93-10-17 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان
كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري
تاريخ پخش: 93/10/17
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
مدینه گرم حضور معطرت آقا * * * پر از شمیم بهشت است معبرت آقا
به لطف حضرت تو شیعه ماندهایم * * * امروز به لطف نور تجلی باورت آقا
هنوز شیعه و قال الامام صادق هست * * * کنار چشمهی جاری کوثرت آقا
چهار هزار حکیم و فقیه و دانشمند * * * رهین مکتب اندیشه گسترت آقا
اشارههای نگاهت زراره میسازد * * * شنیدنیست کرامات محضرت آقا
و دیدهایم به وقت جهاد اندیشه * * * هزار مرتبه ما فتح خیبرت آقا
ببین که شیعهی صبح نگاه تو هستیم * * * در آسمان همیشه منورت آقا
شریعتی: سلام میگویم به همهی شما خانمها و آقایان خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ایام میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و میلاد با سعادت امام جعفر صادق علیه السلام خیلی مبارک باشد. حاج آقای ماندگاری سلام علیکم و رحمة الله.
حاج آقا ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین من هم خدمت شما آقای شریعتی عزیز و همکاران خوب این برنامه و همهی بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام داریم عید میلاد رئیس مکتب مان وجود نازنین رسول الله و رئیس مذهب مان وجود نازنین امام صادق علیهما السلام به محضرشان تبریک میگوییم و به عنوان تبریک به ساحت مقدس آقایمان امام زمان و به عنوان توسل همه دست به دعا برداریم برای سلامت حضرت دعا کنیم. اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک صلواتی را هم به ساحت مقدس آقایمان امام زمان تقدیم میکنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: خیلی خوشحالیم خدمت شما و دوستان خوب هستیم ان شاء الله این ایام برای همه پر خیر و برکت باشد. سوالات خوبی را انتخاب کردیم تا از محضر حاج آقا بپرسیم اما قبل از وارد شدن به فضای سوالات یک مقدمهای را حاج آقا بفرمایند.
حاج آقا ماندگاری: من به رسم برنامه که داشتیم اگر مناسبتی بوده یک هدیهای به عنوان آن مناسبت مطرح میکردیم که عمدهی هدیه هایمان هم تذکر است به خودمان و همهی عزیزانی که دوستشان داریم. من میگویم همهی مردم ما وجود نازنین پیغمبر و امام صادق و بقیهی اهل بیت را دوست دارند شک نداریم فقط یک خواهش ببینیم پیغمبر و آل پیغمبر در حاشیهی زندگی مان هستند یا در داخل. اگر خارج زندگی مان باشند صبح سر دعا میرویم احوالشان را میپرسیم در حرم در محرم صفر در شهادت در ولادت احوالشان را میپرسیم بعد خداحافظ میرویم دنبال کار زندگی مان مثل خیلیهای دیگر در زندگی مان. خواهشا بیاییم همه بررسی کنیم یک قدم اینها را بیاوریم داخل زندگی مان. داخل کاسبی داخل اداره داخل ارتباط داخل ازدواج. یک بشارتی به من دادید که سوالها سوالهای ازدواجی است. خوشحال شدم جوانها بنشینند پای بینندهها هرچند میگویند با حلوا حلوا دهان شیرین نمیشود ولی امیدواریم یک اتفاق خوبی باشد پس تذکر اول عیدی اول همه مان اول خودم بیاییم اهل بیت را یک قدم بیاوریم در زندگی یعنی بگذاریم جلو نگاهمان کنیم مدیر پروژه هایمان الگوی واقعی زندگی باشند دوم از کجا شروع کنیم؟ از ظاهر زندگی مان از ظاهر قیافه مان شروع کنیم پیغمبر برای ظاهر قیافهی ما میفرماید مودب باشید، تمیز باشد، تفاخر نداشته باشید. خیلی ساده دارم میگویم. نظافت را خیلی پیغمبر سفارش کردند اگر میگویند جمعه به جمعه ناخن هایتان را کوتاه کنید برای نظافت خودمان است اگر میگویند موهای سر و صورت تان را مرتب کنید برای نظافت خودمان است اگر میگویند غسل جمعه این قدر مستحب است برای نظافت خودمان است مودب باشیم تمیز و نظیف باشیم و سعی کنیم خوش اخلاق باشیم این سه ویژگی ظاهری پیغمبر است. مودب بودن یک شاخصهی ساده اش سلام کردن است سلام بکنیم به همه تمیز و نظیف بودن همین غسل جمعه و کوتاه کردن موهای سر و صورت و ناخن گرفتن خیلی ساده اینها انجام شدنی است لوازم زیادی هم لازم نداره و بیاییم خوش اخلاق هم باشیم خوش اخلاقی هم به این است که این ایام را شیرین کنیم به کام همه در سالهای گذشته در این برنامه پیشنهاد دادیم با این که هفده ربیع روز جمعه است اما روز شنبه یک جعبه شیرینی بخریم برای بچهها بگوییم ببرید در مدرسه پخش کنید به همه هم بگوییم به مناسبت عید میلاد وجود نازنین پیامبر اکرم و امام صادق علیهم السلام است آنهایی که وام قرض الحسنه بدهکارند برای این که کار قشنگی کرده باشند هدیه به ساحت مقدس پیغمبر بدهی هایشان را بدهند. کوچک ترها بروند بدهیها را بدهند شاید بزرگ ترها بدهند. چون بعضی از بدهکارهای بزرگ به بانکها رقمهای چندین میلیارد است نمیدانم به آنها جریمه نمیخورد حتی سیستم بانکی التماسشان میکند خواهش میکنیم بیایید پس بدهید ولی به پنج میلیون تومانی ده میلیون تومانیها تند تند جریمه میخورد من میگویم این کوچک ترها بدهیها را بدهند آن دانه درشتها هم به مناسبت میلاد بروند بدهی هایشان را بدهند ما که غصهی جریمهی آنها را نمیکنیم جریمه شان نمیکنند لااقل این بندههای خدا جریمه نشوند کارفرماها به کارگرها اگر بدهی دارند بدهی شان را بدهند هر عزیزی احساس میکند بدهی دارد چون بدهی دادن سروری را میآورد سفارش اهل بیت است سفارش امام رضا است که قبل از این که عرق کارگر خشک شود حقش را بدهیم پس پیغمبر و اهل بیت را بیاوریم داخل زندگی از ظاهرمان شروع کنیم دوم از خودمان شروع کنیم باز گفتم ظاهر این که به ظاهر من و شما گیر ندهند از خودمان شروع کنیم من از خودم شما از خودتان یک ذره مودب به آداب وجود نازنین پیغمبر باشیم.
شریعتی: این روزها هم بازار ازدواج داغ داغ است دیروز یک خانمی از مشهد پیام فرستاده بود برای ما و میگفت من بارها میخواستم بگویم که چرا برای ما که سن ازدواج مان بالا رفته دعا نمیکنید دیروز حاج آقای حسینی الحمدلله دعا کردند ایشان خیلی خوشحال شدند.
حاج آقا ماندگاری: ما هم دعا میکنیم خدایا به محمد و آل محمد آنهایی که مسئلهی ازدواجشان به گره خورده حالا یا سنشان رفته بالا یا همسر اولشان را از دست دادند یا از دنیا رفته به دلیلی ازدواج بعدی شان گره خورده پسرها دخترها هر کسی ازدواجش به گره خورده به آبروی پیغمبر و امام صادق گره ازدواجشان را باز بفرما.
شریعتی: بعد سلام و احوال پرسی گفتند من دختر 26 ساله فوق لیسانس و تک دختر خانواده هستم شاید بینندگان مشکل من را به سختی باور کنند اما چه کار کنم که این مشکل در خانوادهی من وجود دارد. هر موقع خواستگاری برای من میآیند چون خانوادهام به صبر اعتقاد دارند چه در مرحلهی اولیه یا تحقیق به محض این که کسی عطسه میکنند میگویند صبر آمد و این ازدواج اصلا به صلاح نیست به خدا دیگر کلافه شدم تا چند سال باید منتظر بمانم دوران جوانیام رو به پایان است درست است که من تا آخر عمر به خاطر این باورهای غلط مجرد بمانم؟
حاج آقا ماندگاری: اول دعا میکنیم خدایا ما را به آن چه که خودت واجب کردهای و به عنوان اعتقاد بیان کردهای معتقد بفرما الهی آمین خدا در بیش از شش هزار آیهی قرآن یک آیه نصف آیه یک صدم یک آیه نداریم که به عطسه اعتقاد داشته باشید یا به خواب. آن هم خوابهای ما که عمده بر اساس تخیلات ما است و خوابهای صادق نیست. یک نفر ازدواجش با عطسه گیر میکند. ازدواج یک امر واجب است ما یک امر واجب را با یک امر موهونی متوقف کردیم عقل کدام عاقل را میگوید؟ همهی بزرگواران میدانند ازدواج برای کسی که بترسد به حرام بیفتد میشود واجب این دختر 26 ساله با این بیانی که میگوید و هزاران دختر و پسر با این سن ازدواج امروز با شرایط امروز جامعه مان برایشان قطعا واجب است بعد ما بیاییم یک امر واجب را به خاطر یک مسئلهی موهوم نه سندی نه مدرکی نه روایتی نه آیهای نه فتوایی فقط به خاطر این که در اذهان مردم بوده که اگر عطسه کردند صبر آمده. من هیچ جوابی ندارم فقط به این عزیزان میگویم مراجعه به عقلتان بکنید محکم دین را تعطیل کردید به خاطر امری که هیچ پایه و اساسی ندارد چه عطسه باشد چه خواب باشد چه بعضی از عرفیات بی اساس و بی پایه باشد. ما یک بار گفتیم آیه 24 تا 28 سورهی قصص قصهی ازدواج یکی از دختران حضرت شعیب علی نبینا و آله و علیه السلام برای حضرت موسی علیه السلام است حضرت شعیب یک انسان فهمیده یک نبی الهی به حضرت موسی فرمودند میخواهم یکی از دخترانم را به عقد تو دربیاورم قطعا یا این دو دختر دو قلو هستند یا یکی بزرگ تر یکی کوچک تر است نگفتند بزرگ تر را برداری یا آن کسی که درسش را تمام شده برداری یکی را خودت بیا انتخاب کن این دختر خانم در این شرایط گاهی وقتها میگوییم چون خواهر بزرگ تر دارد ایشان که گفت تک دختر خانه ام ما موارد بسیار داریم دختر 30 ساله پشت سرش 27 ساله پشت سرش 24 ساله پشت سرش 22 ساله پشت سرش 20 ساله الآن برای 20 ساله میآید میوه ایست روی درخت رسیده برایش خواستگار میآید این را نگاه داریم بگوییم چهار نفر جلوی تو هستند خوب است این دختر در ذهنش خدایا اینها را یک جوری از سر راه من بردار خدای نکرده؟
شریعتی: واقعا در مورد نکتهی قبلی که فرمودید ما امر شدیم به یک کار خیری که خیلی محکم است روایت داریم در مورد کار خیر سبقت بگیریم خواب میبینیم و کار خیر را تعطیل میکنیم.
حاج آقا ماندگاری: بگذارید مثالی بزنم آقا عاقلانه است من میخواهم نماز بخوانم عطسه میکنم عطسه کردم نماز نخوانم مادر این دختر خانم میخواهند بروند حج خواب میبینند امسال نباید بروند حج این عاقلانه است که حج را تعطیل بکنند؟
شریعتی: نهایت صدقهای بدهند کار خیر تعطیل نشود
حاج آقا ماندگاری: خیلی میخواهند پایبند باشند به ما گفته اند صَدَقَهِ عَلی کُلِّ حالٍ حُسن است یک صدقه بدهیم چهارقل آیت الکرسی بخوانیم دعا بکنیم توکل جدی توسل جدی به اهل بیت داشته باشیم باور کنیم نباید این واجب را تعطیل کنیم هم چنان که عاقلانه نیست نماز را با عطسه با خواب تعطیل کنیم روزه حج را تعطیل کنیم خمس و زکات میخواهند بدهند با عطسه تعطیل میکنند؟ ازدواج را هم باور کنیم به عنوان یک امر واجب نگاه کنیم تعطیل نکنیم خیلی میخواهیم دلمان محکم شود صدقهای دعایی توسل توکلی داشته باشیم وظیفه مان را انجام دهیم که محکمات دین امروز زمین نماند. با این نمونهای که این بزرگواران اشاره کردند شاید بدون اغراق بگویم صدها نفر پشت دژ ازدواج مانده اند فقط به خاطر همین موهوماتی که در زندگی بعضیها است.
شریعتی: نوشتند سلام ایشان جوان 26 ساله هستند تازه ازدواج کردند خیلی دستم خالی است و کار درستی ندارم طبقهی پایین خانهی ما پارکینگ است به پدر مادرم میگویم اجازه بدهید طبقه پایین را سوئیت بسازم دست زنم را بگیرم بیاورم آن جا زندگی بکنم اما میگویند نه ما به آن دو داداشت ندادیم به تو هم نمیدهیم واقعا خدا راضی است ازدواج من و مراسم عروسی من عقب بیفتد فقط به این دلیل که والدینم مشابه این کمک را به برادرانم نکرده اند؟
حاج آقا ماندگاری: من میخواهم نمونهی خنده دار را بگویم. فاصلهی ازدواج دو فرزند همین خانواده بیست سال است بیست سال پیش بچه شان را عروس کرده اند یک جهیزیهای داده اند به فرهنگ همان روز مثلا یخچال دوازه فوت دادند یک گاز ساده امروز که از آنها بخواهند بروند پیدا کنند که گیر نمیآید پس بگویند به خواهر تو یخچال دو قلو ندادیم و حالا هم که از آنها پیدا نمیشود به تو نمیدهیم. این خنده دار است آن دو فرزندان دیگرتان اگر احتیاج داشتند و وضع شما مناسب بوده ندادید خطا کردید استغفار کنید شاید استغفارش این است که الآن به این فرزندتان درست کمک کنید و بیشتر برسید. و اگر آنها را به تناسب زمان خودشان کمک کردید آن چه که میگویند برای فرزندانتان فرق نگذارید در وصیت است و الا مثلا من الآن فرزندانم در قید حیات هستند یک فرزندم الآن ضروری اش ماشین است من کمکش کنم یک فرزندم ضروری اش ماشین نیست ضروری اش یک مغازه است بگویم نخیر چون برای داداشت مغازه نگرفتم برای تو هم ماشین نمیگیرم. مثل این است که یک بچه مان خورشت قورمه سبزی دوست دارد یکی دیگر خورشت قیمه. به آن کسی که خورشت قیمه دوست دارد میگوییم به تو خورشت قیمه نمیدهیم چون به آن برادرت خورشت قیمه ندادیم به تو هم نمیدهیم. این که خنده دار است. همان موهومات است یک چیزهای غلطی را برای خودمان درست میکنیم سنتهای غلط را در حالی که از این سنتها هیچ سابقهای نه در سنن پیغمبر نه در سنن اهل بیت نه در سنن بزرگان ما نیست. اینها واقعا دست و پای ما را بسته اند. وقتی میگوییم بالای یک میلیون دختر ما از سن ازدواج گذشته اند و نا امید هستند پسرها در همین حدود و یا تعداد زیادی که بارها من نمیخواهم آمار بگویم در سن پایین بدون شوهر شده اند یا طلاق گرفته اند یا شوهرشان از دنیا رفته این سه چهار میلیون به خاطر این سنتها الآن مانده اند. این سه چهار میلیون را ما چه کار بکنیم؟ نعوذ بالله برویم بریزیم در دریا غلط است عقل اجازه نمیدهد چه برسد اسلام. نعوذ بالله بگوییم شما همه تان بنشینید در قرنطینه و در خانه و بیرون نیایید که نیازتان تحریک نشود این هم غلط است و خلاف عقل. این را هم عقل و دین اجازه نمیدهد یا باید به فرهنگ غربیها رجوع کنیم ولنگاری را بگذاریم ابتذال هر کسی به هر طریقی آزادانه هر کاری دلش میخواهد بکند که باز هیچ عقل سلیمی اجازه نمیدهد دین هم اجازه نمیدهد. پس بیاییم به سنت پیغمبر یکی از سنتهای پیغمبر ازدواج است ازدواج سه نوع است یکی ازدواج دائم یکی ازدواج موقت یکی ازدواج مجدد اینها هر کدام شرایط استطاعتی دارد نه در فرهنگ ما ازدواج موقت نبوده اجازه نمیدهیم در خانوادهی ما ازدواج مجدد نبوده اجازه نمیدهیم. یک بزرگواری سوال کرده بودند تعبیر من این است که بد سوال کرده بودند گفته بودند ما اعتقاد نداریم گفتم نگویید اعتقاد نداریم بگویید ما طاقتش را نداریم هم چنان که استطاعت حج ندارید استطاعت این حکم خدا را هم ندارید ولی این سنت پیغمبر است با موهومات با این که ما در خانواده مان نداریم برای داداش بزرگت این کار را نکردیم یک بزرگ تر وجود دارد عطسه کردیم خواب دیدیم این سنت را داریم تعطیل میکنیم جایگزینش دارد ابتذال غرب میشود چون نیاز را که ما از بین نبردیم.
شریعتی: ما برای هموار کردن مسیر ازدواج جوانها ما خودمان چه گامی برداشتهایم؟
حاج آقا ماندگاری: من گفتهام ما پنجاه درصد مرد پنجاه درصد نامردیم. مردم خندیدند گفتند این چه حرفیه. گفتند پنجاه درصد مردیم هر مردی به دلیلی همسرش را از دست میدهد آستین برایش بالا میزنیم، بیهمسر است هنوز چهلم خانمش نشده همسر دیگرش را پیدا میکنند، خدا خیرشان بدهد این علامت مردانگی است چون واقعا مرد بدون زن نمیتواند زندگی بکند ولو پیرمرد باشد زن هم نشین و هم صحبت لازم دارد. پنجاه درصد مردانگی است. خانمها به هر دلیلی همسرشان را از دست داده اند یا فوت کرده یا طلاق گرفته اینها آدم نیستند؟ چرا میگوییم باید بنشینی خانه حق نداری ازدواج کنی حتی از نگاه پدر شوهرش یا شوهرش فوت کرده یا طلاق گرفته از آنها میترسد از نگاه خانوادهی خودش میترسد ولی نیاز را که نمیتواند در خودش سرکوب کند خدای نکرده بعضی هایشان به گناه میافتند این خیلی خطرناک است چرا؟ چون با یک سری سنتهای غلط جلوی سنت وجود نازنین رسول الله را گرفتیم ما داریم میگوییم هم چنان که ناخن گرفتن سنت پیغمبر است هم چنان که اصلاح کردن سنت پیغمبر است سلام کردن تمیز بودن سنت پیغمبر است ازدواج هم به هر سه نوعش سنت پیغمبر است هر کدامش هم آدابی دارد برای هوس بازی هم نیست برای تنوع بازی هم نیست به خدا برای ظلم به ساحت مقدس زنها هم نیست برای حفظ بانوان و حفظ زنان جامعه و حفظ کیان خانواده است بعضیها بد تعریف میکنند میگویند انواع ازدواجها کیان خانواده را متزلزل میکند ما میگوییم خود اهل بیت داشتند کیان خانواده شان هم متزلزل نشد. میگویند مردها نمیتوانند مثل اهل بیت ازدواجهای این طوری داشته باشند میگوییم مگر ما میتوانیم مثل اهل بیت نمازهای آن طوری بخوانیم؟ پس نخوانیم؟ نه ما به اندازهی وسع خودمان «لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا» (بقره/286) حتی برای مشاوره گاهی وقتها میآیند میگوییم در این مسیر دیانت تان را حفظ کنید ظلم هم نکنید بی دینی نکنید ظلم هم نکنید همهی تلاشتان را بکنید توکل به خدا و توسل به اهل بیت هم داشته باشید هم چنان که در همهی امورمان کمک مان میکنند در ازدواج هم کمک مان میکنند.
شریعتی: خیلی خوب یک وقتی هم اگر وقت شد در مورد این نکتهای که گفتید صحبت میکنیم. هفتهی گذشته یک بحثی را در مورد ارتباط مردم با روحانیت صحبت کردید بازتابهای مختلف و متنوعی داشت. سه پیام میخوانم. گفتند سلام روحانی ما قبل از نماز گاهی به قهوه خانهی محل ما میآمد یک چایی میخورد با مردم حرف میزد آخرش هم چند نفر را با قهوه خانه با خودش میبرد مسجد اما یک عده از مسجدیها به این کار امام جماعت اعتراض کردند و گفتند خوب نیست روحانی جایی برود که بعضی مردم پشت سرش حرف بزنند ایشان هم دیگر بعد از این ماجرا به سراغ قهوه خانهی محل ما نیامد به نظر شما حرف مردم پشت سر آدم وقتی خود فرد میداند که کارش درست است ارزشمند است و باید به آن توجه کرد. این یک پیام. پیام دوم این است که گفتند سلام من یک پسر 17 ساله ام از اصفهان به حاج آقا ماندگاری بگویید اگر ما روحانی دعوت کنیم به مجلس شادی و عروسی مان که شما اشاره کردید ما را دعوت نمیکنند اولا نمیآیند بعد اگر بخواهند بیایند میگویند بشینید تا برای شما روضه بخوانم این فقط تفکر من نیست تفکر بعضی از بچههای محل است که من با آنها صحبت کردم. این هم پیام آخر. گفتند سلام خسته نباشید من اذان صبح در حرم امام رضا علیه السلام شما را دیدم و سلام کردم اما شما این قدر با عجله جواب دادید که من فرصت احوال پرسی نداشتم در ضمن با شال دور صورتتان را پوشانده بودید اما من از چشمانتان شما را شناختم شما چطور میگویید مردم با روحانیت ارتباط داشته باشند؟
حاج آقا ماندگاری: ما ممنونیم از این که این قدر با دقت ما را زیر نظر دارند. ما گفتیم روحانی نگفتیم تلویزیونی که. ما حالا چند نفری که در رسانه هستیم این گرفتاری را داریم.
شریعتی: دارید توجیه میکنید؟
حاج آقا ماندگاری: به خدا توجیه نیست من از آخریش میگویم ما مدیون لطف مردمیم گاهی وقتها خود مردم عزیز را من دو سه عبارت میگویم. میگویند ما چون پای صحبتهای شما در تلویزیون نشستیم شما هم باید پای درد دل ما بنشینید به نظر شما مقدور است؟ مثلا خانم بزرگواری آقای بزرگواری میگوید چون من صحبتهای شما را شنیدم شما هم باید کاملا وقت بگذارید حرفهای من را بشنوید گفتم بزرگوار چند میلیون نفر صحبتهای ما چند نفر را میشنوند ما که حرف خودمان را نمیزنیم ما حرف دین را میزنیم روحانی محل تان هم مثل بنده و قطعا بهتر از بنده است میتواند حرف دین را بزند میگویند نه خود شما. این توقعات باعث میشود یا اینهایی که در رسانه هستند در محافل عمومی حاضر نشوند زود از یک گوشه در بروند چون نمیتوانند همه را جواب بدهند مثلا جمعیت چند هزار نفرهی حرم امام رضا. آقایان مثلا گفتند چون ما پای منبر شما نشستیم اجازه بدهید با شما روبوسی بکنیم گفتم ورزشگاه صد هزار نفری آزادی همه تان؟ نمیشود. بله من میگویم من در حد خودم به عنوان یک نفر من را فارغ از تلویزیون ببینید من در حد خودم در محلهی خودمان بروید بپرسید سعی کردم این حرفهایی که گفتم حداقل ادایش را در بیاورید اما گاهی وقتها باور کنید مقدور ما نیست.
شریعتی: یعنی نوع رفتار مردم با شخص آقای ماندگاری که یک چهرهی تلویزیونی و روحانی هم است باعث میشود این اقدام را بکنید؟
حاج آقا ماندگاری: طبیعی است ایشان گفته شال گردن. هوا سرد است من عبا را هم روی سرم میکشم بعضیها میگویند این حاج خانم پیرزن چرا این طوری میکند. اما حاج آقا که فرمودند روحانی بیاید در مجلس شادی روضه بخواند من شوخی میکنم احتمال میدهند روحانی عقل هم دارد؟ کسی که عقل داشته باشد در مجلس شادی روضه که نمیخواند حتی یک نفر گفت میخواهم در مجلس عروسی مان دعای توسل بخوانم گفتم قربانت شوم دعای توسل را در شب چهارشنبه در مسجد بخوان اشکالی ندارد شرعا ولی در مجلس عروسی تان مولودی بخوانید علمایی هم که اجازه میدهند کف بزنید مقلدشان هستید کف بزنید شادی بکنید هم خوانی تواشیح شعر تقلید صدا در بیاورند لطیفه بدهند خاطرات شاد بگویند قدیمها سیاه بازی میکردند نمیگویم الآن انجام بدهند ما یک بار گفتیم سیاه بازی گفتند خانمها چه کار کنند خانمها که نمیتوانند. خانمها خدا حفظشان بکند همین که احوال مردها میپرسند تحویلشان میگیرند خدا خیرشان بگیرد. این طور نیست که یک روحانی برود در مجلس عروسی بخواهد روضه بخواند به خدا این طور نیست. اما مورد اول که فرموده بودند ما میگوییم دین به ما گفته بخشی اش همان حرفی که شما زدید دین ما میگوید اگر کار شما درست است به حرف مردم کاری نداشته باش بیان امیرالمومنین در دست شما در است همه میگویند گردو است باور نکن چون خودت میدانی در است یا این بیان که مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ تو اگر کارت بین خود و خدای خودت درست است خدا رابطه ات را با مردم درست میکند اما یک دستور دیگر هم دین دارد که اِجتَنَبُوا مِن مَواضِعِ التُّهَم از مواضع تهمت دوری کنید اگر قهوه خانه در جامعهی ما و فرهنگ ما تبدیل شده به یک مکان نامناسب. یک وقت قهوه خانه فقط جای قهوه خانه بوده مردم چای میخورند گاهی وقتها صبحانهای نوش جان میکنند یک محل تجمع و رستوران کوچک است. اما الآن تا اسم قهوه خانه میآید یک پاتوق قلیان و احتمالا سیگار و احتمالا چیزهای دیگر هم در آن پیدا شود احتمالا چیزی که خیلی رونق ندارد همان چایی اش است من روحانی همین که وارد این محیط شوم زیر سوال میروم این اجتنبوا مواضع التهم من نمیخواهم حکم کنم اگر روحانی بزرگوار میبینی این جا شامل اجتنبوا مواضع التهم میشود داخل قهوه خانه نرو اما با آدمهای داخل قهوه خانه بیرون قهوه خانه ارتباط برقرار کن احوال بپرس و بیاور مسجد ولی اگر مصداق پرهیز از مواضع تهمت نیست اشکالی ندارد شما بروید به حرف مردم هم کاری نداشته باشید این تشخیصش با خودش است ولی فکر میکنم مصداق پرهیز از مواضع تهمت باشد.
شریعتی: خیلی ممنون. مشرف میشویم به محضر قرآن کریم به برکت این ایام که بازار عقد و عروسی داغ داغ است همهی جوانها خوشبخت شوند و بهترینها نصیب شان شود به برکت میلاد با سعادت رحمة للعالمین پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و میلاد با سعادت امام جعفر صادق. صفحهی 319 قرار امروز ماست آیات 99 تا 113 سورهی مبارکهی طه در سمت خدای امروز تلاوت میشود. ثواب تلاوت را هدیه میکنیم به روح بلند و آسمانی پیامبر اعظم و امام جعفر صادق. برمی گردیم با این امید که تمام لحظات زندگی مان منور به نور پیامبر باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
كَذَلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاءِ مَا قَدْ سَبَقَ وَقَدْ آتَيْنَاكَ مِن لَّدُنَّا ذِكْرًا ﴿٩٩﴾ مَّنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ يَحْمِلُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وِزْرًا ﴿١٠٠﴾ خَالِدِينَ فِيهِ وَسَاءَ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حِمْلًا ﴿١٠١﴾ يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ زُرْقًا ﴿١٠٢﴾ يَتَخَافَتُونَ بَيْنَهُمْ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا عَشْرًا ﴿١٠٣﴾ نَّحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ إِذْ يَقُولُ أَمْثَلُهُمْ طَرِيقَةً إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا يَوْمًا ﴿١٠٤﴾ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا ﴿١٠٥﴾ فَيَذَرُهَا قَاعًا صَفْصَفًا ﴿١٠٦﴾ لَّا تَرَى فِيهَا عِوَجًا وَلَا أَمْتًا ﴿١٠٧﴾ يَوْمَئِذٍ يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لَا عِوَجَ لَهُ وَخَشَعَتِ الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا ﴿١٠٨﴾ يَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا ﴿١٠٩﴾ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا ﴿١١٠﴾ وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ وَقَدْ خَابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْمًا ﴿١١١﴾ وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَا يَخَافُ ظُلْمًا وَلَا هَضْمًا ﴿١١٢﴾ وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا وَصَرَّفْنَا فِيهِ مِنَ الْوَعِيدِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ أَوْ يُحْدِثُ لَهُمْ ذِكْرًا ﴿١١٣﴾
ترجمه:
این گونه بخشی از اخبار گذشته را برای تو بیان می کنیم و بی تردید ذکری [چون قرآن] از نزد خود به تو عطا کردیم. (۹۹) کسانی که از آن روی برگردانند، مسلماً روز قیامت وزر و وبال سنگینی بر دوش خواهند کشید. (۱۰۰) در آن [وزر و وبال،] جاودانه اند و چه بد باری روز قیامت برای آنان خواهد بود. (۱۰۱) [آن] روزی که در صور دمیده می شود و گنهکاران را در آن روز، کبودچشم و نابینا محشور می کنیم. (۱۰۲) در میان خودشان پنهانی و بسیار آهسته می گویند: که [در برزخ] جز ده روز درنگ نکرده اید. (۱۰۳) ما به آنچه می گویند داناتریم، آن گاه که مُنصف ترینشان می گوید: جز یک روز درنگ نکرده اید، (۱۰۴) و از تو درباره کوه ها می پرسند، بگو: پروردگارم آنان را ریشه کن می کند و از هم می پاشد. (۱۰۵) پس آنها را به صورت دشتی هموار و صاف وامی گذارد، (۱۰۶) که در آن هیچ کژی و پستی و بلندی نمی بینی. (۱۰۷) در آن روز همه انسان ها دعوت کننده را که هیچ انحرافی ندارد [برای ورود به محشر] پیروی می کنند و صداها در برابر [خدای] رحمان فرو می نشیند و جز صدایی آهسته [چیزی] نمی شنوی. (۱۰۸) در آن روز شفاعت کسی سودی ندهد مگر آنکه [خدای] رحمان به او اذن دهد و گفتارش را [در مورد شفاعت از دیگران] بپسندد. (۱۰۹) [خدا] آنچه را [از احوال و اعمال بندگان] پیش روی آنهاست و آنچه را [از ثواب و کیفر] در آینده دارند، می داند و آنان از جهت دانش به او احاطه ندارند، (۱۱۰) و همه چهره ها در برابر [خدای] زنده قائم به ذات خاضع و فروتن می شوند، و کسی که بار ظلم و ستمی با خود برداشت، مسلماً محروم و ناامید شود، (۱۱۱) و هر که کارهای شایسته انجام دهد، در حالی که مؤمن باشد، نه از ستمی [درباره حقّش] بیم و هراس خواهد داشت و نه از کاستی و نقصانی [در اجر و مزدش.] (۱۱۲) و این گونه آن را قرآنی به زبان عربی [فصیح و گویا] نازل کردیم، و در آن هشدارها و تهدیدهای گوناگون آوردیم، امید است [از عقاید و آرای بی پایه و گناه و طغیان] بپرهیزند، یا برای آنان بیداری و هشیاری پدید آورد. (۱۱۳)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: دعای ویژه میکنیم برای خیلی از دانشجوها طلبهها دانش آموزان که مشغول امتحانات شان هستند موفق باشند ان شاء الله.
حاج آقا ماندگاری: با استعانت از وجود نازنین رسول الله امام صادق و امام رضا آیهی 112 سورهی طه نوید قشنگی است برای توصیههایی که اشاره کردیم «وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَا يَخَافُ ظُلْمًا وَلَا هَضْمًا» ما در معاملات و ارتباطات دنیاییمان هر جا میرویم معامله انجام بدهیم میترسیم سرمان کلاه رود میترسیم به آن چیزی که میخواهیم به معاملهی قشنگ نرسیم به تجارت قشنگ نرسیم این جا قرآن چقدر قشنگ میگوید اگر عمل صالح انجام دادید و با اعتقاد انجام دادید یعنی حتی ناخن گرفتن را با اعتقاد انجام دادید سلام کردن نظافت مهربانی به خانواده را شیرینی دادن این ایام را با اعتقاد انجام دادید ادای دین را با اعتقاد انجام دادید مهربانی کردن به زیر دستان را با اعتقاد انجام دادید اگر تمام کارهایی که به عنوان عمل صالح است با اعتقاد انجام دادید شک نکنید که در این معامله و تجارت برنده هستید و خدا هیچ از ثواب شما به خاطر کمیت کم نمیکند چون گاهی وقتها فکر میکنیم اگر در این معامله ثمن کم آوردیم مثمن کوچکی گیرمان میآید نه ایمان اگر بالا باشد مقدار و کمیت کم باشد یعنی اگر کسی روز شنبه شیرینی ببرد یک کیلو شیرینی معمولی برد یک نفر یک کیک چند طبقه برد آن کسی که یک کیلویی برده نگوید ثواب من به آن کیک نمیرسد نه اگر نیت درست باشد اصلا از نقص ثواب هیچ نترسید قطعا خدا به نیت شما پاداش میدهد. آنهایی که پنج میلیون بدهکارند قسط هایش را بدهند خاطر جمع باشند خدا ثواب خوبی میدهد تا آنهایی که 50 میلیارد بدهکارند بدهی هایشان را بدهند تا یک مقدار وضع بیت المال بهتر شود بتوانند به کارهای دیگر رسیدگی بکنند ان شاء الله.
شریعتی: خیلیها گفتند از اعمال ماه ربیع مخصوصا هفده ربیع بگویید.
حاج آقا ماندگاری: علاوه بر این که به کتاب مفاتیح الجنان مرحوم آشیخ عباس میخواهند مراجعه بکنند کتاب المراقبات که ترجمه هم شده از مرحوم ملکی تبریزی است استاد حضرت امام و از بزرگان اهل معرفت و اهل دل ایشان هم ایام روزها ایام و ساعات را بیان کردند خیلی هم ساده است مردم گاهی وقتها میگویند چه کار کنیم خوب شویم این کتابها خیلی ساده با ادبیات آسان هم بیان کردند از اعمال روز 17 ربیع فرمودند روزه بگیرند آنهایی که توان روزه گرفتن دارند زیارت وجود نازنین حضرت رسول و امام صادق را به جا بیاورند دو رکعت نماز مثل نماز صبح در هر رکعت حمد را میخوانند و ده بار سورهی قدر و ده بار سورهی توحید را بخوانند فکر نمیکنم ده دقیقه بیشتر طول بکشد اما به این کمیت نگاه نکنند این تجارت پر سود است. حتما آنهایی که این نماز را خواندند برای ایام امتحانات برای ازدواج جوانها برای نزول باران رحمت الهی دعا بکنند برای همهی شفای مریضها و گرفتارها دعا بکنند. بارها به ما میگویند برای بی بچهها دعا بکنند خداوند جین جین بچه عنایت بکند که فرصت سر خواراندن هم پیدا نکنند.
شریعتی: ان شاء الله. این سوال را بشنویم گفتند سلام در مورد رسم و رسومات غلط و اشتباه صحبت کردیم یک نمونه در قالب این پیام گفتند در مورد رسم و رسومات غلط و خانمان سوز صحبت کنید پدر من با هزار قرض و وام سی میلیون برای خواهرم جهاز خرید به جرئت قسم میخورم پانزده میلیون اش برای انجام رسومات غلط و حرف مردم و مراسم جهاز برون و جهاز بینون خرج شد. و الآن آن وسائل اصلا به دردش نمیخورد حالا میگوید من سه سال است عروسی ام به خاطر قرض قسطهای جهاز خواهرم عقب افتاده بعد از عروسیاش همه ده سال پیر شدیم تو را به خدا هم ما و هم بقیهی مردم را نصیحت بکنید.
حاج آقا ماندگاری: وقتی در این طور مشکلات گیر میکنیم یقهی خدا را میگیریم خدا چرا ما بدبخت بیچارهها را اذیت میکنی خب خدا که اذیت تان نکرده خودتان دارید اعتراف میکنید انجام دادید کجای قرآن فرموده این طور خرج بکنید اصلا جهیزیه دادن در اسلام خیلی سفارش این طوری نشده من بارها گفته ام خدا خرج ازدواج را میدهد خرج ازدواج این نیست که این مراسمهایی که درست کردیم هفت هشت ده مراسم به قول حضرت آیت الله عظمی مظاهری میفرمودند خدا خرج ازدواج را میدهد نه خرج و برج را. خرج ازدواج دو حلقه است دو انگشتر حالا طلا هم نبود عقیق نقره هم بود کفایت میکند یک ولیمهی مختصر این خرج ازدواج است خانوادهی پسر است. خانوادهی دختر میتوانند چهار تکه کمک کنند اینها بروند سر زندگی شان یک اتاق اینها دارند اضافی دارند یا یک اتاق آنها دارند بدهند بقیه را خود آقا داماد همت میکند چه لذتی دارد به خدا. لذت دارد من خودم زحمت بکشم لوازم زندگی ام را تهیه بکنم اگر دارند بدهند هیچ اشکالی ندارد پدر به دخترش کمک بکند پدر حتی به دامادش به پسرش به عروسش کمک بکند خیلی ثواب دارد وقتی ندارند خدا را خوش میآید خودشان را بیندازند در قرض آن هم برای مراسمی که هیچ مبنای دینی ندارد نمایشگاهی که از جهیزیه درست میکنند دو فرهنگ غلط دو آثار غلط دارد آنهایی که دارند روی دست ما بزنند رو کم کنی است آنهایی هم که ندارند جگرشان کباب شود بروند بسوزند. متاسفانه ما داریم این فرهنگ غلط را باب میکنیم. حالا این دختر باید سه سال زندگی اش عقب بیفتد گاهی وقتها حتی به طلاق کشیده میشود داماد میگوید اگر نمیخواهند تو را به من بدهند چرا دارند اذیتم میکنند.
شریعتی: این چه عروس است که تعبیرشان خیلی عجیب است بعد از عروسی اش همهی ما ده سال پیر شدیم
حاج آقا ماندگاری: وقتی پدر کارگر است سی میلیون قرض گرفته بخواهد سی میلیون تومان قرض بدهد فرض کنیم این پدر ماهی هفتصد هشتصد هزار تومان یک میلیون تومان درآمد دارد یک تومان که خرج خانه است از کجا بتواند قسطها را بدهد احتمالا این قسطها رویش میآید جریمههای تاخیر و این ها.
شریعتی: عروسی که به واسطهی نشاطی که ده سال خانوادهها را جوان بکند این طور پیر میکند.
حاج آقا ماندگاری: یک بار من نصف شب بود از فرودگاه درآمدم جوانی گفت حاج آقا با ما بیایید یک و نیم دو بود ما همیشه میپرسیم جوان ازدواج کردی یا نه گفت بله من تازه دامادم گفتم تازه دامادی این وقت شب در خیابان چه کار میکنی باید کنار تازه عروس باشی گفت دست روی دلم نذار هم تازه عروس صبح تا شب کار میکنند هم تازه داماد برای چه؟ شب هم مثل دو جنازه میافتیم کنار هم. گفتم اولا پیوند دو جنازه مبارک باشد ما که نمیشناختیم خودشان جنازه معرفی کردند گفتم چرا؟ گفت ما چهارسال با هم دیگر کار کنیم قسط تالار عروسی تمام میشود گفتم چه کسی گفته چنین کاری بکنید این همان «فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ»ای است که قرآن میگوید من احساس میکنم بیاییم برگردیم به سنت ناب نبوی و جعفری بیاییم برگردیم هر چی از عرف خودمان عرف غلط خارج قاطی کردیم اینها را بیاییم تطهیر کنیم ازدواج را از این سنتهای غلط و خرافات غلط و موهومات شیوه مان را اصلاح کنیم ببینیم آیا ازدواجی که پیغمبر فرموده دین را کامل میکند چیست اینها که دینشان را دارند از دست میدهند دین را کامل میکند آرامش میآورد نشاط میآورد واقعا پیغمبر درست گفتند صدق رسول الله و من احساس میکنم این وجود نازنین پیغمبری که رحمة للعالمین است هم مایه هدایت ماست هم مایهی امنیت ماست هم مایهی وحدت جامعهی اسلامی است من در این لحظات آخر برنامه تذکری در رابطه با هفتهی وحدت میدهم بعضیها من خوشبینامه میگویم متوجه نیستند من میخواهم بگویم وحدت یکی از اصول مسلم قرآنی است دو آیه داریم صریح است «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (آل عمران/103) حبل الله یک معنی اش قرآن است یک معنی اش عترت است یک معنی اش هم خود پیغمبر است یک آیهی دیگر خدا به اهل کتاب میگوید «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ»ای (آل عمران/64) مسیحی هاای یهودیها ما در خدا با هم مشترکیم پس وحدت قطعا عقلا و شرعا یک اصل مسلم است شک نکنیم دوم این که برائت از دشمنان خدا و دشمنان پیغمبر و دشمنان اهل بیت هم یک اصل است شک نداریم اما نسبت به دو فرقهی اساسی که ما در جامعهی اسلامی داریم به نام شیعه و سنی اگر یک عده بخواهند نسبت به موارد اختلافی شان برائتهایی را داشته باشند که وحدت را به هم بریزند اسلام راه حل داده راه حل اش چیست؟ یک اصل تقیه به هر دو گفته «التَقیّهُ دینی و دینُ آبائی» این کلام اهل بیت ماست دوم من به جای این که نعوذ بالله من با شما اختلاف دارم میخواهم دعوا کنم به جای این که با شخص شما دعوا کنم اهانت کنم بگویم خدا لعنت کند هر کسی که ظلم کرده شما میگویید چرا حرف بد میزنید؟ میگویم مگر شما ظلم کردی اگر ظلم کردی بیا جبران کن اگر ظلم نکردی من ظالمین را لعنت کردم یعنی لعنت و برائت را از مصداق بیاورم به ملاک هم وظیفهی برائتی ام را انجام دادم هم وحدت را به هم نزدم قبل از این که شرع بگوید عقل میگوید ولی حالا یک عدهای بخواهند به عنوان این که ما خیلی اهل بیت را دوست داریم خیلی فاطمهی زهرا امام زمان را دوست داریم بخواهیم جشن بگیریم و در جشن مان هم به تمام کسانی که فکر میکنیم به این خاندان ظلم کردند علنی لعنت کنیم که میشود لعنت و اهانت بر مقدسات اهل سنت قطعا این پیکر واحد جامعهی اسلامی را از هم میپاشد این سیاست انگلستان است بهترین دلیل این حرف من این است که این آقایانی که دارند با برائت کوبیدن به طبل برائت و اهانت به مقدسات اهل سنت میخواهند ارادتشان را بخواهند به اهل بیت اعلام بکنند بلندگوی تبلیغاتیشان شده رسانههای انگلستان رسانههای آمریکایی باید یک کم شک کنند آنها محض رضای خدا موش نمیگیرند آنها دلشان برای فاطمهی زهرا نسوخته آنها میخواهند تفرقه بینداز حکومت کن را حاکم بکنند ما بیاییم آب به آسیاب دشمن نریزیم.