حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
6/10/90
باز بارانی شدم انگار می آید کسی این تو و نبض من بشمار می آید کسی ، ذهن آبادی هنوز از قصه و رویا پُر است باز هم دست دعا بردار می آید کسی ، گر چه این دلواپسی ها ساده و تکراری اند شک ندارم بعد از این تکرار می آید کسی ، ای نگاهت سبز نامت سبز خسته نیستی ؟ دستهایت را به من بسپار می آید کسی ، یک نفر از پشت در آهسته پچ پچ کرد و گفت : باز بارانی شدم انگار می آید کسی .
سوال – کسانی که روزی خور پدرخانواده هستند و پدر به حلال و حرام اهمیت نمی دهد چه وظیفه ای دارند ؟
پاسخ – هنگام نزول باران دعا مستحاب می شود : خدایا به قطره قطره رحمت خودت این رحمت را بر همه ی بلاد اسلامی عنایت بفرما ، خدایا همه ی رفتگان در حادثه زلزله و حوادث طبیعی را غریق رحمت خودت بفرما ، خدایا به همه ی ما توفیق بستر سازی ظهور آقا را عنایت بفرما ،خدایا به آبروی محمد و آل محمد در هر خانه ای که بیمار هست شفای عاجل و کامل عنایت بفرما .
روایت داریم که همه ی انسانها بر فطرت پاک خودشان بدنیا می آیند . همان فطرتی که خدا وعده داده است فطرت الله التی فطر الناس علیهم ، همان فطرتی که قرار گذاشته بنده ی خدا باشد . فطرت ما می خواهد در مسیر بندگی حرکت بکند ولی نوع نگاه ما به زندگی نمی گذارد که این اتفاق بیفتد . پدرها و مادرها ، خدا فرزندانی با فطرت های پاک به شما داده است . اگر ما آنها را در خورد و خوراک حرام یا شبه ناک بیندازیم ، خوبخود ظرفیت این سرمایه برای تربیت درست کم می شود . بالاترین امکان برای بنده شدن من سرمایه های من است . اگر پدر لقمه ی شبه ناک و مادر شیر شبه ناک به بچه اش بدهد ، این سرمایه را سوزانده اند . حالا ممکن است که بچه ها بگویند ما چه گناهی کرده ایم ؟ اگر سرمایه ی شما بچه ها صد تومان بود و پدر و مادر شما پنج تومان آنرا سوزاندند ، خدا به اندازه ی پنجاه تومان بقیه اش از شما تکلیف می خواهد . شما تکلیف صد تومانی ندارید . ولی در روز قیامت این بچه می تواند از پدر و مادرش شکایت کند . در آخر سوره ی احزاب داریم که فرزندان می گویند : خدایا عذاب پدر و مادر ما را زیاد کن . اگر شما پدر و مادرها به بهانه ی بچه هایتان دنبال روزی شبه ناک می روید و می خواهید توقعاتی بچه هایتان را برآورده کنید ، سرمایه بچه هایتان را سوزانده اید . همچنان که ما مراقب بهداشت بچه مان هستیم که جسم او سالم باشد و مراقب تحصیل او هستیم که عقلش سالم باشد ، مراقب حرام و حال او هم باشم که روح سالم داشته باشد . اگر عقل سالم باشد ولی روح سالم نباشد این عقل دنیایی می شود. این عقل معاش می شود نه عقل معاد . شما که این قدر دلسوز بچه هایتان هستید ، بدانید که یک لقمه ی حلال روح بچه شما را عفونی می کند . پدری به همسرش گفت که شنیده ام پسر سر بچه ای را شکسته است ، من که خیلی مواظب بودم که هنگام بارداری و شیرخوارگی لقمه ی حلال بیاورم . مادر گفت : من هم خیلی مواظب بودم ولی زمانی که باردار بودم یک سیب از شاخه ی درختی آویزان بود ، خواستم سیب را بکنم ولی دیدم مال حرام است ولی باز از آن دل نکندم و سنجاق روسری ام را درون سیب کردم و در دهانم گذاشتم . یعنی این قدر موثر است . حالا یک قطره آب سیب این قدر موثر است که این بچه سر بچه ی دیگر را می شکند ، حالا کسی که میلیاردی پول حرام می خورد ، ببینید چطور بچه هایشان را می سوزانند ؟ این عالم یک ظاهر و یک باطنی دارد . کسانی در این عالم خوب می توانند سرمایه بردارند که به باطن نگاه می کنند . مال هم یک ظاهر و یک باطنی دارد . ظاهر مال در این عالم ، پولی است برای داد و ستد . هر کس پول بیشتری داشته باشد وضعش بهتر است . آنکه دردت را کند آخر علاج ، اسکناس است اسکناس است اسکناس . چون مردم نمی دانند که این هم باطنی دارد کم رعایت می کنند . و چون کم رعایت می کنند فقط ظاهر مال به درد آنها می خورد . معلوم نیست که هر کس که دنبال پول حرام بده است زندگی اش درست باشد . این را می توانید در صفحه ی حوادث روزنامه ها پیدا کنید. پس معلوم نیست کسی که بدنبال مال حرام بوده ، موفق هم بوده است . خیلی از کسانی که بدنبال مال حلال بوده اند از آنهایی که دنبال مال حرام بوده اند موفق تر هستند . و این هم درست نیست که هر کس که حلال و حرام را رعایت بکند و مومن باشد فقیر است . این درست نیست که هرکس که بخواهد ازدواج کند باید بی حیا راه برود. یا کسی که بی حیا راه می رود زود ازدواج می کند. خیلی زا کسانی که بی حیا راه می روند مشکل ازدواج شان حل نشده است و خیلی از کسانی که با بی حیایی ازدواج کرده اند به طلاق انجامیده است . معلوم نیست که هر کس که با حیا باشد ازدواج او به تاخیر می افتد . اینها قاعده ی کلی نیست . ولی اغلب کسانی که دنبال پول رفتند خودبخود در وادی رعایت نیفتادند . وقتی در وادی رعایت نیفتادند این جمله ی امام صادق (ع) را عمل نکردند . امام فرمود : یک حلال آشکار داریم . (کسی که کار می کند و زحمت می کشد و پولی درمی آورد یا کسی که طبق قرار داد کار می کند و پول می گیرد ) و یک حرام آشکار داریم . ربا ،گرانفروشی ، کار نکرده و پول گرفتن ، مشروب فروشی و قمار بازی حرام آشکار است . بعضی مسائل شبه ناک هستند . مثلا کسی می خواهد از مدرک فوق لیسانس شما برای ایجاد موسسه ای استفاده کند ولی به خود شما کاری ندارد و در آخر پولی هم به شما می دهد . این قطعا شبه ناک است و باید احتیاط کرد . مسئله ی دنیا مسئله ی مردار است . لقمه ی شبه ناک را نباید با ولع خورد . انسان در بیابان مردار را با ولع نمی خورد بلکه کمی از آن را می خورد که از مرگ نجات پیدا کند. اگر انسان بخواهد سراغ مال دنیا برود ، به سراغ مال شبه ناک هم می رود . اگر انسان اهل قناعت باشد و اکتفا به حد ضرورت باشد به حلال آشکار سیر می شود و خدا را هم شکر می کند . پس مال دنیا یک ظاهر و یک باطن دارد . ظاهر آن شاید بتواند گره دنیای ما را باز کند ضمن اینکه مال شبه ناک برکت هم ندارد ولی این مال در قیامت وزر و وبال ما می شود و سرمایه معنوی ما نخواهد بود . به تعبیر دنیا اسکناس آخرت تقوا است . تقوا یعنی رعایت حلال و حرام در هر پدیده ای . هر کس که می خواهد این مال دنیایی اش در آخرت برای او سرمایه بشود باید حلال و حرام آنرا رعایت کند. مال حلال برای شما تقوا می شود. عده ای که به مال های قارون غبطه می خوردند وقتی بدبختی و هلاکت او را دیدند گفتند که خوب شد ما این قدر مال نداشتیم . فرمول بندگی به زندگی یعنی هر مالی را تبدیل به تقوا بکنیم . وقتی شما تلویزیون نگاه می کنید باید حدود شرعی را رعایت بکنید و این تقوا می شود . نگاه ما نباید فقط دنیایی باشد . حیف است که شما با مال شبه ناک فرزندتان را بزرگ کنید و مدرک تحصیلی او فقط به درد دنیا بخورد . دکتر و مهندس بشود با هر قیمتی . اگر او رعایت حالال و حرام را هم کرد ، به درد آخرت هم می خورد . ای مسئولین ، کارخانه ، کسانی که شریان مالی دست شما اسیت ، بانک های موسسات مالی و اعتباری اگر شما مردم را به جریان حرام انداختید ، شما دارید فطرت آنها را می سوزانید . پولهایی که از راه رشوه خواری ، نزول خواری ، حق حساب داد و چاپلوسی بدست می آید قطعا شبه ناک است . به فردی گفتند که دو تا دوتا چند تا می شود ؟ فرد گفت : این بستگی به نظر شما دارد . این خیلی بد است که اگر من فقط هوای مدیر را داشته باشم نانم در روغن است . مسئولین مملکت و شریان های اقتصادی مردم را به حرام وادار نکنند . دعایی که در عصر غیبت تاکید شده است که بخوانید این است : اللهم الرزقنا توفیق طاعة ( توفیق یک قرارداد طرفینی بین من و خداست . خدا بستر می سازد و من باید از این بستر استفاده کنم و خدا از من حمایت می کند . ما باید از شبه پرهیز کنیم )، و تطهر بطوننا من حرام و شبه . اگر وجود ما حلال خور شد ، سه تا فایده دارد . هر کس حلال خور شد حرف حق در او اثر می کند. یعنی آنچه که ما در حرف می شنویم در عمل ظاهر می کنیم . استفاده کردن با شنیدن فرق دارد . وقتی حرف حق اثر نکرد انسان یار حق هم نمی شود. شاید با حق هم مبارزه بکند . اگر می گوییم : آقا بیا و برای فرج صلوات می فرستیم باید بستر را برای آمدن آقا فراهم کنیم . این آداب انتظار است . پس اگر من مال حلال بخورم ، هم حرف حق در من اثر دارد و هم من یار حق می شوم و مخالف هم نمی شوم .
سوال – سوره ص آیات 62 تا 83 را توضیح بفرمایید.
پاسخ – بالاترین خدمت معنوی ما به امام رضا (ع) این است که کاری بکنیم که راههای رزق حرام بسته بشود . وقتی راه دره ها ودست اندازها بسته بشود همه ی مردم به مقصد می رسند ولی اگر دره ها بی حفاظ باشند ممکن است تعدادی از ماشین ها به دره بیفتند . شیطان وقتی از خدا فرصت خواست ، خدا به او گفت تا وقت معلوم به تو فرصت می دهم که گفته اند این وقت معلوم تا فرصت امام زمان (عج) است . شیطان گفت که به عزتت ، من مردم را اغوا می کنم مگر مخلصین را . هر کس به ظاهر دنیا نگاه کند گول شیطان را می خورد . آیه 22 سوره ی ابراهیم می فرماید : شیطان می گوید همه ی وعده های من دروغ بود. شیطان کاری می کند تو ظاهر را ببینی و باطن را نبینی و بعد تو وعده های ظاهری شیطان را قبول می کنی . مخلصین کسانی هستند که هیچ وقت آخرت را فراموش نمی کند . در بدست آوردن پول و درخرج کردن پول باید به یاد آخرت باشم . در حلال حساب است و حرام عقاب است . به خانواده ها و مردم می گوییم که شما خواسته هایتان را کمتر کنید و قناعت کنید تا آنها وادار به حرام نشوند . یکی از کارهایی که شیطان می کند این است که ما را در دنیا زیاده طلب می کند . اگر ما باور داریم که زباله متعفن است و آتش سوزاننده است ، بدانیم که لقمه ی حرام از آتش سوزاننده تر است و از آشغال متعفن تر است . اگر مدیر یا پدری می خواهد لقمه ی حرامی برای ما بیاورد ما بگوییم که آنرا نمی خواهیم .
سوال – فرمول توبه از حرام را توضیح بفرمایید.
ممکن است که عده ای بگویند تابحال لقمه هایی که ما می خوردیم حرام یا شبه ناک بوده است حالا چکار کنیم ؟ خدا باب توبه را گذاشته است . توبه عبارت است از تصمیم ، تغییر و تدارک . من تصمیم بگیرم که دیگر در این مسیر خلاف نروم . اگر دل من هنوز ولع به گناه دارد و هنوز آرزوهایم را کوتاه نکرده ام نمی توانم تصمیم به گناه بگیرم . پس با دل تصمیم بگیرم ولع خودم را به گناه کم بکنم . تصمیم بگیرم سراغ لقمه های شبه ناک نروم . می پرسند وام بانکی چطوراست؟ من می گویم : اگر به قرارداد شرعی وام های بانکی جمهوری اسلامی عمل بشود آن وام ها درست است . متاسفانه خیلی ها به قراردادهای شرعی آن عمل نمی کنند. یعنی بصورت صوری است و این لقمه شبه ناک می شود . ممکن است کسی بگوید که من مجبور هستم برای خرید خانه این وام را بگیرم ولی آیا شما برای تغییر دکوراسیون هم مجبور هستید که وام بگیرید ؟ پس شما برای تغییر دکوراسیون و عوض کردن قالی ها وام نگیرید . ممکن است که من مجبور باشم برای گرفتن یک سرپناه وام بگیرم و به قرارداد آن عمل کنم این اشکالی ندارد . خدایا به ما حلاوت رزق حلال را به ما بچشان .خدا نکند که شامه ی ما با حرام پرشده باشد که رزق حلال ما را گیج کند . بعضی ها آنقدر لقمه ی حرام می خورند که دیگر لقمه ی حلال به آنها مزه نمی دهد. پس تصمیم بگیرمی قناعت کنیم و تقاضاها وحرص های خودمان را کم کنیم تا رزق حلال بیاید . آیت الله مظاهری فرمودند که خدا گفته من خرج ازدواج را می دهم نه برج آنرا . خدا رزق برای خرج می دهد نه برای اسراف و تجملات . تغییر یعنی که من بررسی و محاسبه بکنم و هر جا اشتباه داشته ام آنرا تغییر بدهم . جوانی در اعتکاف می گفت که گناه باز به سراغ من می آید زیرا من فروشنده ی لباس زنانه هستم . به او گفتم که شغل خودت را عوض کنم . تا تغییرنباشد توبه فایده ای ندارد . تدارک یعنی اگر لقمه ی حرامی در زندگی من آمده است ، اگر آنها را می شناسم حق شان را بدهم ولی اگر نمی شناسم و احتمال فتنه می دهم بجای آنها صدقه بدهم تا زندگی مان درست بشود اگر پول نداریم می توانیم استغفار بکنیم . این قدر در مسیر حلال خدمت و تلاش بکنم تا گوشتی که از حرام روییده کمی آب بشود و به جای آن حلال بیاید . این کار شدنی است . اگر شما کار را شروع کنید راهها خودش جلوی شما باز می شود. روایت داریم که اگر شما یک قدم برای خدا بردارید خدا ده قدم برای شما برمی دارد . یازده امام قبلی ما با مردم حرف زدند ولی کسی یار آنها نشد و آنها را کشتند زیرا مزاحم آنها بودند زیرا آنها فقط ظاهر را می دیدند . پس ما باید دغدغه داشته باشیم که زندگی مان حلال بشود و جایی که شبه ناک بوده است آنرا پاک کنیم . انشاء الله خدا مسیر را در راه ما قرار می دهد . خرج کردن برای رفاه خانواده خوب است ولی تجملات خوب نیست .
هر کس دغدغه ی حلال خوری داشته باشد با خودش قرار مشارطه می گذارد .( مشارطه یعنی شرط گذاشتن ) خدایا ما را در مشارطه قرار بده . وقتی کسی قرار مشارطه گذاشت مراقبه می کند یعنی در حین عمل ، رعایت حلال و حرام را می کند . خدایا به ما توفیق مراقبت از حلال و حرام را عنایت بفرما . بعد فرد محاسبه می کند . اگر در این راه اشکالی داشت توبه می کند . خدایا به ما قرار مشارطه ی قبل از عمل ، مراقبه ی حین عمل و محاسبه ی بعد از عمل را عنایت بفرما تا هم بتوانیم یار امام زمان (عج) باشیم و هم در آخرت مال هایمان وزر و بال ما نباشد .