهار شهر حرام «شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» (بقره/ 144) «جَعَلَ اللَّـهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ» (مائده/ 97) «هَـذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَا» (نمل/ 91) «فَاذْكُرُوا اللَّـهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ» (بقره/ 198) «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّـهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّـهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ» (توبه/ 36) خدا رحمت کند در کتاب مراقبات مرحوم آیت الله ملکی تبریزی که ما بارها تقاضا کردیم عزیزان حتما داشته باشند کتاب را مطالعه بکنند ایشان ماه به ماه اعمال را ذکر کردند چه مراقبتهایی را در ماهها داشته باشیم این کتاب حتما در خانههای ما باشد مطالعه بکنیم ایشان یک تعبیری دارد میفرماید چرا به ماههای حرام میگویند ماه حرام به خاطر این که جنگ با کفار حرام است اگر مسلمانها جنگی داشته باشند حتی با کافر جنگ حرام است باید ماههای حرام تعطیل بکنند آن وقت میفرماید اگر ماه محرم جنگ با دشمن حرام است جنگ با مومنین با خدا جایز است؟ یک کمی بیاییم نمیشود اسمش را بگوییم ذی القعده آمد آمد که آمد به ما چه ربطی دارد چه فیضی از ذی الحجه بردیم بحث بسیار خوبی که حاج آقا فرحزاد دارند عملی کنیم جنگ با دشمن حرام است مسلمانها اگر درگیر جنگ با کفار باشند باید در ماه حرام متوقف بکنند از سر صلح و آشتی و صفا و صمیمیت با مومنین باشیم فصل توبه است فصل بازگشت به خداست ماه ذی القعده در پیامها شاید ما هیچ هفتهای بدون استثناء نداریم که عدهای از بینندگان پیام نداده باشند که ما گناهی مرتکب شدیم نمیدانیم خدا میآمرزد یا نه اگر از ماه رمضان استفاده نکردیم ماه ذی القعده فصل توبه و نماز است یک نمازی هم است یک شنبههای ماه ذی القعده مرحوم سید بن طاووس در اقبال حدیث را نقل کردند پیامبر خدا روز یک شنبهی ماه ذی القعده خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ع اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ مَرَّةً ثُمَّ اسْتَغْفِرُوا سَبْعِينَ مَرَّةً (اقبال الاعمال، ص 614) آمدند پیش مردم فرمودند چه کسی دلش میخواهد توبه بکند بینندگان گوش بکنند تا ما پیامی نداشته باشیم که بگویند یقین نداریم خدا ما را آمرزیده دو روز پیش گذشت ولی یک شنبههای دیگر مهلت است فرقی نمیکند کدام یک شنبه کدام هایتان میخواهید توبه بکنند همه گفتند همهی ما میخواهیم توبه کنیم توبهای که خدا بپذیرد حضرت فرمودند غسل کنید بعد از غسل وضو هم بگیرید غسل کفایت از وضو نمیکند دو دو رکعت بخوانید اگر وقت بگذارند برای نماز فکر نمیکنم یک ربع وقت ببرد ولی ببینید چه آثاری دارد مثل نماز صبح فقط یک تفاوتی که دارد این است که بعد از حمد سورهی توحید را سه مرتبه میخوانند سورهی معوذتین فلق و ناس یک بار میخوانند خیلی ساده است از رو هم بخوانید اشکالی ندارد نماز که تمام شد هفتاد مرتبه ذکر استغفار دارد بعد دعای یک سطری دارد لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه العلىّ العظيم يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ فقط من نیستم گناه همهی مومنان را به همه نگاه کنیم فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ. این نماز به این آسانی است در پایان این چهار رکعت این اذکار را بگوید آثارش این است که اولا رسول خدا فرمودند این نماز هدیهای است که شب معراج خدا به من داده خدا از رسولش یک پذیرایی کرده ما یک مهمان عزیز داشته باشیم چقدر سعی میکنیم پذیرایی خوبی داشته باشیم مهمان رسول خدا میزبان پروردگار شب مهمانی شب معراج خدا خواسته به رسول خدا هدیه بدهد خدا این هدیه را شب معراج به پیامبر داده بعد پیامبر خدا فرمود مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ أُمَّتِي فَعَلَ هَذَا إِلَّا نُودِيَ مِنَ السَّمَاءِ يَا عَبْدَ اللَّهِ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَإِنَّكَ مَقْبُولُ التَّوْبَةِ مَغْفُورُ الذَّنْبِ هر کس بندهای از بندگان من این نماز را بخواند از آسمان ندا میشود چند مطلب گفته میشود واقعا عجیب است تفضل پروردگار و لطف پروردگار است یک نماز جماعت میخوانیم چقدر ثواب دارد مگر برای نماز جماعت چقدر زحمت کشیدیم فضل پروردگار است روز را از نو شروع کن خدا گذشته هایت را بخشید توبه ات را قبول کرد کسی پیام ندهد من شک دارم یقین ندارم خدا آمرزیده یا نه بعضی از گناهان را آدم شرم میکند در برنامهی عمومی اسم بیاورد هر گناهی که قابل تصور نیست بخشیده میشود حاجیها چند روز دیگر میرود حج بیت الله الحرام آن همه زحمت میکشند هجده عمل پنج عمل در عمره تمتع سیزده عمل در حج تمتع چقدر سختی مشکلات تمام این اعمال به عشق یک جمله است که غروب روز عرفه در روایت است خداوند به حاجیها خطاب میکند يَا عَبْدَ اللَّهِ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ آنهایی که دلشان میسوزد ما هم آرزوی حج داریم ما هم دلمان میخواهد زیارت امام رضا برویم از این بالاتر یک نمازی که بیست دقیقه کلا وقت میبرد پیامبر فرمود در شب معراج به من هدیه دادند اولین اثرش این است که از نو شروع بکن دوم بُورِكَ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِكَ وَ ذُرِّيَّتِكَ مبارک باد بر خودت بر نسل تو و اهل تو سوم خداوند فردای قیامت طلبکارهایت را راضی میکند ما طلبکاری داشتیم یادمان رفته غفلت کردیم اگر میشناسیم حتما باید همین جا انجام بدهیم یک وقت غفلت کردیم آیت الله مشکینی یادم است در روز عرفهای در صحرای عرفات ایشان ده دقیقه سخنرانی کردند فرمودند من حال نداشتم غیر از طواف واجب هیچ طواف دیگری بکنم فقط یک طواف مستحبی کردم گفتم خدایا این امانت پیش تو باشد فردای قیامت اگر طلبکاری آمد و من غافل بودم یادم رفته بود این ثواب طواف مستحبی را بدهم او را راضی کنم اگر کسی طلبکاری داشت خداوند طلبکار را راضی میکند تَمُوتُ عَلَى الْإِيمَانِ انسان با ایمان از دنیا میرود مهم ترین آرزوی ما عاقبت بخیری است خداوند پدر مادر را از تو راضی میکند آثار ششم که مهم ترین آثر است أَنَا الَّذِي آتِيكَ مَعَ مَلَكِ الْمَوْتِ ع أَنْ يَرْفُقَ بِكَ وَ لَا يَخْدِشَكَ أَثَرُ الْمَوْتِ جبرائیل ندا میکند موقع مرگ من میآیم سفارشت را به ملک الموت میکنم اینها همه اش تفضل است لطف و عنایت پروردگار است لازم است یاد آوری بکنیم این سوره را اول ماه ذی الحجه در نماز و واعدنا همه میخوانند ولی گاهی ما غفلت میکنیم «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً» (اعراف/ 142) از کی شروع شده ما با موسی قرار گذاشتیم سی شب مهمان ما بود موسی چهل روز به میقات رفت از اول ماه ذی القعده شروع شده این میقات اربعین موسی. این سی روز را قرار داشتیم ده روز هم از ماه ذی الحجه اضافه کردیم در روایت است موسی از خدا کتاب خواست که خداوند تورات را بر او نازل بکند به او فرمان رسید این سی روز را روزه بگیر در آن دههی آخر تورات بر حضرت موسی نازل شد بنابراین حتما بینندگان یا مفاتیح محدث قمی را ببینند یا مراقبات را ذی القعده مان یک تفاوتی هم داشته باشد آدم دلش میسوزد نکند بینندگان خوب سمت خدا که این همه مهر و محبت دارند آدم احساس میکند یک خانه و یک خانواده است هر کجا مشرف میشویم یا شهرها یک جوری مردم صمیمیت دارند با خدمتگزارانشان در این برنامه آدم احساس میکند یک خانواده است ما نباید یادآوری را فراموش بکنیم خدا رحمت کند مرحوم آیت الله قاضی ایشان استاد شخصیتهایی بوده مثل علامه طباطبائی مثل آیت الله بهجت مثل آیت الله آسید جمال گلپایگانی مثل غروی اصفهانی اول ماه ذی القعده که میشده یک دستورالعملی به دوستان و شاگردان میداده کتابی است به اسم آیت الحق این کتاب تخصصی است قلم قلم عمومی نیست مرحوم قاضی برای اول ماه ذی القعده دوازده دستور میداده دوازده تا را سریع میگویم شخصیتی مثل آقای قاضی شاگردانی مثل علامه طباطبائی داشتند اول ماه باید این دستورات را عمل میکردند یک قبل از هر چیز میفرمود واجب است بر شما توبه کنید آن هم با شرایطش اگر حق الناسی به گردن ما است در پرداختش باشیم اگر نمیتوانیم تصمیم بگیریم نگوییم ما توبه کردیم لازم نیست زیاد به ما میگویند که فلان نماز را در فلان کتاب نوشته اگر بخوانید معادل ده هزار نماز است آیا ما نماز قضا نداریم حتما داریم آن ثواب است حق الناس حق اللهی که به گردنمان است دوم نمازی که اشاره کردیم را سفارش کردند حتما بخوانید در دیداری که نمایندگان مجلس خبرگان داشتند با مقام معظم رهبری توصیه شان این دستورات مرحوم قاضی بود دستور دوم مراقبه و محاسبه است چطور یک کاسب هر شب میآید آخر شب حساب میکند یا دفترش را میآورد خانه کم و زیاد و سود و زیان را ببینیم کجای دنیا هستیم کجا داریم میرویم سوم عجیب است در میان این همه دستور سومین دستور آیت الله قاضی پرهیز از هتک حرمت مومن است آبروی مومن را نبریم یک داستانی از امام هادی است معروف است کسی آمد خدمت امام هادی حضرت فرمودند از فلانی که از دشمنان اهل بیت بود چه خبر داری گفت مگر خبر نداری نابود شد هلاکت رسید امام هادی بیست و چهار مرتبه این جمله را تکرار کردند الحمدلله که مظهر رحمت هستند حتی خوشحال نمیشدند گرفتار شود گفت مگر چه کرده با شما که این قدر خوشحال شدی فرمود میدانی با پدرم چه کار کرد دلش را سوزاند هتک حرمت کرد تهمت زد با پدرم کم آورد در بحث به پدرم امام جواد گفت به قیافه ات میآید مست باشی آن وقت امام هادی وقتی خبر شد این آدم به هلاکت رسیده بیست و چهار مرتبه فرمود الحمدلله واقعا مواظب باشیم اگر ما فکر کنیم مسلمانی با آبرو ریزی دیگران قابل جمع است اشتباه کردیم الآن متاسفانه خیلی رواج پیدا کرده یک وقتی من گفتم رفتیم دیدن دوستان گفتم از برادر شما چه خبر گفت برادرم مدتی است زندان است گفتم به چه مجوز شرعی به من گفتی زندان است قاضی رای داده محکوم شده رفته زندان یک وقت مفاسد عمومی است چیزهای مهمی است آنها را باید بدانند اتفاقا آنها نمیگوید الف ب جیم دال ه خ میگویند حالا یک برادری خطایی کرده اشتباهی کرده مجازاتش هم گفتند دو ماه شش ماه برود زندان به چه مجوزی به من گفتید که این آقا زندان است آبروی برادر این قدر حساس است یک روایتی داریم عجیب است مرحوم کلینی در کافی شریف مرحوم شیخ صدوق در امالی مفید نقل کرده من این حدیث را نوشتم بالای سرم زدم میترسیدم یادم برود امام صادق از رسول خدا نقل کرد فَاِنَّهُ مَن تَتَبَّعَ عَوراتِ المُؤمِنينَ تَتَبَّعَ اللهُ عَورَتَهُ، وَ مَن تَتَبَّعَ اللهُ عَورَتَهُ فَضَحَهُ وَ لَو في جَوفِ بيته (المحاسن، ج 1، ص 104) کسی دنبال عیوب مومنین برود همه عادت کردیم دنبال خبر داغ میگردیم پیدا نمیکنیم آبروی کسی را ببریم تیتر اول بکنیم در وایبر و واتساپ و این فضاها پخش کنیم کسی که دنبال عیوب مومنین باشد خداوند رسوایش میکند خدا دنبال عیوبش میشود رسوایش میکند ولو در پستوی خانه اش باشد خدا نکند یک وقت ما کاری بکنیم که مجازاتش این باشد که خدا ما را رسوا بکند یک وقت میرویم در خط کسی ممکن است نتوانیم بلایی سرش بیاوریم ولی اگر خدا بخواهد ما را رسوا بکند حتما این اتفاق خواهد افتاد در ماه ذی القعده اگر بیاید برود تمام شود آبروی مومن خیلی ارزان شده امروز ما کمبود اطلاعات دینی نداریم باورهای دینی مان ضعیف است اگر من باور کنم این حدیث را مرحوم شیخ انصاری در مکاسب آورده در مصادر قدیمی ما است ولی این که از مکاسب شیخ انصاری نقل میکنم میخواهم بگویم از فیلتر این شیخ رد شده در مکاسب گفته فردای قیامت نامهی بندهای را میدهند دستش نامه را که میخواند میگوید ما فکر میکردیم در دستگاه شما اشتباه نمیشود این پروندهی ما نیست ما مکه رفتیم نماز خواندیم هیچ کدام اینها نیست خطاب میشود اِنَّ رَبَّكَ لا يَضِلُّ وَ لايَنسى (جامع الاخبار، ص 147) خدا فراموش نمیکند خدا اشتباه نمیکند یادت است یک روزی آبروی هفتاد سالهی یک کسی را با یک کلمه بردی حسنات هفتاد ساله ات رفت چقدر مکه رفتی چقدر نماز اول وقت خواندی چقدر عزاداری کردی باور نداریم اگر باور داشتم با یک غیبت تمام حسناتم میرود خدا فراموش نمیکند دستگاه ما بایگانی اش اشتباه نشده تو با یک آبرو بردن تمام حسناتت را میبری چهارم انجام واجبات است خیلی در پیامها هست میگویند ما در واجباتمان کاهل هستیم پنجم نوافل به خصوص ایشان تاکید کردند به خصوص نماز شب یازده رکعت نافلهی شب ایشان فرمودند نوافل 51 رکعت اگر نتوانستید 44 رکعت اگر نشد کمتر از هشت رکعت نافلهی ظهر نباشد چند درصد ما نافله میخوانیم نماز ظهر را با زحمت میخوانیم اینها میفهمیدند چه بوده در این نوافل خدا رحمت کند در شوشتر عالم بزرگی بوده آیت الله جعفر شوشتری صاحب کتاب قاموس الرجال قبر این عالم در شوشتر مزار است مردم خیلی به ایشان اعتقاد داشتند واقعا هم جای اعتقاد است شرح نهج البلاغه دارد عزیزان میفرمود این پیرمرد اواخر عمر نمیتوانست نافله هایش را بخواند دو نفر بلندش میکردند کمک میکردند که نافله اش را ایستاده بخواند ما میگوییم حال نداریم من چندی پیش حرم بعد از نماز صبح و دعای ندبه سخنرانی داشتم اتفاقا آیت الله شبیری زنجانی نماز را میخواندند جمعیت که رفتند به مناسبت بحث نوافل را اشاره کردند گفتم کدام یک از ما مقید به نوافل هستیم گفتم همین آقایی که الآن تشریف برد آیت الله شبیری زنجانی قریب هشتاد نود سال عمرشان است تمام نوافلشان را مقید اند میخوانند هشت رکعت ظهر هشت رکعت عصر مغرب عشا دستور ششم تلاوت قرآن است فرمودند مخصوصا با صوت نیکو و با حزن چون در روایت هم داریم قرآن را حزین بخوانید یک حدیثی است پیامبر دیدند قرآن را عادی میخوانند فرمودند أینَ البُکاء گریه کجاست چرا قرآن اشک شما را جاری نمیکند فرمودند کمتر از یک جز نباشد هفتم ذکرهای روزانه مخصوصا سجدهی معروفه با ذکر یونسیه سجدهی معروفه بارها اشاره کردیم علما دستوراتشان این بود آدم در شبانه روز سجدهی طولانی داشته باشد و ذکر یونسیه را بگوید دستور هشتم زیارت ائمه علیهم السلام برای مجاورین آنهایی که نمیتوانند نیت که داشته باشند در این ثواب سهیم هستند رفتن به مسجد خواندن زیارت جامعهی کبیره نهم حتما بعد از نمازها تسبیح حضرت فاطمهی زهرا را ترک نکنید روایت داریم وقتی بنده نمازش را میخواند زود بلند میشود میرود خداوند به من خطاب میکند این بندهی من فکر میکند حوائجش به دست دیگری است به عجله رفت. در مساجد من رفتم نماز عشا تمام میشود ما مثلا دیر آمدیم میخواهیم نماز عشا را بخوانیم نماز عشایشان که تمام میشود احدی نیست مثل مسلم در کوفه شما امشب امتحان کنید هر مسجدی که میروید نماز عشا تمام شد چهار رکعت عشا قضا بخوانید دیگر احدی در مسجد نیست دهم دعای فرج برای ظهور حضرت حجت سلام الله علیه یازدهم دوازدهم جالب است تک بعدی نیست دستور یازدهم برای ماه ذی القعده ملاقات دوستان خوب است دوازدهم زیارت اهل قبور است به هنگام روز. آن هفته حاج آقای میرباقری اشاره کردند قبرستانها را از داخل بردیم خارج شهر یک وقت نترسیم بردیم بیرون آن جا که بردیم باغ و گل و گلستان کسی هم که رفت اصلا به فکر مرگ نباشد. این دوازده دستور را دوستان استفاده بکنند.
شریعتی: خیلی ممنون نکات خیلی خوبی بود استفاده کردیم از محضر شما ان شاء الله برمیگردیم ادامهی فرمایشات حاج آقای حسینی را هم میشنویم آیات ابتدایی سورهی مجادله را با هم میشنویم و تلاوت میکنیم صفحهی 542 لحظه لحظهی زندگی مان منور به نور قرآن و اهل بیت باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سورة المجادلة
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
قَدْ سَمِعَ اللَّـهُ قَوْلَ الَّتِي تُجَادِلُكَ فِي زَوْجِهَا وَتَشْتَكِي إِلَى اللَّـهِ وَاللَّـهُ يَسْمَعُ تَحَاوُرَكُمَا إِنَّ اللَّـهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ ﴿١﴾ الَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَائِهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَاتِهِمْ إِنْ أُمَّهَاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِي وَلَدْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنكَرًا مِّنَ الْقَوْلِ وَزُورًا وَإِنَّ اللَّـهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ ﴿٢﴾ وَالَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِن نِّسَائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ذَلِكُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿٣﴾ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِينًا ذَلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٤﴾ إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ كُبِتُوا كَمَا كُبِتَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَقَدْ أَنزَلْنَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ ﴿٥﴾ يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّـهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا أَحْصَاهُ اللَّـهُ وَنَسُوهُ وَاللَّـهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴿٦﴾
ترجمه:
بسم الله الرحمن الرحیم
به راستی خدا گفتار [زنی] را که درباره همسرش با تو گفتگو داشت و به خدا شکایت می کرد، شنید و خدا گفتگوی شما را می شنود؛ زیرا خدا شنوا و بیناست. (۱) کسانی از شما که با زنان خود «ظهار» می کنند [یعنی بر پایه فرهنگ جاهلی می گویند: تو نسبت به من به منزله مادرم هستی، پس آمیزش با تو بر من حرام ابدی است] زنانشان مادرانشان نیستند، مادرانشان فقط زنانی هستند که آنان را زاده اند، و آنان بی تردید سخنی ناپسند و دروغ می گویند و مسلماً خدا بسیار باگذشت و بسیار آمرزنده است. (۲) و کسانی که با زنانشان ظهار می کنند، سپس از آنچه گفته اند برمی گردند، باید پیش از آمیزش با هم برده ای [در راه خدا] آزاد کنند. این [حکمی] است که به آن اندرز داده می شوید، و خدا بر آنچه انجام می دهید، آگاه است. (۳) کسی که توانایی [آزاد کردن برده را] ندارد، باید پیش از آنکه با هم آمیزش کنند، دو ماه پی در پی روزه بگیرد، و هر که نتواند باید شصت مسکین را طعام دهد؛ این حکم برای این است که به خدا و پیامبرش ایمان آورید [و از فرهنگ جاهلی دوری گزینید]؛ و اینها حدود خداست. و برای کافران عذابی دردناک است. (۴) بی تردید کسانی که با خدا و پیامبرش دشمنی و مخالفت می ورزند، خوار و سرنگون می شوند، چنان که کسانی که پیش از آنان بودند، خوار و سرنگون شدند، و همانا ما آیات روشنی نازل کردیم، و برای کافران عذابی خوارکننده است. (۵) در روزی که خدا همه آنان را برمی انگیزد، آن گاه به اعمالی که انجام داده اند، آگاهشان می کند، اعمالی که خدا حساب همه آنها را برشمرده است در حالی که [آنان] آن را فراموش کرده اند، و خدا بر هر چیز گواه است. (۶)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: آیهی ششم صفحه «يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّـهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا أَحْصَاهُ اللَّـهُ وَنَسُوهُ وَاللَّـهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ» اعمالی که ما انجام دادیم ما فراموش میکنیم چند بدی چند گناه کردیم ولی خدا شماره اش را دارد اگر ما همین را باور کنیم میگویند کسی شروع کرد حساب کرد اگر من در هر روز یک گناه کرده باشم در ماه در سال چقدر میشود از هوش رفت اگر ما باور کنیم ما یادمان رفته خدا فراموش نکرده خدا هم گواه است بر همهی اعمال ما اگر این باورها در زندگی ما بیاید زندگی ما خیلی فرق میکند اگر بگوییم به به امروز که کاری نکردیم یک گناه مرتکب شدیم جمع کنیم چقدر میشود آن وقت در شصت سال چه خبر میشود
شریعتی: بسیار خوب یکی از اتفاقات خوبی که در برنامه میافتد پیامهای شماست که تشکر میکنم از فرد فرد کارشناسان که پیامها را مطالعه میکنند و رصد میکنند و مباحث بر اساس پیامهای شما تنظیم میشود امروز هم مباحث حاج آقای حسینی بر طبق پیامهای شما در ذیل سیرهی تربیتی امام علی علیه السلام است
حاج آقا حسینی: همان طور که شما فرمودید با این که بسیار از ما وقت میبرد ولی افتخار میکنیم حیات این برنامه پویایی این برنامه به این است که البته سهم عمده هم با تهیه کنندهی برنامه جناب آقای رکنی است ولی بینندگان یقین داشته باشند تک تک ما میخوانیم خیلیها سوال کرده بودند چون ما بحث خمس را اشاره کردیم که آیا میشود ما خودمان خمس را به فقرا بدهیم یا نه این مسئله را یک مرتبه برای همیشه عنایت بکنند ما دیگر تکرار نکنیم خمس دو بخش است سهم امام است و سهم سادات فقیر. در برابر زکات که به غیر سادات داده میشود سهم سادات مثلا فرض کنید الآن بنده ده میلیون خمسم است یعنی ده میلیون بیست درصدی که گفتیم یک پنجم اموالم است ده میلیون خمس من دو پنج میلیون است پنج میلیون سهم سادات و پنج میلیون سهم امام است پنج میلیون سهم سادات را حتما خودشان میتوانند بدهند به فقیر سیدی که میشناسند آن هفته گفتیم مرجع تقلیدی که نشسته یک جا از کجا خبر دارد سادات فقیر همهی دنیا کجا است اینها مرجع تقلید ایران که نیستند همهی دنیا هستند افغانستان است عراق است پاکستان است بنابراین این بخش پنج میلیون که سهم سادات فقیر است عدهای از مراجع مثل مرحوم آیت الله خویی آیت الله تبریزی آیت الله صافی آیت الله سیستانی میفرمایند پنج میلیون سهم سادات را نمیخواهد بیاورید پیش ما خودتان بین سادات تقسیم کنید به ما خبر ندهید نیازی نیست من بروم به مرجع تقلید به نماینده اش بدهم مثلا من بروم خدمت امام جمعه یک شهرستانی یک آقایی نمایندهی مرجع تقلید من است دفتر خود مرجع یا خود مرجع تقلید نشسته بروم بگویم پنج میلیون سهم سادات را میدهم خدمت شما نه عدهای از مراجع فرمودند خودتان بدهید حتی اگر عزیزان مقلد مرجع دیگری باشند میتوانند در این مسئله به فتوای این مراجع عمل بکنند یعنی اگر مقلد آیت الله عظمی خویی تبریزی باقی بر اینها هستند یا الآن مقلد صافی و سیستانی هستند میگویند خودتان بدهید اگر مقلد کسان دیگر هستند میتوانند از اینها تقلید بکنند زنجیرهی گستردهای که در بین جامعهی ما است ما بهتر سادات فقیر را میشناسیم نیازی به اجازه نیست از مراجعی که قائل نیستند میتوانند اجازه بگیرند اما ضرورتی نیست خیلیها نوشتند ما وقتی مراجعه میکنیم دفتر یک امام جمعهای در شهرستان دور دستی امام جمعه این قدر اجازه ندارد مانعی ندارد در این مسئله به فتوای این مراجع مثل آیت الله سیستانی رجوع بکنند و عمل بکنند البته ممکن است امام جمعهای در شهرستانی نمایندهی مرجع تقلیدی یا دفتر مرجعی چنین اجازهای در مبالغ زیاد نداشته باشیم به خود مرجع میتوان مراجعه کرد سوال دومی که خیلیها پرسیدند گفتند فرزند من واجب النفقه است میخواهم بدهم به دختر پسر واجب النفقه را نمیشود از این جا داد من باید نفقهی او را میدادم چرا نفقهی او را ندادم باید از اول میدادم جزء هزینهها است اگر من نفقهی او را میدادم نمیرسید به این که من پول اضافه داشته باشم چهار گروه واجب النفقهی ما هستند بعضی از مسائل را آدم دلش میخواهد هر روز هر هفته بگوید ما فقط همسر را بلد هستیم همسر دوم پدر مادر سوم فرزندان حتی اگر ازدواج کرده عروس دارم داماد دارم نوه دارم اگر نیاز مالی دارد و من میتوانم واجب النفقه است مادر بزرگ پدر بزرگ واجب النفقه است کار خیر نیست کار مستحبی نیست واجب است چهارم حیوان زبان بستهای که ما در خانه حبس کردیم کبوتر مرغ خروس گوسفندی دین میگوید چون حبس کردی واجب النفقه است آزاد کن «وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّـهِ رِزْقُهَا» (هود/ 6) تو که این گوسفند کبوتر را حبس کردی واجب است چهارمی را برای چه گفتم دینی که میگوید کبوتر خانه ات واجب النفقه ات است آن دین راضی است که همسرت معطل زندگی اش باشد؟ بنابراین نه خمس را به واجب النفقهها نمیشود داد به برادر خواهر عمو عمه دایی میشود داد واجب النفقه نیستند مسئلهی سومی که خیلیها سوال کردند بحث اشارهای کردیم به فضاهای مجازی گفتیم از زمینههای گناه است دست روی موضوع خیلی حساسی گذاشتیم دهها پیام در این زمینه داشتیم که این چه مصیبتی است یک بار دیگر بگویید بیشتر پیگیری بکنید خانوادههای ما از هم میپاشد خانمی میگوید به خدا قسم شوهر من وقتی میآید خانه تا اذان صبح بازی میکند بازی کلش که آن هفته اشاره کردیم یک وقت مخاطب ما کسی است که اینها را قبول ندارد که هیچ جُلُوسُ الْمَرْءِ عِنْدَ عِيالِهِ أحَبُّ اِلى اللَّهِ تَعالى مِنْ اعْتِكافٍ في مسجدي هذا (تنبيه الخواطر، ج2، ص122) مرد در خانه بنشیند بالاتر از این است که در مسجد النبی اعتکاف شود یک نماز در آن جا معادل ده هزار نماز است فرمود بروی پیش همسرت خانواده ات این افضل است خانمها حق دارند شکایت بکنند زیر یک سقف هستیم پسر خانم دختر آقا جدا هستند مسئلهی چهارمی که اشارهای کردیم خیلیها نوشتند بحث ماهوارهها است خیلیها گفتند این قدر نگران نباشید ماهوارههای استانی شبکههای استانی نمیتوانیم ببینیم یا نوشتند شبکههای مذهبی را میبینیم ما هنوز باور نکردیم قدرت و تسلط و وسوسههای شیطان را بر خودمان چه نیازی است شبکههای استانی را میخواهم چه کار بکنم توجیه است هجده شبکه بیست و دو شبکه رسانه دارد هر شبکهای میزنی فیلم و سریال اینها واقعا سر ما را گرم نکرده کم داریم میخواهیم استانی را ببینیم همین شبکههای مذهبی رسانه ملی را ببینیم اینها توجیه است ممکن است ما خودمان بر خودمان اطمینان داشته باشیم کسانی هستند ممکن است از آن سوء استفاده بکنند گناهش به گردن ما باشد مطلب بعدی این است که اشارهای کردیم به بحث مشروب خواری خیلی پیام داشتیم که دوباره مطرح کنید عدهای مبتلا هستند چه کار بکنیم روایتی داریم مرحوم شیخ طوسی نقل کرده در تذهیب واقعا عجیب است پیامبر فرمود مَن تَرَكَ الخَمرَ لغَيرِ اللّه سَقاهُ اللّهُ مِن الرَّحيقِ الَمخْتومِ ، فقالَ عليٌّ عليهالسلام : لغَيرِ اللّه ؟! قالَ : نَعَم واللّه ، صِيانَةً لنفسهِ (بحارالانوار، ج 79، ص 150) اگر کسی شراب را ترک بکند نه برای خدا برای غیر خدا برای سلامتی خودش خدا از فردای قیامت از نوشیدنیهای بهشتی نصیبش میکند اصحاب متوجه نشدند گفتند شما فرمودید لغَيرِ اللّه پیغمبر فرمود بله لغَيرِ اللّه دین حرفش این است که جامعه سلامت جسم و روح داشته باشد جامعهای که گرفتار الکل باشد سلامت ندارد شیطان قوی است چرا قرآن میفرماید «لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ» (نور/ 21) قدم به قدم ما را میبرد یک بار که چیزی نیست به جایی برنمیخورد سر یک سفره نشستیم دیگران خوردند به ما تعارف کردند همین آدم یک الکلی حرفهای میشود مثل سیگار مثال زدم عزیزان بیننده بپرسند اگر غیر از این بود خبر بود شما پیدا بکنید یک نفر سیگاری که روزی دو پاکت سیگار میکشد یک نفر بگوید من از روز اول با دو پاکت شروع کردم اگر چنین کسی سراغ دارید خبر بدهید امکان ندارد شما پیدا بکنید روز اول با یک پک بوده مشروب همین است فضاهای گناه همین است مطلب دیگری که بوده این است که شادیها هم است شادیها بیشتر مال روز دوشنبه حاج آقای فرحزاد است غمها مال ما است چقدر پیام داشتیم که دختر خانمهایی که پیامک دادند ما میخواهیم ازدواج بکنیم پدر مادرها مخالفت میکنند خواستگار میآید پدر مادر رد میکنند آن چیزی که در پیامها آمد را میشود به دو دسته تقسیم کرد این سوز دل ماست ان شاء الله مشکل و غم همه باشد حل کنیم یک خیلیها پدرها شرمندهی فرزندانشان هستند الآن بپذیریم فردا میخواهیم جهیزیه بدهیم چطور بدهیم در بحث جهیزیه دو سه مطلب یاد ما باشد اولا باید ازدواجها را ساده بگیریم خیلی پیچیده کردیم «إِنَّ اللَّـهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ» (رعد/ 11) خودمان سنتهای غلط را باید عوض بکنیم در یک شهرستانی بودم یک آقایی گفت میآیی روستای ما رفتیم روستا گفت دخترم تازه ازدواج کرده گفتم مبارک است چقدر جهیزیه برده گفت سی و سه میلیون واقعا الآن یک جهیزیهی دختر خانمی که در روستایی زندگی میکند واقعا 33 میلیون است چند روز پیش آقایی گفت دو دختر میخواهند ازدواج بکنند ما بانی شدیم شما بانی سراغ ندارید گفتم باشد اگر پیدا کردم یخچالش را تهیه بکند گفت باشد نوشتیم برای شما شش میلیون گفتم شش میلیون برای یخچال گفت دو یخچال فریزر قبول کردید دو سه میلیون گفتم مسلمان تو خودت روزی که ازدواج کردی دو نفر چنین یخچال فریزری داشتی گفتم من سراغ داریم الآن یخچال فریز خوب نمیخواهم بگویم ایده آل هفتصد و پنجاه هزار تومان است ما تا خودمان ساده نگیریم مشکل حل نمیشود خدا از آسمان نمیآید زمین مشکل ازدواج ما را حل بکند باید جهیزیه را آسان بگوییم دوم بحث قرض است تو خبر داری این پدر آبرومند است شرمندهی دخترانش است خواستگاران را جواب میکند برای این که پنج میلیون ندارد چرا قرض نمیدهیم قرآن میگوید «مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّـهَ قَرْضًا حَسَنًا» (حدید/ 11) قرض از صدقه بالاتر است این را باور نداریم اما سود بیست درصدی بانکها را باور داریم تشکیلات بزرگ نمیخواهد که همه به ما پیام بدهند ما واسطه شویم امکان ندارد اما خودمان به فریاد خودمان برسیم هر کدام در هر خانوادهای این تشکیلات را داشته باشیم یک نکتهای که بعضیها نوشتند این است که ما قرض دادیم پس ندادند ما دیگر پشت دستمان را داغ کردیم دیگر به کسی قرض ندهیم این طوری نیست من قبول دارم آن آقا بد کرده باید قرض شما را بدهد اما شما به خاطر این که یک بار یک میلیون تو را خوردند یک ثواب عظیم را از خودت دور نکن اگر همه بخواهند این فکر را بکنند هر کسی در عمرش قرض داده بخشی از قرضش برنگشته پس به کلی باید تعطیل کنیم مطلب آخر این است که مشکل مالی نداریم پدرم مادرم میگوید شما تحصیلاتت تا تمام نشود باید دکترایت را بگیری مهندسی ات را بگیری بعد نوشته من دکترا میخواهم چه کار کنم وقت ازدواج من است شما به پدر من بگویید بعد از ازدواجم ادامه تحصیل میدهم ان شاء الله همین چند پیام باشد این پیامها معمولا پیام جمع زیادی است اگر واقعا در جامعهی ما زیاد است کسانی که میخواهند ازدواج بکنند پدر مادرها صرفا به خاطر مسئلهی تحصیلی نمیپذیرند به نظر من این یکی از گناهان خیلی بزرگ است