يكشنبه 4 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

93-08-14 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - عاشورا
موضوع برنامه: عاشورا


كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري


تاريخ پخش 93/08/14

 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

 

شبی دراز شبی خالی از سپیده منم * * * طلوع تلخ غروبی به خون تپیده منم

پی نظاره‌ات ‌ای یوسف سراپا حسن * * * کسی که دست و دل از خویش همی بریده منم

کر است عالم و من عاجز از سخن گفتن * * * خیال می‌کنم آن گنگ خواب دیده منم

کسی که از همه سو زخم تیغ دیده تویی * * * کسی که از همه زخم زبان شنیده منم

خوشا به حال تو‌ای سرو درست بر سر نی * * * نگاه کن منم این بید قد خمیده منم

فتاده آتش غم بر دوازده بندم * * * غزل تویی و سر آغاز این قصیده منم

اگر به کوری داغ تو سوختم خوش باش * * * غمت مباد که شمشیر آب دیده منم

خوشا به حال تو این ره به پای می‌پویی * * * کسی که این همه ره را به سر دویده منم

 

شریعتی: سلام و درود خدا بر حضرت ‌ام المصائب زینب کبری سلام الله علیها با نام و یاد خداوند شروع می‌کنیم برنامه‌ی امروز را، خانم‌ها و آقایان خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز عزاداری هایتان قبول باشد روزها و شب‌های پر نور و پر برکتی را پشت سر گذاشته باشید و ان شاء الله این عزادای‌ها توشه‌ای باشد برای آخرت همه‌ی ما. یک فصل دیگری از مصائب اهل بیت علیهم السلام از امروز شروع شد و حضرت‌ام المصائب حضرت زینب کبری از امروز این بار را به دوش خواهند کشید سلام و درود خدا بر آن حضرت. حاج آقای ماندگاری سلام علیکم و رحمة الله خدمت شما هم این ایام را تسلیت می‌گویم خوشحالیم که خدمت شما هستیم.

حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله اعوذ بالله سمیع علیم من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله و الصلوه و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین السلام علی قلب زینب الصبور من هم خدمت شما همکاران عزادار این برنامه و همه‌ی عزاداران حسینی نه در ایران، در سراسر عالم تسلیت عرض می‌کنم و امیدواریم خداوند تبارک و تعالی حیات ما را ممات ما را و حشر ما را حسینی قرار بدهد ان شاء الله امروز هم به عنوان توسل و هم برای تسلای دل آقایمان امام زمان دعای سلامت حضرت را می‌خوانیم چون ما رسم‌مان این بوده در مجلس عزا برای صاحب عزا دعا می‌کنیم بیاییم برای سلامت این وجود نازنین همه با هم دعا بکنیم در این حسینیه‌ی سمت خدا من به عزیزان پیشنهاد دادم امروز برنامه‌ی سمت خدا حال و هوای حسینیه باید داشته باشد.

شریعتی: این روزها روزهای پر مشغله‌ای بود برای روحانیون و مداحان آن هایی که در عرصه‌ی تبلیغ دین مخصوصا در این دهه تلاش کردند خسته نباشید و خدا وقت به همه شان می‌گوییم بالاخره در یک چشم به هم زدن دهه‌ی اول محرم طی شد تاسوعا عاشورا را پشت سر گذاشتیم امسال هم خیلی پر شور بود ارادت مردم نسبت به ساحت مقدس اباعبدالله علیه السلام و یاران شان همیشه این دغدغه بوده بعد از روزها و نفحاتی که یک وقت هایی می‌آید و می‌رود که ما چه کار بکنیم قدر این دستآورد‌ها را بدانیم شاید این طور شروع کنیم بهتر باشد چه به دست آوردیم و چه سیری داشتیم ما در این دهه.

حاج آقا ماندگاری: من از خودم نمی‌گویم از روایات می‌گویم از کلمات امام بزرگوارمان می‌گویم از کلمات امام امروز‌مان حضرت آقا عرض می‌کنم من حس می‌کنم که امسال چون مردم ظلم ظالمین و یزیدیان زمان را بیشتر حس کردند ما روضه‌ی حضرت علی اصغر می‌خواندیم ولی امسال مردم حرمله‌های زمان را به چشم شان دیدند که سر بریدند از بچه‌ها طفل و کودک کشی راه انداختند در غزه ما این همه از ظلم یزید و شمر و ظلم عمر سعد گفتیم از ظلم ابن زیاد گفتیم ولی امسال مخصوصا در این سال گذشته من حس می‌کنم مردم ظلم یزید را ظلم عمر سعد را یزید آمریکا که آمریکا واقعا نقش یزید را از یزید بهتر بازی کرده شریر‌تر بازی کرد ظلم شمر زمان یعنی اسرائیل را دیدیم ظلم حرمله‌ی زمان یعنی داعشی‌ها تکفیری‌ها را دیدیم ظلم یزیدیان را خیلی کامل دیدیم و فهمیدیم گریه‌ی بر امام حسین یعنی گریه‌ی بر مظلومی که ظالم دارد به او ظلم می‌کند تقابل مظلوم و ظالم را امسال مردم بهتر حس کردند لذا با تمام وجود می‌گفتند خدا یزید و یزیدیان را لعنت بکند مخصوصا تقارن عاشورا با 13 آبان و مردم امسال فکر می‌کنم قشنگ فهمیدند اگر یزید دیروز را لعنت کنند یزید امروز را نشناسند از قافله‌ی امام حسین عقب مانده اند اصلا نتوانسته اند در کاروان امام حسین که در طول زمان دارد حرکت می‌کند عضو این کاروان شوند هنوز تماشاچی هستند و اگر تماشاچی باشند لعن شامل حال خودشان هم می‌شود ‌وَ شایِعَت وَ بایِعَت وَ تابِعَت عَلی قَتلِه‌ مردم فهمیدند نمی‌شود نسبت به کشته شدن مظلوم و ظلم نسبت به مظلوم بی تفاوت باشیم و ما هر چه بی تفاوت بودیم این‌ها شنیع‌تر زدند کشتند پدر و مادر را جلوی بچه‌اش سر بریدند امروز روز اسارت عمه جان‌مان زینب سلام الله علیها است هنوز ناموس مسلمان‌ها در بعضی از زندان‌های عمله‌ی یزیدیان زمان در این زندان‌های کشورهای همجوار ما زندانی اند ناموس مسلمان‌ها در کشور بحرین زندانی اند در حجاز زندانی اند ناموس مسلمان‌ها در سوریه و عراق دست تکفیری‌ها و یزیدیان و حرمله‌ی زمان است.

شریعتی: و علنا آن‌ها را به اسارت می‌برند و کاروان اسارت راه می‌اندازند.

حاج آقا ماندگاری: عملا دارند ظلم می‌کنند همان ظلمی که به اهل بیت کردند و من حس می‌کنم دستآورد عاشورای امسال شعورش بر شورش حتی داشت غلبه می‌کرد الحمدلله شور حسینی باید باشد ما زمان جنگ می‌گفتیم شور حسین است چه‌ها می‌کند وقتی یک جوانی در همین روزها از من سوال کرد این چه خصوصیتی دارد عاشورا چرا فقط برای امام حسین چرا برای یک اسم دیگر نه گفتم برو امتحان کن برو تمام دستگاه‌های تبلیغاتی عالم را استخدام بکن ببین اگر توانستید یک روز زندگی مثل عاشورا این طور مردم را بکشانید که همه هم حیران اند همه به سر و سینه می‌زنند همه سرگشته اند اگر توانستید خب بکنید این شور حسینی است امسال مردم شعورشان خیلی بیشتر شد و جدا خدا را شاکریم همه‌ی مردم ما شاهد بودند از شب اول محرم من وارد هر هیئتی شدم فکر کردم شب عاشورا است این قدر الحمدلله شور زیاد بود الهی شکر ما همین را می‌خواستیم امام حسین همین را می‌خواهد من حس‌ام این است مصیبت دیروز امام حسین و مصیبت از امروز به بعد حضرت زینب و حضرت سجاد سلام الله علیهم اجمعین دو مصیبت است اول مردم این‌ها را نفهمیدند دوم مردم با این‌ها جنگیدند مردم تا به حال برای مصیبت دوم گریه می‌کردند که چرا مردم با امام حسین جنگیدند چرا با امام سجاد و حضرت زینب در مسیر اسارت جنگیدند سنگ زدند شمشیر زدند و مردم خودشان را می‌زدند به خاطر این که این‌ها را زدند اما خیلی شاید برای اهل بیت دیگر خودمان را نمی‌زدیم چون ظاهرا دشمن آن‌ها را سنگ نزده شمشیر نزده در عین حالی که مصیبت اول عظمی‌تر است که چرا مردم این‌ها را نفهمیدند و نشناختند در یک کلمه چرا مردم خودشان را از این نعمت‌های الهی محروم کردند این نوای قشنگ مرحوم آقای کوثری روضه خوان با اخلاص ابی عبدالله وقتی می‌خواست به امام حسین سلام بدهد می‌گفت یا رحمة الله واسعه و یا باب نجات الامة امام حسین دریای رحمت الهی است این مردم از دریای رحمت خودشان را محروم کردند تا کسی خودش را محروم نکند ملعون نمی‌شود ما دیروز یک عده‌ای را در طول تاریخ لعن کردیم همه‌مان اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلی قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً می‌رویم در لغت و در روایات نگاه می‌کنیم لعن یعنی چه؟ خدا در قرآن می‌گوید «لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ» ‌(نور/7) یعنی چه؟ لعنت یعنی محرومیت هر کسی را خدا لعنت کند چون او خودش را محروم کرده ملعون شده ملعون یعنی محروم می‌خواهم مثال بزنم که همه متوجه شوند آدم کنار دریا برود این قدر بدن‌اش را قیر پاشی کرده باشد در دریا برود و برگردد یک سر سوزن هم خیس نشود این‌ها با چه خودشان را این قدر عایق زدند که از رحمت واسعه‌ی امام حسین جز تک و توک می‌گویند نقل مشهور این است من حتی دیروز مقاتل را یک بار دیگر نگاه می‌کردم تا ظهر عاشورا حدود سی و دو نفر از سپاه عمر سعد به سپاه امام حسین پیوستند از سی هزار نفر سی نفر؟ یعنی یک هزارم این مردم چه بلایی سر خودشان آورده بودند که رحمت واسعه‌ی خدا صبح تا ظهر عاشورا با عمامه‌ی پیغمبر با عبای پیغمبر شتر پیغمبر و قرآن در دست‌اش بگیرد با این رحمت «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ» (اسراء/82) این رحمت را بیاورد جلو خودش هم قرآن ناطق است همه‌ی ابزار رحمت لباس رحمت للعالمین را بیاورند جلو این مردم قبول نکنند این یعنی ملعون تا کسی خودش خودش را محروم نکند ملعون نمی‌شود من حس می‌کنم برکت عاشورای امسال این بود که مردم معنی لعنت را فهمیدند آمریکا ما را تحریم نکرده آمریکا خودش را محروم کرده برای همین ملعون است الآن اروپایی‌ها به خاطر ترس‌اش است که دارند و الا می‌گویند این دارد می‌گوید ما تحریم ما می‌خواهیم با ایران رابطه داشته باشیم ایران وادی رحمت است چون مملکت امام زمان است سلام الله علیه و ارواحنا له الفدا آمریکا ما را تحریم نکرده آمریکا خودش را محروم کرده یعنی ملعون است برای همین لعنت نوش جان‌اش که می‌ گوییم لعنت خودش خودش را محروم کرده اسرائیل خودش خودش را محروم کرده مثل یزیدیان زمان که خودشان خودشان را از امام حسین محروم کردند.

شریعتی: با این که امام زمان شان را می‌دیدند نفس به نفس با او می‌نشستند حرف می‌زدند.

حاج آقا ماندگاری: بله بحث ما می‌خواستیم تربیتی باشد حتی آن هایی هم که تذکر به سیاسیون به مسئولین به همه می‌دهیم منظورمان تربیت است غصه می‌خوریم من می‌گویم اگر ملعون یعنی محروم حال نکته‌ی تربیتی این است که من هم اگر در روند زندگی‌ام از نماد‌های رحمت خودم را محروم کنم به همان اندازه ملعون‌ام امام حسین دیروز قرآن خواند کسی اعتنا نکرد امروز هم قرآن برای من خوانده می‌شوند بعضی‌ها اعتنا نمی‌کنند این درجه‌ای از محرومیت نیست؟ امام حسین دیروز نماز خواند مسخره کردند امروز هم بعضی‌ها نماز می‌خوانند یک عده آن‌ها را مسخره می‌کنند این‌ها درجه‌ای از محرومیت نیست؟ امام خطبه خواند امر به معروف کرد نهی از منکر کرد معروف رحمت است منکر ضد رحمت است امروز هم بعضی‌ها امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند بعضی‌ها بر نمی‌تابند این درجه‌ای از محرومیت نیست؟ من فقط دارم سوال می‌کنم این که من از قرآن لذت نمی‌برم از نماز لذت نمی‌برم از نماز شب عشق نمی‌کنم و لذت نمی‌برم از روضه‌ی امام حسین لذت نمی‌برم و زود خسته می‌شوم این‌ها علامت محرومیت نیست؟ اگر است یک فکری به حال خودمان بکنیم لعنت بر یزیدیان همه‌ی زمان‌ها اما مواظب باشیم خودمان هم یک درجه‌ای از محرومیت نداشته باشیم خدا راه را گذاشته خدا اسباب رحمت را گذاشته قرآن اهل بیت نماز خیرات همه‌ی آن چه که خدا به آن امر کرده دریای رحمت است لذا فرموده «وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ» (حشر/7) از این رحمت خود را محروم نکنید همه‌ی آن چه که خدا نهی کرده ضد رحمت است مردم را هم مختار گذاشته «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ» (نور/7) اگر رفتید سراغ آن چیزی که خدا نهی کرد خودتان را از رحمت الهی با دست خودتان محروم کردید اگر آمدید از این رحمت الهی استفاده کردید خودتان را از عذابی که نتیجه‌ی آن منکر است محروم کردید الحمدلله که از آن عذاب محروم شدید که اسم‌اش را نمی‌گویند محروم به این‌ها می‌گویند مغبوط مورد غبطه‌ی دیگران قرار می‌گیرید خیلی ساده می‌گویم و یا مرحوم است ما می‌توانیم محروم باشیم یا مرحوم باشیم متاسفانه این کلمه را ما برای مرده‌ها فقط به کار می‌بریم ما باید در حیات‌مان بیشتر مورد رحمت قرار بگیریم از سفره‌های رحمت دست خودمان است من فقط می‌خواهم بگویم دست خودمان است خدا هیچ کس را بالفطره لعنت‌اش نکرده ابلیس هم که مغبوض خلق خدا است ابغض ما خلق الله است خودش با دست خودش خودش را محروم کرد امر خدا را اطاعت نکرد محروم شد از وقتی محروم شد یعنی ملعون شد از در خانه‌ی خدا رانده شد ما خودمان خودمان را محروم می‌کنیم دو مطلب یک ما از عاشورا درس می‌گیریم می‌توانیم محروم باشیم یعنی ملعون اسباب لعنت درست کنیم می‌توانیم مرحوم باشیم یعنی کسی که رحمت شامل حالش شده است دست خودمان است نمادهایش چیست؟ نماد هایش این است که ما همچنان که یزیدیان دیروز امام حسین را دیدند ولی فرق امام حسین را با یزید نفهمیدند فرق امیرالمومنین را با معاویه نفهمیدند فرق امام حسن را با معاویه نفهمیدند ظاهرا هر دو قیافه‌ی انسان را دارند ولی اگر مورد رحمت الهی بود نور امام حسین و تاریکی یزید را می‌فهمید چه اتفاقی افتاده من تشخیص نمی‌دهم بین امام حسین و یزید به یزید گفتند امیرالمومنین چه اتفاقی افتاد؟ من از چه خودم را محروم کردم؟ برای این که می‌خواهم بکشانم به این زمان این تکه را همه‌مان شنیدیم ولی به این نکته‌اش دقت نکردیم معروف این است امام زمان سلام الله علیه که ظهور بفرمایند خیلی‌ها می‌گویند ما این آقا را چندین بار در زندگی‌مان دیدیم چرا نشناختید پس؟ چون محروم بودید خیلی ساده حضرت یوسف صدیق سلام الله علیه به بنیامین گفت انا اخوک ولی به آن یازده برادر دیگرش نگفت آن‌ها را محروم کرد یوسف یا خودشان خودشان را محروم کرده بودند؟ امام زمان هم یوسف فاطمه است در گوش آیت الله بهجت می‌گوید انا بقیه الله در گوش آیت الله بهاء الدینی می‌گوید انا بقیه الله علما شب عاشورا در حرم حضرت معصومه سال‌های پیش داستان‌اش را اخیرا دیدم ختم قرآن داشتند که الحمدلله پریشب هم این اتفاق در حرم حضرت معصومه افتاد احیای قرآنی خیلی هم عالی بود به خاطر این که امام حسین یک شب مهلت خواستند که قرآن بخوانند شب عاشورا امام حسین خواست آخرین شب عمرش را از سه دریای رحمت نهایت استفاده را ببرد نماز و قرآن و مناجات هر سه هم یک جنس است ارتباط با خداست علما قرآن می‌خواندند یک پیرمردی ظاهرا سواد نداشته دید نمی‌تواند با این‌ها قرآن بخواند چای ریز این‌ها شد این‌ها از سر شب تا سحر قرآن می‌خواندند او چایی می‌داد سال‌های سال این قصه ادامه پیدا کرد این علما به دیدار امام زمان مشرف نشدند امام زمان در آبدارخانه آمدند دست زدند به شانه‌ی پیرمرد فرمودند سلام من را به آن آقایان برسان یعنی عمل شان پسندیده است این هم برات کربلای تو ما چه کار کردیم خودمان را از این‌ها محروم کردیم؟ چه بلایی سر خودمان آوردیم؟ گاهی وقت‌ها بچه‌مان زود یک ویروسی را میکروبی را می‌گیرد می‌گوییم بچه تو با خودت چه کار کردی این قدر آماده شدی برای گرفتن مریضی‌ها امروز ما چه کار کردیم در خانواده هایمان که بچه هایمان از نماز لذت نمی‌برند بعضی هایشان از حجاب لذت نمی‌برند از قرآن لذت نمی‌برند تا قرآن می‌خواهیم در خانه بخوانیم می‌گویند مگر مجلس تعزیت است دریای رحمت است ما چه کار کردیم؟ من این داستان را یکی دو بار در برنامه گفتم دوباره می‌گویم پیرمرد آمد در بازار عطر فروش‌ها افتاد غش کرد هر کسی آمد بررسی کرد نفهمید مشکل‌اش چیست یک بنده‌ی خدایی از شغل‌اش خبردار بود گفت یک تکه پهن خشک بیاورید کود حیوانی به قول ما آورد جلوی بینی‌اش گرفت نفس کشید چشمان‌اش باز شد گفتند چه کار کردید گفت این بنده‌ی خدا پهن فروش است کود حیوانی می‌فروخت شامه‌اش با بوی پهن عادت کرده بوی عطر با مشام‌اش سازگار نیست غش کرد افتاد ما چه کار کردیم که شامه‌مان به گناه عادت کرده یکی دو صفحه قرآن می‌خوانیم خسته می‌شویم چه بلایی سر خودمان آوردیم که از امر به معروف نهی از منکر خوشمان نمی‌آید رحمت الهی است چه بلایی سر خودمان آوردیم از حیا و عفت خوشمان نمی‌آید رحمت الهی است من می‌خواهم این طور بگویم از عاشورا این درس را بگیریم ریشه‌های این محروم بودن چیست؟ اجازه بدهید برویم به محضر قرآن اگر شما هم صلاح بدانید برگردیم من ریشه‌های محرومیت را بگویم مردم هم عاقل اند بالغ اند دانا هستند فهمیده هستند خودشان می‌دانند می‌خواهند محروم کنند خودشان را پیش خدا گلایه نکنند چون یکی از آیات قرآن این است «أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ» (ملک/8) یک نفر نبود به شما بگوید خودتان را با دست خودتان محروم نکنید؟ مسجد در خانه‌اش است یک عمر است پا به مسجد نگذاشته مسجد خانه‌ی خدا است قرآن روی طاقچه‌اش است نهج البلاغه صحیفه مفاتیح روحانی همسایه شان است بیست سال است سی سال است یک سلام نکرده یک سوال نکرده حرم حضرت معصومه، حرم امام رضا، حرم شاه چراغ، حرم علی بن محمد باقر، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی حرم‌های امام زادگان در شهرش است در دیارش است هر کسی حرم می‌گوید التماس دعا می‌گوید ولی خودش خودش را محروم کرده دارد می‌بیند مردم مرحوم اند به این رحمت و این خودش محروم است نمی‌دانم چرا متوجه نمی‌شود .

شریعتی: چه محرم هایی که می‌آید و رد می‌شود.

حاج آقا ماندگاری: ماه رمضان می‌آید ماه رحمت است دنبال یک مریضی بهانه می‌گردم روزه‌ام را بخورم سیاه نمایی نمی‌کنم اما یک نفر هم برای جامعه‌ی ما این طور باشد زیادی است آن هایی که امام حسین را کشتند کل لشکرشان سی هزار نفر بیشتر نبودند ولی آن‌های دیگری هم که نیامدند در مدینه ماندند در کوفه ماندند در عراق و شامات ماندند خیلی هایشان هم خودشان را از امام حسین محروم کردند و در محرومیت شان همه شریک اند.

شریعتی: بسیار خوب خیلی ممنون خیلی‌ها شب عاشورا عهد کردند و قول دادند به امام حسین که محرم امسال شان شروع یک فصل دیگری از زندگی شان باشد ان شاء الله سر قول و قرارمان را بمانیم.

حاج آقا ماندگاری: ما هم می‌خواهیم فرمول‌اش را بگوییم

شریعتی: ان شاء الله به قرار روزانه می‌رسیم صفحه‌ی 256 آیات 6‌ام تا دهم سوره‌ی مبارکه‌ی ابراهیم چقدر خوب است ثواب تلاوت آیات امروز را تقدیم کنیم به روح بلند و با عظمت حضرت زینب سلام الله علیها برمی‌گردیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفِي ذَلِكُم بَلَاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ ﴿٦﴾ وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ﴿٧﴾ وَقَالَ مُوسَى إِن تَكْفُرُوا أَنتُمْ وَمَن فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللَّـهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿٨﴾ أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِينَ مِن بَعْدِهِمْ لَا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا اللَّـهُ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرَدُّوا أَيْدِيَهُمْ فِي أَفْوَاهِهِمْ وَقَالُوا إِنَّا كَفَرْنَا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ وَإِنَّا لَفِي شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَنَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ ﴿٩﴾ قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللَّـهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى قَالُوا إِنْ أَنتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ ﴿١٠﴾

ترجمه:

و [یاد کن] زمانی را که موسی به قومش گفت: نعمت خدا را بر خودتان به یاد آورید، آن گاه که شما را از [چنگال] فرعونیان رهایی بخشید، [همانان] که پیوسته شما را شکنجه سخت می دادند، و پسرانتان را سر می بریدند، و زنانتان را [برای بیگاری] زنده می گذاشتند، و در این [حوادث] آزمایش بزرگی از سوی پروردگارتان بود. (۶) و [نیز یاد کنید] هنگامی را که پروردگارتان اعلام کرد که اگر سپاس گزاری کنید، قطعاً [نعمتِ] خود را بر شما می افزایم، و اگر ناسپاسی کنید، بی تردید عذابم سخت است. (۷) و موسی [به بنی اسرائیل] گفت: اگر شما و همه مردم روی زمین کافر شوید [زیانی به خدا نمی رسد]؛ زیرا خدا بی نیاز و ستوده است. (۸) آیا خبر [پندآموز] کسانی که پیش از شما بودند، به شما نرسیده؟ [خبرِ] قوم نوح و عاد و ثمود و آنان که پس از ایشان بودند که جز خدا از آنان آگاه نیست، [همه آنان اقوامی بودند که] پیامبرانشان برای آنان دلایل روشن آوردند، ولی آنان دست هایشان را [به عنوان اعتراض، استهزا، تحقیر کردن و پاسخ ندادن به دعوت پیامبران] در دهان هایشان بردند و گفتند: مسلماً ما به آن رسالتی که شما به آن فرستاده شده اید، کافریم و نسبت به آنچه ما را به آن دعوت می کنید، به شدت در شک و تردیدیم!! (۹) پیامبرانشان گفتند: آیا در خدا که آفریننده آسمان ها و زمین است، شکی هست؟ او شما را دعوت [به ایمان] می کند تا همه گناهانتان را بیامرزد، و شما را تا زمان معینِ [عمرتان] مهلت می دهد. پاسخ دادند: شما بشرهایی مانند ما هستید که می خواهید ما را از معبودهایی که پدرانمان می پرستیدند باز دارید؛ پس [شما] دلیل روشنی [بر اثبات رسالت خود که مورد پسند ما باشد] بیاورید. (۱۰)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی:‌ای خدای حسین آستان حسین تو بر پا برهنگان و از قلم افتادگان و مهر باطل خوردگان گشاده‌تر است ما را از این آستان کرامت محروم نکن ان شاء الله زندگی همه‌مان منور به نور سیدالشهدا علیه السلام باشد اشاره‌ی قرآنی را حاج آقا ماندگاری بفرمایند.

حاج آقا ماندگاری: من باز هم ممنون‌ام از عنایت خدا و امام رضا علیه السلام که این تایید قرآنی را نسبت به بحث ما دارد «لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» (ابراهیم/7) این معنای بحثی است که اشاره کردم نعمت‌های خدا همه از باب رحمت است چه نعمت‌های مادی و چه نعمت‌های معنوی اگر قدر این نعمت را دانستیم مرحوم می‌شویم از این دریای رحمت خودمان بهره می‌بریم اگر قدر این نعمت را ندانستیم خودمان از این نعمت محروم می‌شویم استاد خودم حاج آقای میرباقری چه تعبیر قشنگی را به کار بردند اگر مقام ابالفضل العباس در همه‌ی فرزندان امیرالمومنین غیر از امام حسن و امام حسین بالاتر است در پسرها در کنار نام امام حسین نامش برده می‌شود چون بیش از همه قدرشناس امام حسین بود خودش بهره برد حضرت عباس معصوم نیست امام هم نیست ولی کنار امام جای گرفت این کم درجه‌ای است؟ اگر زینب کبری سلام الله علیها در دختران امیرالمومنین نامش تک است چون قدرشناس حسین بود قدرشناس امام حسن و قدرشناس امام سجاد بود فهمید این نعمت رحمت است تا آخرین لحظه استفاده کرد این که من در این بخش اشاره کردم واقعا خدا با تمام وجود من می‌گویم من سه اعتقاد دارم همیشه گفتم ما اعتقاد داریم جوان هایمان وضع شان از ما بهتر است از جوانان زمان دفاع مقدس و انقلاب هم بهتر نباشند پایین‌تر نیستند اما از این طرف اعتقاد دارم دشمن دارد روی جوان‌ها خیلی سرمایه گذاری می‌کند اگر یک اشکال را به عنوان محرومیت زوم می‌کنیم نه از باب سیاه نمایی است فقط دلمان می‌سوزد جوان هایی که امسال یک رونق ویژه‌ای داده بودند به مجالس ابی عبدالله قدر امام حسین و روضه و هیئت امام حسین را دانسته بودند حتی بعضی‌ها در خانه‌ها بعد از هیئت می‌رفتند روضه راه می‌انداختند این‌ها که قدر روضه را دانستند مواظب باشیم بعد محرم صفر و تاسوعا عاشورا خودمان را از این نعمت‌ها محروم نکنیم از سر دلسوزی است که می‌گوییم اما ریشه‌های محرومیت چیست؟ اگر قرار است وجود من نسبت به نعمت بی خاصیت و کرخت شود من مثال کرخت را می‌زنم یک آمپول می‌زنیم به دهان‌مان برای دندان این دهان تا یکی دو ساعت مزه‌ی غذا را نمی‌چشد بی حس است چه چیزهایی باعث می‌شود روح من کرخت شود بی حس و محروم شود؟ هفت عامل را می‌خواهم بشمارم این هفت عامل را آن هایی که شما فرمودید شب عاشورا با امام حسین زمان شان یعنی مهدی فاطمه سلام الله علیهما عهد بستند این هفت مورد را دقت کنند یکی از چیزهایی که محرومیت درست می‌کند برای ما چشم است یک ورودی وجود ما چشم ما است این چشم می‌تواند هم من را مرحوم‌ام کند هم محروم‌ام کند مواظب‌اش باشم در روایات ما می‌گویند سه چشم خیلی بهره بردند یکی چشمی که قرآن می‌خواند یکی چشمی که اشک می‌ریزد یا برای اهل بیت یا نیمه شب از ترس خدا یکی چشمی که برای خدا نگاه می‌کند حالا این نگاه‌اش می‌خواهد نگهبانی باشد کنار مرزها می‌خواهد نگاه مهربانانه به پدر و مادر و خانواده و فرزند باشد نگاه مهربانانه به حلال باشد اما اگر همین چشم را ول کردم نگاهم را هر صحنه‌ای را ببیند هر فیلمی هر عکسی امروز هم عرض کردم دیگر یک زمان از ویدئو می‌ترسیدیم بعد از ماهواره ترسیدیم بعد از اینترنت الآن هم از موبایل و فضاهای مجازی نمی‌گویم بترسیم تا نترسیم من الآن با این کار ندارم من می‌گویم مواظب باشید جوان‌ها بزرگ تر‌ها می‌تواند محروم کند من را از درک نعمت امام زمان از درک نعمت تلاوت قرآن از درک همه‌ی نعمت‌ها می‌تواند محروم‌ام کند نگاه‌ام را کنترل کنم هر کس دلش می‌خواهد هر جا را ببیند آزاد است ولی اگر خیلی این طرف آن طرف چشم چرانی کردیم فردا امام زمان جلویمان بود نشناختیم ناراحت نشویم یا اگر اشک نداشتیم بعضی‌ها می‌گویند هی در روضه‌ها می‌گوییم ان شاء الله زیارت امام حسین نصیب‌مان شود رفتم زیارت امام حسین یک قطره اشک نیامد گفتم این طور که بیشتر داغ می‌کنی چرا محروم شدم از اشک چرا محروم شدم از گریه یک کاری کردم چشم می‌تواند من را محروم‌ام کند ضمن این که من را می‌تواند شاکرم کند دوم گوش من است گوش‌مان را مراقبت کنیم این گوش یک نعمت است یک رحمت است می‌تواند مرحوم‌ام کند موعظه بشنوم تلاوت قرآن بشنوم صدای مهربانانه خانواده‌ام را بشنوم درد دل بشنوم پند و نصیحت بشنوم می‌تواند من را محروم کند غبت بشنوم تهمت بشنوم حرف ناسزا بشنوم موسقی مبتذل بشنوم دست خودمان است اگر محروم شدیم این را تکرار می‌کنم یعنی داریم ملعون می‌شویم سومین عامل زبان ما است این زبان ضمن این که یک نعمت است می‌تواند من را شاکر کند بالا ببرد قدرشناس این زبان شوم گره گشا شود حرف خوب بزند حرف مفید بزند علم مفید منتقل بکند می‌تواند این زبان بارها گفتیم 36 گناه کبیره علما شمردند 24 تا از آن مال زبان است می‌تواند من را محروم کند من اعترافی می‌خواهم بکنم ما اعتراف این جا زیاد کردیم من بنایم بر این است با خودم و خدای خودم عهد بستم در روضه‌ها و منبر‌ها خودم مستمع منبر خودم باشم اگر خودم در روضه دلم نلرزید اگر در منبر استفاده نکردم بعد می‌گویم این زبان‌ات چیزی به کسی گفته بود که محروم شدی؟ والله تاثیر دارد دل یک نفر را سوزاندم دل‌اش را شکستم این چشمت جایی نگاه کرده بود این گوشت حرفی که نباید بشنود را شنیده بود؟ چهار شکم یکی از چیزهایی که می‌تواند هم من را محروم کند یا مرحوم کند مقدس اردبیلی را همه می‌شناسند کسی که امام زمان به او افتخار می‌کردند یک شب نماز نصف شب‌اش غذا شد نه نماز مغرب عشا یا نماز صبح. صبح مثل مادر بچه مرده گریه می‌کرد من چه کار کردم که دیشب نماز شب محروم شدم و به اندازه محرومیت ملعون شدم فهمید دو سه قاشق غذا زیادی خورده پر خوری کرده اثر دارد این‌ها حالا پرخوری حلال بوده اگر حرام بخورم دیگر چه می‌شوم والله این‌ها را باید جدی بگیریم این‌ها قوانین عالم هستی است این هم کتاب قانون است می‌خواهید مرحوم باشید یا محروم باشید انتخاب با خودتان عامل پنجمی که در محروم بودن یا مرحوم بودن ما موثر است شهوت است چشم و گوش و زبان و شکم و شهوت. می‌شنویم الآن در پیامک‌ها می‌آید در نامه‌ها و تلفن‌ها می‌آید دختر پسر زن و مرد مجرد متاهل می‌گویند ما نمی‌توانیم شهوت‌مان را کنترل کنیم برای چه نمی‌توانید کنترل کنید؟ خبر ندارید شهوت رانی آدم را محروم می‌کند؟ خبر ندارید آدمی که شهوت ران باشد شهوت‌اش را رها کرده باشد دیگر لذت نماز نمی‌برد انتخاب با خودمان است شهوت می‌خواهید راحت باشید ول باشید از نماز لذت نمی‌برید و محروم هستید لذا نماز کله ملاقی می‌خوانید این‌ها به هم ربط دارد، این آیه‌ی قرآن است شهوت رانی کنید لذت نماز نمی‌برید حاج آقا ما می‌بینیم بعضی شهوت ران‌ها نماز می‌خوانند بله مثل آدمی که اشتها ندارد مجبور است دو لقمه غذا بخورد لذت نمی‌برد من دارم می‌گویم چرا از لذت نماز من محروم ام؟ آیت الله مشکینی رحمة الله علیه گریه می‌کرد من شاهد بودم یکی به آقا گفت که حضور قلب در زبان به فارسی‌اش یعنی لذت در نماز را چه کار کنیم ایشان فرمود راهش را پیدا کردید به من بدبخت هم بگویید اولیاء خدا لذت نعمت‌های معنوی را می‌خواستند مکه می‌رویم برمی‌گردیم لذت معنوی نمی‌برم مدینه می‌روم حرم امام رضا می‌روم سیاه نمایی نمی‌کنم می‌خواهم بگویم چرا لذت معنوی نمی‌برم بلایی سر خودم آوردم با شهوت‌ام ششم خیال ما است این خیال هم اگر کنترل نشود قوه‌ی خیال ما اگر کنترل نشود همین که از آن سوء ظن و حسن ظن در می‌آید اگر کنترل نشود من را محروم می‌کند اجازه دارم به هر کسی هر عملی انجام داد سوء ظن داشته باشم؟ که بعد به خدا هم سوء ظن داشته باشم؟ اگر زینب سلام الله علیها دیشب توانست نماز شب را بخواند چون به خدا خوشبین بود دیروز از آسمان و زمین بر زینب بلا بارید ولی دیشب می‌گوید الهی العفو فقط امام سجاد دیدند عمه جان دارد نشسته نماز شب می‌خواند چرا نشسته می‌خوانید؟ فرمودند دیگر زانوهایم رمق ندارد هفتمی دوست و رفیق است رفیق خیلی در محرومیت آدم موثر است یک رفیق دم اذان من را می‌برد سمت نماز بیا برویم نماز جماعت بخوانیم برویم بعد دنبال کار یک رفیق هم می‌گوید حوصله داری آخر وقت می‌خوانیم که سر خدا خلوت شود خیلی موثر است در محرومیت من یک عذرخواهی کنم از مردم عزیز که امروز با صدای گرفته با آن‌ها حرف زدم اذیت شدم اگر وقت داریم اجازه بدهید من دو سه جمله روضه می‌خوانم حسینیه‌ی سمت خدا بوده من غصه می‌خورم از محرومیت‌های خودم خیلی محروم بودیم یک محرومیت من این بوده که کم سفر مکه رفتم نفهمیدم به ما گفتند کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود حاجی احرام دگر کن ببین یار کجاست ندیدیم خودم منبری‌ام به همه‌ی منبری‌ها مداح‌ها می‌گویم مگر منبری نیستید می‌گویند چرا می‌گویم پس چرا ارباب‌تان را ندیدید چه کار کردید محرومید هنوز محرومید حرم امام رضا خیلی رفتم ولی محروم بودم حرم حضرت معصومه خیلی رفتم محروم بودم بالاترین محرومیت‌ام این است که سر سفره‌ی شهدا بودم جا ماندم این‌ها محرومیت است من به هیچ کس امروز کاری ندارم به خودم می‌گویم محروم‌ام اگر باور داریم محروم هستیم بیاییم توسل کنیم به زینب کبری سلام الله علیها شاید بی بی دست‌مان را بگیرد امام حسین دست‌مان را بگیرد از این محرومیت ما را نجات بدهد صلی الله علیک یا اباعبدالله امروز همه‌ی مقاتل نوشتند کاروان را آوردند از کنار گودی قتل گاه عبور بدهند آن کسانی که به قول ما خبر نگار کربلا بودند از مدینه هم بعضی هایشان آمده بودند همراه این کاروان گفتند ما در راه دیدیم یک بانویی هر وقت می‌خواست پیاده شود و سوار شود هجده محرم دورش را می‌گرفتند با یک عظمت و جلالی پیاده و سوارش می‌کردند آن‌ها بعضی هایشان می‌گویند ما امروز دیدیم این بانو را دست بسته آوردند کنار گودی قتل گاه یک نگاه کرد به گودی قتل گاه یک نگاه کرد به نهر علقمه شاید زبان حال عمه جان امام زمان این بود محرم زینب رسیده وقت سواری داداش لا اقل بلند شو به نامحرمان بگو کنار بروند شاید یک جمله‌ی دیگر هم به حضرت امام حسین زبان حالش باشد زینت دوش نبی روی زمین جای تو نیست خار و خاشاک زمین منزل و ماوای تو نیست امام زمان من را ببخشید این طور روضه می‌خوانم خاک عالم به سرم کز اثر تیر و صنان جای یک بوسه‌ی من بر همه اعضای تو نیست زینب وقتی یک جای سالم ندید رفت سراغ حلقوم لب‌ها را به آن حلقوم بریده گذاشت السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و علی قلب زینب الصبور السلام علی المهدی یا ابانا استغفرلنا ذنوبنا انا کنا خاطئین خدایا به آبروی زینب کبری آن حظی که در چشیدن نعمت‌های معنوی به زینب عنایت کردی به ما هم عنایت بفرما به همه‌ی ما توفیق حیات حسینی توفیق بهره مندی از نعمت‌های معنوی مثل حسینیان زمان عنایت بفرما خدایا هم چنان که یزیدیان دیروز را رسوا کردی یزیدیان امروز را هم رسوا بفرما خدایا فرج صاحب‌مان را برسان باران رحمت‌ات را بر ما نازل کرده‌ای ممنون هستیم باز هم باران رحمت‌ات را بر ما نازل بفرما خیلی مریض داریم اطفال مریض سرطانی‌ها دکتر جواب کرد‌ه­ها جانبازها شیمیایی‌ها معلولین را لباس عافیت بپوشان عاقبت هایمان را با شهادت ختم بخیر بفرما خدمت گزاران به اسلام و مسلمین و مملکت امام زمان به ویژه ولی امر مسلمین در پناه امام زمان حفظ بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group