94-06-17-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی- سیره عملی حضرت علی علیه السلام
موضوع برنامه: سیره عملی حضرت علی علیه السلام
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسینی
تاريخ پخش: 17-06-94
شریعتی: سلام میگویم به همهی شما خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز آرزو میکنم در هر کجا که هستید تنتان سالم باشد و قلبتان سلیم سلام عرض میکنم حاج آقا حسینی خیلی خوش آمدید.
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همهی بینندگان خوب برنامه مثل همیشه تک تک پیامها را بدون استثناء مطالعه شد ان شاء الله بعد از تلاوت قرآن به پیامها میرسیم.
شریعتی: در ذیل بحث تربیتی امام علی علیه السلام به دعا در نهج البلاغه اشاره کردیم نکات بسیار خوب و شنیدنی را شنیدیم خدمت شما هستیم با بحث امروز.
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم همان طور که اشاره فرمودید یکی از راههایی که میشود سیرهی تربیتی حضرت را به دست آورد دعاهایی است که حضرت در نهج البلاغه دارد یک دریاست بدون مبالغه در نهج البلاغه سی مورد از دعاهای حضرت امیرالمومنین آمده نهج البلاغه گلچینی از کلمات حضرت علی است نه همهی کلمات سی مورد را محقق بزرگواری اضافه کردند جمع آوری کردند چهار برابر شده یعنی 120 مورد دعاهای امیرمومنان است به نام مستدرک نهج البلاغه محقق گرانقدر مرحوم آقای شاه محمد محمودی رضوان الله علیه که انصافا خیلی زحمت کشیدند ایشان دوازده جلد مستدرک نهج البلاغه نوشتند یعنی مواردی که حضرت علی بیاناتی داشتند ولی سید رضی جمع آوری نکردند به خاطر این که ایشان نگاه خاص دیگری داشتند از این دوازده جلد یک جلدش جلد ششم که الآن همراه من است فقط دعاهای امیرمومنان است 120 مورد دعایی که از حضرت رسیده پس در نهج البلاغه سی مورد است در این کتاب چهار برابر 120 مورد از دعاهای امیرمومنان است عزیزان آشنا هستند با دعای کمیل حضرت دعای صباح دعاهایی که حضرت در قنوت در سجده میخواندند دعاهایی که زیاد میخواندند موارد مختلف به هر مقداری که برسیم اشاره میکنیم و همین طور که شما اشاره فرمودید عزیزان ما میدانند که راه کسب معارف همان طوری که ما بعد از قرآن سراغ روایات میرویم سراغ زیارات میرویم سراغ ادعیه و مناجات میرویم اینها برای کسب معارف یک راه است گاهی ما به کلام حضرت امیر گاهی به دعای امیر گاهی به زیارات مراجعه میکنیم زیارات و مناجاتها و هم چنین روایات همه راههایی است برای به دست آوردن معارف اهل بیت میروم سراغ یکی از دعاهای حضرت نامهی 31 ام به امام مجتبی سلام الله علیه طولانی ترین نامهی اخلاقی نهج البلاغه است اگر از ما سوال بکنند طولانی ترین نامهی اخلاقی کدام است همین نامهی 31 ام است یک بخشی را آن هفته اشاره کردم میرسیم قسمت دوم ثُمَّ جَعَلَ فِی یَدِکَ مَفاتِیحَ خَزائِنِهِ بِما أَذِنَ فِیهِ مِنْ مَسألَتِهِ حضرت به امام مجتبی میفرماید خداوند در دست تو کلیدهای خزائن خودش را دست تو قرار داده خداوند خزائنی دارد کلید آن خزائن دست شماست دعا کلید خزائن پروردگار است فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِيبَ رَحْمَتِهِ هروقت خواستی میتوانی درهای نعمتهای الهی را با دعا باز بکنی یعنی رگبار رحمت الهی را میتوانی به طرف خودت رگبار باران رحمت الهی را جلب بکنی با دعا ما این قدر دعا میکنیم مستجاب نمیشود کلیدهای خزائن رحمت الهی دست ماست اگر رگبار باران رحمت الهی با دعا دست ماست حضرت به سه چهار نکته اشاره کردند خیلی سوال مهمی هم است یک فَلَا يُقَنِّطَنَّكَ إِبْطَاءُ إِجَابَتِهِ فَإِنَّ الْعَطِيَّةَ عَلَى قَدْرِ النِّيَّةِ وَ رُبَّمَا أُخِّرَتْ عَنْكَ الْإِجَابَةُ لِيَكُونَ ذَلِكَ أَعْظَمَ لِأَجْرِ السَّائِلِ وَ أَجْزَلَ لِعَطَاءِ الْآمِلِ اگر جوابت دیر آمد دعایت مستجاب نشد نا امید نباش اولا باید نیتها خالص باشد گاهی ما در نیتها اخلاصی که باید داشته باشیم نداریم دوم وَ رُبَّمَا سَأَلْتَ الشَّيْءَ فَلَا تُؤْتَاهُ وَ أُوتِيتَ خَيْراً مِنْهُ عَاجِلًا أَوْ آجِلًا أَوْ صُرِفَ عَنْكَ لِمَا هُوَ خَيْرٌ لَكَ روایت فراوانی داریم گاهی دعای انسان دیر به اجابت میرسد برای این که ما بیشتر در خانهی خدا برویم بیشتر خدا را صدا بزنیم بیشتر با خدا مناجات بکنیم خدا حاجت به تو نمیدهد ولی خدا یک خیر دیگری به تو میدهد یا الآن یا بعدا شما در خانهی خدا برو از خدا خزائن رحمت الهی کلیدش با دعا دست توست برو سراغ پروردگار سیلاب رحمت الهی را بخواه یا خدا به تو میدهد یا اگر معطلت کرد میخواهد صدایت را بشنود یا نه بهتر از این را به تو میدهد یا الآن یا بعدا یک تعبیر دیگری دارد امیرمومنان در این شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید است حضرت میفرماید کسی که مخلصانه بیاید در خانهی خدا یکی از این سه چیز به او میرسد که در این بیان هم آمده ذَنب یَغفِر اَو خَیر یَعجِل اَو شَرّ یُوجَل (شرح نهجالبلاغه، ابن ابى الحدید، ج2، ص267) اگر خدا آن حاجتش را به مصلحت ندانست برآورده نکرد خدا در عوض گناهش را میآمرزد وقتی رفتی در خانهی خدا حاجت خواستی اگر به مصلحت نبود گناهی را میآمرزد یک خیر دیگری را خدا به تو میرساند سوم یک شری را از تو دور میکند اگر ما به این باور برسیم خیلی مهم است بحث مهمی است بحث دعا و دلایل مستجاب نشدن دعا که حضرت این جا وارد نشدند دستهای ما هیچ وقت خالی برنمیگردد این باور خیلی مهم است باور کنیم باید به خدا واگذار بکنیم تسلیم باشیم یک تعبیر زیبایی دارد نامهی 31 ام بود در بخش خطبهها خطبهی 227 خیلی تعبیر قشنگی است مفصل است اولش را نمیخوانم اَللَّهُمَّ إِنْ فَهِهْتُ عَنْ مَسْأَلَتِي أَوْ عَمِيتُ عَنْ طِلْبَتِي فَدُلَّنِي عَلَى مَصَالِحِي وَ خُذْ بِقَلْبِي إِلَى مَرَاشِدِي فَلَيْسَ ذَلِكَ بِنُكْرٍ مِنْ هِدَايَاتِكَ وَ لاَ بِبِدْعٍ مِنْ كِفَايَاتِكَ اَللَّهُمَّ اِحْمِلْنِي عَلَى عَفْوِكَ وَ لاَ تَحْمِلْنِي عَلَى عَدْلِكَ (نهج البلاغه، خطبه 227) خیلی قشنگ است خدایا اگر من ندانستم چه از تو بخواهم تو من را راهنمایی بکن که چه بخواهم باور این خیلی مهم است ممکن است من عاجز شدم درمانده شدم نمیدانم راه را نمیدانم خدایا تو مصلحت من را نشان من بده اگر ما باور کنیم که ممکن است ما روی حاجتی اصرار داشته باشیم من دو آیه میخوانم در سورهی مبارکهی اسرا است قرآن را قبول دارم «وَيَدْعُ الْإِنسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الْإِنسَانُ عَجُولًا» (اسرا/ 11) گاهی آدم چیزی از خدا میخواهد خیرش نیست شر است اصرار هم دارد همان طور که وقتی خیری میخواهد و خیرش است اصرار دارد آن چیزی را هم که مصلحتش نیست همان طور اصرار دارد انسان عجله دارد میگوید همین الآن فوری مصلحتش را خودم میدانم نگو مصلحتت نیست عجول هم است یک آیهی دیگر در سورهی مبارکهی بقره است «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ» (بقره/ 216) قرآن میگوید گاهی روی یک چیزی اصرار داری ولی شرت است گاهی از یک چیزی بدت میآید ولی خیرت است اگر ما باور کنیم در پایان آیه میگوید «وَاللَّـهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» (همان) خدا میداند شما نمیدانید ما این را باور کنیم خدا بهتر از ما میداند به تعبیر آن آیه «کَانَ عَجُولاً» ما عجله میکنیم مصلحت ما دست خداست دعا کنیم درخواست کنیم واگذار کنیم به خدا اگر این آیات را ما باور کنیم یک تعبیری امام سجاد علیه السلام در صحیفهی سجادیه دارد دعای سیزدهم دعای حضرت وقتی حاجت از خدا میخواستند امام سجاد چه به خدا عرضه میکردند یا مَنْ لا تُغَیِّرُ حِکْمَتَهُ الوَسائِل (صحیفه سجادیه، دعای سیزدهم)ای خدایی که اگر یک چیزی را به مصلحت ما ندانی حکمت و مصلحتت اقتضا نکند به ما بدهی این که ما برویم دنبال وسیله و اصرار ما حکمت خدا را به هم نمیزند فرقی است بین ما انسانها و پروردگار پدری پسرش حاجتی دارد اصرار میکند پدر میداند به مصلحتش نیست میگوید نه میرود واسطه میکند عمویی برادری بزرگی مادری کسی را واسطه میکند پدر میبیند این قدر اصرار دارد میگوید باشد با این که مصلحت نیست میپذیریم ولی خدا این طوری نیست این که ما برویم سراغ یک وسیلهای بگردیم اصرار بکنیم حکمت خدا عوض نمیشود باز یک تعبیری حضرت علی دارند در غرر الحکم که گفتیم جامع تمام کلمات حضرت علی است إِنَ كَرَمَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لَا يَنْقُضُ حِكْمَتَه (غررالحکم، ح 3478) خدا کریم است خدا رحیم است ارحم الراحمین است اکرم الاکرمین است اما کرمش حکمتش را از بین نمیبرد در حالی اگر کسی واسطه میشود اصرار میکند میگوییم به گردن خودش من میگویم این کار به مصلحت فرزند من نیست واسطه میآورد باشد بدهید اما حضرت امیر میفرماید کرمش حکمتش را نقض نمیکند. حضرت علی بیمار شدند فرمودند من بیمار بودم بیماری سختی حضرت داشت مَرَّ بِی رَسُولُ الله پیغمبر از کنار من عبور میکردند داشتم دعایی میکردم دعای قشنگی است یاد بگیریم حضرت دعا میکرد اَللهُمَّ اِن کَانَ اَجَلِی قَد حَذِر فَاَرِح اِن کَانَ عَاجِلاً فَارفَع درد خیلی سنگین بود گفت خدایا خیلی درد است اگر مرگم رسیده راحتم کن اگر مرگم نرسیده شفایم بده اِن کَانَ بَلَائا فَصَبِّرنِی شاید خدا بگوید نه مرگت نرسیده شفا در کار نیست آزمون است أَلْبَلآءُ لِلْوِلاءِ اگر بلاست صبر به من بده دقیقا نقطه مقابل آن که ما انجام میدهیم تقاضا میکنم عزیزانی که گرفتار بستری هستند عنایت بکنند بیماران ما در بیماریهای شدید میگوییم خدایا یا مرگم را بده یا خوبم بکن خیلی هنر بکنیم گاهی شکوه میکنیم میگوییم خدایا مرگم بده فریاد میزنیم خیلی ملاحظهی خدا را بکنیم میگوییم یا مرگم بده یا شفا بده گزینهی سوم نداریم امیرمومنان گزینهی سوم دارد خدایا مرگم رسیده راحتم کن اگر مرگم نرسیده شفایم بده اگر بناست بیماری باشد صبر و تحمل به من بده حضرت داشتند این دعا را میگفتند پیغمبر عبور میکردند فرمودند چه گفتی به پیغمبر تکرار کردند بار دوم حضرت گفتند چه گفتی شاید حضرت میخواستند دیگران بشنوند یاد بگیرند برای بار دوم حضرت جمله را تکرار کردند حضرت دست مبارکشان را به عنوان شفا به من کشیدند فَمَا عَادَ ذَلِکَ دعا کردند خدا شفا بده علی را دیگر این بیماری سراغ من نیامد اگر یادمان باشد حضرت امیر میفرماید گاهی خدا حاجت را برآورده میکند گاهی اگر برآورده نکرد گناهت را میآمرزد الآن خیلی به تو میرساند یک شری را از تو دفع میکند و نمیدانیم خیرها را ما معمولا ناسپاس هستیم «وَكَانَ الْإِنسَانُ عَجُولًا» « وَكَانَ الْإِنسَانُ كَفُورًا» (اسرا/ 67) ما فقط نیمهی خالی لیوان را میبینیم خیر را به حساب نمیآوریم شری که از ما دفع شده به حساب نمیآوریم دعاهایی که میخوانیم را با توجه بخوانیم دعای افتتاح را هر سال ماه رمضان میخوانیم سی شب میخوانیم «وَاَسْئَلُكَ مُسْتَأنِساً، لا خائِفاً وَلا وَجِلاً، مُدِلاًّ عَلَيْكَ فيـما قَصَدْتُ فيهِ اِلَيْكَ، فَاِنْ اَبْطأَ عَنّي عَتَبْتُ بِجَهْلي عَلَيْكَ» (دعای افتتاح) همهی افتتاح را از بحر هستیم ولی گاهی مضامین را دقت نمیکنیم باور نداریم خدایا من از تو حاجت میخواهم اگر حاجت به من دیر بدهی حاجتم روا نشود من تو را به جهلم سرزنش نمیکنم چون من جاهل هستم خدایا من چه میدانم من دارم اعتراف میکنم من جاهل آن چیزی که به من ندادی خیر من است عاقبت الامور ما جلوی پایمان را نمیتوانیم ببینیم اینها خیلی مهم است چطور میتوانیم مصلحت شصت سالهی عمرمان را ببینیم آقایی را دیدم در ماه رمضان میگفت حاجتی از خدا خواستم گفتم خدایا تا آخر رمضان اگر دادی که دادی اگر ندادی بعد از ماه رمضان نه من نه تو نماز و روزه خیلی بد است من به جوانان میگویم « وَلِلَّـهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (منافقون/ 7) «لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (بقره/ 116) عظمت خدا خدایی خدا را کوچک کردید اندازهی یک حاجت خودتان یک حاجت دارم هر چه ازدواجی است شغلی است وامی است هر چه است خدا را من وقتی میشناسم خدایی خدا وقتی برای من ثابت میشود که این وام من جور شود ازدواج من جور شود من خدا را سرزنش میکنم در دعاها جملهی دیگری است در دعای سحرهای ماه رمضان است این دعا را زیاد میخوانند اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَانا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي وَ يَقِينا حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ يُصِيبَنِي (دعای ابوحمزه) به قلبی نه هر ایمانی ایمانهایی که ما داریم تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي معلوم نیست باشد إِلا مَا كَتَبْتَ لِي وَ رَضِّنِي مِنَ الْعَيْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ به یقینی برسم هر چه به من میرسد مقدر توست راضی باشم من راضی باشم به آن چیزی که تو برای من تقسیم کردی اگر خدا را ارحم الراحمین دانستیم مشکل پیدا نمیکنیم این داستان را من گفتم بعضی از عزیزان گفتند یک آقای بچه دار نمیشد خیلی ناراحت بود من این قصه را گفتم هم آرام شد هم اشکش جاری شد کسی آمد خدمت امام صادق ناراحت بود گرفته بود حضرت فرمود چرا گرفته هستی گفت نپرسید حضرت فرمودند بگو درد دلی حضرت اصرار کردند گفت من از خداوند فرزند پسر میخواستم خدا به من فرزند دختری داده این شد ناراحتی حضرت سوالی کرد فرمودند لَو اَنَّ الله تَبَارَک و تَعَالي اَوحَي اِلَيکَ اَن اِختار لَکَ اَو تَختَار لِنَفسِکَ مَا کُنتَ تَقُول قَالَ کُنتُ اَقُول يَا ربِّ تختار لِي قَالَ فَاِنَّ الله قَد اِختَار لَک (الکافي، ج 6، ص 5، ح 11) به این باورها باید برسیم وگرنه مشکل پیدا میکنیم نه در این داستان بچه دار شدن در همه جای زندگی اگر خدا به تو الهام میکرد که بندهی من بناست جنسیت فرزند را مشخص کنم الآن رسیده به جایی که باید مشخص شود پسر یا دختر من انتخاب بکنم یا تو انتخاب بکنی تو به خدا چه میگفتی خانمی که الآن گلایه داری که چرا فرزند دختر داری آقایی که گلایه داری چرا فرزندت دختر است بسم الله اگر خداوند در آن مرحلهای که جنسیت فرزند معین میشد به تو الهام میکرد من انتخاب بکنم یا تو انتخاب بکن ما چه میگفتیم عرض کرد اگر خدا به من این طوری میگفت میگفتم خدایا اختیار داری هر طور شما مصلحت میدانی عقل ما نمیرسد ما هیچ خبر از آینده نداریم ما که هستیم حضرت فرمود حالا خدا انتخاب کرده پس چرا گلایه داری اگر ما برسیم به این باور مثالی زده بودیم بعضی مثالها خیلی کمک میکند گفتم این چهار صفت خدا را همیشه کنار هم بگذاریم حتی گفتم بنویسید خیلی کمک میکند به ایمان ما بنویسیم خدا یک عالم است « إِنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (حجرات/ 18) خبر دارد دوم قادر است «خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» خدا قادر است إِنَّ اللَّـهَ قَادِرٌ (انعام/ 37) سه خدا غنی است بی نیاز است « وَرَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ» (انعام/ 133) چهارم خدا رحیم و مهربان است من از شما چیزی میخواهم از دوستی حاجتی دارم دوست من چرا حاجت من را نمیدهد چرا ما به داد هم نمیرسیم گاهی کسی خبر ندارد عالم نیست گاهی عالم است قدرت ندارد گاهی عالم است قدرت هم دارد ولی خودش نیاز دارد گرفتاریهای خودش را دارد غنی نیست گاهی غنی هم است عالم و قادر هم است ولی رحم به دلش نیست اما خدا عالم است قادر است غنی رحیم است میداند میتواند خودش هم نیازی ندارد به بندگانش هم مهربان استای خدایی که هم میدانی هم میتوانی هم نیازی نداری هم مهربانی پس چرا حاجت من را نمیدهی کجای ملک آسمان و زمینت به هم میخورد ما یک حاجت کوچک داریم این حاجت را به ما میدادی به هم میخورد اگر باور کردیم میداند میتواند نیازی هم ندارد غنی است و مهربان است صدها بار در قرآن واژهی رحمن و رحیم آمده ارحم الراحمین است در کنار این چهار صفت یک صفت دیگر بنویسیم این خدای عالم قادر غنی رحیم حکیم هم است حتما مصلحت من ندانسته و الا از خدایی خدا کم نمیشود من این جمله را زیاد گفتم مرحوم احمدی میانجی گاهی سر راه که میرویم حرم یک کسی سوال میکند ما حاجت داشتیم خدا نداده وقت هم نیست زیاد توضیح بدهیم من همین یک جمله را میگویم ایشان میفرمود از خدا حاجت بخواهید ولی برای خدا تکلیف تعیین نکنید این خیلی مهم است خدا رحمت کند آیت الله قاضی مرحوم آقای بهجت نقل میکند که آیت الله قاضی گفت من حاجتی داشتم از خداوند معروف است بعد از نماز حاجت مستجاب است ما بعد از نماز حاجت را از خدا میخواستیم هم صبح هم ظهر هم عصر هم مغرب هم عشا نگفتند چرا نماز ظهر نماز صبح نگفتی پنج وعده بعد از پنج نماز حاجتم را از خدا خواستم برآورده نشد یک روز دو روز یک هفته یک ماه یک سال دو سال ده سال بیست سال چهل سال بعد از چهل سال که بعد از هر نمازی من خواستم تازه متوجه شدم به مصلحت من نیست خوب شد خدا آن حاجت را به من نداد معروف است ایشان با این که عیال وار بوده تا آخر عمر فقیرانه زندگی میکرد میفرمود فقر در زندگی من ابتلا و آزمون من است و این را پذیرفته بود امیر مومنان میفرماید شما حاجت بخواهید کلید خزائن رحمت الهی دست توست رگبار باران رحمت به طرف تو میآید ولی فکر نکن الزاما آن چیزی که تو خواستی برآورده شود خداگاهی به تو میدهد اگر مصلحتت نبود گناهی به تو میبخشد یک خیر نقدی به تو میرساند که ما غافل هستیم یک شری را از تو دور میکند یک کسی آمد خدمت امام صادق علیه السلام امام است ولی خداست روزهای آخر عمر حضرت در بستر شهادت بودند به قدری زهر در بدن حضرت اثر کرده بود که دیگر یک مشت استخوان شده بود این آقایی که آمد خدمت امام این منظره را که دید به گریه افتاد امامش ولی خدا فرزند رسول الله را با این حالت دید حضرت فرمود چرا گرفته میکنی گفت این حالت را از شما میبینم گریه نکنم فرمود مگر نمیدانی مرحوم کلینی در کافی نوشته همه نقل کردند مگر نمیدانی خیلی مهم است الآن ما چقدر داروهای آرام بخش مصرف میکنیم گاهی یک عدد از این قصهها یک عدد آیه اگر باور کنیم از صد تا داروی آرام بخش موثر تر است گفت عَجِبْتُ لِلْمُؤْمِنِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْضِي لَهُ بِقَضَاءٍ إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهُ إِنْ أَغْنَاهُ كَانَ خَيْراً لَهُ وَ إِنِ ابْتَلَاهُ كَانَ خَيْراً لَهُ- وَ إِنْ مَلَّكَهُ مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ كَانَ خَيْراً لَهُ وَ إِنْ قُرِّضَ بالمقارض [بِالْمَقَارِيضِ كَانَ خَيْراً لَهُ وَ فِي قَضَاءِ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ كُلُّ خَيْر مومن به وظیفه اش عمل بکند اگر مالک شرق و غرب عالم شد خیرش است اگر هم با قیچی تکه تکه اش کردند باز هم خیرش است من که کوتاهی نکردم من حاجتی باید میخواستم خواستم باید بقیه اش را به تو واگذار کنم یوسف آن روزی که عزیز مصر بوده با آن روزی که در چاه بوده رضایتش یک جور است سیدالشهدا آن روزی که روی سینهی پیغمبر بوده با روزی که در گودال قتل گاه چشمانش را باز کرده شمر را روی سینه اش دیده رِضاً بِقَضَائِک (اللهوف، ص 50) اش یکی است خیلی مهم است که باور بکنیم واگذار بکنیم به خدا این برابر یک جملهای از امیرمومنان است که حضرت میفرماید حاجت بخواهید حتما هم بخواهید ولی اگر حاجتت به تاخیر افتاد نا امید نشو در دعا کردن کوتاهی نکن.
شریعتی: صفحهی 563 را تلاوت میکنیم یاد و خاطرهی همهی شهدای انقلاب اسلامی مخصوصا شهدای واقعهی هفده شهریور را گرامی میداریم ثواب تلاوت این آیات را هدیه میکنیم به روح همهی شهدای هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی که آرامش و پیشرفت امروزمان را مدیون خون آنها هستیم آیات 13 تا 26 سورهی مبارکهی ملک تلاوت خواهد شد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿١٣﴾ أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ ﴿١٤﴾ هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ ﴿١٥﴾ أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاءِ أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ ﴿١٦﴾ أَمْ أَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاءِ أَن يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ ﴿١٧﴾ وَلَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ ﴿١٨﴾ أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَـنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ ﴿١٩﴾ أَمَّنْ هَـذَا الَّذِي هُوَ جُندٌ لَّكُمْ يَنصُرُكُم مِّن دُونِ الرَّحْمَـنِ إِنِ الْكَافِرُونَ إِلَّا فِي غُرُورٍ ﴿٢٠﴾ أَمَّنْ هَـذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ بَل لَّجُّوا فِي عُتُوٍّ وَنُفُورٍ ﴿٢١﴾ أَفَمَن يَمْشِي مُكِبًّا عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمَّن يَمْشِي سَوِيًّا عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿٢٢﴾ قُلْ هُوَ الَّذِي أَنشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ ﴿٢٣﴾ قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿٢٤﴾ وَيَقُولُونَ مَتَى هَـذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿٢٥﴾ قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّـهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُّبِينٌ ﴿٢٦﴾
ترجمه:
و گفتارتان را پنهان کنید یا آن را آشکار سازید، مسلماً او به نیّات و اسرار سینه ها داناست. (۱۳) آیا کسی که [همه موجودات را] آفریده است، نمی داند؟ و حال آنکه او لطیف و آگاه است. (۱۴) اوست که زمین را برای شما رام قرار داد، بنابراین بر اطراف و جوانب آن راه روید و از روزی خدا بخورید، و برانگیختن مردگان و رستاخیز به سوی اوست. (۱۵) آیا از کسی که [حاکمیت و فرمانروایی اش] در آسمان قطعی است [چه رسد در زمین] خود را در امان دیده اید، از اینکه [با شکافتن زمین] شما را در آن فرو برد در حالی که زلزله و جنبش موج آسایش را ادامه دهد؟ (۱۶) آیا از کسی که حاکمیت و فرمانروایی اش در آسمان قطعی است [چه رسد در زمین] خود را در امان دیده اید از اینکه توفانی سخت [که با خود ریگ و سنگ می آورد] بر شما فرستد؟ پس به زودی خواهید دانست که بیم دادن من چگونه است! (۱۷) و مسلماً کسانی که پیش از آنان بودند [آیات خدا و پیامبران را انکار کردند]، پس [بنگر] عذاب من چگونه بود! (۱۸) آیا ندانسته اند که پرندگان بالای سرشان را در حالی که بال می گشایند و می بندند، فقط [خدای] رحمان در فضا نگه می دارد؟ یقیناً او بر همه چیز بیناست. (۱۹) آیا آن کیست [از] سپاهتان که شما را به هنگام نزول عذاب در برابر خدای رحمان یاری دهد؟ کافران جز دچار فریب [شیطان] نیستند. (۲۰) یا کیست آنکه به شما روزی دهد، اگر خدا روزی اش را از شما باز دارد؟ [نه اینکه حقیقت را نمی دانند] بلکه در سرکشی و نفرتِ [از حق سرسختی و] پافشاری می کنند. (۲۱) آیا کسی که نگونسار و به صورت افتاده حرکت می کند، هدایت یافته تر است یا آنکه راست قامت بر راه راست می رود؟ (۲۲) بگو: اوست که شما را آفرید و برای شما گوش و دیده و دل قرار داد، ولی اندکی سپاس می گزارید. (۲۳) بگو: اوست که شما را در زمین آفرید و به سوی او محشور می شوید. (۲۴) و می گویند: اگر راستگویید این وعده وقوع [رستاخیز] کی خواهد بود؟ (۲۵) بگو: دانش و آگاهی [این حقیقت] فقط نزد خداست و من تنها بیم دهنده ای آشکارم. (۲۶)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: خیلی ارادت داریم. از محبت فرد فرد شما دوستان ممنونم.
حاج آقا حسینی: آیات پایانی این صفحه «قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» خداوند نعمتهای فراوانی را در این سوره بیان کرده از جمله اینکه خدا شما را آفرید «وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» به خدا هم برمیگردید «وَيَقُولُونَ مَتَى هَـذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» خدا میگوید قیامتی در کار است متاعی در کار است «وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ. مَتَى هَـذَا الْوَعْدُ» کی هست. فراوان داریم یک روایت جالبی هست کسی آمد خدمت رسول خدا گفت مَتَی سَاعَةِ القِیَامَة کی هست. حضرت فرمود چه آماده کردهای که میپرسی برای قیامت که میگویید قیامت کی هست. مسخره میکردند. «قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّـهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُّبِينٌ» علم و قیامت پیش خداست. من نذیر هستم من انذار میدهم. آیه بعدی میفرماید: «فَلَمَّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِيئَتْ وُجُوهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَقِيلَ هَـذَا الَّذِي كُنتُم بِهِ تَدَّعُونَ» وقتی قیامت را میبینم آن وقت چهره هایشان سیاه میشود این همان است که هی میگفتید متی متی. قیامت کی هست. آنجا که رنگ چهره شان تغییر میکند به آنها میگویند این همان است که دنبال ش میگشتید. الان ما چه قدر دعا میکنیم اللهم عجل لولیک الفرج خیلی خوب است. علامه بهجت میفرمود یک مقدار هم دعا کنید خدا قابلیت ظهور را به ما بدهد. هی میگوییم عجل عجل. عجل که چه بشود؟ ما چه کار کرده ایم؟ متی الظهور. متی الفرج. متی الساعه. قیامت کی هست؟ ظهور کی هست؟ چه آماده کرده ایم برای ظهور. نشود طوری که قرآن میگوید عدهای که همیشه متی متی میکردند وقتی میرسد چهره هایشان نورانی نیست.
شریعتی: خیلی ممنون و متشکرم حاج آقا حسینی. همانطور که دیروز اشاره کردیم فردا دحوالعرض است و برنامه فردا را به طور ویژه با حاج آقا فرحزاد خدمت شما تقدیم خواهم کرد.
حاج آقا حسینی: در قرآن سورهی مبارکه نازعات آیه 30 به دحوالعرض اشاره شده. « وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا» (نازعات/30) مفسرین مفسل وارد دحوالعرض شده اند. دحوالعرض همانطور که حتما بینندگان میدانند بعد از این که خداوند زمین را آفرید در اثر سیل آبهای فراوان زمین همه اش آب بود بنا بر این امکان سکونت بشر در آن نبود. در بیست و پنج ذی قعده حدیث ش هم از امام رضا هست. حضرت گفت اول رحمتی که از خدا نازل شد بیست و پنج ذی القعده بود که آبها کنار رفت و خشکیها آمد بالا و امکان اسکان انسان فراهم شد. تولد خشکی و زمین هست دحوالعرض در روایات هم هست که گسترش زمین از زیر کعبه شروع شده است. آن وقت در همین زمینه در روایات داریم که در طول سال عزیزان واقعا غفلت نکنند دیروز هم حاج آقا فرحزاد فرمودند. در طول سال روزهی 4 روز ممتاز است. معادل 60 سال 70 سال. یکی از آن روزها فردا است. کسانی که عذری ندارند حتما غفلت نکنند از روزهی فردا. روزهی معادل 70 سال در مفاتیح روایتش هم هست. البته اگر کسانی قضا دارند نیت قضا بکنند. نمیشود کسی که روزه قضا دارد بگوید من این ثواب مستحبی را میخواهم از دست ندهم. کسی که روزه قضا به گردنش است حتما نیت قضا بکند. یکی روزه است. مرحوم میرداماد رسالهای دارد رساله اربعه ایام چهار روز ممتازی که گفتیم را توضیح داده اند. در مورد دحوالعرض گفته اند با اینکه روزه اش معادل هفتاد سال است. اَفضَلُ الاَعمَالِ المُستَحَبّه آَکد الآدابِ المَسنُونَه (مفاتیح الجنان) از این روزهی هفتاد سال بالاتر زیارت امام رضا علیه السلام است. که ما بارها گفته ایم بعضیها مشهد مشرف میشوند و بیست و سوم بیست و چهارم بر میگردند. فردا روز زیارتی امام رضا هست. پس یکی روزه هست و دوم زیارت امام که افضل از آن روزه هست سوم هم یک نماز دارد. نمازش هم خیلی آسان است و ده دقیقه وقت بگذارند. دو رکعت هست. مثل نماز صبح فقط بعد از حمد پنج مرتبه سورهی و الشمس و ضحی را بخوانند در هر رکعت حفظ هم نبودند از رو بخوانند اگر نمیتوانند هم سورهی دیگری بخوانند. فردا قبل از ظهر هم این نماز را باید بخوانند. هم انشاالله روزه اش مستحب است هم زیارت امام رضا حالا از دور هم فراموش نشود. نماز هم مثل نماز صبح فقط به جای یک قل هو الله در هر رکعت قل هو الله ندارد پنج تا و الشمس. قبل از نماز ظهر یا از صبح تا ظهر. بعد هم یک دعای یکی دو خطیای دارد که انشاالله بعدش بخوانند. فردا زیارتی امام رضا هست. آخر ماه ذی قعده هم روز شهادت پاره تن امام رضا امام جواد علیه السلام هست. دوشنبه آینده حتما مجالسی را یا تاسیس میکنند یا شرکت میکنند. غفلت نکنید.
خیلی عجیب بود پیامکهای عزیزان. یک عزیزی نوشته که من بعد از برنامه به مستاجرم زنگ زدم گفتم که نصف اجاره مهمان امام رضا علیه السلام. فردا هم روز زیارتی امام رضا هست. باور کنید اگر میخواهید به آن ثواب زیارتی برسید دیگران را از غافله خیر عقب نمانند. پیام دیگری هم بود برای من جالب بود نوشته بود من از مستاجرم چهار میلیون رهن گرفته بودم دو میلیون آن را به خاطر امام رضا به او پس دادم. اگر راهی دارد در رهنها در اجارهها دلهایی را خوش حال کنید. الان ما بحث دعا نداریم. انشاالله مفصل آداب استجابت دعا را بگوییم. یکی از آداب استجابت دعا این است. مَن أَرادَ أن تُستَجابَ دَعوَتُهُ و َأَن تُكشَفَ كُربَتُهُ فَليُفَرِّج عَن مُعسِرٍ (نهج الفصاحه، ح 2961) کسی که میخواهد دعایش مستجاب شود یک گرفتاری را خوش حال کند. یک گرهای را باز کند. امام صادق میگفت پدرم امام باقر وقتی میخواست دعایی بکند اول یک کار خیری میکرد یک صدقهای میداد. ما رحم مان شامل حال دیگران شود تا خدا هم رحمتش شامل حال ما شود. نکته آخری که بگویم که در همین راستا دل مومن را شاد کنیم. فصل ثبت نام مدارس و خرید کیف و کفش و لباس هست. خیلیها هستند که در همین خرجها معطل هستند. من تقاضا میکنم عزیزان یادشان باشد بعدا اول سال کمیته امداد طرح جمع آواری اعانات مردم را دارد. ما بارها گفتیم لَا صَدَقَةِ وَ ذُو رَحِم مُحتَاج (بحار الأنوار, ج93, ص 147) همان امام رضوان الله علیه که کمیته امداد را تاسیس کرد قطعا راضی نیست اگر در خویشاوندانت نیازمندی داری پول را به صندوق و کمیته بیندازی. اینها مقدمه است. قبول نیست. اول ارحام. مخصوصا نگاه کنیم در بستگان و خویشاوندانمان. دلشان را خوش کنیم. روپوشی کتابی دفتری ثبت نامی. اول ارحام بعد همسایگانمان بعد هم اگر واقعا یک نفر نیاز من در خویشاوندان نیست یک نفر نیازمند در همسایگانش نیست و کسی را نمیشناسد بروند بدهند به کمیته.
شریعتی: خیلی ممنون از توجه شما حاج آقا دعا کنند.
حاج آقا حسینی: من یک دقیقه را نصف کنم چون واقعا شرمنده بینندگان هستم. خیلیها ما را میبینند میگویند تکرار برنامه نیمه شب خوب نیست. اصل برنامه را هم میگویند یک ربع اگر بیاید جلو تر با اخبار برخورد نکند دعوای در خانهها حل میشود. خدایا به حق محمد دعای امروز ما همین باشد. دل آنهایی که میشنوند به رحم بیاور که ساعت تکرار برنامه را درست کنند. بعضی از سرگرمیها دو سه مرتبه در ساعتهای خوب تکرار میشود. اجازه میخواهم ان شاالله وارد تیتراژ پایانی نشویم. خیلیها سفارش کردند تقاضا میکنم دلها شکسته سه مرتبه این آیه را بخوانند. بسم الله الر حمن الر حیم «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ» (نمل/ 62) رفع گرفتاری از همه گرفتارها بفرما مرضاشان را لباس عافیت بپوشان آنها که اولاد میخواهند اولاد همسر میخواهند همسر عنایت بفرما خدایا به حق محمد و آل محمد حوائج خیر و شرعی همه شان را بر آورده بفرما.
شریعتی: اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. هم نوا بشویم با مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه. تا فردا و سلامی دوباره. سپاسگذارم حاج آقا حسینی. خدا نگهدار.