94-09-10-حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی - فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی
تاريخ پخش: 94/09/10
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
آنچه از من خواستی با کاروان آورده ام *** یک گلستان گل به رسم ارمغان آورده ام
از در و دیوار عالم فتنه میبارید و من *** بیپناهان را بدین دارالامان آورده ام
اندرین ره از جرس هم بانگ یاری برنخاست *** کاروان را تا بدینجا با فغان آورده ام
تا نگویی زین سفر با دست خالی آمدم *** یک جهان درد و غم و سوز نهان آورده ام
قصه ویرانه شام ار نپرسی خوشتر است *** چون از آن گلزار، پیغام خزان آورده ام
دیده بودم تشنگی از دل قرارت برده بود *** از برایت دامنی اشک روان آوردهام
تا به دشت نینوا بهرت عزاداری کنم *** یک نیستان ناله و آه و فغان آورده ام
تا نثارت سازم و گردم بلا گردان تو *** در کف خود از برایت نقد جان آورده ام
تا دل مهرآفرینت را نرنجانم ز درد *** گوشهای از درد دل را بر زبان آورده ام
شریعتی: سلام عرض میکنم خدمت شما بینندگان محترم و حاج آقای حسینی خیلی خوش آمدید. سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همهی بینندگان محترم دارم. عرض تسلیت دارم به مناسبت شب اربعین سالار شهیدان و سید مظلومان امام حسین علیه السلام. همان طور که آن هفته هم گفتیم زائر کرب و بلا گفت خداحافظ و رفت دل من پشت سرش کاسهی آبی شد و ریخت. باور بفرمایید من این روزها بیش از همه چیز نگران آن دل سوختگانی هستم که این روزها هر کانالی را میزنند راه پیمایی عزاداران سیدالشهدا را میبینند دلشان میسوزد جگرشان میسوزد و آرزو داشتند من خیلی به دوستان سفارش کردم گفتم کسانی که مشرف میشوند حداقل خداحافظی نکنند اگر چه جزء آداب اسلامی است ولی همین خداحافظیها خیلی دلها را میشکند و میسوزاند امیدواریم خداوند به همهی ما هم ثواب زائرین سیدالشهدا را عنایت بفرماید.
شریعتی: ان شاء الله برنامهی امروز ما حال و هوای زیارت و امام حسین علیه السلام را دارد در خدمت حاج آقای حسینی هستیم.
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم من یادآوری بکنم آدم خوشحال میشود افراد موفق میشوند نزدیک دو میلیون زائر سیدالشهدا ولی یک مطلبی را هفتهی قبل تقاضا کردیم گفتیم هیچ کاری نشدنی نیست مسئولین کاری بکنند عزیزان مهاجر که امکاناتشان خیلی کمتر است ولی دلشان میخواهد حتما به اربعین برسند کربلا باشند یک طوری همکاری بکنند که تسریع شود خیلی خوشحال شدم شنیدم بسیاری از این عزیزان مهاجر مخصوصا آقایان یا خانمهای افغانی موفق شدند به زیارت سیدالشهدا علیه السلام و آن همکاریها انجام گرفته من قطعا یقین داشته باشید اگر خودم و زن و فرزندم و تمام بستگانم در یک سفر با هم اربعین میرفتیم این قدر خوشحال نمیشدم که شنیدم این مهاجرین به حمدالله همکاری شده تسهیلاتی همکاری شده فقط تقاضا میکنیم عزیزان برای بازگشت این عزیزان هم تسهیلات را فراهم بکنند به راحتی بتوانند برگردند البته برای همهی زائرین بحمدالله همه بسیج شدند در خدمت به زائرین باز هم تقاضا میکنیم اولا شاکر باشند آنهایی که توفیق خدمتگزاری دارند این روزها بسیج عمومی است هر کسی ارتباطی داشته دارد خدمت رسانی میکند خود مردم کوتاهی نکنند مخصوصا در بازگشت زائرین عزیز همراهی بکنند انصاف را رعایت بکنند غیبتها طوری نباشد وقتی برگشتند اینها را به زحمت بیندازند و در راه هم همین طور امیدوارم زیارت همه شان قبول درگاه الهی باشد. این روایت را من با این حدیث سخن را آغاز میکنم خیلیها دلشان شکسته پیغمبر خدا فرمودند نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ (کافی، ج 2، ص 84) این حدیث هم در کافی است هم شیخ صدوق هم در امالی سید مرتضی است عزیزان اگر نیت داشتند اربعین کربلا باشند که همه آرزو داشتند یقین داشته باشند که پیغمبر فرمود نیت المومن خیر من عمله از رفتن به کربلا ثوابش کمتر نیست بلکه بیشتر است امام صادق علیه السلام فرمودند «إِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِیرَ لَیَقُولُ یَا رَبِّ ارْزُقْنِی حَتَّى أَفْعَلَ كَذَا وَ كَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَیْرِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ ذَلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِیَّتِهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا یَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِیمٌ»(المحاسن، ج1، ص261) گاهی مومنی که توانایی مالی ندارد میگوید خدایا به من پول بده روزی بده حتی افعل کذا و کذا من اگر پول داشتم چه میکردم چه میکردم چه کارهای خیری انجام میدادم امام صادق فرمود همان پاداشی که اگر این کار را انجام داده بود خدا برایش مینوشت همان پاداش را خدا برایش مینویسد این اعتقاد دینی ما است این باور دینی ما است که اگر کسی نیت کار خیری داشت حتما به آن ثواب میرسد در همهی مسائل نکتهای که است من دیدم مرحوم علامه مجلسی در مرآت العقول که شرح کافی است یک توضیح خیلی زیبایی دادند تذکر خیلی مهمی است الآن همهی ما میگوییم آرزو داشتیم اربعین کربلا باشیم خدا به نیت ما اجر و پاداش میدهد ایشان میفرماید نیت فقط آن تصور و خطور ذهنی نیست یک عزم و تلاش میخواهد من مثال میزنم مثلا الآن کسی بیمارستان هزار تخت خوابی را میبیند که خیری ساخته میگویدای خدا به من هم پول میدادی من هم میساختم تفسیر علامه مجلسی این است بسم الله تو نمیتوانی هزار تخت خوابی بسازی میتوانی یک بیمار را درمان بکنی یا نه؟ نسخهی یک بیمار را بیمارستان هزار تخت خوابی نمیتوانی به یک بیمار کمک بکن اگر راست میگویی نیت هزار تخت خوابی داشتی هزار تخت خواب طلبت حالا یک بیمار را کمک بکن کسی میآید نگاه میکند میگوید به فلانی اهل خیر بوده دانشگاه ساخته هزاران دانشجو تحصیل کردن الحمدلله بسم الله اگر تو واقعا پول داشتی این کار را میکردی؟ فقط خطور ذهنی نیست بسم الله یک دانشجو را میبینی یک جوان یک آقایی است میخواهد برود دانشگاه شهریه ندارد شهریهی یک ترمش را شما بده نمیخواهد دانشگاه بسازی میرود میگوید خوشا به حال آنهایی که پول داشتند مدرسهی فیضیه و دارالشفا ساختند مدارس علمیه ساختند به به تو نمیتوانی یک طلبه را یک نفر را کمک بکن این در نیت خیلی مهم است این در همهی مسائل مهم است الآن هم که ما میگوییمای کاش ما کربلا بودیم بسم الله الآن کربلا نتوانستیم مشرف شویم زیارت امام رضا که مشهد هستند امام زادگان را که میتوانید مشرف شوید ثواب زیارت سیدالشهدا دارد زیارت حضرت عبدالعظیم یا در مجالس شرکت بکنند واقعا ما دلمان میخواست امشب کربلا باشیم خدا از قلب ما خبر دارد واقعا آرزو داشتیم کربلا باشیم بسم الله کربلا نتوانستیم امشب مجلس سیدالشهدا را آباد کنیم شرکت کنیم امشب فردا برویم در مجالس ننشینیم در خانه گاهیها میگویند ما پای رسانه نشستیم نه رسانه کافی نیست حتما باید در مجالس حضور پیدا بکنیم شعائر دینی به این است و الا اگر بگویند برای چه چند میلیون بروند کربلا فیلم سالهای گذشته را پخش بکنند حضور خودش مهم است حضور در مجلس جزء شعائر است خدای نکرده این طوری نشود که یک وقت شرکت در مجالس سیدالشهدا ویژهی گروه خاصی نباشد یعنی ما هر وقت میرویم میبینیم یک جمع خاصی طبقهی خاصی مومنین میآیند نه همه باید بیایند امشب کسی در خانه نماند این دههی ماه صفر ما در آستانهی رحلت نبی مکرم اسلام شهادت امام رضا امام حسن هستیم دههی آخر ماه صفر مجالس گرم باشد فقط یک عدهی خاصی که همیشه مذهبی هستند اهل جلسات هستند نباشند نه من یقین دارم همه آرزو داشتند امشب کربلا باشند بسم الله همه در مجالس شرکت بکنند ما میگوییم مردم بروند جلسات شرکت بکنند ولی برای جلسات خوب هم سه دسته باید تلاش بکنند یک دسته سخنرانها تلاش بکنند وقت بگذارند آنهایی که تریبون در اختیارشان هست تقاضا میکنم ما بیشتر وقت بگذاریم برای جلسات مردم استفاده بکنند از جلسات ما مردم لذت ببرند اینها جلسات معارف دینی است حلقههای معرفت است وقتی بلند میشوند با دست پر بلند شوند خدا رحمت کند محدث قمی فرزندی داشتند حاج میرزا علی آقای محدث زاده در خاطرات ایشان میخواندم فرمودند من یک شب منبر رفتم حدیثی خواندم یک آقایی گفت این حدیث کجاست یادم نبودای داد بیداد آن وقت هم این نرم افزارها آماده نبود آدم بررسی بکند خیلی ناراحت شدم که فردا شب جواب این آقا را چه بدهم اتفاقا شب پدرم را خواب دیدم پدرم فرمود که این حدیث فلان کتاب است ولی بدون مطالعه چرا میروی منبر وقت مردم حق الناس است برای ما واقعا یک منبری که میرویم حدیثی که میخوانیم ساعتها باید زمان بگذاریم تقاضای دوم چون باز دههی آخر صفر است مداحان نقش عمدهای در مجالس دارند مداحی که میآید مداحی میکند کار همان سخنران را فقط در قالب شعر باید انجام بدهد یعنی آقای سخنران نیم ساعت حدیث خوانده شما نیم ساعت یک شعر زیبا همان پیام حدیث را در قالب شعر به مردم عرضه بکنید من خواهش میکنم باز متواضعانه میگویم روضه خوانی خیلی خوب است ما اگر خاک پای همهی روضه خوانها باشیم افتخار میکنیم ما خودمان روضه خوان هستیم اگر خدا بپذیرد ولی این که فقط روضه بخواند تمام بکند من فکر نمیکنم کار خوبی باشد من خودم رسم ام این است منبرم که تمام میشود روضه که میخوانم مخصوصا هماهنگ میکنم میگویم اگر چراغ را هم خاموش کردید موقع روضهی من دوباره روشن بکنید من دعا میکنم منبر تمام مداح بیاید از نوع ابتدا یک غزل زیبا یک شعر بلندی بخوانند من سراغ دارم بعضی از مداحان میبینم اولش یک شعری میخواند پنجاه بند است پنجاه بیت میخواند یعنی همان حرف حدیث من را در قالب شعر اخلاقی آمده بیان کرده بله آخرش هم باید روضه باشد این را هم تقاضا دارم بیشتر مایه بگذارند صاحبان مجالس هم دغدغه شان بیشتر مسائل فرهنگی و ارتقاء سطح علمی و معارفی مستمعین باشد این بیشتر این دغدغه را داشته باشند مخصوصا تحویل بگیرند بارها گفتیم قبلا هم گفتیم نوجوانها جوانها بیایند این شبها صاحب مجلسها احترام بگذارند به نوجوانها به بچهها بیشتر احترام بگذارند آن سال خوردهها دیگر راهشان را رفته اند جوانها را بیشتر تحویل بگیرند جلسات باید جاذبه داشته باشد مردم هم اهمیت بدهند گاهی بعضی از جلسات آدم میبیند مردم دقایق آخر میآیند البته بعضی از شهرها دیدم در مداحی و سینه زنی آخرش میرسند قطعا مرحلهی اولش معارفش خطبهی سیدالشهدا معارف دینی نگفتیم در کنار مقتل خوانی حتما خطبه خوانی سیدالشهدا باید باشد حرف آخری که دارم این است که خواهش میکنم امشب شب اربعین سیدالشهدا است اربعین زیارت سیدالشهدا ثوابش فضیلتش بازگشت اهل بیت آمدن جابر برای زیارت این دستهی میلیونها زائر و عاشقی که میروند ما هم در خانههای خودمان سهمی ایفا کنیم ابزار گناهی که در بعضی از خانهها است این ماهوارهها را به احترام سیدالشهدا به احترام بی بی زینب سلام الله علیها به احترام بچههای سیلی خوردهی امام حسین که نمیدانم الآن کجای سفر این چهل منزل کربلای کوفه و شام هستند امشب فردا این چند روزه خاموش بکنیم ایام رحلت پیغمبر امام حسن امام رضا است خاموش بکنیم قطعا ضرری ندارد خدا راضی است من نمیگویم بعد از ماه صفر روشن بکنند ولی این چند روزه خاموش بکنند این مردمی که دو میلیون رفتند کربلا باور بکنید اگر امکانی داشت عین هفتاد میلیون خودشان را به کربلا میرساندند ما چنین مردمی داریم یعنی شک نداریم اگر امکانات بود وسیله بود اگر ویزا و تهیهی پاسپورت نبود عین هفتاد میلیون خودشان را به کربلا میرساندند این مردم متدین ما هستند عزیز من اگر این نگاه ما است زائر محترم خواهر برادر این شبها به احترام اهل بیت خاموش بکنیم ان شاء الله سیدالشهدا دست ما را میگیرد و میبرد بارها گفتیم شما دست جوانها را خانمها خانوادهها را بگیرید سوار کشتی نجات بکنید این حدیث را خواندیم پیغمبر در شب معراج جان عالم به فدایت یا رسول الله در شب معراج فرمود وقتی من به معراج رفتم به جایی رسیدم که دیگر جبرائیل نمیتوانست بیاید بار دیگر از ملک پران شوم آن چه در وهم تو ناید آن شوم رسید به جایی که لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ (بحارالانوار، ج 18، ص 365) جبرائیل گفت نمیتوانم با تو همراهی بکنم رفت سیری کرد سوغاتی پیغمبر از معراج این بود فرمود إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ (عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 59) بر سر در بهشت نوشته شده ان الحسین مصباح الهدی شما دست خانمها پدر مادرها دست بچه هایتان را بگیرید سوار این کشتی بکنید ان شاء الله از این کشتی بعد ماه صفر پیاده نخواهند شد ببینید جوانها در راه سیدالشهدا چه میکنند همین جوان اگر من پدر مادر زمینهی گناه برایش ایجاد بکنیم میروند طرف گناه آنهایی که میروند جای دیگر آنهایی که میروند کشورها سفر دیگر کجا میروند همین پدر مادر زمینه ایجاد بکنند بگویند ببینید چقدر عاشقانه میروند کربلا شاید غالب این دو میلیون زائری که رفتند کربلا غلبه با جوانها باشد بنابراین پدر مادرها بچهها را سوار کشتی بکنند من یک جملهی دیگر میخوانم برایم جالب بود یک آیهای است نکتهی لطیفی دیدم بعضی از مفسرین گفتند « إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ» (غافر/ 51) عزیزان ببینند اربعین چه خبر است در این آیه معلوم شده ما پیغمبرانمان را یاری میکنیم مومنین را یاری میکنیم کجا؟ در دنیا و قیامت سوال؟ خداوند پیغمبرانش را قیامت یاری میکند بحث قیامت را که ندیدیم باشد در حیات دنیا خدا کجا پیغمبر و اولیایش را یاری کرده این همه پیغمبران را کشتند زجر دادند مَا أُوذِيَ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيت (بحارالانوار، ج 39، ص 56) این همه اولیاء خدا را امام حسین را این همه اذیت آزار کردند این شکنجهها شهادتها کجا خدا در دنیا آنها را کمک کرده خدا میگوید ما در دنیا پیغمبر را یاری کردیم این یاری کجا است؟ من دیدم یک جوابی دادند در تفسیر فی ضلال مال سید قطب است از مفسرین اهل سنت است خیلی تعبیر لطیفی دارد عزیزان بدانند سیدالشهدا فقط برای شیعیان و مسلمانها نیست برای همهی عالم است میگوید کجا خدا یاری کرد بعد جواب میدهد میگوید شما نیایید شما یک زمان کوتاهی را در یاریها ملاحظه بکنید که فلانی کشته شد پس یاری اش چه شد امام حسین را کشتند کجا یاری اش کرد به زمان منحصر نکنید بعد مثال میزند اسم میبرد از سیدالشهدا یستوی فی هذا المتشیعون و غیر المتشیعین من المسلمین و كثیر من غیر المسلمین میگوید اگر امام حسین به شهادت نمیرسید تعبیر قشنگی دارد اگر امام حسین به شهادت نمیرسید چند سال دیگر میخواست عمر بکند آیا سیدالشهدا با ده سال عمر اضافه میتوانست این پیام را به عالم برساند که امروز به عالم رسانده؟ میگوید امام حسین مال شیعهها نیست سید قطب مفسر اهل سنت میگوید امام حسین مال شیعهها نیست مال مسلمانها نیست در قصهی کربلا در بعضی تصاویر میآید مسیحیان افتخار میکنند ضجه میزنند در این مسیر پیاده روی اربعین امام حسین را دارند میگوید نه مال شیعه است نه مال مسلمانها امام حسین مال بشریت است میگوید این پیروزی است یا نه؟ میگویید خدا کجا یاری کرد؟ خدا امام حسین را پیروز کرده یا نه میگوید اگر امام حسین هزار سال عمر میکرد نمیتوانست مثل قصهی کربلا پیامش را به عالم برساند نمیتوانست این عقیده را این طوری که با شهادت خودش به عالم رساند برساند پیامش رسید به همهی عالم مگر شوخی است؟ واقعا بدون مبالغه است واقعا تحلیل گران دنیا متحیر هستند در تحلیل اربعین سیدالشهدا و این دسته واقعا متحیر هستند که چه خبری است شما بدلش را در عالم پیدا میکنید؟ مشابهش را در عالم پیدا میکنید؟ چند میلیون نفر میروند؟ ما از خودمان خبر داریم این همه سختی مشکلات درست است اینها واقعا چون عشق سیدالشهدا را دارند سختیها را تحمل میکنند من چند روز خبر دار شدم یک خانوادهای واقعا تعجب کردم از همین خانوادههای مهاجر میگفتند نه ما پاسپورت داریم نه کارت سبز داریم نه ویزا داریم نه وسیله داریم راه میافتیم هر چه شد به امید خدا میرویم ما نمیخواهم بگویم ضوابط باید رعایت شود ولی با چه سختیهایی همهی اینهایی که رفتند چند میلیون این طور نیست که بدون سختی باشد در عالم بدل ندارد تحلیل گران عالم متحیر هستند که این قصه چیست مال دیروز پریروز نیست سال 61 سیدالشهدا به شهادت رسیده اگر امام حسین به شهادت میرسید آیا میتوانست این پیام را برساند؟ پس نگویید چون شهید شدند خدا یاری شان نکرده گاهی بالاترین یاری پروردگار به وسیلهی شهادت است این پیروزی دنیایی اش است تا قیامتش بماند. این سخن را آنهایی که این شبها روزها وقت میگذارند از عمرشان از سرمایه شان از عمر زندگی مال شان برای سیدالشهدا این دنیایی امام حسین است این عظمت دنیایی امام حسین است تازه عالم گیر است مال دنیا است روز قیامتش مانده تمام این عظمتی که میبینید عظمتهای دنیایی هستند علامه امینی میفرمود شما مجلس بگیرید برای امام حسین هر چه میخواهید جلسه بگیرید اربعین بروید چند میلیون هم بروید ولی شما نمیتوانید حق سیدالشهدا را ادا بکنید ایشان میفرمود تازه مجلس سیدالشهدا در قیامت باید برپا شود آن وقت آنهایی که فهم دارند این یادشان باشد در روایت داریم حضرت زهرا وقتی وارد محشر میشود خداوند خطاب میکند فاطمه هر چه میخواهی از من بخواه ثم يقول جبرئيل: يا فاطمه سلي حاجتك؟ فتقولين: يا رَبِّ اَرِنِى الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ. فيأتيانك و اوداج الحسين عليهالسلام تشخب دماً- الى ان قال:- ثم يقول جبرئيل: يا فاطمة سلى حاجتك، فتقول: يا رَبِّ شيعَتي. فيقول اللّه عز و جل: قد غفرت لهم، فتقولين: يا رَبِّ شيعَةَ وُلْدى. فيقول اللّه: قد غفرت لهم، فتقولين: يا رَبِّ شيعَةَ شيعَتي. فيقول اللّه: انطلقي فمن اعتصم بك فهو معك في الجنّة. فاطمهی زهرا عرضه میدارد حسین را ببینم حسن را ببینم عین روایت است امام حسین از گوشهی محشر وارد صحرای محشر میشود با بدن بی سر در حالی که خون از این رگهای بریده میجوشد عین روایت است ما روضهی سیدالشهدا را میشنویم ضجه میزنیم گریه میکنیم قیامت را نگاه بکنید که امام حسین از یک طرف با بدن بی سر وارد صحرای محشر شود فاطمهی زهرا مادرشان از یک طرف دیگر به طرف سیدالشهدا شود چه غوغایی چه عزایی چه مجلسی برای سیدالشهدا در روز قیامت بر پا شود اربعین چه خبر است نمیدانم چند میلیون هستند نمیدانم ما کشور خودمان را خبر داریم بیش از دو میلیون بوده اما دنیا چه میکند نمیدانم اینها تمامش عظمت دنیایی است قیامت این طوری وقتی وارد میشود غوغای قیامت است دوباره به حضرت زهرا خطاب میشود باز هم اگر حاجتی داری بخواه حضرت فاطمه از خدا تقاضا میکند شیعیانم با من بیایند خطاب میشود به حضرت زهرا که بهشت را معطل نکنید بهشت منتظر شماست شما راه بیفتید هر کس به دنبال شما بیاید با شما وارد بهشت میشود شما بهشت را معطل نگذارید فقط یک کاری بکنیم بتوانیم دنبال حضرت زهرا راه بیفتیم و برسیم هر کسی تیپ و قیافهای برای خودش دارد ما در دنیا حاضر نیستیم با تیپهایی که خیلی با ما سنخیت ندارد بگردیم میگوییم با ما نمیخورد فاطمهی زهرا وقتی میخواهد راه بیفتد چه کسانی میتوانند با ایشان راه بیفتند سنخیت را ایجاد بکنیم خطاب میشود شما راه بیفتید هر کس میتواند به دامن شما چنگ بزند به دنبال شما بیایند آنها با شما بیایند در بهشت ان شاء الله آثارش را در آن جا خواهیم دید.
شریعتی: خیلی ممنون صفحهی 50 را تلاوت میکنیم آیات ابتدایی سورهی مبارکهی آل عمران
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سورة آل عمران
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
الم ﴿١﴾ اللَّـهُ لَا إِلَـهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ﴿٢﴾ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ ﴿٣﴾ مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَأَنزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّـهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَاللَّـهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ ﴿٤﴾ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ ﴿٥﴾ هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ لَا إِلَـهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿٦﴾ هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّـهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿٧﴾ رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ ﴿٨﴾ رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ ﴿٩﴾
ترجمه:
سورة آل عمران
بسم الله الرحمن الرحيم
الم (۱) خدای یکتا که جز او هیچ معبودی نیست، زنده و قائم به ذات [و مدبّر و برپا دارنده ونگه دارنده همه مخلوقات] است. (۲) این کتاب را تدریجاً به حق و راستی بر تو نازل کرد که تصدیق کننده کتابهای پیش از خود است؛ و تورات و انجیل را (۳) پیش از این برای هدایت مردم فرستاد، و فرقان را [که مایه جدایی حق از باطل است] نازل کرد. مسلماً کسانی که به آیات خدا کافر شدند، برای آنان [به کیفرِ کفرشان] عذابی سخت است؛ وخدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است. (۴) یقیناً چیزی در زمین و در آسمان بر خدا پوشیده نیست. (۵) اوست که شما را در رحمها [یِ مادران] به هر گونه که میخواهد تصویر میکند. جز او هیچ معبودی نیست؛ توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۶) اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن کتاب، آیات محکم است [که دارای کلماتی صریح و مفاهیمی روشن است] آنها اصل و اساس کتاب اند، و بخشی دیگر آیات متشابه است [که کلماتش غیر صریح و معانی اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمیشود] ولی کسانی که در قلوبشان انحراف [از هدایت الهی] است برای فتنه انگیزی و طلب تفسیرِ [نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه کردن آنان] از آیات متشابهش پیروی میکنند، و حال آنکه تفسیر واقعی و حقیقی آنها را جز خدا نمیداند. و استواران در دانش [و چیره دستان در بینش] میگویند: ما به آن ایمان آوردیم، همه [چه محکم، چه متشابه] از سوی پروردگار ماست. و [این حقیقت را] جز صاحبان خرد متذکّر نمیشوند. (۷) [و میگویند:] پروردگارا! دل هایمان را پس از آنکه هدایتمان فرمودی منحرف مکن، و از سوی خود رحمتی برما ببخش؛ زیرا تو بسیار بخشنده ای. (۸) پروردگارا! قطعاً تو در روزی که هیچ شکی در آن نیست، گردآورنده همه مردمی؛ مسلماً خدا خلف وعده نمیکند. (۹)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: اشارهی قرآنی امروز را بفرمایید
حاج آقا حسینی: آیات پایانی که تلاوت شد هشدار است برای همهی ما... ربنا لا تزغ بهد از خدایا بعد از این که ما را هدایت کردی کاری بکن که ما از حق منحرف نشویم این دعاهای قرآنی خیلی خوب است خیلیها مقید هستند یکی از بهترین دعاهایی که ما در نماز و قنوت بخوانیم دعاهای قرآنی است یکی از دعاهایی که خیلیها مقید هستند میخوانند همین دعا است یعنی هر لحظه امکان دارد انسان بعد از هدایت دوباره برگردد این که این قدر سفارش کردند اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً از خدا عاقبت بخیری بخواهید هر لحظه انسان در معرض خطر است آنهایی که خیلی مقید هستند به مجالس محافل اینها بیشتر در معرض وسوسهی شیطان هستند شیطان با انها کار دارد آن کسی که از مسیر جدا شده رفته شیطان چه کارش بکند آنهایی که خود را در مسیر میدانند یادشان باشد همیشه از خدا این دعا را بخواهند. من در نظر داشتم حدود ده روایت از کامل الزیارات شیخ صدوق بخوانم فرصت خیلی نیست هر چند تا که رسیدیم از ثواب زیارت و اجری که زائرین سیدالشهدا دارند بخوانیم کامل الزیارات ترجمه هم شده مال ابن قول وی قمی است استاد شیخ مفید استاد شیخ صدوق است آنهایی که عتبات مشرف شدند کنار قبر امام موسی بن جعفر و امام جواد قبر این بزرگوار است بیش از هزار سال از وفات او میگذرد این کتاب یکی از مهم ترین و معتبر ترین کتابهای حدیثی و زیارتی ما است روایات خیلی زیاد است به فارسی و انگلیسی هم ترجمه شده است. روایت اول این حدیث از امام صادق علیه السلام است فرمودند وَ إِنَّهُ لَيَنْظُرُ إِلَى زُوَّارِهِ وَ هُوَ أَعْرَفُ بِهِمْ وَ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ (کامل الزیارات، ص 329) امام حسین نگاه میکند به زائرینش امام حسین اسم زائرین اسم پدرانشان را اسم فرزندانشان را بهتر از آن چیزی که انسان اسم بچه اش را بلد است میداند ما چطور اسم پدر را بلدیم امام حسین اسامی زائرین را بهتر از آن چه که پدر نسبت به فرزندش میداند میداند کسی فکر نکند گم میشود آقا چند میلیون رفتند امام حسین همه را میبیند؟ چه بردند در این راه از خودشان بهتر میداند ما چطور بچهها را میشناسیم امام حسین بهتر از ما میداند خیلیها الآن هزینه میکنند اینهایی هم که میروند غالبش از همین طبقات متوسط و پایین متوسط هستند مخصوصا آنهایی که زمینی میروند همه زائر امام حسین هستند ولی قرآن اول اسم پیادهها را میبرد «وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا» (حج/ 27) اذن بعد سوارهها اینهایی که هزینه کردند حدیث امام صادق است از امام صادق سوال کردند خدا چه اجری میدهد به آنهایی که هزینهای بکنند در راه زیارت فرمود يُحْسَبُ لَهُ بِالدِّرْهَمِ أَلْفٌ وَ أَلْفٌ حَتَّى عَدَّ عَشَرَةً وَ يُرْفَعُ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مِثْلُهَا وَ رِضَا اللَّهِ خَيْرٌ لَهُ وَ دُعَاءُ مُحَمَّدٍ وَ دُعَاءُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ ع خَيْرٌ لَهُ (کامل الزیارات، ص 123) فرمود برای یک درهمش ده هزار درهم خدا پاداش میدهد یعنی یک تومان کسی هزینه بکند میشود ده هزار تومان هر هزینهای کردند زائران وقتی برگشتند ضرب در ده هزار بکنند مطمئن باشند اجرشان هست روایت دوم این است که از امام صادق علیه السلام است وَ لَیْسَ مِنْ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ وَ لَا نَبِیٍّ مُرْسَلٍ إِلَّا وَ هُوَ یَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یَزُورَهُ فَفَوْجٌ یَهْبِطُ وَ فَوْجٌ یَصْعَدُ (کامل الزیارات، ص 112) هیچ پیغمبری نیست هیچ فرشتهای نیست از خدا تقاضا میکند زیارت سیدالشهدا برود دائما یک عده در حال رفتن به زیارت امام حسین اند یک عده در حال بازگشت هستند حدیث سوم این است که یک کسی است از نوههای ابوحمزهی ثمالی شهید شد فرزندان شهیدی شد شاید از همین نوادگان شهیدش است میگوید من در آخر دوران بنی مروان مخفیانه رفتم کربلا وقتی رسیدم خواستم در تاریکی شب بروم زیارت به من گفتند نمیتوانی بروی حرم برگرد اِنصَرِف مَاجُورًا الآن نمیشود گفتم چرا نمیشود گفتند امکان نیست برگشتم نزدیک سحر شد دوباره رفتم گفتم من تاریکی آمدم شبانه آمدم نگران بنی مروان هستم اگر حکومت بفهمد پدر من را در میآورد من از راه دور آمدم بگذارید بروم زیارت به من جواب داد نزدیک اذان صبح بود به من گفتند صبر بکن اصْبِرْ قَلِیلًا فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع سَأَلَ اللَّهَ أَنْ یَأْذَنَ لَهُ فِی زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ فَأَذِنَ لَهُ فَهَبَطَ مِنَ السَّمَاءِ فِی سَبْعِینَ أَلْفَ مَلَکٍ فَهُمْ بِحَضْرَتِهِ مِنْ أَوَّلِ اللَّیْلِ یَنْتَظِرُونَ طُلُوعَ الْفَجْرِ ثُمَّ یَعْرُجُونَ إِلَى السَّمَاءِ (کامل الزیارات، ص 112) موسی بن عمران از خدا اجازه گرفته که بیاید زیارت امام حسین با هفتاد هزار فرشته امشب آمدند اجازه گرفتند امشب را برای زیارت سیدالشهدا از سر شب تا طلوع فجر اینها زائر امام حسین هستند اینها که رفتند شما میتوانی بروی میگوید من رفتم دوباره برگشتم به زیارت سیدالشهدا موفق شدم یعنی همه آرزویشان زیارت سیدالشهدا سلام الله علیه است امام صادق علیه السلام فرمود أَرْبَعَةُ آلَافِ مَلَكٍ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیهالسلام شُعْثٌ غُبْرٌ يَبْكُونَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ رَئِيسُهُمْ مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ مَنْصُورٌ وَ لَا يَزُورُهُ زَائِرٌ إِلَّا اسْتَقْبَلُوهُ وَ لَا يُوَدِّعُهُ مُوَدِّعٌ إِلَّا شَيَّعُوهُ وَ لَا يَمْرَضُ إِلَّا عَادُوهُ وَ لَا يَمُوتُ إِلَّا صَلَّوْا عَلَيْهِ [وَ عَلَى جِنَازَتِهِ] وَ اسْتَغْفَرُوا لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ (کامل الزیارات، ص 174) چهار هزار فرشته کنار قبر سیدالشهدا هستند اشک میریزند رئیس این فرشتهها فرشتهای است که نامش منصور است هر کس برود زیارت امام حسین میآیند استقبالش کسی وداع بکند موقع خداحافظی به بدرقه اش میآیند بیمار شود به عیادتش بروند از دنیا برود به جنازه اش نماز میخوانند باز در کامل الزیارات باب 57 است امام صادق علیه السلام فرمودند روایت از عبدالله بن مسکان از اصحاب بسیار بسیار خوب امام صادق است میگوید حضرت فرمود مَنْ زَارَهُ يُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ ذُنُوبِهِ كَمَوْلُودٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ وَ شَيَّعَتْهُ الْمَلَائِكَةُ فِي مَسِيرِهِ فَرَفْرَفَتْ عَلَى رَأْسِهِ قَدْ صَفُّوا بِأَجْنِحَتِهِمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَى أَهْلِهِ وَ سَأَلَتِ الْمَلَائِكَةُ الْمَغْفِرَةَ لَهُ مِنْ رَبِّهِ وَ غَشِيَتْهُ الرَّحْمَةُ مِنْ أَعْنَانِ السَّمَاءِ وَ نَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ طِبْتَ وَ طَابَ مَنْ زُرْتَ- وَ حُفِظَ فِي أَهْلِه (کامل الزیارات، ص 154) هر کس برود زیارت امام حسین خدا گناهان امام حسین را میآمرزد کما این که از مادر به دنیا آمده اینهایی که میروند وقتی برمیگردند خیلی مواظب باشند و قدر بدانند چطور روز عرفه غروب عرفه به زائرین خانهی خدا خطاب میشود از نو شروع بکنید و حاجی باید قدر خودش را بداند اینها برمیگردند این چنین اند دو میلیون زائر بروند بیایند مثل روز اول باید عطرش تمام کشور ما را معطر بکند هر کدام در خانه ادارهای هستند فرشتگان بدرقه اش میکنند استقبالش میکنند فرشتگان از خدا میخواهند خداوند او را بیامرزد حدیث دیگری را میخوانم آنهایی که مشرف شدند امام صادق فرمود مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى اللهِ یَوْمَ الْقِیمَةِ، وَ تَهَوَّنَ عَلَیْهِ سَکْرَةُ الْمَوْتِ، وَ هَوْلُ الْمُطَّلَعِ، فَلْیَکْثُرْ زِیارَةَ قَبْرِ الْحُسَینِ (وسائل الشیعه، ج 10، ص 331) به خدا نگاه بکند قرآن میگوید «إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ» (قیامت/ 23) ما قطعا قائل به جسمانیت برای خدا نیستیم نه این حدیث نه این آیه نه نگاه به رحمت الهی منظور است برای این که سکرات مرگ برایش آسان شود زیاد برود زیارت این یک سفر که ما پنج سال ده سال پیش رفتیم نه زیاد به زیارت برود در بعضی از روایات داریم کسانی که در همین جا است کسانی که فقیر هستند سالی یک بار کسانی که غنی هستند سالی دو بار بروند بعضی از علما مثل علامه مجلسی بزرگان فتوا میدادند که از این روایت استفاده میکردند که زیارت امام حسین واجب است در بعضی از روایات امام صادق فرموده مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَهِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ فَإِنَّ إِتْیَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ- یُقِرُّ لِلْحُسَیْنِ بِالْإِمَامَهِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل (کامل الزیارات، ص 121) هر کسی امامت امام حسین را قبول دارد الآن هم بعضی احتیاط میکنند حالا فتوای به وجوب نداریم ولی امام صادق فرمود اگر کسی میخواهد خدا را نگاه بکند و سکرات مرگ برایش کم شود زیاد به زیارت قبر امام حسین مشرف شود. دعای امام حسین را میخوانیم در حاشیهی مفاتیح است یادگاری حضرت زهرا است بسم الله الرحمن الرحیم بِحَقِّ يسَّ وَالْقُرْآنِ الْحَكيمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرْآنِ الْعَظيمِ يا مَنْ يَقْدِرُ عَلى حَوآئِجِ السّآئِلينَ يا مَنْ يَعْلَمُ ما فِى الضَّميرِ يا مُنَفِّساً عَنِ الْمَكْرُوبينَ يا مُفَرِّجاً عَنِ الْمَغْمُومينَ يا راحِمَ الشَّيْخِ الْكَبيرِ يا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغيرِ يا مَنْ لايَحْتاجُ اِلَى التَّفْسيرِ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ