حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
29/6/90
ما غریب و تو از ما آشناتر با خدایی پرده پوش آبروی گریه های بی صدایی ، ضامن آهوی چشمان گریزان از خجالت حاجت مشتاقان دلهای از دنیا جدایی ، قبله ی طاعات محرومان بی نام و نشانی سفره ی حاجات مظلومان بی نام و نوایی ، بهر بی آغاز لطفی قسمت خویش و غریبی گنج بی پایان عشقی روزی شاه و گدایی ، بی پناهم قسمتم کن تا به پابوس تو آیم گرچه خود اینجا غریبی با غریبان آشنایی .
سوال – در مورد دفاع هفته ی مقدس توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ – من سالگرد دفاع مقدس که به حق باید این هفته را جشن گرفت را تبریک می گویم . هر چند ما در دفاع مقدس حدود سی صد هزار عزیز را از دست دادیم ولی به یک پیروزی خیلی قشنگی دست یافتیم . عالم بزرگواری می گفت که اگر ما از طعنه ها نمی ترسیدیم عاشورا را عید می گرفتیم زیرا که امام حسین (ع) پیروز شد . مخصوصا که امسال ما داریم نتیجه ی خون شهدا را در سرتاسر دنیا می بینیم و همه شاهد بیداری مسلمانان هستند و این بیداری به برکت خون شهدا ، دلاور مردی ها و مردانی بود که حقیقتا خدایی بودند . ما سی و یکمین سالگرد دفاع مقدس را گرامی می داریم و امیدواریم که ما مایه ی آبروی عترت و قرآن باشیم .
سوال – از کارشناس برنامه بپرسید که مگر ما در منطقه ی زندگی مان چند کارشناس خوب داریم که شما مدام ما را به کارشناسان دینی ارجاع می دهید ؟ ما یک روحانی در محل داریم که با اعمال و رفتارش ضد دین را تبلیغ می کند . او مردم را از اسلام متنفر کرده است . ایشان مشکل ایجاد نکند ، ما نمی خواهیم مشکل ما را حل بکند . آیا هر کسی که به حوزه رفت و درس حوزوی خواند ، مگر صلاحیت دارد که لباس روحانیت را بپوشد و این گونه عمل بکند . آیا نباید برای کار بسیار مهمی مثل تبلیغ دین بهترین افراد انتخاب بکار گرفته بشوند ؟ شاید یکی درسش خوب بود ولی رفتار و کردارش یا خانواده اش به درد تبلیغ دین یا کارشناسی دین نمی خورد . شما می توانید او را در جای دیگری به کار بگیرید . اثری که او بر مردم در طی سالهای طولانی می گذارد را چگونه می شود اصلاح کرد ؟
پاسخ – دین به ما می گوید که هیچ وقت از یک بُعد به مسئله ای نگاه نکنید . زیبایی دین ما این است که جامع نگر است . زیرا اگر ما ابعاد دیگر را نبینیم قضاوت ما ناقص خواهد بود . ما اول قسمت تقصیر خودمان را می گوییم . لباس روحانیت لباس عصمت نیست . این نیست که هر کس لباس روحانیت پوشید مصون است . ابلیسی می تواند از جاهای مقدس قلابی درست بکند .ابلیس درزمان حضرت موسی پیامبر قلابی یعنی گوسفند سامری درست کرد . شیطان در جنگ صفین کتابی بعنوان قرآن درست کرده و سر نیزه برده است . جعفر کذاب را هم بعنوان امام زمان قلابی درست کرده است . این ابلیسی که می تواند پیامبر قلابی درست بکند برای اینکه مردم را به این جایگاه مقدس بدبین بکند و می تواند کتابی را بعنوان قرآن در برابر قرآن ناطق که امیر المومنین است جا بزند و می تواند امام زمان قلابی درست بکند ، آیا این ابلیس نمی تواند آخوند قلابی یا مرجع تقلید قلابی درست بکند ؟ ما به مردم می گوییم در مسائل پزشکی به سراغ پزشک حاذق بروند . پس مردم وقتی می خواهند قلب یا مغزشان را به یک پزشک بدهند که جراحی بکند باید دقت کنند که این پزشک کلاش نباشد . دستگاه ابلیس و دشمنان دارند کاری می کنند که این لباس جایگاه خودش را از دست بدهد و مردم به دیده ی مقدس به آن نگاه نکنند زیرا مردم به این لباس بعنوان لباس پیامبر نگاه می کنند و توقع عصمت از روحانیت دارند . مردمترک اولی را هم از ما نمی پذیرند . مثلا ساندویج خوردن در خیابان گناه نیست ولی اگر یک روحانی در خیابان ساندویج بخورد مردم برای او حرف در می آورند . دستگاه ابلیس دو تا کار می کند یکی اینکه روحانی قلابی درست می کند و یکی اینکه می خواهد این جایگاه را در چشم مردم سیاه کند . امیرالمومنین از ما کم خطاتر بود . با امیرالمومنین کاری کردند که مرد در هنگام دعا ایشان را لعن می کردند . وقتی هم که ایشان به شهادت رسیدند مردم گفتند که مگر علی نماز می خواند ؟ در زما حضرت امیر هم دشمنان و سپاه ابلیس سه تارکار در مورد ایشان کردند . یکی اینکه کاری کردند که نسل جوان علی را نبیند چون دیدن خیلی تاثیر دارد زیرا علی وجه الله است و دیگر اینکه کلام علی را نشنوند زیرا کلام علی کلام خداست . وقتی علی در چشم و گوش مردم نبود، پشت سر او شایعه و دروغ پخش کردند . وقتی برای علی شایعه پخش کردند بعض و کینه ی علی در دل جوانان رفت .در روز عاشورا امام حسین (ع) می فرمود که چرا می خواهید ما را بکشید ، آنها می گفتند که ما از پدر تو بغض داریم . من نیم خواهم کار این روحانی را توجیه کنم . دشمن دید که این جایگاه مقدس است . وقتی میرزای شیرازی فتوا داد که تنباکو حرام است ، ناصر الدین شاه دید که زنهای حرمسرا هم قلیان ها را شکستند . ناصرالدین شاه گفت که مرجع تقلید کیست ؟ گفتند که او همان کسی است که من و تو را به هم محرم کرده است . این جایگاه در طول تاریخ شیعه مقدس و حساس بوده است . دشمنان بیشتر از دوستان می دانند که این جایگاه چقدر اثر دارد . مخصوصا بعد از انقلاب دیدند که محور انقلاب ، صدور انقلاب ، فرهنگ و ... با مرجعیت و روحانیت است و دیدند که سی سال است که این نقلاب دارد با اقتدار جلو می رود و دنیا را از نظر فرهنگی دارد تحت پوشش قرار می دهد وتمدن و فرهنگش را صادر می کند . دشمنان گفتند که باید این جایگاه را بشکنیم . اینکه به جوانان بگوییم به حرفهای روحانیون گوش نکنید زیرا آنها ارتجاعی حرف می زنند ، حرفهایشان بی منطق و خرافی است و شما را محدود می کنند ، پس شما سراغ آنها نرویید . وقتی جوان سراغ روحانیت نیامد ، عده ای هم برای آنها شایعه پخش کردند که هر اتفاقی در این مملکت رخ داد گفتند که این تقصیر روحانیت است تا این جایگاه را در چشم مردم بیندازند .همچنان که در هر قشری وقتی مورد استفاده قرار بگیرد ، انسانهای ناشایست هم در این عرصه قرار می گیرند . روزی به امام گفتند که آخوندی دزدی کرده است .امام فرمودند که بگویید : دزدی لباس آخوند پوشیده است . درصدی در این لباس هستند که خودشان را نساخته اند و این لباس را پوشیده اند . شاید حوزه های علمیه بخاطر وسعت و کثرتش ، آنگونه که مردم توقع دارند و حقش است در لباس پوشیدن دقت لازم را اعمال نکرده است . در مورد امام جماعت می گویند که به قرائت او نگاه بکنید و ببینید که علم نماز خواندن را دارد یا ندارد و دیگر این که به عدالت او نگاه بکنید . عدالت هم یعنی اینکه فرد گناه کبیره انجام ندهد و اصرار برگناه صغیره هم نداشته باشد . اگر مردم در سلوک عادی من گناه کبیره نبینند واصرار بر صغیره هم نبینند و ظاهرا هم احکام اسلام را رعایت می کنم ، این کفایت می کند مگر اینکه خلاف آن ثابت بشود . اگر عادل نبودن فردی برای من ثابت بشود نباید به همه بگویم ولی خودم نباید پشت سر او نماز بخوانم . دین ابزار دیدن و شنیدن را در اختیار مردم گذاشته است ولی به شنیدن ها نباید خیلی اعتماد کرد . در ضمن آن چیزی را هم که می بینید تا جایی که می توانید حمل بر صحت بکنید . پیامبر در کوچه داشتند با خانمی صحبت می کردند . فرد کمی به پیامبر نگاه کرد و پیامبر فرمود که این خواهر رضاعی من است . این روحانی اگر ضربه بزند به خودش ضربه نزده است بلکه به این لباس ، جایگاه و دین ضربه زده است . شما دزد اعتقاد مردم می شوید . فضیل عیاض وقتی بار یک گروه را دزدید ، دریکی از بارها دست پیچی بود و دید که در آیت الکرسی است ، دستورداد که این بار را برگردانید . یارانش گفتند که ما چند روزی منتظر این بار بوده ایم . فضیل گفت که من برای گرسنگی خودم امول را می دزدم ولی اگر این آیت الکرسی را بدزدم اعتقاد را دزدیده ام و این فرد در شهر خودش می گوید که ای مردم ، آیت الکرسی خاصیت خود را از دست داده است . این فرد به این اعتقاد آیت الکرسی را به بارش بست که این آیات بارش را حفظ کند . من مسئول و روحانی و معلم اگر خطایی بکنیم ، دزدی اعتقاد کرده ایم . روحانی متعلق به خودش نیست بلکه متعلق به دین است . روحانیون و حوزه ی این شهر باید در کار این روحانی تجدیدنظر بکنند . امام بخاطر ویژگی این جایگاه دستور تشکیل دادگاه ویژه روحانیت را دادند . همچنان که دادگاه عالی قضات و دادگاه نظامی و کارمندان دولت را داریم ، دادگاه ویژه ی روحانیت داریم . بهترین ناظر ما ، مردم هستند . اگر مردم بدانند که ما برای بازی سیاسی یا پول به منبر می روم ، مردم دیگر سراغ ما نمی آیند . امام صادق (ع) امر به معروف مکتوب می کردند . اگر امام جماعت یا امام جمعه خطایی کرد ، عده ای بصورت کتبی به او تذکر بدهند و او را نصیحت بکنند قبل از اینکه آبروی او را ببرند . دین همه ی راه کارها را به ما نشان می دهد . همه ی مسئله های تان را پیگیری کنید . خیلی ها بعد از برنامه به من پیامک می دهند که اگر شما این جوری می گفتید بهتر بود . بعضی ها فکر می کنند که دین برای همه ی زندگی ما نیست . فکر می کنند که دین ارتباط با خدا و قیامت است . دنیا و آخرت پشت و روی یک سکه است . اگر شما دنیا را با دین اداره کردید در آخرت هم دین دار هستید . در جبهه بچه ها هشت سال به مدل دینی زندگی کردند . دفاع مقدس به ما یاد دارد که اگر دین را حاکم زندگی خودتان بکنید آرام می شوید. در گودی قتلگاه امام حسین (ع) گفت که من راضی هستم و حضرت زینب در اسارت گفت که زیبای زیباست. یکی از شهدا در هنگام مجروح شدن می خندید . آیا 24 سوره ی انفال می فرماید : بعضی ها دین را می شنوند ولی بنا ندارند دعوت دین را اجابت کنند . شهدا ترجمه ی آیات قرآن هستند . ما تا حاکمیت الله در زندگی مان نباشد مرده هستیم . جوانان قبل از انقلاب مرده بودند و امام به آنها گفت که دین را اجابت کنید تا زنده بشوید. الان دین خیلی بیشتر از قبل انقلاب به گوش مردم می خورد ولی دین را اجابت نمی کنیم .
سوال – اگر ما نکات منفی را در یک مبلغ دینی دیدیم چکار باید بکنیم ؟
پاسخ – اول به مبلغ تذکر می دهیم و اگر حل نشد به حوزه ی علمیه آن شهر یا امام جمعه شهر یا مراجع تقلید نامه ای بدهیم که ما اشکالی از ایشان دیده ایم و به خودشان هم تذکر داده ایم ولی احساس می کنیم که مشکل هنوز رفع نشده است . دیگر اینکه برای مشکل خودم به کارشناس دیگری مراجعه کنم . مگر امروز کارشناس باید در مسجد ما باشد ؟ بعضی از سوالات را ما می توانیم از فطرت مان ، پدرمان و مادرمان بپرسیم . امروزه می توانیم از دفتر مراجع تقلید سوال بکنیم و از سایت ها هم می توانیم استفاده بکنیم .
سوال – صفحه ی 359 آیات پایانی سوره ی نور و ابتدایی سوره ی فرقان را توضیح بدهید .
پاسخ – اولین آیه سوره ی فرقان می فرماید : خدا یک قرآنی به پیامبر عنایت کرد که فرقان است یعنی تشخیص دهنده ی حق از باطل تا برای مردم انذار ( نسبت به آتش ) باشد . پیامبر آمده که به ما بگوید پای تان را روی آتش نگذارید . برای هر جای پای ما تعریفی دارد . روحانیت باید دین خدا را با همان زیبایی خودش به مردم یاد بدهد . روحانیت کانالی است که فیض را به مردم می رساند . این واسطه ی فیض هر چقدر پاکتر باشد فیض بهتر و تمیزتر به مردم می رسد . امام چون خیلی پاک و خالص بود این فیض توسط امام به همه جوانان قبل از انقلاب رسید و آنها را زنده کرد . اگر من که واسطه ی فیض هستم کثیف باشم دو اتفاق بد می افتد . یکی این که مردم فیض آلوده می برند و به منبع فیض هم بدبین می شوند و این خیلی بد است . چیزی که در جبهه ها اتفاق افتد این بود که باور کردند که اگر به دین عمل کنند زنده می شوند و وقتی زنده شدند دیگر با مرگ نمی میرند . شهدا سند زنده ی ما هستند . شهدا نائب امام زمان (ع) را در جوانی شان یاری کردند و شهید شدند و خدا آنها را در بسته بندی از نور نگه داشته است . حاجی همت ، مهدی باکری و متوسلیان ، اینها با همان جوانی برای ظهور امام زمان (ع) هم می آیند و یاری امام زمان (ع) را می کنند . ما که نتوانستیم در آن زمان نائب امام زمان را یاری کنیم و می ترسم موقع امام زمان هم پیر باشیم . اگر جوانان الان با همین قانون زندگی کنند می توانند مثل شهدا باشند بشرطی که فقط به حرف دین گوش نکنند بلکه عمل کنم و باور کنم که اگر به حرف دین گوش کنم مرده ای هستم که زنده می شوم . آیه دیگر این است که اگر به حرف دین گوش کردم در دنیا خودم را ارزان نمی فروشم . امروزه بعضی ها خودشان را به یک نگاه هوسانه ، پست و پول می فروشند . وقتی انسان به حرف دین عمل بکند می فهمد که هیچ کس جز خدا قدرت خرید او را ندارد . می فرماید : خدا آنها را به بهشت می خرد و خدا این وعده را در تورات و انجیل هم داده است . خوش به حال شهدا که خودشان را گران فروختند .
سوال – در مورد مبلغان دینی آیا مردم هم مقصر هستیم ؟
پاسخ – اگر سلامت معنویت و روح مان برای ما مهم است همچنان که برای سلامتی جسم مان تلاش می کنیم که خانه ی بهداشت در روستای مان بسازیم ، خودمان تلاش کنیم که مسجد درست کنیم و پول خرج کنیم که بهترین عالم را به روستای مان بیاوریم ، بهترین استعداد را به حوزه بفرستیم و بهترین امکانات را در اختیار حوزه بگذاریم . امروزه همه ی حوزه های علمیه ی تهران به اندازه ی یک بخشی از یک دانشگاه امکانات و فضا ندارند . اگر برای مسئولین فرهنگ دین مهم است ( به گفته ی رهبر فرهنگ مظلوم واقع شده است و به آن ظلم شده است ) همچنان که برای جسم مردمان خرج می کنیم ، برای روح شان هم خرج بکنیم .
به آبروی شهدا ما را پیش شهدا شرمنده نفرما و ما را رهروی راهشان قرار بده .