پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-01-19 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ
برنامه سمت خدا


موضوع برنامه: پرسش و پاسخ


كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری


تاريخ پخش: 94/01/19

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

ای شکوهت فراتر از باور *** ‌ای مقامت فراتر از ادراک

وصف تو درک لیلة القدر است *** فهم ما از تبار ما ادراک

آیه در آیه وصف تو جاریست *** فتلقی مباهله کوثر

در دل انما یرید الله *** در فصل لربک وانحر

پدر و مادرم فدای شما *** مادری کرده‌ای برای پدر

چشم بد به دور و چشم شیطان کور *** دست تو بود و بوسه‌های پدر

روز مادر شده دلم با شوق *** پر زده در هوای تو مادر

منم و وسعت بهشت خدا *** منم و خاک پای تو مادر

روز مادر شده به محضر تو *** آمدم پا به پای این کلمات

هدیه‌ی من برای تو اشک است *** هدیه‌ی من برای صلوات

شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی هم وطنان خوب خانم‌ها و آقایان عید میلاد با سعادت حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها را به همه‌ی شما تبریک و شادباش می‌گوییم مخصوصا به مادران عزیز و گران قدر سرزمینمان. این ایام بر همه‌ی شما مبارک باشد. حاج آقای ماندگاری سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید

حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین من هم خدمت شما و همکاران خوب این برنامه و همه‌ی بینندگان فاطمه دوست عرض سلام و ادب و احترام و تبریک دارم سال فاطمی را ایام ولادت حضرت زهرا را تبریک می‌گوییم هفته‌ی گرامیداشت مقام زن و روز مادر را تبریک می‌گوییم به ساحت مقدس امام زمان سلام الله علیه که میلاد مادر نازنینشان هست برای سلامت این فرزند در ایام ولادت این مادر دعا می‌کنیم اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک یک جمله در ابتدای برنامه اگر اجازه بدهید عرض می‌کنم من توصیه ام به خودم به شما و همه‌ی همکاران و بینندگان این است که یک کاری کنیم نه تنها در روز مادر بلکه در همه‌ی ایام مشمول دعای مادر شویم که اگر مادر برای ما دعا بکند مادر سادات مادر خلقت هم برای ما دعا خواهد کرد و ان شاء الله دعاهای مادرها هم باید برای ازدیاد ایمان ما و ازدیاد استقامت ما و عاقبت به خیری مان باشد به برکت یک دسته گل صلوات بر محمد و آل محمد

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خوشحال هستیم خدمت شما هستیم این ایام برای فرد فرد شما مبارک و فرخنده باشد و همه‌ی ما مشمول دعای خیر مادرانمان شویم. دوستان منتظرند پاسخ سوالاتشان را بشنوند سوالاتی که از طریق پیامک و ایمیل به دست ما می‌رسد من باز هم تشکر و قدردانی می‌کنم از پیام‌های محبت آمیز شما و لطف شما. برویم سراغ سوال اول پیام یک مادری است که برای ما این سوال را فرستاده اند گفتند سلام آقای ماندگاری من یک زن هستم و مادر سه فرزند که به گفته‌ی همه خیلی خوب تربیت شده اند. ایشان می‌گویند من خیلی خدا را شکر می‌کنم اما شوهرم نسبت به من بسیار کم توجه است مثلا اگر مریض باشم احوالم را نمی‌پرسد و خیلی به ندرت اتفاق افتاده که با من به دکتر بیاید شاید فقط یک بار هرگز من را به مسافرت نمی‌برد با این که می‌داند من عاشق سفر هستم مسافرت هایش را با دوستانش می‌رود در مشکلات زندگی من را تنها می‌گذارد مثلا برای اجاره خانه وام می‌گیرد و بعد می‌گوید باید قسط هایش را خودت بدهی هرگز برایم هدیه نمی‌خرد با این که من روز تولد و روز پدر برایش جشن می‌گیرم دیگر خسته شدم دخترانم بزرگ شده اند اما هر وقت خواستگاری می‌آید تنم می‌لرزد چون اصلا به فکر جهیزیه یا مسائل مربوط به آینده‌ی بچه نیست دیگر افسردگی گرفته ام و شوق به زندگی ندارم خواهش می‌کنم دعایم بکنید و بگویید که باید چه کار کنم. بشنویم پاسخ حاج آقای ماندگاری را

حاج آقا ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم من نمی‌دانم چقدر این خواهر بزرگوارمان از باب این که فشار به ایشان آمده چقدر همه‌ی واقعیت را نوشتند یا یک کم اغراق کردند ان شاء الله یک کم اغراق کرده باشند چون واقعا اگر آقایی این طور شده باشد ما به او می‌گوییم خدا عاقبتت را بخیر کند خدا از سر تقصیراتت بگذرد اما من اول یک خطاب به تمام آقایان و مرد‌ها و شوهرها و پدر‌ها دارم بعد یک خطاب هم به مادرها هم داریم اسلام برای ما یک خرج ویژه‌ای کرده به پدر یک جایگاهی داده هزینه اش را به قول ما پرداخته با آیه‌ی «الرِّ‌جَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» (نساء/34) به قول ما اسلام خیلی حرف و حدیث به جان خریده چرا مرد باید آقای زندگی باشد ولی زندگی باشد حاکم زندگی باشد؟ اما من به خودم به شما به تمام دوستانی که این جا آقایان هستند و بینندگان آقایان می‌گویم بیاییم برای خدا آبرو داری کنیم خدا که این جایگاه را به ما داده یک وظایفی را به دوش ما گذاشته اگر جایگاه را بگیرم وظایف را انجام ندهم آبروی آن جایگاه را بردم خدا را هزینه می‌کنم می‌گویم خدا به من ولایت داده حکومت داده بله خدا به مرد ولایت داده ولی گفته کنار قدرتی که به تو دادم محبت وظیفه ات است و الا قدرت تنها دافعه می‌آورد قدرت را با محبت. این خانم تشنه‌ی یک دوست دارم است روز زن است یک شاخه گل. بنده‌ی خدا برای شما روز پدر می‌گرفت شما هم یک شاخه‌ی گل بگیرید خیلی توقع ندارد طلا لباس نمی‌خواد یک شاخه گل بگیرید که خانم روزتان مبارک باشد. اگر قدرتی که خدا به مرد داده با محبت عجینش نکند پیام نورانی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله است اگر حکومتی که خدا به مرد داده با عدالت عجین نکند اگر آن صولت و بزرگی که خدا به مرد داده با سخاوت عجین نکند مرد‌ها آبرو بر خدا می‌شوند آبرو بر دین می‌شوند.

شریعتی: نه تنها از آن جایگاه دفاع نکردیم

حاج آقا ماندگاری: بله خدا را هزینه می‌کنیم. از آن طرف به مادرها عیبی ندارد ما هم هدیه‌ای به مادران بزرگوار بدهیم. مادر‌ها همه می‌دانند الجَنَّةُ تَحتَ أقدامِ الاُمَّهاتِ (ميزان الحكمه، ح 22691) بهشت زیر پای شماست پس خدا برای شما یک هزینه‌ای کرده بهشت را گذاشته زیر پای شما اما یک وظیفه‌ای هم به شما داده در همان آیه‌ی 34 سوره‌ی نساء خدا گفته شما اگر می‌خواهید بهشت واقعا زیر پایت باشد. بهشت زیر پایت بودن یعنی زندگی تو بهشت ساز باشد از بچه ات که محصول زندگی است بهشت در بیاید از خانه داری ات از شوهر داری ات بهشت در بیاید تو خانم باید سعی بکنی با حیا و عفت باشی صَّالِحَاتُ تعبیری است در قرآن تو باید قَانِتَاتٌ باشی حتما باید مطیع شوهرت باشی تو باید «حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ» (نساء/34) باشی محافظ مال و آبرو و فرزند شوهرت باشی و الا آن هزینه‌ای که خدا برای شما کرده را دارید خراب می‌کنید خدا شما را گرفته کوت محبت عاطفه مهربانی برای این که بچه را درست تربیت کنی خدا مسئولیت اقتصادی زندگی را به شما نداده نکند بچه را بدهی یکی دیگر تربیت بکند شما بروی دنبال کار اقتصادی یک وقت اجبار است ضرورت است مجاهدت است قبلا گفته ایم بحث دیگری است من بارها این خاطره را گفتم سلمان فارسی وارد بر فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها شد حضرت دارند گندم دستاس می‌کنند صدای گریه‌ی امام حسین که نوزاد شیرخواره بود در بسترش بود بلند شد سلمان رفت و آمد می‌کند به خانه‌ی حضرت می‌گوید بی بی جان کدام یک کار را من انجام بدهم گندم دستاس بکنم یا حسین را آرام کنم حضرت فرمودند آرام کردن بچه با مادر است تو بیا گندم دستاس کن یعنی کار سخت افزاری با مرد است من از باب ناچاری دارم انجام می‌دهم خانم‌ها اگر خدا بهشت را گذاشته زیر پای شما یک وظایفی را هم قرار داده تربیت اولاد است همین جا بگذارید من یک یادی بکنم از مادران شهدا من گفتم مادران شهدا اگر بهترین محصول را تقدیم به جامعه کردند که فرزندشان هم به درد اسلام خورد هم به درد مملکت و امام زمان خورد به دلیل این که برای این بچه شان در کاشت و داشت و برداشت فکر‌های قشنگ و الهی کردند وقتی خواستند دوران جوانی شان را بگذرانند حس کردند می‌خواهند یک روزی مادر شوند آلوده نشدند وقتی خواستند همسر انتخاب بکنند گفتند این همسر باید بابای بچه مان شود همسر آلوده انتخاب نکردند فقط به پول و ظاهرش توجه نکردند. وقتی خواستند انعقاد نطفه داشته باشند نماز و طهارت را داشتند وقتی خواستند دوران بارداری شان بود حس کردند اولین محیط تربیتی بچه است باید دارالقرآنش کنند بارها من این خاطره را گفتم مادر شهید سید حسین علم الهدی می‌گوید نه ماه بچه در شکمم بود نه ختم قرآن کردم نه ماه بچه‌ای که در شکمش بود شکمش را دارالقرآن کرده چقدر قشنگ است. بعد بچه می‌آید در دامن مادر شیر می‌خورد این را هم پاکش کردم با حیا بهش دادم بچه در محیط خانه مادر بیشترین مسئولیت تربیت را دارد خدا بهشتی که گذاشته زیر پای شما مفت نگذاشته آقایان خدا قدرتی که به شما داده مفت نداده مادرها خدا امتیازی که به شما داده مفت نداده باید آبروداری کنیم گاهی وقت‌ها خنده دار است ما پدر‌ها بگذارید متلک بگوییم ما پدر‌ها گاهی وقت‌ها کنترل تلویزیون دست ما است ولی به بچه‌ها ارد می‌دهیم می‌گوییم اگر کنترل مملکت را بدهند به دست ما چه می‌کنیم و چه می‌کنیم این جا یکی از بچه‌ها چقدر خوب است بگوید پدر تو کنترل تلویزیون دستت است ما را بیچاره کرده‌ای می‌خواهی کنترل مملکت دست بگیری معلوم نیست همه‌ی مملکت را بیچاره بکنی بگذاریم از همین کنترلی که به خاطر پدر بودن دست من است بچه‌ها احساس نکنند این پدر بزرگ تر دارد زور می‌گوید نکند خدا که از پدر ما بزرگ تر است زور بیشتر می‌گیرد.

شریعتی: مدیریت در هر مقیاسی که باشد حتی در محیط منزل هم باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

حاج آقا ماندگاری: در تأیید کلام قشنگ شما من می‌گویم پدر‌ها اولین معلم آموزش ولایت مداری هستند چون ما می‌خواهیم به بچه بگوییم خدا ولی تو است امام زمان ولی تو است ولی فقیه ولی تو است پدر هم ولی تو است حالا ببینیم این پدر که ولی ما است دم دست است چه کار می‌کند این که دارد زور می‌گوید نکند بالا دستی اش هم زور بگوید پس این اختیار ولایتی که خدا به من و شما داده اگر خدای نکرده زور بگوییم ظلم بکنیم خساست به خرج بدهیم در واقع داریم این سه عنوان غلط را به ولی فقیه به امام زمان سلام الله علیه و به خدا در ذهن بچه یک کاری می‌کنیم نسبت بدهد. بچه بگوید نکند خدا هم زور بگوید امام زمان هم زور بگوید نکند نعوذ بالله این‌ها هم ظلم بکنند نکند نعوذ بالله این‌ها هم بخل و خساست به خرج بدهند به خاطر این که من ماموریتم را درست انجام ندادم من کنترل خودم را خوب انجام ندادم بعد می‌گویم خدایا اگر من جای تو بودم چه می‌کردم. نخیر آقا جان تو در همان جای خودت که هستی خوب انجام بده پس یک نتیجه گرفتیم هم پدر‌ها هم مادر‌ها در حوزه‌ی خانواده مخصوصا در این ایام متعلق به مادر و فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها خدا اگر امتیازی داده مفت نداده یک مسئولیتی داده آن را خوب انجام بدهیم هم امتیاز را بگیریم هم آبرو داری کنیم ولی اگر خوب انجام ندادیم هم امتیاز گیر ما نمی‌آید هم آبرو بری کردیم امیدواریم این آقای این خانم بزرگوار بیننده‌ی امروز برنامه‌ی مان بوده باشند و همین امروز تدارک بکنند قول می‌دهم تدارک بکنند می‌شود تا فردا شب هم وقت است شب میلاد می‌شود یک کاری بکنند. من بارها گفته ام این جا معذرت خواهی کنیم خیلی ارزان تر است تا قیامت. چون قیامت باید اعمال قبول شده مان را بدهیم این جا با یک جعبه شیرینی و شاخه گل می‌شود سر و ته قصه را هم آورد

شریعتی: ان شاء الله و دلی را به دست آورد. یک پیام این جا است گفته برادر من از زمانی که شنیده بعضی از حدیث‌های جعلی در بین صحبت‌های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و معصومین علیهم السلام وارد شده دیگر به احادیث اعتنایی نمی‌کند و می‌گوید من تنها قرآن را قبول دارم از حاج آقای ماندگاری می‌خواهم لطفا برادرم را راهنمایی بکنند

حاج آقا ماندگاری: احتمالا ایشان با این مبنای قشنگی که دارند قشنگ را هم خودشان تشخیص بدهند که قشنگ است یا نه. اگر یک وسیله‌ی برقی خراب گیر بیاورند و قلابی دیگر از وسیله‌ی برقی استفاده نمی‌کنند اگر یک ماشین را سازنده خراب تحویل بدهد دیگر ماشین نمی‌خرند سکه‌ی قلابی اگر خدای نکرده به تورشان بخورد دیگر با سکه کار نمی‌کنند جارو برقی تلویزیون هر کدام از این‌ها یک قلابی یک جعلی دوست جعلی پیدا بکنند دیگر دوست هم گزینش نمی‌کنند اگر یک غذایی بخورند که مسموم باشد دیگر بنا دارند غذا نخورند واقعا این درست است؟ منطق حکم می‌کند بله اگر حدیث جعلی دیدیم مثل این که اگر آب خدای نکرده نا سالم دیدیم هر آبی را نخوریم نه این که صورت مسئله را پاک بکنیم ایشان گفتند حالا که حدیث احتمال دارد از هر هزار تایش ده تایش جعلی باشد نه صد و نود تای دیگر را هم بگذارم کنار با هیچ منطقی جور در نمی‌آید. اگر حدیث جعلی است که هست و ما می‌گوییم برای چه دشمنان ساختند. اصلا یک هدف دشمنان از ساختن احادیث جعلی همین تصمیم ایشان است که مردم دیگر سراغ حدیث نروند. ما خودمان می‌رویم سراغ قرآن می‌گوید «أَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّ‌سُولَ» (نساء/59) آن قسمتش که تعطیل شد «مَن يُطِعِ اللَّـهَ وَالرَّ‌سُولَ» (نساء/69) خب قسمت رسولش که تعطیل شد شما گذاشتید کنار به بهانه‌ی این که بعضی از احادیث پیامبر جعلی است «وَمَا آتَاكُمُ الرَّ‌سُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا» (حشر/7) آیه‌ی قرآن است در سوره‌ی حجرات هر چه پیغمبر گفته باید بگویید چشم شما که همه‌ی حرف‌های پیغمبر را به احتمال این که یک درصدش درست نیست گذاشتید کنار. هدف دشمن همین است که من حدیث را بگذارم کنار و قرآن متشابه و محکم دارد. متشابه و محکم را بخواهم فارسی برای عزیزان بگوییم این است که بعضی از آیات دلالتش خیلی واضح است یا حداقل یک سطح از آیات را همه می‌فهمند «بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَنِ الرَّ‌حِيمِ، وَالْعَصْرِ‌، إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ» (عصر/1-2) انسان‌ها در خسارت اند الا کسانی که این چهار ویژگی را داشته باشند معنای اولیه را همه می‌فهمند معنای باطنی خیلی دارد «‌اما يَدُ اللَّـهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» (فتح/10) دست خدا بالای دست هاست خدا که دست ندارد حتما یک معنی دیگری دارد معنای دیگر را روایت به ما می‌گوید لذا همان پیغمبری که خدا گفته باید اطاعت کنی از او فرمودند إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی این دو کنار هم چون قرآن ترجمه اش اهل بیت اند اهل بیت تفسیر قرآن اند. تجسم قرآن اند. پیغمبر فرمودند مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَدا با این دو باشید چون این‌ها هیچ وقت از هم جدا نمی‌شوند حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ (کلینی، کافی، ج۱، ص۲۹۴) تا کنار حوض کوثر اگر جدایشان کردند بدانید یک حقه‌ای است چون قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن قطعا ما را به نتیجه نمی‌رساند پس این عزیز اولا بدانند کارشان غیر منطقی است این که من به خاطر این که یک درصد حدیث جعلی دیدم همه‌ی احادیث را بگذارم کنار غیر منطقی است چون این مبنا را نمی‌توانند در سایر امور زندگی شان تعمیم بدهند. اگر نتوانستند خودشان تشخیص بدهند من و شما دو سکه گیر می‌آوریم اگر به ما بدهند نمی‌دانیم کدامش قلابی و اصلی است می‌رویم کنار طلا فروش سنگ محک دارد ما یک علمی داریم در حوزه‌ها به نام علم رجال علم درایه علم روایه یعنی سه شاخه است برای صحت و سقم همین حدیث‌ها است یک تخصصی است برای همین ما بارها می‌گوییم هر حدیثی را در هر کتابی دیدید باید ببرید پیش کارشناس آقای کارشناس شما سی سال است درس حوزه می‌خوانید به من بگویید این حدیث آیا درست است یا غلط آیا توضیح دارد یا ندارد روش عقلانی این است. لذا در علما هم همه‌ی حدیث‌ها را دیده اند گاهی وقت‌ها می‌گویند حاج آقا مگر این حدیث نیست؟ گاهی وقت‌ها حکم‌ها را به ما می‌گویند می‌گویند احتمال نمی‌دهی آن مرجع تقلیدی که این فتوا را داده و خلاف این روایتی است که تو می‌گویی ایشان این روایت را هم دیده باشد گفت چرا احتمال می‌دهم پس چرا حکم نکرده گفت پس بدان این حدیث کنارش ده حدیث دیگر هم بوده که به این اعتنا نکرده چون مثلا سندش مشکل داشته دلالتش مشکل داشته همان بحث‌های تخصصی که این جا جایش نیست. پس منطقا این بزرگوار این روش را در زندگی نمی‌تواند ادامه بدهد چون غیر منطقی است پس باید چه کار کنیم؟ دقتمان را بیشتر کنیم من بارها گفتم کار ما را هم سخت می‌کند بینندگان هر روحانی هر مبلغی هر وقت حدیث به کار برد یک مقدار شک کردی که با عقل ما با فهم ما جور در نمی‌آید بپرسید حاج آقا می‌شود آدرس این حدیث را بگویید یا می‌شود بگویید این حدیث از کدام دسته از احادیث است؟ حدیث‌های به قول ما صحیح السند است متقن است یا حدیث موثق است یا حدیث ضعیف است یا حدیث باطل است.

شریعتی: خیلی از کارشناسان خوب ما الآن علمای این علم در کتاب هایشان احادیث معتبر را جمع کرده اند.

حاج آقا ماندگاری: مثلا کتاب شریف اصول کافی کتب اربعه‌ی شیعه اگر نگوییم صد درصد می‌توانیم بگوییم بالای 95 درصد احادیثش محکم محکم است اما این که من در اینترنت مخصوصا الآن می‌خواهم این را بگوییم اینترنت را که نمی‌دانم چه کسی در آن فایل یا سایت برای من حدیث گذاشته من عنوانی را امروز دوستان مخصوصا دانشجو دانش آموز یک تحقیق دارند یک عنوانی را می‌نویسند روایاتی در باب فلان موضوع همه‌ی روایات را می‌آورد این روایات را بله این قصه‌ای که اتفاق افتاده حدیث جعلی آمده به بازار من حتما باید دقت بیشتری بکنم به هر حدیثی در نگاه اول اعتماد نکنم این منطقی است اما این باعث نشود من همه‌ی احادیث را بگذارم کنار بروم سراغ کارشناس به کارشناس عرضه بکنم هم چنان که سکه را می‌برم به کارشناس هم چنان که محصول برقی را می‌برم به سازمان استاندارد ببینم مهر استاندارد دارد یا نه حدیث هم باید مهر استاندارد داشته باشد مهر استانداردش این است که علما و مراجع در کتب معتبر آورده باشند مثلا کتاب شریف اصول کافی، کتاب شریف من لا یحضره الفقیه، کتاب شریف استبصار، میزان الحکمه‌ای که واقعا زحمت زیادی کشیده شده الحیاة، تحف العقول کتاب‌هایی است که احادیث معتبر را برای ما آورده احادیث ضعیف را نیاوردند ضمن این که مرحوم علامه عسگری رضوان الله تعالی علیه ایشان افرادی که حدیث جعلی را شناختند را شناسایی کردند 110 صحابی ساختگی پیامبر ایشان خیلی زحمت کشیدند این‌ها به ما معرفی کردند من و شما اگر کارشناسیم نظر بدهیم اگر نیستیم حتما به کارشناس مراجعه کنیم ما بارها گفتیم هر چیزی قیمتش بالا باشد قلابی اش زیاد پیدا می‌شود کلام اهل بیت درّ است ما حتی تشبیه می‌کنیم به طلا ارزش طلا خیلی کمتر از کلام اهل بیت است. کلام اهل بیت درّ الهی است چون درّ الهی است دشمن آمده قلابی اش را درست کرده یک قال الصادق درست کردن در کتاب نوشتن که کاری ندارد حتی می‌گویند به ابوهریره که بیشترین احادیث ساختگی را درست کرده بودند گفتند کجا پیغمبر فرموده بود پیاز اکه را در مکه بخورند بهشت برای ایشان واجب است یک حدیث دیگر را اشاره کرد به آن فرد گفت چطور یک حدیث دیگر برایتان درست بکنم که پیغمبر گفته که بازار شام شما گرم شود برای پیاز فروش درست نکنم؟ آدم‌های پولکی بودند که به خاطر پول و منافع دنیایشان حدیث درست کردند دنبال منافع بودند دنبال همین هدف بودند که ما را از این احادیث جدا بکنند اما ما پاتک بزنیم راه درست را برویم دقتمان را بیشتر کنیم رجوع به کارشناس بکنیم.

شریعتی: ان شاء الله. یک درد دل دوستی است بشنویم. با سلام ضمن تبریک سال نو خواهشی داشتم تا ما خانواده‌های تحت فشار را یاری بکند ما انسان‌های تنگ دست و فقیری نیستیم مدت‌ها سختی و مرارت تحمل کردیم به امید آینده والدین ما در گذشته پول و سرمایه‌ی زیادی نداشتند و ما با هر چه که بود ساختیم اما امروز شکر خدا هم وضع مالی خوبی دارند هم سرمایه اما دریغ از خرج درست هنوز که هنوز است خانواده‌ی ما دنبال پس انداز کردن هستند و ما نمی‌دانیم وقتی که یک لباس و خوراک درست و حسابی نداریم این پس انداز به چه درد ما می‌خورد این همه معصومین که گفتند شاد کردن دل خانواده خرج کردن برای خانواده فلان اجر و ثواب را دارد کجا رفت آن‌هایی که پول و سرمایه ندارند تکلیفشان معلوم است ما هم دعا می‌کنیم خداوند به آن‌ها از لطفش بدهد اما ما که داریم و پدر یا مادر و خانواده نمی‌خواهند خرج بکنند باید چه کار بکنیم واقعا ما بچه‌های ول خرجی نیستیم اما دلیل این همه توجه به پس انداز را واقعا نمی‌فهمیم. ایشان می‌گویند به خدا کم کم داریم دیوانه می‌شویم از بس که غصه خوردیم خواهش می‌کنم همه به پدر مادرهایی که به نیاز‌ها و شادی بچه چندان اهمیتی نمی‌دهند و هم فرزندان و همسرانی که دارند چوب این کارها را می‌خورند توصیه‌هایی بکنید با تشکر فرزندان آرزو به دل.

حاج آقا ماندگاری: الهی که آروز به دل نمانند. البته یک توصیه می‌کنم الهی اگر خودشان یک موقعیت‌هایی پیدا کردند چنین بلایی به سر بچه هایشان نیاورند یادشان نرود چون گاهی وقت‌ها ما وقتی بچه هستیم معترض هستیم ولی وقتی پدر می‌شویم خودمان معتقد می‌شویم به همان روش. این پدر و مادر یا هر دویشان یک نکته را فراموش کردند ما می‌گوییم در دین ما در مورد مال سه سوال می‌شود من همیشه این را گفته ام اول این که از چه راهی به دست آورده اید این‌ها بر اساس آن چه که عزیز بزرگوار فرمودند اول دست و بالشان تنگ بوده ان شاء الله از راه حلال به دست آوردند که دست و بالشان باز شده. این سوال را همه مان باید حواسمان باشد از کجا آورده‌ای را از ما می‌پرسند من همین جا بگویم حتما آقای شریعتی پول‌هایی که زحمت بیشتری برایش کشیده شده با پول‌هایی که زحمت کمتری برایش کشیده شده آن از کجا آورده‌ای اش روز قیامت پز اش با هم فرق می‌کند یک وقت من هیچ زحمتی نکشیده ام پول زیادی دستم آمده یک وقت واقعا عرق ریختم یک پولی دستم آمده روز قیامت ارزش این دو پول با هم فرق دارد این که می‌گویند عبادت ده قسمتش است نه قسمتش کسب روزی حلال است این است تلاش کرده. امروز ما شغل‌های کم زحمت الحمدلله فراوان داریم شغل‌های پر زحمت خیلی کم داریم همه می‌خواهند فرار بکنند بروند سمت شغل‌های بی دردسر زمین را بفروشم بروم برای ویلاسازی مخصوصا زمین‌های شمال بعد برویم کیفمان را بکنیم پول را بگذاریم بانک حلال است اشکال ندارد ولی حواسشان باشد این زحمت‌ها با هم فرق دارد این مطلب اول که خیلی هم ربطی به این سوال نداشت سوال دومی که در مورد مال از ما می‌پرسند آیا چهار حق این ما را پرداخت کردیم یک حق الله و حق الرسول خمس و زکات در هر مال من و شما یک حقی مال خدا و پیغمبر است حتما باید بدهم دوم حق العیال آقای شریعتی در مال من و شما این خانواده‌ی من بعضی از مردها می‌گویند خودم زحمت کشیدم من رفتم بیل زدم خانمم فقط در خانه بوده بچه‌ها را نگه داشته من خرجی دادم غذا دادم لباس دادم پول تو جیبی هم دادم اشتباه می‌کنی اصلا این که کار من رونق پیدا کرده به خاطر برکت وجود این زن و بچه است برای چه می‌گویند ازدواج کنید برکت دار شوید برای چه می‌گویند بچه دار شوید برکت دار شوید. همین جا داخل پرانتز گریزی می‌زنم بعضی‌ها می‌گویند حاج آقا توصیه می‌کنید تکثیر نسل ما مشکل اقتصادی داریم گفتم همه بروید پژوهش میدانی بکنید اطرافیان شما آن‌هایی که پنج شش بچه دارند ببینید به هر بچه‌ای که آمده خدا چه برکتی داده من هر کسی فرستادم خبرهای خوبی آورده بچه‌ی اول شغلم بچه‌ی دوم خانه بچه‌ی سوم ماشین بچه‌ی چهارم رفتیم مکه گفتم اگر این طوری است همان چیزی است که خدا می‌گوید به خاطر این برکت می‌دهم پس آقای میلیونر میلیاردر آقای بازاری مغازه دار صنعت کار آقای همه‌ی کسانی که دست و بالتان باز شده اصلا این بچه‌ها بودند که باعث برکت بودند حق این‌ها را هم بدهید. حق این‌ها اسراف نیست حق این‌ها این نیست که ببینند پدرشان پول دارد ولی برای این‌ها خساست می‌کند می‌گویند ما بچه‌های ول خرج نیستیم پس در حد متعال حق این‌ها را بدهید اسراف نه بریز و بپاش نه در حد این که لباس نو در عید داشته باشند هدیه‌ی ولادت داشته باشند در ولادت‌ها موقعیت‌ها در درس سخت گیری نکنیم برای ابزار تحصیل خرجشان و حقشان را بدهیم. سوم حق محرومین حتی سوم بعضی‌ها می‌گویند حق اقوام غیر از خانواده. اقوام و همسایگان از محرومین جلو تر هستند در روایات چهارم حق محرومین این چهار تا را که دادید بروید مرحله‌ی سوم برای آخرتتان چه کار کردید؟ که ضمن این که این چهار را پرداخت کنید می‌رود به پس انداز آخرت سوال اول‌ای پدر قدرت پول دست شما است اگر تو بخل و خساست به خرج بدهی بچه‌ها به خدا بدبین می‌شوند اگر پدر حکیمانه خرج بکند حکیمانه نه بخیلانه خرج بکند وقتی می‌گویم خدا حکیم است بچه می‌فهمد آخ جان پس خدا می‌داند کجا به من بدهد مثلا امروز گفتم بستنی می‌خواه گفت نه می‌ترسم گلویت درد بگیرد سرما بخوری ولی فردا یک چیز بهتری برایم خرید این حکمت پدر است پدر می‌داند فردا یک چیز بهتر می‌خواهد مثلا تولدش را می‌خواهد یک چیز بهتر بخرد بعد که به بچه ام بگویم امروز خدا شکلات را بهت نمی‌دهد ولی فردا یک چیز بهتر می‌دهد به خاطر حکمتش می‌گوید آخ جان پدرم که این طوری است خدا هم دیگر خیلی قشنگ است همه‌ی این‌ها می‌شود درس یعنی ‌ای پدر‌ها اگر درست خرج کردید جود خدا را به بچه هایتان دارید آموزش می‌دهید ماه رجب ما را دیوانه کرده یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ بچه می‌گوید پدر پول بده یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ ‌ بارک الله پدرهایی که روز عید قبل از این که بچه‌ها بگویند عیدی بده عیدی‌ها را بدهد ‌ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ (بحار الأنوار، ج‏95 ؛ ص390) یک کسی را پدر به او پول می‌دهد که او اصلا شناختی هم به جایگاه پدر ندارد و حق پدر را هم خیلی ادا نمی‌کند اگر این کار را کردم می‌گویم بچه‌ها این دعایی که خواندید در مورد خدا من خدای کوچک خانه بودم خدا یک ذره به من قدرت و پول و امکانات به من داد من این کارها را کردم دریا و مخزنش دست خدا است پدر با جود و سخاوتش توکل بچه‌ها را دارد تقویت می‌کند الآن چرا بچه‌ها آرزو دارند که ببخشید دختر‌ها شوهرشان پدرشان پول دارد باشد پسر‌ها زنشان پدرشان پول دار باشد حتی شوخی هم می‌کنند حاج آقا تک فرزند باشد پدرش پولدار باشد دو سکه هم زده باشد چرا؟ می‌خواهد یک دلی از عزا در بیاورد آرزو به دل است ولی اگر از اول گفتم پدری که این همه پول دارد این طوری کمک می‌کند خدا را دیگر وصل شوی ببین چه خبر است دیگر بچه ام آرزوی ازدواج با پولدار‌ها را ندارد ازدواج انجام شود بدش نمی‌آید ولی آرزو به دل نمی‌ماند می‌گوید پدرم با تربیتش من را به خدا وصل کرده.

شریعتی: دست و دل بازی اهل سخاوت بودن سخت نگرفتن خودش چقدر برکات دارد.

حاج آقا ماندگاری: بله سفارش شده حق العیال خرج برای عیال حتی صدقه برای خانواده. آمد محضر پیغمبر گفت می‌خواهم صدقه بدهم فرمود زن و بچه داری بله فرمود اول به این‌ها بعد قوم و خویش‌ها بعد همسایه‌ها بعد بده فقرای غریبه صدقه را هم گفتند اول این‌ها بخشش و عطا اول این‌ها به خاطر این که این‌ها دارند به من به عنوان ولی نگاه می‌کنند این خیلی نکته‌ی ظریفی است من دارم جایگاه خدا را برای این‌ها تعریف می‌کنیم بگذاریم توکل‌ها و امیدشان به خدای حکیم قشنگ تر باشد

شریعتی: ان شاء الله. بعد از تلاوت قرآن هم یک سوال دیگری خواهم پرسید. خیلی ممنون از سوالات شما بهانه‌ای می‌شود نکات خوب را بشنویم خداوند توفیق عمل کردن به این دانسته‌ها را به ما عنایت بکند صفحه‌ی 410 قرار امروز ماست امروز باید آیات 51 ام تا 60 ام سوره‌ی مبارکه‌ی روم را تلاوت بکنند. ان شاء الله تلاوت شما توأم با تدبر باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وَلَئِنْ أَرْ‌سَلْنَا رِ‌يحًا فَرَ‌أَوْهُ مُصْفَرًّ‌ا لَّظَلُّوا مِن بَعْدِهِ يَكْفُرُ‌ونَ ﴿٥١﴾ فَإِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِ‌ينَ ﴿٥٢﴾ وَمَا أَنتَ بِهَادِ الْعُمْيِ عَن ضَلَالَتِهِمْ إِن تُسْمِعُ إِلَّا مَن يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ ﴿٥٣﴾ اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ‌ ﴿٥٤﴾ وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِ‌مُونَ مَا لَبِثُوا غَيْرَ‌ سَاعَةٍ كَذَلِكَ كَانُوا يُؤْفَكُونَ ﴿٥٥﴾ وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِيمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتَابِ اللَّـهِ إِلَى يَوْمِ الْبَعْثِ فَهَذَا يَوْمُ الْبَعْثِ وَلَكِنَّكُمْ كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿٥٦﴾ فَيَوْمَئِذٍ لَّا يَنفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَ‌تُهُمْ وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ ﴿٥٧﴾ وَلَقَدْ ضَرَ‌بْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْ‌آنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ وَلَئِن جِئْتَهُم بِآيَةٍ لَّيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا إِنْ أَنتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ ﴿٥٨﴾ كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللَّـهُ عَلَىٰ قُلُوبِ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٥٩﴾ فَاصْبِرْ‌ إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ ﴿٦٠﴾

ترجمه:

و اگر بادی [سوزان و زیانبار] بفرستیم، پس آن [کشت و زرع] را زرد شده ببینند، پس از آن [به جای جبران گناهانی که سبب این آسیب شده] ناسپاس می شوند. (۵۱) [اینان که کفر را بر ایمان ترجیح داده اند، مانند مردگان اند] پس تو نمی توانی [دعوتت را] به مردگان بشنوانی و نمی توانی دعوتت را به کران زمانی که پشت کنان روی می گردانند، بشنوانی. (۵۲) و تو هدایت کننده کوردلان از گمراهی شان نیستی، و جز به آنان که به آیات ما ایمان می آورند و تسلیم [فرمان ها و احکام ما] هستند، نمی توانی [دعوتت] را بشنوانی. (۵۳) خداست که شما را از ناتوانی آفرید، سپس بعد از ناتوانی قدرت و نیرو داد، آن گاه بعد از نیرومندی و توانایی، ناتوانی و پیری قرار داد؛ هرچه بخواهد می آفریند و او دانا و تواناست. (۵۴) و روزی که قیامت برپا می شود، مجرمان سوگند می خورند که [فاصله مرگ تا قیامت را] جز ساعتی درنگ نکرده اند، این گونه [که در قیامت دروغ می گویند و منحرف از حقیقت هستند در دنیا نیز همواره از حق به باطل] منحرف می شدند. (۵۵) و کسانی که دانش و ایمان به آنان داده شده است می گویند: بی تردید شما [بر طبق قضا و قدر ثبت شده] در کتاب خدا [لوح محفوظ] تا روز قیامت درنگ کرده اید و این روز قیامت است، ولی شما [به اینکه قیامت حق است] معرفت و دانش نداشتید. (۵۶) پس در آن روز کسانی که [به آیات ما و پیامبران] ستم کرده اند، عذرخواهی شان به آنان سود نمی دهد، و نه از آنان می خواهند که [برای به دست آوردن خشنودی خدا] عذرخواهی کنند، (۵۷) و به راستی در این قرآن برای مردم از هرگونه مثلی زدیم. و اگر برای آنان معجزه ای [که خود درخواست دارند] بیاوری آنان که کفر ورزیده اند، قطعاً خواهند گفت: شما جز باطل گرا نیستید [و این معجزه ای که آوردید، جز باطل نیست.] (۵۸) خدا این گونه بر دل های کسانی که معرفت و دانش ندارند مُهر [تیره بختی] می نهد. (۵۹) پس [بر آزار و یاوه گویی این تیره بختان] شکیبایی کن که یقیناً وعده خدا [در مورد یاری و پیروزی تو] حق است، و مبادا آنان که یقین [به وعده های حق و برپا شدن قیامت] ندارند تو را به ناشکیبایی و سبک سری وادارند. (۶۰)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: دل خیلی‌ها پر گرفت به مشهدالرضا تصاویر قرآن ما از مشهد مقدس بود زیارت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا نصیب همه‌ی ما شود. اشاره‌ی قرآنی امروز را بفرمایید

حاج آقا ماندگاری: با عنایت از توسل به امام رضا علیه السلام آیه‌ی 57 دل خودم را لرزاند. «فَيَوْمَئِذٍ لَّا يَنفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَ‌تُهُمْ» این جا کوتاهی نکنیم که آن جا معذرت خواهی خیلی برای ما نفعی ندارد آن‌هایی که نسبت به مادرانشان کوتاهی کردند یک کاری بکنند حالا عده‌ای مثل من مادرشان از دنیا رفته برایشان خیراتی بکنند واقعا بخواهند ما را حلال بکنند آن‌هایی که مادرشان در قید حیات هستند عذرخواهی‌ها را این جا بکنیم اولا کوتاهی نکنیم ثانیا اگر کوتاهی کردیم عذرخواهی را این جا بکنیم واقعا فرصت را از دست ندهیم اگر امروز برویم به مادرمان بگوییم به حق فاطمه‌ی زهرا ما را ببخش مادر می‌بخشد چون واسطه‌ی قشنگی آوردیم آن‌هایی که نسبت به همسران جسارت کردند عذرخواهی بکنیم نسبت به دخترانمان. مادرهایی که نسبت به فرزندانشان شاید کوتاهی کردند مردانی که نسبت به خانواده شان کوتاهی کردند. آقایانی که در این سوال‌ها بودند آقا به همسرش توجه نمی‌کند پدر به بچه هایش پول خرج نمی‌کند همه‌ی اتفاق‌هایی که افتاده به هر کس امروز بگوییم تو را به حق حضرت زهرا من را ببخش قطعا می‌بخشد نمی‌شود حضرت زهرا سلام الله علیها را واسطه قرار بدهیم و دل کسی نرم نشود و با ما مهربان نشود خدا در آیه‌ی 159 آل عمران فرمود «فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ‌ لَهُمْ» (آل عمران/ 159) بیا من واسطه می‌شوم تو ببخش یا رسول الله چقدر قشنگ است و تو واسطه بشو من ببخشمشان واقع از حضرت زهرا سلام الله علیها بخواهیم واسطه شوند هر کسی مادرانی که کوتاهی کردیم پدران همسران دختران عزیزانی که کوتاهی کردیم جدا ما را ببخشند شاید بهترین عیدی که بخواهیم به همه بدهیم این باشد که این جا همه همدیگر را ببخشیم و عذرخواهی کنیم که معذرت خواهی روز قیامت خدا می‌گوید خیلی به درد شما نمی‌خورد.

شریعتی: خیلی خوب. سوالی پیش روی من است دوست عزیزی هم سوال کردند هم درد دل کردند با ما. گفتند سلام اول از همه از برنامه‌ی خوبتان تشکر می‌کنم امیدوارم سوال من را در برنامه مطرح کنید تا شاید کمی آرام شوم. جوانی 19 ساله هستم از نظر ظاهری اصلا قیافه‌ی خوبی ندارم و مطمئن هستم در آینده نمی‌توانم با کسی که دوست دارم، تشکیل زندگی بدهم و هیچ کس از چهره‌ی من خوشش نمی‌آید ایشان گفتند سوال من از شما این است که مگر نمی‌گویید خداوند خدای زیبایی هاست و اوست که میل به زیبایی را در انسان قرار داده پس چرا من و خیلی از انسان‌های دیگر از این نعمت بی بهره ماندند دیگر از جواب‌هایی مانند همین که سلامتی برو خدا را شکر کن یا این که خدا را به خاطر چیزهایی که داری شکر کن خسته شدم امیدوارم شما من را قانع بکنید چون خیلی وقت است با خودم درگیرم حتی نماز هایم را هم نمی‌خوانم باز هم از برنامه‌ی خوب شما تشکر می‌کنم خدا نگهدارتان باشد

حاج آقا ماندگاری: ممنونم از این عزیز که این طور راحت با ما صحبت کردند ولی من می‌گویم اگر ان شاء الله بیننده هستند خوب گوش بدهند قبول است خدا زیبا است و زیبایی را دوست دارد إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال (فروع كافى، ج 6، ص 438) چه کسی گفته فقط زیبایی زیبایی ظاهری است از همین عزیز می‌خواهم دوست ندارد جای بلال بود؟ اذان گوی پیغمبر؟ من خیلی دوست دارم. خیلی دوست دارم جای جون غلام سیاهه امام حسین بودم خیلی غبطه می‌خورم به حالش چون امام حسین مثل علی اکبر صورت روی صورت جون گذاشت. چون جون باطنش خیلی زیباتر از ظاهرش بود چه کسی گفته فقط زیبایی ظاهری است؟ درست است امروز خریدارهای زیبایی ظاهری بیشتر هستند ولی برویم آن طرف خریدارهای زیبایی باطنی خیلی بیشتر هستند یک مثال می‌زنم یک کارگردان می‌خواهد از این عزیز در فیلم صد دقیقه‌ای استفاده بکند می‌گوید یکی از این دو نقش را می‌دهم نقش اول پنج دقیقه گریم می‌کنم زیبای زیبا به او می‌گویم خاطر جمع باش گریمور‌ها بلد هستند ولی بعد از پنج دقیقه یک تصادفی می‌شود دوباره گریمت می‌کنم زشت زشت می‌شوی نقش دوم عکس این است پنج دقیقه زشت نود و پنج دقیقه زیبا کدام را انتخاب می‌کنی؟ قطعا دومی را عمر دنیا نسبت به آخرت چقدر است پنج دقیقه است یا کمتر؟ خدا کارگردان است به این جوان گفته می‌خواهی آن طرف زیبا باشی؟

شریعتی: همه چیز را این جا نبینیم

حاج آقا ماندگاری: اولا چه کسی گفته فقط زیبایی ظاهری است دوم چه کسی گفته فقط دنیا جولان گاه زیبایی و مسابقه‌ی زیبایی است. بله برای آن‌ها که اعتقاد به آخرت ندارند دنبال ملکه‌ی زیبایی و موها و چشم‌ها و ابروی زیبا و گونه‌ی زیبا هستند مسابقه هم گذاشتند میلیارد‌ها خرج می‌کنند خودشان را خوشگل ترین درست کنند اما چه کسی گفته همه‌ی مسابقه این جاست؟ آن جانباز عزیزی که رفیقی داشتیم خیلی خوشگل بود ترکش خورد به فکش به او می‌گفتیم بی فک و فامیل خیلی قیافه اش به هم خورد شاید بعضی از عزیزان تصویر‌ها را در سایت‌ها دیده باشند بچه‌ها نگاه بکنند می‌ترسند به خدا نمی‌دانند این‌ها آن طرف چقدر قشنگ هستند عباس که چشمش تیر خورد چشم وقتی تیر می‌خورد صورت خیلی زشت می‌شود ولی امام حسین بوسید چون خیلی قشنگ شده بود چه کسی گفته معرکه‌ی زیبایی فقط این جاست؟ سوم این که مگر انتخاب‌ها این جا فقط بر اساس زیبایی یا بر اساس دل نشینی است؟ بارها شده ما دیده ایم دو نفر هم دیگر را انتخاب کردند که اگر من و شما بودیم شاید انتخاب نمی‌کردیم خیلی دل می‌گیرند قلوه می‌گیرند چون به دل هم نشستند حتی در خواستگاری‌ها شوخی می‌کنند می‌گویند علف باید به دهن بزی شیرین بیاید بارها شده دو خانم دو خواهر که می‌شوند خاله نسبت به بچه‌های هم دیگر این خواهر به نیت بچه‌ی خودش رفته خواستگاری خواهر هم با خودش آمده این خواهر برای بچه اش نپسندیده ولی این خواهر دیده به بچه اش می‌خورد پسندیده. چرا فکر می‌کنم فقط زیبایی ظاهری و زیبایی دنیایی فقط بدون دل نشینی است؟ تو یک کاری بکن دل نشین بشوی

شریعتی: با این نکته‌ی پایانی شما زیبایی مطلق نیست

حاج آقا ماندگاری: بله نسبی است اگر کسی دل نشین شود یا با هنرش یا با حتی بعضی‌ها با حرف زدنشان دل نشین هستند دیگر کسی به صورتش خیلی نگاه نمی‌کند اصلا این طرف دل نشین است برای آدم یک نفر با هنرش است یک نفر با اخلاقش دل نشین است یک اخلاق واقعا دل چسبی دارد همه را محو و مجذوب خودش کرده حالا تو عزیز از صورت زیبا بهره مند نیستی قبول خدا حتما برای یک حکمتی به تو داده ان شاء الله آن طرف زیبایی بدهد پس برو دنبال یک کاری دل نشین دیگران شوی

شریعتی: دل نشین شدن دست خدا است

حاج آقا ماندگاری: آیه‌ی ازدواج این است وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَ‌حْمَةً (روم/21) رفته بودیم در جمع عزیزانی که مال قاره‌ی آفریقا هستند مال بعضی از کشورهایی هستند که ظاهرا پوست صورتشان سیاه پوست هستند این قدر به دل هم دیگر نشسته بودند آن‌ها هم دارند با تصاویری که امروز در دنیا پخش می‌شود سفید پوست‌ها زرد پوست‌ها سرخ پوست‌ها همه دارند می‌بینند اما دل نشین اند برای هم دیگر و این دل نشینی را هم خدا قرار داده نگران ازدواجش نباشد. تو از خدا قهر نکن گفت نمازم را کنار گذاشتم به قول خودمان خاک وچوک تو نمازت را کنار نگذار به کارگردان اطمینان داشته باش کارگردان حکیم است این کارها را انجام نده امیدواریم خدا یک همسر دل نشین که شما هم برایش دل نشین باشی نصیبت بکند.

شریعتی: ان شاء الله خیلی ممنون حاج آقا دعا بکنند همه آمین بگوییم

حاج آقا ماندگاری: خدا به آبروی حضرت زهرا سلام الله علیها از تمام مادرانی که کوتاهی کردند از تمام پدرانی که کوتاهی کردند از تمام فرزندانی که کوتاهی کردند همه را مورد عفو قرار بدهد دل‌ها را به یکدیگر مهربان قرار بدهد خانواده‌ها را پر محبت قرار بدهد باران رحمتش را بر ما نازل بفرماید در هر خانه‌ای مریض و مریضه‌ای است لباس عافیت بپوشاند مادرانی که از دنیا رفته اند همین امروز مهمان حضرت فاطمه‌ی زهرا قرار بدهد شکوفه‌ی لبخند را در ایام ولادت حضرت زهرا با بشارت ظهور بر لب‌ها ان شاء الله خداوند بنشاند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group