93-09-05 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان
كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري
تاريخ پخش: 93/09/05
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
موجیم و وصل ما از خود بریدن است * * * ساحل بهانه ایست رفتن رسیدن است
تا شعله در سریم پروانه اخگریم * * * شمعیم و اشک ما در خود چکیدن است
ما مرغ بی پریم از فوج دیگریم * * * پرواز بال ما در خون تپیدن است
پر میکشیم و بال بر پرده ی خیال * * * اعجاز ذوق ما در پر کشیدن است
ما هیچ نیستیم جز سایه ای ز خویش * * * آیین آینه خود را ندیدن است
گفتی مرا بخوان خواندیم و خامشی * * * پاسخ همین تو را تنها شنیدن است
بی درد و بی غم است چیدن رسیده را * * * خامیم و درد ما از کال چیدن است
شریعتی: با نام و یاد خداوند بزرگ و مهربان آغاز میکنیم برنامهی امروز را سلام میگویم به همه خوش آمدید حاج آقای ماندگاری سلام علیکم و رحمة الله.
حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین من هم خدمت شما و همکاران و بینندگان عزیز عرض سلام و ادب دارم هفته ی بسیج را هم تبریک میگوییم خدمت خوبان امروز هم سالروز تشکیل بسیج مقارن شده با روز ولادت امام باقر علیه السلام که به نقلی سوم ماه صفر ولادت این وجود نازنین است به عنوان تبرک و توسل طبق روال دعای سلامت حضرت را تلاوت میکنیم اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک صلواتی را هم بهساحت مقدس آقایمان امام زمان تقدیم میکنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آن مقدمه ای که اگر اجازه بدهید محضر شما عرض بکنم ان شاء الله با نگاه به همین بیان بتوانیم سوالات عزیزان را هم پاسخ بدهیم این است خدای تبارک و تعالی سفره ی قشنگی را در عالم پهن کرده به نام سفره ی قرآن بهترین عطیههای خودش را هم خدا در قرآن قرار داده وعدههای خودش یک عده ای وعدههای خدا را باور کردند «أَنَّ وَعدَ اللَّهِ حَقٌّ» (فاطر/5) «إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ» (آل عمران/9) یک عده هم وعدههای خدا را باور نکردند. آنهایی که باور کردند پیامبران امامان معصومین صلوات الله علیهم یک عده ای فکر کردند این حرفهای خدا فقط مخصوص اولیا خدا و امامان است امام بزرگوار آمد این سفره را خیلی ساده برای این نسل امروز بازخوانی کرد یک عده بچههای سیزده چهارده ساله هفده هجده ساله حدود هشتاد و پنج درصد شهدای ما سنشان زیر سی سال بوده است یک عده جوانها اکثرا همه ی مردم ما ولی یک عده جوانها آمارشان خیلی بیشتر بود حرفهای امام را که همان حرفهای خدا بود باور کردند که میشود این سفره را این طور نگاه کرد فقط مخصوص پیامبران و امامان نیست آمدند چشیدند دیدند عجب شیرین است «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» (سبأ/46) بیایید کارهایمان را برای خدا انجام دهیم برای خود نمایی انجام دهیم هیچ چیز گیرمان نمیآید برای پول برای شهرت ثروت قدرت شهوت انجام دهیم چیزی گیرمان نمیآید برای خدا انجام دهیم همه چیز گیرمان میآید چون بعضیها فکر میکند اگر برای خدا انجام دهی اسم شهرت ثروت قدرت گیرت نمیآید نه اتفاقا برای خدا انجام دهیم همه چیز گیرمان میآید و آن ماندگار است من دو سه تا از آیات را که بسیجیها چشیدند و شیرینی هایش را دیدند «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض« (اعراف/96) بیاییم کارهایمان را الهی کنیم برنامه هایمان را در چارچوب دین بریزیم ما که داریم برنامه ریزی میکنیم بایدها و نبایدهایمان را منطبق کنیم بر بایدها و نبایدهای خدا این میشود تقوا و میبینیم خدا از زمین و آسمان امکانات برای ما میریزد یا نه. دیگر نمیگوییم ازدواجمان تاخیر افتاده به خاطر امکانات، کارمان تاخیر افتاده دیگر از این حرفها نمیزنیم بیاییم این آیه ای که خدا واقعا من احساس میکنم خیلی شیرین است ما چون خودمان چشیدیم البته ما بیشتر دیدیم آنهایی که شنیدند آیه ای که شیخ نخودکی تاکید کرده در تعقیبات نماز مخصوصا نماز صبح بخوانیم «وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا» (طلاق/2) هر کس با خدا باشد چهارچوب را رعایت کند خدا برایش گشایش ایجاد میکند گشایش را ما یک بخش پنجاه درصد را معنا کردیم همهاش گفتیم گشایش یعنی این که مشکل را از سر راه برمیدارد نه این نصفاش است چون خدا سر راه بعضی از اولیا خودش مشکل را برنداشت همان خدایی که روی گلوی اسماعیل چاقو را از برندگی انداخت از گلوی امام حسین برندگی را ننداخت این جا مخرجها چه است؟ این جا این است که به امام حسین این ظرفیت بالا را داد «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» (الشرح/1) لذا الآن در جامعه میبینیم آدمهایی هستند که مشکلاتشان از یک دسته خیلی بیشتر است ولی آرامش دارند چون خدا به آنها شرح صدر داده خدا بزرگشان کرده من و شما هم بچه بودیم اسباب بازی هایمان برای ما مهم بوده یک گوشهاش خراش برمیداشت گریه میکردیم ما بزرگ شدیم اسباب بازیها کوچک مانده له هم شود برای ما مهم نیست چون کوچک است بچهها در جبههها مشکلات زیادی داشتند به مراتب مشکلات از زندگی امروز بیشتر بود ولی چون بزرگ شده بودند مشکلات کوچک بود اذیتشان نمیکرد «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْوَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» (محمد/7) بیایید رفیق خدا شویم با زبان مال عمل خدا را ارزشهای دین خدا ولی خدا را یاری کنیم ببینم خدا چطور به یاری ما میآید «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ» (فصلت/30) یک خاطره میگویم سن حاجیهای ما سن بالایی است مخصوصا با این مدل ثبت نامها بالای پنجاه شصت سال هستند من در مکه به آنها میگویم شما آدمهایی بودید که صد متر راه میخواستید بروید خیلی سختتان بود آخ کمرم آخ پام ولی خبر دارید از چادرهای منا تا رمی جمرات سه کیلومتر است با رفت و برگشت شش کیلومتر است شش کیلومتر رفتید آخ نگفتید یعنی چه؟ یعنی «تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ» پای حکم خدا ایستادید خدا ملائک را فرستاد مشت و مالتان داد خستگی را نفهمیدید. چرا ما زود خسته میشویم؟ هنوز کار را شروع نکردیم خسته میشویم چون استقامت بر امر خدا کم شده این سفره را امام اسمش را گذاشت تفکر بسیجی مشتریهای خودش را هم جذب کرد «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» (انسان/3) این همان سفره ای است که اولین مشتری هایش انبیا و اولیا هستند بعد علما بعد صالحین شهدا و بسیجیها هم شدند مشتری. این آیه را بارها خواندم «وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَـئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَأُولَـئِكَ رَفِيقًا» (نساء/69) آنهایی که سر این سفره بعد از این انقلاب نشستند به عنوان بسیج، بسیج هم که میگویم تفکراش که برای این تفکر تشکلی درست شده خیلی هم مقدس است ولی آن چیزی که بیشتر ارزش دارد آن تفکر و فرهنگ بسیجی است فرهنگ بسیجی یعنی فرهنگ قرآن یعنی فرهنگ عترت، انبیا و اولیا بندگی خدا فرهنگ استقامت یعنی فرهنگ چشیدن وعدههای الهی در همین دنیا واقعا کیف کردم هر کس استفاده نکند خودش ضرر کرده باز هم میگویم «إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَلَـكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» (یونس/44) خدا به هیچ کسی ظلم نکرده این شیرینی را برای همه گذاشته نذیرا للبشر هدی للمتقین بسیجیها بیشتر استفاده کردند.
شریعتی: نمونههایی خلق شدند در زمان ما که ما نگوییم فاصله ی ما با انبیا و علما زیاد است و نمیشود اینها رفتند و نشان دادند که میشود. خیلی ممنون. نکات خیلی خوبی بود در مقدمه ی برنامه ی امروز. اولین سوال را میخوانم. حداقل بعد از ماه محرم یک مقداری حال و هوای ما متفاوت شده یکی از آن نفحه و نسیمهای حیات بخش آمد و رفت ان شاء الله از فرصت باقی مانده ی ماه صفر هم استفاده بکنیم یک جوان 26 ساله این پیام را برای ما فرستاده گفتند من از زمانی که عشق امام حسین علیه السلام را در زندگی احساس کردم انگار دوباره متولد شدم و عبادت هایم رنگ و بوی دیگری گرفته است به نظر من کسانی که تصمیم به ترک گناه میگیرند اما بعد از مدتی دوباره شکست میخورند به خاطر این است که عشق خدا و اهل بیت را در وجودشان پرورش نداده اند من الآن که به این عشق و باور رسیده ام نظرم این است که تمام عباداتی که در گذشته از روی تکلیف انجام داده ام و از انجام آنها لذتی نبرده ام بی فایده بوده و باید آنها را دوباره به جا بیاورم میخواستم بدانم این نگاه من درست است یا نه؟
حاج آقای ماندگاری: نگاه ایشان دو بخش دارد بخش اولاش کاملا درست است از لحظه ای که با امام حسین آشنا شده آمده سر این سفره قبلش در مسیر این سفره بوده ولی از لحظه ای که این لذت را میبرد در واقع هم نشین این سفره شده چون سر این سفره انبیا اولیا علما شهدا نشسته اند از موقعی که دارد کیف میکند چون به سفره رسیده اما چطور به سفره رسیده؟ برای رسیدن به سفره همان عبادتهایی را انجام داده که به قول خودش خیلی حال نداشته آن عبادتها به عنوان تکلیف انجام داده مقدمات رسیدن به سفره نبوده آن عبادتها حتی بی حال اگر نبود که به این نمیرسید اصلا در دین ما میگویند تو پای در ره نه و هیچ مپرس خود راه بگویدت که چون باید رفت مدرسه ی دین ما میگوید اول مشق ات را بنویس بعد معرفت میدهم «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» (ذاریات/56) تو عبادت بکن تا معرفت بدهم لذا احتمالا ما خیلی هایمان غیر از اولیا خدا عبادتهای اولیهمان کلی معرفت نداشتیم ولی همان آمادگی بوده برای کسب و معرفت پس بخش دوم نگاهشان اشتباه است که بگویم آن عبادت هایم فایده نداشته و یکی هم بیاید بگوید برو قضا بکن نه حضرت آیت الله عظمی بهجت رحمة الله علیه میفرمودند همین نمازی که فکر میکنی بی حال است تو بخوان اول وقت هم بخوان قدم به قدم تو را میرساند به آن نقطه ای که وصل به خدا را حس کنی حرف زدن با خدا را حس کنی از اول هم داری حرف میزنی میگویی ایاک نعبد و ایاک نستعین اما از اول از باب تکلیف و کم معرفتی است و الا از همان اول باید لذت میبردم تو انجام بده این لحظه به لحظه قطره به قطره تو را میرساند به آن نقطه ای که آن لذت را ببری. پس هیچ وقت از این عبادتهای کم حال یا بی حال که احساس عادت میکنیم روز مرگی شده تکرار شده اصلا دست برنداریم. میگویند حاج آقا حس میکنیم ریا است تکراری است میخواهیم بگذاریم کنار این وسوسه شیطان است یا بیندازم به قضا کردن که من را بیندازد به وسواس نه تو همین را ادامه بده مثل این جوان میرسی به سر این سفره یعنی میرسانند.
شریعتی: خیلی وقتها در پیامکها داریم میپرسند که تا ما حال عبادت نکردیم عبادت نمیکنیم یا وقتی عبادت میکنیم که حس و حالش باشد که لذت ببریم.
حاج آقای ماندگاری: در رابطه با عبادات مستحبی این را گفته اند که مثلا حال ندارم همه ی دعای کمیل را بخوانم دو جملهاش را بخوان بلند شو برو خودت را اذیت نکن ولی در مورد واجب نه حال داری بخوان بی حالی بخوان تکلیف ات است این تکلیف شما را میرساند گاهی وقتها میرساند دختر نه ساله که تازه به سن تکلیف رسیده صبح خواب آلود بلند میشود نماز صبح میخواند چه دارد؟ میگویم مادرش که الان دارد نماز با حال میخواند این مسیر را آمده این مسیر را باید بیایی تا برسانند اول از همه آن تعبد است لیعبدون ای لیعرفون تعبد را داشته باش عبادت را همان طور که گفتند انجام بده ولو هنوز نمیفهمم نمیچشم این قدم به قدم من و شما را میرساند یک وقت شیطان از این عبادتهای کم حال و بی حال ما را پشیمان نکند.
شریعتی: از خداوند میخواهیم حلاوت ذکرش را بر کام ما بچشاند.
حاج آقای ماندگاری: این دعایی که فارسی گفتید گفته شده ما در قنوت و سجده بگوییم وَأَذِقْنَا حَلاَوَةَ وُدِّکَ وَ قُرْبِکَ وَ اجْعَلْ جِهَادَنَا فِیکَ وَ هَمَّنَا فِی طَاعَتِکَ.
شریعتی: این سوال را میشنویم شاید درد دل خیلیها باشد. گفته اند یکی از دوستانم اموالش را در زمان حیات بین فرزندان تقسیم کرد و در این تقسیم بدون دلایل شرعی و عقلی بین فرزنداناش تفاوت قائل شد و به عنوان مثال چیز قابل توجهی را به دخترانش نداد من که با این دوست سالیان زیادی است ارتباط دارم او را در پنهانی نصیحت کردم و گفتم به او گفتم نمیگویم فرقی نذار بین فرزندانی که عصای دستت بودند و کمکت کردند اما این طور که تو رفتار کردی و دخترانت را که سالها برای تو زحمت کشیدند بی نصیب گذاشتی کار خدا پسندانه ای نیست از روزی که این حرف را به دوستم گفتم از من دلخور است و روابط سی سالهمان دچار تنش شده با یکی از دوستان مشترکمان که این موضوع را مطرح کردم من را سرزنش کرد گفت تو چه کار کردی که در مسائل شخصی او دخالت کردی از قدیم گفتند عیسی به دین خود موسی به دین خود هر کسی اختیار اموال خودش را دارد و ما نباید در مسائل خصوصی افراد اگر چه که دوستانمان باشند دخالت بکنیم ایشان در خاتمه گفتند میخواستم بدانم واقعا کار من کار اشتباهی بوده من خودم احساسم این بود حرفم خدا پسندانه است و دفاع از حق مظلوم خصوصا دخترانش که از زندگیشان خبر دارم و آگاهم و میدانم خودشان و همسرانشان بضاعتی ندارند اما با حرف دوست مشترکمان دچار تردید شدم. لطفا من را راهنمایی بکنید.
حاج آقای ماندگاری: من فکر میکنم خدا خیرتان بدهد سوال خیلی قشنگی است خدا خیر بدهد آن عزیزی که این سوال را پرسیده الآن فکر نمیکنم در بینندگان ما کسی کار این بنده ی خدایی که سوال کننده است تقبیح کرده باشد که چرا رفتی گفتی اعتراض کردی همه میگویند کار درستی کرده من هم اگر ببینم یک عزیزی واقعا دارد اصلا در روایات داریم با وصیتتان بین بچه هایتان تخم کینه را نپاشید تخم عداوت را نپاشید وصیت یک حکم الهی دارد حتی با بخشش هایتان بین بچهها تبعیض قائل نشوید سهم الارث متفاوت است احکام فلسفه ای دارد جای خودش گفته شود یعنی خدا دقیق دیده درست دیده ما در حکم خدا شکی نداریم اما همه میگویند این تذکر این آقا به آن که بین بچه هایش تفاوت قائل شده تفاوت درستی بوده همه میگویند این حرف این آقا که گفته اشتباه کرده این غلط است اگر این درست باشد استدلالش هم حتما غلط است استدلال عیسی به دین خود موسی به دین خود غلط است اگر به این سادگی همه باور کردیم و قبول داریم که کار آقای اول درست است تذکر آقای دوم اشتباه است پس مستنداش که عیسی به دین خود موسی به دین خود این جا غلط است اصلا به طور کلی غلط است البته یک جاهایی درست است که عرض میکنم. حالا که باور کردیم عیسی به دین خود موسی به دین خود را همه جا نمیشود استفاده کرد پس بیاییم این شعار غلط جلوی امر به معروف نهی از منکر را نگیریم چون الآن با این شعار غلط جلوی امر به معروف نهی از منکر گرفته میشود هر کسی میخواهد تذکر بدهد میگویند عیسی به دین خود موسی به دین خود بله این یک مورد درست داشته باشد کسی در حوزه ی خصوصی خودش بدون این که کسی بفهمد دارد یک خطایی میکند دوست هم ندارد کسی بفهمد حالا من از گوشه ی دیوار خانه نگاه کنم ببینم چه کاری میکند و افشا گری کنم این اشتباه است بارها گفتیم قرآن هم گفته «وَلَا تَجَسَّسُوا» (حجرات/25) این جا در خانه ی خودش است ولی معروف و منکر که این نیست ما الآن داریم میبینیم یک عده دارند در جامعه معروف را تعطیل میکنند منکر را احیا میکنند این آقا وقتی بزرگ تر خانواده این طور وصیت بکند این طور تقسیم بکند یک سنت غلطی را دارد ایجاد میکند این جا قطعا عیسی به دین خود موسی به دین خود غلط است دارد یک حقی را تضییع میکند معروفی را دارد از بین میبرد معروف این است بین بچهها کینه نپاش یک منکری ایجاد میکند مخصوصا اگر بزرگ تر خانواده باشد یک سنت میشود ما بارها در مورد امر به معروف نهی از منکر صحبت کردیم اخیرا کشفی کرده اند «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ» (فصلت/30) خدا راجع به استقامت بر امر به معروف و نهی از منکر سه پاداش را مطرح میکند معلوم میشود خیلی سخت است خیلی مقاومت میشود در جامعه یکی فرموده تتنزل علیهم الملائکه شما پای حکم خدا بایستید ملائک میآیند یکی هم فرموده نترسید محزون نشوید یکی هم فرموده بشارت بهشت مال شما معلوم میشود خیلی سخت است روی این اساس میگویم احتمال بدهیم شیاطین جن و انس برای این که این واجب را به فراموشی بسپارند که متاسفانه یک کمی هم موفق شدند خیلی تلاش میکنند من یک جایی گفتم امر به معروف از همه ی فروعات دین ما سخت تر است ما نماز روی هفده دقیقه نماز میخوانیم روزه سالی بیست و نه روز سی سال حدود دوازده پانزده ساعت روزه میگیریم خمس سالی یک بار است زکات همین طور حج 29 روز در کل عمر ما است حتی جبهه دو سه سال هفت هشت سال رفتیم برگشت تمام شد تنها واجبی که همه جا با ما است هیچ لحظه ای ما را رها نمیکند و تعطیلی ندارد امر به معروف و نهی از منکر است حتی حضرت لقمان به فرزندش که فرمود اقم الصلوه زکات را نگفت چون بچه زکات به دوشش نیست بعد فرمود امر به معروف نهی از منکر یادت نرود یعنی بچه ی کوچکمان هم باید امر به معروف نهی از منکر بکند یعنی همه باید در جامعه ی اسلامی و تربیت اسلامی طرف دار معروف باشند و دشمن منکر باشند پنج مرحله استقامت را فقط لیست میکنم خواهش میکنم رویش فکر کنند یک استقامت قلبی من در دلم از معروف خوشم بیاید از منکر بدم بیاید هر جای عالم معروفی به پا میشود کیف کنم هر جای عالم منکری دارد انجام میشود آخ قلبی بگویم بگویم وای یک منکر دارد روی کره ی زمین انجام میشود و آرزو بکنم برچیده شود دو عملی است با عمل خودم معروف را احیا بکنم و منکر را انجام ندهم سه زبانی است با زبان خودم درست معروف را احیا بکنم و منکر را توبیخ بکنم تقبیح بکنم چهار جیبی است پول باید خرج کنم برای اقامه ی معروف پول خرج کنم برای ابطال منکر پول خرج کنم امروز اگر یک معروف ازدواج است برای این که ازدواج آسان راه بیندازیم خیرین پول خرج کنند اگر یک معروف مسجد است برای آبادانی معنوی مسجد پول خرج کنم و پنجم جان بدهم برایش امام حسین برای امر به معروف و نهی از منکر جان داد قلبی عملی زبانی جیبی جانی اگر بخواهیم بگوییم عیسی به دین خود موسی به دین خود کلاه خودمان را بگیریم باد نبرد به ما چه او را که در قبر ما نمیگذارند همه ی اینها تعطیل نمیشود پیغمبر فرمودند امر به معروف تعطیل شود همه ی حدود الهی تعطیل میشود.
شریعتی: در مورد کم کاری یک کسی کم کاری میکند یک کسی گران فروشی میکند یک کسی به همسرش فرزندانش بی احترامی میکند اگر ما تذکر بدهیم اگر دعوت به معروف بکنیم آیا این دخالت محسوب میشود؟
حاج آقای ماندگاری: زبانی آدابی دارد نباید به خاطر این که این آقا یا خانم آدابش را رعایت نمیکند یا بلد نیست اصل حکم خدا را ببریم زیر سوال اینها با این شعار دارند اصل حکم خدا را زیر سوال میبرند.
شریعتی: پس کسی نمیتواند به ما بگوید تو دخالت نکن عیسی به دین خود موسی به دین خود.
حاج آقای ماندگاری: این تفکر غلط است این تفکر که به ما چه. به ما چه گفتن این شد که اروپاییها دارند زندگی میکنند این طرف دنیا سر میبرند حتی در مملکت خودشان سر میبرند بقیه زندگی میکنند میگویند به ما چه. ولی دین ما میگوید آن طرف دنیا ظلم شد تو بگو آخ این یعنی انسانیت این جا هم بگوییم عیسی به دین خود؟ با شعارهای غلط نباید جلوی فریضه ی الهی گرفته شود. من میخواهم به مدیر کارمند به یک خانم به یک آقا کاسب طلبه مجری فیلم تذکر بدهم درست یاد بگیرم ادبیات تذکر را جدا بگیرم این مقوله ی جدایی است از اهل بیت بپرسیم معروف منکر شناس باشیم اولویت شناس باشیم روش شناس باشیم.
شریعتی: ولی نمیتوانیم به این بهانه که دخالت در امر دیگران است تعطیل کنیم.
حاج آقای ماندگاری: بله گفتم تنها جایی که به ما اجازه ی دخالت ندادند امور خصوصی افراد است که به صورت مخفی بین خود و خدای خودشان دارند در خانه ی خودشان انجام میدهند کسی حق ندارد ولی حجاب در خیابان مسئله ی خصوصی نیست یک ماشین که اگزوز دود زا دارد میگیرند میگویند آلودگی هوا ایجاد میکنی یک ماشین که بوق آن چنانی دارد جلویش را میگیرند میگویند آلودگی صدا ایجاد میکنی آلودگی هوا و صدا مهم است آلودگی روح و روان مهم نیست؟ یک خانم میگوید من دلم میخواهد بی حجاب راه بروم شما اشتباه میفرمایید دلتان میخواهد در خانهتان با هر وضعیتی میخواهید باشید صد تا مرد را هم بگویید بیایند نگاهتان بکنند هیچ کس حق ندارد دخالت بکند ولی در خیابان دارید آلودگی روحی روانی ایجاد میکنید این جا بگوییم عیسی به دین خود موسی به دین خود قطعا اشتباه است جلوی حکم خدا را گرفته ایم ولی باید با ادبیات قشنگ بگوییم. ما میخواهیم بگوییم کسی در حوزه ی خصوصی خودش آزاد است کسی حق ندارد تجسس بکند زمان پیغمبر هم بوده در خانهشان گناه میکردند کسی هم کارشان نداشته اما یکی میآید در خیابان آلودگی ایجاد کند مرد بی حیا بیاید در خیابان راه برود برای خانمها آلودگی ایجاد میشود حق دیگران است من به یک خانمی خیلی مودبانه تذکر دادم مردم هم ایستاده بودند گوش میکردند گفت شما چشمانت را ببند گفتم خیلی حرف خوبی زدی پس هر وقت یک ماشینی دودش را فرستاد به ماشین شما من به شما میگویم بینی ات را بگیر گفت نه نمیشود گفتم به همان دلیلی که آن نمیشود این هم نمیشود این اجازه ندارد دودش را بفرستد در استنشاق شما تو هم اجازه نداری حریم خصوصی ات را بروی در چشم من بله حکم دین است من چشم ام را میاندازم پایین ولی یک نفر دیگر چه؟ نا امنی روحی روانی ایجاد میکنی ما حرفمان این است با این شعارهای غلط حق نداریم این فریضه ی الهی را تعطیل کنیم فریضه ی الهی باید باشد پنج مرحله دارد قلبی عملی زبانی جیبی و جانی این سفره میفرماید سفره ی بسیج که میفرماید «كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ» (آل عمران/110) اگر این فضای مهربانانه در امر به معروف و نهی از منکر ضمن این که امر است باید حساب ببرند مهربانی هم است لطافت هم است از باب این که من شما را دوست دارم دارم به شما تذکر میدهم و الا میگوید بگذار بسوزد چطور ما حاضر نیستیم جسم یک طرف بسوزد نگذاریم روحش بسوزد یک احساس مسئولیت است امر به معروف مسئولیت همگانی است و مهربانانه است ما اگر این را داشته باشیم این قدر در جامعه فساد و گرفتاری دیده نمیشود که همه دارند آسیب میبینند به خاطر این که این فریضه ی الهی کم رنگ شده در ادارات ما بازار ما سیاست ما رسانه ی ما جامعه ی ما زندگیهای ما کم رنگ شده یک کم تقصیر ما روحانیها است ما کم گفتیم رسانه کم گفته مردم کم گفتند همه گفتند عیسی به دین خود موسی به دین خود با یک شعار غلط جلوی فریضه ی بزرگ الهی را گرفتیم.
شریعتی: جا دارد این فرهنگ امر به معروف نهی از منکر هم از طریق تریبونها رسانه روحانیون گفته شود و ان شاء الله این فرهنگ حاکم شود به قرار روزانه میرسیم صفحه ی 277 قرار امروز اهالی خوب سمت خدا است آیات 88 ام تا 93 ام سوره ی مبارکه ی نحل در سمت خدا تلاوت میشود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّـهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابًا فَوْقَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُوا يُفْسِدُونَ ﴿٨٨﴾ وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَى هَؤُلَاءِ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ ﴿٨٩﴾ إِنَّ اللَّـهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿٩٠﴾ وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّـهِ إِذَا عَاهَدتُّمْ وَلَا تَنقُضُوا الْأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّـهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلًا إِنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ ﴿٩١﴾ وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثًا تَتَّخِذُونَ أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ أَن تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبَى مِنْ أُمَّةٍ إِنَّمَا يَبْلُوكُمُ اللَّـهُ بِهِ وَلَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿٩٢﴾ وَلَوْ شَاءَ اللَّـهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِن يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٩٣﴾
ترجمه:
آنان که کافر شدند، و مردم را از راه خدا بازداشتند، به سبب فسادی که همواره مرتکب می شدند، عذابی بر عذابشان می افزاییم. (۸۸) و [یاد کن] روزی را که در هر امتی گواهی از خودشان بر آنان برمی انگیزیم، و تو را [ای پیامبر اسلام!] بر اینان گواه می آوریم؛ و این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر هر چیزی و هدایت و رحمت ومژده ای برای تسلیم شدگان [به فرمان های خدا] ست. (۸۹) به راستی خدا به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می دهد، و از فحشا و منکر و ستم گری نهی می کند. شما را اندرز می دهد تا متذکّر [این حقیقت] شوید [که فرمان های الهی، ضامن سعادت دنیا و آخرت شماست.] (۹۰) و به پیمان خدا چون پیمان بستید، وفا کنید و سوگند را پس از محکم کردنش [به وسیله عزم و قصد قطعی] در حالی که خدا را بر خود ضامن و کفیل قرار داده اید، نشکنید؛ یقیناً خدا آنچه را انجام می دهید، می داند. (۹۱) و مانند آن [زنی] که پشم های تابیده خود را پس از استحکام و استواری وا می تابانید، نباشید که سوگندهایتان را میان خود به بهانه اینکه گروهی [چون مشرکان] از گروهی [چون مؤمنان] از نظر نفرات و امکانات افزون ترند، مایه خیانت و فساد قرار دهید [به این صورت که از روی تظاهر، مؤمنان را با سوگندهایتان دلخوش کنید که با آنان هستید، و در پشت پرده سوگندهایتان را بشکنید، و به خیال اینکه از ضربه های دشمن در امان بمانید، به دشمن بپیوندید] جز این نیست که خدا شما را به وسیله آن [نفرات اندک وافزونی نفرات دشمن] آزمایش می کند، و روز قیامت آنچه را [از حق و باطل] همواره در آن اختلاف می کردید، برای شما روشن می سازد. (۹۲) اگر خدا می خواست شما را [بر محور هدایت] یک امت قرار می داد [اماهدایت اجباری فاقد ارزش است]، ولی هر کس را بخواهد [به کیفر لجاجت وتکبّرش] گمراه می کند و هر کس را بخواهد هدایت می نماید؛ و مسلماً ازآنچه همواره انجام می دادید، بازپرسی خواهیدشد. (۹۳)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: اشاره ی قرآنی امروز را حاج آقای ماندگاری بفرمایند
حاج آقای ماندگاری: با مدد از امام رضا علیه السلام و وجود نازنین امام باقر علیه السلام من میخواهم آیه ی 88 را نمیدانم این جمله را بگویم یا نه «الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّـهِ» مواظب باشیم کسانی که با این شعارهای غلط جلوی امر به معروف و نهی از منکر میشوند میشود سد عن سبیل الله خدا اینها را مساوی با کافران دیده بترسیم از این جمله ی الهی هر کس سد امر به معروف نهی از منکر شود گاهی میگوییم کافران سد عن سبیل الله میکنند گاهی از این طرف میگوییم هر کسی سد عن سبیل الله کند خدا مساوی کافران دیده اینها بترسند از این که «زِدْنَاهُمْ عَذَابًا فَوْقَ الْعَذَابِ» وقتی من میتوانم جلوی منکری را بگیرم و نمیگیرم هر چه به آن منکر دارند مرتکب میشوند من هم در عذاب آنها شریک میشوم میتوانستم بگیرم و پناه میبریم به خدا همین جا میگویم اگر من آن جمله را قبل از قرآن گفتم کسی اگر میخواهد بی حیایی کند در خانه ی خودش منظورم این نبود مجوز گناه بدهیم در خانهها نه فقط خواستم بگویم در حریم خصوصی خودش کسی اجازه ندارد کاری به کارش نداشته باشد هر کاری میخواهد بکند که ان شاء الله برای اینها هم دعا میکنیم با این جمله و تنبهی که برای خودم شد اضافه میکنم به امر به معروف استقامت دعایی بیایید همه دعا کنیم خدایا هر کس در حال انجام منکر است لذت انجام منکر را از او بگیر برایشان دعا کنیم و هر کس معروفی را ترک کرده خدایا لذت انجام معروف را به او بچشان واقعا اگر این طور عمل کنیم استقامت دعایی کنیم پیغمبر با قوم جاهلیت برخورد کرد از دعا خسته نشد اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإنَّهُمْ لا يعْلَمُونَ این دعای همیشگی پیغمبر بود ما دائما دعا کنیم با نفرین و تحقیر نمیشود امر به معروف نهی از منکر کرد حتما باید با مهربانی باشد حتی اگر تنبیه هم میکنم باید با مهربانی باشد.
شریعتی: ان شاء الله. این سوال و اصرار بر دعا کردن در پیامکها فراوانی زیادی دارد سلام و خسته نباشید بعد از 16 سال و علی رغم درمانها و دعاهای زیاد که درمانها اثری نداشت خواست خدا این بود که در سن 42 سالگی خدا فرزندی به ما داد آیا اصرار ما بر این دعا در این سالها اشکالی داشت یا نه خیلیها میپرسند آیا در دعاها میتوانیم اصرار بکنیم یا نه.
حاج آقای ماندگاری: خدایا به همه ی آنهایی که دوست دارند اولاد داشته باشند اولاد صالح و صالحه عنایت بفرما آنهایی که ندارند حداقل یکی دو تا آنهایی که یکی دو تا دارند سه چهار تا دیگر. آنهایی که سه چهار تا دارند پنج شش تا عنایت بفرما نسل مسلمان باید زیاد شود. نکته ای که این بزرگوار سوال کردند و فرمودید فراوانی زیادی دارد دین به ما چند تا سفارش کرده در دعا اتفاقا بحث دیروز حاج آقای حسینی هم به این بحث مرتبط است ما سفارش شدیم به اصل دعا یک یادمان نرود دعا بکنیم ولو چیزهایی که اصلا فکر میکنیم غیر ممکن است مثل ایشان که از لحاظ پزشکی گفتند صاحب اولاد نمیشوید دعا را قطع نکنیم چون خود نفس این دعا ارتباط با خدا است «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي» (غافر/60) خود این دعا عبادت است ارتباط با خدا است و برکاتی دارد یعنی اگر من کبر بورزم از این که با خدا نمیخواهم حرف بزنم «سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» (غافر/60) خود همین من را میبرد جهنم. پس کاسه ی دعا بلند شود حتی آن چیزی که خواستیم غیر ممکن است مثل کسی که پایش قطع است دعا کند خدایا پی من سبز شود. یکی از رفقای جانباز زمان جنگ بودیم رفته بودیم اردو بچهها رفتند بقالی چیزی بخرند پیرزن بقال دید پایش قطع است گفت ننه الهی پایت در بیاید بعد بهش گوفتیم چرا پای مصنوعی نمیگذارید گفت فکر میکنم دعای پیرزن مستجاب شده استخوان پایم دارد نیش میزند نتوانستیم پای مصنوعی بگذاریم. کسی که پایش قطع شده دعا کند من پایم در بیاید اصلا نفس این دعا ولو این که غیر ممکن باشد به خاطر این ارتباط یک چیزی در کاسهاش میگذارند به خودش یا به نسلش یا در برزخ یا به اجدادش یا در قیامت میدهند یا دفع بلا میکنند یا تخفیف عذاب میدهند انواع و اقسام استجابت ها.
شریعتی: جایگزین درست و درمان دارد دعای ما.
حاج آقای ماندگاری: بله اصلا دعا قطع نشود دعا سلاح مومن است هیچ وقت مومن که باور دارد دشمن قسم خورده دارد به نام شیطان بدون سلاح راه نمیرود سفارش شده کنار دعا تلاش هم داشته باشیم تلاش متناسب با این دعا که اینها تلاش پزشکی را کرده اند سوم تکرار دعا را داشته باشیم اصرار دعا هم باز اشکال ندارد به ما گفته اند مداومت بر دعا اصرار بر دعا تکرار دعا هیچ اشکلی ندارد چهارم نا امید از اجابت هم نباشیم ولو در امور غیر ممکن نا امید نباشیم خدا است که دیگر خدایی میکند گاهی وقتها غیر ممکنها را ممکن میکند خداییاش همین است.
شریعتی: داخل پرانتز ما یادآوری کنیم قبلا گفتیم یک وقتی خداوند متعال ممکن است حاجت را ندهد اما حتما اجابت میکند.
حاج آقای ماندگاری: بله انواع اجابت داریم به خودش میدهند در برزخ میدهند یا قیامت میدهند بی جواب نمیماند در روایت داریم حضرت آیت الله بهجت میفرمودند دستی که در خانه ی خدا بلند شود خدایی که گفته « وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ» (ضحی/10) خودش قطعا دست خالی رد نمیکند پس چهارم این که نا امید نباشیم پنجم عمده این جا است که به ما نهی کرده اند طلبکارانه با خدا حرف نزنند مثلا خدایا چرا به من بچه نمیدهی به بقیه دو تا دو تا میدهی این تقبیح شده مگر ما طلبکار خداییم؟ این طور حرف نزنیم این نکته تقبیح شده و ششم واگذار کنیم به خدا خدایا آن چه که تو صلاح میدانی من بارها این دعای حضرت موسی را گفته ام »رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ» (قصص/24) خدایا تو از هر کس بهتر میدانی من به چه کسی فقیرم همان را به من بده چقدر قشنگ است. واگذاری به خدا و طلبکارانه نگاه نکنیم و خدا را محاکمه نکنیم اینها چیزهایی است که برای دعا گفته شده سریع بگویم اصل دعا تکرار و اصرار دعا تلاش متناسب با دعا نا امید نشدن طلب کار نبودن واگذاری نتیجه به خدا برای خدا تعیین تکلیف نکنیم اینها را رعایت بکنیم همان طور که اهل بیت خواستند ما ادعونی کردیم قطعا بندانند استجب لکم قطعی است.