دوشنبه 5 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
90/6/15
میهمان نمی خواهید آقا ؟ اهل اینجا نیست از شوق سرشار است ، اما در تنش نا نیست دیدند دل تنگ است اینجا را نشان دادند تا عقده اش را وا کند دستی که پیدا نیست ، در وسعت صحنت کبوتروار می چرخد تا باورش گردد که این گلدسته رویا نیست ، در حوض چشمش حلقه حلقه موج بی تابی است موجی که شاید در جنون هفت دریا نیست ، هر لحظه با داغ بقیع ات گرم می گیرد یخ می زند آبی که در آن سوز زهرا نیست ، فریاد یک عمر است در شور غزل هایش از شوق دیدارت نفس هایش مهیا نیست ، بگذار امشب پا به پای دستها آقا او هم ضریحت را بگیرد او اهل اینجا نیست .
سوال – شما گفتید که ما باید از انسانهای گناهکار بدمان بیاید و از طرفی گفتید که ما باید با جلوه دادن خوبی هایشان ، آنها را از گناه دور کنیم . آیا باید از آنها دوری کرد یا باید با آنها دوست شد ؟
پاسخ – یک دسته از انسانها دین دار هستند یعنی دنبال پررنگ کردن نقش دین در زندگی شان هستند . اینها با پرسش روز به روز زندگی شان بیشتر به بندگی تبدیل می کنند . یک دسته انسانها دین پذیر هستند یعنی ما در چهره و ویترین زندگی شان دین را نمی بینیم ولی وقتی با آنها صحبت می کنیم می بینیم که چه انسانهای منطقی هستند . در مسیر تربیتی آنها کسی دین را جلوی پایشان نگذاشته بوده است . این افراد دین را بخوبی می پذیرند . یک دسته انسانها دین گریز هستند ووقتی به آنها می گوییم که چرا از این مسیر می آیید ؟ می گویند که چون دراین مسیر پلیس نیست . او از مسیری می رود که دین سر راه او سبز نشود. از خیابانی تردد می کند که مسجد نداشته باشد و دوست ندارد که صدای اذان و روضه به گوشش بخورد . اومدام از دین فرار می کند ولی با دین دعوا ندارد. یک دسته انسانها دین ستیز هستند و با دین سر جنگ دارند . آنها دین را افیون و عقب ماندگی می دانند و با هر نماد دینی مبارزه می کند . ارتباطات ما با این افراد فرق می کند . ما باید با دین دارها رفت و آمد بکنیم ، آنها را دوست داشته باشیم ، به آنها احترام بگذاریم و از آنها استفاده ببریم . در شراکت ها و مراوده ها تا آنجا که می توانیم با دین دارها باشیم زیرا آنها روی ما اثر می گذارند . ما هم از انسان خوش عطر بهره می بریم . دین دارها از عطر دین برخوردار هستند . با دین گریزها ارتباط داشته باشیم و حتی با آنها ازدواج هم بکنیم . مثلا طرف حجاب کامل ندارد و ممکن است که نماز نخواند ولی انسان منطقی است و اگر به او بگوییم می پذیرد . هرچه ارتباطات ما با انها بیشتر باشد ما بیشتر به آنها دین را عرضه می کنیم . اعتقاد ما این است که دین ما براساس فطرت ، عقل ، منطق و زیبایی هاست . انسان دین گریز از نمادهای دینی فرار می کند و با این افراد تعامل زیاد نکنیم و با آنها ازدواج هم نکنیم چون خیلی مقید نیستند . می توانیم با آنها دوست بشویم البته به قصد تاثیر نه استفاده . این فرد هنگام نماز جماعت نمی گذارد که شما نماز بخوانید زیرا خودش از نماز فرار می کند. پش شما باید ارتباط خودت را با این افراد حفظ بکنی تا آنجایی که احتمال دارد که روی تو تاثیر بگذاری . ذائقه ی او بیمار است . اگر ما احساس می کنیم که تاثیر پذیری مان بیشتر از تاثیر گذاری مان هست باید تامل کنیم . آقایی با فردی دوست شده بود . به او گفتم که تو نتوانستی او را نماز خوان بکنی ولی او دارد تو را سیگاری می کند . پس مرز در ارتباط با دین گریز ها ، تاثیر است . پس اگر می خواهید با آنها دوست بشوید با احتیاط دوست بشوید تا جایی که بتوانید روی آنها تاثیر بگذارید . اگر ترسیدیم که تاثیر پذیری ما بیشتر از تاثیر گذاری است ارتباط را کم یا قطع کنیم . دین ستیزها دوگروه هستند . عده ای در دایره ی زندگی ما هستند یعنی قوم و خویش ،همسایه و همکار ما هستند و عده ای خارج از زندگی ما هستند . با کسانی که خارج از زندگی ما هستند نباید کاری داشته باشیم . این مصداق تبری است و ما باید برائت بجوییم . کسی که در خانواده ی من است بخاطر علقه ای که با من دارد و حقی که به گردن من دارد ، من باید سعی بکنیم که یک سرمایه گذاری بیشتر از فرد دین گریز ، برای او بکنم . اگر او بخاطر رفتار من از دین ستیزی به دین گریزی برسد ،من موفق شده ام . مثلا اگر تابحال به اهل بیت ناسزا می گفته ، الان دیگر بی تربیتی نمی کند . این تاثیر گذاری خوب است چون او در دایره ی زندگی شماست بشرطی است که او روی ما تاثیر نگذارد ما می توانیم با او ارتباط داشته باشیم .
سوال – من خیلی از صحبت هایی را که کارشناسان می کند می دانم اما موقع عمل سست می شوم یا یک مدت به آن عمل می کنم و بعد آنرا کنار می گذارم .
پاسخ – این آقا تا مثل من شده است . همه ی ما این جوری هستیم .تنها گروهی که عمل شان از حرفهایشان زیباتر است معصومین هستند . عمل آنها خیلی موحدتر از لسان شان است . خیلی از معصومین بستر ارتباط زبانی با مردم را نداشتند ولی مردم از عمل آنها تاثیر گرفته بودند وعاشق آنها شده بودند . از مرحوم آیت الله مشکینی پرسیدند که راه اینکه در نماز حواسمان پرت نشود چیست ؟ ایشان گفتند که اگر راهش را پیدا کردید به من هم بگویید . ما باید برای همدیگر دعا کنیم که خدا به ما توفیق عمل بدهد . یک پیرمردی از آقای قرائتی پرسیدند که شما حرفهای خوب می زنید .آیا شما به همه ی این حرفها عمل می کنید ؟ ایشان گفتند که اگر بگویم : بله ، دروغ گفته ام و اگر بگوی : خیر ، اثر حرفهای مان از بین می رود . بهپیرمرد گفتم که کار شما چیست ؟ گفت : منکفاش هستم و روی بیست تا کفش می دوزم . پرسیدم که شما همه ی کفش هایی را که می دوزید خودتان می پوشید ؟ گفت : خیر یکی را می پوشم . آقای قرائتی هم گفتند که اگر ما هم یکی از حرفهای مان راعمل کنیم خوب است . این سوال جدی است . در اینجا معلوم می شود که ما اعتقاد داریم ولی اعتماد مان کم است . من علم دارم که داستان قرآن و عترت درست است .علم الیقین ، عین الیقین و حق الیقین . همه ی ما می دانیم که در دنیا دو تا اتوبان بیشتر نیست . یکی از اتوبان ها به بهشت و یکی به جهنم می رود . همه ی ما علم الیقین را داریم زیرا ما آیات و روایات را قبول داریم . حتی گاهی وقت ها عین الیقین را هم داریم . می بینیم که امام حسین (ع) سختی هایی را قبول کرد و به بهشت رفت . و همه ی ما حس می کنیم که یزید در جهنم است . اگر کسی کار بدی می کند ، ما به اومی گوییم که می خواهی به جهنم بروی ؟ یعنی ما در کار او جهنم را می بینم . اما ما به حق الیقین نرسیده ایم و آنرا حس نکرده ایم . اگر من حس کنم که صد تومان به یک خیریه کمک کنم ، هزارتومان به من برمی گردد ، بی تامل آن کار را انجام می دهم . ما در مورد خیرات این حس را نداریم . با چشم خودمان دیده ایم که اگر کسی کار خیر بکند خدا برایش می سازد و زندگی اش بخوبی می گذرد . این همان عین الیقین است ولی وقتی خودش می خواهد پولی به خیریه ای بدهد احساس می کند که پولش کم می شود. این بخاطر ضعف اعتقادات ما است . چیزی که زیاد جلوی چشم ما بیاید ، بیشتر روی ما اثر می گذارد و تلقین می شود . ما دوست نداریم که کمترین انحرافی در صدا و سیما باشد که بقول امام صدا و سیما دانشگاه است .ما اگر از نماز حرف زدیم باید نماز را نشان بدهیم تا تاثیر داشته باشد . با گفتن کلمه ی پفک ، کسی پفک نمی خورد بلکه با نشان دادن آن در آگهی های جذاب آنرا به مردم نشان می دهند . ما فیلم هایی نساخته ایم که در آن فیلم فردنماز خوان موفق شده است و فردی که در زندگی خمس داده است در زندگی اش برکت بوجود آمده است . همه اینها را گفته اند ولی نشان نداده اند . ما باید اینها رانشان بدهیم . این نشان دادن حس ایجاد می کند. من می گویم زندگی شهدا را به مردم نشان بدهید . گفتن زندگی آنها کافی نیست . بیایید ارزش ها را نشان بدهید ، این بزرگترین تبلیغ ارزش هاست . نشان ندادن ضد ارزش ها ، بزرگترین نهی از منکر است . تلقین باید بیشتر بشود تا روی من اثر بگذارد . اگر همه دین را قشنگ تبلیغ بکنند ، دین زدگی ایجاد نمی شود . در دین نشاط و تفریح و خنده وجود دارد . ما می خواهیم عنوان زندگی به بندگی را جا بیندازیم . شما بهترین برنامه ها و فیلم های جذاب را در تلویزیون بگدازید ولی این برنامه ها در چارچوب دین باشد.
سوال – سوره ی مومنون آیات 43 تا 59 را توضیح بدهید .
پاسخ – ای مردم وقتی از نعمتهای خدا استفاده می کنید از خدا اطاعت کنید و نتیجه ی آن بندگی خدا و عمل صالح می شود . وقتی توفیق ما برای انجام واجبات بیشتر می شود ، این نشان می دهد که عمل ما پذیرفته شده است . در ضمن توفیق ما برای ترک محرمات و خدمت به مردم بیشتر می شود . همین که انسان بعد از ماه مبارک رمضان احساس می کند که برای نماز اول وقت دغدغه دارد نشان می دهد که عملش پذیرفته شده است . اگر ما بعد از ماه رمضان هفته ای یک روز دسته جمعی روزه بگیریم و نشان بدهیم باعث می شود که توفیق ما بیشتر بشود.
سوال – من زائر امام رضا (ع) هستم . دیشب چند تا از مشهدی ها دل ما را شکستند . اما بالاخره یک فرد منصف به ما پناه داد . کسانی که قیمت اجازه و اجناس مغازه شان را در زمان تعطیلات و ایام مسافرت سه برابر می کنند جواب امام رضا (ع) را چه می خواهند بدهند ؟ من احساس می کنم که این افراد مدیون افرادی امثال من هستند .
پاسخ – من از طرف آنها که به زائران اما رضا (ع) بی احترامی کرده اند عذرخواهی می کنم . من به ایشان می گویم که ای کاش ما به خودمان بگوییم که در شغل های خودمان هم این کار را نکنیم . مثلا شما کارمند بانک هستید و در نزدیک عید که مراجعات زیاد است به شما می گویند که ساعت یک و نیم در بانک را ببندید. اگر پیرزنی از راه دور بیاید ، آیا شما به او کمک می کنید و انصاف به خرج می دهید ؟ گاهی اوقات مردم را آئینه خودمان بدانیم . ما ظاهرا همه مومن هستیم و اگر اِشکالی در برادر دینی خودمان می بینیم قبل از اینکه او را متهم بکنیم ، فکر کنیم که نکند او آئینه ی من است . اگر اشکالی در کار ما هست نسبت به آن استغفار داشته باشیم . من به مشهدی ها و مسافر خانه دارها ی اطراف حرم ها که ادعای مسلمانی دارند می گویم که امروز سالگرد تخریب حرم اهل بیت در عربستان است .الان هشتاد و هشت سال از این کار گذشته است . آیا جسارت به ساحت اهل بیت ، فقط جسارت به قبر اهل بیت است . آیا اگر شما کاری از من بخواهید ،دوست دارید که من در چشم های شما نگاه بکنم و با شما مخالفت بکنم ؟ آیا این جسارت حساب نمی شود ؟ کسی که در محضر امام رضا ( ع) است یعنی دارد در چشم های امام رضا (ع) نگاه می کند . کسانی که دور حرم امام رضا (ع) هستید ، آیا این جسارت نیست که به زائری که در راه مانده است اجحاف بکنید ؟ این جسارت به امام رضا (ع) حساب می شود . این زائر بخاطر امام رضا (ع) می آید . امام رضا (ع) به فرزندش فرموده که در خانه را باز بگذار که هر کس گرفتاراست بیاید ولی من در کنار صحن شما خانه دارم ولی به زائر تو نمی دهم . اینها جسارت حساب می شود ؟ داریم : خدا لعنت کند همه جسارت کننده ها به شما را ، مواظب باشیم که خودمان جزو آنها نباشیم . آیات آخر سوره حجرات می فرماید : ای پیامبر بر تو منت می گذارند که ما مسلمان شدیم . شما منت نگذارید . همه ی آبروی ما در ایران به برکت امام رضا (ع) است . امام باید بر ما منت بگذارد . همه ی برکت های هتل ها و مغازه دارها به برکت امام رضا (ع) است . جمهوری اسلامی نان اسلام را می خورد .اگر ما به دستورات آنها بی اعتنایی کنیم ، آیا این جسارت به آنها نیست ؟ اگر ما به میهمان امام رضا (ع) سخت بگیریم و احترام نگذاریم ، به امام جسارت کرده ایم . مواظب باشیم که به مکتب اهل بیت جسارت نکنیم .
سوال – می خواستم بدانم آقای ماندگاری وقتی در خیابان راه می رویید به چه صورتی راه می رویید ؟ یعنی سرشان را بالا می گیرند و می روند یا سرشان را پایین می اندازند و می روند ؟ اگر ایشان در پیاده رو شلوغ که نود و پنج درصد خانم های آن خیابان بد حجاب هستند که نه می توانند سرشان را بالا بگیرند و نه می توانند پایین را نگاه کنند قرار بگیرند ، چه عکس العملی دارند ؟
پاسخ – من هم آدمیزاد هستم . خیلی از افراد می گویند که بد حجابی خیلی ما را اذیت می کند . من به آنها می گویم که اگر نمی توانید کاری بکنید ، سرتان را پایین بیندازید و استغفار بکنید. در فرودگاهها یک مقدار بی حجابی بیشتر است .من وقتی در فرودگاه هستم به نمازخانه می روم و در آنجا قرآن می خوانم . وقتی ما سرمان را پایین می اندازیم باید جلوی پای خودمان را نگاه بکنیم تا در جوی نیفتیم . ما باید چند کار بکنیم . یکی اینکه فکرمان مشغول کار خودمان باشد ، دیگر اینکه سرمان را هم پایین بیندازیم و زبان مان هم استغفار بگوید. آلودگی صوتی حق الناس ایجاد می کند ، این بدحجابی هم برای جوانانی که بستر ازدواج را ندارند ، حق الناس ایجاد می کنند . اگر بد حجاب ها به آرامش خودشان فکر نمی کنند به آرامش مردم فکر کنند .
سوال – برای اینکه ماه رمضان را ادامه بدهیم چکاری باید انجام بدهیم ؟
پاسخ – نورانیت رمضان بخاطر آن سفره هایی بود که پهن می شد . ما نمی توانیم سفره را پهن کنیم ولی می توانیم یک ساندویج از آن را برداریم . ما می توانیم یک ساندویج سحر خیزی یعنی ده دقیقه سحر بیدار شدن و یک ساندویج روزه داری یعنی یک روز روزه داری در ماه و یک ساندویج تلاوت قرآن یعنی یک صفحه قرآن را داشته باشیم .اگر اینها را تا ماه رمضان سال بعد بکشانیم ، خدا هم مغفرت و رحمت ماه رمضان را به شما می دهم .
خدایا به آبروی امام زمان (عج) همه ی ما را بسترساز ظهور آقا امام زمان (ع) قرار بده .

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group