جمعه 8 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

92-09-06-حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
92/9/6

سوال – خاطرم است که در یکی از برنامه های شما یکی از روحانیون، داستان جوانی را تعریف کرد که در موقعیت گناه قرار گرفته بود. اما بخاطر خدا از آن گناه فرار کرد. و خداوند بخاطر این کار به او پاداش بسیار بسیار بزرگی داد. من وقتی این داستان را شنیدم با خود گفتم کار سختی نکرده است. اگر این موقعیت برای من هم پیش بیاید همین کار را می کنم. اما متأسفانه این موقعیت برای من پیش آمد و من از آن امتحان الهی سربلند بیرون نیامده و به گناه آلوده شدم. از آن زمان احساس می کنم که دیگر خداوند نظر لطفی به من ندارد. فکر می کنم که بنده ی آلوده ای مانند من به چه دردی می خورد؟ این روزهای محرم خجالت می کشم نام امام حسین (ع) را ببرم. احساس می کنم دوستی با امام حسین لیاقت می خواهد و من آن را ندارم. دلم برای روزهای با خدا بودنم تنگ شده لطفاً به من کمک کنید.

پاسخ – همین که گناه به یاد این جوان مانده است و عذرخواهی می کند و خود را در برابر خدا کوچک می کند،یعنی اینکه خدا به او نگاه کرده و او را فراموش نکرده است. اگر قرار بود که خداوند نگاهش را از این افراد بردارد ،خودشان گناه شان را فراموش می کردند. پس کسانی که در این موقعیت جوان هستند باور کنند که خداوند براحتی از کسی روی برنمی گرداند و صبر خدا زیاد است. تا موتور اصلی وجود ما خراب نشود خداوند دست از ما برنمی دارد. اگر فرزندی جسمش سالم باشد ولی لباسش کثیف بشود، مادر از او دست برنمی دارد. پدر از فرزندی که لباسش کثیف شده باشد ناامید نمی شود. معلم از دانش آموزی که دفترش کثیف شده باشد ناامید نمی شود. و دفترش را عوض می کند. امام سجاد (ع) در مناجات خمسه عشر می فرماید: خدایا گناهان لباس ذلت به من پوشانده اند و مرا ذلیل کرده است. پس شاید گناهان ما را از چشم خدا بیندازد. ولی خدا می فرماید که قلب (موتور) تو سالم است. ماشینی که موتورش سالم است حتی اگر بدنه اش آسیب دیده باشد، آنرا دور نمی اندازند. موتور وجود ما محبت به اهل بیت است. پس موتور ما سالم است. جوانی که گناه کرده ،تا عاشورا می شود محبتش را به امام حسین(ع) نشان می دهد، پس موتور این جوان سالم است. هر وقت موتور ما خراب شد خداوند از ما ناامید می شود. اگر ما مشرک یا کافر بشویم یا از اهل بیت برگردیم،موتورمان خراب می شود.

چون موتور ما سالم است می گویند که وقتی در مراسم امام حسین(ع) اشک بریزید گناهان تان پاک می شود. امام به شما کمک می کند که دیگر گناهان گذشته را انجام ندهید. بعضی ها می گویند که در زمان جنگ جوانان کاری نکردند، فقط به جبهه رفته اند و کار مهمی نکرده اند. خیلی ها در آن زمان بودند ولی این کار را نکردند و در امتحان مردود شدند. پس سعی کنیم که امتحانات دیگران را پایین نیاوریم. ایشان طعنه ای به امتحان یک جوان زد و خودش در همان امتحان رد شد. پس ادعاهای عجیب و غریب نکنیم. و اگر در امتحان کم آوردیم زود ناامید نشویم. تا موتور ما سالم است اجازه ی ناامید شدن از خدا را نداریم. هر کس امام حسین(ع) را دوست دارد بداند که موتورش سالم است. کسانی که می خواهند لباس شان خیلی کثیف نشود روزی چند بار آنرا عوض می کنند و می شویند. پیامبر روزی هفتاد مرتبه استغفار می کرد تا خودش را شستشو بدهد. اگر ماشینی خیلی نیاز به صافکاری داشته باشد آنرا چکش کاری می کنند .مواظب باشیم که در برزخ نیاز به چکش کاری نداشته باشیم. خداوند عهد کرده :کسی که محب اهل بیت است را به جهنم نبرد. ولی این فرد نیاز به چکش کاری دارد .اگر خودمان در این دنیا گناهان مان را پاک کردیم خیلی خوب است و اِلا در برزخ ما را چکش کاری می کنند یا ما را با آتش جهنم پاک می کنند اگر مشمول شفاعت قرار بگیریم. خیلی ها گفتند: ای حسین کاش ما با تو بودیم ولی وقتی جنگ شد، چند روز هم به جبهه نرفتند و فرزندان شان را به جبهه نفرستادند. چون موتور محبت به امام حسین (ع) در وجود رسول ترک ، کار می کرد، در آخر امام دستش را گرفت . پس نه خودمان ناامید بشویم و نه بگذاریم که کسی ما را ناامید کند. روزی یک مرتبه زیر آسمان بایستیم و بگوییم: صلی الله علیک یا اباعبدالله.

نگرید روی خوبش نزنید سنگ وچوبش ، لب قاریان قرآن نه چنین جواب دارد.

اگر کسی در هنگام روضه آماده ی اشک ریختن است مشخص است که هنوز موتورش سالم است. حق الناس و حق الله صافکاری در قیامت دارد.

سوال – من برخی از جواب هایی که شما در مورد سوالات می دهید نمی پسندم و بعضی مواقع این پاسخ ها برای من سوالات دیگری را بوجود می آورد. یک سوالی پرسیده شده بود مبنی بر این بود که یک قاچاقچی که در همسایگی جوانی زندگی می کرد گفته بود که اگر ایشان آیه از قرآن بیاورد که این کار حرام است این کار را کنار می گذارد. شما جواب هایی دادید که خوب بود ولی نمی دانم چرا به آیاتی مثل با دست خودتان، خودتان را به هلاکت نیندازید یا اگر یک نفر را بکشید مثل این است که تمام دنیا را گشته اید یا آیه ای که وعده ی عذاب سخت را به کسانی که کارهای ناشایست را در جامعه رواج می دهند اشاره ای نکردید. با تفکر و تعقل دراین آیات مشخص می شود که قاچاق مواد کار حرامی است ولی شما از این آیات استفاده نکردید، راهنمایی بفرمایید.

در ضمن من فکر می کنم که امتحان ثروت خیلی راحت تر از فقر است و از فقرا امتحان سخت تری گرفته می شود زیرا پیامبر فرموده: از یک در که فقر وارد می شود از در دیگر ایمان خارج می شود.

پاسخ – این طور افراد دنبال جواب نیستند دنبال بهانه هستند. البته اگر ما به این آیات اشاره می کردیم بهتر بود و این را قبول داریم. آن افراد دنبال آیاتی هستند که بگوید :ای کسانی که ایمان آورده اید قاچاق موادمخدر نکنید. یعنی دنبال همان واژه می گردند. آن افراد هم با عقل و دیانت می دانند که قاچاق ضرر دارد. ضرر به خود و دیگران حرام است. بعضی آیه مباهله و آیه تطهیر را نمی بینند و می گویند که چرا خداوند نام علی را در قرآن نیاورده است. ما می گوییم قرار نیست که همه بتوانند چهارصد رنگ را از چهار رنگ بدست بیاورند ،باید به متخصص مراجعه کنند. پس سوالات دینی را باید از اهل بیت پرسید.

درست است که پیامبر فرموده :از یک در که فقر وارد می شود از در دیگر ایمان خارج می شود. ولی منظور این نیست که اگر ثروت از یک در وارد شد حتما از در دیگر ایمان خارج نمی شود. البته هر دو احتمال دارد. در قرآن داریم که خرید و فروش آنها را از ذکر خدا غافل نکند. خیلی از ثروتمندان با موقعیت شان، بجای اینکه بهشت را برای خودشان بخرند جهنم را خریده اند. آمار ثروتمندان مومن بیشتر است یا فقرای مومن؟ فقرای مومن. پس امتحان ثروتمندان سخت تر است. آسیب هایی در امتحان ثروتمندان وجود دارد که در امتحان فقرا وجود ندارد. مثل تفاخر، اسراف ،تجمل ،ناامیدکردن فقرا و تکبر. البته امتحانات فقرا هم سخت است. به داده های تو شکر که نعمت است ،به نداده های تو شکر که حکمت است و به گرفته های تو شکر که امتحان است.

سوال – همسر من ماهیانه مبلغی به من می دهد که به نیازمندان کمک کنم. من این مبلغ را به والدینم که در وضعیت مالی بدی هستند می دهم و تاکنون این موضوع را از شوهرم پنهان کرده ام. آیا نگفتن این کار به شوهرم اشتباه است؟

پاسخ – ظاهراً کار ایشان اشکالی ندارد. پیامبر فرمود: شما سه پدر دارید: پدر خودتان، ،پدر همسر و معلم هایی که به شما درس داده اند. چرا ما باید از گرفتاری پدر و مادر همسرمان غافل باشیم ؟داریم :اولین انفاق ما باید به نزدیکان باشد. پس از اطرافیان خودمان غافل نشویم. و اول به آنها خیرات کنیم. تا خدا به ما برکت بدهد. خوب است که آقا اختیار خیرات را به دست خانم بدهد تا خانم نگران حکم شرعی آن نباشد. قرار است که زن و شوهر با هم رشد کنند. و اهل خیرات بشوند تا فرزندان هم از آنها یاد بگیرند و اهل خیرات بشوند. شاید همسر شما می داند که شما می خواهید به پدر و مادرتان کمک کنید ولی به روی خودش نمی آورد که شما احساس سرشکستگی نکنید. یعنی ایشان تغافل می کنند.

سوال – صفحه 524 قرآن کریم راتوضیح بفرمایید.

پاسخ – دراین صفحه داریم از تفریح بهشتی خودتان را محروم نکنید. یکی از تفریحات بهشتی این است که اولادهای شما اطراف شما طواف می کنند. پس در دنیا اولاد بیاورید تا خودتان را از تفریحات بهشتی محروم نکنید.

سوال- من هر وقت به همسرم می گویم که مبلغی از درآمدمان را به فقرا کمک کنیم، او می گوید که خدا گفته : چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است .علی رغم اینکه من در خانه زنی صرفه جو و قانع هستم و زندگی متوسطی هم داریم شوهرم اجازه ی کمک به هیچ فقیر یا اماکن مذهبی نمی دهد. منظور از این جمله (چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است) چیست ؟

پاسخ – در قرآن و ادبیات دینی ما چنین جمله ای وجود ندارد ولی در ادبیات عرف ما چنین جمله ای وجود دارد. بعضی ها فکر می کنند که گوشت عقیقه باید آبگوشت بشود نه کباب که این اشتباه است. حضرت فاطمه و خانواده شان سه شب غذای خودشان را به فقیر و اسیر و مسکین دادند. آیا آنها خلاف قرآن عمل کرده اند؟ اگر ما بخواهیم یک لیوان آب خیرات کنیم و بچه ی همسایه و بچه ی خودمان هم تشنه است، در اینجا این لیوان آب به بچه ی خودمان می رسد. پس در شرایط مساوی به خانواده مان مقدم است. اما اگر فرزند شما چیزی را می خواهد که برایش لازم و ضروری نیست ولی فرزند همسایه نیاز به دارویی دارد که معالجه بشود، در اینجا فرزند همسایه مقدم است. پس وقتی شرایط نامساوی بود اولویت با فردی است که بیشتر نیاز دارد. عقل و شرع و عرف و وجدان هم همین را می گویند. الان در فیلیپین سیل آمده است و بعضی ها این جمله را می گویند ولی اشتباه است زیرا الان کشور ما سیل زده نیست و آنها مقدم هستند. ولی اگر کشور ماهم سیل زده بود، کشور خودمان مقدم بود. بعضی برای مسائل حیاتی نیاز به کمک دارند. ولی ما برای رفاه به کمک نیاز داریم . پس در شرایط مساوی خودی مقدم است ولی در شرایط نامساوی فردی که شرایطش سخت تر است مقدم است.

سوال- برادر من خیلی دلسوز بود مخصوصا برای مادرم و دستگیر نیازمندان بود دلی بی کینه داشت ولی بخاطر شکست مالی دست به خودکشی زد. من خیلی نگران برادرم هستم. آیا می توانم به رحمت خداوند امید داشته باشم که خداوند او را ببخشد؟ خودکشی مجازات سختی درنزد خداوند دارد ؟

پاسخ – رحمت و مغفرت دست خداست. این جوان در زمان بن بست و تصمیم گیری اشتباهی کرده است. خیلی ها در لحظه ی آخر دچار جنون می شوند و دست خودشان نیست. به فرض این جوان تکلیفش را درست انجام نداده است ولی تکلیف اطرافیان چیست؟ طلب مغفرت. خدایا این جوان را مورد مغفرت و رحمت خودت قرار بده. تکلیف ما خیرات،دعا خواندن ،قرآن خواندن و خواندن نماز قضا و ادای حق الناس برای فوت شده است تا بار او سبک بشود.

تکلیف ما این است که نگذاریم جوانان ما به این بن بست برسند. امام سجاد(ع) می فرماید که در دین بن بست نداریم زیرا در هر شرایط ما خدایی داریم که غالب بر شرایط سخت است و در آن شرایط به ما تکلیفی داده که ما بی تکلیف نباشیم و خدا هم به ما کمک می کند. پس تکلیف ما این است که به جوانان اعتماد به نفس و اعتماد به خدا بدهیم. همیشه به مشکل بگوییم که خدای بزرگی دارم .مشکل این جوان از مشکل امام سجاد(ع) بیشتر بود؟ مشکلات امام :واقعه ی عاشورا ،واقعه ی حَره ( یکسال بعد از واقعه ی عاشورا اعتراضی به یزید شد و سه روز مردم مدینه را قلع و قمع کردند. و فقط به امام سجاد(ع) کاری نداشتند)، نهضت توابین که همه کشته شدند. اما از لحاظ سیاسی و اجتماعی در بن بست بود و کسی با امام ارتباط نداشت ولی امام به ما یاد داده است که اگر به خدا اعتماد کنیم راه بیرون آمدن از مشکل برای شما پیدا می شود. امام سجاد(ع) به سراغ تربیت غلام می رود. بعد برده ها را آزاد می کند بعنوان مُبَلغ و در غالب دعا، حرف هایش را می زند. درقالب گریه از مظلومیت امام حسین(ع) دفاع می کند. در قالب امر به معروف تذکراتش را به درباریان می داد. اگر ما اعتمادمان را به خدا تقویت کنیم، اعتماد به خودمان را تقویت کنیم و اعتماد به معصوم را زیاد کنیم و راه آنها را برویم هیچ وقت بن بست نداریم که منجر به خودکشی بشود. پس وظیفه ی ما این است که برای آنها طلب مغفرت کنیم.

خدایا باور ما را به خودت، اولیاء و قرآن افزون بفرما که احساس بن بست در زندگی مان نداشته باشیم.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group