حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
90/6/1
شوق است در جدایی و جور است در نظر هم جور به که طاقت شوقت نیاوریم ، روی گر به روی ما نکنی حکم از آن توست باز آی که روی در قدمانت بگستریم ، ما را سَری ست با تو که گر خلق روزگار دشمن شوند و سر برود هم پر زنیم ، گفتی زخاک بیشترند اهل عشق من از خاک بیشتر نَه که از خاک کمتریم ، ما خود نمی رویم دوان از قفای کس آن می برد که ما به کمند وی اندریم ، سعدی تو کیستی که در این حلقه ی کمند چندان فتاده اند که ما صید لاغریم .
سوال – من مصداق حقیقی عبارت سقوط یک فرشته هستم . زمانی نور قرآن در چهره ام پیدا بود . شاید غرور کار من را به اینجا رساند . من می گفتم که من کجا و گناه کجا ؟ من مانده ام با کولی باری از ثواب که همه اش را آتش گناه گرفت و دود شد و حالا دوباره سر خط هستم . حتی یادآوری آن گناه من را عذاب می دهد . من می دانم که خدا مهربان است ولی من از مهر خدا سوء استفاده کردم و روی برگشت ندارم . وقتی دعاهای من مستجاب نمی شود با خودم می گویم که حتما خدا من را دوست ندارد . بعضی وقتها شیطان بدجوری من را ناامید می کند . در شب قدر برای آمرزش گناهان همه انسانهایی که مثل من هستند دعا کنید . راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – شیطان شگردهای مختلفی دارد . وقتی که من داشتم گناه می کردم شیطان داشت گناه را به من القاء می کرد ، الان هم این همان القائات شیطانی است که به ایشان القاء می کند خدا تو را دوست ندارد و دیگر کار از کار گذشته است و بیخودی شب قدر گریه و ناله نکن ، خدا تو را دوست ندارد و چیزهایی که می خواهی به تو نمی دهد . اشتباهی که ما دیروز انجام دادیم دوباره امروز انجام ندهیم .
سوال – در شب قدر چکاری بکنیم که بعدا حسرت نخوریم ؟
سوال – گل ماه رمضان شب لیلةالقدر است و گل لیلةالقدر شب بیست و سوم است . شب لیلةالقدر قبل از شهادت امیرالمونین هم بوده است ،خدا این سه شب قدر را یک جوری مرتبط با امیرالمومنین کرد که ما بدانیم علی قبله نما و خدا نماست . شب اول که احتمال شب قدر است شب ضربت خوردن امیرالمومنین است و شب دومی که احتمال دارد شب قدر باشد شب شهادت امیرالمومنین است و شب سومی که احتمال دارد شب قدر باشد شب سوم عزای امیرالمومنین است . ولی بنا بر روایات عظمت شب بیست و سوم از بقیه شب ها بیشتر است . امام صادق (ع) با اینکه بیمار بودند دستور داده بودند که بسترشان را در زیر آسمان بیندازند که شب بیست و سوم احیا بکنند . حضرت زهرا به صورت فرزندانشان آب می پاشیدند تا شب بیست و سوم بیدار بمانند و احیا بگیرند . در مفاتیح داریم که در شب بیست و سوم دو تا غسل وارد شده است ، یکی اول شب و یک آخر شب . بزرگان می گویند که مقدرات ما شب نوزدهم نوشته می شود ، شب بیست و یکم امضا می شود و شب بیست و سوم ابلاغ می شود . تا چیزی هنوز ابلاغ نشده قابل تغییر است . امشب می توانیم ناله بزنیم و بگوییم که خدایا مقدرات ما را به گونه ای بکن که درمسیر بندگی تو باشیم . اگر خدا بگوید که من می خواهم بودجه ی سال آینده را یعنی مقدرات را بنویسم ، آیا آنرا اگر طبق سال گذشته بنویسم خوب است؟ با بیست درصد افزایش خوب است ؟ در سال گذشته هم و غم من بندگی خدا بوده است ؟ خدا می گوید که اگر تو دنیا می خواهی من به تو دنیا می دهم . بعضی ها امشب ناله می زنند که خدایا ما یک همسر یک شغل یک ماشین و یک زندگی آبرومند می خواهیم و این برای ما بس است . اینها چیزهایی که من می خواهم حیات دنیایی است و خیلی کوچک است . اینکه من هیچ چیزی از برکات معنوی را نفهمم و لذت بندگی را نچشم ، اگر همه چیز دنیایی باشد بقول قرآن زندگی حیوانی می شود . حیوانات در زندگی مادی خودشان زندگی خوبی دارند زیرا آنها غصه ندارند . بقول امیر المومنین اگر همت ما آخرت باشد متاع دنیا هم گیر ما می آید . مثل اینکه من پنجره را باز می کنم به نیت اینکه صدای اذان را بشنوم و همراه آن هوا هم می آید ولی اگر پنجره را فقط بخاطر هوا باز کنم ممکن است که صدای اذان را نشوم . من بایدببینم که در کدام مرحله سر مان کلاه رفته است . امشب روی این سوال فکر بکنیم و بگوییم که خدایا بودجه ی سال گذشته را برای ما تصویب نکن ،من سال گذشته خیلی غافل بوده ام ، خیلی فرصت ها را از دست داده ام . شاید من پول زیادی بدست آورده باشم و موقعیت دنیایی گیر آورده باشم ولی اینها را برای چه می خواهم ؟ باید ببینم که من چقدر بندگی و خیرات کرده ام؟ چقدر خادم معنوی امام رضا ( ع) و ائمه بوده ام ؟چقدر توانسته ام که دل امام زمان (عج) را بدست بیاورم ؟ چقدر توانسته ام به خدا نزدیک بشوم ؟ سوال دیگر در این شب که همه در پناه قرآن می آیند و فرشتگان بر امام زمان (عج) نازل می شوند و اگر ائمه بخواهد در این شب چیزی به ما بدهد بدست امام زمان (عج) به ما می دهند . زیرا ایشان بالفعل آقای ما و واسطه ی خیر بین زمین و آسمان است . بیاییم موضع خودمان را مشخص کنیم . تودر دلت می گوییم امام و خدا را دوست داری ، دیانت و بهشت را دوست داری ولی چرا آن را در عمل نشان نمی دهی ؟ اگر کسی نتواند دل تو را ببیند و فقط عمل تو را ببیند می گوید که تو کدام طرفی هستی ؟ امام زمان(عج) از تو می پرسد که آیا این تعارض ها و پارادوکس ها تو را اذیت نمی کند ؟ اگر وقتی من دکتر می روم ، به من دارو می دهد و پرهیز غذایی هم می دهد ، اگر من دارو را بخورم ولی نمک هم بخورم و خو ب نشوم ، باید بگویم که نسخه ی این دکتر هم خوب نبود ؟ بگوییم ای امام زمان (عج) ما که نماز خواندیم و شب قدر هم آمدیم ولی چرا کار ما راه نیفتاد؟ امام زمان (عج) می فرماید که تو هم بایدها و هم نباید ها را انجام دادی . گناه اثر عبادت تو را از بین می برد ، ظلم کردن اثر کارهای خوب تو را از بین می برد . تو هم در مجلس شب قدر بک یا الله گفتی و هم بی حیا در این مجلس آمدی ، با قیافه ای آمدی که من دوست ندارم و لقمه ای خوردی که من دوست ندارم . تو تصمیم نگرفتی که عوض بشوی و با سوء ظن به خدا و مردم به این مجلس آمدی، بعد می گویی که چرا خدا جواب ما را نداد .من نسخه ی خدا را کامل عمل نکردم و نومن ببعض و نکفر ببعض کردم و این نسخه جواب نمی دهد . امام زمان (عج) می گوید که امشب تکلیف خودت را مشخص کن . من باید امشب به خدا بگویم که من می خواهم بندگی در تمام طول زندگی من باشد . ما موقع نماز ، احیا ، زیارت و هیئت اهل بندگی هستیم ولی آیا در کاسبی و عروسی ها هم اهل بندگی هستیم ؟ آیا شما در نگاه کردن و ارتباط هایت اهل بندگی هستی ؟ آیا در مدیریت خودت اهل بندگی هستی ؟ اگر من هم دارو و هم نمک را بخورم دکتر ضرر نمی کند بلکه من ضرر می کنم و یک ضرر مضاعف هم می کنم که در دلم می گویم که نسخه ی این دکتر به درد نمی خورد . امشب این سوالها را به امام زمان (عج) جواب بدهید. دیگر اینکه ما گاهی اوقات به خدا می گوییم که امشب ما را اذیت نکن و ما را ببخش بک یا الله و ... خدا می پرسد که تو می خواهی من تو را ببخش یا تو را درست کنم ؟ در سوره ی احزاب خدامی فرماید : هر کس خدا و رسولش را اذیت کند ( آیا بی حیایی ، حرام خوری ها ، پارتی بازی ها ، بی اعتنایی به یتیم و گرسنه ها در جامعه خدا و رسول را ذیت نمی کند ؟ آیا اسراف ها ، بی اعتنایی به امر به معروف و نهی از منکر رسول و خدا را ذیت نمی کند؟) عذاب دنیا و آخرت را دارد و خدا او را لعنت می کند . در دعای ابوحمزه می خوانیم که خدایا تو به من مهلت دادی اما من از گناه نگذشتم ، تو آنرا بر من پوشاندی و من حیا نکردم ، عمل به معصی کردم و تعدی کردم و این گناه من را از چشم تو انداخت ، الان می فهمم که ضرر کرده ام ، یک جوری به من مهلت دادی که من احساس می کردم که گناه من را فراموش کرده ای ، جوری با من رفتار کردی که فکر کردم بنا نداری من را عقوبت کنی ، تو حیا می کنی که من را عقوبت کنی ، خدایا امشب دارم اعتراف می کنم که وقتی گناه می کردم نمی خواستم به جنگ ربوبیت تو بیایم و آن را انکار کنم و امر تو را کوچک بشمارم و تمام وعده ها و وعیده ای تو را سبک بشمارم ، خدایا خطا کردم . شهدا کاری کردند که از چشم خدا نیفتند حتی اگر از چشم خواهر و برادر بیفتند . اما من می خواهم از چشم مردم نیفتم حتی اگر از چشم خدا و اهل بیت بیفتم . امشب در پیش خدا به گناهان اعتراف کنم و برای گناهان خودن توجیه نکنم و مثل امام سجاد (ع) بگویم که بی حیای کردم . بعد اعتراف به بزرگی خدا بکنم و بگویم که هیچ کس نمی تواند من را ببخشد به جز تو . تو از پیامبر مهربانتر هستی . پس اول بک یا الله بگوییم . خدا می خواهد امشب همه را ببخشد . خدا می گوید آنهایی هم که امشب به مجلس نیامده اند می خواهم ببخشم . همه را می خواهم ببخشم . در نجف یک فرد عالمی را اذیت می کرد . عالم در حرم به امام شکایت کرد . امام گفت که ما به او بدهکار هستیم و این نمی گذارد که ما او را تنبیه کنیم . یک روز او چشمش به حرم افتاد و به ما سلام دارد . عالم داستان را به آن فرد می گوید و او به دامن امیر المومنین برمی گردد . در این شب هیچ کس نمی تواند کسی را ناامید بکند . دست از بی اعتنایی برداریم ، ما در مقابل گناه نمی لرزیم ، ما برای رفع گناه ناله نمی کنیم و سعی کنیم که امشب خودمان را بشکنیم . امشب راحت گریه کنید . حضور در جلسه ی شب قدر خیلی مهم است حتی اگر در مسجد محل باشد . دل شکسته مهم است . بشکنیم ولی نگذاریم کسی شکستن ما را بفهمد . موسی گفت که می شود فردی که توبه کرده به من نشان بدهی . خدا گفت : آن موقع که گناه می کرد من نمی گذاشتم کسی بفهمد الان که توبه کرده است . تا وقتی میل و عشق به گناه در ما هست دعا بالا نمی رود . پس امشب تصمیم بگیرید . جبرانش امشب نیست . تصمیم می گیریم که دیگر خدا را اذیت نکنیم . شما از خدا بخواهید که هم شما را ببخشد و هم شما را درست کند. خدایا می شود محبت گناه و دنیا را ازدلم بیرون ببری . امام صادق (ع) می فرماید که اگر کسی توبه بکند و از زمینه های گناه دوری نکند خودش را مسخره کرده است . اگر ما توبه بکنیم خدا خودش بدی ها را به خوبی تبدیل می کند . امشب تصمیم به جبران هم بگیریم . اگر امشب را از دست بدهیم معلوم نیست که تا سال دیگر باشیم تا دوباره آنرا درک کنیم .
خدا پیامبر را رحمت للعالمین قرار داد و امشب هیچ کس را ناامید نمی کند . در دعای ابوحمزه ثمالی داریم که خدایا همه ی آنهایی که به ما ظلم کرده اند می بخشم ولی مکن به خودم ظلم کرده ام ، چه کسی می خواهد من را ببخشد ؟ خدایا می شود ما را ببخشی . مابه تو ظلم کردی ما را ببخش . به ما فرموده ای که گدا را رد نکنیم ، پس خدایا تو هم ما را رد نکن ،ما سائل هستیم . خدایا گفتی که به زیردستانتان لطف کنید ، خدایا ما زیر دست تو هستیم امشب آزادی ما را امضا کن . ربنا ظلمنا انفسنا ...خدایا ما به خودمان ظلم کردیم. اگر تو مارا نبخشی ما از ضررکنندگان خواهیم بود.
توصیه ی ما در این ماه خواندن نماز شب است . امشب دعای جوشن کبیر و دعای مجیر را بخوانید و ناامید نباشید .