جمعه 8 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
91/1/29

حتی به خنده ای شده میهمان مان کنید زلفی نسان دهید و پریشان مان کنید ،از ما مسافران قدم دور خود زدن سلمان شدن گذشت مسلمان مان کنید ،یک نور واحدید که در چهارده افق تکرار می شوید که حیران مان کنید .

سوال – فرمول هایی را در مورد تبدیل زندگی به بندگی بفرمایید .

پاسخ – بعضی ها می گویند که ما چطور می توانیم اعمال روزانه ی خودمان را تبدیل به بندگی بکنیم . ما باید در مورد تمام کارهای روزانه مان ، سه تا سوال را از دین بپرسیم و جواب دین را در آن مورد پیاده کنیم ،دراین صورت ما اعمال روزانه را تبدیل به بندگی کرده ایم: چیستی ،چرایی و چگونگی . مثلا می پرسند که ما چگونه خواب مان را به بندگی تبدیل کنیم . یک سوم عمر همه ی انسانها درخواب می گذرد. خواب از نظر دین چیست؟ خواب استراحتی است که شب بهترین موقع برای آن است . در قرآن داریم : ما شب را برای آرامش شما قرار داده ایم. خواب اندازه ،زمان و آداب دارد . برای زمان خواب وجوبی وجود ندارد ولی دین دستوراتی برای آن داده است . پس ما چیستی خواب را از دین بپرسیم . دستگاه بدن تمام بیست و چهار ساعت نمی تواند کار بکند. چرا ما خواب لازم داریم ؟ برای اینکه استراحت و آرامش لازم داریم تا بتوانیم بهتر کار کنیم . حالا چگونه بخوابیم ؟ یکی از خواب هایی که سفارش شده است خواب شب است . شب را زودتر بخوابید ولی زمان سحر را نخوابید و بیدار باشید. در روایات داریم که مثل خروس سحرخیز باشید و از طرفی داریم که مواظب باشید خواب تان مثل سگ نباشد که تا نیمه شب بیدار است و سحر در خواب است . نیم ساعت قبل از اذان ظهر، خوابیدن خیلی خوب است و انرژی زیادی به بدن ما می دهد. یعنی شما بعد از بلند شدن از زمان سحر، نیم ساعت قبل از ظهر استراحتی بکنید. خواب قبل از غروب کسالت آور است . دین در مورد زمان های خواب با ما صحبت کرده است ،حلال و حرامی هم نگفته است ولی دستوراتی داده است . دین در چرایی ، فلسفه را به ما می گوید و در چیستی ،ماهیت را و در چگونگی آداب را به ما می گوید . من باید در کارم فلسفه ، ماهیت و آداب دین را بفهمم یعنی اگر از من پرسیدند که چرا این کار را می کنی ،من جواب دینی بدهم .دیگر اینکه هنگام خواب،سبک بخورید . گاهی افراد دیر می خوابند و شام سنگینی هم می خورند و بعد خواب پریشان می بینند. دیگر اینکه هنگام خواب با وضو و روبه قبله بخوابید . پیامبر وقتی از خواب بیدار می شدند سجده ی شکر بجا می آورند که خدا زنده کردن مرده ها را به ایشان نشان داده است . زیرا خواب برادر مرگ است . پس چیستی ،چرایی و آداب ،یکی از فرمول های تبدیل زندگی به بندگی است .

سوال – من جوان بیست ساله هستم .سال پیش گناه کبیره ای را مرتکب شدم ولی خدا من را آنچنان تکان داد که با تمام وجودم از او تشکر می کنم . من یکسال با نفس خودم جنگیده ام . من تمام سعی خودم را می کنم که یک چشم و زبان پاک داشته باشم اما گاهی اوقات شیطان بر افکار من غالب می شود. جنگیدن با نفس خیلی سخت است . شما به والدین بگویید که بچه ها برای مقابله با نفس به کمک آنها نیاز دارند نه اینکه وقتی ما می خواهیم گناهان گذشته را فراموش کنیم ، آنها با نیش و کنایه آنرا یادآوری کنند . برای داشتن یک فکر پاک به من کمک بکنید . راهنمایی بفرمایید .

پاسخ – ما می توانیم در سوال ایشان فرمول چیستی ،چرایی و آداب را پیاده کنیم . گناه چیست ؟ آیا گناه چیزی است که مردم بد می دانند یا درعرف بین الملل بد است ؟ خیر . گناه کاری است که خدا آنرا نهی کرده است و برای ما ضرر روحی و جسمی یا دنیوی و اخروی دارد . پس خدا به پیامبر امر کرده است و ایشان هم به ما امر کرده اند . در قرآن داریم :از آنچه که خدا نهی کرده است ، از آن دوری کنید و آن گناه است. در قرآن چندین لفظ برای چیستی گناه آمده است . پس در گناه ما به حرف مردم کاری نداریم بلکه به حرف خدا کار داریم .البته ما نمی خواهیم کارهای غیرعرف را انجام بدهیم ولی نباید برای ما مهم باشد که مردم از کار ما بدشان می آید یا خیر . شما باید خدا را در نظر داشته باشید. ما نمی توانیم همه ی مردم را از خودمان راضی کنیم ولی می توانیم خدا را راضی کنیم زیرا او سریع الرضا است. امیرالمومنین می فرماید : هر کس رابطه اش را با خدا درست کند ، خدا رابطه اش را با مردمی که اهل بندگی هستند درست می کند . کسانی که اهل بندگی نیستند،هر کاری بکنیم از ما راضی نمی شوند. چرا ما نباید گناه بکنیم ؟ زیرا برای ما ضرر دارد . گاهی ما ضررهای گناه را می فهمیم و گاهی نمی فهیم و خدا که خالق ما و عالم هستی است اگر کاری با وجود ما سازگاری داشته باشد آنرا حلال و اگر سازگاری نداشته باشد حرام کرده است . هرچه کنی به خود کنی . چگونه گناه نکنیم ؟ فکرمان را به ثواب مشغول کنیم . در قرآن اول معروف و بعد منکر را می گوید. پس اگر می خواهید در ظرف خالی آب آلوده ریخته نشود ،آنرا خالی نگذارید . فکر پاک ،فکر طاعت خداست . شما فکر خودت را مشغول به بندگی خدا کنید و بدنبال واجبات بروید ، بدنبال خدمت به مردم بروید . شما بدنبال این بروید که چگونه می توان از زمینه های گناه فرار کرد. پس اولین قدم برای اینکه انسان گناه نکند این است که خودش را مشغول به طاعت خدا بکند.راه دیگر برای ترک گناه کمک خانواده است . اگر فرزند شما یک معلویت جسمی داشت ، حتما شما برای درمان او هزینه می کردید . آیا شما برای مشکل روحی این فرزند که خودش هم می خواهد گناهش را ترک بکند هزینه کرده اید ؟ اگر کسی عمل جراحی در بیمارستان بکند تا چند هفته همه مواظب او هستند .والدین عزیز ،این فرزند شما غده ی سرطانی را از وجود خودش در آورده است و شما باید به او کمک کنید و به روی او نیاورید. این بستر خانوادگی است . خانواده ها باید در چگونگی ترک گناه به یکدیگر کمک کنند . همانطور که خانواده مواظب است که فرزندش ساندویج آلوده نخورد ،باید مواظب باشد که زمینه ی گناه برای فرزندش فراهم نشود. راه دیگر داشتن جامعه ی پاک است . ارزش حکومت دینی نسبت به حکومت غیردینی در این است که در حکومت دینی ،گناه قاچاق است. و بستر برای بندگی فراهم تر است. اگر کسی واقعا بخواهد خوب باشد بستر برای خوب شدن او فراهم است . در زمان طاغوت گناه قانونی بود و طاعت قاچاقی بود. (تلاش اجتماعی)

ایشان در ترک گناه با خدا معامله کرده است . خدا می فرماید: توبه کنندگان را دوست دارد . خدا بین جوان توبه کننده و حضرت موسی ، ابر را بر روی سر جوان باقی گذاشت . اگر پدر و مادر به شما نیشی زدند شما ناراحت نشوید . یکی دیگر از راههای ترک گناه استغفار است .

سوال – من دختری هجده ساله و دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی هستم .من از اول دبیرستان آرزوی قبول شدن در رشته ی نفت را داشتم و هدف من در کنار پول ،خدمت به کشورم بود. نفت منبع اصلی اقتصاد ما است و من می خواستم یک ایرانی باشم که در این رشته بسیار تاثیرگذار باشم ولی نشد . من تصمیم گرفته ام که اهداف خودم را در رشته ی اقتصاد پیاده کنم . آیا دراحادیث دعا یا ذکر خاصی گفته نشده است که به ما در فهم عمیق مطالب درسی کمک کند ؟ من از خدا می خواهم که فرزندان سالم و صالحی مثل شهیدبابایی و تند گویان به من بدهد . آیا این دعای من زیاده خواهی و دور از بندگی است ؟

پاسخ – این سوال نشان از فهم و دقت بینندگان دارد. تحصیل چیست ؟چرا و چگونه ؟ کار چیست ؟چرا و چگونه ؟ دعا چیست ؟ چرا و چگونه ؟

تحصیل علم آموزی است . داریم : ای موسی ما تو را خلق کردیم تا در مسیر کمال بروی و کمال هم کسب معرفت است. ما برای کسب معرفت تو هیچ محدودیتی نگذاشتیم . ما در دین مان برای علم آموزی محدودیت جنسی و سنی نداریم . زگهواره تا گور دانش بجوی . ما برای استاد هم محدودیتی نداریم .ما حتی می توانیم از غیر مسلمان علم بیاموزیم . محدودیت زمانی هم نداریم . روایت داریم : علم را یاد بگیرید حتی اگر باید به چین (راه دور) بروید . پس تحصیل فقط راه بدست آوردن مدرک و پول و شغل نیست . علم یاد گرفتن یک ارزش ذاتی دارد . ای پیامبر تو باید علم خودت را زیاد کنی . در قرآن داریم : هر کس خودش را از علم آموزی بی نیاز بداند زمان طغیان اوست . شما هر علمی را بیاموزید ارزش دارد . علم آموختن باعث می شود روح و جسم ما تقویت بشود و توفیقات ما بیشتر بشود. نفع علم آموزی به خود من ، جامعه و فرزندانم می رسد .چگونگی آن هم مهم است .خوب است قبل از اینکه ما رشته ای را انتخاب بکنیم از دین بپرسیم که کدام رشته با من مناسب تر است و کارائی من را بیشتر می کند . طبیعتا با ساختار وجودی زن و مرد،یکسری رشته ها تناسب بیشتری دارد. ما باید رشته ای را انتخاب کنیم که استعداد و توان آن را داشته باشیم و تناسبی با جامعه و هدف ما هم داشته باشد . در چگونه درس خواندن، تناسب با توان ،هدف و نیاز جامعه خیلی مهم است . چند درصد از دانشجویان و طلاب ما بر این اساس رشته ی خود را انتخاب می کنند ؟ چگونگی را از دین بپرسید و دین به شما کمک می کند و بعد درس آموختن شما عبادت می شود. اگر ما بر این اساس درس بخوانیم هیچ وقت از درس خواندن مان پشیمان نخواهیم شد زیرا بهره ای را که من باید ببرم، برده ام حتی اگر شاغل نشوم یا پول بدست نیاورم . قطعا ما در همه کارهای نیت مان الهی می شود، ما پاداش اخروی می خواهیم . وقتی مبدا و مقصد الهی شد ،مسیر هم الهی می شود و ما باید مسیر را هم از دین بپرسیم . اگر ما این کار را بکنیم دیگر به بن بست نمی رسیم . اگر ما راه را اشتباه رفتیم می توانیم توبه کنیم و به راه اصلی که دین گفته است باز گردیم .

سوال - سوره معارج آیات 11 تا 39 را توضیح بفرمایید .

پاسخ – قبل از آیه 22 ( قرآن می فرماید :به جز نمازگراران ) می فرماید : انسان را حریص خلق کردیم ، وقتی به او مشکلی می رسد داد و فریاد می کند و وقتی خیری به او می رسد خساست به خرج می دهد، به جز نماز گذاران . اگر می خواهید زیبایی ها را پیدا کنید و از انحرافات به دورباشید نماز بخوانید. اگر کسی می خواهد بچه اش عاقبت به خیر بشود او را نماز خوان بکند . اگر فرزند شما بیماری لاعلاجی داشته باشد شما برای او خرج زیادی می کنید ، اگر سرطان بی نمازی در بچه اش بوجود آمده است تا می تواند خرج کند ،دعا و راز و نیاز کند و گریه کند تا بچه اش نماز خوان بشود زیرا اگر بچه اش نماز خوان شد از مشکلات نجات پیدا خواهد کرد و از زیبایی ها بهره مند می شود. نماز کلید همه ی خوبی هاست .بخاطر همین اگر در قیامت نماز ما را قبول کردند اعمال دیگر ما را هم قبول می کنند . لوطی مسلک های قدیمی نماز را کنار نمی گذاشتند .زیرا آنرا نخ ارتباط با خدا می دانستند . این آیه می فرماید که نماز شما را نجات می دهد . همه ی شهدا اهل نماز بودند .

سوال – من جوانی هستم که پس از هفت ماه ثبت نام برای خدمتگزاری حرم حضرت معصومه و نذر و نیاز در گزینش پذیرفته شدم . در کلاس های مربوطه شرکت کردم و پس از گذراندن امتحانات مربوطه ، چند هفته ای است که مشغول به خدمت شده ام . پستی به من محول شده است که تمام وجود من را پر از نگرانی کرده است . ما نگهبان درهای ورودی حرم هستیم که به زائران خوش آمد می گوییم و ماموریت امر به معروف و نهی از منکر را بعهده داریم یعنی نهی از منکر در مورد بد حجابی . من با شوق وارد این عرصه شدم ولی اکنون مردد شده ام . می ترسم که مبادا یکی از زائران ایشان از من رنجیده خاطر بشود و دل حضرت از این کار من برنجد . من در دعاهایم می گویم که مگر من چه کسی هستم که به زائران امر و نهی کنم . مگر من انسان بی گناهی هستم که می خواهم دیگران را امر به معروف کنم . با اینکه من مدت زیادی در انتظار این روز نشسته ام اما گاهی به فکر انصراف دادن می افتم . راهنمایی بفرمایید .

پاسخ – اگر شما در مسیر حق به دیگران توصیه می کنید نگران نباشید و اگر کسی ناراحت بشود اشکالی ندارد و نه خدا و نه اهل بیت بر ما خرده نمی گیرند . ما باید دغدغه داشته باشیم که چگونه با این عزیزان برخورد کنیم . ما باید با آغوش باز از زائران پذیرایی کنیم و به آنها بگوییم که معمولا ما دوست داریم که وقتی به میهمانی می رویم آرایش و لباسی داشته باشیم که صاحبخانه از آن خوشش بیاید . حضرت معصومه از حیا و عفت بیشتر خوشش می آید . و هر کس آنرا بیشتر رعایت کند خانم او را بیشتر تحویل می گیرد . من برای باز شدن گره شما دعا می کنم و شما کاری را که خانم بیشتر دوست دارد انجام بدهید تا مزد بهتری بگیرید. خادم ها برای زائران دعا کنند و برای آنها استغفار کنند . زائران که با نیت پاک به سمت حرم می آیند ، آیا دوست دارند که حضرت معصومه را ناراحت کنند ؟ امام رضا (ع) صریحا فرموده اند که هر کس گناه آلود به زیارت ما بیاید ما را آزار داده است. جوانی در خواب دید که در ضریح امام رضا (ع) است و امام هم آنجا نشسته اند . او یک سیلی بصورت امام رضا(ع) زد. آنقدر این کار برای او سخت بود که وقتی از خواب بلند شد به سر خودش می زد . او تعبیر این خواب را از عالمی پرسید . عالم گفت که تو در حرم گناهی کرده ای .شما اهل بیت را دوست دارید که به زیارت آنها می آیید . پس ما باید از خودمان بپرسیم زیارت چیست و چرا باید زیارت کنیم و آداب زیارت چیست ؟

خدایا به آبروی محمد و آل محمد لذت معرفت دینی،مراجعه و سوال از دین و پذیرش الهی را به همه ی ما بچشان تا با ندانستن به خودمان ضربه نزیم و خودمان را از برکات عالم محروم نکنیم .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group