يكشنبه 4 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

93-09-19 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان


كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري


تاريخ پخش: 93/09/19

 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

 

آن چه از من خواستی با کاروان آورده ام * * * یک گلستان گل به رسم ارمغان آورده­ام

از در و دیوار عالم فتنه می‌بارید و من * * * بی پناهان را بدین دار الامان آورده­ام

اندرین ره از جرس هم بانگ یاری برنخواست * * * کاروان را تا بدین جا با فغان آورده­ام

تا نگویی زین سفر با دست خالی آمدم * * * یک جهان درد و غم و سوز نهان آورده­ام

قصه‌ی ویرانه‌ی شام ار نپرسی خوش تر است * * * چون از آن گلزار پیغام خزان آورده­ام

دیده بودم تشنگی از دل قرارت برده بود * * * از برایت دامنی اشک روان آورده­ام

تا به دشت نینوا بهرت عزاداری کنم * * * یک نیستان ناله و آه و فغان آورده­ام

تا دل مهر آفرینت را نرنجانم ز درد * * * گوشه‌ای از درد دل را بر زبان آورده­ام

شریعتی: سلام علی قلب زینب الصبور سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز. حاج آقای ماندگاری سلام علیکم و رحمة الله.

حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله. بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین من هم خدمت شما و همکاران این برنامه و همه‌ی حسینیان عزادار امام حسین علیه السلام عرض سلام و ادب و تسلیت داریم خوش به حال آن هایی که کربلا هستند و آن جا از نزدیک زائر هستند و ان شاء الله زیارت راه دور ما را هم امام حسین قبول بفرماید. بعد از دعای سلامت امام زمان یک نکته‌ای را اشاره می‌کنم. اجازه بدهید از بینندگان هم تقاضا کنیم همه دست به دعا برداریم به عنوان توسل و به عنوان سر سلامتی به ساحت مقدس امام زمان دعای سلامت را بخوانیم اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک صلواتی را هم به ساحت مقدس آقایمان امام زمان تقدیم می‌کنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

من حس می‌کنم امام حسین با این شعر قشنگی هم که شما خواندید از جناب آقای مجاهدی شاعر با صفایی است ایشان خدا حفظ شان کند همه فکر نکنند حضرت زینب سلام الله علیها در اربعین فقط خبرهای دردناک آورده برای امام حسین یک خبر خوش هم آورده و کمتر به این خبر خوش توجه می‌شود خبر خوش این است که خون تو ریخته شد داداش، ولی من توانستم با برادر زاده ام امام سجاد سلام الله علیه این خون ریخته شده با روایات و خطبه هایی که در کوفه و شام و مجلس ابن زیاد و یزید خواندم توانستم شام را فتح کنم به عبارتی هدف قیام تو امر به معروف و نهی از منکر بود. معروف را هر کس بیدار باشد قطعا باید بپسندد و منکر را هم حتما باید نپسندد چون منکر قبیح است زشت است و معروف زیبا است معروف یعنی زیبا آن هایی که معروف یعنی امام حسین را گذاشتند کنار و منکر زشتی مثل یزید را پذیرفته بودند خواب بودند خون تو ریخته شد اما بیدار نشدند ولی من این قدر ناله زدم در کوفه و شام خواب‌ها را بیدار کردم. حتی شاید زبان حال حضرت زینب این باشد داداش یادت است سرزمین شام در دعای دست شان به پدرم علی جسارت می‌کردند در زمان حکومت معاویه من در سرزمین شام فتح که کردم هیچ یک سفارت خانه باز کردم روضه برای تو راه انداختم خبر خوب حضرت زینب این بیت شعر است فکر می‌کنم از حاج آقای معید باشد من انقلاب را تمام کرده ام رقیه را شام سفیر شام کرده ام 1400 سال است سرزمین شاه نشان می‌دهد که شهر ضد علی تبدیل شده به عاشقان علی و امروز کسانی که می‌خواهند با عاشقان امیرالمومنین و با مسلمان‌ها آن جا مبارزه کنند جایگاه ندارند این خبر خوش حضرت زینب است یک درس هم می‌خواهم از آن بگیرم چون هدف قیام امام حسین امر به معروف و نهی از منکر بوده همه مان باور کنیم هر کسی معروف را ترک کرده و هر کس منکر را مقدم کرده احتمالا خوابش برده غفلت شامل حالش شده بیاییم مدل امام حسین و مدل حضرت زینب و حضرت سجاد و حضرت سکینه سلام الله علیهم این قدر بگوییم با گریه بگوییم هم مال خرج کنیم هم جان مان را در طبق اخلاص ببگذاریم این قدر بگوییم تا بیدار شوند یزیدی که این قدر غفلت اش عمیق بود یک تلنگری خورد آن قدر دید که گناه امام حسین قبیح بوده خواست گردن دیگران بیندازد معلوم می‌شود که می‌شود امر به معروف و نهی از منکر را احیا کرد. داداش خبر خوش شام را فتح کردم و من حس می‌کنم حضرت زینب زیر گلوی امام حسین را بوسید اگر امام حسین می‌توانست روز اربعین بلند می‌شد پیشانی حضرت را می‌بوسید این شعر قشنگ است کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.

شریعتی: خیلی ممنون اگر برسیم به چند سوال جواب می‌دهیم. یک آقا پسر 23 ساله پیام فرستاده اند گفته اند سلام من پسری 23 ساله هستم ایشان گفتند به نظر من فقر عین گناه است و سرچشمه‌ی بسیاری از گناهان است در برنامه های مذهبی و برنامه‌ی شما از فقیر بودن تعریف می‌کنند از نظر من تشویق مردم به فقیر بودن تشویق به گناه است شما مردم را از گناه کردن دور نمی‌کنید اگر به این حرف اعتقاد دارید لطفا مردم را از فقر بترسانید و افکار ثروت مندانه و کار آفرین را در کانون خانواده‌ها گسترش دهید در روایات داریم حضرات معصومین بارها گفته اند من می‌ترسم که شما فقیر شوید و از فقر بر امت خودمان می‌ترسیم.

حاج آقا ماندگاری: کاملا ایشان درست تذکر داده اند نباید بحث های ما به گونه‌ای باشد که تشویق به فقیر شدن شود و قطعا آن ابعادی که باید مورد توجه قرار بگیرد اگر همه‌ی صحبت‌ها به همه‌ی ابعاد توجه شود این برداشت‌ها نمی‌شود تذکر ایشان باعث می‌شود ما با دقت بیشتری صحبت بکنیم من در تایید صحبت ایشان و کلام حضرت عالی داریم یک روایت داریم فقر زمینه‌ی کفر می‌تواند ایجاد بکند این که من خودم تلاش نکنم و چیزی را به دست نیاورم فکر کنم خدا به من نداده و من به خدا بدبین شوم سفارش داریم دینی که می‌گوید «لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (نجم/39) دینی که می‌گوید عبادت ده قسمت است نه قسمت در کسب روزی حلال است دینی که می‌گوید کار کردن عبادت است دینی که می‌گوید اگر در حال کار کردن از دنیا بروید برای کسب روزی حلال شهید هستید این دین دعوت به فقر می‌کند؟ قطعا نه دینی که می‌گوید یکی از بالاترین خیرات اشتغال زایی است من به خیلی‌ها می‌گویم آن‌ها که ثروت دارند موقعیتی دارند کاملا مطلب این عزیز درست است دینی که می‌گوید من و شما اگر قرار است پنجاه سال زنده باشیم می‌گوید طوری کار کن که انگار می‌خواهی تا ابد زنده باشی برای بی نهایت برنامه ریزی دنیایت را بکن اما یک نکته جهاد اقتصادی را هم حضرت آقا فرموده بودند حماسه‌ی اقتصادی و جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی همه‌ی تعابیر نورانی که اشاره کردند سه اصل است تلاش برای تولید ثروت و اشتغال حداکثری باشد محمد بن مکندب امام باقر را می‌بیند در سن پیری دارند بیل می‌زنند در زمین محمد بن مکند یک کم اوضاعش خیلی علیه السلام نیست خواست به امام باقر علیه السلام طعنه بزند آقا بس است این قدر حرص دنیا را نزنید بازنشسته بکنید مگر چقدر پول لازم دارید حضرت فرمود من در حال عبادتم تو دعا کن موقع معصیت مرگت فرا نرسد. ما در اسلام بازنشستگی ندارم بازنشستگی سوغات فرهنگ غرب است ما می‌گوییم تا زنده ایم باید کار کنیم حضرت آیت الله هاشم آملی مرجع فقیهی بود آقازاده اش برای خود من فرمودند ایشان حدود صد سال یا بالاتر عمر مبارک بود تا روز آخر کار می‌کردند کارشان تدریس بود در مسجد اعظم حرم حضرت معصومه تا روز آخر ایشان می‌رفتند یک روز به آقا گفتیم شما کهولت سن دارید یک کم کوتاه بیایید بگذارید دیگران بروند آقا فرمودند این منطق دین ما است فرمودند پس برای چه زنده ام؟ تا زنده هستم باید کار کنم این تعبیر قشنگ است از جبهه سوغات آمد اما توجه نشد تا زنده ام رزمنده ام من تا موقعی که زنده ام تکلیف دارم وقتی پیرم تکلیفم محدود تر است اما تا لحظه‌ای که زنده ام رزمنده ام دین می‌گوید فقیر باشد؟ نه دین می‌گوید تلاش برای تولید ثروت و اشتغال حداکثری باشد اما مصرف حداقلی باشد مصرف را با قناعت مصرف کنید. همیشه توصیه شده قناعت به معنی فقر نیست امیرالمومنین که نان جو می‌خوردند یکی از پر درآمد ترین مردم زمان خودشان بودند اما ساده می‌خوردند سه چهار رقم خورش سر سفره نبود خب بقیه را چه کار کنیم؟ کلی پول جمع کرده ایم خیرات در حداکثر باید داشته باشیم. ایشان نکته‌ی قشنگی دارند ایشان می‌گویند خیرات حداکثر که می‌گویید نه خیرات حتما این نیست که من پول بدهم من با پولم به مردمی که نمی‌دانند چطور پول را مصرف کنند آموزش بدهم خیرات است یا اشتغال زایی بکنم فرهنگ بدهم چون الآن فقرای جامعه‌ی ما مشکل اول شان فقر فرهنگی است بعضی هایشان. باید فرهنگ کار را رواج دهیم. یقین دارم در ذهن عزیزان است کمیته‌ی امداد که واقعا نهاد مبارکی است گفتم خیلی خوشحال نباشید که سال به سال بگویید جمعیت کمیته‌ی امداد بیشتر شده این مایه‌ی افتخار نیست مایه‌ی سرشکستگی هم باشد شما باید بگویید اگر این سال این مقدار افراد تحت پوشش بود ما با فرهنگ اشتغال این‌ها را خود کفا کردیم واقعا این طور است آن طور که اطلاع دارم الآن این کار را می‌کنند هر کس که خود کفا می‌شود از تحت پوشش خارج می‌شود این دین با این همه توصیه هایی که می‌گوید تلاش بکنید برای ابدیت تلاش بکنید خودتان کم مصرف کنید خیرات به دیگران بکنید خیرات هم خیرات اشتغال زایی ارزش اش از خیرات اقتصادی بیشتر است جمله‌ی مرحوم محمد تقی جعفری رحمه الله علیه می‌فرمودند یک هزارم پول هایی که برای شکم های گرسنه مصرف می‌شود به روح های گرسنه مصرف می‌شد ما دیگر اصلا شکم گرسنه هم نداشتیم حتی در مراسم عزاداری امام حسین خیلی خوب است این سفره‌ها قطعا نباید تعطیل شود اما کنار این سفره‌ی غذای روح برای مردم پهن بکنید نوار‌ها سی دی‌ها سایت‌ها مجموعه هایی که می‌تواند مردم را با فرهنگ اهل بیت آشنا بکند این رزق معنوی است با این نگاه هایی که دین ما داشته اصلا توصیه به فقر نکرده.

شریعتی: شائبه‌ی این که این نکته پیش آمده چه بوده؟ شاید به خاطر این که بارها در همین برنامه اشاره شده یک وقتی می‌گوییم فقیر آزمون ماست این آزمون را بپذیریم.

حاج آقا ماندگاری: یک وقت فقری است که پیش آمده دین ما توصیه به این که خودتان را فقیر کنید نکرده دین ما توصیه به تلاش می‌کند اما اگر در مصرف فقیرانه مصرف کنید نه خسیسانه، بخیلانه، نه با خساست نه با قناعت.

شریعتی: آن جایی که تلاش مان را کردیم و در عین حال نتوانستیم از فقر بیرون بیاییم.

حاج آقا ماندگاری: این جا اگر مثلا یک کسی همه‌ی تلاشش را می‌کند دو امتحان سخت آمده در زندگی اش همه‌ی دارایی اش را از دست داده این فقر فقر انتخابی نیست فقر اضطراری است پیش آمده این هم امتحان خودت است هم امتحان اطرافیان الآن بارها می‌آیند سراغ بنده بیایید مشکل ما را حل کنید می‌گویم ما چند نفر را می‌توانم؟ اما قاعده را گفتیم وقتی یک نفر در اقوامی مشکل دار شد یا مریضی یا ورشکستگی یا یک خسارتی دیده وظیفه‌ی اطرافیان اعم از اقوام و خویشان و همسایگان و دوستان این است که جمع شوند هر خانواده‌ای که حداقل مدلی که من می‌گویم جمع کند اقوام و دوستان و همسایگان حداقل صد خانواده جمع می‌شوند اگر مشکل این بنده‌ی خدا صد میلیون باشد هر کدام یک میلیون بگذارند وسط یک میلیون برای کسانی که روال زندگی شان عادی است صدمه‌ای نمی‌زند حتی اگر مشکل بنده خدا یک میلیارد است تعداد بیشتری بیایند رقم بیشتری بگذارند می‌خواهم بگویم «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى» (مائده/2) قرآن می‌گوید مشکلات را هم با تعاون می‌توانید حل کنید یعنی همکاری این دین اصلا توصیه به فقر نکرده مثل این که من از شما سوال می‌پرسم دین ما توصیه به مریضی کرده؟ نخیر اما از آن طرف گفته اگر مریض شدید این مریضی کل گناهان شما را پاک می‌کند این معنایش این نیست که ما برویم خودمان را مریض کنیم این یعنی این که اگر مریض شدید تحمل کنید.

شریعتی: یا روایتی که خداوند از روز قیامت عذرخواهی می‌کند ایشان برداشت کردند ما تشویق به فقر می‌کنیم.

حاج آقا ماندگاری: نه اگر کسی فقیر شد مریض شد گرفتار شد صبر بکند زور یقه‌ی خدا را نگیرد ما تا گرفتار می‌شویم زود یقه‌ی خدا را می‌گیریم و شاید ریشه اش در بی تدبیری خود من بوده که فقیر شده ام من می‌توانستم جنس الف را بخرم سود خوبی دارد جنس بد خریدم هیچ مشتری ندارد این بی تدبیری خودم بودم یا ظلم کس دیگری نیست؟ یک کسی به کسی ظلم کرده که فقیر شده این ربطی به خدا ندارد از آن طرف هم گفتیم امتحان خودش و اطرافیانش هم است.‌ای مومنین بینندگان عزیزی که می‌بینید لازم نیست من و آقای شریعتی بگوییم یک نفر گرفتار است در حد سرطان است بیایید کمک کنید شما اطراف خودتان را نگاه کنید در همسایه‌ها اقوام در دوستان آن کسی که گرفتار است چون روایت داریم به نیاز نیازمندان برسید قبل از این که خودشان دست شان را دراز کنند خیلی با عزت. قبل از این که درخواست کنند حتما از این گرفتار‌ها اطراف ما است بگوییم گرفتاری تو چیست که داری خودت را به آب و آتش می‌زنی مثلا یکی گرفتار پنج میلیون تومان است پنج میلیون را پنج بزرگ تر قوم می‌تواند حل کند نیازی به پنجاه نفر نیست یکی پانصد میلیون تومان است پانصد نفر بیایند من حس می‌کنم می‌شود و به خدا ما گفته ایم گره باز کنیم تا خدا هم گره ما را باز بکند گره ما در قیامت کور ترین گره است گره قیامت را امام رضا علیه السلام وعده داده اند گره ما آن جا باز می‌شود. این عزیز مطمئن باشند دین ما نه دعوت به فقر کرده نه دعوت به مریضی و نه دعوت به تنبلی کرده اتفاقا تلاش به حرکت و سعی و سرعت و بعد سبقت «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُون، أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ» (واقعه/11-10) دین ما دعوت به این‌ها می‌کند تا آخرین لحظه‌ی عمر می‌گوید تلاش بکن هر چه تلاش کردی باز هم آن طرف کم می‌آوری این جا وادی عمل و تلاش است آن جا وادی حساب است و پاداش هر چه قدر هم تلاش بکنی کم می‌آوری فقط می‌گوید فقری عارض شد امتحان خودت و اطرافیان است در امتحان مواظب باش خراب نکنی.

شریعتی: یک سوال دیگر راجع به مجالس عروسی پرسیده اند گفته اند الآن در عروسی‌ها هیچ کس رعایت محرم نامحرم را نمی‌کند یک دفعه می‌بینیم کسی از خودش یا نزدیکانش فیلم یا عکس می‌گیرد و ما در کادر فیلم و عکس هستیم وقتی از آن‌ها درخواست می‌کنیم عکس را پاک کنند انگار به آن‌ها توهین کردیم واقعا در مجالس عروسی نمی‌شود با حجاب کامل نشست این روزها اگر ما تقاضای رعایت حریم خصوصی مان که در کشورهای غربی هم حتی محترم است بکنیم به خشک مقدسی محترم می‌شویم دامن اتهام خشک مقدسی در اصلی ترین واجبات پیش رفته می‌خواستم بگویم این خشک مقدسی است؟ واقعا معیار خشک مقدسی چیست؟

حاج آقا ماندگاری: من یک خاطره می‌گویم بزرگواری گفت سوار یک اتوبوس شدم قبل و بعد از انقلاب بودنش را یادم نیست مردم مسلمان هم نشسته بودند آقای راننده نوار موسیقی گذاشت از موسیقی های آن طرف آبی گفتم اگر می‌شود لطف کنید خاموش کنید همین اصطلاح گفته شد این خشکه مقدس بازی‌ها را بگذار کنار یک آقایی به من این جمله را گفت که خانمش کنارش نشسته بود گفتم ببخشید آقا این خانم تان است یا دوست تان است؟ گفت خانم ام است گفتم عقدش هم کردید یا بی عقد نشاندید؟ گفت خطبه‌ی عقد خواندیم مسلمان هستیم، گفتم این خشک مقدس بازی‌ها را بگذار کنار آقا. همان خدایی که گفته اگر می‌خواهی زنت کنارت بنشیند و حلالت باشد باید خطبه‌ی عقد بخوانی همان خدا گفته شنیدن این حرام است چطور این خشک مقدس بازی شد آن نیست این بهانه های شیطان است چون ما را می‌شناخته خودش در قرآن گفته «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ» (نساء/150) آن جاهایی که احساس می‌کنیم به نفع ما نیست انگ خشک مقدس بازی می‌زنیم و الا هر چه حلال خداست و حرام خداست باید رعایت شود بله یک وقت است یک محدوده های احتیاطی است به عنوان مثال ما می‌گوییم حفظ حجاب الآن واجب الهی است بی حجابی یا بدحجابی حرام است حجاب واجب است اما این که خانم‌ها رو بند بزنند این واجب نیست یک حد احتیاطی است یک نفر دوست دارد بزند این را نمی‌گوییم خشک مقدس بازی این را می‌گوییم از تقدس بیش از حد است خوب است اشکالی ندارد یک نفر اگر با این مقدس کاری‌ها کارهایی که او را در وادی مقدسین قرار می‌دهد می‌خواهد مزاحم مجلس ما شود بگوییم تقاضا می‌کنیم این کارهای احتیاطی تان را بگذارید کنار ایرادی ندارد به عنوان مثال یک نفر در مجلس عروسی بگوید می‌خواهم نماز جماعت بخوانم این جا نماز اصلش واجب است این که نماز جماعت در مجلس عروسی واجب است یا نه باید با میل همه باشد تازه می‌خواهد نماز جماعت بخواند همه‌ی تعقیاب را هم بخواند این‌ها دیگر جایز نیست این‌ها را می‌شود گفت یک کم خشک مقدسی است واجب و حرام را همه باید رعایت بکنند هیچ کس حق ندارد انگ مقدس بازی بزند این که تصویر این خانم با آن ویژگی تالار عروسی می‌رود در خانه‌ی مردم و مردم هم فایل هایشان را باز می‌کنند نگاه می‌کنند در کامپیوتر در آلبوم قدیم‌ها آلبوم بود یک گوشه‌ای مادر بزرگ‌ها قایم می‌کردند که دست بچه‌ها و پسرها نرسد عکس نامحرم در آن است تازه آن موقع هم ما می‌گفتیم جایز نیست چون اگر یقین بدانند نامحرم می‌بیند اشکال دارد ولی الآن که دوربین موبایل من احتمال دارد از جیبم بیفتد دست نامحرم بیفتد آقای فلانی این عکس خانواده‌ی فلانی است؟ قطعا حرام است.

شریعتی: حتی یک وقت هایی در شبکه های اجتماعی این دست آن دست می‌شود.

حاج آقا ماندگاری: بله یا دست خواهر برادرش بیفتد عکس همسر من برای برادر من نامحرم است از این بدتر دیدم عکس های عروسی را چاپ می‌کنند به عنوان یادگار به هم دیگر می‌دهند این‌ها قطعا حرام است یک تقدسی است که واجب است باید همه رعایت کنیم رعایت واجب و حرام اما رعایت مستحبات و رعایت مکروهات در مجامع عمومی که همه آمادگی اش را ندارند این را می‌توانیم انگ خشک مقدسی بزنیم.

شریعتی: مثلا در جمعی از جوان‌ها هستند یک کسی می‌خواهد نماز بخواند آن جا هم حتی می‌گویند خشک مقدسی

حاج آقا ماندگاری: نه این دارد واجبش را می‌زند «وَلا یَخافونَ لَومَةَ لائِم» (مائده/54) اما اگر همین جا می‌خواهد نماز بخواند بگوید بعد از نمازم عادت کردم زیارت عاشورا بخوانم می‌خواهم بلند هم بخوانم همه هم باید بنشینید گوش بدهید این یک کم درست نیست من بارها گفته ام نمازی که حضرت امام و حضرت آقا برای ادارات و پادگان‌ها توصیه کرده اند فقط نماز اول وقت خوانده شود اما این که بیشتر از نماز بعد از نماز عشا بگذارید بعد از نماز عصر بگذاریم در مساجد هر برنامه‌ای بخواهیم اجرا بکنیم اشکال ندارد هر کس دوست دارد می‌نشیند ولی این که من بخواهم نماز عصر یا عشا را گروگان بگیرم این مقداری قابل تامل است. بعضی از ائمه جماعات من دیدم سه دقیقه نکاتی می‌گویند که واقعا می‌ارزد می‌گویند یک تذکر اخلاقی می‌گویند که می‌چسبد به مردم کیف می‌کنند می‌گویند می‌ارزید سه دقیقه اسمش را هم می‌گذاریم توفیق اجباری اما یک وقت من خوشم آمده می‌خواهم سخنرانی کنم نیم ساعت می‌خواهم بین دو نماز سخنرانی کنم مردم وضوهایشان مشکل دار می‌شود این یک کم به اصطلاح مقدس بازی می‌خورد اما من بخواهم واجب و حرام را ببرم با این اصطلاح تعطیل کنم قطعا ممنوع است اجازه نداریم در عروسی است در فرودگاه است هر جا که است نماز من دارد قضا می‌شود باید نمازم را بخوانم پرواز هم دارم دویست نفر به من بگویند خشک مقدس بگذار بگویند اما اگر بخواهم مستحبات و مکروهات را در یک محیط عمومی که همه آمادگی اش را ندارند به اجبار بکشانم این خشک مقدس بازی می‌شود من از تمام معلمان پدر مادر‌ها مربیان روحانیت می‌خواهم مستحب مکروهات را عمومی نکنند هر کس میل و اشتها دارد انجام بدهد نوش جانش اما واجبات را بایستید.

شریعتی: با نامحرم می‌خواهد دست می‌دهد ایشان دستش را می‌کشد عقب می‌گوید خشک مقدس .

حاج آقا ماندگاری: بله الآن با نامحرم دست ندادن موسیقی گوش ندادن می‌شود خشک مقدس بازی در مجالس مختلط حجاب داشتن در محیط کار نماز خواندن می‌شود خشک مقدس بازی این‌ها غلط است این‌ها دیانت است پای واجب و حرام ایستادن دیانت است این را اگر نگاه نداریم بخش های دیگر لطمه می‌خورد می‌شویم نومن ببعض و نکفر ببعض معلوم می‌شود تو دین را قبول ندارد اما مستحبات و مکروهات را شخصی کنیم هر کس حس اش را دارد انجام بدهد هیچ اشکالی هم ندارد.

شریعتی: خیلی ممنون صفحه‌ی 291 قرار امروز ماست آیات 87 ام تا 96 ام سوره‌ی مبارکه‌ی اسراء در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود برمی‌گردیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فجرهم

إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ إِنَّ فَضْلَهُ كَانَ عَلَيْكَ كَبِيرًا ﴿٨٧﴾ قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا ﴿٨٨﴾ وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا ﴿٨٩﴾ وَقَالُوا لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنبُوعًا ﴿٩٠﴾ أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا ﴿٩١﴾ أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّـهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا ﴿٩٢﴾ أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَى فِي السَّمَاءِ وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَّقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَرًا رَّسُولًا ﴿٩٣﴾ وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُوا إِذْ جَاءَهُمُ الْهُدَى إِلَّا أَن قَالُوا أَبَعَثَ اللَّـهُ بَشَرًا رَّسُولًا ﴿٩٤﴾ قُل لَّوْ كَانَ فِي الْأَرْضِ مَلَائِكَةٌ يَمْشُونَ مُطْمَئِنِّينَ لَنَزَّلْنَا عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَاءِ مَلَكًا رَّسُولًا ﴿٩٥﴾ قُلْ كَفَى بِاللَّـهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا ﴿٩٦﴾

ترجمه:

[ولی محو نشدن قرآن از یادها و نوشته ها، نیست] مگر رحمتی از سوی پروردگارت، به یقین فضل او بر تو همواره بزرگ است. (۸۷) بگو: قطعاً اگر جنّ و انس گرد آیند که مانند این قرآن را بیاورند، نمی توانند مانندش را بیاورند، و اگر چه پشتیبان یکدیگر باشند. (۸۸) و همانا در این قرآن برای [هدایت] مردم از هر مَثَل و داستانی به صورت های گوناگون بیان کردیم، ولی بیشتر مردم جز انکار وکفران [آن نعمت عظیم را] نخواستند. (۸۹) و گفتند: ما به تو ایمان نمی آوریم، مگر آنکه از این سرزمین [خشک و سوزان مکه] چشمه ای پر آب و جوشان روان سازی!! (۹۰) یا برای تو باغی از درختان خرما و انگور باشد که از لابه لای آنها نهرها روان کنی. (۹۱) یا آسمان را آن گونه که گمان کرده ای [قدرت داری] پاره پاره بر سر ما بیفکنی، یا خدا و فرشتگان را رو به روی ما آوری. (۹۲) یا خانه ای از طلا برای تو باشد، یا در آسمان بالا روی، و بالا رفتنت را باور نمی کنیم تا آنکه نوشته ای بر ما نازل کنی که آن را بخوانیم!! بگو: پروردگارم منزّه است [از اینکه خواسته های سبک مغزان یاوه گو را پاسخ دهد] آیا من جز بشری فرستاده هستم؟ [که مرا برای هدایت شما فرستاده اند، نه برای اینکه درخواست های بی مورد شما را پاسخ دهم.] (۹۳) و چیزی مردم را زمانی که هدایت به سویشان آمد از ایمان آوردن باز نداشت، جز اینکه گفتند: آیا خدا بشری را به پیامبری برانگیخته است؟ (۹۴) بگو: اگر در زمین [به جای بشر] فرشتگانی بودند که با آرامی راه می رفتند، یقیناً فرشته ای را از آسمان برای آنان به پیامبری نازل می کردیم [زیرا هدایتگر هر گروهی باید از جنس خودشان باشد.] (۹۵) بگو: کافی است که خدا میان من و شما [در صدقِ نبوتم] شاهد باشد؛ چون او به بندگانش آگاه و بیناست. (۹۶)

اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: ثواب تلاوت این آیات را هدیه می‌کنیم به روح حضرت سیدالشهدا علیه السلام و همه‌ی اصحاب و یاران و فرزندان و حضرت زینب کبری

حاج آقا ماندگاری: با مدد از وجود نازنین امام رضا علیه السلام آخرین آیه فکر می‌کنم یک دارویی است برای همه‌ی امور زندگی ما «شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ» آقای شریعتی من حس می‌کنم باور به خدا هم در انجام واجبات به ما قوت می‌دهد دیگر مهم نیست برای ما که مردم بپسندد یا نپسندد انگ بزنند یا نزنند در ترک محرمات هم به ما حیا می‌دهد باور داریم خدا دارد ما را نگاه می‌دهد در مصیبت‌ها هم به ما استقامت می‌دهد «إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا» زینب کبری در انجام تکالیفش کم نیاورد در گناه هایی که دشمن داشت زمینه اش را فراهم می‌کرد هیچ اعتنایی نکرد در مصیبت‌ها هم کم نیاورد فقط به دلیل این که می‌دانست خدا دارد نگاه می‌کند ما هم این طور نگاه کنیم انجام واجبات مان قشنگ ترک محرمات مان به زیبایی و استقامت در برابر مشکلات ما زینب گونه انجام خواهد شد.

شریعتی: ان شاء الله. سلام پدر و مادر من از دنیا رفته اند من هیچ وقت پدر و مادرم را دوست نداشته ام حالا هم میلی برایشان ندارم که یا سر مزارشان بروم قرآن بخوانم چون آن‌ها پسر دوست بودند دختر را جز اولاد حساب نمی‌کردند به من و خواهرم توجه نمی‌کردند آن‌ها اجازه ندادند من و خواهرم درس بخوانیم چند سال است آن‌ها از دنیا رفته­اند و من و خواهرم با بدبختی داریم زندگی می‌کنیم، آن‌ها خوشبختی را برای ما نخواستند و با تصمیمات غلط شان به خوشبختی نرسیم چه کار کنم از پدر مادرم بدم نیاید؟

حاج آقا ماندگاری: اگر این دو خواهر بزرگوار بیننده هستند من تقاضا می‌کنم برای این که ما خوب جواب بدهیم دست­شان را به دعا بالا ببرند هر کسی احساس می‌کنند پدر مادرش در حقش جفا کرده و از دنیا رفته اگر می‌خواهند من راه حل ارائه بدهم دعا کنند اللهم اغفرلنا و لوالدینا خدایا ما و پدر مادرمان را مشمول رحمتت بفرما آن‌ها چون دست شان از این عالم کوتاه است دعا کنیم استغفار کنیم صدقه بدهیم خیرات کنیم این‌ها یقین دارند این کاری که پدر مادر کرده بد بوده اعتقاد ما می‌گوید هر کس کار بدی بکند از لحظه‌ای که می‌رود در عالم قبر و برزخ مجازاتش شروع می‌شود پس اگر پدر مادر ایشان و هر پدر مادر دیگری نسبت به فرزندانش کوتاهی کرده در عالم برزخ عذاب می‌کشد حداقل با یک استغفار برای آن‌ها تخفیف قائل شوند خیرات بکنند نکته‌ی بعدی این که ما بارها گفته ایم من و شما مقابل هم نشسته ایم من یک تکلیف دارم شما هم یک تکلیفی دارید من نمی‌توانم تکلیف شما را تعطیل کنم به بهانه‌ی این که شما تکلیفت را انجام نداده‌ای مثلا تکلیف هر دوی مان این است که سبفت در سلام بگیریم شما نگرفتید حالا چون شما نگرفتید بگویم من هم نکنم این طوری خیلی چیزها تعطیل می‌شود با بیان این دو خواهر بزرگوار پدر مادر این‌ها تکلیفشان را راجع به این‌ها انجام نداده اند آیا دلیل داریم که شما تکلیفتان را نسبت به آن‌ها انجام ندهید حالا که پدر مادر شما رفته تکلیف شما طلب آمرزش و خیرات است پس تکلیف تان را انجام بدهید چون اگر تلکیف انجام ندادن بد است بدی را با بدی جواب نمی‌دهند «وَلا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (فصلت/34) آن‌ها بدی کردند ولی شما با نیکویی جواب بدهید یعنی به بهانه‌ی این که پدر مادرم تکلیفش را انجام نداده قبول آن‌ها تکلیفشان را انجام نداده اند ولی شما تکلیفتان را انجام نداده اند حتی اگر می‌گفتند بعضی‌ها در این وضعیت اند پدر مادرشان زنده اند می‌گوید خانه شان نمی‌روم نه تکلیف در برابر پدر مادر سه تکلیف است یک ادب و احترام چه آن‌ها تکلیف انجام بدهند چه ندهند دوم اطاعت در آن چه که خدا می‌پسندد سوم خدمت این‌ها را حتما انجام بدهید اگر از دنیا رفته اند خدمت استغفاری و خیراتی بکنند به پدرمادر هایی که زنده اند بستر عذاب را برای خودتان و بستر خطا را برای فرزندان تان فراهم نکنید این پیام واقعا دردناک است در هدیه دادن‌ها در توجه در سهم گذاشتن‌ها می‌گویند فرق می‌گذارند در عنوان فرزندی حتی در نگاه کردن فرق می‌گذارند ما می‌گوییم کسی زمینه‌ی خطایی را ایجاد بکند تا آخر آن خطا گناه بر او هم نوشته شود هر چه قدر این دو دختر خطا بکنند و علت خطایشان خطای پدر مادر باشد یک نسخه هم خطا برای آن‌ها می‌نویسند پس آمرزش برای آن‌ها تذکر برای تکلیف برای آن‌ها و به بهانه‌ی این که طرف مقابل تکلیفش را تعطیل کرده شما حق تعطیل کردن تکلیف را ندارید یک نفر در خیابان به من بد می‌گوید من هم بخواهم بد بگویم کل دعوای خیابان همین است آن بد گفت شما بگو ببخشید من عذرخواهی می‌کنم برو تمام می‌شود و سوم که به پدر مادر‌ها می‌گوییم بستر فاجعه را ایجاد نکنید این اسمش فاجعه است واقعا. خدا ان شاء الله به همه کمک بکند این اتفاق‌ها نیفتد.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group