پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

93-11-01 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان


كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري


تاريخ پخش: 93/11/01

 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

روزی گره از زلف تو وا خواهد شد * * * راز شب تار بر ملا خواهد شد

تو آیه‌ی وحدتی که با آمدنت * * * هر قطب نما قبله نما خواهد شد.

شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی شما خانم‌ها و آقایان خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید باغ ایمان تان آباد باشد. حاج آقای ماندگاری سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.

حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین من هم خدمت شما و همه‌ی دوستان خوب این برنامه و همه‌ی بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم و فرا رسیدن ماه بهمن را تبریک می‌گوییم. ماه بهمن یادآور پیروزی‌ها نشاط این ملت و به تعبیر امام بزرگوار ما انفجار نور و پیروزی الله اکبر بر تمام قدرت‌ها و سلاح‌های دیگری بود که در مقابل الله اکبر مردم مطرح بود و تقاضا می‌کنم به عنوان عرض تبریک به ساحت مقدس امام زمان سلام الله علیه دعای سلامت حضرت را با هم تلاوت بکنیم اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندکیک نکته را قبل از هدیه‌ی صلوات اگر اجازه بدهید بگویم این روزها و هفته‌ها و ماه‌ها گل نقل مجالس بحث تحریم‌ها است این برنامه نمی‌خواهد به این مسائل بپردازد ولی من می‌خواهم از نگاه دینی و قرآنی بگویم. یک تحریم دنیایی داریم یک تحریم آسمانی داریم چرا ما این قدر به تحریم‌هایی که آمریکا نسبت به ما وضع کرده اروپا وضع کرده و ظالمانه هم وضع کرده خدا ان شاء الله ریشه‌ی ظلم و ظالمین را بکند و ان شاء الله ما بر همه‌ی تحریم‌ها فائق خواهیم آمد هم چنان که طی 35 سال نظام مقدس جمهوری اسلامی از روز اولی که ما را تحریم کردند برای ما خیر بوده که شر نبوده اما چرا بعضی از ما فکر نمی‌کنیم اگر خدا ما را تحریم بکند هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم.

شریعتی: تحریم خدا یعنی چه؟

حاج آقا ماندگاری: وَضاقَتِ الاَْرْضُ وَمَنَعَتِ السَّماَّءُ بالاترین تحریم الهی این است که امام ما را به ما نمی‌دهد. خدا ما را تحریم کرده خدا بشریت را تحریم کرده چرا به این فکر نمی‌کنیم؟ چرا فکر نمی‌کنیم اگر ظلم کنیم به یکدیگر خدا ما را تحریم برکتی می‌کند؟ ما را تحریم رحمت می‌کند. ما را تحریم امام مان کرده. درست است امام مثل خورشید پشت ابر دارد برکاتش به ما می‌رسد ولی اگر بیاید یک چیز دیگری می‌شود. چرا فکر نمی‌کنیم ما تحریم برکت شدیم در زندگی هایمان در ارتباط هایمان در حرف‌ها در کاسبی‌ها در سیاست اقتصاد مدیریتمان نمی‌خواهیم به این تحریم‌ها فکر کنید؟ آقایان برای این که تحریم‌های اروپا و آمریکا کم شود مذاکره می‌کنند بیاییم کمی هم با خدا مذاکره کنیم. آقایان به دنیا قول می‌دهند غنی سازی اورانیوم را محدود کنند چه کارها می‌کنند که من خیلی در آن وادی‌ها وارد نمی‌شوم برای این که تحریم‌های خدا برداشته شود بیاییم امر به معروف و نهی از منکر را زنده کنیم رسیدگی به فقرا و ایتام و محرومین را زنده تر کنیم نمی‌گویم نیست زنده تر کنیم بیاییم انصاف را در جامعه زنده تر کنیم یک کم مساجد را آبادتر کنیم. بیاییم یک کم مهربانی را بیشتر کنیم بیاییم دروغ نگوییم دروغ برکت را می‌برد بیاییم ظلم به یکدیگر نکنیم بیاییم بی انصافی نکنیم. نزول نخوریم رشوه نگیریم حق حساب نگیریم چه مسئولین چه مردم فرقی نمی‌کند حواسمان باشد تحریم‌های زمینی را می‌شود حل کرد می‌شود برایش فرمول داد اما اگر خدا تحریم مان کند هیچ کس نمی‌تواند در مقابل تحریم خدا کاری بکند. اگر آمریکا و اروپا ما را تحریم کند خدا ما را کمک می‌کند ولی اگر خدا تحریم کند آمریکا و اروپا نمی‌توانند کاری برای ما بکنند شهدای انقلاب و عنایات الهی یاد ما نرود شکر نعمت انقلاب و جمهوری اسلامی یادمان نرود خدا فرموده «لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» (ابراهیم/7) هنوز دهه‌ی فجر شروع نشده من خواستم مشقی را برای همه‌ی پدرمادر‌ها و بزرگ تر‌ها بگویم بیایند روزهای قشنگ انقلاب را بگویند واقعا سقوط رژیم شاه معجزه بود بگوییم شکر انقلاب این است که بگوییم واقعا جمهوری اسلامی معجزه بود الآن رفع مشکلات جمهوری اسلامی به دست خودمان است ما کارهایمان را بکنیم خدا کمک می‌کند حالا یک دسته گل صلوات را برای امام زمان هدیه می‌دهیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

شریعتی: من هم آرزو می‌کنم هیچ وقت باب برکات خداوند متعال از آسمان و زمین برای دوستان ما بسته نباشد و این محقق نمی‌شود مگر در سایه‌ی ایمان و تقوا و شکر نعمات الهی. 20000303 شماره‌ی پیامک ما است و ایمیل را دوستان زیرنویس خواهند کرد. یک سوال من می‌خوانم. گفتند با سلام خدمت حاج آقای ماندگاری و همه‌ی سمت خدایی‌های عزیز. گفتند شما که این قدر دم از ازدواج آزاد می‌زنید و مدام تکرار می‌کنید که انتظارات تان را پایین بیاورید چرا واقعیت جامعه را نمی‌بینید؟ خیلی‌ها که الآن ازدواج نمی‌خواهند چون اصلا نمی‌خواهند زیر بار مسئولیت بروند آن‌ها هم که می‌خواهند ازدواج بکنند ملاک هایشان چیزهایی است که اگر من با گوش خودم نشنیده بودم باور نمی‌کردم این‌ها واقعیت‌های اطراف ما است لطفا عینک خوشبینی را کنار بزنید و نیمه‌ی خالی لیوان را که متاسفانه خیلی هم زیاد است را ببینید اغلب کسانی که من با عنوان خواستگار با آن‌ها رو به رو شدم خیلی هایشان همت و غیرت مردانه که ندارند قیافه و ظاهرشان هم به من نمی‌خورد دین و ایمان را هم که نباید حرف بزنیم این‌ها واقعیت‌های جامعه‌ی ماست این‌ها چه ربطی به انتظارات دخترها دارد که شما می‌گویید انتظارات خودتان را پایین بیاورید.

حاج آقا ماندگاری: ما ممنون شان هستیم که کار خدا را به ما نسبت دادند. چون خدا بحث ازدواج آسان را فرموده من یک بار خواندم آیه‌ی 24 تا 27 سوره‌ی قصص بحث ازدواج دادن حضرت شعیب دخترش را برای حضرت موسی علیهما السلام. خدا دارد نقل می‌کند پس طرفدار ازدواج آسان ماندگاری تنها نیست من عددی نیستم که خدا و اهل بیت هستند. خدا قصه‌ی ازدواج دختر حضرت شعیب را با حضرت موسی بیان کرده پیغمبر خدا وقتی بحث ازدواج دخترشان فاطمه‌ی زهرا که یگانه‌ی عالم است بعد از وجود نازنین پیغمبر اکرم و امیرالمومنین علیهما السلام همه از ازدواج فاطمه‌ی زهرا و امیرالمومنین خبر دارند ازدواج دختران امیرالمومنین. این اصل ازدواج آسان است. و حتی ازدواج آسان را ما محدود به پیغمبر و امامان نکردیم. علما در زمان خودشان سید بحرالعلوم آمد در مسجد گفت من یک دختر خوب دارم به قول ما میوه‌ی رسیده دارم دنبال یک کسی می‌گردیم که میوه‌ی رسیده را به او تحویل کنیم یک آقا سید قشنگ بلند شد طلبه‌ای هم بود گفت ما زن می‌خواهیم شما هم دختر داری بسم الله خطبه‌ی عقدشان را هم خواندند در زمان دفاع مقدس بسیج و مسجد فقط محل آموزش‌های نظامی و رزمی نبود فقط محل آموزش‌های اعتقادی نبود محل ارتباطات اجتماعی هم بود من که بارها می‌گویم ما اگر برویم کارهایمان را به دین عرضه بکنیم نتیجه اش چیست این است ما یک مسجد را پایگاه قرار بدهیم پایگاه دائمی یک بخش زندگی مان در مسجد باشد. در مسجد مردم می‌آیند خانم‌ها آقایان چهار تا دختر و چهار تا پسر دارند وقتی در مسجد کنار هم قرار بگیرند این آقا می‌گوید من پسرم را داماد کنم من می‌گویم من هم می‌خواهم دخترم را عروس کنم چه کسی از شما بهتر. بفرست یا علی مدد. در زمان جبهه این اتفاق افتاد ما در مسجدی که خودمان جزء بسیجش بودیم در مشهد هفت هشت ده ازدواج بچه‌ها در بسیج و مسجد داشتند ازدواج آسان را بنده راه نینداختم خدا و پیغمبر و امامان و علما و شهدا و بسیجی‌ها راه انداختند ما هم در این خط آمدیم و داریم دو تا داد می‌زنیم. این دختر خانم گل که دارد می‌گوید اهل مسجد که باشند قطعا هستند در مسجد الآن خانم‌های متدینه‌ای که پسر خوب دارند در مسجد و مجالس این طوری نگاه می‌کنند دیدبانی شان قوی است من دیده ام. دختر خانم‌ها را قطعا رصد می‌کنند هر جا دختر خانمی می‌بینند یا می‌آیند در گوش مادرشان می‌گویند یا در گوش خودش می‌گویند شما عروس شدی یا نه می‌گوید نه می‌گوید می‌شود شماره تلفن ات را بدهی؟ الآن دختر‌ها از سن راهنمایی خانم‌ها دارند آن‌ها را برایشان تور پهن می‌کنند تا برسد به سن دبیرستان و دانشگاه ما حرف جدیدی نزدیم ما اتفاقا چرا این تکه اش را می‌گویم من مقصرم ما از پازل دین یک قطعه اش را گفتیم. قطعه‌ی ازدواج دینی. یک قطعه اش ارتباط با مسجد است یک قطعه اش کاسبی حلال است یک قطعه اش مهمانی‌های درست است. وقتی در مهمانی‌ها فضای محرم و نامحرم کاملا از هم جدا باشد مادرهای پسردار دختر‌ها را می‌بینند ولی وقتی محرم و نامحرم با همدیگر باشند شاید نتوانند درست انتخاب بکنند ما قطعات مختلف پازل دینی را بچینیم یک قطعه­اش ازدواج آسان است.

شریعتی: نقش واسطه‌ها خیلی باید پر رنگ باشد.

حاج آقا ماندگاری: ما اشاره کردیم مغازه داران محل اقوام مسن‌ها محاسن سفید‌ها مادربزرگ‌ها روحانیت محل رصد بکنند. من یک خاطره از هفته‌ی قبل بگویم. یک جلسه‌ای بود بازنشستگان یک نهاد مقدس جمع بودند یکی از سوالاتشان این بود دخترانمان پسرانمان در سن ازدواج هستند چه کار کنیم؟ مثل همین خواهر بزرگوار مورد خوب پیدا نمی‌کنیم این‌ها حدود پانصد ششصد نفر نشسته بودند گفتم بسم الله الرحمن الرحیم از مدل حاج آقای قرائتی شاگرد ایشان هستیم گفتم بسم الله الرحمن الرحیم همین جا تعاونی ازدواج راه بیندازیم آن‌هایی که دختر دارند دستشان را ببرند بالا دستشان را بلند کردند و آن‌هایی که پسر دارند دستشان را بلند کنند گفتم آدرس هایتان را به هم دیگر بدهید ببینم چه کار می‌توانید بکنید یا علی مدد گفتند چقدر ساده شد گفتم همین است ما گاهی وقت‌ها لقمه را می‌خواهیم بپیچانیم همین دختر خانم عمو دایی عمه خاله دارند آن‌ها باز کلی دامنه‌ی ارتباطات دارند بله یک بار دیگر خود شما فرمودید گاهی وقت‌ها من واسطه ام در یک ازدواجی واسطه شدم متاسفانه به خیر نینجامیده طلاق گرفتند به دعوا کشیده به مشکلات کشیده من می‌گویم پشت دستم را داغ بکنم واسطه نشوم این غلط است مگر من اگر یک غذای مسموم بخورم می‌گویم پشت دهانم را داغ بکنم اگر یک بار دیگر غذا بخورم؟ نخیر غذا می‌خورم.

شریعتی: معرفی کنیم تحقیق را واگذار کنیم به خودشان

حاج آقا ماندگاری: اولا هر کسی آدرس پسر و دختر خوب دارد بدهد به دیگران. پسردارها را به دخترها را بدهد دختردار‌ها را به پسردارها بدهد. اشکالی ندارد ثانیا وقتی دارید آدرس بگویید که این نکته را بگویید که به معرفی آقای ماندگاری اکتفا نکنید حتی اگر دفتر مرجع تقلید به شما معرفی کرده اکتفا نکنید خودتان تکلیف را انجام بدهید تکلیف سه چیز است خوب ببینند هم دیگر را فردا نگویند درست ندیدیم خوب قد و قواره‌ی هم دیگر را زندگی هم دیگر را شکل و شمایل را ببینند دوم خوب با هم حرف بزنند گاهی وقت‌ها می‌نشینند می‌گویند شما دیشب چه خوردید ما دیشب چه خوردیم شما از چه رنگی خوشتان می‌آید ما از چه رنگی خوشمان می‌آید خوب باید حرف بزنند خوب به قول ما سنگ هایشان را وا بکنند از احساسشان از سلیقه هایشان از حساسیت هایشان بگویند من به این رنگ حساسم من به این لباس حساسم که همه‌ی این‌ها باید منطبق با دین باشد حساسیت شخصی را باید حل کنیم. بعضی‌ها می‌گویند ما از فلان خوردنی خوشمان نمی‌آید زن نباید بیاورد در خانه درست است که او ملاحظه بکند اما شما برو خودت را منطبق با دین بکن پس خوب همدیگر را ببینند خوب حرف بزنند و سوم این که خوب تحقیق بکنند من یک موردی همین هفته‌ی قبل داشتم این آقا پسر رفته دو سه جا خواستگاری به هم خورده جای آخر که می‌خواهد بگوید این خانواده می‌گویند ما اجازه داریم بگوییم از آن‌ها بپرسیم چرا خواستگاری‌ها به هم خورده؟ من معرف بودم یک مقداری را گفتم بله بپرسید از محل تحصیل از دوستان تحقیق بکنید حتی اگر یک عقدی داشتند در عقد به هم خورده بروید قشنگ بپرسید. هر دو طرف بستر تحقیق را فراهم بکنند که فقط نقش من واسطه بشوم مثل تابلو معذرت می‌خواهم این خیابان تابلو زده می‌رود به شمال من در این خیابان بروم تصادف بکنم می‌روم تابلو را سنگ بزنم؟ احتیاط لازم را خودم باید بکنم. آقای معرف فقط تابلوی راهنما است چقدر هم پاداش خدا به ما می‌دهد روایت را خواندیم که وجود نازنین پیغمبر اکرم می‌فرماید یکی از بهترین عناوین روز قیامت مال واسطه‌های امر خیر ازدواج است روز قیامت می‌گویند این الفاطمیون این الرجبیون یکی از این‌ها این است که آن‌هایی که واسطه‌ی امر خیر ازدواج بودند پاداش قشنگی است واسطه‌ها واسطه شوند از جمع‌های قوم و خویشی استفاده بکنیم و سوم این که تحقیق و دیدن و گفت و گوی لازم انجام شود این کارها را که انجام دادیم بقیه را واگذار کنیم به اهل بیت.

شریعتی: واقعا توقع زیادی است که ایشان به عنوان یک دختر خانم گفتند همسر آینده‌ی من یا کسی که به عنوان خواستگار بیاید همت و غیرت مردانه نمی‌بینم در مورد دین که اصلا صحبت نکن ایشان که توقع زیادی ندارد؟ این توقع زیاد است؟

حاج آقا ماندگاری: همت و غیرت مردانه را چطور باید تشخیص بدهند؟ این آقا که قبلا سابقه‌ی زندگی نداشته همت و غیرت مردانه را می‌شود از فضای خانودگی شان فهمید مثلا من احساس می‌کنم پدرش آیا امور خانه را به او هم واگذار می‌کرده یا نه مرد بارش آورده یا نه.

شریعتی: یا از طرز پوشش­اش.

حاج آقا ماندگاری: بله از نگاهش از گفتگو از یک مقدار تحقیق. از این سه عامل تمام این در می‌آید. در یک جلسه در نمی‌آید.

شریعتی: این توقع زیادی است؟ شما می‌گویید انتظارات را بیاورید ایشان گفته این حداقل انتظاری است که من دارم.

حاج آقا ماندگاری: این را که ما خودمان گفته­ایم گفتیم بالاترین انتظاری که دین مطرح کرده مرد مرد باشد طبق دین و زن هم زن باشد طبق دین. این زن باشد طبق دین ان شاء الله به تکالیفش می‌رسد مرد هم مرد باشد طبق دین ان شاء الله به تکالیفش می‌رسد بقیه را خدا می‌رساند. حرف ایشان را قبول دارم. بعضی وقت‌ها خانواده‌ها سنگ اندازی می‌کنند حتما باید سربازی رفته باشد شغل داشته باشد خانه یا مغازه یا ماشین داشته باشد مدرک آن چنانی داشته باشد این‌ها برای جوان بیست ساله اصلا مقدور نیست ولی می‌توانند همان «وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى» (ابراهیم/7) به خدا ازدواج بالاترین مصداق تعاونوا علی البر و التقوا است که خدا فرموده که بتوانند کفو خودشان را پیدا کنند اگر نکردیم این دو جوان به گناه می‌افتند و می‌شود تعاونوا علی العصم و العدوان متاسفانه.

شریعتی: خیلی ممنون هفته‌ی گذشته نکته‌ای را حاج آقای ماندگاری گفتند مسابقه‌ی طریق استوار عرضه‌ی دین که اشاره کردند به حضرت عبدالعظیم حسنی که دین شان را عرضه کردند به امام هادی علیه السلام دوستان ما در قالب پیامک و دین در واقع دین شان را به نوعی عرضه می‌کنند می‌خواهند ما سوالشان را طرز نگاهشان را در زندگی با دین تطبیق دهیم. یک سوالی است که آیا دین مانع پیشرفت علم است یا نه هفته‌ی دیگر شما یک اشاره‌ای کردید فراوانی این دسته سوالات خیلی زیاد است. حالا امروز هم حاج آقای ماندگاری خواهند گفت. با سلام و خسته نباشید یک سوال دارم که جوابی برایش پیدا نکردم اگر چه هفته‌ی گذشته شما به نوعی اشاره کردید چرا ما که کامل ترین دین را داریم پیشرفت ما خیلی کم است خیلی کمتر از بقیه‌ی کشور‌ها چرا همیشه جاهای دیدنی تکنولوژی‌های جدید برای آن‌ها است چرا در بیشتر موارد آن‌ها از ما بهتر هستند با این که آن‌ها نماز نمی‌خوانند عزاداری نمی‌کنند. من در یک سایتی عکسی دیدم از یک تکنولوژی جدید که فکر می‌کنم ما حالا حالا‌ها به آن دست پیدا نکنیم. یک نفر زیرش نوشته بود این کافرهای بی دین به جای این که نمازشان را سر وقت بخوانند می‌روند چه چیزهایی درست می‌کنند ممنون می‌شوم اگر جواب قانع کننده‌ای به من بدهید.

حاج آقا ماندگاری: من قبل از پرداختن به این سوال دو نکته بگویم تا مردم ما بدانند. الحمدلله به برکت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و خون شهدا و نفس قدسی امام سی و پنج سال است درست است ما خودمان جزء منتقدان بودیم به بعضی از برنامه‌های صدا و سیما و تعارف هم نداریم اما انصافا این همه شبکه‌های مختلف در صدا و سیما هر کدام شان یک یا دو یا چند برنامه‌ی معارفی دارند اصلا برنامه‌ی معارفی یعنی عرضه‌ی دین. حالا می‌خواهد در قالب سمت خدا باشد باران باشد آفتاب شرقی باشد برنامه‌های شبکه‌ی قرآن باشد اسامی شان را بلد نیستم. این‌ها همه عرضه‌ی دین است هر کدام به یک عنوانی داریم نوع ورود دین را در زندگی مردم نگاه دینی مردم به مسائل زندگی اصلاح نگاه شان بر اساس دین گفته می‌شود حتی یک بار در این برنامه شوخی کردیم گفتیم دعا کنید ما و بچه‌های سمت خدا اگر داریم شما را به سمت خدا راهنمایی می‌کنیم خودمان سمت دیگری نباشم همه مان سمت خدا باشیم. همه‌ی برنامه‌های معارفی عرضه‌ی دین و چکاب دینی و عرضه‌ی زندگی بر اساس دینی است نه فقط این برنامه.

شریعتی: تطبیق زندگی بر اساس معیارهای دینی است.

حاج آقا ماندگاری: بله. نکته‌ی دوم این است که آیا همه‌ی زندگی همین دنیاست؟ اصلا شما این مطلب را قبول دارید که ما چون دین داریم از همه عقب تریم؟ الآن خود مردم عزیز ما می‌دانند حداقل بین ده تا بیست موضوع علمی تکنولوژی صنعتی و انواع و اقسام عمرانی است و مسائل پزشکی نظامی ماهواره‌ای و انواع و اقسام پیشرفت‌ها ما جزء ده کشور اول دنیا هستیم و جالبی اش این است که این شیب تند پیشرفت مان هم مال موقعی است که دین مان را به طور جدی داریم رعایت می‌کنیم من بارها در این برنامه گفته ام ما در 57 سال حکومت پهلوی پدر و پسر دویست اختراع ثبت شده بیشتر نداریم. ولی در این 35 سال نظام جمهوری اسلامی با همه‌ی تحریم‌ها کارشکنی‌ها و مشکلاتی که از زمین و هوا بر ما باراندند دشمنان خدا و اهل بیت و دشمنان خدا ما بیش از سی هزار اختراع ثبت شده داریم که الآن ده‌ها مورد حداقل به منی که هیچ کاره ام مراجعه می‌کنند می‌گویند اختراع ما در نوبت ثبت است. اختراعاتی که در دنیا حرف اول می‌زند.

شریعتی: سوای پیشرفت‌هایی که در علم هسته‌ای و نانو داریم.

حاج آقا ماندگاری: این همه پیشرفت است پس اولا این فرض که در ذهن ما آمده. بله این که حضرت آقا بارها فرموده اند حکومت پهلوی ما را دویست سی صد سال عقب انداخت نگذاشتند ما پیشرفت کنیم کاملا مصرف زده شده بود معادن ما را می‌بردند به ما از محصولات مصرفی می‌دادند تا آب از آب تکان نخورد این اتفاق‌های قشنگ بعد از جمهوری اسلامی افتاده پس من می‌گویم نه حرف ایشان نه حرف بنده رویش یک کم تامل کنیم به این محکمی نگوییم خودمان هفته‌ی قبل گفته ایم بعضی از کشورهای غیر اسلامی پیشرفته تر هستند در بعضی از موضوعات ولی این را این قدر برای خودمان فرض مسلم نگیریم آن‌ها ما را می‌زنند ما خود زنی نکنیم حتی شما می‌دانید در خیلی از اختراعاتی که در کشورهای اروپایی دارد اتفاق می‌افتد سر و کله‌ی یک دانشمند ایرانی پیدا می‌شود. حالا چرا از کشور ما رفته باید در موقعیت دیگری بحث کرد. پس این فرض فرض خیلی درستی نیست. ثانیا هم چنان که گفتیم آیا یک دانشمندی که دارد اختراع می‌کند چه خانم چه آقا در وسط اختراعش اگر مسلمان شود مسیحی بوده مسلمان شود یهودی بوده مسلمان شود اصلا غیر متدین به ادیان الهی بوده مسلمان شود این جا اسلام گفته اختراعت را تعطیل کن بیا برو نماز بخوان؟ امام صادق علیه السلام شب قدر وارد مسجد شدند هم از امام صادق داریم هم از وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو حلقه در مسجد بود یک حلقه حلقه‌ی عبادت بود یک حلقه حلقه‌ی گفتگوی علمی بود اطرافیان امام صادق گمان کردند امام صادق بروند در حلقه‌ی عبادت بنشینند ولی امام صادق رفتند در حلقه‌ی گفت و گوی علمی نشستند. وجود نازنین پیغمبر وارد مسجد شدند حلقه‌ی عبادتی بود و حلقه‌ی گفتگوی علمی بود باز پیغمبر هم همین حرکت را انجام دادند یعنی اول پیامبر این حرکت را انجام دادند. آمدند در حلقه‌ی علمی نشستند جنبش نرم افزاری علمی که رهبر معظم انقلاب ما فرمودند این که در چشم انداز بیست ساله در 1404 باید قدرت علمی منطقه و جزء ده قدرت علمی برتر دنیا باشیم که ایشان خیزش را برداشتند پس این که فکر کنیم اگر ما مسلمان شویم حرکت پیشرفت ما مثل آن آقا آن کامنتی که آقا گذاشته قطعا غلط است من فارسی کامنت را بلد نیستم آن نوشته‌ای که نوشته کاملا غلط است غربی‌ها به جای این که نماز بخوانند رفتند اختراع کردند نخیر دین ما می‌گوید ‌اِعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً برای دنیا طوری برنامه ریزی کن و کار کن که انگار می‌خواهی تا ابد زندگی کنی یعنی محکم کاری کن این حدیث محکم کاری که مال پیغمبر خداست. آن هم برای چه کاری؟ برای کندن قبر. همه‌ی مردم روایتش را بلد هستند. وجود نازنین پیغمبر برای تشییع جنازه‌ی ناشناس که معروف هم نبوده شرکت کردند دستور اسلام است در دستور جنازه شرکت کنید در کفن و دفن وقت دارید و کار واجب ندارید شرکت کنید خودشان با دستان مبارک در تدفین این میت مسلمان شرکت کردند سنگ‌های قبر مانند سنگ‌های نمای ساختمان نیست که صاف و صوف باشد یک کم کج و کوله است می‌خواستند خاک بریزند حضرت فرمودند دست نگه دارید بروید تشت گل درست کنید بیاورید با کلوخ و تکه سنگ‌ها درز‌های سنگ قبر را گرفتند یا رسول الله که مرده است اتاق پذیرایی اش است این تعابیر مال من است چند روز دیگر همه‌ی وجودش خاک می‌شود پیغمبر می‌فرماید نه ما قرار است کاری بکنیم باید محکم کاری کنیم، خدا رحمت کند کسی که بکند محکم کاری بکند ما کارهایمان را نیمه کاره انجام می‌دهیم بقیه اش را می‌سپاریم به خدا. نخیر بعد می‌گوییم خدا چرا کمک مان نکرد. می‌گویم این غربی‌ها و اروپایی‌ها و کافرها چون اعتقاد به خدا و امام زمان و ائمه ندارند همه‌ی کارها را خودشان می‌کنند ما چون خیلی اعتقاد به خدا و اهل بیت داریم همه‌ی کارها را می‌گذاریم آن‌ها بکنند خودمان هیچ کاری نمی‌کنیم خب می‌مانیم این کاری که مربوط به من است اولا انجام بده خدا به تو گفته انجام بده «لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (نجم/39) نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود. آن طرف دنیا روزی هشت ساعت کار می‌کنند روزی ده ساعت کار می‌کنند ما روزی چهل و پنج دقیقه کار می‌کنیم وقتی به هم می‌رسیم می‌گوییم خسته نباشید کار بکنید آن طرف دنیا دنبال کار یدی اند دنبال کار فکری اند ما دنبال کار قلم هستیم.

شریعتی: یک نمونه‌ی کوچک از مدرسه شروع می‌شود یک نمره‌ی بد که می‌گیریم عالم و آدم مقصر هستند استاد و هوا و جلسه‌ی امتحان و.. جز خودمان

حاج آقا ماندگاری: شما نتیجه‌ی سه نکته‌ی من را گفتید. یکی باید تلاش بکنیم تلاش را باید انجام بدهیم آن‌ها تلاش می‌کنند ما نمی‌کنیم موفقیت آن‌ها مال تلاش شان است نه مال بی دینی شان عدم موفقیت ما مال تنبلی مان است نه مال دین داری مان. دین توصیه کرده تنبلی نکن مَلْعُونٌ مَنْ اَلْقی كَلَّهُ عَلَي النّاسِ ملعون است یعنی از رحمت خدا تحریم است کسی که بخواهد بار زندگی اش را گردن دیگران بیندازد. پس تلاش کن یک دین بالاترین توصیه کننده به تلاش است دو در تلاش ات محکم کاری بکن آن‌ها محکم کاری می‌کنند ما محکم کاری نمی‌کنم موفقیت آن‌ها مال محکم کاری است که سفارش دین است نه مال بی دینی شان. عدم موفقیت ما مال سمبل کاری مان است نه مال دین داریمان. وقتی یک محصول می‌دهیم بیرون هنوز یارو نصبش نکرده می‌بیند از همه جایش زوارش در رفته این چه ربطی به دیانت دارد؟ تازه دیانت این جا گوش من را می‌تاباند. می‌گوید تو دزدی کردی اگر پول را بگیری درست کار نکنی. تو خیانت کردی اگر پول را بگیری درست کار نکنی. یک معدنی است در طبس. یک موقعی چینی‌ها آن جا کار می‌کردند ما رفتیم سری بزنیم با دوستانی که آن جا رفت و آمد داشتم به چینی سلام و احوال پرسی کردم به قول ما مثل آدم‌ها جواب نداد به دوستان گفتم چرا مثل آدمی زاد جواب نمی‌دهند می‌ایستاد احوال پرسی می‌کرد مترجم هم بود. گفت بعد از ساعت اداری بیا ببین چطور جواب سلام می‌دهد. ماندم. بارک الله. محکم کاری که پیغمبر گفته این است مگر ساعت اداری من اجازه دارم قوم و خویشم را بیاورم در اتاق میوه هم بیاوریم از اداره بنشینیم خب احوال؟ دوستان چه خبر؟ کارت را بکن. موفقیت آن‌ها باز می‌گویم مال بی دینی شان نیست مال پر کاری شان است محکم کاری شان است صداقت در کارشان است. این هم که سفارش دین است. ما در کارهایمان می‌خواهیم بعضی هایمان دروغ بگوییم من می‌خواهم سر شما را کلاه بگذارم شما می‌خواهید سر من را بگذاریم بکِش بکِش است بعد می‌شود بکُش بکُش است این که دین گفته کم کاری نکن غش در معامله نکن. پس اگر عدم موفقیتی ما داریم به خاطر دوری از دین ما است پس خلاصه کنم این ذهنیت را از ذهن مان بیاوریم بیرون که بی دین‌ها موفق تر هستند نه آن جا هم دین موفقیت برایشان آورده بی دینی برایشان موفقیت نیاورده.

شریعتی: دین یعنی چه؟

حاج آقا ماندگاری: دین یعنی سفارش به کار سفارش به محکم کاری سفارش به صداقت سفارش به احترام به قانون سفارش به احترام به یکدیگر سفارش به تمیزی سفارش به نظم. این‌ها دین است ولی احکام عقلی دین است. ما اگر نا موفق هستیم در بعضی چیزها به خاطر این عناصر است که کم گذاشتیم نه به خاطر دیانت و اگر ما چون دین دار هستیم این عناصر موفقیت در زندگی دنیا را رعایت کنیم حرکت مان موشک وار می‌شود. تازه خدا به ما می‌گوید آن دیانت را اگر رعایت بکنی هم دنیایت آباد است هم آخرتت. آن‌ها دیانت شان فقط دنیایی است مزدشان را در دنیا دارند می‌گیرند. مزدشان در دنیا زندگی آسایش دارشان است آن‌ها مزد آخرتی ندارند چون حسن فعلی دارند حسن فاعلی ندارند. نیت شان آخرتی نیست نیت شان کیف در دنیا است خب به آن می‌رسند ولی من و شما و مردم خوب ما اگر تلاش کنیم محکم کاری کنیم اگر صداقت داشته باشیم اگر نظم و احترام به قانون را رعایت کنیم علاوه بر دنیا در آخرت هم به ما مزد می‌دهند چون ما اعتقاد به آخرت داریم. بر همه‌ی ما است که بیاییم دین مان را درست تر رعایت کنیم که هم خدا تحریم مان نکند «لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ» آسمان و زمین برکتش را بر ما بباراند دنیایمان که آباد شود آخرتمان هم ان شاء الله آباد خواهد شد.

شریعتی: داشتیم دانشمندهایی که متدین بودند و خیلی هم اهل رعایت دین بودند با توجه به نکته‌ای که حاج آقا ماندگاری فرمودند تمام کارشان را محکم کاری می‌کردند و حرف اول را در دنیا می‌زنند.

حاج آقا ماندگاری: پروفسور حسابی حرف اول را در ریاضی زده، اهل نماز شب اهل انس با اهل بیت اهل انس با قرآن. به خدا نماز شب­اش هم مانع پیشرفت اش نشده. چهارده رشته‌ی ورزشی از مدال آورانش جزء شهدا هستند در مسیر جهاد و شهادت بوده مدالش را هم آورده هم افتخار در دنیا هم افتخار در آخرت. اما آن‌ها گاهی وقت‌ها مدال در دنیا می‌آورند ولی از مدال آخرتی خبری نیست ما اگر درست کار کنیم خدا دو مدال می‌دهد هم دنیا هم آخرت. آن‌ها خیلی مدال بگیرند مدال دنیا است نوش جانشان ما حسود و بخیل نیستیم ولی امتیاز ما خیلی بیشتر است ولی متاسفانه ما در مورد دین مان داریم کوتاهی می‌کنیم.

شریعتی: خیلی خوش مشرف می‌شویم به محضر قرآن کریم برمی‌گردیم باز هم سوال است از حاج آقای ماندگاری خواهم پرسید. صفحه‌ی 333 قرار امروز اهالی خوب سمت خداست آیات ششم تا پانزدهم سوره‌ی مبارکه‌ی حج. تمام زندگی تان منور به نور نبی اکرم باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿٦﴾ وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ اللَّـهَ يَبْعَثُ مَن فِي الْقُبُورِ ﴿٧﴾ وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّـهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ ﴿٨﴾ ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ لَهُ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَنُذِيقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَذَابَ الْحَرِيقِ ﴿٩﴾ ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ يَدَاكَ وَأَنَّ اللَّـهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿١٠﴾ وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّـهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ ﴿١١﴾ يَدْعُو مِن دُونِ اللَّـهِ مَا لَا يَضُرُّهُ وَمَا لَا يَنفَعُهُ ذَلِكَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِيدُ ﴿١٢﴾ يَدْعُو لَمَن ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ ﴿١٣﴾ إِنَّ اللَّـهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ إِنَّ اللَّـهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ ﴿١٤﴾ مَن كَانَ يَظُنُّ أَن لَّن يَنصُرَهُ اللَّـهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ مَا يَغِيظُ ﴿١٥﴾

ترجمه:

[همه] این [امور] برای این است که [بدانید] خدا همان حق است، و اینکه او مردگان را زنده می کند، و اینکه او بر هر کاری تواناست. (۶) و اینکه قیامت آمدنی است، هیچ شکی در آن نیست، و اینکه خدا کسانی را که در گورهایند، برمی انگیزد. (۷) و از مردمان کسی است که همواره بدون هیچ دانشی [بلکه از روی جهل و نادانی] و بدون هیچ هدایتی، و هیچ کتاب روشنی درباره خدا مجادله و ستیزه می کند. (۸) [آن هم] با حالتی متکبرانه و مغرورانه که سرانجام مردم را از راه خدا گمراه کند؛ برای او در دنیا رسوایی است و روز قیامت عذاب سوزان به وی می چشانیم. (۹) این [رسوایی و عذاب] به کیفر اعمالی است که از پیش فرستاده ای و به آن خاطر است که خدا نسبت به بندگان ستمکار نیست. (۱۰) و برخی از مردم اند که خدا را یک سویه [و بر پایه دست یابی به امور مادی] می پرستند، پس اگر خیری [چون ثروت، مقام و اولاد] به آنان برسد به آن آرامش یابند، و اگر بلایی [چون بیماری، تهیدستی و محرومیت از عناوین اجتماعی] به آنان برسد [از پرستش خدا] عقب گرد می کنند [و به بی دینی و ارتداد می گرایند]، دنیا و آخرت را از دست داده اند، و این است همان زیان آشکار. (۱۱) چیزی را به جای خدا می پرستند که نه زیانی به آنان می رساند و نه سودی به آنان می دهد؛ این است همان گمراهی بسیار دور. (۱۲) بلکه کسی را می پرستند که قطعاً زیانش از سودش نزدیک تر است، بد سرپرست و یاوری و بد معاشر و همدمی است! (۱۳) یقیناً خدا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، در بهشت هایی در می آورد که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است؛ مسلماً خدا هر چه را بخواهد انجام می دهد. (۱۴) کسی که همواره گمان می کند که خدا هرگز پیامبرش را در دنیا و آخرت یاری نخواهد داد [و اکنون یاری خدا را می بیند و به این خاطر ناامید و خشمگین است] باید طنابی از سقف [خانه اش] بیاویزد، سپس خود را حلق آویز کند، پس ببیند آیا حیله و نیرنگش آنچه را سبب خشم او شده است از بین می برد؟! (۱۵)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: خیلی خوشحالیم خدمت شما هستیم. اشاره‌ی قرآنی امروز را حاج آقای ماندگاری بفرمایند.

حاج آقا ماندگاری: من فکر می‌کنم من همیشه کم آورده ام بارها گفته ام در منبر‌ها در زندگی کم آورده ام در مدیریت خودمان هم کم آوردیم خدا و اهل بیت کمک مان کردند جبران کردند ممنون شان هستیم آیه‌ی 11 سوره‌ی حج معرکه است در تکمیل این حرف‌هایی که گفتیم حرف‌هایی هم که گفتیم همه اش از قرآن بود «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّـهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ» خدا دو بار بگوید باختی خیلی بد است این‌ها مال چه کسانی است؟ مال کسانی است که خط کش آن‌ها فقط دنیا است. چون دیگران در دنیا آسایش دارند و موفق شدند پس این‌ها موفق اند چون ما در دنیا گرفتاریم و بدبخت و بیچاره ایم پس ما کلا بدبخت هستیم. طبیعتا چون دستورات دین به ظاهر بر اساس برداشت‌ها چون دستورات دین آن طوری که ما تا به حال آمدیم دنیای ما را آباد نکرده پس دین به درد نمی‌خورد چون نسخه‌های غربی‌ها دنیایشان را آباد کرده پس آن به درد می‌خورد. این پس پس‌ها با خط کش دنیایی است. ما اگر می‌گوییم عرضه کنیم خودمان را به دین که من در بخش اول هم گفتم همه‌ی برنامه‌های معارف این است که از این برنامه‌ها یک نتیجه‌ی عملی بگیریم مثل حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه. اگر ما نمی‌دانیم زندگی مان را چطور منطبق بر دین بکنیم برویم بپرسیم. «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» (نحل/43) اگر می‌دانیم دانسته‌ی خودمان را به یک کارشناس عرضه کنیم ما راجع به ازدواج فکر می‌کنیم مثل همین دختر خانمی که می‌گوید در مورد ازدواج این طور فکر می‌کنم این اشکال دارد؟ راجع به نمایش آرایش پوشش هر کاری که می‌خواهیم بکنیم اگر نمی‌دانیم بپرسیم اولا اگر می‌دانیم دانسته مان را عرضه کنیم چک کنیم ببینیم درست است یا نه ثالثا این آیه. خط کش مان هم دنیا نباشد چقدر قشنگ است در ادامه می‌گوید «يَدْعُو مِن دُونِ اللَّـهِ مَا لَا يَضُرُّهُ وَمَا لَا يَنفَعُهُ ذَلِكَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِيدُ» از غیر خدا چیزهایی را قبول می‌کنیم که نه ضرری می‌تواند به ما برساند نه نفعی در ادامه می‌گوید سه آیه را می‌گویم. «يَدْعُو لَمَن ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ» ما از همین الآن قول می‌دهیم برای بینندگان عزیز هفته‌ی آینده می‌خواهیم در مورد سوال‌هایی که برای شبکه‌های مجازی آمده سوال کنیم استادش هم بخواهم بگویم پای برنامه بنشینند تا حالا این طوری نگفته بودیم بازار گرمی می‌کنیم. هر چه سوال دارند بفرستند قسمت بعدی در مورد شبکه‌های مجازی است ما یقین داریم نفع‌هایی دارد در مورد شراب هم قرآن می‌گوید نفع‌هایی دارد اما ضررش از نفعش بیشتر است خط کش ما نفع و ضرر آسمانی و خدایی باشد. برای همین می‌گوییم بپرسید. آقا من چیزی که در مورد فلان چیز فکر می‌کنم نفع دارد درست است یا نه؟ من یک مثال می‌زنم استخاره‌ای که آمد محضر امام صادق معروف هم است برای سفری می‌خواست برود استخاره کرد حضرت فرمودند بد است ولی رفت سود خوبی کرد آمد محضر امام صادق گفت شما استخاره کردید سود کردم چرا بد آمد؟ حضرت فرمودند ببین نمازت قضا نشد؟ گفت چرا. فرمودند تو ضرری که از قضا شدن نماز بردی اصلا قابل جبران با سود دنیایی نیست. معنی عرضه‌ی دین این است اگر نمی‌دانیم بپرسیم می‌دانیم چک بکنیم خط کش ما هم سود و ضرر دنیا و نفع و ضرر ظاهری دنیا نباشد نفع و ضرر واقعی و حقیقی که مال دنیا و آخرت است و الا «ذلِک هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ».

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group