حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
22/9/90
نه چون اهل خطا بودیم رسوا ساختی ما را که از اول برای خاک دنیا ساختی ما را، ملائک با نگاه یاس بر ما سجده می کردند ملائک راست می گفتند اما ساختی ما را، که باور می کند با اینکه از آغاز می دیدی منکر می شویم آخر خودت را ساختی ما را ، به ظاهر ماهیانی ناگزیر از تنگ تقدیر تو خود بازیچه ی اهل تماشا ساختی ما را ، بجای شکر گاهی صخره ها در گریه می گویند: چرا سیلی خور امواج دریا ساختی ما را ، دل آزردگانت را به دام آتش افکندی به خاکستر نشاندی سوختی تا ساختی ما را .
سوال – در مورد زندگی و بندگی در کلمات امام حسین (ع) توضیحاتی بفرمایید
پاسخ – محورهای زیادی در کلام حضرت هست . صبر و استقامت از واجبات است . صبر از طرفی بستر را برای لطف خدا ایجاد می کند و آن صبر بندگی است . بعضی از مشکلات دست ساز خودمان است و ربطی به مسیر بندگی ما نداشته است . یکسری از مشکلات به اقتضای طاعت و واجبات است ، به اقتضای تکلیف ، جهاد و در مسیر بندگی است . این صبر و استقامت چیز دیگری است . صبر اهل بیت از این نوع است . اگر من به حمام بروم و به محل سردی بروم ، سرما می خورم . صبر بر این بیماری زیباست ولی این صبر پاداش صبر حضرت زینب را ندارد .
اوج ایام عزاداری محرم گذشته است و مردم به روال عادی زندگی شان برگشته اند . اگر قرار باشد که پیوند ما فقط با مصائب امام حسین (ع) باشد ، مصائب در زمان ، مکان و شرایط خاص است ، کربلا ، حرم ، عاشورا ، تاسوعا و هیئت . وقتی ما از اینها بیرون آمدیم معلوم نیست که ارتباط ما با امام حسین (ع) حفظ بشود. اینقدر زندگی پیچ دارد و شیطان هم آنرا زیبنده کرده است که ممکن است در مورد امام حسین (ع) همه چیز یادمان برود. پس ما با کسانی که فقط با مصائب امام ارتباط برقرار می کنند ، هشدار می دهیم که ممکن است ارتباط شان با دین و امام حسین (ع) قطع و وصل بشود . حالا اگر ما با فرهنگ حسینی مرتبط شدیم ، فرهنگ حسینی در تمام شئون زندگی ما بوجود می آید زیرا شعار ما این است که می خواهیم زندگی را به بندگی تبدیل کنیم . در این صورت فرهنگ حسینی در خوراک ، پوشاک ، عروسی ، عزا ، معاملات ، تعاملات سیاسی ، میهمانی و ...هست . مصائب حسینی در همه شرایط حضور ندارد اما فرهنگ حسینی در همه جا حضور دارد . امام هادی (ع) در زیارت جامعه می فرماید : من می خواهم شما را رهبر خودم قرار بدهم تا امام من باشید . می خواهم با فرهنگ شما زندگی کنم . فرهنگ است که من و شما را در معیت با امام حسین (ع) قرار می دهد . اللهم جعل محیای محیای محمد و آل محمد درست می کند . اگر ما فرهنگ حسین را نداشته باشیم معلوم نیست که در زندگی و مرگ مان با حسین باشیم . در آیه 21 سوره اسراء داریم که روز قیامت اگر بخواهیم با تیم امام وارد بشویم و امام حسین (ع) امام من باشد باید فرهنگ ما حسینی بوده باشد . ما تعبیر حلال و حرام گوشت داریم . ما نمی توانیم گوشت حیوانات حرام گوشت را بخوریم . حیوان حلال گوشت هم باید ذبح شرعی بشود تا ما بتوانیم آنرا بخوریم . خدا انسانها را حلال خلق کرده است و قواعدی را هم در این عالم گذاشته است . خدا گفته که اگر این قواعد را رعایت بکنی در روز قیامت به من انسان تحویل می دهی ولی اگر قواعد را رعایت نکنی در همین دنیا هم از انسانیت خارج می شوی . شما وقتی دست به آهن می زنید دستتان در آهن فرو نمی رود اما آهن پوسیده شده در دست پودر می شود و کسی باور نمی کند این پودر زمانی آهنی بوده که با پُتک بر سر آن می زدند . قانون این است که رطوبت نباید به فلزات بخورد و اِلا ماهیت خودش را از دست می دهد . به تعبیر دینی رطوبت با فلزات نامحرم هستند . در روز عاشورا وقتی همه شهید شدند امام حسین (ع) به خیمه حضرت زینب آمد . حضرت زینب (س) پرسید که کار شما با این قوم به کجا رسید . امام فرمود : اینها دیگر انسان نیستند و شکم هایشان از حرام پرشده است .اینها از حیوان هم پست تر شده اند . اینها مثل آهن پوسیده ای هستند که هیچکس باور ندارد که آنها روزی انسان بوده اند . خدا انسان را خلق کرده است و به ما تحویل داده است و در روز قیامت ما باید انسان تحویل بدهیم . بعضی ها در محشر تبدیل به حیوان می شوند . به تعبیر قرآن تبدیل به میمون می شوند .این کار را خودم با خودم کرده ام . ما انسان و حلال خلق شده ایم اگر ما ضوابط اباعبدالله را رعایت نکنیم تبدیل به حرام گوشت می شویم . به تعبیر قرآن از حیوان هم پست تر می شوند . سوره ی بقره آیه 71 می فرماید : از سنگ هم پست تر می شوند . در سپاه عمر سعد کسانی بودند که پیامبر ،علی ، خدیجه ، حمزه ، جعفر طیار ،سبلان ، ابوذر ، حسن و حسین را دیده اند ولی هیچ تغییری در آنها ایجاد نشده بود . پس معلوم می شود که آنها خیلی حرام گوشت بوده اند. اگر ما در ظرف آلوده شیر تمیز بریزیم ، شیر هم آلوده می شود . جوانانی که برای امام حسین (ع) اشک می ریزند اگر حواسشان نباشد و با شعار غلط اینکه عزاداری تمام شد، به سراغ زندگی مان برویم همراه بشوند ، از مسیر بندگی خارج می شوند . اینکه می گویند : عزاداری کردن به جای خود و ماهواره نگاه کردن ، موسیقی گوش دادن و بدحجابی و ربا به جای خود ، غلط است . ممکن است بلایی که بر سر دشمنان امام آمد برسر ما هم بیاید و بطون ما هم ازحرام پر بشود . آهنی که سالی یک بار عمود خیمه ی امام حسین (ع ) می شود اگر در کنار رطوبت قرار بگیرد پوسیده خواهد شد . یعنی تو خودبخود از کار می افتی و امام حسین (ع) تو را جدا می کند. کسانی که امام به آنها کمک کرد که از صحنه ی عاشورا بروند کسانی بودند که لقمه ی شبهه ناک خورده بودند . امام فرمود : آنهایی که بدهکار هستند و حق الناس به گردن آنها است و احتمالا وجودشان با لقمه ی شبه ناک شکل گرفته است بروند و افراد خالص بمانند . بیاییم قرار بگذاریم چیزهایی که می تواند ما را از امام حسین (ع) جدا کند کنار بگذاریم . نسبت به حرام در زندگی ما بی خیال نشویم . پیر مردیاز بازار عطر فروش ها عبور می کرد ، ناگهان حالش بهم خورد .همه دور او جمع شدند . فردی که او را می شناخت مقداری مواد بدبو نزدیک بینی او آورد و گفت که مشام او با این بو آشناست ، با بوی عطر آشنا نیست . آنقدر شامه مان را با بوی گناه عادت ندهیم که روز عاشورا با عطر مجلس امام حسین (ع) حالمان بهم بخورد . احتمال این کار وجود دارد . گوش ، چشم ، بینی و حس لامسه من هم دارد می خورد و جزو وجود من است . من دارم با تمام حواسم ارتزاق می کنم. آیه 51 سوره ی مومنون می فرماید : به پیامبران و مردم می گوید پاک بخورید وعمل صالح انجام بدهید . پس اگر حلال نخورید ،نمی توانید عمل صالح انجام بدهید . اگر در مجلس امام حسین (ع) پاک شده اید دوباره خودتان را آلوده نکنید . پس اگر من حلال خور نباشم از عمل صالح خبری نیست . بعضی ها می گویند که شما به ماهواره و معامله ما کار نداشته باشید ما نمازمان را اول وقت می خوانیم . اگر شما حرام بخورید و نماز بخوانید ممکن است که نمازتان مثل نماز عمر سعد باشد. یعنی نمازی باشد که خاصیت نداشته باشد . این نماز در پشت سر امام حسین (ع) نیست بلکه در مقابل امام حسین (ع) است . ما قرآن و الله اکبر مقابل امام حسین (ع) را هم دیده ایم . یکی از چیزهایی که باعث می شود حرام در وجود من برود ظلم است . اگر صاحب کار برای امام حسین (ع) سفره می اندازند نباید در کنار اینکار به کارگرش ظلم کند و حقش را ضایع کند. اگر شما ظلم نکردی و این کار را برای امام حسین کردی (ع) ، این کار شما اثر دارد . این ظلم انفاق شما را فاسد می کند. گناه منشا حرام است . آیه 267 سوره بقره می فرماید : انفاق کنید از چیزهای پاکی که اختیار شما گذاشته ایم . نکند مال آلوده انفاق کنید . زیرا روز قیامت چیزی دست شما را نمی گیرد . کسانی که خمس و زکات نمی دهند و مجرای کسب شان حرام یا شبهه ناک است . اگر قرار است که زندگی ما تبدیل به بندگی باشد ، باید ارتباط ما با فرهنگ حسینی باشد نه فقط با مصائب حسینی . یکی از اصول فرهنگ حسینی حلال خوری است . مجرای حلال خوری فقط دهان نیست بلکه چشم ،گوش ،زبان ،شکم ،شهوت ،ارتباط و تعاملات هم هست . اگر من اینها را رعایت نکردم یعنی من دارم وجودم را با حرام عجین می کنم . مال حرام را اگر خیرات امام حسین (ع) هم بکنید به درد شما نمی خورد . شما باید مال تان را حلال کنید . بعضی از فیلم های ماهواره خوب است ولی شما مواظب گناه ماهواره باشید .گناه یعنی فساد . ما نمی توانیم بگوییم که در قیامت من به اندازه ی گناهانم به جهنم می ورم و به اندازه ی خوبی هایم به بهشت می روم زیرا این گناهان مثل رطوبت است و خوبی های من را خراب می کند . و در قیامت چیزی دست من را نمی گیرد . مصداق بارز حرام لقمه است ولی ما باید مراقب همه ی ورودی ها مثل چشم ، گوش و ... باشیم . نماز سپاه عمر سعد نتوانست جلوی منکر آنها را بگیرد زیرا نماز آنها فاسد شده بود .
سوال – سوره یس آیات 41 تا 54 را توضیح بفرمایید .
پاسخ – آیه 54 می فرماید : خدا در روز قیامت به کسی ظلم نمی کند . من نتیجه ی عمل خودتان را می گذارم . حیف است که ما اعمال های به این زیبایی مثل روضه رفتن ، نماز خواندن، اشک ریختن ها و ... را با بی توجهی بعد از عاشورا خراب کنیم . بالاترین خدمت معنوی به دوستان امام رضا (ع) این است که همه دست به دست هم بدهند و بسترهای گناه را از سر راه همدیگر بردارند . پدر و مادری که می خواهند آزاد منش باشند و ماهواره به خانه شان می آورند ، سعی کنند بسترگناه را کم کنند زیرا امکان گناه با ماهواره بیشتر است . کسانی که به پوشش خودشان کمتر توجه می کنند برای اینکه اعمال خودشان و دیگران را خراب نکنند کمی عفت و حیای خودشان را بیشتر کنند . کاسب برای لقمه ی ای نان بیشتر حبیب الله بودن خودش را خراب نکند . امروزه بستر گناه ارزان شده است . اگر ما بسترهای گناه را کور کنیم در روز قیامت یک چپزی دست مان است و اعمال خوب مان را از دست نخواهیم داشت .
سوال – شما می فرمایید که برای بندگی باید بها داد . من بخاطر دوری از گناه مورد تمسخر اطرافیانم هستم . مشکل من این است که من قبل از ازدواج این قدر متدین نبوده ام . نماز و روزه ام بجا بود و تا حدی حجاب را رعایت می کردم . امام شوهرم و خانواده شان از نظر ایمان از من ضعیف تر بودند . الان نمازم را اول وقت می خوانم و حجابم بهتر شده است و خودم را بیشتر از گناه دور می کنم . مشکل من از وقتی شروع شد که شوهر من این شخصیت جدید من را نمی خواست . در این سالها خیلی از عشق خدا برای او صحبت کرده ام . کمی روی ایشان اثر می کند ولی باز دوباره آنها را فراموش می کند . مشکل من این است که ایشان اعتقادات و مقدسات من را مسخره می کند. اوایل من بخاطر این کارها جر و بحث می کردم و دعوا راه می افتاد . الان چند ماه است که خاموش هستم ولی خدا می داند که من چه بهای سنگینی را دارم می پردازم . اگر ببیند که تلویزیون برنامه عزاداری دارد یا سخنرانی یکی از روحانیون در حال پخش است عصبانی و بد دهان می شود. من هر چقدر که به او محبت می کنم نمی توانم او را آرام کنم . ماه محرم و صفر که می رسد شوهرم من راخیلی اذیت می کند . شوهر من نمی تواند مسائل سیاسی و اقتصادی را از دین و مذهب تفکیک کند . او فکر می کند که همه روحانیون انسانهای بدی هستند و او می تواند به آنها توهین کند . روزعاشورا خانواده ی شوهرم من را مسخره می کنند که من عزادار هستم . شاید من در ازدواجم اشتباه کرده ام اما شوهر من در ابتدا این طوری نبود . سرانجام من چه خواهد شد ؟ من همسرم را دوست دارم و نمی خواهم از او جدا بشوم . راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – تاریخ موحدان پر از این نمونه ها است . مثل آسیه همسر فرعون که چقدر زیبا صبر کرد و شرایط ایشان از آسیه سخت تر نیست . آسیه تحمل کرد و وظایفش را انجام داد . ایشان تا جایی که می توانند برای همسر و خانواده ی ایشان دعا بکنند ، آیت الکرسی و چهار قل بخوانند ، قطعا اینها اثر دارد . از کانال محبت ، تلاش خود را متوقف نکنند . اگر افرادی آنها را مسخره می کنند به تعبیر قرآن ملائک ایشان را تشویق می کنند . پس برای آنها دعا و استغفار داشته باشند و تلاش خودشان را کم نکنند. ایشان باید از وجودشان یک مسلمان کامل بروز بدهند . کاری که پیامبر در مواجه با تمسخر مردم می کرد و آنها را به زانو در آورد . اگر ایشان در محبت کردن ، ادب ، هدیه دادن و استغفار کوتاهی نکند روزی آنها را تسلیم دین و خدا می کند . پس ایشان باید تلاش ، استقامت و توکل داشته باشند . جوانی که بستر دین و دیانت در خانواده شان هست ولی باز به سمت دین و حیا نمی روند ، چطور می خواهند جواب خدا را بدهد . آنها می توانند خودشان را با این خانم مقایسه بکنند .
خدایا به آبروی محمد وآل محمد و به آبروی همه ی اخلاص هایی که در عزاداری امام حسین (ع) خرج شده است به ما توفیق حفظ انسانیت با آلوده نشدن و حرام نکردن خودمان را عنایت بفرما .