چهارشنبه 7 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

93-07-02 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

تاريخ پخش 93/07/02

 

حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله من هم خدمت شما و همکاران خوب این برنامه و بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم و هفته‌ی دفاع مقدس را که یادآور شهدا و زیباترین موجودات و فرزندان این سرزمین است را گرامی می‌داریم و پیشاپیش شهادت امام جواد علیه السلام که امشب است نور دیده‌ی ولی نعمت‌مان حضرت رضا علیه السلام را تسلیت می‌گویم.

شریعتی: خوشحالیم در خدمت شما هستیم ما هم گرامی می‌داریم هفته‌ی دفاع مقدس را و ادای احترام می‌کنیم به خانواده‌ی معظم و معزز شهدا و آغاز سال تحصیلی را به دانش آموزان و معلمان و مربیان تبریک می‌گوییم ان شاء الله سال پر خیر و برکتی داشته باشند و شب شهادت امام جواد علیه السلام را هم تسلیت عرض می‌کنم. چند سوال جلوی بنده است اولین سوال را می‌خوانم پاسخ شما را می‌شنویم. با سلام و خسته نباشید من یک بار در سخنرانی‌های حاج آقای ماندگاری شنیدم که کار اشتباه ما تا هفتاد نسل تاثیر می‌گذارد حال من که مرتکب گناهانی شده‌ام و توبه کرده‌ام و شرمنده همه هستم چه کار بکنم این که بناست این گناهان در نسل من تاثیر بگذارد را کجای دلم بگذارم من تنها آرزو‌ام این است بچه ای که خدا به من می‌دهد امام زمانی باشد، بشنویم پاسخ حاج آقای ماندگاری.

حاج آقا ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آل محمد اجازه بدهید من دعای سلامت حضرت را که پشتوانه‌ی معنوی مباحث‌مان است را تقاضا می‌کنم همه با هم بخوانیم اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رعفته و رحمته و دعائه و خیره یک صلواتی هم برای تسلای دل امام زمان‌مان تقدیم می‌کنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سوالی که این بزرگوار اشاره کردند و درست هم این است که من گفته‌ام روایات است که نه تنها گناه ما که عمل خیر ما یعنی خیر و شر ما تا هفتاد نسل ما اثر می‌کند همچنان که ما وارث خیر و شر هفتاد پشت‌مان هستیم من سه نکته در این رابطه می‌گویم اولا مردم فکر می‌کنند بعید به نظر می‌رسد من می‌خواهم یک مثال بزنم که کاملا برای مردم حل شود همه شنیده‌اید که آمریکا که سابقه‌ی تجاوز خیانتگریش مال امروز نیست سال‌های سال است با هواپیماهایشان هیروشیمای ژاپن را بمباران اتمی کردند الآن تمام کارشناسان تمام دانشمندان می‌گویند این بمباران اتمی که انجام دادند تا چندین نسل مردم ژاپن در آن منطقه دارد اثر منفی می‌گذارد اگر یک بمباران در چندین نسل اثر منفی بگذارد در بیماری قطعا گناه من و شما که از آن بمباران شدت معنوی‌اش شدت باطنی‌اش بیشتر است قطعا در چندین نسل می‌تواند اثر منفی بگذارد.

شریعتی: یعنی آن را راحت باور می‌کنیم ولی این برای ما بعید است.

حاج آقا ماندگاری: یا از این طرف می‌گوییم هر کس در دوران جوانی قند زیاد بخورد خدای نکرده مرض قند بگیرد بچه هایش شاید مبتلا شوند یا خدای نکرده کسی می‌رود برای ناراحتی قلبی می‌پرسند در پدر پدر بزرگ هایت کسی سکته‌ی قلبی کرده؟ این یعنی چه؟ یعنی امراض جسمی منتقل می‌شود امراض روحی هم منتقل می‌شود سلامت جسم منتقل می‌شود مثلا می‌گویند یک دانش آموزی که الآن اول مهر است من هم یادم رفت تبریک سال تحصیلی را بگویم در بحث آموزش و پرورش می‌گوییم یک دانش آموز مستعد حتما آباء و اجدادش در آن‌ها استعداد بوده استعداد منتقل می‌شود چطور خوبی‌ها منتقل نشود؟ هیچ بعید نیست که خیر ما و شر ما تا هفتاد نسل ما اثر نگذارد ما حتی می‌خواهیم بگوییم دفاع مقدس بهترین‌هایی که در دفاع مقدس نقش آفرینی کردند بعضی‌ها را می‌گوییم بعضی هایشان پدر مادرهای علیه السلامی نبودند ولی در آباء و اجدادشان که می‌گردیم می‌بینیم آدم‌های ویژه ای بودند بعضی‌ها و نمونه دارم یا از آن طرف آدم‌هایی که دارند به مسیر خلاف می‌روند پدر مادرش نماز خوان‌اند ولی در آباء و اجدادش را که نگاه می‌کنم باز می‌بینیم از جهت منفی آدم‌های ویژه و خاصی بودند یعنی یک کم مردم در حوادث طبیعی بررسی بکنند در تاریخ بررسی کنند امکان این قضیه را زیر سوال نمی‌برند. نکته‌ی دوم همچنان که ایشان اشاره کردند این فقط مال کار شیر نیست کار خیر هم است نقطه‌ی مقابل‌اش را هم ببینیم برکات و خیراتی که از این قصه به فرزندان ما منتقل می‌شود هم چنان که از آباء و اجداد ما به ما منتقل شده این را هم در نظر بگیریم دو طرف قصه است چطور خوبی‌هایی که به ما می‌رسد معترض نیستیم یک بار یادم است در برنامه گفتیم راجع به اسلام موروثی یک سوالی مطرح شد گفتیم اگر زمین و پولی به ما ارث برسد نمی‌گوییم چرا ما باید همیشه ارثیه مصرف کنیم به اسلام که می‌رسد یک تعدادی صدایشان در می‌آید که گفتیم بیاییم بررسی کنیم که خوب است یا بد. پس خیرات هم به ارث می‌رسد ضمن این که شرها هم به ارث می‌رسد نکته‌ی سوم این که درست است که ما می‌گوییم توبه پاک می‌کند یعنی این بزرگواری که الآن متنبه شده یا من الآن متنبه شدم که نباید شر من و گناه من دامن بچه هایم را بگیرد من دوست دارم بچه‌های خوبی داشته باشم تصمیم به توبه می‌گیریم ان شاء الله خدا پاک می‌کند «إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات» (هود/114) ‌یا «أُوْلئِكَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» (فرقان/70) این آیات را خواندیم و وعده‌ی الهی را هم منکر نیستیم که توبه پاک می‌کند اما ای کسی که داری بدی می‌کنی و احتمال می‌دهی فرصت توبه پیدا می‌کنی که آثارش را هم بگذاری کنار چون اگر توبه کنیم هم گناه را پاک می‌کنند و آثارش را هم پاک می‌کنند آیا یقین داریم فرصت توبه داریم؟ هر توبه ای باید با یک شرایطی همراه شود تا آثار را پاک کند مثلا ما مریض می‌ شویم می‌رویم دکتر یک مریضی دو روز دوران نقاهت می‌خواهد تا ویروس‌ها از بدن برود بیرون ولی یک مریضی باید یک سال آنتی بیوتیک بخوری. آیا من فرصت برای تا آخر آنتی بیوتیک‌ها دارم؟ تا آثار را کاملا پاک بکند پس به این خاطر به راحتی در گناهان وارد نشویم به امید این که ما توبه می‌کنیم خدا هم گناه را پاک می‌کند هم آثارش را حتی می‌خواهم بگویم که بعضی از مریضی‌ها است که تا آخر عمر باید دارو بخوری مثل ناراحتی قلبی. پس مواظب باشیم بله قطعی است که خدا پاک می‌کند با توبه و با جبرانی که ما انجام می‌دهیم خدا جبران می‌کند آثار را این قطعی است در وعده‌ی خدا هیچ خدشه ای نیست اما پاک شدن و جبران کردن هر گناهی به تناسب خودش است مثل مریضی‌ها بد نیست از خودم بگویم اگر خاطر شریف‌تان باشد ما پارسال اول سال ناراحتی قلبی مختصری پیدا کردیم به دعای مردم اما هنوز داریم دارو می‌خوریم، به قول دوستان من کیسه‌ی دارو کنارم است شبی یک مشت قرص می‌خورم یعنی دکتر هنوز ما را می‌ترساند می‌گوید این دارو را نخوری هنوز آن آثار معلوم نیست رفع شده باشد کاملا آیا منی که خدای نکرده دارم الآن گناه می‌کنم مطمئن‌ام فرصت جبران پیدا کنم؟ پس دو بحث است تا به حال می‌گفتیم فرصت توبه حالا می‌گوییم فرصت توبه و جبران. این سه مطلب راجع به این سوال اول: یک مقدار حوادث طبیعی را مثل بمباران هیروشیما ببینیم یک مقدار مباحث علمی را ببینیم امکانش اصلا بعید نیست دوم خیر و شر هم ارثیه به نسل می‌رسد در هر دو وارث آبا و اجداد هستیم سوم اگر می‌خواهیم خطا کنیم گناه کنیم به امید این که با توبه پاک می‌شود و آثارش هم پاک می‌شود که قطعا پاک می‌شود ولی حواس‌مان باشد یکی فرصت توبه و یکی فرصت جبران آثار آن گناه طبیعتا زمان بر است همچنان که بعضی از مریض‌ها باید شش ماه در بیمارستان بخوابد تا آثار از مریضی از بین برود.

شریعتی: یک مقدار دقیق‌تر اگر بخواهیم به قضیه نگاه کنیم بعضی از خانم‌ها می‌گویند ما گناهی مرتکب نمی‌شویم ولی مثلا شوهرمان نماز نمی‌خواند اگر قرار نماز نخواندن او یا لقمه‌ی حرام او در نسل من تاثیر بگذارد من چه کاری از دستم برمی‌آید؟ آیا ما می‌توانیم کم کاری دیگران را جبران بکنیم؟

حاج آقا ماندگاری: بله همین مادر اگر آقایش عنصر آهن در بدن‌اش کم باشد مادر قرص آهن می‌خورد که برای بچه جبران شود پس ما یک کم قرص استغفار بخوریم صدقه بدهیم چهار قل آیت الکرسی بخوانیم ما یک کم کار نیک بیشتر بکنیم که ان شاء الله ‌اِنَّ الحَسَنات‌ باز شاید ‌یُذهِبنَ السَّیئات ‌دیگران هم باشد. یعنی کار برای ما سخت‌تر می‌شود ما همیشه گفتیم اگر رفیق من با یک مثال طبیعی می‌گویم من با یک نفر همراه شدم او یک دفعه دست‌اش پایش مشکلی پیش آمد نمی‌تواند بارش را بردارد ولی شریک من است همسر من است بچه‌ی من است من باید بار او را هم بردارم چطور ساک رفیق‌مان را می‌کشیم گاهی اوقات بار معنوی‌شان را بکشیم اگر می‌توانیم و می‌خواهیم با هم باشیم و یک مقدار جبران می‌کند.

شریعتی: ان شاء الله آن دعای قنوتی که حضرت امیر می‌خواندند همیشه.

حاج آقا ماندگاری: «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَالِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» (فرقان/74) آیات آخر سوره‌ی فرقان است از خدا بخواهیم خدایا فرزندان ما را هم نور چشم ما قرار بده این نور چشمی که این جا می‌گوییم یعنی میراث خور معنوی ما باشند آن‌ها مبتلا به گناهان و آثار گناهان ما نشوند و برای متقین آن‌ها را امام قرار بده که شرایط و لوازمی دارد باشد در جای دیگر. اگر توفیق داشته باشیم در قنوت هایمان بخوانیم خیلی قشنگ است.

شریعتی: خیلی ممنون برویم سراغ سوال بعدی. یک دختر خانم 28 ساله برای ما این پیام را فرستادند که گفته‌اند دانشجوی مقطع دکترا هستند گفته‌اند متاسفانه اصلا خواستگاری که کفو‌ام باشد برایم نمی‌آید و اگر هم موردی باشد به خاطر این که پدرم کارمندی ساده است سریع پشیمان می‌شوند حالا من از این که تا مقطع دکترا درس خواندم و تمام عمرم را پاک زندگی کردم پشیمان‌ام چون متاسفانه این روزها کسی برای پاکدامنی قائل نیست و انگیزه ای هم برای ادامه‌ی تحصیلاتم ندارم خواهش می‌کنم حاج آقای ماندگاری من را راهنمایی بکنند.

حاج آقا ماندگاری: سوال این خواهر بزرگوار ما که ان شاء الله بیننده‌ی برنامه باشند چون تایم برنامه هم عوض شد عذر خواهی می‌کنیم از طرف صدا و سیما و دوستان این هم به دلیل این که این شبکه شبکه‌ی ورزش و جوان است و قطعا ورزش‌ها باید در جایگاه خودش باشد لذا گاهی وقت‌ها برنامه‌ها جابه جا می‌شود طبیعی است خیلی دوستان سخت نگیرند و ناراحت نشوند ان شاء الله که بیننده باشند و اگر بیننده نبودند دوستان اطلاع بدهند به ایشان که از طریق سایت که معرفی می‌فرمایید پیگیر جواب باشند. ما همیشه در زندگی‌مان یک تزاحم‌هایی داریم در تزاحم هم، هم حکم عقل است و هم حکم شرع است که اهم و مهم بکنیم طبیعتا کسانی که برای خودشان اولویت را علم آموزی می‌دانند این اهم است طبیعتا زمانی که دارد سراغ علم می‌رود از درآمد مالی یک کم عقب می‌ماند مال اندوزی نمی‌تواند بکند علم اندوزی می‌کند در تزاحم آمد نتیجه گرفت که علم اولی است مال اولی نیست همین موضوع انشایی که همیشه به ما می‌گفتند علم بهتر است یا ثروت حالا اگر نظر‌ها عوض نشده باشد چون بعضی چیزهای قدیمی را می‌گویند قدیمی شده از مد افتاده یا کسی که نماز اول وقت را اولویت می‌دهد آن لحظه از نیم ساعت دم مغازه بودن و پول به دست آوردن باز می‌ماند آن کسی که رفت جبهه از روند تحصیلی از روند زندگی از خیلی از روند‌ها عقب می‌ماند اما بر اساس یک قاعده این کار را کرده اهم و مهم کرده ما نمی‌گوییم علم آموزی اهم نیست اما ما می‌گوییم ازدواج در بهارش اهم است اگر خانواده‌های محترم و متدین و بینندگان عزیز توجه داشته باشند دختر هایمان را در آن سن بهار زندگی‌شان بهار ازدواج که آمار کفو‌شان هم بیشتر است آمار متقاضی‌شان هم بیشتر است ازدواج را اهم می‌دادند شاید برای یک سالی به خاطر درگیری‌های ازدواج کنکورش یک سال عقب می‌افتاد اما می‌ارزید که زندگی آرامش بخشی را پیدا کرده حالا درس‌اش را از سال بعد شروع کند بنده این را معتقد نیستم که ازدواج مانع درس شود بارها می‌گوییم اگر ازدواج را به عنوان ضرورت زندگی آن طور که آیات و روایات می‌گویند ببینیم وسیله‌ی آرامشی است برای ما به درس‌مان هم لطمه نمی‌زد پس خانواده‌های محترم دختر خانم‌های گل چون می‌دانم این جا گاهی وقت‌ها مانع مال دختر خانم هاست که ما می‌خواهیم درس بخوانیم گاهی وقت‌ها مانع مال پدر مادر هاست می‌خواهیم دخترمان درس بخواند گاهی وقت‌ها مانع مال شرایط جامعه است بگذارید درس بخواند.

شریعتی: و هر چه بالاتر می‌روند کفوشان کمتر می‌شود.

حاج آقا ماندگاری: وقتی بالاتر می‌روید در واقع شما اهم و مهم را از دست دادید مهم را انتخاب کردید اهم را که تشکیل زندگی بود از دست دادید حالا باید هزینه‌اش را بپردازید. آن موقع آمار متقاضی شما بیشتر بود اما الآن سن رفته بالا توقعات شما هم رفته بالا دیگر خانمی که با مدرک دکترا است معلوم نیست که الآن کسی را کمتر از دکترا و فوق دکترا و لا اقل فوق لیسانس را قبول بکند. ایشان را نمی‌خواهیم خدای نکرده سرزنش کنیم برای عموم گفتم. به این بزرگوار نگویید الآن پشیمانم شما خدای نکرده الآن اگر زودتر ازدواج می‌کردید مرد شما اگر پاکدامن نبود یا از شما پاکدامنی نمی‌خواست آن موقع هم پشیمان بودید با این اعتقادات قشنگی که دارید پس اگر بنا بر تکلیف‌تان به نظر خودتان به نظرتان ادامه دادید پشیمان نباشید. از پاکدامنی که آدم نباید پشیمان باشد پدر شما کارمند است نور است بالای سر شما است پاکدامنی شما خیلی ارزش دارد اما این جا دو عنصر اساسی برای این طور افراد می‌گویم. من از جبهه و دفاع مقدس می‌گویم خیلی‌ها می‌گویند جبهه‌ها چه خبر بود؟ می‌گویم دو کلمه توکل به خدا و توسل به اهل بیت به این دو منبع لا یزال چون خدا منبع لا یزال بالاصاله است و اهل بیت هم به خاطر ارتباط‌شان با خدا بی نهایت‌اند خدا که بی نهایت است اهل بیت هم به خاطر محو در خدا شدن بی نهایت‌اند به این دو منبع واقعا متصل شود ما همه‌مان به اهل بیت توسل و توکل داریم اما نه حق توکل را ادا می‌کنیم و نه حق توسل را این طور افرادی که یک مقدار سن ازدواج‌شان گذشته توقعات‌شان را ببرند پایین ولی توکل و توسل‌شان را ببرند بالا خدا قطعا به وضع ایشان آگاه است خدا قطعا به ایشان مهربان است و به خاطر پاک دامنی‌اش قطعا عزیز خداست شک نکند به خدا بگوید من تا الآن خودم را پاک نگه داشتم درس هم خواندم یک استغفار بکند خواهش می‌کنم چون می‌خواهیم واقع بینانه نگاه کنیم یک استغفار بکند چون یک اولویت را در بهار خودش جا به جا کرده آن را هم خدا دوست دارد ولی به خاطر عنصر زیبای پاکدامنی به خاطر ازدواج یک روز سوره‌ی احزاب بزرگان فرمودند بخوانند یک توسل به امام رضا خاص داشته باشند توکل به خدا داشته باشند یک نیتی هم داشته باشند برای خدا یک معامله ای یک قراردادی را با خدا امضا بکنند امیدواریم که گره ازدواج‌شان باز شود اما نکته‌ی عمومی را فراموش نکنیم ما اهم و مهم را همه‌مان مد نظر داشته باشیم.

شریعتی: این نکته‌ی خوبی است در همه‌ی عرصه‌های زندگی‌مان ببینیم چه چیزی را داریم فدای چیز دیگری می‌کنیم و چه چیز برایمان اولویت دارد.

حاج آقا ماندگاری: بارها گفتیم که ما حتی در خیلی از برنامه‌ها این اشاره را داشتیم مردم خوب ما اگر این اهم و مهم را از نگاه دین بدانند اهم و مهم عرفی نه از نگاه غیر دینی هم نه. شاید در این خانواده ده‌ها نفر گفتند که اهم این است که درس بخواند نه بیایند سراغ دین. دین گفته همچنان که نماز اول وقت‌اش خوب است ازدواج هم اول وقت‌اش خوب است روزه هم اول وقت‌اش خوب است چون بعضی وقت‌ها روزه را به یک دلیلی قضا می‌کنم تا آخر وقت در زمستان بگیرم تابستان نمی‌گیرم. زکات اول وقت‌اش خوب است خمس اول وقت‌اش خوب است ازدواج هم اول وقتی دارد هر چقدر بگذاریم دیر شود اهم را از دست دادیم استغفار کنیم توکل و توسل را هم تقویت کنیم ان شاء الله گره باز می‌شود.

شریعتی: یک سوال دیگر را هم بخوانیم. گلایه کردند ایشان گفتند دختر من 16 ساله است خدا را شکر اهل حجاب و نماز و روزه هم است اما با خواسته‌های عجیب و غریب‌اش ما را گرفتار کرده و مدام می‌گوید شما من را درک نمی‌کنید با این وضعیت گرانی من و پدر هر دو زحمت می‌کشیم تا یک لقمه نان حلال در می‌آوریم من خودم صبح تا شب پشت چرخ خیاطی می‌نشینم که دیگر نه برایم چشم مانده و نه کمر صبح‌ها هم وقتی همه خوابند خیاطی را شروع می‌کنم شب‌ها هم تا دیروقت بیدارم اما از پس خواسته‌های عجیب و غریب دخترم بر نمی‌آیم ایشان گفتند که بچه‌ی من عوض خسته نباشید مدام مشغول غر زدن به من و پدرش است بعضی وقت‌ها می‌گویم خدا را شکر من چند تا بچه ندارم وگرنه همین سه چهار ساعت خواب را هم که در شبانه روز دارم را برای برآوردن خواسته هایشان نداشتم واقعا من باید با این دختر چه کار کنم؟

حاج آقا ماندگاری: از این که دخترشان را متدین است ما به ایشان تبریک می‌گوییم ولی به خاطر دو سه تا فکر و خیال‌شان می‌خواهم به ایشان تذکر بدهم نکته‌ی اول این است که ما در زندگی پدر بزرگ هایمان هم برویم نگاه بکنیم تربیت دینی این است پدر درست است بار مشکلات زندگی باید به دوش پدر باشد ولی نگفتند صد در صد. یعنی ما می‌گوییم اگر پنجاه درصد بار مشکلات زندگی را بابا می‌کشد یک سی درصد هم مامان بکشد یک بیست درصد هم بین بچه‌ها تقسیم کنیم که از آن اول همه باور کنیم این در زندگی دارد دست و پنجه نرم شود لذا در زندگی می‌گویند از همان اول بچه را عرضه دار بار بیاورید اهل کار کردن بار بیاورید از چهارده سالگی بگذارید کار بکند.

شریعتی: یعنی مشکلات را هم با او تقسیم بکنیم.

حاج آقا ماندگاری: احسنت پدر بزرگ‌های ما نسبت به پدران‌مان به بچه‌ی ده دوازده ساله می‌گفتند برو کار بکن نصف روز را برو در مکتب درس بخوان حتی الآن ما کم نداریم که دانش آموز و دانشجو و طلبه ای که خود من سراغ دارم هفته ای دو روز هفته ای سه روز نصف روز کار می‌کنند تا هزینه‌ی تحصیل‌شان را به دست بیاورند حتی دختر پسرهایی که داریم کار می‌کنند چون پدر از کار افتاده است یا همه‌ی تلاش‌اش را می‌کند اما درآمد‌اش کم است کار می‌کنند کمک حال‌اش باشند. پس تذکر به این خانواده‌ها اگر مشکلات زندگی را بر اساس تربیت زندگی دینی بین همه‌ی افراد تقسیم نکنیم با یک آفت مواجه می‌شویم آن هم لوسی بچه ها. لوس و ننر بار می‌آیند لوس و ننر یعنی چه؟ هر چه به آن‌ها بدهی توقعات‌شان بیشتر می‌شود و کمتر نمی‌شود طلبکار و توقع بالا. یک مشکل دیگر هم ایجاد می‌کنند الآن پدر مادر‌ها فکر می‌کنند کار خوبی می‌کنند که همه‌ی امکانات را برای بچه‌ها تهیه می‌کنند ولو خودشان پدرشان در بیاید این دختر یا پسر فرقی نمی‌کند فردا می‌خواهد برود در زندگی با یک مشکلاتی می‌خواهد دست و پنجه نرم بکند آن جا بخواهد با مشکلات دست و پنجه نرم بکند ببخشید یک قصه ای را می‌گفتیم که بچه خراب بکند می‌گویند بر شیر و ذات‌ات لعنت خب ما خودمان داریم لعنت برای خودمان درست می‌کنیم دختری که برود در خانه‌ی شوهر‌اش عرضه‌ی هیچ کاری نداشته باشد الا توقع پسری که برود در خانه و زندگی را اداره بکند عرضه‌ی هیچ کاری نداشته باشد جز طلبکاری و توقع چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد؟

شریعتی: یعنی اگر ما وقت‌هایی جان می‌کنیم که بچه هایمان سالم باشند و راحت باشند این لطفی نیست در حق آن ها.

حاج آقا ماندگاری: نه ما می‌گوییم بچه هایمان را باید تربیت کنیم نه این که لوس بار بیاوریم حتی من در قصه‌ی استجابت دعا یادم است گفتم مردم ما دوست داریم خدا ما را لوس‌مان کند یا تربیت کند؟ همه می‌گویند دوست داریم تربیت کند گفتم پس بنا نیست هر چه می‌خواهیم به ما بدهند چون اگر هر چه می‌خواهیم به ما بدهد ما را لوس کرده است ما به همین مادر می‌گوییم این دختر‌ات کوچک بود سوزن می‌خواست به او می‌دادی؟ قطعا ضرر دارد برای بچه‌ات امروز بچه‌ی دبستان راهنمایی ما گریه کند خودش را به زمین بزند من موبایل می‌خواهم برایش بگیریم تبلت می‌خواهم برایش بگیریم تلویزیون خصوصی برایش بگیریم این فردا می‌خواهد برود در یک زندگی چطور می‌خواهد با مشکلات دست و پنجه نرم کند شما پدر مادر عمر نوح دارید می‌خواهید پشت‌اش باشید یا ثروت شما گنج قارون است؟ نه پدر مادر عمر نوح دارند نه گنج قارون. عمر نوح هم باشد تمام می‌شود گنج قارون هم باشد تمام می‌شود پس بیاییم بچه هایمان را با تربیت عرضه دارشان کنیم من هم نمی‌گویم همه‌ی مشکلات را بریزیم سر آن‌ها بیست درصد مشکلات را گفتیم یعنی ای پدر خوبی که مثلا الآن یک بابای خوبی حقوق‌اش متوسط می‌گویم چون از این نمونه‌ها زیاد داریم هشتصد هزار تومان سی صد چهارصد تومن پول اجازه خانه می‌ماند چهارصد تومان با چهارصد تومان کدام زندگی می‌چرخد؟ اصلا یک میلیون تومان باشد با یک میلیون تومان هم نمی‌چرخد خب دخترم حتی این خانم گفتند خوب شد یک بچه داشتیم این فکر غلط است ما اگر مصرف کننده بار بیاوریم بچه هایمان را یکی‌اش هم زیاد است ولی اگر تولید کننده باشد هر چه بیشتر بهتر الآن چرا می‌گویند تکثیر نسل بکنید چون یکی از بالاترین سرمایه‌ها سرمایه‌ی انسانی است چین دارد در دنیا حرف اول را می‌زند چرا؟ چون جمعیت زیادی دارد ولی همین خانواده با هشتصد هزار تومان حقوق بابا چهارصد هزار تومان می‌رود پنج دختر باشند پنج پسر قد و نیم قد هم باشند من دیدم این‌هایی که دارم می‌ گویم هوایی نیست نگویند حاج آقا دارد روی هوا و رویای حرف می‌زند من دیدم دختر‌ها قالی بافی کردند خیاطی کردند بسته بندی می‌کنند پسر می‌رود همراه پدرش کارگری می‌کند شاگردی کرده درس‌اش را می‌خواند و چون فهمیده. این بچه فهمیده واقعیت زندگی را به او گفته‌اند فهمیده بله من هم هر روز غذای خوب می‌خواهم ولی وقتی نیست با هم دیگر تهیه کنیم یک چیز بهتر داشته باشیم.

شریعتی: چون او را هم آوردیم وسط میدان.

حاج آقا ماندگاری: بله آوردیم وارد معرکه بزرگ‌اش کردیم چطور خدا دختر‌های نه ساله را می‌گوید بیایید وسط معرکه‌ی عبادت احساس بزرگی به آن‌ها دست می‌دهد من به دختر‌ها در جشن تکلیف‌شان می‌گویم اولین کسانی که شما را بزرگ دیده کنار مادرهایتان خدا است می‌گوید دختر خوب نه ساله تو هم مثل مادرت بیا همه‌ی عبادت‌ها را انجام بده حالا می‌گوییم ای پدر مادر‌ها شما هم بیایید بچه هایتان را بزرگ کنید نمی‌گویم از پنج شش سالگی ولی می‌گویم از هشت نه سالگی بچه‌ها قدرت کار کردن را دارند یک وقت است یک پدری دارد کار می‌شود تفریح یک پدری ندارد کار می‌شود هم تفریح هم درآمد هم تلمذ هم‌اش هم سفارش دین است این طور نشود بگوییم خوب شد یک بچه داشتیم بله بچه‌ی مصرف کننده یک نکته‌اش هم زیاد است.

شریعتی: یک نکته ای هم هست واقعا این نکته ای که شما گفتید چون سهم بچه هایمان از مشکلات صفر است و آن‌ها را سهیم نمی‌کنیم نسل نسل لوسی بار می‌آید.

حاج آقا ماندگاری: ضمن این که خدا گفته هر چه بچه هایتان زیاد شود بارش رحمت من هم زیاد است.

شریعتی: بچه‌ها زیاد شوند تک فرزندی خودش بچه‌ها را لوس و پر توقع بار می‌آید اگر چند فرزند بودند شاید این مشکلات پیش نمی‌آمد.

حاج آقا ماندگاری: بله نگاه می‌کرد می‌گفت ببین خواهرت هم ندارد ببین خواهرت هم دارد این طوری می‌سازد داداش‌ات هم دارد می‌سازد تو هم باید بسازی اگر می‌خواست ساز مخالف بزند می‌رفت در موضع اپوزوسیون به قول ما در خانه همه مقابل‌اش می‌شوند و این اتفاق نمی‌افتد ان شاء الله ولی وقتی همه با هم باشند تربیت بهتر انجام می‌شود امیدواریم به آبروی امام جواد سلام الله علیه به آبروی امام رضا به آبروی قرآنی که می‌خواهیم برویم محضر‌اش خدا توفیق تربیت دینی به همه‌ی ما عنایت بفرماید.

شریعتی: ان شاء الله به بهانه‌ی سوالات شما نکات خوبی را حاج آقای ماندگاری فرمودند و استفاده کردیم صفحه‌ی 214 قرآن قرار امروز ماست آیات 43‌ام تا 53‌ام سوره‌ی مبارکه‌ی یونس ان شاء الله تلاوت‌تان توأم با تدبر باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وَمِنْهُم مَّن يَنظُرُ إِلَيْكَ أَفَأَنتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَلَوْ كَانُوا لَا يُبْصِرُونَ ﴿٤٣﴾ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ﴿٤٤﴾ وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ كَأَن لَّمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِّنَ النَّهَارِ يَتَعَارَفُونَ بَيْنَهُمْ قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّـهِ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ ﴿٤٥﴾ وَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّـهُ شَهِيدٌ عَلَى مَا يَفْعَلُونَ ﴿٤٦﴾ وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿٤٧﴾ وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿٤٨﴾ قُل لَّا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّـهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ ﴿٤٩﴾ قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُهُ بَيَاتًا أَوْ نَهَارًا مَّاذَا يَسْتَعْجِلُ مِنْهُ الْمُجْرِمُونَ ﴿٥٠﴾ أَثُمَّ إِذَا مَا وَقَعَ آمَنتُم بِهِ آلْآنَ وَقَدْ كُنتُم بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ ﴿٥١﴾ ثُمَّ قِيلَ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ ﴿٥٢﴾ وَيَسْتَنبِئُونَكَ أَحَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَرَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَمَا أَنتُم بِمُعْجِزِينَ ﴿٥٣﴾

ترجمه:

و گروهی از آنان تو را می نگرند [ولی گویا از درک معجزاتت، فهم آیات قرآن، سلامت اخلاق و کردارت با چشم دل ناتوانند]. آیا تو می توانی نابینایان را گرچه از روی بصیرت و بینش نبینند، هدایت کنی؟ (۴۳) یقیناً خدا هیچ ستمی به مردم روا نمی دارد، ولی مردم [با روی گردانی از حق] بر خود ستم می ورزند. (۴۴) و یاد کن روزی را که خدا آنان را [در قیامت] گرد می آورد، در حالی که گویا [در دنیا] جز ساعتی از روز درنگ نکرده اند، آنان میان خودشان یکدیگر را [به گونه ای که در دنیا می شناختند] می شناسند؛ یقیناً کسانی که دیدار [قیامت] خدا [و محاسبه شدن اعمالشان] را تکذیب کردند، سرمایه وجودشان را تباه نمودند و از راه یافتگان نبودند. (۴۵) اگر پاره ای از عذاب هایی را که [به سبب کفرشان] به آنان وعده می دهیم، به تو نشان دهیم [می بینی که عذابی سخت و دردناک است] یا اگر [پیش از آنکه عذاب آنان را به تو نشان دهیم] تو را قبض روح کنیم [اندوه مخور که در قیامت، عذابشان را خواهی دید] پس بازگشتشان به سوی ماست؛ آن گاه خدا بر آنچه انجام می دهند، گواه است. (۴۶) و برای هر امتی پیامبری است؛ پس هنگامی که پیامبرشان [در قیامت] به سویشان آید، در میانشان به عدالت وانصاف داوری شود و مورد ستم قرار نخواهند گرفت. (۴۷) و [به صورتی مسخره آمیز] می گویند: این وعده [آمدن قیامت و محاسبه اعمال] چه زمانی است، اگر راستگویید؟ (۴۸) بگو: من برای خود قدرت دفع زیان و جلب سود ندارم، مگر آنچه را که خدا بخواهد؛ [وظیفه من فقط ابلاغ پیام خداست] برای هر امتی سرآمدی معین و اجلی محدود است، هنگامی که اجلشان سرآید، نه لحظه ای پس می مانند و نه پیش می افتند. (۴۹) بگو: به من خبر دهید که اگر عذاب خدا شما را در شب یا در روز فرا رسد [چه قدرتی بر دفع آن دارید؟] گنهکاران چه چیزی از عذاب را به شتاب می خواهند؟ (۵۰) سپس آیا هنگامی که عذاب فرا می رسد به درستی و حق بودنش ایمان می آورید؟ [در لحظه فرا رسیدن عذاب به شما گفته می شود:] حالا و ایمان؟! [این همان عذابی است] که همواره به رسیدن آن شتاب ورزیدید! (۵۱) آن گاه به کسانی که ستم کرده اند، گفته می شود: عذاب جاودانه را بچشید، آیا جز به کیفر آنچه همواره مرتکب می شدید، جزا داده می شوید؟ (۵۲) و از تو خبر می گیرند: آیا [عذاب جاودانه ای که به آن تهدید می شویم] حق است؟ بگو: آری، سوگند به پروردگارم یقیناً حق است، و شما عاجز کننده [خدا] نیستید [تا بتوانید از دسترس قدرت او بیرون روید.] (۵۳)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: شب شهادت امام جواد علیه السلام را به همه‌ی شما تسلیت می‌گویم چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را هدیه کنیم به روح آسمانی حضرت جواد الائمه علیه السلام اشاره‌ی قرآنی را از زبان حاج آقای ماندگاری می‌شنویم

حاج آقا ماندگاری: با مدد از وجود نازنین امام رضا علیه السلام و عرض تسلیت به ساحت مقدس‌شان این آیه 44 سوره‌ی یونس را من بارها در بحث‌ها اشاره کرده‌ام حالا که به آن رسیدیم حیف است از آن بگذریم. «إِنَّ اللَّـهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» خدا به اندازه‌ی سر سوزنی به هیچ کس ظلم نمی‌کند چوخ خیلی‌ها می‌گویند تفاوت‌هایی که در عالم است اختلافاتی که است یک نفر چند روز پیش گفت این گرسنه‌های آفریقا گرسنه‌های خیلی از جاهای دنیا این ظلم نیست مگر نمی‌گویید خدا روزی همه را می‌دهد؟ گفتم چرا و بعد یک جواب خیلی ساده دادم شما پنج شش نفر سر سفره نشستید مامان‌تان به همه غذا گذاشت خواهر برادر‌ها یک داداش گردن کلفت غذای خواهر کوچک را برمی‌دارد بخورد تقصیر مامان است یا تقصیر داداش؟ گفتم چه کار کنیم؟ خدا روزی همه را گذاشته به هیچ کس ظلم نکرده یک عده قدرت نماهای دنیا آن‌هایی که به اصطلاح ابر قدرت‌اند قدرت‌های مستکبر دارند حق مظلومین می‌خورند تقصیر خدا چیست؟ حالا باز این‌ها قدرت دارند آن‌ها مظلوم‌اند من و شما داریم تماشا می‌کنیم چرا دفاع نمی‌کنیم شاید در آن‌ها و آباء و اجدادشان ظلم پذیر بودند تقصیر آن‌ها هم است تقصیر خدا نندازیم خدا به هیچ کس ظلم نمی‌کند اگر ما همه‌ی عالم را با هم ببینیم و دنیا و آخرت را با هم ببینیم چون می‌خواهم از سوال‌ها یک نمونه بگویم یک دختر خانمی یک موقعی گفته بود من زیبایی ندارم می‌توانم از خدا گله کنم یا نه؟ گفتم باشد تو در سانس دنیا به تو زیبایی ندادند ولی اگر در آخرت به تو بدهند می‌ارزد یا نه چون فرصت‌اش آن جا خیلی بیشتر است اما اگر این طرف می‌دادند آن طرف از تو می‌گرفتند چه طور؟ پس هر کس دنیا و آخرت را با هم ببیند هر کس همه‌ی جوانب عالم را با هم ببیند هیچ وقت انگ ظلم به خدا نمی‌زند ‌یا من به خودم ظلم می‌کنم یا یکی دیگر به من ظلم می‌کند من یا تقصیر دارم یا ندارم اگر تقصیر دارم پس نوش جانم اگر تقصیر ندارم خدا داد مظلوم را از ظالم می‌گیرد. می‌خواهم بگویم سفره‌ی دفاع مقدس پهن بود در این مملکت و گاهی وقت‌ها می‌گویم کسانی که از فرصت‌ها استفاده نکنند بالاترین ظلم را به خودشان کردند سفره‌ی قرآن پهن است نور است هر کسی از نور استفاده نکند به خودش ظلم کرده سفره‌ی اهل بیت پهن است سفره‌ی مسجد کنار خانه‌مان پهن است سفره‌ی امام رضا پهن است دفاع مقدسی‌ها یک کلمه بیشتر نمی‌توانم در باره‌ی آن‌ها بگویم آن‌ها از سفره ای که خدا در عالم پهن کرد خوب استفاده کردند از سفره‌ی نورانی ولایت خوب استفاده کردند آن سفره را خدا جمع نکرده سفره پهن است ما هم داریم آن سفره را می‌بینیم ولی نمی‌دانم چرا به خودمان ظلم می‌کنیم مسجد کنار خانه‌مان است من می‌خواهم با شاخصه بگویم بچه‌های دفاع مقدسی بچه‌های کجا بودند؟ یک بار دو آمار را به مردم دادم گفتم خودتان قضاوت کنیم در جبهه می‌پرسیدیم اگر می‌خواهستند آمار بگیرند نود درصد اهل جبهه اهل مسجد بودند ولی امروز رفتند در زندان‌ها آمار گرفتند نود درصد زندانی‌ها اهل مسجد نبودند به همین سادگی یعنی از سفره‌ی مسجد استفاده کنیم می‌شویم دفاع مقدسی می‌شویم مثل آن بچه‌ها می‌شویم الگو از سفره‌ی ارتباط با روحانیت استفاده کنیم یک روز مردم منتظر بودند ماه رمضان به ماه رمضان بیاید یک روحانی از قم بیاید در شهر و دیار آن‌ها دو مسئله دو روایت بگوید امروز پیچ تلویزیون‌شان را باز کنند شبکه‌ی معارف برایشان قرآن و روایت می‌گوید این فرصت زیبای رسانه‌ی ملی با حدود صد و سی چهل پنجاه تا شبکه‌ی صدا و سیمایی همه‌اش معارف نیست اما انصافا معارف بخش قابل توجه‌شان است آن بچه‌ها اگر نورانی شدند از معارف استفاده کردند امروز هم که الحمدلله سفره‌ی معارف پهن است آن بچه‌ها اگر از سفره‌ی قرآن استفاده کردند امروز که قرآن در خانه‌ی همه‌مان است فقط در قاب گذاشتیم روی طاقچه یعنی در نورش را بستیم گذاشتیم لب طاقچه امروز که سفره‌ی نور کلمات امام جواد و امام رضا که پهن است سفره‌ی دستگیری دیگران که پهن است. بیاییم مثل بچه‌های دفاع مقدس که به خودشان ظلم نکردند ما هم به خودمان ظلم نکنیم اگر بخواهیم به خودمان ظلم نکنیم راه کارش خیلی روشن است همان حرفی که آقا زدند شهدا مثل ستارگانی هستند که با این‌ها می‌شود راه را پیدا کرد. هیچ کس گم نمی‌شود به شرطها و شروطها. قرآن و مسجد و اهل بیت یاد شهدا نرفت ما هم یادمان نرود ما می‌توانیم به خدا زندگانی‌مان را قشنگ‌تر کنیم بچه هایمان لوس نمی‌شوند نا امید نمی‌شویم به خدا تهمت نمی‌زنیم همین چیزهایی که در سوال‌ها بود یک اتفاق‌های ناخوش آیند دیگر در زندگی‌مان ان شاء الله نمی‌افتد.

شریعتی: بسیار خوب حسن ختام خوبی بود خیلی ممنون از توجه شما می‌دانم خیلی‌ها منتظرند که حاج آقای ماندگاری دعا بگویند همه آمین بگوییم.

حاج آقا ماندگاری: گفتند در خانه‌ی امام جواد که می‌روید همه‌ی حاجات‌تان را بخواهید اما امام جواد را خود ائمه گفتند برای حاجات دنیایی اجازه بدهید من به حضرت سلام بگویم السلام علیک یا اباجعفر یا محمد بن علی ایها التقی الجواد یابن رسول الله یا حجه الله علی خلقه یا سیدنا و مولانا انا توجها و استشفعنا و توسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدیک حاجاتنا یا وجیه عند الله اشفع لنا عند الله خدایا به آبروی امام جواد هر کس گره دنیایی دارد آن‌هایی که ازدواج دارند گره نداشتن اولاد دارند گره مریضی دارند گره سوء اخلاق دارند و خانواده هایشان گره مالی دارند قرض دارند زندانی دارند هر کس گره دنیایی دارد کل نظام‌مان گره‌های دنیایی نظام‌مان نبودن باران مشکل گرانی مشکلات مسکن مشکلات اشتغال به آبروی امام جواد گره‌ها را برطرف بفرما.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group