جمعه 2 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
20/10/90
زمین از برگ برگ از بادباد از رود روداز ماه روایت کرده اند اردیبهشتی می رسد از راه ، بهاری میرسد از راه و می گویند می روید گل داودی از هر سنگ حسن یوسف از هر چاه ، بگو چله نشینان زمستان را که برخیزند به استقبال می آییم ات ای عید از همین دی ماه ،به استقبال می آییم متاری دشت پشت دشت چه باک از راه ناهمواره و از یاران ناهمراه ، به استهلال می آییم ات ای عید ازمحرم ها به روی بام ها هر شام با آئینه و با آه ، سر بِسمِل شدن دارند این مرغان سرگردان گلویی تر کنید ای تیغ های تشنه بسم الله .
سوال – درمورد خوردنی های حرام توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ – امیدورایم که خدا توفیق روزی، رزق ، لقمه ی و زندگی حلال به همم عنایت بفرماید .
در سوره مریم داریم که همه وارد جهنم می شوند و از پل صراط عبور می کنند و به بهشت می رسند. به میزانی که در وجود ما حرام وارد شود به همان میزان ما توقف در جهنم خواهیم داشت . پیامبر فرمودند : به اندازه ای که طاقت آتش دارید حرام مصرف کنید. اگر مردم می خواهند که خدا آنها را به سرعت از پل صراط عبور بدهد ،باید حرام نخورند و اگر حرام خوردند ، باید دراین دنیا وجودشان را پاک کنند . امام صادق (ع) می فرماید : ای شیعیان ، ما اهل بیت از برزخ شما می ترسیم . اگر امر شما شیعیان در برزخ به ما واگذار می شد ما می توانستیم برای شما کاری بکنیم . همان طور که در قیامت شفیع شما می شدیم . آقا مجتبی تهرانی می فرمودند: از این روایت معلوم می شود که شفاعت اهل بیت در برزح سخت است و شاید شدنی نباشد . برزخ محل پاک شدن است . ما نباید حرام بخوریم ولی اگر حرام خوردیم تا پاک نشویم به بهشت نمی رویم . ما باید در خوردنی های مان دقت کنیم . ما برای خانه مان حفاظ می گذاریم ، برای ماشین مان دزدگیر می گذاریم ،برای مغازه مان دزدگیر می گذاریم ، پس برای وجودمان هم یک نگهبان و دزدگیر بگذاریم . ما اجمالی از خوردنی های حرام را می گوییم . ولی شما خودتان می توانید رساله عملیه را بخوانید تا جلوی حرام و حلال گرفته بشود.
همه ی خزندگان و دوزیستان حرام هستند . مثل مار و لاک پشت . بعضی ها می گویند که اگر یک وجب از سر مار و یک وجب از دم مار را بِکنیم ، می توانیم آنرا بخوریم در حالیکه این اشتباه است . اینکه در بعضی از رستورا ن ها این غذا ها پخته می شود یا کنسرو آن وجود دارد دلیل بر حلال بودن نیست . ماباید حکمشرعی هر چیزی را پیدا بکنیم . انواع ماهی و آبزیان پولکدار حلال هستند بشرطی که آنها را صید کنند و بیرون از آب بمیرند . اگر با انفجار ماهی ها را در آب بکشند ، این ماهی ها حلال نیستند . پس میگو، هشت پا و صدف حرام هستند . فروش این آبزیان در بازار ملاک حلال بودن نیست . اگر در رستوران یک غذای آلوده ای را به ما بفروشند ، آیا به صرف اینکه این غذا در رستوارن به فروش می رسد ما آن را می خوریم ؟ اگر در غذای شما کپک وجود داشته باشد حتما شما آنرا نمی خورید . عموما هر حیوان چهارپایی که در خشکی زندگی می کند ، سم دارد و خون جهنده دارد حلال هستند . خرگوش و جوجه تیغی حرام است . خرگوش و جوجه تیغی سم ندارند . شکار حیوان حلال گوشت حلال است ولی هر شکاری حلال نیست . گوسفند حلال گوشت است ولی برای اینکه برای من هم حلال باشد باید آنرا ذبح کنیم . هر حیوان حلال گوشتی که در بیابان تیر زده بشود حلال است ولی اگر ما گراز را با تیر بزنیم نمی توانیم آنرا بخوریم . ما می توانیم آلودگی ها را تشخیص بدهیم و بفهمیم . اگر ما قبول داریم که خالق هستی و انسانها خداست ، پس این معمار آگاهتر به وضعیت وجودی انسان است و چون انسان اشرف مخلوقات است خدا همه ی عالم را با انسان هماهنگ کرده است . یعنی خدا هر چیزی که با وجود و جسم انسان سازگاری دارد برای انسان حلال کرده است و هر آنچه که با وجود و جسم انسان سازگاری ندارد حرام کرده است . حلال و حرام بودن بر اساس خوشمزگی نیست . بر اساس میکروب و ویروس داشتن نیست . یک معمار دو تا ساختمان مثل هم ساخته است . اگر ما یکی را به چشم ببینیم ، به ساختمان بعدی هم اطمینان پیدا می کنیم . آیا شما به استحکام خلقت انسان وطبیعت اطمینان دارید ؟ پس این خالق اگر می گوید که فلان احکام حرام یا حلال است ، همان تناسب و استحکام را در آن دیده است . ولی منمتوجه آن نمی شوم . اینها به بندگی برمی گردد . اینکه ما بخواهیم دنبال فلسفه ی احکام بگردیم خوب است ولی اگر ما نتوانستیم فلسفه ی حکمی را پیدا کنیم و مثلا پزشکی گفت که فلان چیز حرام خاصیت هم دارد، حالا خالق بهتر می داند یا پزشک ؟ خالق جمع بندی را در نظر گرفته است و فرموده که تمام گوشت ها برای تو حلال است ولی این دو نوع گوشت برای تو حرام است . خدا ناسازگاری آن نوع گوشت را با وجود ما درنظر گرفته است . اگر من به قادربودن ، ارحم الراحمین بودن و رب العالمین بودن خدا اعتقاد دارم باید بندگی کنم . همجواری سگ با حیوانات دیگر اشکالی ندارد ولی همجواری آن برای وجود انسان خوب نیست . خدا در چهار دستهاز آیات قرآن می فرماید که دنیا را برای انسان خلق کرده ایم . خلق لکم ،جعل لکم ، سخر لکم ، متاع لکم . خدا همه ی عالم را برای انسان تنظیم کرده است . وجود جسم و روح من است . خدا برای گرگ خوردن خرگوش را حرام نکرده است و اصلا برای او قیدی نگذاشته است . خدا به انسان گفته است که هر چه بدست می آوری نخور زیرا تو با حیوانات دیگر فرقی داری . قرار نیست که من هرغذایی که در رستوران هست بخورم . من باید برای هر خوراکی یک خط کش بگذارم که آیا خدا اجازه داده است که این خوراکی را بخورم یا نخورم . انسان در پوشش ،نگاه ، ازدواج و ...هم آزاد نیست . من بنده هستم و بندگی من اقتضا می کند که از خالق بپرسم که چه چیزی برای من بهتر است و من باید بندگی کنم . مردم واقعا دغدغه ی دین دارند . ما باید ببینیم که خالق از ما چه چیزی می خواهد . زیرا فرمول وجود انسان دست خداست . اگر ما خودمان را با فرمول خالق تنظیم کنیم نفعش به ما می رسد و اگر تنظیم نکنیم ضررش به ما می رسد . اگر ما دوست داریم عبورمان از روی صراط با سرعت باشد باید وجودمان را تا جایی که می توانیم از آلودگی های گناه پاک کنیم . گناه یعنی آتش ، آلودگی و پرتگاه .
سوال – در مورد شراب و شراب خواری توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ – خالقی که بر وجود ما و عالم هستی احاطه دارد . خدا هزاران نوشیدنی را برای ما حلال کرده است و یکی را حرام کرده است . آیه حرمت شراب سوره مائده آیه 90 می باشد : ای کسانی که ایمان آورده اید ( با اینکه افرادی اعتقاد به خدا و روز قیامت دارند شراب مصرف می کردند .) همانا از شراب و گوشت خوک پرهیز کنید که این آتش است به این امید که رستگار بشوید . در اینجا ملائک گفته ی فلان دکتر نیست . آیا خدا خودش از ضرر و سود شراب خبر نداشته است ؟ خدا که همه ی نکات وجود من را می دانم می فرماید که شراب خواری ناپاک است و عمل شیطان است و منافات با رستگاری شما دارد ، از آن بپرهیزید. ممکن است که بگویند : شراب خاصیت دارویی دارد، شفا در دست خداست و دارو در دست ماست . امام صادق (ع) فرمودند : شفا در حرام نیست . گاهی در حالت اضطرار گوشت مرده برای فرد حلال می شود . شفا یعنی صحت و سلامت . خیلی از مردم هستند که دارو مصرف می کنند ولی شفا پیدا نمی کنند. ما باید معتقد باشیم که سلامتی دست خداست . خدا است که در دارو خاصیت می گذارد . سبب ساز وسبب سوز خداست . یک وقت ممکن است که من بگویم اگر شراب نخورم چه بخورم ؟ خدا مطابق با وجود و روح و جسم شما هزاران نوشیدنی خوشمزه گذاشته است . وسوسه ها ، القائات و تهاهجم فرهنگی باعث شده است که شراب خواری در جامعه ما بیشتر بشود. آنها شراب را بعنوان یک نوشیدنی باکلاس معرفی می کنند . انسان می خواهد با یک گناه برای خودش کلاس بگذارد . آیا این کار شخصیت آور است؟ من می خواهم با مخالفت با فرمان خدا برای خودم یک شخصیت کاذب بوجود بیاورم . پس خالق گفته است که این شراب با وجود توسازگاری ندارد . بعضی ها می گویند که ما طوری شراب می خوریم که عقل ما را زایل نکند و برای ما ضرر نداشته باشد. و مست نشویم . دلیل نخوردن شراب بخاطر این است که خدا فرمان داده که این کار را نکنیم . ما عبد هستیم ، اگر فلسفه ی حرام بودن را فهمیدیم الحمدالله و اگر نفهمیدیم به اعتماد اینکه خدا گفته است باید قبول کنیم . خالق از کارشناس بالاتر است . خدا فرمود ه که از این کار بپرهیزید زیراعمل شیطان است . پس قطعا شراب با وجود ، تعالی و رستگاری ما سازگاری ندارد . من نباید خودم را در مقابل خدا قرار بدهم .
سوال – آیا هر پزشکی مجاز به تجویز شراب برای بیمار هست ؟
پاسخ – بعضی ها می گویند که دکتر گفته که روزه نگیر یا نشسته نماز بخوان . حرف دکتر متشرع ملاک است . یعنی دکتری که خودش درد دین دارد . دکتری که خودش سیگار بکشد و به شما بگوید که سیگار نکش ، آیا حرف او اثر دارد؟ دکتری که خودش تدین ندارد برای مردم هم درد دین ندارد . دکتر متشرع حرفش کارشناسانه است و در ضمن شما باید حرف دکتر را به مرجع تقلیدتان بگویید و از ایشان کسب تکلیف کنید . جوانی گفت که ما مشروب را با آب قاطی می کنیم تاحرمت آن کم بشود . من به او گفتم که اگر در آب مقداری مرگ موش بریزیم آیا می شود آنرا خورد ؟ گفت: خیر . این جوان ضرر عقل موش را با عقلش فهمیده است ولی ضرر مشروب را نفهمیده و به خدا اطمینان ندارد. خدا گفته که مشروب مرگ روح و انساتیت و هوش تو است . خدا فرموده شراب حرام است زیرا در آن انگل آخرتی و روحی وجود دارد و با وجود تو سازگار نیست . جوان قصد توبه کرد.
سوال – سوره غافر آیات 34 تا 40 را توضیح بفرمایید.
پاسخ – آیه چهل می فرماید : از چیزهایی که گناه است من به همان مقدار که در باطن آن گناه است به شما می دهم اما چیزهایی که حلال است اگرشما انجام بدهید من چندین برابر باطن آن را به شما می دهم . ما با خدا معامله بکنیم . اگر خدا می فرماید چیزی حرام است آنرا قبول کنید . خدا از همه بیشتر پرشکان می فهمد . پس کارهایی را که خدا می فرماید انجام بدهید . هر کس عمل صالح انجام بدهد به او بی نهایت پاداش می دهم .حیف است که ما بجای اینکه با پاداش بی نهایت فکرکنیم به گناه فکر کنیم . این واقعا خسران است .
سوال – من در جایی کار می کنم که مبلغ چهارصد و شصت هزار تومان حقوق می گیرم و همین مبلغ هم وام و بدهی دارم . من در روز شانزده ساعت کار می کنم و به کار دیگری نمی رسم . آقای ماندگاری فرمودند که با فکر بیشتر و جدید می توان درآمد بیشتری کسب کرد. آیا تلاش نیازمند داشتن زمان نیست ؟ آیا منظور شما این است که از ساعت نُه شب می توان کار دیگری انجام داد ؟ پس زندگی چیست ؟ مگر ما حق زندگی کردن را نداریم ؟ مگر همسر و فرزندان ما نباید آسایش داشته باشند و درکنار ما باشند تا ما حق پدری را ادا کنیم . شما با این وضعیت چه پیشنهادی برای تلاش بیشتر من و امثال من دارید؟ من خودم فردی مذهبی و معتقد به حرام و حلال هستم . مسئولیت خرید شرکت با من است . الان چند روزی است که من اجناس خریداری شده را بیشتر از قیمت واقعی محاسبه می کنم و مبلغ اضافی را کرایه ماشین حساب می کنم در حالی که حق من را نمی دهند و کارهای شخصی افراد را به اجبار انجام می دهم . مگر نم یگویند که حق گرفتنی است نه دادنی .ناراحتی من از این است که چرا بعد از سالها زیستن مجبور شده ام که دست به چنین اعمالی بزنم و اموال خود را با مسائل شرعی روبرو کنم . آیا صحیح است که در جامعه ی اسلامی برخی دارای درآمدهای پایین باشند و برخی دارای چندین شغل و درآمد باشند. من از وارد شدن حرام به زندگی ام می ترسم و با این ذهنیت فکر می کنم که خیلی دوام نمی آورم . راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – امثال ایشان زیاد هستند ولی من توصیه می کنم که با تمام این فشارها ، آنها خودشان را آلوده به گناه و شبه نکنند. مسئله شان را از دفترمراجع تقلید بپرسند . من به کارفرمایان ،صاحبخانه و.. بگویم که همه ی موفقیت ها درعالم هستی و در این دنیا نیست . همه چیز پول درآوردن نیست . به مسئولین ادارات ، نهادها ، شرکت ها و... می گوییم که از تجملات کم کنند و به کارگر برسند . اگر شما به کارگرها برسید او خوب کار می کند و نفع آن هم به مجموعه برمی گردد. ولی وقتی شما به آنها نرسید از کارشان کم می گذارند و دزدی می کنند و آسیب این کار هم به شما وهم به خودش می رسد . ما مسئولیت داریم . خیلی از مجموعه ها پول کارگرهایشان را نمی دهند ولی برای دکوراسیون اتاق مدیر خیلی خرج می کنند. همایش ها تبلیغات مسافرت غیر ضروری و میهمانی ها آنچنانی ما شما را قسم می دهیم که در این مخارج ملاحظه بکنید و حق کارگر را بدهید . انقلاب ما برای این آمد که به قشر کارگر فشار نیاید . فقر و فشار این فرد را به گناه می کشاند. اگر کسی چند تا خانه دارد خوب است که به نرخ بازار نگاه نکند و به نرخ آخرت نگاه بکند . منظور ما این است که ما فکرمان را بکار بگیریم و تلاش بیشتر بکنیم . ما باید دست به دست هم بدهیم تا بستر گناه کم بشود .
خدایا به همه ی ما رحم و انصاف و توفیق حلال خوری و فراهم کردن بستر حلال خوری را عنایت بفرما .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group