پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-07-07-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی - فاجعه منا
موضوع برنامه: فاجعه منا
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی
تاريخ پخش: 07-07-94

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
صبحی گره از زلف تو وا خواهد شد *** راز شب تار برملا خواهد شد
تو آیه‌ی وحدتی که با آمدنت *** هر قطب نما قبله نما خواهد شد

اللهم عجل لولیک الفرج سلام می‌گویم به همه‌ی شما خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز سالروز میلاد با سعادت امام هادی علیه السلام را به همه‌ی شما تبریک می‌گویم حاج آقای حسینی سلام علیکم.
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه‌ی بینندگان عزیز دارم من هم ولادت وجود مقدس امام هادی علیه السلام را تبریک عرض می‌کنم.
شریعتی: من از همین حالا از دوستان درخواست می‌کنم که بیننده‌ی برنامه‌ی امروز باشند ما می‌شنویم.
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم من روز شنبه که به جای برادر بسیار عزیزمان حاج آقای میرباقری در برنامه حضور داشتم بحثی را در مورد حوادث و فاجعه‌ی بزرگ منا مطرح کردم پیام‌های بسیار زیادی از سوی بینندگان آمده بود من مثل همیشه تمام پیام‌ها را تک تک خواندم یک پیام را جا نینداختم عده‌ای نوشته بودند بحثی که شما داشتید آیات قرآن روایاتی که در مورد حج گفتید تسلای خاطر بازماندگان است حتی تقاضا کرده بودند این برنامه تکرارش پخش شود خوشبختانه شبکه این کار را انجام داد بعضی‌ها نوشته بودند با این که ما در میان قربانیان فاجعه‌ی منا را نداشتیم ولی بحث برای خیلی خوب و آرام بخش بود اصرار داشتند این بحث تکرار شود چون این فاجعه خیلی بزرگ تر از آن است که به وصف بیاید این روزها دارد عمق فاجعه بیشتر روشن می‌شود معلوم می‌شود خیلی فاجعه بزرگ تر از آن است که ما در روزهای اول تصور می‌کردیم در میان همه‌ی پیام‌ها دو پیام خیلی پر رنگ بود یکی این که خیلی‌ها نوشته بودند با این وضعیتی که امروز سعودی‌ها دارند قتل عامی که از مردم مظلوم یمن دارند انجام می‌دهند شنیدید دیشب در اخبار حمله کردند به یک مجلس عروسی در یمن 130 نفر تلفات داشته کمکی که این‌ها به داعش می‌کنند جنایاتی که انجام می‌دهند چرا به حج مشرف می‌شویم حج را تعطیل بکنیم یا پیام دیگری که خیلی پر رنگ بود من عرض می‌کنم تا بدانند ما کتمان نمی‌کنیم پیام‌های فراوانی بود که به جای این پولی که ما هزینه‌ی حج می‌کنیم هزینه‌ی فقرا مساکین و نیازمندان و بیماران هزینه‌ی جهیزیه و ازدواج بکنیم این روزها من دیدم به این طور مباحث و این پیام‌ها در فضاهای مجازی پاسخ‌های زیادی داده شده من کاری به آن پاسخ‌ها ندارم بحث‌های داغ روزها و شب‌ها در فضاهای مجازی است بعضی‌ها نوشتند در پاسخ که شما چرا به سفر هفت هزار حاجی مظلوم گیر می‌دهید اما سالی چند میلیون مسافر ترکیه و تایلند و آنتالیا دارید آماری که می‌گویند خواندم در فضای مجازی مثلا چهار میلیون فقط شما مسافر به ترکیه دارید چطور به آن‌ها سفارش نمی‌کنید که جهیزیه‌ی فقرا بدهند مگر آن‌ها از همین مردم نیستند چهار میلیون غیر مسلمان که نیستند همین مسلمان‌های خودمان هستند به آن‌ها کسی نمی‌گوید ما ندیدیم یک جا بگویند چرا ترکیه می‌روید چرا جای دیگر می‌روید به فقرا کمک بکنید این پاسخی بود که دیدم یا بعضی‌ها در پاسخ نوشتند سعودی‌ها آرزویشان این است که ما مکه نرویم این همه نقشه می‌ریزند برنامه ریزی می‌کنند من حتی پیامی دیدم نوشته بود که یک کسی از این‌ها صریحا گفته این روزها که ما کاری می‌کنیم که این‌ها دیگر نیایند این جا عرصه را خالی بکنند تمام این‌ها نقشه است برای این که ما بگوییم پس با این اوضاع نمی‌رویم باز بعضی‌ها دیدم نوشتند که زیاد است از این نمونه جواب‌ها که شما انصاف بدهید هزینه‌ی لوازم آرایشی که در کشور ما وارد می‌شود واردات لوازم آرایشی شش برابر هزینه‌ی حج است تا حالا یک جا دیده اید کسی بگوید کم بکنید کمپینی درست بکنند که این چرا انجام می‌شود بعضی‌ها نوشتند شما مگر از درآمد سعودی‌ها خبر ندارید این‌ها یک کشوری دارند خبر دارید با ده میلیون بشکه تولید نفت در روز همین الآن که نفت به پایین ترین قیمتش رسیده که پنجاه دلار است یعنی این‌ها روزی پانصد میلیون دلار فقط درآمد نفتشان است شما واقعا فکر می‌کنید اگر این چند حاجی آن جا نروند این‌ها این همه جنایاتی که دارند انجام می‌دهند را قطع می‌کنند واقعا این‌ها معطل همین هزینه‌ی حج اند یک تحلیلی داده بودند که آیا واقعا این‌ها معطل همین هستند؟ ما بحثی در خیانت سعودی‌ها نداریم مخصوصا با این درآمد سرشار متاسفانه البته این را من خودم اضافه می‌کنم که آن‌ها جمعیت زیادی هم ندارند روزی ده میلیون بشکه نفت صادر می‌کنند این درآمد نفتی شان است ده پانزده میلیون جمعیت دارند و متاسفانه جامعه‌ی ما خبر ندارند این را از خودم می‌گویم غیر از حرف‌هایی که در فضاهای مجازی است متاسفانه جامعه‌ی ما خبر ندارد که می‌روند نگاه می‌کنند مکه و مدینه و نهایتا یک وقتی جده بروند واقعا مردم سعودی و عربستان در فقر شهید هستند وقتی شبکه‌ی العالم گزارشی از فقر مردم گفت یک کمی بروید خیابان‌های آخر.
شریعتی: در سفری که من رفته بودم یک مقدار که به حاشیه‌ی شهر رفتیم کاملا ورق برگشت.
حاج آقا حسینی: این‌ها منافقانه بازی می‌کنند ظاهر شهر را طوری درست کردند کسی می‌گوید به چه خبر است یک کمی هر کسی می‌رود به حاشیه‌ی شهر برود این کشوری با این ثروت و در آمد با آن همه امکانات مالی جمعیت کم و نرسیدن به مردم خودش‌ای کاش این روزها و شب‌ها رسانه گزارش العالم را پخش می‌کرد که مردم در چه فقری به سر می‌برند با این در آمد واقعا معطل همین چیزی است اصلا رقمی می‌شود درصدی که بابت حج ما پرداخت می‌کنیم؟ این 60 هزار حاجی نروند این‌ها معطل می‌شوند و جنگ یمن و کمک به داعش را متوقف می‌کنند؟ امروزه این طوری شده پول هنگفتی در اختیار حاکمان خائن به ملت اسلام است واقعا خیانت می‌کنند بدون این که به ملت خودشان برسند با یک جمعیت کم و این همه جرم و جنایتی که در دنیا دارند با این ثروت انجام می‌دهند از این پاسخ‌ها زیاد است من کاری به پاسخ‌ها ندارم بخشی است در فضاهای مجازی یکی می‌گوید یکی می‌شنود من حرف دیگری عرض می‌کنم با کمال ادب و تواضع عرض می‌کنم مواظب باشیم در میدان دشمن بازی نکنیم گل به خودی نزنیم حج خیلی بزرگ تر از این حرف‌ها است آرزوی ما واقعا این است که ان شاء الله در آینده حاکمان سعودی نباشند یا اگر بودند اداره‌ی حرمین شریفین دست این‌ها نباشد لیاقت اداره‌ی حرمین را ندارند حتی اگر این حوادث نبود آدم‌هایی که این طور به راحتی دارند خون ملت‌های مظلوم را می‌ریزند لیاقت دارند؟ امیدواریم که نباشند اگر این‌ها بودند حج خیلی بالاتر از این است به این سادگی قضاوت نکنیم به این راحتی محاسبه نکنیم متاسفانه من یک چیزی می‌بینم انکار اصل حج است برای چه ما حج برویم همه می‌گویند پول را بدهید این قرآن است ما قرآن را قبول داریم می‌شود توضیح بدهیم بفهمیم حج درجه‌ی وجوبش «وَلِلَّـهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ‌ فَإِنَّ اللَّـهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» (آل عمران/ 97) کجا چنین تعبیری داریم در مورد کدام واجب اگر هست یک پیام بدهند بخوانیم نمی‌گوید مَن تَرَکَ الحَّج نمی‌گوید هر کس حج را رها کرد می‌گوید مَن کَفَرَ اگر کسی کافر شد البته کفر منظور کفر عملی است هیچ مستحبی جایگزین حج واجب می‌شود مستحب ما جایگزین هیچ کار واجبی نمی‌شود از جمله حج کسی بگوید من کار خیر می‌کنم نماز نمی‌خوانم هیچ مستحبی شما هزار مستحب انجام بدهید جایگزین یک واجب نمی‌شود شما بگو من روزی یک میلیون تومان می‌دهم به فقیر نماز صبحم را نخوانم حال ندارم وضع مالی ام خیلی خوب است روزی یک میلیون برای من چیزی نیست بدهم نماز نخوانم یا واجب دیگری یک وقت ما نرویم در بحث اصل انکار یک واجب مسلم و من تقاضا می‌کنم ان شاء الله همه‌ی رسانه‌ها مخصوصا رسانه‌ی ملی یک کمی بیشتر به این مسئله بپردازند البته الآن فضا یک کمی فضایی است که دل ملت ما واقعا داغدار است حادثه بسیار سنگین است فاجعه بسیار عمیق است ما هر چه بگوییم در این فاجعه کم است هر چه از جنایات آل سعود بگوییم این روزها کم است خدا شاهد است من دیشب در کتابخانه یک لحظه اخبار تازه آمد که بیست کانتینر هنوز باز نشده نتوانستم ادامه بدهم به کارم همه‌ی مردم ما امروز در یک حالت ناراحتی شدید دارند آن‌هایی که هیچ ارتباطی ندارند هیچ کدام از بستگان حج مشرف نشدند داغدار هستند چقدر پیام‌ها نوشتند ما اشک می‌ریزیم این‌ها همه درست البته من توضیح می‌دهم خیلی‌ها نوشتند اگر جان انسان در خطر باشد چه عرض کردم اولا امیدواریم حجی زیر سایه‌ی آل سعود نباشد ولی واقعا اگر مسئله‌ی خطر باشد فقها باید فتوا بدهند اگر باز هم چنین خوفی باشد تکلیف ما چیست آیا حج انجام می‌شود نباید انجام شود باید برویم سراغ فتاوای فقها فرمودند فقها اگر خوف این باشد دوباره حادثه‌ای باشد فقها فرمودند حج در صورت خوف یکی از شرایط استطاعت حج این است که انسان خوف نداشته باشد این بحث فقهی است باید روی این تاکید کنیم ما روی مسئله‌ی اصل عظمت حج وجوب حج نه حج همه‌ی واجبات که یکی از مهم ترین واجبات است وقتی روایت می‌خواهد تقسیم بکند بُنِیَ الاِسلَامُ عَلَی الخَمس (کافی، ج 2، ص 18) امروز حجش را بزنیم فردا هم زکات را معلوم نیست کجا مصرف می‌شود خمس را هم دیگر چه چیزی می‌ماند اساس اسلام پنج چیز است یکی نماز یکی حج است پایه‌ها ارکان اسلام هستند می‌شود یک صندلی را پایه هایش را بردارید بگویید ما باز هم صندلی داریم دیگر نداریم ما به وجوب حج کمتر توجه می‌کنیم از اول برنامه را ملاحظه بفرمایید جنایات آن‌ها را گفتیم جواب‌هایی که در فضاهای مجازی است را گفتیم ولی اصل وجوب حج عظمت حج در زمان ائمه من بد نیست از این جا اشاره‌ای بکنم به بحث دیگری امروز روز ولادت امام هادی علیه السلام است امام هادی علیه السلام درگیر چه حاکم‌هایی بوده همیشه در طول تاریخ اهل بیت علیهم السلام و پیروانشان درگیر چنین حکامی بودند امروز ملک سلمان است دیروز ملک عبدالله بود یک روز خلفای اموی عباسی یزید معاویه معتصم هارون بوده در طول تاریخ همیشه بوده دو سه نمونه می‌گویم امام هادی معاصر بوده با چند تا از این خلفا تقریبا می‌توانیم بگوییم مشابه همین‌ها یکی معتصم است این خلفای عباسی که سی و شش سی و هفت نفر هستند همه شان هم در لقب هایشان یک عنوان بالله دارد المعتصم بالله المتوکل علی الله المنتصر بالله دارند این‌هایی که هیچ بویی از خدا نبرده بودند مثل الآن مگر می‌گویند خادم الحرمین الشریفین شما جرئت دارید کمتر از این‌ها به این‌ها بگو دل ما خون است ما گفتیم ماه رجب شد این‌ها حتما به احترام ماه رجب که ماه حرام است حمله به یمن را متوقف می‌کنند نشد گفتیم ماه رمضان شد حتما دیگر متوقف می‌کنند نشد رمضان تمام شد گفتیم ذی القعده ذی الحجه سه ماه حرام پیوسته است متوقف می‌کنند نشد گفتیم فصل حج متوقف می‌کنند نکردند همین شب‌ها یک عده آدم‌های مغرور همین تعبیری که عرض کردم مقام معظم رهبری فرمودند الآن افتاده دست یک عده جوان بی تجربه‌ای که به نفع خودشان دنیا محکوم می‌کند شما را با این همه جنایت من دو سه نمونه گرفتاری امام هادی را می‌گویم در مورد المعتصم بالله وقتی می‌خواهند معرفی بکنند دو کلمه گفتند خلیفه‌ی عباسی این‌ها ادعا دارند ما جانشین پیغمبر هستیم دو سه تا از خلفای امام هادی را می‌خواهم بگویم در حالاتشان وقتی می‌خواهند معرفی بکنند یک کلمه کَانَ عَلِیلاً مِنَ العِلم هیچ بهره‌ای از علم و دانش نداشت چرا؟ این فرزند هارون الرشید بود یک روز از مکتب آمد بچه بود می‌رفت مکتب سال اول دوم هارون پدرش از او سوال کرد که معتصم از هم کلاسی ات خبری نیست گفت بله مرد از درس خواندن راحت شد هارون گفت یعنی تو این قدر درس خواندن برایت سخت است گفت بله کاش من هم می‌مردم از درس راحت می‌شدم هارون گفت دَعُوه ولش کنید اگر این قدر درس برایش عذاب است رهایش کنید هیچ چیز بلد نبود یک نوشتن در حد همان مکتب اول همین آدم می‌نویسند اِذَا غَضِبَ لَا یُبَالِی من وقتی غضب می‌کرد برایش مهم نبود چه کسی را می‌کشد امام جواد علیه السلام را همین آدم کشته یک نمونه اش متوکل است امام هادی علیه السلام معاصر بود 14 سال خلیفه‌ی عباسی بود متوکل فرزند معتصم است دو جمله درباره اش می‌گویم من آدرس می‌دهم هیچ کاری هم با منابع خودمان نداریم کتابی داریم به نام تاریخ خلفای ملا جلال الدین سیوطی سیر الاعلام ذهبی را نگاه بکنید مال هفت صد سال پیش است وقتی می‌خواهد متوکل را معرفی بکند می‌گوید کَانَ مُنهَمِکا واقعا کپی همین‌هایی است که الآن هستند فِی اللَّذَات و الشَّرَاب (مروج الذهب، ج4، ص40) اِنهِمَاک یعنی غوطه ور غوطه ور بود در دو چیز شهوت رانی و شراب خواری یک وقتی آن قدر مستی می‌کرد شراب می‌خورد اصلا هیچ چیزی متوجه نمی‌شد باید صبر می‌کردند ساعت‌ها تا خلیفه‌ی مسلمین عقلش سر جایش بیاید باز درباره‌ی او می‌نویسند هُوَ الَّذِی اَمَرَ بِهَدمِ قَبرِ الحُسَین (تاريخ الأمم و الملوک، ج9، ص185) مزاره هفده بار دستور داد قبر امام حسین را با خاک یکسان کردند از تاریخ الخلفای سیوطی می‌گویم از منابع خودمان نیست گفت کشتزارش بکنید من یک چیزهایی نوشتم شرم می‌کنم در برنامه‌ی عمومی بگویم حتی اگر عمومی هم نبود خوب نیست بگویم دوستان این خبرها را می‌بینند همین شاهزادگانی که امروز حکومت می‌کنند بروند ببینند چه جنایاتی چه شهوت رانی‌هایی این طرف دنیا آن طرف دنیا چطور دارند هزینه می‌کنند چه پول‌هایی را هزینه می‌کنند این‌ها مشابه هم هستند این متوکل همان کسی است که یکی از جنایاتش کشتن شخصیتی است به نام یعقوب بن اسحاق از اصحاب امام هادی علیه السلام است معروف است به ابن السکیت چندین کتاب دارد ده بیست کتاب دارد از بهترین یاران امام هادی علیه السلام است یک وقت کسی ساکت است کم حرف می‌زند می‌گویند ساکت یک وقت خیلی سکوتش زیاد است صیغه‌ی مبالغه است می‌گویند سکیت مثل صادق و صدیق یک وقت از این بالاتر است می‌گویند ابن السکیت مثل ابن الدین ابن الدنیا امیرالمومنین می‌فرمایند لاَ تَکُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلدُّنْیَا (نهج البلاغه، خطبه 42) ابن الدنیا نباشید ابن الدین باشید اوج سکوت ولی همین شخصیت صحابی امام هادی که در اوج سکوت بود یک روز همین متوکل یک سوال کرد گفت بچه‌های من پیش تو محبوب تر هستند یا حسن و حسین یک آدمی که در عمرش حرف نمی‌زد گفت این جا باید حرف بزنم لابد می‌دانست که به قیمت جانش تمام می‌شود در جوابش گفت به خدا قسم تو حق نداری بچه‌های خودت را با امام حسن و امام حسین مقایسه بکنی به خدا قسم قنبر غلام حضرت علی از شما و دودمان و خاندان و حکومت و بنی عباس از همه‌ی شما بالاتر است این چه مقایسه‌ای بود تو کردی این آدم دستور داد گفت سَلُّوا لِسَانَهُ مِن قَفَا زبانش را از پشت بیرون بیاورید پنجم رجب روز شهادتش است کسی که زبانش را از پشت بیرون بیاورند معلوم است چه جان دادن سختی دارد همین آدمی که این لیست جنایاتش است تاریخ واقعا دارد تکرار می‌شود درباره‌ی این آدم می‌نویسند هُوَ الَّذِی اَحی السُّنَّة ما گلایه داریم امروز هم همین حرف‌ها است این آدمی است که سنت پیغمبر را احیا کرد کدام سنت اگر این‌ها خادم الحرمین الشریفین هستند او هم محی السنت است اگر این‌ها اسلام را زنده کردند قرآن را زنده کردند خدمت دارند می‌کنند متوکل هم همین است تو خودت نوشتی واقعا ما سوال داریم این‌ها باید فردای قیامت جواب بدهند با کسی دعوا نداریم خیلی ساده سوال می‌کنیم تو فردای قیامت در محکمه‌ی الهی چه جواب می‌دهی تو که خودت خط بالا نوشتی غوطه ور در شهوت رانی و شراب بود این طور به این راحتی آدم می‌کشی چطور می‌نویسی محی السنت است چطور این‌ها امروز در دنیا می‌خواهند این‌ها را خادم الحرمین جا بزنند امروز تبلیغات دست این هاست متاسفانه تبلیغات گسترده‌ای که دارند می‌کنند یا آدم‌هایی که همه‌ی جرم و جنایاتشان به یک طرف این فاجعه به یک طرف.
شریعتی: بخشی از این پول‌ها را واقعا صرف تبلیغات می‌کنند.
حاج آقا حسینی: بله ما باید مواظب باشیم آن‌ها دارند تبلیغات می‌کنند هزینه‌های سنگین می‌دهند برای این که چهره‌ی سیاه خود را خوب نشان بدهند ما در آستانه‌ی عید غدیر هستیم امروز نیمه‌ی ماه ذی الحجه ولادت حضرت هادی است جمعه روز غدیر است تمام ظلمی که به مردم شد تمام این ستم‌ها تمام این 57 حاکم تمام این خلفای اموی و عباسی تمام این جنایاتی که ما فقط اشاره کردیم همه اش به خاطر این است که غدیر را کنار گذاشتند چون غدیر را کنار گذاشتند و فراموش شد امروز این بلا‌ها هست شوخی نیست در همین سلسله‌ی خلفا کسی داریم به نام عبدالملک اول سخنرانی که کرده یک کسی که به مقامی می‌رسد سخنرانی اولش خیلی مهم و حساس است رئوس برنامه هایش را می‌گوید گفته ایها الناس اگر کسی من را به تقوا دعوت بکند با شمشیر گردنش را می‌زنم ظهری شخصیت قابل اعتنایی بود بعد از مدتی آمد گفت راست است می‌گویند شما شراب می‌خورید با کمال فضاحت گفت شراب گفتن نیست ما خون مسلمانان را می‌خوریم شراب خوری چیزی نیست همین کاری که این‌ها می‌کنند شما بیا با هزار زحمت بتوانی ثابت بکنی یا نتوانی ثابت بکنی که این خاندان دارند شرب خمر می‌کنند یا نمی‌کنند این حاکمان امروزی می‌گوید من دارم خون مسلمانان را به این آسانی می‌ریزم و عین خیالم نیست این آدم در این ردیف است چون امیرمومنانی را خانه نشین کردند که این نهج البلاغه اش است سید رضی رضوان الله علیه می‌نویسد هر شب جان عالم به فدایت یا علی هر شب بعد از نماز عشا برمی‌گشتند به طرف مردم و این جمله را تکرار می‌کردند البته ایشان ننوشند چند بار ولی مرحوم شیخ صدوق در خصال می‌نویسد یُکَرِّرُهَا ثَلَاث سه مرتبه تکرار می‌کرده تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ وَ أَقِلُّوا اَلْعُرْجَةَ عَلَى اَلدُّنْيَا (نهج البلاغه، خطبه 202) سه بار هر شب بعد از نماز امیرمومنان مردم را به تقوا دعوت کرده این حضرت علی غدیرش فراموش شد این حادثه‌ی بزرگ فراموش شد خانه نشین شد این‌ها آمدند که تا امروز ما گرفتارش هستیم.
شریعتی: خیلی ممنون در بخش بعدی در مورد عید غدیر صحبت خواهیم کرد بارها شاهد هستیم در فضای مجازی شبهاتی در مورد اصل حج اتفاق می‌افتد دوستانتان را ارجاع بدهید به صحبت‌های امروز حاج آقا هم فایل صوتی و متنی ما در سایت موجود است بعد از ظهر بارگذاری می‌شود صفحه‌ی 584 مصحف شریف قرار امروز دوستان ماست آیات پایانی سوره‌ی مبارکه‌ی نازعات در سمت خدا تلاوت می‌شود.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
إِذْ نَادَاهُ رَ‌بُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى ﴿١٦﴾ اذْهَبْ إِلَى فِرْ‌عَوْنَ إِنَّهُ طَغَى ﴿١٧﴾ فَقُلْ هَل لَّكَ إِلَى أَن تَزَكَّى ﴿١٨﴾ وَأَهْدِيَكَ إِلَى رَ‌بِّكَ فَتَخْشَى ﴿١٩﴾ فَأَرَ‌اهُ الْآيَةَ الْكُبْرَ‌ى ﴿٢٠﴾ فَكَذَّبَ وَعَصَى ﴿٢١﴾ ثُمَّ أَدْبَرَ‌ يَسْعَى ﴿٢٢﴾ فَحَشَرَ‌ فَنَادَى ﴿٢٣﴾ فَقَالَ أَنَا رَ‌بُّكُمُ الْأَعْلَى ﴿٢٤﴾ فَأَخَذَهُ اللَّـهُ نَكَالَ الْآخِرَ‌ةِ وَالْأُولَى ﴿٢٥﴾ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَ‌ةً لِّمَن يَخْشَى ﴿٢٦﴾ أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا ﴿٢٧﴾ رَ‌فَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا ﴿٢٨﴾ وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَ‌جَ ضُحَاهَا ﴿٢٩﴾ وَالْأَرْ‌ضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا ﴿٣٠﴾ أَخْرَ‌جَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْ‌عَاهَا ﴿٣١﴾ وَالْجِبَالَ أَرْ‌سَاهَا ﴿٣٢﴾ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ ﴿٣٣﴾ فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَ‌ى ﴿٣٤﴾ يَوْمَ يَتَذَكَّرُ‌ الْإِنسَانُ مَا سَعَى ﴿٣٥﴾ وَبُرِّ‌زَتِ الْجَحِيمُ لِمَن يَرَ‌ى ﴿٣٦﴾ فَأَمَّا مَن طَغَى ﴿٣٧﴾ وَآثَرَ‌ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ﴿٣٨﴾ فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى ﴿٣٩﴾ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَ‌بِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى ﴿٤٠﴾ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى ﴿٤١﴾ يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْ‌سَاهَا ﴿٤٢﴾ فِيمَ أَنتَ مِن ذِكْرَ‌اهَا ﴿٤٣﴾ إِلَى رَ‌بِّكَ مُنتَهَاهَا ﴿٤٤﴾ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرُ‌ مَن يَخْشَاهَا ﴿٤٥﴾ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَ‌وْنَهَا لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا ﴿٤٦﴾
ترجمه:
هنگامی که پروردگارش او را در وادی مقدس طوی ندا داد (۱۶) که به سوی فرعون برو؛ زیرا که طغیان کرده است. (۱۷) پس به او بگو: می خواهی [از آلودگی شرک و طغیان] پاک و پاکیزه شوی؟ (۱۸) من تو را به سوی پروردگارت راهنمایی می کنم تا از او بترسی [و از طغیان دست برداری.] (۱۹) پس آن معجزه بزرگ تر را به او نشان داد. (۲۰) ولی [او آن را] تکذیب کرد و سرپیچی نمود. (۲۱) سپس [به حق] پشت کرد [و برای نابودی موسی] به تلاش برخاست! (۲۲) پس [قومش را] گرد آورد، و ندا داد (۲۳) و گفت: من پروردگار بزرگ تر شما هستم. (۲۴) پس خدا هم [به کیفر این ادعای نابجا] او را به عذاب آخرت و دنیا دچار ساخت. (۲۵) بی تردید در این سرگذشت برای کسی که [از عذاب خدا] بترسد عبرتی است. (۲۶) آیا آفریدن شما [پس از مرگ] دشوارتر است یا آسمان که او آن را بنا کرد؟ (۲۷) سقفش را برافراشت، پس آن را درست و نیکو قرار داد، (۲۸) و شبش را تاریکو روزش را روشن ساخت، (۲۹) و زمین را پس از آن گسترانید، (۳۰) و از آن آبو چراگاهش را بیرون آورد، (۳۱) و کوه ها را محکم و استوار نمود (۳۲) تا مایه بهرهوری شما و دام هایتان باشد. (۳۳) پس زمانی که آن حادثه بزرگ تر [و غیر قابل دفع] در رسد، (۳۴) در آن روز انسان آنچه تلاش و کوشش کرده به یاد آورد (۳۵) و دوزخ رابرای هر بیننده ای آشکار سازند، (۳۶) و اما کسی که طغیان و سرکشی کرده (۳۷) و زندگی دنیا را [بر زندگی ابد و جاوید آخرت] ترجیح داده، (۳۸) پس بی تردید جایگاهش دوزخ است؛ (۳۹) و اما کسی که از مقام و منزلت پروردگارش ترسیده و نفس را از هوا و هوس بازداشته است؛ (۴۰) پس بی تردید جایگاهش بهشت است. (۴۱) همواره ازتو درباره قیامت می پرسند که در چه زمانی واقع می شود؟ (۴۲) تو از بسیار یاد کردنش [و سخن گفتن درباره آن] چه به دست می آوری؟ (۴۳) نهایتش به سوی پروردگار توست [کیفیت برپا شدن و زمان وقوع و اوصافش را کسی جز خدا نمی داند.] (۴۴) وظیفه تو فقط بیم دادن کسانی است که همواره از آن می ترسند. (۴۵) گویی آنان روزی که قیامت را می بینند چنین می پندارند که در برزخ جز شامگاهی یا صبح گاه آن درنگ نکرده اند! (۴۶)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: سلسله مباحث برنامه‌ی سمت خدا تحت عنوان سیره‌ی علوی سیره‌ی تربیتی و اخلاقی و حکومتی امام علی علیه السلام به رشته‌ی تحریر در آمده سخنان حاج آقای حسینی در روزهای سه شنبه است دوستان می‌توانند تماس بگیرند این کتاب را تهیه بکنند یک بشارت دیگر می‌دهیم و آن هم دفتر دوم مسئله‌ی مهدویت اگر دوستان نشان بدهند سلسله مباحث برنامه‌ی سمت خدا با عنوان وظایف فردی منتظران از مجموعه مباحث حاج آقای عالی عزیز هم چاپ شده جلد اولش در مورد ویژگی‌های امام عصر بود حاج آقای حسینی بفرمایید.
حاج آقا حسینی: ما هم مشتاق هستیم هر چه زودتر حاج آقای عالی را در جمع خودمان ببینیم من به این جا رسیدم که همه‌ی این حوادث به خاطر این است که غدیر را فراموش کردند در آستانه‌ی غدیر هستیم فرصت بسیار بسیار مهمی است غفلت نکنیم دیروز هم حاج آقای فرحزاد نکات خوبی را فرمودند من برای این که شاید فرصت نشود همین اول تاکید کنم مباحثی که ایشان گفتند بحث اطعام روز غدیر را غافل نشویم روایتی که خواندند مرحوم محدث قمی نقل کردند مثل اطعام به همه‌ی انبیا است و مسئله‌ی روزه‌ی روز غدیر است که در روایت است کفاره‌ی شصت سال است کسانی که موفق می‌شوند به روزه‌ی غدیر و احسان به دیگران در روایت است یک درهمش معادل هزار درهم است در روز غدیر غفلت نکنیم باقیمانده‌ی ماه ذی الحجه مناسبت‌های فراوانی دارد 24 ام ذی الحجه روز مباهله است روز نزول آیه‌ی تطهیر است خاتم بخشی امیرمومنان و نزول آیه‌ی بسیار با عظمت است بیست و پنجم داستان هل اتی و هجده آیه در این سوره این‌ها را فراموش نکنیم و غافل نشویم مخصوصا جمعه که روز غدیر است من اشاره‌ی کوتاهی دارم واقعا اگر خداوند اراده بکند که یک داستانی در تاریخ بماند هیچ کسی نمی‌تواند با اراده‌ی خداوند مبارزه بکند باز از بینندگان تقاضا می‌کنم اگر نمونه‌ی دومی داشتید یک مسئله‌ای که خداوند اراده کرده بماند در پنج نوع کتاب داستان غدیر آمده معمولا مباحثی که ما داریم در یک نوع کتاب است اما داستان غدیر در پنج نوع کتاب است چون چند آیه‌ی قرآن در داستان غدیر نازل شده آیه‌ی سوم سوره‌ی مائده 67 مائده آیات اول سوره‌ی مبارکه‌ی معارج لذا هر مفسری که تفسیر قرآن نوشته نمی‌تواند از داستان غدیر بگذرد در همه‌ی تفاسیر و کتاب‌های تفسیر است چون خطبه خوانده پیغمبر در تمام کتاب‌های حدیثی است می‌شود کسی روایات پیغمبر را جمع آوری بکند خطبه‌ی غدیر را نیاورد؟ سوم چون بخشی از تاریخ زندگی پیغمبر است هر کسی تاریخ پیغمبر را نوشته ناچار باید داستان غدیر را بیاورد چون بحث امامت بحث کلامی مهم است هر کسی در موضوع کلام کتاب نوشته قطعا داستان غدیر را آورده از این بالاتر که خیلی جالب است لغت کاری به مباحث اعتقادی ندارد یک لغوی می‌خواهد کتاب لغت بنویسد که این لغت معنایش چیست ولی چون در داستان غدیر چند واژه‌ی لغوی حساس است یکی غدیر یکی خم یکی ولی یکی مولا لغوی با این که کاری ندارد ولی تا می‌آید می‌نویسد غدیر می‌گوید داستان غدیر خم است باید اشاره بکند کتاب‌های تفسیری حدیثی تاریخی کلامی و لغوی واقعا از اراده‌ی پروردگار است مثلا نمونه اش را می‌گویم هر مفسری کاری به منابع تفسیری خود ما نداشته باشید تفاسیر اهل سنت عامه را نگاه بکنند هر کسی به آیه‌ی 3 سوره‌ی مبارکه‌ی مائده می‌رسد «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَ‌ضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» (مائده/ 3) قرآن یک روزی را معرفی می‌کند که این روز چهار ویژگی دارد کفار دیگر نا امید شدند از شما دینتان را کامل کردم نعمت را تمام کردم چهارم «وَرَ‌ضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» آقای مفسر بفرمایید این چه روزی است کدام روز در تاریخ اسلام است که کفار نا امید شده باشند دین کامل شده باشد کدام روز است بیایید برای ما بگویید چه روزی است روز ولادت پیغمبر است پیغمبر تازه به دنیا آمده کفار نا امید شدند روز بعثت پیغمبر است کفار گفتند ما دیگر برویم؟ روز هجرت پیغمبر است آن اول درگیری‌ها و گرفتاری‌های پیغمبر بود در مدینه هشتاد جنگ بر پیغمبر تحمیل کردند چه روزی است مشخص کنید این روز با غیر از غدیر با چه روزی قابل جمع است جالب است بعضی‌ها خواستند توجیه بکنند من می‌گویم اگر می‌پسندید بسم الله می‌گویند امروز روز عرفه است عرفه چه روزی است؟ روز عرفه روزی است که اگر یک میلیون مسلمان است پنج هزار تا ده هزار تا می‌روند در صحرای مقدس عرفات این که پنجاه هزار مسلمان رفتند صحرای مقدس عرفات روز عرفه دیگر کفار نا امید شدند دیگر دین کامل شد اتمام نعمت شد چطور می‌خواهد یک مفسر از این آیه به این سادگی بگذرد و برای ما تفسیر بکند یک روزی را در تاریخ اسلام به ما نشان بدهد که این چهار ویژگی را داشته باشد یا اگر مفسر آیه‌ی 67 سوره‌ی مائده را می‌خواهد بخواند «أَيُّهَا الرَّ‌سُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّ‌بِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِ‌سَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِ‌ينَ» (مائده/ 67) این چه است که اگر نگویی رسالت را نرساندی بعضی‌ها می‌گویند یعنی داستان جانشینی امیرمومنان را نگفتی این که معنا ندارد آن که در جوی نرود آب است این معنا ندارد اگر نگویی 23 سال رسالتت هیچ می‌شود این چه است که اگر نگویی رسالت از بین رفته این چه حکمی است چه قانونی است جالب است یقین دارم بینندگان خوبی داریم می‌روند مراجعه می‌کنند واقعا باعث افتخار ما است در قصه‌ی دحو الارض یک آیه را می‌خواستیم بگوییم سوره‌ی نازعات گفتیم سوره‌ی زارعات یک عالم پیام داشتیم واقعا خوشحال شدیم گفتم «وَالْأَرْ‌ضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا» (نازعات/ 30) این دحو الارض در ذاریات است اشتباهی چقدر پیام آمد که گفتید ذاریات گفتم الحمدلله ما این همه آدم‌های حافظ قرآن داریم بروند مراجعه بکنند تفاسیر ما را نگاه نکنند الآن نرم افزارهایی است یک دکمه بیاورید ده‌ها تفسیر می‌آید مقابل شما تفسیر در المنثور ملا جلال الدین سیوطی مال حدود پانصد سال پیش است نقل کرده از تمام منابع از بخاری از مسلم از ترمذی از چند تا از منابع نقل کرده عزیزان مراجعه بکنند عبدالله بن مسعود می‌گوید از اصحاب پیغمبر می‌گوید کُنَّا نَقرَاُ عَلی عَهدِ رَسُولِ الله اما زمان پیغمبر بعد از داستان غدیر وقتی می‌خواستیم این آیه را بخوانیم آیه را با تفسیرش می‌خواندیم نه این که بگوییم چیزی از آیه کم شده نه ولی چون مسئله‌ی مهم بود با تفسیرش می‌خواندیم به این شکل که يَا أَيُّهَا الرَّ‌سُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّ‌بِّكَ اَنَّ عَلِیًا اَمِیرَالمُومِنِین (الدر المنثور، ج 3، ص 117) با تفسیرش می‌خواندیم بعد بقیه‌ی آیه را می‌خواندیم «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِ‌سَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِ‌ينَ» عزیز من منصفانه چه روزی است که اگر پیغمبر می‌خواست بگوید نماز واجب است «وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» لازم داشت؟‌ای پیغمبر ما نگهبان و مواظب تو هستیم بگو نگران نباش گفتن وجوب نماز گفتن وجوب زکات پس چه مسئله‌ای باید باشد که خدا این طور بگوید مرحوم علامه امینی داستانی از غدیر آورده اگر بینندگان حوصله ندارند یازده جلد الغدیر را مطالعه بکنند صد صفحه‌ی جلد اول را نگاه بکنند ترجمه هم شده داستان غدیر را مفصل آورده ایشان می‌نویسد اذّن فِی النّاس بِذَلِكَ پیغمبر در حجة الوداع اعلام عمومی کرده همه امسال بیایید حج مَعَهُ نِسَائَهُ وَ اَهلِ بَیتِه تمام را جمع کرده استنفر پیغمبر پیغام می‌داده به اطراف که همه بیایید چه قصه‌ای است که پیغمبر می‌خواهد همه را جمع بکند چه چیزی را می‌خواهد به مردم بگوید مرحوم علامه شرف الدین در المراجعات نقل کرده یک وقتی هم گفتم به هر ترتیب غدیر فقط به جلسات ختم نشود البته جلسات ما همه اش معارف دینی است عزیزان در جلساتی که دارند یک کمی با کتاب‌ها انس پیدا بکنند مراجعات علامه شرف الدین بیش از صد نامه است که اولین نامه را رئیس دانشگاه الازهر مثل کسی بوده به نام شیخ سلیم یک نامه می‌نویسد به علامه شرف الدین در مورد ولایت حضرت علی و داستان غدیر سوالی می‌کند او نشسته سر فرصت و حوصله سوالش را مطرح کرده علامه شرف الدین هم سر فرصت جوابش را داده گفته من سوال دیگری دارم نامه‌ی دوم سوم را فرستاده بیش از صد نامه شده که شده کتابی به نام مراجعات در بازار به هر کسی بگویید مراجعات چندین نفر ترجمه کردند از علامه شرف الدین هیچ تعصبی هم نیست هر چه خواسته و به ذهنش آمده مطرح کرده هر چه دلش خواسته سوال کرده علامه شرف الدین با حوصله جواب داده من بارها به جوانان گفتم تهیه کنید مباحثه بکنید یکی شوید مخالف یکی شوید موافق مناظره بگذارید تو به جای او سوال بکن او بتواند دفاع بکند ما منطق داریم یاد کنم خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بهجت یک روزی من در جلسه‌ی ایشان همین مراجعات را به جوانان توصیه می‌کردم بخوانند یادم است ایشان به من فرمودند اگر کسی مراجعات را مطالعه بکنند حجت بر او تمام می‌شود این جلسات خیلی خوب ولی کافی نیست ایشان در مراجعات نکته‌ی قشنگی نوشته می‌گوید پیغمبر در چه شرایطی قصه‌ی ولایت امیر مومنان را اعلام کرده فِیهِ مُزدَحِمَ النَّاس می‌گوید کدام احکام را پیغمبر این طوری اعلام کرد مثلا اگر آیه‌ی وجوب نماز می‌آمد پیغمبر در مسجد النبی بود ایها الناس آیه آمده در مورد زکات و خمس و روزه به همین شکل اما کدام واجبی را شما سراغ دارید بیاید در نقطه‌ای در بازگشت از حج با این مقدمه جمعیت را جمع بکند سر تقاطع قرار بگیرند منتظر بمانند آن‌هایی که رفتند برگردند آن‌هایی که نرسیدند برسند سه روز در گرمای سوزان که نوشتند از شدت گرما مردمی که نشسته بودند قسمتی از عبا را زیر پا می‌انداختند از زمین نسوزند قسمتی را به سر می‌کشیدند از بالا آفتاب داغ نکند سه روز پیغمبر مردم را نگه داشت کدام دستور؟ آن وقت می‌شود پیغمبر این همه مقدمات را جمع بکند برای چه؟ علی را دوست داشته باشید اول خطبه پیغمبر می‌فرماید اَلَستُ اُولَی بِکُم مِن اَنفُسِکُم بحث دوستی نیست پایان خطبه می‌فرماید اَللهم وَالِ مَن وَالَاه سوال می‌کند مَن وَلِّیِکُم شاید این از همه‌ی کلمات موثر تر باشد حسان بن ثابت در الغدیر علامه امینی همه‌ی مصادر آمده حسان در آن جلسه بود گفت یا رسول الله اجازه می‌دهید من این داستان را در قالب شعر بیاورم کاری نداریم بعد از 1400 سال تحلیل می‌کنیم کاری به تحلیل ما نداشته باشید یک شاعر همان جا در آن جلسه نشسته گفته اجازه می‌دهی من این داستان را در قالب شعر بیاورم حضرت فرمود بگو شعر گفته یکی از شعرهایش این است فَقَالَ لَهُ قُم َیا عَلِی فَاِنَّنِی رَضِیتُکَ مِن بَعدی اِمَاماً وَ هَادِیاً پیغمبر گفت قیام کن شاعر این طوری استفاده کرده نه این که دوستش داشته باشید رسالتت از بین رفته که چی؟ فقط علی را دوست داشته باشید؟

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group