93-12-13 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان
كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري
تاريخ پخش: 93/12/13
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
قرار بود که عمری قرار هم باشیم * * * که بی قرار هم و غم گسار هم باشیم
اگر زمین و زمان هم به هم بریزد باز * * * من و تو تا به ابد بر مدار هم باشیم
کنون بیا که بگرییم بر غریبی هم * * * غریبه نیست بیا سوگوار هم باشیم
در این دیار اگر خشک سالی آمده است * * * خوشا من و تو که ابر بهار هم باشیم
نگفتی ام ز چه خون گریه میکند دیوار * * * مگر قرار نشد رازدار هم باشیم
نگفتی ام ز چه رو رو گرفتی از من * * * مگر چه شد که چنین شرمسار هم باشیم
شکسته است دلم مثل پهلویت آری * * * شکسته ایم که آیینه دار هم باشیم
شریعتی: سلام عرض میکنم خدمت شما ایام شهادت حضرت صدیقهی طاهره زهرای اطهر را به همهی شما تسلیت میگویم آرزو میکنم همهی ما مشمول شفاعت آن حضرت شویم. به سمت خدای امروز ما که سمت خدای فاطمی است خیلی خوش آمدید در محضر حاج آقا ماندگاری هستیم سلام علیکم و رحمة الله.
حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین من هم خدمت شما و همکاران عزیز این برنامه و همهی عزاداران عرض سلام و ادب و احترام و تسلیت دارم روز عزای مادر فضیلت نگهبان رسالت مادر امامت فدایی ولایت معدن ارزشها محور حدیث کسا به ساحت مقدس امام زمان تسلیت میگوییم ما معنی مصیبت فاطمهی زهرا را نمیفهمیم فقط خود معصومین میفهمند که چه داغ بزرگی بر دل معصومین به ویژه بر دل امیرالمومنین سلام الله علیه وارد شده امروز امیرالمومنین بی قرار خودش را از دست داد فاطمه بی قرار علی بود. لذا معمولا حالا که مجلس ما سمت خدای امروز مجلس عزای فاطمه است در مجلس عزا معمولا برای سلامت صاحب عزا دعا میکنند میخواهم دست به دعا برداریم هم به عنوان تسلیت هم به عنوان توسل دعای سلامت حضرت را با هم تلاوت کنیم اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک «يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ» (یوسف/97) برای تسلای دل آقایمان امام زمان سلام الله علیه صلواتی را مرحمت کنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: ما را از دعای خیر خودتان فراموش نکنید پیامکها را که نگاه میکردم خیلیها به صورت ویژه و مخصوص التماس دعا گفتند حتما برای همه دعا بکنید. الطاف شما از طریق پیامک و ایمیل به ما میرسد. امروز به بخشی از سوالات شما حاج آقای ماندگاری پاسخ خواهند داد. با توجه به نکاتی که حاج آقا ماندگاری گفتند محور سوالات ما حضرت فاطمهی زهرا سلام الله علیها خواهد بود.
حاج آقا ماندگاری: اجازه بدید من یک جمله قبل از طرح سوالات عرض کنم هر کس به یک دارندهی ارزشی احترام بگذارد به خودش احترام گذاشته است یعنی من این ارزش را میفهمم و به او احترام میگذارم و هر کس به یک صاحب ارزشی احترام نگذارد در واقع دارد نادانی خودش را اعلام میکند در این فاطمیه و فاطمیهی بعدی تعداد مهم نیست من بارها گفتم شهادت اهل بیت یک روز است ارادت به اهل بیت 365 روز است هر کس به فاطمه و مجلس فاطمه و پرچم و عزای فاطمه احترام بگذارد در واقع دارد فهم خودش را اعلام میکند آدم فهمیده به ارزش احترام میگذارد و تکریم میکند فاطمه انسان کامل بود یک نقطهی تاریک نه یک نقطهی خاکستری در شخصیت فاطمه نیست لذا اگر به نام فاطمه احترام گذاشتیم روی بچه هایمان گذاشتیم به عفت و حیای فاطمه احترام گذاشتیم ما پیروی کردیم به ارزشهای فاطمه احترام گذاشتیم دنبال رفتیم به مجلس فاطمه احترام گذاشتیم به حرم فاطمه احترام گذاشتیم در واقع داریم به خودمان احترام میگذاریم یعنی من فهم دارم ارزش را میفهمم و هر کس به این معدن ارزشها احترام نگذارد خدای نکرده دارد نادانی خودش را اعلام میکند خدا نکند ما این طوری باشیم.
شریعتی: الحمدلله امسال مجالس خیلی پر شور است با حضور گستردهی مردم است این تکریم الحمدلله دارد اتفاق میافتد. با عرض سلام و خسته نباشید به همهی سمت خداییهای عزیز من و خواهرم دختران دم بختی هستیم میخواستم بدانم وقتی پسری برای خواستگاری به خانه میآید میگوید من مشروب میخورم نماز هم نمیخوانم و زیر بار هم نمیرود که کارش اشتباه است و تصمیمی هم برای تغییر رویهی زندگی اش ندارد ما باید چه کار بکنیم ایشان ادامه میدهند و گلایه میکنند از فامیل که این وسط تمام فامیل به ما میگویند شما سخت میگیرید خواهش میکنم من و خواهرانم و دختران دیگری که وضعیت مشابه ما دارند را راهنمایی کنید.
حاج آقا ماندگاری: من فامیل این گونه دختران که دارند میگویند سختی میگیرید یک سوال میکنم آنها به حضرت زهرا سلام الله علیها قطعا احترام میگذارند در این جامعه احترام میگذارند حتما دوست دارند به مدینه زیارت قبر گم شدهی حضرت با این که سه جا باید زیارت بخوانند میشود کسی یک نفر را بگوید من دوستت دارم احترام میگذارم ولی ارزش تو را ارزش نمیدانم «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ» (نساء/150) میشود خانوادههای محترمی که به حضرت فاطمه احترام میگذارید بیایید به تک تک ارزشهای زندگی فاطمه احترام بگذارید آیا آنهایی که ازدواج شان شبیه ازدواج حضرت زهرا بوده ضرر کردند؟ برای حضرت زهرا هم خواستگارهای زیادی آمدند ولی حضرت زهرا نه به پولشان نگاه کرد نه به مدرک شان نگاه کرد ترجمهی امروزی کردم. نه به قول امروزیها نه به خانواده هایشان نه به موقعیتهای اجتماعی شان نگاه کرد فاطمهی زهرا دنبال کسی بود که در کنار او بتواند بندگی خدا بکند ما از این خانواده میپرسیم دختر دسته گلی که تربیت کردید و ان شاء الله فاطمی هم تربیت کردید کنار یک انسان مشروب خور و بی نماز میتواند بندگی خدا بکند؟ چرا ما که معتقدیم به فاطمه لگد میزنیم به ارزشهای فاطمی چرا؟ ازدواج فاطمه یک شاخصه دارد که وقتی وجود نازنین پیغمبر این جمله را همه مردم بلد هستند این قدر گفته شده همه میدانند کسی نیست بگوید این جمله تا به حال به گوش من نخورده وقتی پیغمبر اکرم از حضرت زهرا از امیرالمومنین در مورد هم دیگر سوال کردند که انتخاب شما چطور بود نِعمَ العُون عَلي طاعَةِ الله (بحارالانوار، ج۵۳، ص 117) یا رسول الله حتما امیرالمومنین فرمودند یا رسول الله فاطمه بهترین کمک و فاطمه میفرماید علی بهترین کمک در بندگی خدا. با ازدواج دین کامل میشود یعنی بار دین این قدر سخت است انسانها به تنهایی نمیتوانند این بار را بردارند یک شریک میگیرند دو نفری این بار دین را برمیدارند لذا زوجهای جوان از حقیر و امثال بنده برای زندگی شان سفارش میخواهند من یک سفارش میکنم میگویم مواظب دیانت هم باشید حواستان به دینداری هم باشد حواستان به لذتهای یکدیگر دارید به شکم به ظاهر به دیانت هم حواستان باشد. ما محبت فاطمه را داریم ولی مرام و سیرت فاطمه را کم داریم در زندگی مان به این خانوادهی محترم که یقین دارم ندیده و نشنیده جزء ارادت مندان فاطمهی زهرا هستند قطعا این خانواده در مجالس حضرت زهرا شرکت میکنند و علاقه مند هستند شما که علاقه دارید چرا اعراض میکنید از مکتب فاطمه بیایید ازدواج فاطمی را در زندگی هایمان زنده کنیم ازدواج فاطمه سه شاخصهی اصلی دارد یک دنبال دیانت است نمرهی اول را به دیانت میدهد نه مدرک نه ثروت نه قدرت به هیچ چیز نمرهی اول نمیدهد نمرهی اول را به دیانت میدهد نگوییم میآیند در خانهی بچه مان نماز خوان میشوند نگوییم میآید در خانه دست از شراب خواری برمیدارد دست از گناه برمیدارد کسی که سی سال بیست سال از عمرش را عادت کرده به گناه نمیگویم غیر ممکن است ولی معلوم نیست پس ملاک اول ما باید دیانت باشد. عمق دیانت را بسنجیم ملاک دوم مان لیاقت بر اساس دیانت باشد. دیانت لیاقت را چه معنا کرده؟ امروز لیاقت را این طور معنا کنند که خانه داشته باشد شغل داشته باشد ماشین داشته باشد پدر پول دار داشته باشد چه دختر چه پسر نه لیاقت یعنی تنبل نباشد من بارها گفته ام اخیرا به یک کشفی رسیده ام من میگویم معصومین مگر پسر خالهی خدا بودند نعوذ بالله نه بندهی خدا بودند بندهی خدا یعنی سه کلمه بنا دارد بی دینی نکند بنا دارد ظلم نکند بنا دارد تنبلی نکند. این لیاقت است این سه بنا را داشته باشد خدا در تصمیماتش کمکش میکند «اَلَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» (عنکبوت/69) این لیاقت است دختر خانمها آقا پسری را انتخاب بکنند که بنای بی دینی نداشته باشد حضرت زهرا علی را انتخاب کرد که همهی وجودش دیانت است بنای ظلم را نداشته باشد حضرت زهرا علی را انتخاب کرد که همهی وجودش عدالت و مظهر عدل است بنای تنبلی نداشته باشد حضرت زهرا وجودی را انتخاب کرد که همهی وجودش مجاهدت است. امیرالمومنین از یازده دوازده سالگی مجاهد بودند شوخی نیست شما حساب بکنید این پس اول دیانت بعد لیاقت بعد هم کفویت به هم بخورند اینها ازدواج فاطمی است ما از همین الآن روز شهادت فاطمهی زهرا بیاییم دخترهایی که میخواهند به خواستگاری جواب بدهند پسرهایی که میخواهند به خواستگاری بروند و خانوادهها این سه ملاک را قبول بکنند تا به حال این ملاکها را قبول نکردیم یا شکسته بسته قبول کردیم آمار طلاق این شده آن شعری که بارها خوانده اید
صد بار بدی کردی و دیدی ثمرش را * * * خوبی چه بدی داشت که یک بار نکردی
بیاییم یک بار امتحان کنیم بیایید ازدواج فاطمی را امتحان کنید ازدواج فاطمی ملاکهای اصلی اش این بود سادگی اش خیلی مهم بود حضرت زهرا بند لباس عروسی اش نبود لباس عروسی برای دختر خیلی شیرین است ولی احسان در راه خدا از آن شیرین تر است این مکتب حضرت فاطمه است آسمان به زمین که نیامد حضرت زهرا بدون لباس عروسی رفت خانهی علی اما یک سائل خوشحال شد که البته آن سائل مامور خدا بود برای نشان دادن مقام فاطمه آمد سر راه فاطمه سلام الله علیها که این چه عظمتی دارند من کار این دو دخترها را واقعا تحسین میکنم این که این دو دختر خوب خیلی از دختران جامعه مان و خیلی از پسران جامعه مان ایستاده اند پای ارزشها حتی دارند «وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ» (مائده/54) این یکی از ویژگیهای مومن است از سرزنش سرزنش کنندگان ولو سرزنش کننده خدای نکرده پدر مادر باشد عمو خاله همسایهها باشند کم نیاوردند دارند استقامت میکنند بارک الله این جوانها دارند استقامت فاطمی میکنند از پدر مادرها تقاضا میکنیم بیاییم یک بار هم که شده یک چند سالی هم شده با ملاکهای ازدواج فاطمی بچه هایمان را عروس داماد بکنیم ببینیم اگر ضرر کردیم بیایند به ما بگویند ما این حرفها را نزنیم نه روی منبر بگوییم نه در رسانه من حس میکنم احترام به حضرت زهرا احترام به ازدواج فاطمی به عفت فاطمی به معیارهای فاطمی است و الا یک روز ما احساساتی شدیم در مورد حضرت زهرا ببخشید هر بانوی مظلومهی دیگری ببینیم کتک میزنند احتمالا چشمانمان اشک آلود شود این اشک عارفا بحقه نشد این اشک احساساتی است حق فاطمه این است که ما بگوییم معیارهای فاطمی را امروز کشتند امروز فقط فاطمه را نکشتند پس من و شما اگر به معیارهای فاطمی گوش ندهیم ما هم میشویم جزء قاتلین معیارها و مکتب فاطمه ما بیاییم به حضرت زهرا سینه بزنیم ولی معیارهای فاطمی را در زندگی مان نداشته باشیم خدا را قسم میدهیم به عظمت زهرا سلام الله علیها توفیق ازدواج فاطمی بر اساس معیارهای فاطمی به همهی دخترها پسرها و به همهی خانوادهها که قرار است بستر ساز شوند و به جامعه مان عطا کند. ما تشکر میکنیم از خدماتی که صدا و سیما میکشد ما گاهی وقتها انتقاد میکنیم چون دوستدار و دلسوز هستیم ولی در فیلمها وقتی ازدواجها را نشان میدهند در سریالها اگر ازدواجها با ملاکها و معیارهای فاطمی نباشد یعنی ما داریم از طریق این رسانهای که قرار است دانشگاه باشد یک معیار دیگری را داریم القا میکنیم به جامعه البته انصافا خیلی نکات خوبی را به مردم تا به حال آموزش داده اند ولی ما اعتقاد داریم صدا و سیمای در تراز معیارهای اسلامی باید بیشتر از اینها معیارهای فاطمی را به مردم یاد بدهند همهی مردم دارند بخشی از فرهنگ شان را از این رسانه و دانشگاه بزرگ و ملی میگیرند البته امروز شده دانشگاه بین المللی با شبکههایی که در سراسر جهان بیننده دارد امیدواریم خدا به همهی ما توفیق بدهد هم عامل هم مبلغ معیارهای فاطمی باشد نه فقط در ازدواج در همهی زندگی مان زندگی به سبک فاطمی بتوانیم احیا بکنیم بهره اش مال خودمان است «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ» (اسراء/7)
شریعتی: من این حدیث را زیاد شنیده ام که خداوند با غضب حضرت زهرا سلام الله علیها غضبناک و با خشنودی آن حضرت خوشنود میشود میخواهم بدانم حضرت زهرا سلام الله علیها چه ویژگیهایی داشتند که خشنودی و خشم ایشان ملاک خشنودی و غضب پروردگار قرار گرفته من خیلی وقتها کارهای خوبی انجام میدهم اما واقعا شک دارم که خداوند از من خشنود است یا نه. برای خیلی از ما سوال است که خداوند از کاری که ما میکنیم خشنود است یا نه؟
حاج آقا ماندگاری: این که حضرت زهرا معیار غضب و خشنودی هم رسول الله است و هم خدای رسول الله این کم ارزشی نیست این معنی انسان کامل بودن است این که خدا فرموده عَبْدِي أَطِعْنِي أَجْعَلْكَ مِثْلِي (بحارالانوار، ج 15، ص 29) اگر یک بنده به اوج بندگی برسد به اوج انسان کامل بودن برسد میشود آیینهی تمام نمای صفات حضرت حق تبارک و تعالی واقعا از خودشان باید مدد بگیریم من میخواهم بگویم اگر پنج اصل در وجود ما باشد این پنج اصل را عزیزان یادداشت بکنند انسان کامل کسی است که در این پنج محور به اوج برسد در هر مقداری اش هستیم خوشحال باشیم و تلاش کنیم یک قدم برویم جلوتر. یک اول باور کنیم آن چه خدا امر فرموده به عنوان معروف به نفع دنیا و آخرت ما است چه بفهمیم و چه نفهمیم حرام است به ضرر ماست این را باور کنیم. یک سوالی بود در مورد اینکه فلسفه اش را میدانیم یا نمیدانیم بحث کردیم معنا و مفهوم این باور چیست؟ اگر از هفت میلیارد جمعیت کرهی زمین شش میلیارد و نه صد و نود و نه میلیون و نه صد و نود و نه هزار و نه صد و نود و نه نفر رفتند آن طرف ایستادند گفتند نماز بد است نعوذ بالله. من این باورم تکان نخورد این معنی انسان کامل است لُو کُشِفَ الغِطاءَ ما ازْدَدْتُ يقينا (بحار الانوار، ج 27، ص 307) همهی پردهها هم کنار رود چیزی به یقین من اضافه نمیشود چون همان که خدا گفت، اگر این طوری هستیم در برخورد با منکر و معروف خوش به حال ما ما در مسیر انسان کامل هستیم این نشانهی اول. من مجبور هستم یک کم بیشتر توضیح بدهم من و شما انسان عادی هستیم به محض برخورد این که فهمیدیم این حکم حکم خداست با هر چه دو دو تا و چهارتای دنیای میکنم میبینم نمیخواند تمام دو دو تا چهار تاها را بگذارم کنار بگویم چون خدا گفته بگویم چشم «وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً» (نساء/65) یعنی باور قلبی این نشانهی فاطمه است امروز من بارها گفته ام پیغمبر اکرم صلی الله علیه فرمودند از پاشنهی در به داخل ماموریت فاطمه پیغمبر هم که از خودش نمیگوید «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى» (نجم/3) خدا در قرآن گفته « وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» (حشر/7) هر چه پیغمبر فرمود حکم خداست از پاشنهی در به داخل ماموریت فاطمه از پاشنهی در به خارج ماموریت علی هر دو خوشحال شدند حاج آقا معنا و مفهوم حرف شما این است که خانمها از خانه بیرون نیایند؟ نه معنایش اصلا این نیست معنا و مفهومش این است که خانمها برای بیرون آمدن از خانه له له نزنند بگویند خدا گفته ماموریت داخل خانه اگر ما بتوانیم همهی کارهایمان داخل خانه یعنی داخل حریم همین تفکیکی که یک بار دیگر در برنامه گفتیم در محیطهای اداری آموزشی ورزشی تفریحی باید خانمها حریم داشته باشند خدا گفته حریم بگوییم چشم همهی فعالیتها را هم بکنند ولی اگر یک روزی از باب ضرورت مثل امروز خانمها آمده اند در اجتماع اشکالی هم ندارد گفتیم اگر از باب ضرورت و مجاهدت هر کس آمده خوشا به حالش اما هر کس از باب هوس آمده بدا به حالش رک میگویم با هیچ کس هم تعارف ندارم که یک جایی جملهای گفتم خانم بزرگواری نامهای به من داد هر چه فکر کردم دیدم نه مجاهدت است نه ضرورت گذاشتمش کنار گفتم ان شاء الله دعای حضرت زهرا شامل حال شما شود آنهایی که از باب مجاهدت و ضرورت آمده اند بیرون آرزویشان این باشد که یک روزی بروند در حریم این معنی اش این میشود که سلامت را دارد یعنی در حریم احساس سلامت و راحتی و آرامش بکند یعنی باور داشته باشم که در مسیر باور خودم و بار سازی به دیگران تلاش بکنم دوم این که عمل داشته باشم چون هر جا قرآن گفتی آمنوا بعد گفت عملوا الصالحات عمل من طبق معروف الهی و پرهیز از منکر باشد بارها گفته ام برای معروف آن قدر باور دارد که میشود «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» (واقعه/10) نه آخر صف این که در مسجد میخواهند پولی برای خیراتی جمع بکنند یا در جامعه من دستم میلرزد معلوم میشود هنوز باورم ضعیف است ولی وقتی در جبهه میخواهند معبر را باز بکنند جوان شانزده ساله میآید بگوید بگذارید من بروم این معلوم میشود باورش خیلی پیشرفته است هر کس در عمل والسابقون السابقون برای معروف است وَفَرُّو اِلَی اللهِ (نهج البلاغه، خطبه 24) برای منکر است از منکر میخواهد فرار کند بارها گفتیم ورع فرار از گناه است هر کس این طوری است بداند در مسیر فاطمه است خوش به حالش سعی کند تقویتش کند سوم این که به دیگران است سفارش به دیگران است هر کس را میبیند باور به معروف که نفع دارد و باور به منکر که ضرر دارد شیرین است تنها خوری نمیکند با زبانش با جیبش با آبرویش با جانش با تمام دارایی هایش تواصی بالحق دارد هر کس این گونه است دنبال این است که به دیگران هم این مطلب را برساند معلوم میشود این خیلی در مسیر است خوش به حالش ولی بعضیها بی خیال هستند حتی من غصه میخورم بعضی از زن و شوهرها بی خیال هم شدند نگران دیانت هم نیستند والدین و فرزندان بی خیال هم شدند برایشان مهم نیست اول برنامه گفتیم فاطمه بی قرار علی بود ما این قدر لذت میبریم پیرمرد پیرزن شصت هفتاد سال با هم زندگی کرده اند یکی از دنیا رفته یکی بی قراری میکند میگوید همه جا با هم بودیم چرا این سفر را تنهایی رفتی امشب هم امیرالمومنین همین را میگوید فاطمه جان چرا تنها رفتی زن و شوهر باید بی قرار هم باشند بی خیال هم نباشند ما نسبت به مومنین و مردم هم باید بی قرار باشیم و مسئول هستیم كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ پس باور آمنوا عملو الصالحات دو امر به معروف و نهی از منکر سه چهارم هر کس دارد در این مسیر تحمل مشکلات میکند این مسیر مشکل دارد هم باور سازی مشکل دارد هم عمل سازی هم امر به معروف و نهی از منکر فاطمهی زهرا کتک خورد امر به معروف نهی از منکر کرد امیرالمومنین امام حسن امام حسین شهدای عزیز ما برای امر به معروف نهی از منکر کتک خورده اند یک استقامت جانانه داشته باشد پایش بایستد این علامت چهارم علامت پنجم ایثار و فداکاری بکند از خودگذشتگی بکند نه فقط گذشت از مال گذشت از جان هم داشته باشد اگر این پنج روحیه را در وجودمان حس میکنیم که هست خوش به حال مان و باید یک کاری کنیم در بچه هایمان یک اتفاق بیفتد. من این خاطره را در برنامه قبلا گفته ام. مادر شهید غلامعلی پیچک گفت بچه بود برایش یک بستنی چوبی خریدم بستنی چوبی در زمان طاغوت بود کرد در آستینش نخورد رسیدیم خانه بستنی اش آب شد گفتم پسر بستنی ات آب شد گفت مامان بستنی آب شد دل بچههای یتیم آب نشد کسی که از بچگی عادت کرده از شکمش بگذرد تا به کسی آزار نرساند این در خط فاطمه است. ایمان باور عمل توصیه به دیگران تحمل ایثار و گذشت. هر کس در این پنج شاخصه دارد دست و پا میزند تلاش میکند به یک جایی برسد خوش حال باشد که حتی میخواهم یک حرف بزرگ بزنم به اندازهی خودمان میتوانیم بگوییم خدا ما را هم ملاک رضایت و غضب قرار میدهد لذا میگوید اگر مومن را ناراحت کردی من را ناراحت کردی چون مومن این پنج ویژگی را دارد مومن را نگاه کنی من را خوشحال کردی فقط این مال حضرت فاطمه نیست فاطمه نمرهی عالی اعلای این قصه است ولی نمرهی این قصه فقط صد نیست یک کم میتواند نمرهی حداقلی باشد هر کسی در حد خودش پس ما میتوانیم نگوییم نمیشود من بارها گفته ام شهدا انجام دادند و شد شانزده سال سی و شش هزار شهید دانش آموز شهدایی که امروز در دست مردم تهران و این چند روزه صد و بیست شهید در کشور تشییع شدند اینها بچههایی بودند من رفتم معراج هفده سال شانزده سال چهارده سال بزرگ ترینشان سی سال بود اینها واقعا نشان دادند میشود در حد خودشان معیار غضب و خوشنودی خدا بود و فرزند زهرا بود چون ما میگوییم خود امام صادق فرمودند فرزند زهرا بودن به فرزند نسبی نیست به فرزند اعتقادی است در مکتب فاطمه باشی میتوانی به فاطمه بگویی مادر مثل حضرت زینب سلام الله علیها بگویی آخ ای وای مادرم.
شریعتی: خیلی ممنون حضرت زهرا میفرمودند از دنیای شما من تلاوت قرآن را خیلی دوست دارم مشرف میشویم به محضر قرآن چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را هدیه کنیم به روح بلند و آسمانی حضرت زهرا و شهدایی که حاج آقای ماندگاری اشاره کردند و امروز در میهن اسلامی مان تشییع شدند صفحهی 375 قرار امروز ماست آیات 184 تا 206 سورهی مبارکهی شعرا لحظه لحظهی زندگی تان منور به نور فاطمهی زهرا سلام الله علیها باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَاتَّقُوا الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٨٤﴾ قَالُوا إِنَّمَا أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ ﴿١٨٥﴾ وَمَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَإِن نَّظُنُّكَ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿١٨٦﴾ فَأَسْقِطْ عَلَيْنَا كِسَفًا مِّنَ السَّمَاءِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿١٨٧﴾ قَالَ رَبِّي أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿١٨٨﴾ فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ كَانَ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿١٨٩﴾ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ ﴿١٩٠﴾ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ﴿١٩١﴾ وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿١٩٢﴾ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ ﴿١٩٣﴾ عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ ﴿١٩٤﴾ بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ ﴿١٩٥﴾ وَإِنَّهُ لَفِي زُبُرِ الْأَوَّلِينَ ﴿١٩٦﴾ أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ آيَةً أَن يَعْلَمَهُ عُلَمَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ ﴿١٩٧﴾ وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَى بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ ﴿١٩٨﴾ فَقَرَأَهُ عَلَيْهِم مَّا كَانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ ﴿١٩٩﴾ كَذَلِكَ سَلَكْنَاهُ فِي قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ ﴿٢٠٠﴾ لَا يُؤْمِنُونَ بِهِ حَتَّى يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ ﴿٢٠١﴾ فَيَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿٢٠٢﴾ فَيَقُولُوا هَلْ نَحْنُ مُنظَرُونَ ﴿٢٠٣﴾ أَفَبِعَذَابِنَا يَسْتَعْجِلُونَ ﴿٢٠٤﴾ أَفَرَأَيْتَ إِن مَّتَّعْنَاهُمْ سِنِينَ ﴿٢٠٥﴾ ثُمَّ جَاءَهُم مَّا كَانُوا يُوعَدُونَ ﴿٢٠٦﴾
ترجمه:
و از آنکه شما و امت های پیشین را آفرید پروا کنید. (۱۸۴) گفتند: جز این نیست که تو از جادوشدگانی، (۱۸۵) و تو جز بشری مانند ما نیستی، و بی تردید ما تو را از دروغگویان می پنداریم، (۱۸۶) پس اگر راست می گویی پاره هایی از آسمان را بر ما فرو ریز. (۱۸۷) [شعیب] گفت: پروردگارم به آنچه انجام می دهید، داناتر است. (۱۸۸) پس او را تکذیب کردند؛ در نتیجه عذاب روز سایبان [یعنی روزی که ابری تیره و صاعقه زا سایه می اندازد] آنان را فرا گرفت، همانا آن عذاب روزی بزرگ بود، (۱۸۹) بی تردید در این سرگذشت، عبرتی بزرگ وجود دارد؛ و قوم شعیب بیشترشان مؤمن نبودند، (۱۹۰) و یقیناً پروردگارت همان توانای شکست ناپذیر و مهربان است. (۱۹۱) و بی تردید این قرآن، نازل شده پروردگار جهانیان است، (۱۹۲) که روح الامین آن را نازل کرده است، (۱۹۳) بر قلب تو، تا از بیم دهندگان باشی، (۱۹۴) به زبان عربی روشن و گویا (۱۹۵) و بی تردید [خبر] این [قرآن] در کتاب های پیشینیان است. (۱۹۶) آیا آگاهی دانشمندان بنی اسرائیل به خبر قرآن [در کتاب های پیشینیان] برای مشرکان نشانه ای [بر حقّانیّت قرآن و صدق نبوّت تو] نیست؟! (۱۹۷) و اگر آن را بر برخی از غیر عرب ها نازل کرده بودیم، (۱۹۸) و او آن را بر عرب ها می خواند، باز هم به آن ایمان نمی آوردند!! (۱۹۹) این گونه [که آن را به زبان عربی روشن و گویا نازل کردیم] در دل های مجرمان درآوردیم [که آن را بفهمند و به آن ایمان آورند،] (۲۰۰) [ولی این بیمار دلان لجوج] به آن ایمان نمی آورند تا آن عذاب دردناک را ببینند، (۲۰۱) که ناگهان در حالی که بی خبرند به سراغشان آید، (۲۰۲) پس [در آن موقعیت بسیار سخت] گویند: آیا ما مهلت می یابیم؟ (۲۰۳) آیا به آمدن عذاب ما شتاب می کنند؟ (۲۰۴) پس خبر ده اگر ما آنان را سالیانی بهره مندی و برخورداری دهیم، (۲۰۵) سپس آن عذابی که به آن تهدید می شدند، به سراغشان آید. (۲۰۶)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی:ای خدای زهرا اگر دست آرمان زنان ما به گرد گامهای فاطمه میرسید جهان گلستان میشد جهان را گلستان کن. ایام را تسلیت میگویم اشارهی قرآنی را حاج آقای ماندگاری بفرمایند.
حاج آقا ماندگاری: هدیه میکنیم همان طور که فرمودید ثواب این تلاوت را به حضرت زهرا. یک خواهش دارم چون حضرت زهرا سلام الله علیها به امیرالمومنین فرمودند وقتی من را در داخل قبر گذاشتی زود بلند نشو برو بنشین کنار قبرم برایم قرآن بخوان امشب هر کس دوستدار فاطمهی زهرا است هر جا هست یک مقدار بنشیند قرآن بخواند همراه امیرالمومنین یقین دارم برای خودش است چون آنها خیلی به قرآن ما احتیاج ندارند ما اسممان را مینویسیم تا آنها به ما عنایتی بکنند ما روزی ده بار میگوییم «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» (حمد/6) خدایا ما را در خط مستقیم قرار بده خط مستقیم حتما خط کش میخواهد خط کش هم قرآن است خط کش اهل بیت قرآن بود خودشان هم قرآن اند آنها قرآن ناطق اند این قرآن صامت است دیروز روایتی را حاج آقای حسینی بیان کردند خیلی تکان دهنده بود آیهی 201 آن روایت را میگوید آن روایت ترجمهی این آیه است «لا يُؤْمِنُونَ بِهِ حَتّي يَرَوُا الْعَذابَ اْلأَليمَ» (شعراء/201) نکند ارزش قرآن و فاطمه را روز قیامت بفهمیم که دیگر خیلی دیر است روایت این بود که وقتی روز قیامت فاطمه میآید وارد بهشت نمیشود خدا میگوید فاطمه جان برو حضرت میگوید امت جدم پدرم. روایت دارد هر کس میتواند دستش به فاطمه برسد با فاطمه به بهشت برود که تعبیر به فاطمیون میشود روایت این بود همهی اهل محشر از اول تا آخر همه میگویندای کاش ما هم فاطمی بودیم. ولی آن روز دیگر فایده ندارد بیاییم علاج واقعه را قبل از وقوع بکنیم. قبل از این که به صحرای محشر وارد شویم و آن جا بگوییمای کاش ما هم قرآنی فاطمی بودیم بیاییم حداقل یک بخشی از زندگی مان را رنگ فاطمه بزنیم من بارها این مثال را گفته ام طرفدارهای تیم ورزشی برای این که اعلام بکنند ما شما را خیلی دوست داریم رنگ آنها را انتخاب میکنند من به تمام بانوان جامعه مان که به همه شان احترام میگذارم و یقین دارم دل همه شان محب فاطمه است میگویم شما که رنگ دلتان فاطمی است چرا رنگ لباس هایتان گاهی وقتها فاطمی نیست رنگ لباس فاطمه حیا و عفت است به خدا روز قیامت پیشمان میشویم به این قرآن پشیمان میشویم هم خودشان هم مردهایشان هم پدرهایشان هر کس دخالت داشته در کم حیایی شان نمیگویم بی حیا هستند در کم عفتی شان پشیمان میشوند در آن روز هیچ چارهای نداریم آن روز میگوییمای کاش حتی با کتک چادر را روی سر ما میکردند ما را با حیا تر میکردند ولی امروز وقتی بعضیها دختر بچه شان را از همان اول مثل عروسک میآورند بیرون دیگر این بزرگ شود چادر سرش نمیکند.
شریعتی: نه الزاما چادر.
حاج آقا ماندگاری: بله حیا و عفتش حفظ حیا و عفتش حفظ حریم زنانگی اش زن باید با مرد حریم داشته باشد.
شریعتی: یک کسی با خودش خلوت بکند آیا من پیرو فاطمه هستم یا نیستم؟
حاج آقا ماندگاری: چون به خدا دل هر مسلمان با دغدغهای را درد میآورد گاهی وقتها میبینیم در محیطهای کاری دو خانم آقای نامحرم که میدانیم اینها علاقه مند فاطمهی زهرا هستند این قدر بدون حریم با هم حرف میزنند و شوخی میکنند که جگر آدم کباب میشود نکنیم این کار را که روز قیامت پشیمان نشویم.
شریعتی: تا فرصت باقی است من این سوال را میخوانم. سوال جالبی است و من نمیدانم چرا ما با این ادبیات و فضاها مواجه میشویم. سلام من خانم 27 ساله هستم ده سال است ازدواج کرده ام در طول این مدت خداوند به من دو دختر داده و الآن سومین دخترم در راه است از وقتی فهمیدم دختر است خیلی ناراحتم چون پدر شوهرم وقتی دختر دوم ام به دنیا آمد گفت برای بچهی بعدی ات حواست را جمع کن اگر دختر باشد برای پسرم زن دوم میگیرم و من ماندهام و نمیدانم که باید چه کار بکنم. عجیب نیست؟
حاج آقا ماندگاری: من از خانم تقاضا میکنم که از پدر شوهر بزرگوارشان که قطعا آدم مسلمان و معتقدی هستند و همهی آنهایی که چنین تفکری دارند دو سوال بپرسند اولا از ایشان بپرسند شما در عمرتان تا به حال سورهی کوثر را خوانده اید؟ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، إِنَّآ أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ، إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الأَبْتَرُ» (کوثر/3-1) خیلی حرف تندی زده خدا هر کس به دختر دار بودن پیغمبر کنایه بزند سرزنش بکند او ابتر است هر کس بخواهد طعنه بزند آیا فاطمه خدای نکرده مایه کسر شان پیغمبر بود پیغمبر قاسم را هم داشت ابراهیم را هم داشت ولی نه به قاسم پیغمبر خدا کوثر اطلاق کرد که پسر بودند نه به ابراهیم هر دو هم عزیز بودند در زمان حیات پیغمبر هم از دنیا رفتند ولی فقط خدا به فاطمه تعبیر به کوثر کرد یعنی خیر کثیر امروز ما یک نگاه میکنیم دوست داریم سادات یک علامتی هم داشته باشند من گاهی وقتها طرف میگوید سید ام میگویم ببخشید اگر میدانستم علامت داری پیغمبر فرموده اند هر کسی فرزندان ما را ببیند صلوات بفرستد ما چه پاداشهایی به او میدهیم تو ما را محروم کردی از این ثواب اگر سیدها یک پارچهی سبزی لب جیبشان یقهی پیراهنشان یک کاری بکنند که ما بفهمیم بچههای فاطمه اند میبینیم جمع کثیری از بشریت امروز فرزندان فاطمه اند این حیف نیست این طور تفکر جاهلی در وجود ما باشد سوال دوم به پدر بگویند میشود ضمانت نامه بدهید که اگر رفتید همسر دیگر آوردید او حتما پسر زا است؟ اگر بخواهد خدا به همین تفکر شما را امتحان کند و حسابی گوش مالی تان بدهد بروید ده همسر دیگر هم بروید همه شان دختر بیاورند آن موقع میخواهید به جنگ خدا بروید؟ اینها یک کم تفکرهای شرک آلود است.
شریعتی: تسلیم نبودن مهم است.
حاج آقا ماندگاری: بله اینها شرک آلود است تفاوت میان دختر و پسر و پسر را مایه شأن دانستن و دختر را دون شأن دانستن تفکرهای جاهلی است باید استغفار کنیم من تقاضا میکنم آن پدر بزرگوار قطعا نمیدانستند یک استغفار بکنند حتی همین امروز اگر صدای بنده را میشنوند یک دسته گل برای عروس گل بیاورند بگویند دختر آوردی اسمش را فاطمه بگذار من صورتش را هم میبوسم.
شریعتی: گفتند سلام خواهش میکنم به آقای ماندگاری بگویند به من جواب بدهند دختر ده سالهای دارم چند ماهی است نمازش را گاه و بیگاه میخواند دروغ میگوید نماز نخوانده را میگوید خواندم خیلی هم با او حرف زدیم گاهی نرم گاهی تند ولی هیچ فایدهای ندارد من و پدرش همیشه نمازمان را سر وقت میخوانیم میخواهم بدانم چرا دخترمان نماز خواندن ما را میبیند ولی الگو نمیگیرد خیلی ناراحت هستم.
حاج آقا ماندگاری: حضرت زهرا سلام الله علیها که برای فرزندانشان و برای همهی بشریت الگو بودند حتی امام زمان سلام الله علیه میفرمایند اِنَّ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة (الغيبه ، طوسى ، ص 286) برای من مهدی هم مادرم الگو است فقط نماز فاطمه الگو نبوده دختر بودن فاطمه هم برای پدرش الگو است همسر بودن فاطمه هم برای علی الگو است خواهر بودن فاطمه هم برای برادر و خواهرش الگو است مادر بودن فاطمه هم الگو است تمام اعمال فاطمه الگو است لذا نکتهی اولی که به این خانوادهی محترم تذکر میدهم این است که یک احتمال بدهید نماز شما قشنگ است ولی آیا بقیهی کارهایتان هم قشنگ است؟ چون اگر همهی قشنگیها کنار هم بیاید یقینا الگو پذیری دخترتان از شما بیشتر خواهد بود.
شریعتی: یعنی فقط نماز مهم نیست کارهای دیگر هم مهم است.
حاج آقا ماندگاری: گاهی وقتها مامان بابای نماز خوان جلوی بچهها دعوا میکنند خدای نکرده دروغ هم میگویند خدای نکرده غیبت هم میکنند خدای نکرده پشت سر مردم هم حرف میزنند این باعث میشود ارزش آن نماز هم بیاید پایین این یک جواب است جواب دوم این است که خواهش میکنم یک کم به دوستان دخترشان توجه بکنند که خیلی موثر است هیچ اشکال ندارد از طریق معلم شان معلم پرورش مدیرشان یک کم دوستانش را بشناسند دوستان دختر پسر ما اگر خدای نکرده اهل دیانت و نماز نباشند به سرعت بی دینی و بی نمازی مسری است به بچههای ما سرایت میکند سوم رفتارشان هم را بچه شان اصلاح بکنند بچه شان در سنی است که پیغمبر فرمودند ادیب است یعنی ادب پذیر است شرطی کار بکنند اشکال ندارد این کارها را انجام بدهی این امتیازها را میدهیم این کارها را انجام بدهی محروم میکنیم ما که دائم داریم برای بچهها وسیله میخریم از خودکار قلم دفتر کامپیوتر گرفته تا بقیهی وسایل هر کاری میخواهیم بکنیم هر قدم میخواهیم برداریم شرط بگذاریم دین ما گفته مفت امکانات در اختیار ما قرار ندهیم چون نیازمند است این کار را انجام میدهد آرام آرام شیرینی اش به کامش ان شاء الله مینشیند در کنار اینها برای فرزندمان دعا هم بکنیم.