يكشنبه 4 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-07-04-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی - مقام حجاج

موضوع برنامه: مقام حجاج
كارشناس: حجت الاسلام و المسلمين حسینی قمی
تاريخ پخش: 94/07/04

حجّت قبول نوبت قربانی تو شد * * * وقت سماع و سلسله جنبانی تو شد
احرام بسته‌اند ملائک به دیدنت * * * برخیز وقت آینه گردانی تو شد
چشم انتظار مانده طلوعی همیشه را * * * صبحی که وقت مشرق پیشانی تو شد
ذرات کائنات همه محو در تو‌اند * * * هستی هر آنچه هست همه فانی تو شد
با تو تمام عرش به جریان درآمده است * * * عالم مطیع لهجه‌‌ی قرآنی تو شد
احرام عشق بستی و از آن به بعد * * * چشم چقدر آینه بارانی تو شد
سرمست تا به بزم جهان پا گذاشتی * * * هر گوشه اشک ساقی مهمانی تو شد
قربانی تو چیست چه آورده‌ای بگو * * * از هر چه هست و نیست که ارزانی تو شد
قربانی تو هیچ کسی نیست جز خودت * * * حج‌ات قبول نوبت قربانی تو شد


شریعتی: سلام عرض می کنم خدمت شما هم وطنان عزیز این سمت خداست که با احترام تقدیم نگاه شما می شود تسلیت می گویم حادثه ی دل خراش منا را مخصوصا به همه ی بازماندگان جان باختگان این حادثه ی عظیم و دل خراش برای جان باختگان طلب مغفرت و علو درجات می کنیم و برای آن هایی که مصدوم شدند در این واقعه آرزوی عافیت داریم به برکت این ایام آن هایی که مفقود شدند و خبری از آن ها نیست به زودی پیدا شوند امروز حاج آقای میرباقری عزیز در نجف اشرف هستند و دعاگوی همه ی شما دوستان خوب، دعوت کردیم از حاج آقای حسینی عزیز که امروز خدمت شان باشیم و در مورد این اتفاقات صحبت بکنیم.
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خدمت همه ی بینندگان دارم این فاجعه ی بزرگ را به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام تسلیت می گویم، بسیاری از این ها زائرین مدینه بودند قبل مشرف شده بودند مدینه و حتما جمعی شان هم در آرزوی زیارت مدینه بودند که بعد از اعمال حج مدینه مشرف شوند زائر پیامبر بودند اگر برای انسان یک مهمانی بیاید و برای آن مهمان حادثه ای پیش بیاید صاحب عزا میزبان است به ساحت حضرت رسول و ولی عصر تسلیت عرض می کنیم همه ی ملت ایران و بازماندگان این قربانیان من تقاضا می کنم از همه ی بینندگان در آغاز سخن با تلاوت حمد و سوره ارواح همه ی این قربانیان سرزمین مقدس منا را شاد بکنند.
شریعتی: ان شاء الله روح همه شان شاد باشد و خداوند به بازماندگان صبر عطا بکند حادثه ی عظیم و سنگین و جان خراشی بود فکر نمی کنم کسی متاثر نشده باشد حادثه ای که نشان از بی کفایتی آل سعود دارد در مدیریت مراسم حج ان شاء الله شاهد این گونه حوادث نباشیم خدمت شما هستیم.
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم همان طور که اشاره فرمودید ما هر چه بگوییم از سنگینی این مصیبت واقعا کم است فکر می کنم این روزها فراوان بینندگان خوب سمت خدا و دیگر مردم ایران پای شبکه ها نشستند و این صحنه های دل خراش را که دیدند اشک ریختند متاثر شدند گریه کردند اشک زیادی از مردم ریخته شد عزیزان می دانند تازه همه ی صحنه ها در شبکه های ملی نشان داده نمی شود من یک عکسی را دیروز در یک سایتی دیدم خیلی دردناک بود خیلی مصیبت سنگین است همین که مردم می بینند فیلمی که مکرر نشان داده شد خیلی سنگین است ولی خیلی بدتر از این است عکسی دیدم نوشته بود شاید کوچک ترین زائر منا دختر بچه ای بود جنازه اش دست مادرش بود خیلی سخت است من حج مشرف شدم واقعا عجیب است انسان یک غربتی دارد آن جا به طور طبیعی همه هم باشند غریب است آدم من دیدم گاهی در بعضی از سفرها مثلا یک زائری 24 ساعت گم شده پیش می آید سالخورده ای یا بچه ای نه خانواده ی او نه همراه او من دیدم تمام آن کاروان به هم می ریزد در کاروان اگر 140 نفر هستند یک زائر گم شود این قدر صمیمی می شوند تمام کاروان به هم می ریزد اوقات ها تلخ می شود ناراحت اند با این که می دانند چیز مهمی شاید نباشد آن وقت شما حساب بکنید این جمعیت انبوه این حادثه ی بسیار سنگین که آمار مفقودین مجروحین جان باختگانش زیاد است فقط مردم ما نیست همه ی این ها حاجی بودند مسلمان بودند هر چه بگوییم کم گفتیم در عمق این فاجعه و مصیبت هیچ چیزی از جرم آل سعود کم نمی کند ما بحثی تقدیم می کنیم در مورد عظمت این حاجیان کارشان مقامشان لقاء الله شان اما چیزی از جرم حکام بی کفایت آل سعود کم نمی کند این نامردهایی که این روزها چند ماه است نیروهای زبده ی خودشان را بردند بسیج کردند در جنگ با مردم مظلوم یمن بمباران شبانه روزی هر طوری که می توانند آن وقت این وضعیت منا و آن هم وضعیت مسجدالحرام و کشتار قبلی من یادآوری می کنم این ها از حافظه ی مردم ما قطعا پاک نمی شود ششم ذی الحجه سالروز کشتار مردم زائر بیت الله الحرام است آن حادثه ی تلخی که چهارصد نفر زائر به شهادت رسیدند که امام اگر یادتان باشد فرمودند ما اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی گذریم الآن این چند ماهه مردم مظلوم یمن وقتی ماه رجب نزدیک شد تقریبا همه می گفتند شاید به احترام ماه رجب که اولین ماه از ماه های حرام است جدا از آن سه ماه حرام دیگر است خجالت بکشند و جنگ را متوقف بکنند نکردند ماه رجب تمام شد ماه شعبان تمام شد ماه رمضان آمدند خیلی ها گفتند به احترام ماه رمضان این ها دست می کشند رمضان تمام شد شوال آمد ذی القعده آمد همه گفتند اول سه ماه حرام پیوسته است به حرمت ماه حرام که جنگ با کافر حرام است شما با مسلمانان نجنگید بمب را روی سر مسلمانان نجنگید گفتیم اول ماه ذی القعده نشد گفتیم ماه ذی الحجه فصل حج است دو میلیون حاجی آن جا هستند شاید حیا بکنند نشد گفتیم فصل اعمال و مناسک حج همین شب هایی که این حوادث را در منا همه ی مردم عالم می بینند و اشک می ریزند خدا می داند چه اضطراب و نگرانی دارد در مردم ما حرف همه ی مردم این است گفتیم این شب ها حداقل این جنایات را متوقف می کنند باز هم نکردند یک جمله ای مقام معظم رهبری فرمودند یک مشت جوان بی تجربه الآن متاسفانه حرمین شریفین در اختیار این ها قرار گرفته امیدواریم خداوند به حق محمد و آل محمد یک فرجی برای همه ی مسلمانان عالم برساند این مشکلات برطرف شود نمی دانیم آن هایی که عزیزان را از دست دادند خیلی از عزیزانی که چشم انتظار عزیزان مفقودین هستند حتما بینندگان ما هستند امروز فقط آن ها نیستند که نگران هستند اشک می ریزند یک اضطراب در تمام ملت ها است و در تمام ملت ما برای این که یک بعد مسئله برمی گردد به عزیزانی که در حادثه جانشان را از دست دادند بگویم این را من اول گفتم که چیزی از جرم آل سعود کم نمی شود معلوم باشد این بحثی که می گوییم نمی خواهیم از جرائم آن ها تخفیفی بدهیم نه بیش از این حرف ها است ولی اگر از آن طرف نگاه کنیم من بدون تعارف عرض می کنم حادثه تلخ است خیلی تلخ است ولی ما باید حسرت بخوریم چنین مرگ و جان دادنی را این ها رفتند محرم شدند عمره ی تمتعشان را انجام دادند پنج عمل در یکی از میقات ها یا میقات مسجد شجره یا میقات جوفه رفتند وارد مسجد الحرام شدند طواف کردند نماز طواف خواندند سعی صفا مروه کردند تغصیر کردند از احرام بیرون آمدند روز هشتم یا نهم ذی الحجه دوباره محرم شدند آمدند صحرای مقدس عرفات این ها عرفه را درک کردند در روایات داریم اَلحَجُّ عَرَفَه حج خلاصه می شود در عرفه با این که حج هجده عمل دارد عصاره ی حج در عرفه است بارها این حدیث را اشاره کردیم دل خوشی همه ی حاجی ها این است که غروب روز نهم ذی الحجه که می شود به همه ی حاجی ها خطاب می کنند اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ جرم آن ها سر جایش ولی آدم یک روز بعد از عرفه از دنیا برود در روایت است این ها می شوند مثل فرزندی که تازه به دنیا آمده یعنی من این را می خواهم بگویم این هایی که جانشان را در حادثه از دست دادند یک روز بعد از ولادتشان از دنیا رفتند روز نهم ذی الحجه فرشته ای به آن ها از جانب پروردگار خطاب کرده از نو شروع کنید تمام شد آن وقت یک روز بعد از ولادت در روایتی داریم از حضرت عیسی مسیح است لَنْ يَلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَوَاتِ مَنْ لَمْ يُولَدْ مَرَّتَيْنِ (بحرالمعارف، ص 103) کسی که دو ولادت نداشته باشد در ملکوت آسمان ها راه پیدا نمی کند یک ولادت از مادر که برای همه است خاص ما انسان ها نیست یک ولادت دوم می خواهد یک روز بعد از ولادت دومشان روز عرفه را پشت سر گذاشتند از صحرای عرفات آمدند شب عید قربان در مشعرالحرام شب عید مشعر بودند مهمان خدا بودند در سرزمین مقدس مشعر یک روایت خیلی لطیفی است از امام صادق علیه السلام کسی سوال کرد صحرای عرفات حساس ترین بخش حج عرفه است ولی به امام صادق گفت صحرای عرفات که جزء حرم نیست منا حرم است مشعر حرم است مسجدالحرام حرم است ولی عرفات حرم نیست چرا خداوند حساس ترین زمان حج را در عرفه در خارج از حرم قرار داده حضرت فرمود خداوند خواست مهمان های خودش را از حرم بیرون بکند بروند پشت حرم روز عرفه ضجه بزنند گریه ناله بکنند توبه بکنند بعد اجازه ی ورود به حرم را به آن ها بدهد پاک شوند بیایند در حرم حضرت تشبیه کردند مثل این که انسان بخواهد برود در درباری وارد شود بیرون آن دربار می ایستد التماس می کند اجازه بدهند خیلی نکته ی مهمی است منا که جای قربانی شدن این زائرین عزیز است جزء حرم است مشعر حرم است مسجدالحرام حرم است عرفات حرام نیست چرا خدا فرموده بروید بیرون بله بروید بیرون پاک شوید وارد حریم من شوید این ها رفتند روز عرفه گریه کردند التماس کردند واقعا قابل توصیف نیست آدم تا نبیند روز عرفه چه خبر است چه ضجه ناله فریادی است اشک هایشان را ریختند پاک پاک شدند از حرم رفتند بیرون التماس کردند اجازه ی ورود به حرم کردند شب عید قربان آمدند در حرم در مشعر شب در صحرای مقدس مشعر بودند صبح آمدند سرزمین مقدس منا تقریبا همه ی حاجیان قبل از سفرشان گاهی آدم یک غفلت هایی دارد نوعا صد در صد حاجیان مخصوصا در حج واجب سه کار را انجام می دهند همه وصیت نامه هایشان را می نویسند حلالیت ها را می طلبند به تمام خانواده ها بستگان زنگ می زنند حلالیت می طلبند حق الناسی بدهکار بودند حق اللهی خمسی زکاتی به گردنشان بوده حج فصل تسویه حساب است فراوان در سفر حج دیدیم آدم هایی که پنجاه شصت سال غافل بوده وقت حج که شده تا شنیده لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک گفته من لبیک درست بگویم وصیت نامه اش را نوشته خمسش داده حلالیت طلبیده پاک پاک از این پاک تر امکان ندارد در زندگی اش اتفاق بیفتد یک عزیزی می گفت من کربلا مشرف بودم کنار ضریح سیدالشهدا با خانوداه رفته بودم بچه های خردسال همراهم بود همسرم هم همراهم بود یک وقتی این فکر به ذهنم آمد من نگرانم در این سفر حادثه های تروریستی بچه ها از دست بروند انفجاری شود چه می شود یک شب جمعه کنار ضریح امام حسین چسبیده به ضریح گاهی الهامات الهی است گفت فکری به ذهنم رسید بعد از آن یک آرامش عجیبی پیدا کردم با خودم گفتم اگر واقعا الآن این جا که کنار ضریح امام حسین نشسته ای اگر حادثه ای پیش بیاید خون تو در کنار ضریح بریزد تو پشیمانی؟ ناراحتی؟ گفتم نه این جا گودال قتل گاه است مقتل سیدالشهدا چه افتخاری از این بالاتر گفت از آن به بعد با این که با زن و فرزند بودم آرامشی به من دست داد گفتم خدا کند در این سفر من نمی خواهم کاری را توجیه بکنم الآن در ماه شهریور عمر که دست خداست این چندمین بار است جنایت آل سعود جای خودش این ها اگر برمی گشتند چند روز دیگر عمر می کردند در ماه شهریوری که گذشت متاسفانه در کشور ما در سوانح رانندگی چقدر جانشان را از دست دادند حالا کسی رفته بعد از این همه اعمال یک نکته ای که خیلی مهم تر که آرامش خاطر بازماندگان است این است من تقاضا می کنم اگر کسی در این حادثه عزیزی را از دست داده این نکته را گوش بکند یا عزیزان گوش بکنند به آن ها بگویند خیلی از این ها می گویند این بندگان خدا حجشان کامل نشد جمراتشان را انجام ندادند هنوز برنگشتند پنج عمل بعدی است طواف زیارت است نماز طواف زیارت است طواف نساء است نماز طواف نساء است این ها را انجام ندادند اعمال مکه شان مانده نه این طور نیست این ها وقتی محرم شدند دیگر حجشان کامل است تمام این عزیزان حجشان کامل است کسی نگران حج این ها نباشد به محض این که محرم شدند حجشان تمام شده یقین داشته باشید تمام این ها حاجی شدند حاجی کامل به معنی الکلمه از نظر فقهی بپرسید از فقها و مراجع تقلید در مناسک نوشتند کسی محرم شد وارد حرم شد حجش کامل است اعمال بعدی را خدا قبول می کند یک روایتی می دیدم در من لا یحضر شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام هم از امام صادق است هم از پیغمبر فرمود خیلی قشنگ است این روایت ها را که من نگاه می کردم ما باید حسرت بخوریم که چرا این جا نشستیم بعدا با چه حادثه ای از دنیا خواهیم رفت نمی دانیم آن ها کجا رفتند مَن ماتَ مُحرِماً حُشِرَ مُلَبِیّاً (الحجّ و العمره، ص 158) کسی که در احرام از دنیا برود فردای قیامت در حالی محشور می شود که فریاد می زند لبیک اللهم لبیک ببینید کجا آن جایی که ما در نهج البلاغه داریم همه ی کسانی که می آیند در موقف همه نگران هستند وَ ذَلِكَ يَوْمٌ يَجْمَعُ اَللَّهُ فِيهِ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ مَنْ وَجَدَ لِقَدَمَيْهِ مَوْضِعاً وَ لِنَفْسِهِ (نهج البلاغه، خطبه 102) اولین خطبه ی 102 وقتی خدا خلق اول و آخر را جمع می کند همه گرفتار هستند بهترین انسان ها آن است که یک جای پا پیدا بکند بایستد نفسی بکشد تا نوبت حساب رسی اش شود در حالی که خلق اول و آخر در محشر گرفتار هستند می بینند یک عده دارند می گویند لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک این ها چه کسانی هستند نگران نیستند دارند تلویه می گویند خداوند گناهان آن ها را می آمرزد روایت دیگری در تذهیب و من لا یحضر است فرمود وَدَّ مَنْ في القبورِ لو أَنَّ لَه حَجَّةً بالدُّنيا وما فِيها یک وقت کسی گوشه کنار نگوید کاش این ها نرفته بودند فرمود همه ی آن هایی که در قبر هستند آرزو دارند کاش ثواب یک حج برای آن ها بود دنیا و آن چه ما فیها بود می دادند یک ثواب حج داشتند این ها حاجی بودند حاجی شدند حجشان کمال شد پاک شدند عرفاتشان را انجام دادند ما باید حسرت بخوریم آن هایی که دستشان نرسیده به حج حاضرند همه ی دنیا را بدهند یک حدیث دیگری در کافی شریف است پیغمبر در موسم حج در حج بودند تلقاه أعرابی فی أفطح فقال یا رسول الله إنی خرجت أرید الحج فعاقنی عائق و أنا رجل ملی کثیر المال فمرنی ما أصنع فی مالی ما أبلغ ما بلغ الحاج قال فالتفت رسول الله ص إلى أبی قبیس فقال لو أن أبا قبیس لک زنة ذهبة حمراء أنفقته فی سبیل الله ما بلغت ما بلغ الحاج (کافی، ج 4، ص 258) یک عربی یا اعرابی آمد خدمت حضرت گفت من امسال می خواستم بروم حج یک موانعی آمد نتوانستم رجل میل یعنی ثروت مند من خیلی پول دار هستم دستور بدهید من کاری بکنم ثواب حج گیر من بیاید پیغمبر اشاره کردند به کوه ابو قبیس فرمودند اگر به اندازه ی این کوه طلا داشته باشی در راه خدا انفاق بکنی مالت را به ثوابش نمی رسی کسی فکر نکند با پول می شود ما صدقه می دهیم انفاق می دهیم خیلی ها می آمدند خدمت ائمه امروز حدیثی دیدم در کافی به امام صادق گفت من حج بروم یا انفاق بدهم حضرت فرمود حج برو گفت من این صدقات را بدهم یا حج فرمود صدقه ات را بدهد حج را هم بگو یک وقت کسی شبهه نکند این همه کار خیر بکنیم درست است کار خیر اما کار خیر موتور محرک می خواهد آن کسی هم که کار خیر می کند انگیزه را از کجا پیدا می کند؟ چه می شود یک آدمی اهل خیر می شود من از همه ی عزیزان خواهش می کنم این قدر انسان هایی بودند که هیچ رابطه ای با دین خدا نداشتند تا اسم حج آمده متحول شدند رفتند آن جا نگاهی به کعبه به مدینه کردند این ها تحول ایجاد می کند کربلا مشهد آدم را متحول می کند حضرت فرمود اگر به اندازه ی کوه ابوقبیض طلا بدهی کافی است یک حدیث دیگر در کافی است امام صادق علیه السلام فرمود إِذَا أَخَذَ النَّاسُ مَوَاطِنَهُمْ بِمِنًى، نَادَى مُنَاد مِنْ قِبَلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ أَرْضَى فَقَدْ رَضِيتُ (کافی، ج 4، ص 262) این عزیزان ما در منا جان دادند وقتی حاجی می رود در منا و در چادرش مستقر می شود جایش مشخص می شود راه می افتد یک منادی از جانب پروردگار ندا می کند چه می خواستید شما آمدید این جا اگر می خواستید من راضی شوم من راضی شدم حاجی وقتی به منا می رسد باز در حدیث دیگری امام صادق فرمود الْحَجُّ وَ الْعُمْرَةُ سُوقَانِ مِنْ أَسْوَاقِ الْآخِرَةِ (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص144) حج عمره دو بازار آخرت است بازارهای دنیا را دیده اید چه خبر است بازار آخرت است کسی که می رود در این بازار جوار الله همسایه ی خداست اگر رسید به همه ی برنامه هایی که می خواست خدا می آمرزدش اگر نرسید عمرش کفاف نداد آیه ی 100 نساء که در آغاز پیام مقام معظم رهبری بود حضرت به این آیه استشهاد می کنند « وَمَن يَخْرُ‌جْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرً‌ا إِلَى اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ ثُمَّ يُدْرِ‌كْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُ‌هُ عَلَى اللَّـهِ وَكَانَ اللَّـهُ غَفُورً‌ا رَّ‌حِيمًا» (نساء/ 100) کسی شک نداشته باشد کسی که از خانه اش برود بیرون مهاجر الی الله این ها مهاجر نبودند اگر حاجی مهاجر نباشد پس چه کسی مهاجر الیه الله است چیزی از ظلم آل سعود کم نمی کند ولی در عین حال یادمان باشد این ها در چه مسیری رفتند تا کجا رفتند از این جا به کجا پرواز کردند حجشان به کمال رسید نقصی در حجشان نبود رسیدند به جایی که خدا فرمود اگر برای رضایت من آمدید من راضی شدم از این بالاتر نمی شود یک جمله ای به بازماندگان عرض می کنم یک روزی حاجی گم می شود در کاروان همه دلهره داشتند مخصوصا یک عده آن جا یک عده این جا تا عزیزشان بیاید اصولا انسانی عزیزی را از دست می دهد تا جنازه ی عزیزش را نبیند تا به خاک نسپارد هر مرحله ای یک آرامشی به دست می آورد خیلی سخت است خانواده هایی که با هم بودند خانم ها شوهرانشان را از دست دادند مردانی خانم هایشان را از دست دادند قابل توصیف نیست ما الآن در غم بیش از 130 حاجی خودمان نیستیم 1500 حاجی که از کشورهای مختلف بودند از پاکستان نیجریه جمعیت زیادی بوده چه تفاوتی دارد آن دختر بچه ای که در سایت ها آمده ظاهرا ایرانی نبود غم مال همه است این ها همه حاجی اند حدیث قدسی داریم یک وقتی بحث وعده های الهی به صابران را گفتیم تقاضا می کنم بازماندگان این جان باختگان شاید الآن پای برنامه باشند گریه امانشان ندهد که حرف ما را بشنوند از بس چشم انتظاری بازگشت این جنازه ها واقعا سنگین است فرمود إِذَا وَجَّهْتُ إِلَى عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِی مُصِیبَةً فِی بَدَنِهِ أَوْ مَالِهِ أَوْ وَلَدِهِ ثُمَّ اسْتَقْبَلَ ذَلِكَ بِصَبْرٍ جَمِیلٍ اسْتَحْییتُ مِنْهُ أَنْ أَنْصِبَ لَهُ مِیزَاناً أَوْ أَنْشُرَ لَهُ دِیوَان (بحارالانوار، ج 68، ص 93) وقتی به بنده ی من مصیبتی رسید « وَبَشِّرِ‌ الصَّابِرِ‌ينَ، الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَ‌اجِعُونَ» (بقره/ 156-155) اگر صبر کرد مصیبت زده اگر صبر کرد من خدا فردای قیامت خجالت می کشم بگویم بیایید حساب این را ببینیم دیوان عمل او را ترازی او را باز کنید الآن ایام حرکت سیدالشهدا به طرف کربلا است ما در آستانه ی مصیبت سیدالشهدا هستیم آن چیزی که همه ی دل ها را آرام می بخشد مصیبت سنگینی است که ابی عبدالله الحسین داشتند همه دعا کنیم از خدا می خواهیم صبر جمیل و اجر جزیل به همه ی بازمانده ها عنایت بفرماید.
شریعتی: ان شاء الله دوستانی که موفق نشدند از خانواده های داغدار برنامه ها را ببینند ضبط بکنند یا به یک نوعی به گوش آن ها برسانند که تسلی خاطرشان باشد خیلی ها جویای حال حاج آقای ماندگاری بودند من دیشب با ایشان صحبت می کردم هم با ایشان هم با حاج آقای فلاح زاده الحمدلله حالشان خوب است ولی ایشان هم خیلی متاثر بودند از این حادثه امروز صفحه ی 581 را با هم تلاوت می کنیم یادی می کنیم از قاری ارزشمند جناب آقای حاجی حسنی ایشان هم به رحمت خدا پیوستند رتبه ی اول مسابقات بین المللی مالزی بودند آیات پایانی سوره ی مبارکه ی مرسلات را با هم تلاوت می کنیم برمی گردیم در بخش بعدی همراه شما خواهیم بود
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
أَلَمْ نَخْلُقكُّم مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ ﴿٢٠﴾ فَجَعَلْنَاهُ فِي قَرَ‌ارٍ‌ مَّكِينٍ ﴿٢١﴾ إِلَى قَدَرٍ‌ مَّعْلُومٍ ﴿٢٢﴾ فَقَدَرْ‌نَا فَنِعْمَ الْقَادِرُ‌ونَ ﴿٢٣﴾ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ ﴿٢٤﴾ أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْ‌ضَ كِفَاتًا ﴿٢٥﴾ أَحْيَاءً وَأَمْوَاتًا ﴿٢٦﴾ وَجَعَلْنَا فِيهَا رَ‌وَاسِيَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَيْنَاكُم مَّاءً فُرَ‌اتًا ﴿٢٧﴾ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ ﴿٢٨﴾ انطَلِقُوا إِلَى مَا كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ ﴿٢٩﴾ انطَلِقُوا إِلَى ظِلٍّ ذِي ثَلَاثِ شُعَبٍ ﴿٣٠﴾ لَّا ظَلِيلٍ وَلَا يُغْنِي مِنَ اللَّـهَبِ ﴿٣١﴾ إِنَّهَا تَرْ‌مِي بِشَرَ‌رٍ‌ كَالْقَصْرِ‌ ﴿٣٢﴾ كَأَنَّهُ جِمَالَتٌ صُفْرٌ‌ ﴿٣٣﴾ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ ﴿٣٤﴾ هَـذَا يَوْمُ لَا يَنطِقُونَ ﴿٣٥﴾ وَلَا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُ‌ونَ ﴿٣٦﴾ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ ﴿٣٧﴾ هَـذَا يَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْنَاكُمْ وَالْأَوَّلِينَ ﴿٣٨﴾ فَإِن كَانَ لَكُمْ كَيْدٌ فَكِيدُونِ ﴿٣٩﴾ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ ﴿٤٠﴾ إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي ظِلَالٍ وَعُيُونٍ ﴿٤١﴾ وَفَوَاكِهَ مِمَّا يَشْتَهُونَ ﴿٤٢﴾ كُلُوا وَاشْرَ‌بُوا هَنِيئًا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٤٣﴾ إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿٤٤﴾ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ ﴿٤٥﴾ كُلُوا وَتَمَتَّعُوا قَلِيلًا إِنَّكُم مُّجْرِ‌مُونَ ﴿٤٦﴾ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ ﴿٤٧﴾ وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ارْ‌كَعُوا لَا يَرْ‌كَعُونَ ﴿٤٨﴾ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ ﴿٤٩﴾ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ ﴿٥٠﴾
ترجمه:
آیا شما را از آبی پست و بی مقدار نیافریدیم؟ (۲۰) پس آن را در جایگاهی استوار قرار دادیم (۲۱) تا زمانی معین؛ (۲۲) پس توانا بودیم و چه نیکو تواناییم. (۲۳) وای در آن روز بر تکذیب کنندگان! (۲۴) آیا زمین را فراهم آورنده [انسان ها] قرار ندادیم؟ (۲۵) هم در حال حیاتشان و هم زمان مرگشان (۲۶) و کوه های استوار و بلند در آن قرار دادیم و شما را آبی گوارا نوشاندیم. (۲۷) وای در آن روز بر تکذیب کنندگان! (۲۸) [آن روز به آنان گویند:] به سوی آتشی که همواره آن را تکذیب می کردید، بروید؛ (۲۹) و [نیز] به سوی سایه ای [از دود متراکم و آتش زا] که دارای سه شاخه است، بروید. (۳۰) [سایه ای که] نه مانع از حرارت است، و نه از شعله های آتش جلوگیری می کند. (۳۱) آن آتش، شراره هایی چون ساختمان بلند پرتاب می کند. (۳۲) گویی آن شراره ها هم چون شتران زرد رنگ هستند. (۳۳) وای در آن روز بر تکذیب کنندگان! (۳۴) این روزی است که [انسان ها چون موقعیتی نمی بینند برای دفاع از خود] سخن نمی گویند، (۳۵) و به آنان اجازه داده نمی شود که عذرخواهی کنند. (۳۶) وای در آن روز بر تکذیب کنندگان! (۳۷) امروز همان روز داوری است که شما و پیشینیان را در آن جمع کرده ایم. (۳۸) پس اگر [برای فرار از عذاب] چاره و تدبیری دارید، آن را به کار گیرید. (۳۹) وای در آن روز بر تکذیب کنندگان! (۴۰) به یقین پرهیزکاران در زیر سایه ها و کنار چشمه سارهایند، (۴۱) و نزد میوه هایی از آنچه همواره بخواهند. (۴۲) [به آنان گویند:] به پاداش اعمالی که همواره انجام می دادید، بخورید و بیاشامید گوارایتان باد. (۴۳) ما نیکوکاران را این گونه پاداش می دهیم. (۴۴) وای در آن روز بر تکذیب کنندگان! (۴۵) [شما ای کافران و مشرکان! در این دنیا] بخورید و اندک زمانی برخوردار شوید که شما گنهکارید [و بی تردید به کیفر اعمالتان گرفتار خواهید شد.] (۴۶) وای در آن روز بر تکذیب کنندگان! (۴۷) و هنگامی که به آنان گویند: [در برابر خدا] رکوع کنید، رکوع نمی کنند. (۴۸) وای در آن روز بر تکذیب کنندگان! (۴۹) [اگر به قرآن ایمان نیاورند] پس به کدام سخن بعد از آن ایمان می آورند؟ (۵۰)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: خیلی ممنون که هم چنان همراه ما هستید اشاره ی قرآنی را حاج آقا بفرمایند
حاج آقا حسینی: در این سوره ی مبارکه ده مرتبه یک آیه تکرار شده «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ» تقریبا غالب هم بعد از اوصاف قیامت است خداوند اشاره ای به قیامت می کند این آیه را می فرماید کلا در قرآن یازده مرتبه این آیه تکرار شده یک مرتبه هم در سوره ی مبارکه ی مطففین است پیامش این است که به این راحتی تکذیب نکنید امام فرمودند اگر مقامات اولیا خدا را شنیدید تکذیب نکنید بگویید من ندیدم البته این در یک بحث دیگر است قرآن در مورد اصل قیامت اصل برزخ امام صادق گاهی در مناظراتشان می فرمودند تکذیب نکنید فردای قیامت مشخص می شود اگر آدم به آیات تامل بکند از تکذیب آیات فاصله می گیرد. خیلی از عزیزان نگران مفقودین نگران مجروحین هستند من تقاضا می کنم از عزیزان یک حمد شفا برای همه ی مجروحین مخصوصا مجروحین این حادثه بخوانند خدا هر چه زودتر خبر خوشی از مفقودین به خانواده هایشان برساند یک نمازی است استغاثه به حضرت زهرا این را می گویم برای پیدا شدن عزیزان چون این ها مهمان حضرت زهرا بودند یا مدینه مشرف شده بودند که زیارت کردند یا بعدا می خواستند برود در هر صورت مهمان حضرت زهرا بودند در مفاتیح است نماز استغاثه به حضرت زهرا دو رکعت مثل نماز صبح نماز که تمام شد تسبیحات حضرت زهرا می گویم بعد سر به سجده می گذارم صد مرتبه یَا مَولَاتِی یَا فَاطِمَة اَغِیثِی خیلی آسان است سمت راست را بر مهر می گذارند صد مرتبه این ذکر را می گویند دوباره برمی گردند به سجده همین ذکر را صد بار می گویند بعد سمت چپ صورت را می گذارند این ذکر را صد بار می گویند بعد برمی گردند به سجده سر به سجده می گذارند صد مرتبه می گویند جمعا پانصد مرتبه در مفاتیح مرحوم مقدس قمی نقل کردند. من تقاضا می کنم عزیزان عنایت داشته باشند این حوادث خدای نکرده بهانه ای نباشد بگویند حج چرا و چرا حج مشرف می شویم این پول ها را صرف فقرا بکنیم من سوال دارم از همه ی بینندگان منصفانه جواب بدهند چند هزار نفر حج مشرف شدند شصت هزار نفر چند بار در عمر حج بر انسان واجب می شود یک بار یک کسی که هشتاد سال نود سال عمر می کند یک بار در عمرش باید حج خانه ی خدا مشرف شود لله علی الناس واقعا این یک بار حج در عمرش او را از کارهای خیر دیگرش باز می دارد؟ شصت هزار رفتند حج ما هفتاد میلیون هستیم بقیه دنبال کار خیر باشند؟ تا این حوادث پیش می آید می گویند پول را صرف کار خیر بکنیم شصت هزار نفر رفتند الباقی از هفتاد میلیون آن ها جهیزیه بدهند یک بار در عمر می خواهد این قوه ی محرکه است کسی که می رود آن جا ایمانش تقویت می شود بسیاری بودند در این سفرها متحول شدند من سال ها روحانی کاروان حج بودم با اطلاع عرض می کنم بسیاری از مردم نقطه ی تحول زندگی شان سفر حج بوده همین کسی که برمی گردد کار خیر انجام می دهد انگیزه اش انجام می شود یک وقت تحت تاثیر احساسات فکر نکنیم تصمیم نگیریم بُنِیَ الاِسلَامُ عَلَی الخَمس (کافی، ج 2، ص 18) بنای انسان در پنج چیز است یکی از پایه های اسلام حج است اگر ما بگوییم نماز نخوانیم ولی به فقیر صدقه بدهیم.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group