حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
90/12/16
از باغ می برند چراغانی ات کنند تا کاج جشن های زمستانی ات کنند ، پوشانده اند صبح تو را ابرهای تار تنها به این بهانه که بارانی ات کنند یوسف به این رها شدن از چاه دل مبند این بار می برند که زندانی ات کنند ، ای گل گمان مکن به شب جشن می روی شاید به خاک مرده ای ارزانی ات کنند ، یک نقطه بیش فرق رحیم و رجیم نیست از نقطه ای بترس که شیطانی ات کند ، آب طلب نکرده همیشه مراد نیست گاهی بهانه ای ست که قربانی ات کنند .
سوال – مدتی است که ماهواره های تبلیغ منافع شراب را می کنند و افرادی که پای این سفره می نشینند حرفهای اینها را به گوش بقیه می رسانند و بعضی از پزشکان هم نسخه های آنها را تجویز می کنند . لطف کنید نظر دین را در اختیار مردم قرار بدهید زیرا خطر بزرگی جوانان و بعضی از نوجوانان را تهدید می کند .
پاسخ – اگر ما به حلال ها و حرام ها از نظر منفعت شان به آنها نگاه می کنیم ، این حرفها می تواند ایجاد شک بکند . ممکن است بگویند که کارشناسان می گویند : فلان چیز ضرر ندارد یا قبلا ضرر داشته و الان یک بی ضرر آنرا درست کرده اند .ما نمی خواهیم از این باب وارد این موضوع بشویم . ما برای آشنایی با هر چیزی سعی می کنیم از سازنده ی آن سوال بکنیم . خدایی که خالق ما و هستی است ، مهربان ، حکیم و مربی است و همه ی امور عالم را تدبیری می کند ، به شما می گوید که فلان ماده با تو سازگاری ندارد . حتی اگر نوع ضرر آنرا هم نگفته باشد . اگر فردی به شما بگوید که به فلان جا برو و شما بگویید : چرا ؟ و طرف بگوید که فلان محل سکه می دهند و بعد شما به آنجا بروید ، معلوم می شود که شما بخاطر سکه به آنجا رفته اید نه به خاطر حرف طرف . اگر هر کسی این حرف را به شما می زد شما به آن محل می رفتید . یعنی من بخاطر منفعت یا ضرر خودم کاری را انجام می دهم . اما یک وقت من فردی را بعنوان یک دوست یا مربی قبول دارم و می دانم که حرف لغو و بیهوده ای نمی زند و وقتی او به من می گوید که فلان محل برو ، من دیگر سوال نمی کنم . خالقی که ظلم نمی کند ، جهل در آن راه ندارد و دارای حکمت است ، به ما می گوید که فلان چیز را نخور .دراینجا لازم نیست که ضرر آن برای شما روشن بشود زیرا شنیدن حرف خالق برای شما فایده دارد و تمرد از حرف خالق برای شما ضرر دارد . بعضی ها می گویند که اگر مشروب ضرر دارد ما آنرا کم می خوریم یا با آب مخلوط می کنیم ، ما می گوییم : چون خدا فرمان داده که مشروب نخورید ما هم نباید آنرا بخوریم . اگر ما عادت کردیم که از فرمان خدا تمرد کنیم ، دیگر عبد نیستیم . خداوند به قوم طالوت فرمان داده که مقداری معینی آب بخورند در حالیکه آب حلال بود . در حج آینه نگاه کردن ممنوع است در حالیکه این کار اشکالی ندارد یا اینکه با همسرت ارتباط نداشته باش یا زیر سایه نروید ، خدا می خواهد بداند که شما اهل اعتماد کردن به او هستید یا خیر. گاهی ما می گوییم که یک مسئول درست و حسابی بالای سر ما بگذارید تا ما فرمان برداری بکنیم در حالیکه ما از خدا فرمان برداری نمی کنیم . اگر ما بفهمیم که خدا بهتر از ما می فهمد حتما امر او را اطاعت می کنیم . اصل ، رابطه ی بندگی است. کسی که می گوید : من ضرر شراب را نمی فهمم یا راه ضررهای آنرا می بندم و مشروب می خورد در واقع رابطه ی خودش را با خدا خدشه دار می کند.همین فرد وقتی از خدا حاجتی می خواهد ، خدا می فرماید که رابطه ی تو با من خراب شده است و تو به من اعتماد نداری . شما که به خدا اعتماد نداری و نماز نمی خوانی و مشروب هم می خوری ، با چه اعتمادی به خدا می گویی که بیمار من را شفا بده ؟ اگر شما به شفا دادن بیمار توسط خدا اعتماد داری پس به فرمان نمازخواندن و مشروب نخوردن خدا هم اعتماد داشته باش . این سوالات در جامعه ی اسلامی و برای مسلمانان است . شما با یک تخلف عمدی رابطه ی بندگی را خدشه دار می کنید . بعضی ها فکر می کنند که حرمت شراب بخاطر اتفاقاتی است که بعد از آن می افتد ، ولی حرمت آن فقط بخاطر این است که ما به فرمان خدا گردن بنهیم . کسی که سرپیچی می کند یعنی مقابل خدا می ایستد . خدا از پیامبر سوال کرد که تو فرمول عیش زندگی را می دانی . پیامبر می فرماید : من نمی دانم . کسی که می گوید ما فلسفه ی حجاب ، نماز و خمس را نفهمیدیم یعنی می خواهند بگویند که ما به خدا اعتماد نداریم . فردی وارد اتوبوسی شده بود و دید که موسیقی مبتذل گذاشته اند، این فرد به راننده می گوید که خاموش کنید و مردم اعتراض می کنند که چرا خشک مقدس بازی در می آوری . این فرد از آقایی که اعتراض داشت سوال کرد که شما همسرت راعقد کرده ای ؟ این فرد می گوید : بله . ایشان می گوید که چرا خشک مقدسی از خودت درآوردی ؟ همان خدایی که می گوید باید عقد بکنی تا این خانم به شما محرم بشود ، همان خدا فرموده که این موسیقی مبتذل حرام است . ما نباید نومن ببعض و نکفر ببعض باشیم . اگر ما ضرر و نفع چیزی را کامل بفهمیم دیگر تعبدی وجود ندارد و تسلیم نفع خودم شده ام . ما باید تسلیم امر خدا بشویم . خدا می فرماید : شما بنده ی من باشید و به راه مستقیم بروید .
سوال – من برای مداوای فرزندم وام خریده ام . اگر من این کار را نمی کردم یا باید نزول می کردم یا بچه ام از دست می رفت . تکلیف من چیست ؟
پاسخ – در اینجا یک مسئله ی فقهی است که باید از مرجع تقلید سوال بشود . ما باید همه به مهم کمک کنیم و نگذاریم سفره ی حرام پهن بشود. چرا ما نباید در بانک جمهوری اسلامی که یک موسسه ی خدمات دهی است ، این قدر تنوع وام نداشته باشیم که یک فرد بنام کار دیگری وام بگیرد و برای کار دیگری خرج کند که باعث شبه باشد . خوب است که بانک برای ادای قرض یا رفع رفتاری و مداوای بیمار و ... وام درنظر بگیرد . خوب است که نگاه بانک خدماتی و دستگیری باشد . مسئولین بانک باید موضوعات مشکلات جامعه را در نظر بگیرند تا مردم مجبور نباشند این طوری وام بگیرند . کارمندان بانک که مشکلات مردم را می بینند می توانند نامه ای به مسئولین بنویسند و مشکلات ، نیازها و عنوانهای وام ها را به آنها بگویند تا مردم در حرام نیفتند . دیگر اینکه اطرافیان و اقوام این آقا هم مسئولیتی دارند . ما اگر می بینیم فردی دارد به حرام می افتد ، نباید بگوییم که مشکل ما نیست . زیرا ممکن است که ما هم دچار این مشکل بشویم و دیگران به همین چشم به ما نگاه بکنند . اطرافیان باید به این آقا کمک بکنند تا مشکل او رفع بشود . اگر ما می بینیم که کسی دارد به راه حرام می افتد ، باید به او کمک بکنیم . بعضی ها می گویند که ما نزول گرفته ایم یا دچار حرام شده ام شما به ما کمک کنید . من می گویم که اطرافیان شما اگر مبلغی را در نظر بگیرند و تعدادی را جمع کنند ، حتما مشکل شما حل می شود. الان نزدیک عید است . ما می توانیم از نگاه دین شادی های قشنگی داشته باشیم و به شادی ها جهت بدهیم . در ایام نوروز که اقوام دور هم جمع می شوند ، مشکلات همدیگر را حل کنیم . تعاونوا علی البر و التقوی . متاسفانه این دارد تبدیل به تعاونوا علی الاسم و العدوان می شود، همه می خواهند به هم کمک بکنند که با هم گناه بکنند .
سوال – سوره نجم آیات 27 تا 44 را توضیح بفرمایید .
پاسخ – لیس الانسان الا ما سعی . خدا در قرآن در بحث از تو حرکت از خدا رکت ، سه تا تعبیر دارد . هر انسانی به اندازه ی سعی و تلاش خودش نتیجه می بیند . در قرآن داریم که در تلاش خودتان سرعت بگیرید ، سرعت سعی بیشتر است . در خیرات سبقت بگیرید .
همه دست به دست هم بدهیم و در انجام حلال و جلوگیری از حرام سبقت بگیریم . همه ی مردم در انتخابات برای اطاعت از خدا و ولی امرشان از هم سبقت گرفتند . دشمنان فهمیدند که تلاش آنها بی نتیجه است . وقتی مال ما گم می شود یا دزد می برد ، بزرگان می گویند که فکر کن که این مال را باید کجا خرج می کردی که نکردی و این اتفاق افتاد . ( البته این احتمال است )وقتی پولی را از بانک اختلاس می کنند ، مسئولین باید احتمال بدهند که این پول باید در چه راهی خرج می شد که نشده است و این اتفاق افتاده است . اگر این مبلغ اختلاس در راه مردم خرج می شد ، یک نفر مقدار زیادی از بانک اختلاس نمی کرد و به خارج از کشور نمی رفت .
سوال – من خودم مادر دو دختر دبستانی هستم . هفته ی گذشته که شما نامه ی خواهر افغانی را خواندید ، اشک من جاری شد و از کار آن مدیر مدرسه متحیر شدم که چرا با کار نسنجیده اش دل چندعاشق به نماز را شکسته و نسبت به دین خدا سرد کرده است . و ما را شرمنده کرده است . شما یکی از قرآن هایی که قصد دارید هدیه کنید همراه با هدیه ای به ایشان بدهید . دست من تنگ است و شوهرم بیکاراست و الا من خودم هدیه ای برای ایشان می فرستادم . راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – ما باید این روحیه را تحسین کنیم . پیامبر می فرماید: هر کسی یک شب را بدون دغدغه ی مسلمانان بگذراند مسلمان نیست . باید روحیه ی این مادر را تحسین کرد با اینکه ایشان دست خودشان تنگ است آرزو می کند که بتواند برای آنها کاری بکند . خیلی از مدیران مدارس و معلمین بجای آن مدیران و مسئولین مدرسه از آن خانواده ها عذرخواهی کردند . حداقل یک خدمت این است که من آرزو کنم و بعد دعا کنم . اگر من می توانم خودم گره ای را باز کنم و اگر نمی توانم این کار را بکنم هواسطه ی این خدمت باشم و اگر این کار را هم نمی توانم انجام بدهم برای آنها دعا کنم . این روحیه خوب است .
روز شنبه که برنامه سمت خدا به مناست وفات حضرت معصومه (س) از شهر مقدس قم پخش شد ، کارشناسان و دست اندرکاران برنامه سمت خدا دیداری هم در محضر آیت الله جوادی آملی داشتند که قسمتهایی از این دیدار را مشاهده کردید ، همه کارشناسان عزیز برنامه در خصوص قرآنهای اهدایی متفق القول بودند که حضرت آیت الله جوادی آملی متنی به این مناسبت مرقوم نمایند و این متن ضمیمه قرآنهای اهدایی سمت خدا باشد . ایشان نیز لطف کردند و متنی را به مناسبت طرح اهداء قرآن به بینندگان عزیز سمت خدا تقدیم کردند . متن دستنوشته ایشان بدین شرح است :
بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین . یک – هر چند ساحت آفرینش تجلی خداست الحمدلله متجلی لبخلقه . لکن قرآن کریم تجلی ویژه الهی است فتجلی لهم سبحانه فی کتاب من غیر ان یکونوا راوه . دو- بهترین راه اعتصام امت اسلامی به حبل متین خدا بعد از تلاوت صحیح و تحقیق مفاهیم وعلوم آن ، تحقق عینی مطالب قرآنی است در این حال حامل قرآنی سهمی از تجلی فیض خاصی را می یاید و واجد آن می شود و این دارایی عینی بعد از آن دانایی ذهنی است . سه – محقق قرآن پژوه و متحقق به آن به برکت مجلای کلام الهی سهمی از بقا داشته و حفظ خدا شامل وی خواهد شد. اگر العلماء باقون ما بقی الدهر برای آن است انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون . چهار – نظام الهی که هم اکنون خاورمیانه و دور ، باختر میانه و دور بلکه سپهر نیلگون را مستحق حکومت قرآن می داند برای آن است که جهان دانی و جهان داری و جهان آرایی ویژه ی علوم وحیانی خداست . امید است که همگان به این فیص فائض شوند . القبد : جوادی آملی . اسفندماه 1390
سوال – در مورد پیام حضرت آیت الله جوادی آملی توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ – حضرت آملی اشاره فرمودند که ما نگهدارنده ی قرآن نیستیم بلکه خدا نگهدارنده ی قرآن است . تجلی قرآن با خدا و خود قرآن است . اگر ما بتوانیم خودمان را به قرآن وصل کنیم ، خدا ما را به برکت قرآن نگه می دارد . انسان، جامعه ، حکومتی ،رسانه و ... که وصل به قرآن باشد ،هم جلوه پیدا می کند ، هم الگو و هم جاوادنه می شود . حیات قرآنی ،حیات جاودانی است .
از این دغدغه هایی که مردم دارند همه ی ما وظیفه ی احیای و غبار رودی در حد خودمان از دین را داریم . الان که نزدیک عید است همه لکه های خانه را تمیز می کنند. پس اگر شما دیدید کسی لکه ای را به ساحت مقدس کسی وارد کرده است ، منتظر دیگری نباشید و خودتان آنرا پاک کنید . خوب است که ما هم نقش غبار رودی از دین را داشته باشیم . و نگذاریم در جلوه ی دین ، لکه ای وجود داشته باشد.
خدایا به حق محمد و آل محمد به ما توفیق معرفت ،تلاوت ، عمل ، تدبر، توصیه ی ، تبلیغ و دفاع از قرآن را عنایت بفرما .