حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
11/11/90
حریر نور غریبش بر این رواق می افتد اگر چه ماه شبی چند در محاط می افتد ، تو بایدی و یقینی نه اتفاقی و شاید تو سرنوشت زمینی که اتفاق می افتد ، بهار می رسد اما چه فرق می کند آیا برای شاخه ی خشکی که در اجاق می افتد .
سوال – در مورد بندگی در آئینه ی زندگی پیامبر توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ – خدای ما ارحم الراحمین است و پیامبر ما رحمت العالمین است . یکی از زیباترین صفات حضرت حق غضب است . شعار گسترش دین ما شعار رحمت است. بعد از فتح مکه مردم بخاطر سیزده سال سختی که در مکه و در مدینه دیده بودند فکر کردند که الان وقت عقده گشایی و تلافی کردن است . بخاطر همین سپاه پیامبر گفتند که امروز، روز انتقام است . پیامبر به امیرالمومنین گفتند که شعار را عوض کن و بگو امروز ،روز رحمت است. ابوسفیان شاخ کفر بود . پیامبر فرمود : هرکس که به مسجدالحرام و به خانه ی ابوسفیان بیاید در امان است . این حرکت عجیبی بود . با اینکه ابوسفیان این همه ظلم کرده بود پیامبر این کار را کرد تا به همه ی عالم بگوید که اسلام دین رحمت است . مکتب ما مکتب رحمت است . پیامبر ما پیامبر رحمت است . در قرآن داریم : ما بر تمام موجودات عالم تو را رحمت خلق کردیم . وقتی این آیه بر پیامبر نازل شد ابلیس هم طمع کرد . ابلیس پیش پیامبر آمد و گفت : ای رحمت للعالمین ، من هم سهم رحمت خودم را می خواهم . از طرف خدا خطاب آمد که ما تو را رحمت للعالمین خلق کردیم ، سهم رحمت او را هم بده ، پیامبر به ابلیس گفت که تو از من چه می خواهی ؟ ابلیس گفت : از وقتی من از درگاه خدا رانده شده ام خدا یک فرشته را مامور کرده که هر روز من را تنبیه می کند . من می خواهم که شما واسطه بشوید که این تنبیه از من برداشته بشود. پیامبر دعا کرد که من سهم رحمت ابلیس را می خواهم و خدا آنرا مستجاب کرد . بیش از 400 مرتبه در آیات قرآن کلمه ی رحمت آمده است . حیف است که تمام مراسم ما در این ماه ربیع الاول فقط یک هفته ی وحدت باشد ، فقط مراسم تولد پیامبر و امام صادق (ع) باشد. آیا این کم لطفی نیست ؟ خوب است که از دوازده ربیع تا هفده ربیع را هفته ی وحدت و رحمت نامگذاری کنیم . ما باید مظاهر رحمت را ببینیم . چرا این رحمت در نامگذاری ها و شعائر ما کمتر جلوه نمایی می کند . حتی بعضی ها فکر می کنند که دین ما ، دین گریه است . دین غم ، افسردگی و انتقام است . ما می گوییم که امام زمان (ع) منتقم است . او فرزند رحمت للعالمین است و وقتی امام زمان (عج) بیاید وجودش برای همه رحمت است . طبیب از باب رحمت استخوان سیاه را قطع می کند . اگر امام زمان (عج) عناصر فساد را از سر راه مردم برمی دارد از باب رحمت است . زیرا آنها مانع رشد ، سعادت ،امنیت و آرامش مردم هستند . چه کسی گفته است که امام زمان (ع) جوی خون راه می اندازد ؟ چه کسی گفته که امام زمان (عج) می خواهد فقط انتقام بگیرد ؟ امام زمان (عج) تا جایی که امکان داشته باشد برای هدایت ، محبت ، رحمت و رافت می آید اما قطعا کسی که نمی خواهد در وادی رحمت قرار بگیرد از سر راه برداشته می شود . او جلوه ی رحمت پیامبر است . در دین ما مظاهر رحمت زیاد است . رحمت یعنی اینکه وجود انسان به گونه ای برسد که وجودش برای همه مفید باشد. اگر اطرافیان از وجود ، ظرفیت و معنویت من بهره ببرند ، وجود من با رحمت می شود. ما به آمیزه های دین مان دقت نمی کنیم . نشاط خندیدن نیست بلکه انبساط روحی است . اگر ما باعث بشویم که غم و گره ی کسی باز بشود و انبساط خاطر پیدا کند ، نشاطی در روح ما ایجاد می شود که صد سال خندیدن این نشاط را بوجود نمی آورد. در قرآن این موارد را زیاد داریم . بیاییم در ماه ربیع یک حرکتی داشته باشیم ، هر کسی اگر از مردم دینی دارد آن را ببخشد یا واسطه ی این بخشیدن بشود . الان رابطه ی خیلی از افراد با خدا شکر آب شده است . چراوقتی گره ای در کار ما می افتد آنرا تقصیر خدا می اندازیم ؟ بیاییم رابطه ی خودمان را با خدا اصلاح بکنیم . ما باید قبول کنیم که گره کار ما بخاطر کارهای خودمان است. در سوره ی آل عمران آیه 159 در مورد بخشیدن است . اگر پیامبر می گوید که همدیگر را ببخشیم ، خودش اول می بخشد ، پیامبر کسانی را که خاکستر روی سرش می ریختند یا شکمبه گوسفند روی او می ریختند می بخشد و به عیادت شان می رود. یعنی نه تنها کدورتی از آنها بر دل پیامبر نمی ماند بلکه کدورت تبدیل به محبت می شود زیرا اگر یک نفر از آمار جهنمی ها کم بشود و یک به آمار بهشتی ها اضافه بشود خدا ثواب حیات یک امت را به او می دهد . وقتی انسان کارش را با خدا معامله می کند بخشیدن راحت می شود . اگر آن جوان یهودی به پیامبر جسارت کرد ولی بعد که مسلمان شد پیامبر ده برابر پاداش گرفت . وقتی ما یکی را می بخشیم ،اگر بعدا طرف از ما تشکر نکند شاکی می شویم. ما در بخشش های مان باید با خدا معامله کنیم نه با فرد . قاتل حمزه سید الشهدا که عموی پیامبر را کشته ، جگر او را در آورد و او را مثله کرده است ولی پیامبر او را می بخشد . اگر امروز به فردی که فرزندشان را کشته است بگویید که قاتل فرزندتان را ببخشید می گویند : سخت است . این کار مظهر رحمت است . در بعضی مواقع بخشیدن خیلی سخت است. پیامبر بر سربالین جوانی آمد و تلقین را برای جوان خواند ولی او نتوانست تلقین را بخواند . پیامبر فرمود مادر این جوان کجاست؟ پیامبر از مادر پرسید که از پسرت راضی هستی ؟ مادر گفت : خیر . پیامبر گفت که اگر او را نبخشی بی ایمان از دنیا می رود. پیامبر به مادر گفت که اگر می خواهی روز قیامت شفیع تو بشوم که به بهشت بروی جوانت را ببخش و مادر جوانش را بخشید . هر کس که ببخشد خدا هم او را می بخشد . بعضی ها می گویند : خوب است که چند تا حق الناس دردست مان باشد که روز قیامت دست مان پر باشد که ما هم طلبکار چند نفر باشیم . این تفکر اشتباه است . هرچه ما بیشتر ببخشیم دست مان پُرتر است. رحمت و بخشش ما دست ما را پُر می کند . آیه 109 سوره بقره می فرماید : همدیگر را ببخشید زیرا قدرت خدا از همه بیشتر است . همه ما حق الناس برگردمان است . ما معصوم نیستیم . ما در مورد برادر ، خواه ، همسرم و .. کوتاهی کرده ایم ،اگر قرار باشد که ما همدیگر را نبخشیم در روز قیامت گرفتاری ما زیاد خواهد بود. ما می خواهیم با یک جشن و شیرینی دادن با رحمت للعالمین پیوند برقرار کنیم . خلقت ما شبیه پیامبر است زیرا ما انسان هستیم ولی ما باید خلق خودمان را هم شبیه پیامبر بکنیم .اگر ما خلق رحمت نداشته باشیم چه شباهتی به پیامبر داریم ؟ پیامبر اسوه ی ماست . ما می توانیم خلیفه ی خدا در روی زمین باشیم پس باید مظهر صفات الهی باشیم . بالاترین صفات حق ارحم الراحمین بودن است . واسطه شدن برای بخشش آنقدر ارزش دارد که در سوره آل عمران آیه 159 می فرماید : ای پیامبر ، مردم اشتباه کرده اند، من واسطه می شوم که تو آنها را ببخشی و تو واسطه بشو که من آنها را ببخشم . هر کس برای ببخش تلاش بکند در صفی ایستاده است که در صف اول خدا و در صف دوم پیامبر و اهل بیت هستند. از امام سجاد (ع) سوال کردند که اگر شمر طلب بخشش بکند آیا امام حسین (ع) و خدا او را می بخشند؟امام فرمود:بله خدا و امام حسین (ع) او را می بخشند زیرا آنها مظهر رحمت هستند . باورکنیم که تا نبخشیم بخشیده نمی شویم . معصومین با اینکه منزه بودند ولی باز ازمردم طلب بخشش می کردند. پیامبر کوتاهی نکرده است که می گوید مردم او را حلال کنند یا حضرت فاطمه کوتاهی نکرده است که از علی حلالیت می طلبد . پس ما قطعا باید دنبال بخشش باشیم . دیگر اینکه ببخشیم تا امت رحمت للعالمین و شبیه رحمت للعالمین باشیم . دیگر اینکه ببخشیم تا در روز قیامت خدا وکیل مدافعه ما بشود . در نگاه اول خدا فرموده است که حق الناس را نمی بخشم ولی کسانی که در این عالم دیگران را می بخشند خدا هم در دل کسانی که به گردن آنها حق دارند می اندازد که او را ببخشند . پس در واقع این فرد در دنیا همکار خدا و پیامبر می شود. اگر نگاه ما به خدا باشد ما دیگر از مردم توقع اجر و پاداش نداریم . خوب است که ما یک مطالبه ی عمومی در جامعه مان درست کنیم . مثلا در میهمانی ها و برخوردهای مان می توانیم از یکدیگر طلب بخشش بکنیم . چقدر زیباست که بعضی از مسئولین در این هفته ی وحدت یکسری از افراد خاطی را ببخشند . قوه ی قضائیه در عیدی از رهبر تقاضا می کند که عده ای را ببخشند . کاری بکنیم که این هفته در ذهن مردم باقی بماند و همه منتظر این هفته باشند . در این هفته همه می خواهند هم خودشان و هم دیگران را تطهیر کنند. خوی است که ما یک حمام عمومی روح ایجاد کنیم . این بشاشیت و انبساط خاطر خیلی ارزش دارد . خوب است که ارگانها جریمه ها را ببخشند . ذائقه ی شیرینی رحمت اسلام باید در ذهن مردم بماند . پیامبر می فرماید : اگر بین دو نفر را اصلاح کنید ثوابش از هفتادحج وعمره مقبوله بیشتراست . اگر اینها را ارزش گذاری مادی بکنیم باز هم ارزشش خیلی بالاست . پس ما باید واسطه ی بخشش بین دیگران بشویم .
سوال – سوره ی زخرف آیات 34 تا 47 را توضیح بفرمایید .
پاسخ – آیه 36 و 37 می فرماید : هر کس اهل بخشش و رحمت نباشد در تیم شیطان است و نزدیک به شیطان شده است. پس هر کس می خواهد به خدا نزدیک بشود باید ببخشد . اگر من از کسی دلگیر هستم او را ببخشم .
گاهی در بعضی مسائل ما مقصر نیستیم ولی باید از دیگران عذر خواهی بکنیم . اگر ما در بعضی مواقع کوتاهی می کنیم مردم باید ما را ببخشند. هر جایی که ما قول داده ایم و نتوانستیم به قول مان عمل کنیم از مردم معذرت خواهی می کنیم . اگر مردم هم پشت سر من حرف ناروا زده اند همه را می بخشم . تسویه حساب در روز قیامت خیلی سخت تر از دنیا است . خوب است همه همدیگر را ببخشیم .
هر کس دوست دارد بخشیده بشود ببخشد . برای این بخشش نهضت راه بیندازیم . جوانان برای خدمت معنوی امام رضا (ع) و پاک کردن صفحه های موبایل از موارد حرام نهضت راه انداختند . تا ما نبخشیم پیوند ما با خدا و پیامبر برقرار نمی شود. اگر ما نبخشیم در تیم شیطان هستیم .
خوب است که در خطبه های نماز جمعه این هفته که آغاز رحمت است در مورد مبانی و مصادیق رحمت و در مورد بخشش هایی که امکان دارد صحبت بشود .صدا و سیما هم وجه رحمت این هفته را بیشتر نشان بدهند.
خدایا به عظمت پیامبر رحمت للعالمین به ما توفیق رحمت و بخشش عنایت بفرما که لایق ظهور امام زمان (عج) باشیم .