پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

93-11-08 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان


كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري


تاريخ پخش: 93/11/08

 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

چشم‌ها پرسش بی پاسخ حیرانی‌ها * * * دست‌ها تشنه‌‌ی تقسیم فراوانی ها

با گل زخم سر راه تو آذین بستیم * * * داغ‌های دل ما جای چراغانی ها

حالیا دست کریم تو برای دل ما * * * سر پناهی است در این بی سر و سامانی ها

وقت آن شد که به گل حکم شکفتن بدهیم * * * ‌ای سر انگشت تو آغاز گل افشانی ها

فصل تقسیم گل و گندم و لبخند رسید * * * فصل تقسیم غزل‌ها و غزل خوانی ها

چشم تو لایحه‌‌ی روشن آغاز بهار * * * طرح لبخند تو پایان پریشانی ها

شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌‌ی شما خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز. آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید تن تان سالم باشد و قلب تان سلیم. در محضر حاج آقای ماندگاری عزیز هستیم سلام علیکم و رحمة الله

حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین. من هم خدمت شما و همکاران خوب این برنامه و همه‌‌ی بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم و شب میلاد با سعادت بالای مهربان امام زمان مان حضرت امام عسکری علیهما السلام را هم به وجود نازنین حضرت و هم به همه‌‌ی دلدادگان حضرت و همه‌‌ی بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام و تبریک می‌گوییم و به محضر آقایمان هم تبریک خاص می‌گوییم. اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک. یک دسته گل صلوات هم تقدیم محضر بقیه الله می کنیم.

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. ما هم این شب فرخنده را به همه‌‌ی بیننده‌ها تبریک و شادباش می‌گوییم. آقای ماندگاری این جا هستند به رسم چهارشنبه‌ها به سوالات شما پاسخ بدهند. هفته‌‌ی گذشته حاج آقای ماندگاری اشاره کردند این هفته دوستان منتظر باشند در مورد آسیب‌های فضاهای مجازی صحبت بکنند. من دو سوال را به عنوان نمونه انتخاب کردم می‌خوانم. گفتند سلام می‌گویم به همه‌‌ی سمت خدایی‌ها نمی‌دانم چطور بگویم اما دیگر خسته شدم خستگی من از تقریبا یک سال پیش شروع شده از وقتی که پدرم یک گوشی هوشمند خرید و عضو شبکه‌های اجتماعی مختلف شد از آن موقع کم کم تغییر رفتارهای پدرم شروع شد اوایل طرز استفاده اش خیلی معقول بود اما الآن نه. شب‌ها که می‌آید خانه همش سرش در وایبر و لاین و واتس آپ است تا بخوابد روزهای تعطیل یا خواب است یا باز هم سرگرم شبکه‌های اجتماعی. از آن موقع من علائم افسردگی را در مادرم می‌بینم خودم هم خسته شدم واقعا آقایانی که همسر و فرزند دارند این طوری استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها چه معنی دارد آیا رسیدن به نیازهای عاطفی و روحی خانواده واجب تر نیست؟ از این سوال‌ها بی شمار بود. یک سوال دیگر از یکی از آسیب‌های فضای مجازی گفتند سلام من قبلا حجاب کامل نداشتم و عکس هایم را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذاشتم شاید خیلی از افراد نامحرم عکس من را دیدند و حتی ذخیره کردند الآن به توفیق خدا حجاب کامل دارم و از این که عکس هایم دست مردم است بسیار پشیمانم الآن چه کار باید بکنم که مورد بخشش پروردگار بزرگ قرار بگیرم. خیلی ممنون.

حاج آقا ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم. من یک نکته‌ای را قبل از ورود به بحث اشاره می‌کنم اگر خاطر شریف­تان باشد عنوان بحث ما از ابتدایی که توفیق حضور در سمت خدا داشتیم تبدیل زندگی به بندگی بوده مسائل فردی خانوادگی اجتماعی سیاسی مدیریتی حتی مسائل ارتباطات مان و ازدواجمان را همه را می‌خواستیم از منظر دین بگوییم من سیاست مدار و اقتصاد دان نیستم من حتی خودم را کارشناس مسائل اجتماعی نمی‌دانم کارشناس دین هم نمی‌دانم حالا اندک مطالعه و تاملی که است اندک سال‌هایی که در حوزه بودیم که در محضر شما از منظر دین به مباحث نگاه می‌کنیم برای همین خیلی از موضوعات مباحث شما به خلاف سروران عزیز دیگر که در روزهای دیگر سمت خدا افاضه می‌فرمایند با بعضی از مباحث اجتماعی از لحاظ موضوع یکی باشد ولی آن‌ها دارند از منظر اقتصادی سیاسی اجتماعی حتی منظر ورزشی ما این جا به فوتبال هم پرداختیم ولی از منظر دین برای تبدیل زندگی به بندگی. این را خواستم تذکر بدهم چون گه گاهی شاید به ذهن برسد این که سمت خداست چرا دارد می‌شود برنامه‌‌ی اجتماعی. یک اصل کلی را من اشاره می‌کنم تمام این‌ها را در بر می‌گیرد در دین ما. ما بارها گفته ایم دین نه مطلق نمی‌گوید. دین نگفته از هیچ چیز استفاده نکنید پس زندگی نمی‌شود کرد دین محرومیت نیست محدودیت عاقلانه است. محدودیت هدف مند است بهترین تصویری که من می‌توانم بکنم سفره‌‌ی غذا است ده رقم غذای متنوع سر سفره گذاشتند همه اش هم حلال و خوردنی اما دین با همین سفره‌‌ی خوردنی و حلال که همه اش را می‌شود خورد می‌گوید تا گرسنه نشدی دست به غذا نزن شمرده شمرده بخور قاطی پاطی نخور مریض می‌شوی هنوز یک مقدار دیگر اشتها داری دست بردار دیس پر است گوشت است کباب است برگ است ظرف‌ها پر است ولی تو هنوز اشتها داری دست بردار. خدایا تو می‌خواهی من نخورم؟ نه نه که نخواسته خورم جسمت روحت سالم باشد یک اصل است یادمان نرود در اسلام استفاده از هر پدیده‌ای در عالم هستی خدا مسیر گذاشته یک مسیر محدود عقلانی شیرینی که من را به بهترین استفاده برساند که ما تعبیر می‌کنیم به آدابی که دین دارد آداب حلال استفاده‌‌ی حلال خدا می‌گوید حرام را استفاده کند برای این که به تو ضرر می‌زند هر چه را خدا گفته حرام است چون ضرر می‌زند یا ضررش را ما می‌فهمیم یا نمی‌فهمیم اما اگر اعتماد به خدا داریم باید قبول کنیم حلال نیاز تو را برطرف می‌کند بارها گفتیم دو سفره برای تامین نیاز ما است خدا نگفته هیچ چیز نخور حلال را بخور هم شیرین است هم عذاب وجدان ندارد هم به نفع تو است هم به جسم و روح تو هم آسیب نمی‌رساند و الا خدا می‌داند جنس زن به جنس مرد نیاز دارد. جنس مرد به جنس زن نیاز دارد. گفته ازدواج می‌گذارم انواع و اقسامش را هم می‌گذارم این را باید استفاده کنی راهش را اگر ببندی حریص می‌شوی می‌روی سراغ حرام اتفاقاتی می‌افتد در دنیا که دارد اتفاق می‌افتد بعضی هایش هم متاسفانه به جامعه‌‌ی ما هم آمده. اولا این که فکر کنند آخوندها آمدند جلوی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را بگیرند یک پیامی هم هفته‌‌ی قبل بود که پای یک تصویری گذاشته بود آن‌ها اختراع می‌کنند این‌ها می‌گویید نماز بگیرید نه همان طور که بارها گفته ام که دین درباره‌‌ی عبادات حرف زده که عبادات در رابطه با آخرت است همین دین در مورد معاملات یعنی تعاملات تمام آن چیزی که من برای زندگی دنیایم لازم دارم دین حرف دارد دین سبک دارد که اسمش را می‌گذاریم سبک زندگی اسلامی و دینی. ما مخالف شبکه‌های اجتماعی که یک نوع ارتباط است شبکه‌‌ی اجتماعی ارتباط را تصحیح کرده همین جا یک تائید می‌گویم حضرت آقا یک پیام دادند برای جوانان اروپا و آمریکا این پیام که از شبکه‌‌ی سی ان ان آمریکا که پخش نمی‌شود بگویند توجه توجه به خبری که هم اکنون دست ما رسید رهبر انقلاب ایران پیام داده به جوانان اروپایی و آمریکایی به چند زبان برای شما پخش می‌کنیم گوش بدهید چنین اتفاقی که نمی‌افتد. از طریق این شبکه‌های مجازی اتفاق افتاد. آقا می‌دانند این‌ها دهکده‌‌ی جهانی درست کردند که هر کسی از خانه اش می‌تواند از این سر دنیا با آن سر دنیا ارتباط برقرار کند. خیلی خوب عجب بستر قشنگی است از طریق این شبکه‌‌ی ارتباطی که هیچ ربطی هم به دولت‌ها می‌تواند نداشته باشد من داشته و نداشته اش را نمی‌خواهم تحلیل کنم این جا جای تحلیل پشت پرده‌‌ی شبکه‌های مجازی نیست من فقط می‌خواهم نگاه دین را بگویم فقط می‌خواهم بگویم نگاه دین این است که این یک وسیله‌‌ی ارتباط است.

شریعتی: یعنی این ابزار است و حالا ما چگونه از این ابزار استفاده کنیم.

حاج آقا ماندگاری: مثل تلفن. که یک وسیله‌‌ی ارتباط است بی سیم یک وسیله‌‌ی ارتباط است در موارد خاص تلگراف یک موقعی وسیله‌‌ی ارتباط بوده نامه یک وسیله‌‌ی ارتباط است حالا به وسیله‌‌ی پیامک دیگر تلگراف نامه نمی‌نویسند حالا ایمیل می‌فرستند اینترنت هم یک وسیله‌‌ی ارتباط است اسلام که خط بطلان روی هه‌‌ی وسیله‌های ارتباطی نمی‌کشد اسلام می‌گوید من می‌گویم محدودش کن. برای خودت برنامه ریزی بکن. ما همین جا می‌خواهیم بگوییم یک آسیب شبکه‌های مجازی این است که نظم زندگی را به هم زده شما برای صبح تا شب یک برنامه ریزی دارید انسان عاقل و مسلمان بنا بر آن چه که دین ما سفارش کرده اوصیکُم بِتَقْوَی اللّه‏ وَ نَظمِ اَمْرِکُم نظم اساس دین ما است من اولویت بندی داریم هشت ساعت در روز کار کنم یا درس بخوانم آن‌هایی که اهل کارند کار آن‌هایی که اهل درسند درس. اما این شبکه‌‌ی مجازی می‌آید هشت ساعت درس هشت ساعت خواب می‌ماند هشت ساعت دیگر تفریح خوراک و عبادت و مطالعه و رسیدگی به خانواده. این‌ها یک برنامه ریزی منسجم است که روایتش را امام کاظم پیامبر امام صادق دارند تقریبا چهارده معصوم در مورد برنامه ریزی ما دستور دارند. شبکه‌‌ی مجازی را می‌توانی در این‌ها استفاده بکنی بکن. من الآن نمی‌رسیدم روزی سه مرتبه احوال خانه مان را بپرسم با تلفن بپرس خیلی خوب است شما بنایت بر این بوده خانمت مریض بوده احوالش را بپرس تلفن نداری با شبکه‌‌ی مجازی احوالش را بپرس تصویری هم احوالش را بپرس او در بستر است شما پشت میز کارت هستی احوالش را بپرس به شرطی که آن پنج دقیقه را مرخصی رد کنی چون کار نکردی. این قدر دقیق است. بله این که وعده دادیم در مورد شبکه‌های مجازی حرف بزنیم من متخصص شبکه‌های مجازی نیستم من نگاه دین را می‌گویم. یک وسیله‌‌ی ارتباط است این طوری که داریم استفاده می‌کنیم نظم زندگی را به هم زده.

شریعتی: متاسفانه یکی از آفت‌های جدی که این شبکه‌ها دارند بحث اعتیاد به آن هاست.

حاج آقا ماندگاری: می‌گوید بابای من یک سره سرش توی موبایل است. زمان پیغمبر آمدند پیش پیغمبر مثلا زن در مورد شوهرش و شوهر در مورد زنش این آقا یک سره سرش در سجاده است این‌ها چون بعضی‌ها فکر می‌کنند آن کسی که یک سره سرش در وایبر و واتساپ باشد ما می‌گوییم نباشد نه ما اگر یک نفر بیاید بگوید شوهر من یک سره سر سجاده و یک سره پای قرآن و یک سره پای مفاتیح و مجالس است او را هم می‌گوییم محدود کن.

شریعتی: دیروز پای درس کلمات حضرت امیر حاج آقای حسینی فرمودند حضرت به شدت رهبانیت را نفی کردند.

حاج آقا ماندگاری: به شدت پیغمبر خدا می‌گوید این که دائما سرت به عبادت و قرآن و این‌ها باشد اشکال دارد حق زن و بچه ات هم است این عبادت نظم زندگی تو را بهم نزند. ما یک اصل را می‌گوییم نظم زندگی به هم نخورد. اولویت‌ها جا به جا نشود. و الا اگر شما بتوانی با حفظ نظم زندگی آداب دینی و حدود دینی تقوای دینی از این شبکه‌ها استفاده کنی هیچ اشکالی ندارد هم چنان که پیغمبر آن روز شنیدند آقایی یا خانمی یک سره سرش در سجاده است توبیخ کردند فرمودند به زن و بچه ات برس امروز هم پیغمبر باشند و ما هم که لباس پیغمبر را پوشیده ایم می‌گوییم آقا فرقی نمی‌کند خانم دختر پسر اگر یک سره سرتان در اینترنت است یک سره سرتان در وایبر و واتساپ و شبکه‌های مجازی است یک مقدار محدودش کنید به خانواده تان برسید همه‌‌ی زندگی تان این نیست. تعبیر قشنگ شما اعتیاد است. یک وقت خدای نکرده وقتی یک نفر به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کند در جامعه مرسوم این است که پدر مادرش زن و بچه اش یادش می‌رود کم کم خودش هم یادش می‌رود اعتیاد خاصیتش این است اعتیاد یعنی چه؟ یعنی کسی که نظم زندگی اش مختل شده به هم خورده حالا می‌خواهد اعتیاد به مواد مخدر باشد می‌خواهد اعتیاد به موسیقی به سینما به تلویزیون باشد اعتیاد به کار باشد. بعضی‌ها می‌گویند این با کارش ازدواج کرده با کارش زندگی می‌کند تا ساعت دوازده شب در اتاق کارش است وقتی هم می‌آید یک بغل پرونده می‌آید. ما حتی به بعضی از مسئولین عزیز که می‌دانیم این طوری کار می‌کنند گفتم این اصلا درست نیست به خدا زمان پیغمبر هم بودید پیغمبر می‌گفتند این طوری کار نکنید چون کار هم باید در جای خودش قرار بگیرد ما فقط داریم این هفته یک مطلب را بگویم چون بنای ما بر این است اگر توفیق باشد یک چند هفته در رابطه با شبکه‌های مجازی هر هفته یک توصیه را بگوییم و ببینیم از این هفته تا هفته‌‌ی دیگر می‌توانیم این توصیه را عملی کنیم یا نه. من این هفته فقط این را می‌گویم یک کم فک کنند بینندگان عزیز ببینند شبکه‌های مجازی و سر رفتن در این شبکه‌ها و افراط در استفاده چقدر نظم زندگی شان را به هم ریخته هم چنان که می‌گوییم اگر افراط در عبادت نظم زندگی را به هم بزند از منظر دین توبیخ می‌شود حاج آقای حسینی هم فرمودند روایات زیادی هم داریم افراط در ورزش نظم زندگی را به هم می‌زند افراط در تفریح نظم زندگی را به هم می‌زند در مورد تلویزیون هم گفتیم که از خواب که بیدار می‌شوند از داخل رخت خواب با کنترل تلویزیون را روشن می‌کنند شب هم در رخت خواب خاموش می‌کنند این یعنی این که فرهنگ استفاده از تلویزیون را نداریم بچه می‌خواهد برنامه‌‌ی بزرگ‌ها را نگاه کند من به او بگویم یک صحنه‌‌ی مشکل دارد این‌ها دارند حرف‌های خاص زن و شوهری می‌زنند می‌ترسیم برای این بچه آسیب داشته باشد می‌گوییم بچه بلند شو برو بزن آن کانال این دو دقیقه را در خانه‌های خودمان دارد اتفاق می‌افتد معلوم می‌شود فرهنگ استفاده از تلفن سینما را در ثروت مندی هم ما یک فرهنگ لازم داریم بعضی‌ها که ما مشکلی که با بعضی از ثروت مندان جامعه داریم چیست؟ می‌گوییم شما فرهنگ ثروت مندی را بلد نیستید. فرهنگ ثروتمندی از لحاظ دین ما چیست؟ با ثروت ات ضروریات زندگی را حل کن رفاهیات را حل کن نوش جانت ولی هوس نداشته باش بقیه را خیرات کن. چون مال خودت است ماهی باید یک بار ماشین عوض کنی؟ چون مال خودت است باید سالی یکی دو بار طلا عوض کنی؟ معلوم می‌شود فرهنگ ثروت مندی را نداریم. در قدرت هم همین است. این که امیرالمومنین می‌فرمایند قدرت مستی می‌آورد. فرهنگ استفاده از قدرت را نداشته باشم برای من مشکل ساز می‌شود. هر چیزی آدابی دارد آداب همان محدودیت‌های دینی است و محدودیت‌های دینی همان چیزی است که اسمش را می‌گذاریم تقوا. اگر من به اقتضای ضرورت زندگی یک نفر مریض در خانه دارم هشت ساعتی که در اداره نشستم باید سه بار با او تماس بگیرم هر تماسم هم ده دقیقه طول کشید سه ده دقیقه نیم ساعت است نیم ساعت مرخصی ساعتی رد کنم کار اداری نکرده ام این می‌شود حدود.

شریعتی: از این چیزها خیلی فاصله داریم.

حاج آقا ماندگاری: ما داریم از نگاه دینی می‌گوییم. پس اولین توصیه به عزیزانی که دارند در شبکه‌های مجازی افراط می‌کنند و نظم زندگی شان به هم خورده ببینند می‌توانند یک هفته خودشان را محدود کنند من نمی‌گویم تعطیل کنند نه. می‌توانند محدودش کنند؟ استفاده بکنید ولی یک زمان خاصی یک ساعت دو ساعت سه ساعت نه به قول خودتان بیست و چهار ساعته هم محدودیت از لحاظ زمان هم محدودیت از لحاظ استفاده. خانم که سوال کردند معلوم می‌شود فکر می‌کرده واقعا مجازی است شبکه‌‌ی مجازی اسمش مجازی است حقیقی است همین خانم اگر می‌گفتند عکس بی حجابت را بزن دم در خانه تان اصلا نمی‌زد می‌گفت همسایه‌ها رد می‌شوند همین خانم گذاشته در صفحه‌‌ی مجازی فکر نمی‌کرده چند هزار نفر ببینند. الآن توبه کند برای آن راه حل می‌گوییم روایت امیرالمومنین را برای او هدیه می‌کنیم مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ هر کس رابطه اش را با خدا اصلاح بکند خدا رابطه اش را با دیگران اصلاح می‌کند ولی آماده باشد که اگر گوش مالی دادند شوکه نشود شاید گوشمالی هم بدهند نمی‌دانم خدا ارحم الراحمین است شاید ببخشند گوشمالی هم ندهند.

شریعتی: آن‌هایی که چنین عکس‌هایی را ذخیره کرده اند آن‌ها هم مسئولیتی دارند.

حاج آقا ماندگاری: آداب دینی یعنی همین این خانم و این آقا عکس نفرستند در سایت و فضای مجازی. متدین‌ها هم یک محدودیتی دارند فرض کنیم در لاین در شبکه‌ای بودیم دو عکس بد برای ما فرستادند یا مطلب و شعر بد فرستادند وظیفه‌‌ی من این است که گوش کنم و به دیگران هم بفرستم؟ من هم منتشر کنم؟ یا نه تا دیدم بد است بقیه را نگاه نکنم سریع پاکش کنم آن نفرستد من هم یک وظیفه دارم نگویم برای من فرستادند تقصیر من چیست؟ ما فقط داریم منظر دین را می‌گوییم اگر همه مان با این پدیده دینی برخورد کنیم یک تعبیر قشنگی آقا دارند می‌فرمایند بگذارید ابزار تکنولوژی را دیگران آماده کنند ما استفاده کنیم آن‌ها از آماده کردنش هم پشیمان می‌شوند. آهسته می‌گویم آن‌ها هدفشان از این ابزار خیر رسانی به ما نبوده آن‌ها محض رضای خدا مثلا نخواستند که صله رحم زیاد شود این که بگویند ایرانی‌ها خیلی معتقد به صله رحم اند بگذارید ما یک ابزار در خدمت آن‌ها باشیم نه آن‌ها دنبال سه مطلب بودند اول اتلاف وقت آن‌ها دنبال این بودند که وقت من تلف شود چون گاهی وقت‌ها دنبال مطلب خوب هم که می‌گردم ده دقیقه طول می‌کشد مطلب خوبم را در بیاورم نیم ساعت طول می‌کشد جاهای دیگر پرسه زنم سرگرمی است سرگرمی که محدودیت ندارد اتلاف وقت و می‌دانند وقت یک انسان طلا است آن‌ها از ما بهتر می‌دانند وقت طلاست می‌دانند فکر ایرانی نابغه است این فکر ایرانی وقتش به اتلاف بگذرد نمی‌رود سراغ اکتشافات و اختراعات نمی‌رود دنبال فکر قشنگ دوم این که دنبال ابتذال هستند لذا شما خودتان دارید می‌بینید آمارها را نگاه کنید آن‌هایی که دارند می‌روند در فضاهای مجازی من آمار نمی‌دهم ولی می‌گویند قریب به اتفاق شان هشتاد نود درصدی دنبال ابتذال هستند آن‌ها به هدف هایشان می‌رسند حتی شما مقدس ترین اسم را می‌زنید جستجو می‌بینید کنار این مقدس ترین اسم که اسم خدا است ابتذال دارد نشان می‌دهد در قالب یک عنوانی هدف سومشان دنبال به هم زدن نظم زندگی و نظم اجتماعی و سرد کردن روابط و متاسفانه به بخشی از اهدافشان رسیدند من حتی نمی‌گویم جاسوسی که بعضی‌ها هم می‌گویند دنبال جاسوسی هم هستند ربطشان نمی‌دهیم به جاسوسی اصلا این حرف‌های ما را هم نشنیده بگیرید ما می‌گوییم هدف آن‌ها کاملا مقدس است می‌خواستند در ارتباطات و صله رحم ما را کمک کنند بیایید به نیت خود آن بنده‌های خدا به نیت خدایی که همه‌‌ی داده‌های الهی از آن اوست ما ببینیم بلدیم محدود کنیم یا نه؟ پس درس اول برای استفاده‌‌ی از فضای مجازی یک محدودیت را ببینیم می‌توانیم تمرین کنیم یا نه فقط محدودیت زمانی. یک دفعه ننشینیم بگوییم نشستیم نفهمیدیم پنج ساعت پای اینترنت هستیم. شب نشسته صبح با صدای اذان ئه اذان صبح شد؟ چون شیرین و جذاب است کشش خوبی دارد بیایید محدودیت برای خودمان بگذاریم و برای خودمان هم جریمه بگذاریم مثلا یک ساعت از یک ساعت که رفت آن طرف جریمه صدقه بگذاریم جریمه‌‌ی پولی جگر آدم را کباب می‌کند.

شریعتی: بسیار خوب خیلی ممنون حرف زیاد است در این فضا همان طور که حاج آقای ماندگاری گفتند اگر برسیم هفته‌‌ی آینده از جهات دیگر آسیب‌های آن را بررسی خواهیم کرد. مشرف می‌شویم محضر قرآن کریم صفحه‌‌ی 340 قرار امروز دوستان خوب سمت خداست آیات 65 ام تا 72 ام سوره‌‌ی مبارکه‌‌ی حج و چقدر خوب است در آستانه‌‌ی شب میلاد امام عسکری ثواب تلاوت این آیات را هدیه می‌دهیم به روح بلند امام حسن عسکری علیه السلام و مادر امام زمان علیها السلام.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ وَالْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَيُمْسِكُ السَّمَاءَ أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّـهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿٦٥﴾ وَهُوَ الَّذِي أَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ إِنَّ الْإِنسَانَ لَكَفُورٌ ﴿٦٦﴾ لِّكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَى هُدًى مُّسْتَقِيمٍ ﴿٦٧﴾ وَإِن جَادَلُوكَ فَقُلِ اللَّـهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿٦٨﴾ اللَّـهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿٦٩﴾ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنَّ ذَلِكَ فِي كِتَابٍ إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّـهِ يَسِيرٌ ﴿٧٠﴾ وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَا لَيْسَ لَهُم بِهِ عِلْمٌ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِن نَّصِيرٍ ﴿٧١﴾ وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِ الَّذِينَ كَفَرُوا الْمُنكَرَ يَكَادُونَ يَسْطُونَ بِالَّذِينَ يَتْلُونَ عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا قُلْ أَفَأُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَلِكُمُ النَّارُ وَعَدَهَا اللَّـهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿٧٢﴾

ترجمه:

آیا ندانسته ای که خدا آنچه را در زمین است و [نیز] کشتی ها را که به فرمان او در دریا روانند، برای شما رام و مسخّر کرده است؟ و آسمان را نگه می دارد که بر زمین نیفتد مگر به اذن او؟ یقیناً خدا به همه مردم رؤوف و مهربان است. (۶۵) و اوست که به شما حیات داد، سپس شما را می میراند، آن گاه شما را زنده می کند؛ به یقین که انسان بسیار ناسپاس است. (۶۶) برای هر امتی عبادتی ویژه قرار داده ایم که آن را انجام می دهند؛ پس نباید در این امر با تو ستیز و نزاع کنند. و به سوی پروردگارت دعوت کن که بی تردید تو بر راهی راست قرار داری. (۶۷) و اگر با تو [با اصرار بر یک اعتقاد بی پایه برخورد خصمانه کنند و] مجادله ستیزآمیز نمایند، بگو: خدا به آنچه انجام می دهید، داناتر است. (۶۸) خدا روز قیامت درباره آنچه با یکدیگر در آن اختلاف می کردید، داوری خواهد کرد [تا مؤمنان با ورود به بهشت و ستیزه جویان با ورود به دوزخ از هم مشخص و جدا شوند.] (۶۹) آیا ندانسته ای که خدا آنچه را در آسمان و زمین است، می داند؟ مسلماً [همه] این [اعمالی که انجام می دهید] در کتابی [چون لوح محفوظ، ثبت] است [و] بی تردید [ثبت در آن کتاب] بر خدا آسان است. (۷۰) و [مشرکان] به جای خدا معبودانی را می پرستند که خدا هیچ دلیل و برهانی [نسبت] به [حق بودن] آنها نازل نکرده است؛ و معبودانی را می پرستند که به آن دانشی [برای استدلال بر ربوبیّت آنها] ندارند و ستمکاران را [در قیامت] هیچ یاوری نیست. (۷۱) و هنگامی که آیات روشن ما را بر آنان می خوانند در چهره های کسانی که کافرند [اثرِ] انکار [و خشم] را می شناسی، آن چنان که نزدیک است [از شدت خشم] به کسانی که آیات ما را بر آنان می خوانند، بتازند، بگو: آیا شما را به بدتر از این [خشم و ناگواری که از شنیدن قرآن به شما دست می دهد] خبر دهم [آن] آتشِ [دوزخ] است که خدا آن را به کافران وعده داده است، و بد بازگشت گاهی است. (۷۲)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: در خدمت شما هستیم اشاره‌‌ی قرآنی را حاج آقای ماندگاری بفرمایند

حاج آقا ماندگاری: آیه‌‌ی 69 و 70 را با مدد از وجود نازنین امام رضا علیه السلام عرض می‌کنم. «اللَّـهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» ‌‌ای مردم به خودم می‌گویم به همه‌‌ی مردم می‌گوییم عرف قاضی روز قیامت نیست خیلی با نظر عرف راه نرویم سازنده‌های فضای مجازی قاضی روز قیامت نیستند خیلی با قرار مدارهای آن جا خودمان را تنظیم نکنیم استانداردهای بین المللی خیلی قاضی روز قیامت نیستند خیلی با این استانداردها حرکت نکنیم بیاییم با خدا حرکت کنیم استانداردهای خدا را در فضای مجازی و حقیقی سیاسی اقتصادی مدیریتی در همه جا بیاییم استانداردهای خدا را رعایت کنیم او حاکم روز قیامت است «أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» بعضی‌ها گفتند اگر پسورد گذاشتند هیچ کسی گیر نمی‌آورد خدا گیر می‌آورد فضای مجازی برای خدا حقیقی است خاطر جمع باشیم خدا می‌بیند همه جا را می‌بیند بعضی‌ها فکر کردند اگر مذاکرات را پشت در‌های بسته انجام بدهند و نگذارند پخش شود خدا نمی‌بیند خدا می‌داند «اللَّـهُ يَحْكُمُ» سیاسیون اقتصادیون مدیران مسئولین جوان‌ها بازاری‌ها روحانیون همه‌‌ی صدا و سیمایی‌ها فیلم سازها هر کس هر جا هستید پشت پرده و روی پرده را خدا می‌داند بیایید با قواعد خدا زندگی کنید چون قاضی روز قیامت خداست او الشَّاهدَ هُوَ الحَاکِم اگر با او تنظیم کردیم روز قیامت سرمان را بالا می‌گیریم ولی اگر با عرف و دیگر جاها تنظیم کردیم با قوانین فلان جا تنظیم کردیم آن‌ها روز قیامت نه تنها کمک مان نمی‌کنند «مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ» (ابراهیم/22)، بعضی‌ها دارند با قواعد شیطان تنظیم می‌کنند شیطان می‌گوید نه من به درد شما می‌خورم نه شما می‌توانید مشکلی از من حل کنید «فَلا تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم» (ابراهیم/22) می‌خواستید به قواعد خدا تنظیم کنید بیایید با قواعد خدا زندگی مان را تنظیم کنیم تا زندگی مان شود بندگی.

شریعتی: ان شاء الله. یک سوال در مورد دوره‌‌ی آخرالزمان است. بعد سلام و احوال پرسی گفتند بیشتر روایت آخرالزمان نه عصر ظهور حضرت حاکی از روحیه‌‌ی سرد مردم برای انجام کار خیر و بالعکس روی آوردن عموم مردم به گناه است یعنی به نحوی این راویات سرنوشت جامعه‌‌ی قبل از ظهور را ترسیم کرده ایشان گفتند به نظر شما تلاش برای انجام کار خوب در جامعه‌ای که سرنوشت اش در روایات این گونه ترسیم شده چه ثمره‌ای دارد؟ بهتر نیست با چنین جامعه‌ای کاری نداشته باشیم و کلاه خودمان را محکم بگیریم تا دچار طوفان گناه نشویم؟

حاج آقا ماندگاری: ممنون از این بیننده‌‌ی عزیز که بحث را مطرح کردند این بحث همان چیزی است که قبل از انقلاب تفکر مقابل امام بود. در آستانه‌‌ی دهه‌‌ی فجر هستیم هم شب میلاد امام عسکری هم دهه‌‌ی فجر. ماموریت‌های انقلاب اسلامی یک جوری پیروی از ماموریت‌های امام عسکری بوده امام عسکری ماموریت شان این بود که مردم را برای عصر غیبت آماده کنند چراغ امید را هم در دل مردم روشن نگه دارند و در حد خودشان هم مردم تلاش کنند نگویند با این نگاه حالا که ما نمی‌توانیم کل را درست کنیم پس از آن چه که می‌توانیم دست برداریم این نگاه درست مقابل نگاه امامت و ولایت و تفکر انقلاب است یعنی کاری به کار جامعه نداشته باشیم. امام سه هدف برای انقلاب اسلامی گذاشتند اول روزی هم که امام شروع کرد تنهای تنها بود با این آیه هم شروع کرد در اولین بیانیه‌‌ی امام که در 15 اردیبهشت ماه 1324 صادر شده چون بعضی‌ها فکر می‌کنند امام از 42 شروع کرد نه در سال 24 اولین آیه‌ای که امام تیتر بیانه اش می‌آورد این است «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» (سبأ/46) این بیننده به این آیه چه می‌گویند؟ یعنی هر کدام به تنهایی باید راه بیفتید کاری نداشته باش اثر داری یا نداری تو حرکت کن اثر با خدا است. لذا امام دنبال سه اثر راه افتاد و یک نفره راه افتاد. چه طوری؟ «فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ» (آل عمران/159) امام گفت اول ایران را درست کنیم طاغوت برود الله بیاید 22 بهمن طاغوت رفت 12 فروردین پرچک جمهوری اسلامی برافراشته شد هیچ نظامی هم در دنیا چنین رایی نداشته 2/98 درصد این مرحله‌‌ی اول انقلاب امام بود اول مملکت خودمان را بسازیم دوم این که جهان اسلام را بیدار کنیم 25 سال است امام از دنیا رفته امروز شاهد تحقق مرحله‌‌ی دوم هستیم نهضت بیداری اسلامی همه‌‌ی جهان اسلام را گرفته کدام مملکت اسلامی است که بیدار نشده باشند دارند سرکوب می‌کنند دارند نابود می‌کنند ولی کدام مملکت اسلامی است که بیدار نشده باشد؟ امام از 24 امروز 94 است 70 سال از این جمله‌‌ی امام و شروع امام گذشته امام به نتیجه رسیده خود امام هم نیست به حسب ظاهر ببیند ولی دارد می‌بیند مرحله‌‌ی سوم هدف امام فقط تلنگر زدن به جوانان عدالت خواه اروپایی خلف صالح امام حضرت آقا استارت مرحله‌‌ی سوم را هم زدند ان شاء الله به نتیجه می‌رسد یک سال دیگر چند سال دیگر آن دست خدا است ما تکلیف را انجام بدهیم. حتما دوستانی که در فضای اینترنت هستند می‌دانند یک هفته از پیام حضرت آقا به جوانان اروپا بیشتر نگذشته هیچ شبکه‌‌ی رسمی هم کامل و با تحلیل تائیدی پخش نکردند فقط شبکه‌های مردمی پخش کردند دارد انقلاب ایجاد می‌کند آقا به جوانان اروپایی چه فرمودند سه نکته؟ یک. من عدالت خواهی شما را تائید می‌کنم دوم. حس پیشرفتی که شما اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دارید خیلی قشنگ است ولی بیایید کامل ترش کنید مادی نباشد معنوی هم باشد فقط دنیوی نباشد اخروی باشد مثل جدشان رسول الله عمل می‌کنند همیشه مثل جدشان عمل کردند همه‌‌ی علما این طور هستند ان شاء الله سه. نکند اسلام را از دشمنانش بگیرید دشمنان دل نمی‌سوزانند چهره‌‌ی اسلام را کریه کردند هم چهره‌‌ی سنی و هم چهره‌‌ی شیعه را. هر دو را خراب کردند. بیایید اسلام را از منبع اصلی اش که قرآن و عترت است بگیرید با این حرکتی که امام کرد خلف صالح امام هم دارد ادامه می‌دهد باید ایشان می‌گوید باید کلاه خودمان را بگیریم؟ روایات که در عصر غیبت را فرمودند ظلم همه جا را فرا می‌گیرد مردم یک رخوتی دارند اما این به اعتقاد من چرا این طوری نگاه کنیم؟ روایات نوید ظهور دادند آن‌هایی که در خط اند مثل ایشان به ایشان می‌گویند خسته نشوید از تلاش خسته نشوید «أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ» (هود/81) وقتی هم طلوع فجر می‌آید که شب به اوج تاریکی خودش رسیده شاید این جمعه بیاید شاید. فواره‌‌ی ظلم خیلی رفته بالا فواره‌‌ی ظلمت خیلی رفته بالا ان شاء الله می‌رسد طلوع خورشید. آن‌هایی که در ظلمت هستند یک روزی خسته می‌شوند از ظلمت حالا می‌خواهد ظلمت گناه باشد می‌خواهد ظلمت تجاوز به ناموس دیگران و جان دیگران باشد ولی آن‌هایی که در ظلمت ظلم هم هستند یک روزی اگر خسته شدند می‌گوییم دیگر بن بست نداریم نور دارد دیده می‌شود تو هم برگرد این طوری نگاه کنیم یعنی کلاه خودمان را بگیریم؟ نوید فرج در عصر غیبت برای آن‌هایی که در راه هستند موتورشان را پر سرعت می‌کند آن‌هایی که در بی راهه اند می‌گوید بن بست نداریم اگر پشیمان شدی راه برگشت داری.

شریعتی: جامعه‌ای که آماده‌‌ی ظهور باشد باید بستر را فراهم کند.

حاج آقا ماندگاری: این نکته‌‌ی سومی که می‌خواستم بگویم. من بارها گفته ام امام زمان قرار است بیاید سفره‌‌ی عدالت را پهن کند سفره‌‌ی ظلم را جمع کند. هر سفره‌ای که می‌خواهد پهن شود یک زیر سفره‌ای لازم دارد. خیلی ساده. انقلاب اسلامی زیر سفره‌ای است اتفاقا ایشان بعد از 35 سال نباید این حرف را بزند. 35 سال است که نظام جمهوری اسلامی با تمام مشکلاتش که ما هم اعتراف داریم ایده آل نیست اعتقاد داریم زیر سفره‌ای قشنگی برای ظهور شده یعنی هر کس بخواهد برای ظهور کار کند راه است بستر است جا هست یک نفر بگوید من می‌خواهم تمام زندگی ام را برای آمدن امام زمان خرج کنم نمی‌شود؟ چرا می‌شود. شبکه‌های مجازی است تو بیا فرهنگ مهدویت را به تمام دنیا پخش کن بگو من ماهی پنجاه میلیون تومان هم پول می‌دهم. بستر برای خدمت به ساحت مقدس امام زمان با جمهوری اسلامی جهانی پخش شده. خدا نکند خدا نکند خدا نکند جمهوری اسلامی و مردم خوبی که این سفره را انداختند خدا نکند حتی یک درصدشان هم پشیمان شوند ولی دشمن می‌خواهد پشیمان کند ان شاء الله این اتفاق نیفتد پس ما می‌گوییم روایات نوید دهنده است برای آن‌هایی که در راه اند و برای آن‌هایی که در بیراهه اند و به پشیمانی و آخر خط می‌رسن برای آن‌ها هم نوید می‌دهد که دور برگردان است برای ما نوید می‌دهد که نقطه‌‌ی فرج ان شاء الله نزدیک است.

شریعتی: ان شاء الله. پنج دقیقه تا پایان فرصت داریم. با سلام می‌خواستم از مشکلی بگویم که شاید شما زیاد به آن اهمیت ندادید اما بسیار در جامعه اثر گذاشته خانواده‌ها گناهان را با مقیاس مجرد یا متاهل بودن می‌سنجند مثلا یک دختر نوجوان حق این را ندارد که در محیط خانوادگی و در جشن‌های زنانه قدری به سر و وضع خودش برسد و در جواب این سوال که چرا اجازه ندارم پدر مادرها می‌گویند صبر کن وقتی که ازدواج کردی این کار را بکن چون الآن دختری گناه است و حق نداری این کار را انجام بدهی اما شما یک دختری که عقد کرده انواع و اقسام آرایش‌های زننده را انجام می‌دهد می‌گویند چون شوهر دارد مهم نیست کجای قرآن نوشته اگر ازدواج کردید خیلی چیزها امام نیست کدام امام گفته گناه مجردها و متاهل‌ها متفاوت است و آرایش و لباس زننده برای همه گناه است فرقی نمی‌کند مجرد باشی یا متاهل دیدن فیلم غیر اخلاقی برای همه گناه است چه مجرد باشی و چه متاهل. بعضی خانواده‌ها می‌نشینند سریال‌های غیر اخلاقی ماهواره را می‌بینند ولی بچه شان را نمی‌گذارند ببیند می‌گویند چون ما ازدواج کردیم طوری نیست ایشان می‌گویند به نظرم این مشکلی است که در جامعه اثر گذاشته و محیط‌های اجتماعی را نا امن کرده و خیلی از نوجوان‌هایی مثل من را عقده‌ای کرده لطفا اهمیت بدهید. خیلی ممنون از پیامتان. یک وقت‌هایی معیارهایی ما از خودمان می‌سازیم.

حاج آقا ماندگاری: من کوتاه تر و مستدل تر از آیه‌ای که خواندیم نمی‌دانیم تو را به خدا یک بار دیگر این آیه را دقت کنید آیه‌‌ی 69 سوره‌‌ی نورانی حج «اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ» آن مواردی که شما با هم اختلاف دارید خط کش حکم خداست نه حکم عرف. ممنون از این بیننده خودش جواب داده چه کسی گفته آرایش دختری که ازدواج کرده گناه ندارد آرایش دختری که ازدواج نکرده گناه دارد این یعنی در اختلافشان رفتند به عرف مراجعه می‌کنند آن یکی در اختلافش می‌رود به استاندارد بین المللی نگاه می‌کند آن یکی به نظر رئیسش مراجعه می‌کند ما بارها گفتیم حتی در ازدواج‌ها می‌آیند سراغ ما. ما در ازدواج‌ها می‌گویند حرف مرد برتر باشد یا حرف زن گفتم هیچ کدام حرف خدا. چه کسی گفته مرد فقط چه کسی گفته زن فقط چه کسی گفته بابا فقط چه کسی گفته مادر فقط چنین چیزی نیست حرف خداست بله یک جا خدا می‌گوید من از حق خودم گذشتم برای جایی که می‌خواهد به پدر مادر احترام بگذارد می‌گوید من مستحب و مکروه را گذاشتم به عهده‌‌ی این‌ها این‌ها می‌توانند تعیین کنند پس اگر ما در موارد اختلافی رفتیم سراغ خدا من آخوند هم حرف خدا را زدم حرفم پذیرفتنی است و الا حرف من هم پذیرفتنی نیست ما اگر باور کردیم حرف خدا خط کش باشد هیچ مشکلی نمی‌شود

شریعتی: دیگر نمی‌رویم یک شب عروسی که هزار شب نمی‌شود

حاج آقا ماندگاری: خدا خیرتان بدهد الآن معیارهای عرفی معیارهای علمی معیارهای سیاسی معیارهای جهانی این‌ها هیچ کدام روز قیامت پذیرفتنی نیست مگر این که منطبق با حکم خدا باشد در سیاست در احزاب قانون احزاب قانون احزاب اگر قانون خداست قبول قانون بازار اگر قانون خداست روی سر قانون انتخابات و تبلیغات انتخاباتی اگر قانون خداست قبول بابا حرف تو اگر حرف خداست روی سرم ولی این که مردم می‌گویند حزب می‌گوید راه مردم این است زبان مردم و دهان مردم را چه کار کنیم این‌ها قابل قبول نیست «اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ» اگر دقت کردیم به این حرف همه‌‌ی مشکلات حل می‌شود.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group