جمعه 8 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
92/5/2

زیر پایش خدا غزل می ریخت غزلی را که از ازل می ریخت، آن امامی که تا سحر دیشب روی لب های من غزل می ریخت، آن که در جیب کودکان یتیم قمر و زهره و زحل می ریخت ،آن کریمی که در پیاله ی دست هر چه می ریخت لم یزل می ریخت، از هر آن کوچه ای که رد می شد حُسن یوسف در آن محل می ریخت ،شتر سرخ را به خون غلتاند لرزه بر لشکر جمل می ریخت، آن امامی که روز عاشورا از لب قاسمش عسل می ریخت.

سوال – چکار کنیم که در روز قیامت شرمنده ی پیامبر و اهل بیت نباشیم؟

پاسخ – ولادت کریم اهل بیت امام حسن(ع) را تبریک می گوییم. اگر ما با اهل بیت و امام حسن(ع) رابطه برقرار کنیم می توانیم کار کوچک بکنیم و برکت زیادی بدست بیاوریم. و هزینه ای هم برای امام درست نکنیم و کار را سخت نکنیم. سوره اسراء آیه 71 و 72 می فرماید: روز قیامت مردم گروهی وارد محشر می شوند و هر گروهی با امام شان وارد محشر می شوند. اگر امام، الگو و محبوب ما پیامبر و قرآن باشد، در روز قیامت با آنها محشور می شویم. و از شفاعت آنها بهره مند می شویم. اما اگر در دنیا کور بوده باشیم و به سراغ امام های ناقص رفته باشیم، در محشر هم کور خواهیم بود و با همان امام های ناقص وارد محشر خواهیم شد.

هر کس که کوچکترین محبتی به امام رضا(ع) و اهل بیت داشته باشد، در روز قیامت از عنایت اهل بیت بهره مند می شود. اگر محبت من به امامی که خدا تعیین کرده است حداقل باشد، در روز قیمت دو اتفاق بد می افتد: شفاعت امامان، دیر شامل حال ما می شود یعنی کسانی که ارادت شان بیشتر بوده است جلوتر از ما هستند و ما عقب تر هستیم. ممکن است که حدود پنجاه هزار سال معطل باشیم که این معطلی عذاب خواهد بود. ما نباید برای امامان هزینه درست کنیم و آنها را به زحمت بیندازیم .یعنی در قیامت امامان بگویند: خدایا از اعمال خوب ما بردار و شیعیان را به ما ببخش.

چرا باید برای امامان هزینه درست کنیم؟ ما می توانیم هزینه کم را درهمین دنیا بدهیم. اگر خانمها حجاب را رعایت کنند، دیگر نیازی نیست که امامان در قیامت خودشان را خرج کنند. اگر ما جلوی چشم مان را بگیریم که گناه نکنیم خیلی سخت است؟ اگر ما روزی هفده دقیقه برای نمازمان وقت بگذاریم برای امامان هزینه درست نمی کنیم که آنها به خدا بگویند: از نمازهای مستحبی ما بردار و به فردی که نماز نخوانده بده و او را به ما ببخش. ما نباید برای امام زمان(عج) خجالت درست کنیم.

آیت الله حکیم دوست بازاری داشتند که قرار بود هر کس زودتر بمیرد به خواب دیگری بیاید و برایش خبر بیاورد. دوست بازاری او فوت کرد و بعد از یکسال به خواب او آمد و گفت که من یکسال در زندان برزخ بودم زیرا من واجب الحج بودم ولی به حج نرفتم و آنرا عقب انداختم تا اینکه از دنیا رفتم. روایت داریم :هر کس واجب الحج باشد و کوتاهی کند، لحظه ی مرگ اجازه نمی دهند که مسلمان بمیرد و به او می گویند که یا یهودی بمیر یا نصرانی .من به حضرت زهرا نگاه کردم که به من کمک کند. حضرت فاطمه(س) به امام زمان(عج) فرمود که حج امسال را به نیابت او انجام بده. یعنی امام زمان(ع) خودش را برای این آقا خرج کرد.

اگر خانم ها حجاب را رعایت کنند که حضرت فاطمه(س) را به زحمت نیندازند و خودشان هم در قیامت معطل نشوند ، آیا این کار سختی است؟ پیامبر فرمود: مَثَل اهل بیت من مثل کشتی نوح است که هر کس سوار آن بشود نجات پیدا می کند. پس ما می توانیم در این دنیا هزینه ی کم بدهیم که در قیامت هم امامان را به سختی نیندازیم و هم خودمان معطل نشویم. آیا دادن خمس و زکات خیلی سخت است؟ آیا روزه گرفتن خیلی سخت است ؟ روزه که هم باعث سلامتی بدن می شود و هم باعث می شود که به حرف خدا گوش کنیم .آیا امر به معروف و نهی از منکر کردن هزینه ی بالایی دارد؟ پس هزینه ی کم بدهیم یعنی دین دار باشیم تا بهره ی زیاد ببریم. و همین اینکه در قیامت امامان با رغبت دست ما را بگیرند.

فردی گناه کرده بود و به محضر امام آمد. امام فرمود: شما گناه می کنید و ما را می سوزانید و ما را به مادرمان قسم می دهید.

در دنیای مادی جنس خوب با قیمت ارزان پیدا نمی شود ولی در دنیای معنوی اینطور نیست. با دین داری می توانیم زیر سایه ی چتر امام رضا(ع) وارد محشر بشویم.

ما می توانیم با انجام دادن واجبات و ترک محرمات در سایه ی ائمه باشیم .حضرت علی(ع) از پیامبر سوال کردند: بهترین عمل در ماه رمضان چیست؟ پیامبر فرمود :پرهیز از محرمات. پس خوب است که از نزدیک گناه هم عبور نکنیم و از زمینه های گناه هم فرار کنیم. اگر ماهواره، اینترنت و موبایل شما را به گناه می اندازد آنرا کنار بگذارید. رابطه ات را با دوست بد قطع کن تا رابطه ات با امام رضا(ع) وصل شود.

پس برای امام رضا(ع) هزینه ایجاد نکنیم. در قیامت همه از ما فرار می کنند ولی ائمه دنبال ما می گردند. حیف نیست که از امام رضا(ع) دور بشویم و به دوستی نزدیک بشویم که در قیامت از ما فرار می کند تا ما گناه مان را به گردن او نیندازیم. بیایید هزینه ی کم بدهیم و رحمت و شفاعت امام را بگیریم.

سوال – گاهی حقی ضایع شده است و ما کینه به دل داریم و نمی توانیم آنرا ببخشیم، تکلیف چیست؟

پاسخ – قرآن می فرماید: خط قرآن را بدون طهارت مسّ نکنید. این ظاهر آیه است ولی معنای باطنی آن این است :دلی که ناپاک است از فیض قرآن و اهل بیت بهره مند نمی شود. پس بدنبال دل های کینه دار؛ حسادت، غیبت ،تهمت ،بغض و رذایل دیگر هم می آید . روایت داریم :رحم کن تا به شما رحم شود. مردم به ما بیشتر بدی کرده اند یا ما به خدا و اهل بیت ؟ اگر می خواهیم که خدا و اهل بیت ما را ببخشند ما هم باید دیگران را ببخشیم. خوب است که در شب قدر به خدا بگوییم :هر کس که به من ظلمی کرده( اعم از :تهمت، غیبت یا خوردن مال) او را بخشیدم. وقتی خدا می بیند که شما بنده ی او را می بخشید، خدا هم شما را می بخشد.

بعضی می گویند :مگر امام سجاد(ع) هرمله را بخشید؟ ما نباید کسی را که فقط کارت عروسی دخترش را برای ما نفرستاده با هرمله و شمر مقایسه کنیم. از امام سجاد(ع) سوال کردند: اگر شمر توبه کند، آیا خدا او را می بخشد ؟ امام فرمود :بله .ولی شمر توفیق توبه پیدا نمی کند. مثلا فردی شما را در میهمانی دعوت نکرده است یا از مکه برای ما سوغاتی نیاورده است، این نیاز به کینه ندارد .گاهی فردی قتل غیرعمد کرده است، در این مورد هم به ما گفته اند که ببخشید البته بخشیدن آن خیلی سخت است.

اگر ما می خواهیم خداوند خطای بزرگ ما را ببخشد، ما هم باید خطاهای بزرگ را ببخشیم. نگذاریم ماه رمضان تمام شده باشد و کینه ها مانده باشد. خوب است که یک بزرگتر فامیل ،در شب قدر افطاری بدهد و کسانی که باهم قهر هستند را آشتی بدهد که ثواب آن هفتاد حج و عمره است.

گاهی یک طرف دعوا، آشتی را قبول می کند ولی طرف دیگر قبول نمی کند و ادعا دارد. ما به دو طرف می گوییم :کسی که خطا کرده باید عذرخواهی کند و کسی که خطا دیده ،بزرگواری کند. یعنی خطا کار کوچکی کند و خطابین بزرگواری کند. آیه 159 سوره آل عمران می فرماید :ای پیامبر، کسانی که خطا کرده اند یا نافرمانی من را کرده اند یا نافرمانی تو را کرده اند. کسانی که نافرمانی مرا کرده اند، تو واسطه بشو تا آنها را ببخشم و کسانی که نافرمانی تو را کرده اند ،من واسطه می شوم که تو آنها را ببخشی .بزرگترها به دوطرف دعوا بگویند که تو عذرخواهی کن و تو عذر را بپذیر.

قرار است که ما در محضر خدا عذرخواه باشیم و خدا هم عذرپذیر باشد. خداوند می فرماید که شما استغفار کنید همانا خداوند غفور و رحیم است. ما هم سعی کنیم که در مقابل کسانی که از ما عذرخواهی می کنند، غفور و رحیم باشیم. همه ی کینه ها بخاطر قتل وغارت نیست گاهی کینه ها بخاطر مسائل خیلی کوچک است که باعث کینه ی شتری شده است و خانواده ها از هم سرد شده اند و برای یکدیگر دعا نمی کنند و خدا هم به آنها رحم نمی کند.

می پرسند که آیا خوب است که ما گرفتن حق مان را به خدا واگذار کنیم و از طرف بگذریم ؟ ما باید بگوییم تا آنجا که سهم من است من شما را بخشیدم و انشاءالله خدا هم شما را ببخشد.

سوال – صفحه 398 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – در این صفحه داستان کشتی حضرت نوح است. خدا می فرماید :کسانی که در دنیا اهل حضرت نوح بودند، از عذاب نجات پیدا کردند.

پس در قیامت هر کس اهل امام رضا(ع) باشد، سوار کشتی نجات امام و اهل بیت می شود. یادمان باشد که پسر و همسر حضرت نوح اهل نوح نبودند زیرا کسانی که پیرو نوح بودند اهل نوح بودند. اگر ما پیرو پیامبر و آل پیامبر باشیم، اهل آنها خواهیم بود. خداوند قصه ی کشتی و طوفان نوح را برای عالمیان قرار داده است.

سوال – توصیه ای به روزه داران و روزه خواران بفرمایید.

پاسخ – روزه داران زحمت می کشند و در این روزه های بلند روزه می گیرند، بیایید روزه ای بگیریم که نمره ی آن بیست باشد یعنی دل، چشم و گوش مان را از ناپاکی ها پاک کنیم، مواظب شکم مان باشیم که لقمه ی شبه ناک نخورد تا بتوانیم در کشتی اهل بیت باشیم و بتوانیم در شب قدر بهره ی بیشتری ببریم، بار گناه را سبک کنیم، بار آخرت را سنگین کنیم و مواظب باشیم که حق و حقوق دیگران هم به گردن ما نماند.

روزه خواران دو دسته هستند: دسته ای که با عذر شرعی روزه می خورند مثل بیماران و مسافران. دین به آنها اجازه داده است که روزه بخورند ولی همین دین به آنها دستور داده که تظاهر به روزه خواری نکنند. یعنی در خیابان ،پارک و ایستگاه راه آهن چیزی نخورند. شما مجوز برای روزه خوردن دارید ولی مجوز برای تظاهر به روزه خواری ندارید. ما نمی گوییم که چرا روزه خواری می کنید بلکه می گوییم که تظاهر به روزه خواری اشتباه است. حتی ما برای تظاهر به روزه خواری تنبیه هم داریم.

دسته ای هستند که بدون عذر شرعی روزه خواری می کنند .مگر روزه گرفتن چقدر زحمت دارد؟ روزه خواری شما برای امام رضا(ع) هزینه و شرمندگی درست می کند. روز قیامت امام رضا(ع) باید هزینه بگذارد تا شما را شفاعت کند. روزه خواری گناه است. خداوند به روزه گرفتن ما نیازی ندارد. روزه گرفتن یک تجارت معنوی است. تصمیم بگیرید که توبه کنید. روزه خواری شهامت نیست. کسی که می تواند روزه بگیرد، اگر روزه بگیرد هم برای خودش بهتر است و هم خدا را راضی کرده است.

مرد شامی وارد مدینه شد و به امام حسن(ع)جسارت کرد. امام حسن(ع) با روی گشاده و اخلاق زیبا به او فرمود که اگر گرسنه هستی یا جای خواب نداری یا مرکب نداری یا خرج راه نداری، ما به تو می دهیم. یعنی امام حسن(ع) درمقابل جسارت به او لطف کردند. این مرد شرمنده شد. و به امام گفت که شما را در شام بد معرفی کرده بودند ولی الان شما برای من بهترین هستید ، او محب و مرید امام شد.

بیایید به برکت تولد امام حسن(ع)، استغفار کنیم. امام رضا(ع) به جان مادرشان، جوادشان و عمه شان حضرت زینب حساس هستند.

خدایا تو را به آبروی امام حسن(ع)، امام رضا(ع) ،امام زمان(عج) ،قرآن وعترت قسم می دهیم که حاجات شرعیه همه ی کسانی که التماس دعا گفته اند را برآورده به خیر بفرما و حاجات امام زمان(عج) را برآورده بفرما. خدایا لذت بندگی و ترک معصیت را به همه ی ما بچشان ،لذت روزه داری و تلاوت قرآن را به ما بچشان، همسر و اولاد شایسته عنایت بفرما و ولی امر مسلمین را در پناه امام زمان(عج) نصرت بفرما.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group