پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-03-20-حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری - پاسخ به پرسشها
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: پاسخ به پرسش‌ها
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری
تاريخ پخش:94/03/20

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین


میان خاک سر از آسمان در آوردیم *** چقدر قمری بی آشیان در آوردیم
وجب به وجب تن این خاک مرده را کندیم *** چقدر خاطره‌ی نیمه جان در آوردیم
چقدر چفیه و پوتین و مهر و انگشتر *** چقدر آینه و شمعدان در آوردیم
لبان سوخته ات را شبانه از دل خاک *** درست موسم خرما پزان در آوردیم
به زیر خاک به خاکستری رضا بودیم *** عجیب بود که آتش فشان در آوردیم
به حیرتیم که‌ای خاک پیر با برکت *** چقدر از دل سنگت جوان در آوردیم
چقدر خیره به دنبال ارغوان گشتیم *** ز خاک تیره ولی استخوان در آوردیم


شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی شما هم وطنان عزیز خانم‌ها و آقایان خیلی خوش آمدید سلام ویژه و مخصوص به خانواده‌های صبور شهدا و شهدای عزیز خیلی خوشحالیم امروز هم همراه شما هستیم در محضر حاج آقا ماندگاری عزیز هستیم سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.
حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین من هم خدمت شما و همکاران و بینندگان عرض سلام و ادب و احترام دارم اعیاد گذشته را تبریک عرض می‌کنیم یاد و خاطره‌ی امام و شهدای 15 خرداد و شهدای عزیزی که شما هم شعر قشنگی به پاس آمدنشان خواندید گرامی می‌داریم مخصوصا 175 غواص عزیزی که به قول عزیزمان می‌فرمود ما شهدا را پیدا نکردیم شهدا خودشان را به ما نشان دادند و برای عطر افشانی جامعه آمدند به آن‌ها خیر مقدم می‌گوییم به خانواده هایشان تبریک می‌گوییم و امیدواریم که خدا به همه مان لیاقت بدهد ما هم رهرو راه شهدا باشیم و مثل شهدا مایه‌ی آبروی قرآن و عترت باشیم این آرزو را برای همه‌ی مسئولین همه‌ی مبلغین و همه‌ی مردم و همه‌ی کسانی که دل در گرو محبت اهل بیت دارند دارم مثل شهدا آبرو درست کن باشیم نه آبرو بر دعای سلامت حضرت را به عنوان توسل تلاوت می‌کنیم اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک دسته گل صلوات را هم هدیه به امام زمان و شهدایی که بهترین یاران حضرت بودند تقدیم می‌کنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: خوشحالیم که خدمت شما هستیم. حاج آقای ماندگاری این جا هستند که به بخشی از سوالات شما که از طریق پیامک و ایمیل به دست ما می‌رسد پاسخ بدهند اولین سوال را می‌خوانم. بسم الله الرحمن الرحیم گفتند سلام خانمی مذهبی هستم همسایه‌ای بسیار فقیر داشتم که به خاطر مشکلات زندگی با خدا قهر کرده بود و حدود یک سال بود که نماز نمی‌خواند با او صحبت کردم و کمکش کردم و او دوباره با خدا آشتی کرد نماز را از سر گرفت از چیزهایی که گفته بودم این بود که نماز مخصوصا اول وقتش روزی آدم‌ها را زیاد می‌کند اما او هم چنان فقیر است ایشان می‌گویند دیگر خجالت می‌کشم با او در رابطه با نماز و روزی صحبت بکنم خواهش می‌کنم شما راهنمایی بکنید.
حاج آقا ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم من تشکر می‌کنم از این روحیه‌ی قشنگی که در بین مردم به وجود آمده همین حس مسئولیتی که نسبت به برادر خواهر و همسایه و قوم و خویش داریم همان چیزی است که خدا دوست دارد همین که بی تفاوت نیستیم گفتیم بی خیال هم نباشیم بی قرار هم باشیم ولی یک توصیه‌ی مجدد هم چنان که این خواهر بزرگوار دارند به همسایه شان کمک می‌کنند می‌خواهم بگویم هم دیگر را کمک کنیم عبدالله شویم چون گاهی وقت‌ها من شما را شما بنده را کمک می‌کنید عبدالرزق می‌شویم یا عبدالحال می‌شویم مثلا به طرف توصیه می‌کنیم بیا نماز شب بخوان حال می‌کنی طرف نماز شب می‌خواند حال نمی‌کند مثلا به طرف مثل این بزرگوار توصیه می‌کنیم نماز اول وقت بخوان رزقت زیاد می‌شود این‌ها خوب است نمی‌گویم بد است ولی کم است هم کم است هم از یک جهت ناقص است ما قرار است هم دیگر را توصیه کنیم به عبدالله شدن «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّ‌سُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّـهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» (نحل/ 36) این که نماز اول وقت رزق را زیاد می‌کند شکی نداریم این را پیغمبر فرموده ولی رسالت پیغمبر این است که ما را عبدالله کند وقتی عبدالله شدم آن شعر ذهنمان است
یکی درد و یکی درمان پسندد*** یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران*** پسندم آن چه را جانان پسندد
حالا به تناسب موضوع می‌توانیم بگوییم یکی فقر و یکی ثروت پسندد من از فقر و ثروت پسندم آن چه را جانان پسندد یعنی باور کنیم عبدالله شدن یعنی خدایا تو یک دستوری به من دادی گفتی این کار را انجام بده چشم بقیه اش دست خودت است می‌خواهی رزق به من بدهی مصلحت می‌دانی ظرفیت در من می‌بینی به من می‌دهی اما گاهی وقت‌ها او که به من آگاه تر است ظرفیت در من نمی‌بیند بارها شنیدیم هم داستان‌های تاریخی شنیدیم هم داستان‌های روز را دیدیم کسی بی ظرفیت شده پول دادند رزق و روزی دادند مست شده نمی‌گویم هر کسی پول دار است مست شده نه او از راه به در شده می‌گوید کاش نمی‌داشتم روایت داریم. پس اگر می‌خواهیم به همسایه برادر خواهر عزیزمان کمک کنیم بیاییم هم دیگر را عبدالله کنیم ضمن این که فرمول یاد می‌دهیم که بحث ما عمدتا فرمولی بوده بگوییم این فرمول هم آخرش این است«وَأُفَوِّضُ أَمْرِ‌ي إِلَى اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ بَصِيرٌ‌ بِالْعِبَادِ » (غافر/ 44) و الا ما گفتیم «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» (غافر/ 60) ولی باز هم افوض الی الله ما گفتیم نماز اول وقت رزق را زیاد می‌کند ولی باز هم افوض امری الی الله ما عبدالرزق نشویم عبدالحال نشویم فقط عبدالله باشیم تسلیم خدا باشیم نکته‌ی دوم این است که ما باز هم می‌خواهم بگویم جایگاه نماز اول وقت در ازدیاد رزق و روزی را شک ندارم ولی نماز یک آبیاری است آبیاری کی اثر می‌گذارد من روی خاک آب بریزم این که بذر رشد نمی‌کند باید بذر باشد تا رشد کند بذر رزق و روزی نماز نیست بذر رزق و روزی تلاش است در هر کاری بذر را داشته باشم دعا آبیاری اش است نماز آبیاری اش است بذر رزق و روزی تلاش است آن هم تلاش حداکثری امروز واقعا مردم عزیز ما باید بدانند باید کار بکنیم همه مان زیاد هم باید کار کنیم با تفکر و تدبیر هم باید کار کنیم یعنی برنامه ریزی داشته باشیم حساب کتاب داشته باشیم از مشورت استفاده کنیم مشورت عقل دیگران است عقل منفصل می‌گویند یک عقل در کله‌ی من است یک عقل در کله‌ی شما من وقتی از شما مشورت می‌گیریم یعنی از عقل شما هم می‌خواهم استفاده کنم پس تلاش کنم تفکر و برنامه ریزی داشته باشم و مشورت بکنم رعایت حقوق الهی اش را انجام بدهم مثلا یکی می‌گوید من نماز اول خواندم می‌گویم خمس و زکات هم دادی می‌گویم نه این اصلش است بذر است بذر رزق و روزی این چهار پنج تا است تلاش بسیار و با تفکر و تدبیر با مشورت با رعایت حقوق واجبه اش حالا این پنج تا انجام شد بذر کاشته شد حالا به این بذر آب بدهید نماز اول وقت بیداری بین الطلوعین سوره‌ی واقعه هر شب صله‌ی رحم انصاف این‌ها رزق و روزی را جذب می‌کند و به ثمر می‌نشیند پس اولا توصیه می‌کنیم عبدالله شوند ثانیا فرمول را کامل به عزیزان بدهیم مثل این است که پس من فقط بگویم نماز و سوره‌ی اذا وقع بیداری بین الطلوعین را این سوره‌ها را بخوانیم رزق و روزی می‌آید یک نفر به جای این که برود تلاش بکند در مغازه در اداره بنشیند در خانه دائما نماز بخواند زنگ هم بزند احول پرسی بکند بگوید صله رحم هم کردیم صدقه هم که دادیم سوره‌های خاص را خواندیم بین الطلوعین بیدار بودم این دارد آب می‌ریزد ولی روی کدام زمین و بذر وقتی در روایات می‌گوییم عبادت ده جزء است نه جزء تلاش برای کسب روزی حلال است آن بذر است بذر را بکاریم لذا برای همین پیغمبر سه مرتبه فرمود مَلعُون مَلعُون مَن اَلقَی کِلَّه عَلَی النَّاس (بحارالانوار، ج 74، ص 140) کسی که تنبلی کند بار زندگی اش را بیندازد به دوش دیگران بعد نماز بخواند نمی‌گویم این بنده خدا این طور بوده لذا ما می‌بینیم بعضی‌ها اگر در تلاششان یک ذره تفکر قاطی کنند خیلی بهتر ثمره می‌دهد یک مثال خیلی ساده دارم رفته بودیم با جوانان کوهنوردی در مسیر یک جایی بود چیزی می‌فروخت یک کیلو را ریخته بود در تشت ساده‌ی ساده یکی آمده بود با این نوشیدنی‌ها طاق نصرت درست کرده بود شما میلتان می‌کشد از کدام یکی می‌خرید؟ از فکرش استفاده کرده همان نوشیدنی فروش است آب است دوغ است همان است ولی از فکرش استفاده کرده از ذوق و سلیقه اش استفاده کرده اتفاقا مشورت طراحی هم دادند که تو اگر همین نوشیدنی را این طوری بچینی جذابیت بیشتر می‌شود اشکال شرعی هم ندارد در کار ما تلاش و مشورت رعایت حقوق حلال و حداکثر کار کردن را داشته باشیم آن بذر را داشته باشیم بقیه‌ی آبیاری اش را هم داشته باشیم ان شاء الله.
شریعتی: خیلی خوب تشکر می‌کنم از دوستان خوب این سوالاتشان یک فضایی را در برنامه ایجاد می‌کند شاید ایشان به سوالشان برسند ولی خیلی‌های دیگر در ذیل این سوال و در وقت پاسخ گویی به سوالاتشان خواهند رسید.
حاج آقا ماندگاری: من یک نکته اضافه می‌کنم رزق را که می‌گوییم رزق فقط مال نیست کسی دنبال دوست خوب می‌گردد تلاشش را برای دوست خوب می‌کند معیارهای دوست خوب را بلد است تلاش هم می‌کند دوست خوب را ببخشید در جمع معتادها نمی‌روند بگردند خدا آن‌ها را کمکشان بکند آن‌ها هم مریض اند دوست خوب را می‌رود در مسجد در هیئت در جای خوب حالا چون نماز اول وقت می‌خواند خدا هم یک دوست خوب می‌فرستد کسی دنبال همسر خوب می‌گردد تمام کارها را انجام می‌دهد معیارها را دقت می‌کند از طریق خانواده می‌رود تحقیق می‌کند گفتگو می‌کند خدا همسر خوب می‌آورد سر راهش به خاطر این که نماز اول وقت خوانده تلاش را کرده و به خاطر نماز اول وقت خدا همسر خوب سر راهش قرار می‌دهد رزق را منحصر در پول نکنیم دوست خوب همسر خوب شغل خوب ماشین خوب امکانات خوب همه رزق است حتی می‌خواهد مسافرت برود دنبال هم نشین خوب می‌گردد چون نماز اول وقت می‌خواند تلاش هم کرده خدا هم نشین خوب به او می‌دهد.
شریعتی: یک وقت‌هایی فراتر از این رزقش می‌شود نوع نگاهش مثلا اهل قناعت می‌شود راضی می‌شود ممکن است درآمدش تغییر نکرده باشد ولی می‌گوید خدا را شکر.
حاج آقا ماندگاری: روزی قناعت شکر گذاری صبوری وسعت حال و شرح صدرش یک رزق است این‌ها را اگر باور کنیم فقط به پول نگاه نمی‌کنیم پولمان زیاد شده رزقمان زیاد شده پولمان کم شده رزقمان کم شد وگرنه پیغمبر ظاهرشان با پول زیاد جور نبود ولی وسیع ترین رزق را داشتند خدا رزق‌های نورانی عالم را به وجود مقدس پیامبر و اهل بیت عنایت کرد.
شریعتی: ما هم دعا می‌کنیم خداوند بهترین رزق‌ها را نصیب شما بکند. سوال بعدی با عرض سلام و خدا قوت و تشکر از شما گفتند من چندین سال است که برنامه تان را نگاه می‌کنم از سخنان کارشناسان به یک نتیجه‌ی کلی رسیدم این که بعد از واجبات بهترین کار این است که کار مردم را راه بیندازیم و مشکلاتشان را راه بیندازیم اما افسوس کسانی را می‌بینم که مشکل مالی فراوان دارند اما من نمی‌توانم کمک کنم زیرا وضع مالی خوبی ندارم این قلب من را به درد می‌آورد که نمی‌توانم به افراد اطرافم کمک بکنم لطفا من را راهنمایی بکنید.
حاج آقا ماندگاری: سوال خیلی خوبی است بارها در بحث خادم معنوی در بحث رد مظالم و گره گشایی مردم گفتیم بارها این بحث به ادبیات مختلف توسط حقیر و کارشناسان محترم دیگر آمده یک تفکر غلط است که فکر می‌کنیم حلال مشکلات فقط پول است لذا هر کس در این جامعه پول ندارد از این خیر کثیر بی بهره است یعنی فقط واجباتش را انجام بدهد دیگر نمی‌تواند مشکل مردم را حل بکند چون پول ندارد رسیده به بن بست که خدایا چرا من چنین امکانی ندارم که از این ثواب بی بهره باشم برای من راه بسته است اولا این تفکر غلط است که حلال مشکلات فقط پول است که نتیجه اش این شود که هر کسی پول ندارد نمی‌تواند حلال مشکلات مردم باشد نه این طور نیست ما بارها گفتیم از روایت امام رضا سلام الله علیه بود و دیگران اشاره کردیم که حل مشکلات مردم به روش‌های مختلف است گاهی وقت‌ها ده دقیقه بنشینم درد دل یکی را گوش بدهم آرام می‌شود این حل مشکلش است این پول لازم ندارد خدا به پیغمبر فرمود یکی از رسالت‌های تو این است که برای مردم اذن شوی گوش شوی برو گوش بده این که می‌گویند فلسفه‌ی این که خدا دو گوش به ما داده یک زبان یعنی دو برابر بشنویم یک برابر حرف بزنیم باور کنید بعضی وقت‌ها پدر مادر‌ها فقط بنشینند پای حرف زدن بچه شان بچه شان آرام می‌شود بعضی وقت‌ها فکر می‌کند شوهر که باید برای خانمش خرج کند نه این که پیغمبر اکرم می‌فرمایند اگر زن و شوهر بنشینند یک ساعت با هم گفتگوی مهربانانه داشته باشند از اعتکاف در مسجد پیغمبر ثوابش بیشتر است یعنی چه؟ مشکل خانمت را با یک ساعت حرف زدن حل کن بنشین گوش بده این پول نمی‌خواهد طلا نمی‌خواهد بارها بچه پول دارها آمدند گفتند ما آرزو می‌کنیم پدرمان مثل بچه‌ی آدم بیاید حرف‌های ما را گوش بدهد تا حرف می‌زنیم پول می‌خواهی پول بدهم حرف مشکل این‌ها پول نیست گاهی وقت‌ها حلال مشکلات گوش دادن است گاهی وقت‌ها یک لبخند زدن است من یک خاطره می‌گویم با چند تا از روحانیون یک موقعی رفته بودیم خانه‌ی بنده خدایی از قضا ما آن روز روحیه‌ی جکی مان گل کرده بود جک می‌گفتیم آقای روحانی به من با اشاره می‌گفتند این قدر شوخی نکن خوب نیست نمی‌دانم چطور بود دست خودم نیست صاحب خانه هم می‌خندید معلوم بود خانواده اش هم در اتاق خوشحال بودند از این وضعیت آمدیم بیرون رفقا به من ایراد گرفتند چرا این قدر شوخی کردی گفتم نمی‌دانم به ما پیغام داد که مشکل ما حل شد مشکل ما افسردگی بود وقتی دیدیم شما که از خانواده تان دور هستید برای تبلیغ آمدید این قدر با هم دیگر شاد هستید مشکل ما حل شد با یک خنده مشکل یک خانواده حل شد این پول لازم ندارد بعضی وقت‌ها مشکل بعضی‌ها دعا است الآن مثلا شما یک مشکل مالی داری تا می‌آیی به من خبر می‌دهی می‌بینی این طرف آن طرف می‌روم دو تلفن می‌زنم هیچ کار نکردم شما فکر می‌کردی ماندگاری نسبت به مشکل شما بی خیال است ولی با چهار تلفن زدن من فهمیدی من بی قرارم حداقل دعا می‌کنم برای شما در آن مشکل احساس تنها نمی‌کنی همین که احساس می‌کنی تنها نیستی پس گوش دادن یک حلال مشکلات است دعا کردن لبخند زدن اعلام هم دردی کردن حلال مشکلات است بارها دیدید حاج آقای قرائتی این مثال را می‌زنند طرف داد می‌زد گریه می‌کرد من کفش ندارم گفت نگاه کن او پا ندارد اعلام همدردی کرد با یک درد بالاتر جمله‌ی علامه امینی را گفتم که در تخت بیمارستان گفت الحمدلله بهتر از بدترم این جمله حلال مشکلات است هر کس می‌آید می‌گوید مشکل من خیلی سخت است می‌گویم تو آخرش هستی از تو مشکل دار تر نیست می‌گوید چرا می‌گویم پس بگو الحمدلله پس حلال مشکلات شد لبخند زدن دعا کردن گوش دادن همراهی کردن دل داری دادن آخرش هم پول باشد بله پول هم یک حلال است اما همه اش پول نیست پس این بنده‌ی خدایی که الآن فرمودند ما پول نداریم می‌توانند بعد از انجام واجبات از این نمونه حلال مشکلات باشند یک مادر پیر یک پدر پیری که گوشه‌ی خانه افتاده این پول لازم دارد؟ یک عمه خاله دایی پول لازم دارد هفته‌ای یک بار یک نفر برود ده دقیقه بنشیند کنارش دو دقیقه بخندد یک چایی بخورد مشکلش حل شود مشکل او تنهایی است مشکل یک نفر را با یک تلفن می‌توانی مشکلش را حل کنی عیادت یک بیمار پول لازم ندارد الآن صحبت از شهدا شد ما دیروز توفیق داشتیم با خانواده‌ی بعضی از شهدای مدافع حرم عزیزان پاکستانی افغانستانی هستند وظیفه‌ی ما است حضرت آقا هم این سیره را ادامه دادند نسبت به خانواده‌ی شهدای مدافع حرم رفتیم یک احوال پرسی کردیم در حد اسباب بازی برای بچه‌ها پولی لازم نداشت این قدر خوشحال شدند گفتند ما حس می‌کردیم این جا در ایران خیلی غریب هستیم و شما فقط شهدای خودتان را تحویل می‌گیرید گفتم شهید شهید است شهید که مرز ندارد کسی است که خدا خریدتش چرا ما حس کنیم که شهید افغانی با شهید ایرانی و پاکستانی و یمنی و بحرینی و عراقی سوری فرق دارد نه همه شهید اند خدا مبلغ شهید شده پس حل خیلی از مشکلات پول لازم ندارد بله پول هم به عنوان یکی از مواردی است که به درد مشکلات می‌خورد حتی اگر شما مشکلتان با پول حل شود من می‌آیم می‌گویم من ندارم ولی برایت تلاش می‌کنم یک کم آرام می‌شود یک نفر دیگر هم ببیند به فکر ما است پس این که فرمودند بعد از انجام واجبات جزء بالاترین کارها خدمت به خلق و گره گشایی است درست است اما این که فکر می‌کنند گره گشایی فقط پول است این یک کم غلط است نه پول هم می‌تواند گره گشایی بکند خیلی چیزهای دیگر هم می‌تواند گره گشایی بکند که خدا ان شاء الله توفیقش را به همه‌ی ما عنایت بفرماید.
شریعتی: ان شاء الله پاسخ حاج آقای ماندگاری خیلی از گره‌ها را باز می‌کند. عزم داشته باشیم و تلاش کنیم برای رفع مشکلات دیگران با این نکاتی که حاج آقای ماندگاری گفتند. این پیام را که من دیدم خیلی متاثر شدم گفتند سلام از حاج آقای ماندگاری بخواهید برای دوری برادر هجده ساله ام از مشروب خوری دعا کنند من که خواهرش هستم همه اش نگران او هستم ولی او هیچ وقت حس من را درک نمی‌کند برادر من خیلی پسر خوبی است اما تازگی‌ها نماز هم نمی‌خواند چرا؟ چون از خدا خجالت می‌کشد شما بگویید من چه کار کنم.
حاج آقا ماندگاری: بنده را هم منقلب کرد من اول می‌خواهم یک جمله با کسانی که در گناه افتاده اند بگویم بعضی‌ها که در گناه افتاده اند فکر می‌کنند هیچ کس به فکرشان نیست حداقل بدانند چه کسانی برایشان دارند اشک می‌ریزند بارها شنیدیم به خاطر گناه دختری پسر آقایی خانمی پدر مادرش شب‌ها دارند گریه می‌کنند خواهر برادر دارند اشک می‌ریزند یک بار پیامی را خواندید شما که پدری از خطای پسرش مطلع شد به جای این که برود او را سرزنش کند رفت سر سجاده نشست اشک ریخت حداقل گناه کارها این را بدانند که آن‌ها اگر دارند بی خیال گناه می‌کنند دیگران به آن‌ها بی خیال نگاه نمی‌کنند نگران اند بارها شده من دیدم در حرم امام رضا سلام الله علیه و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها آمده پشت پنجره‌ی فولاد یک جوری ضجه می‌زده که ما فکر می‌کردیم مریضش رو به قبله است می‌گوییم مشکلت چیست می‌گوید بچه ام بی نماز است یا به تعبیر این خواهر برادرم مشروب می‌خورد پدرم مادرم فرزندم به گناه افتاده یک جمله بالاتر می‌گویم اگر پدر مادر ما دارند گریه می‌کنند امام زمان چه حالی دارد امام زمان به خاطر گناهان ما گریه می‌کند من حتی حس می‌کنم یک بار دیگر هم در بعضی جلسات گفته ام حس می‌کنم که این که اهل بیت علهیم السلام عبادات زیادی دارند برای این که می‌خواهند ما را ضامن شوند باید ما را ضامن شوند ما محبشان هستیم همین آقایی که دارد مشروب می‌خورد چون نماز می‌خواند محب امام زمان بود ببینیم امام زمان برایش چقدر گریه می‌کند این خواهر که انسان معمولی است این طور برایش اشک می‌ریزد امام زمان چطور برایش گریه می‌کند و دعا می‌کند نکته‌ی دوم این است که نگاه غلطی در جامعه ما است این برنامه توفیق پیدا بکند نگاه‌های غلط را که بر اساس آموزه‌های غلط آمده در زندگی مان پاک کند نگاه غلط این است که آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب حالا تو مشروب خوردی نماز خواندنت چی است خدای نکرده افتادی در این گناه در آن گناه دیگر نماز خواندنت چیست.
شریعتی: می‌گویند روایت داریم تا چهل روز نمازت قبول نمی‌شود.
حاج آقا ماندگاری: درست است کسی که به گناه افتاده این نماز او را به معراج نمی‌برد ولی آدم مسموم شده نماز می‌تواند از او سم زدایی بکند اتفاقا اگر واقع مطلب پزشکی اش باشد این باید بیشتر نماز بخواند تا سم مشروب از وجودش بیرون برود تازه نمازش بتواند او را به معراج برساند بیشتر به نماز نیاز دارد به آمپول نماز بیشتر نیاز دارد به سرم نماز به کپسول نماز چه تعبیر کنم نمی‌دانم به این بهینه سازی روحش با نماز بیشتر احتیاج دارد چون روحش آلوده شده بله قرآن گفته در حال مستی نماز نخوانید «لَا تَقْرَ‌بُوا الصَّلَاةَ وَأَنتُمْ سُكَارَ‌ى» (نساء/ 43) اما وقتی از مستی بیرون آمدی فهمیدی هم خطا کردی همان جا بیفت به سجده بگو خدایا اشتباه کردم یک استغفار کن نمازت را بخوان این نماز بله تو را به معراج نمی‌برد الآن ولی این نماز می‌تواند تو را از قعر بکشد بالا چون تو سقوط کردی با این گناه دوباره برگردی سر جای اولت اگر این نماز را نخوانی سقوطت پایین تر می‌شود با گناهی سقوطت چند هزار سال پایین تر می‌رود پس این مریض است این به نماز به عنوان مطهر به عنوان پاک کننده‌ی روح از سموم گناه بیشتر احتیاج دارد به آدم سالم که آنتی بیوتیک نمی‌زنند نماز برای ایشان حکم آنتی بیوتیک دارد چون سم بالا است باید بیشتر نماز بخواند دز اش را باید برود بالا.
شریعتی: وسوسه‌ی شیطان هم است.
حاج آقا ماندگاری: عرض کردم شیطان می‌گوید که قرآن می‌فرماید «لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ» (نور/ 21) هر کس از خطوات شیطان پیروی کند «فَإِنَّهُ يَأْمُرُ‌ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ‌« (همان) شیطان می‌خواهد من و شما را قدم به قدم به سقوط بیندازد یک مرحله به حرف شیطان گوش دادی با ریسمان نماز خودت را بکش بالا افتادی پایین ریسمان نماز را ول کنی بدتر می‌روی پایین پس این تفکر غلط این تفکر را می‌خواهم همه‌ی مردم بشنوند آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب کاملا از نگاه دین غلط است کسی که مشروب می‌خورد نماز نخورد کسی که نزول می‌گیرد کسی که رابطه‌ی نامشروع دارد دیگر نماز نخواند این کاملا غلط است.
شریعتی: یک حکم فقهی که نیست تا چهل روز.
حاج آقا ماندگاری: نه حکم اخلاقی است و الا نماز در هیچ شرایطی از من و شما ساقط نمی‌شود یکی دو مورد است که مصداق خیلی ندارد پس نماز را داشته باش این نماز برای بعضی‌ها پر پرواز می‌شود بعضی‌ها برایشان طناب نجات می‌شود در هر صورت نماز واجب است و ان شاء الله این عزیز و همه‌ی آن‌ها که مبتلا به گناه شدند این معنا را توجه کنند این وسوسه‌ی شیطان دو بار کلاه سرشان نرود یک بار کلاه سرشان رفت به گناه آلوده شد دوباره کلاه سرش نرود از نماز جدا شود سقوطش بیشتر شود با نماز بتواند جبران بکند «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ‌« (عنکبوت/ 45) بعضی از بزرگان معنا کرده اند که نماز فحشا و منکرات احتمالی ما را پاک می‌کند ان شاء الله مطهر و پاک کننده است.
شریعتی: در خیلی از گناهان نمی‌دانم چرا زورمان به نماز می‌رسد تا یک گناهی می‌کنیم می‌گوییم دیگر نماز نمی‌خوانیم.
حاج آقا ماندگاری: این مکر شیطان است چون می‌داند نماز نخ اتصال ما با خدا است نخ اتصال را قطع کند همه چیز را گرفته نخ تسبیح عبادات است خداوند به همه مان توفیق اهل نماز بودن را عنایت بکند.
شریعتی: ان شاء الله و آن روایت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف ولی روایتشان که هیچ چیز مثل نماز نمی‌تواند بینی شیطان را بر خاک بمالد ان شاء الله بر شیطان با نماز پیروز شوید. دلسوزی این خواهر برای من جالب بود ان شاء الله موفق باشند. صفحه‌ی 473 را امروز با هم تلاوت می‌کنیم تلاوت ما توأم با تدبر باشد مشرف می‌شویم به محضر قرآن کریم برمی‌گردیم در بخش بعدی همراه شما خواهیم بود. طلیعه‌ی برنامه‌ی امروز ما منور شد به یاد شهدای گرانقدر ثواب این تلاوت را هدیه می‌کنیم به شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آیه‌ی 50 تا 58 سوره‌ی غافر را تلاوت می‌کنیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قَالُوا أَوَلَمْ تَكُ تَأْتِيكُمْ رُ‌سُلُكُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا بَلَى قَالُوا فَادْعُوا وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِ‌ينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ ﴿٥٠﴾ إِنَّا لَنَنصُرُ‌ رُ‌سُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ ﴿٥١﴾ يَوْمَ لَا يَنفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَ‌تُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ‌ ﴿٥٢﴾ وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْهُدَىٰ وَأَوْرَ‌ثْنَا بَنِي إِسْرَ‌ائِيلَ الْكِتَابَ ﴿٥٣﴾ هُدًى وَذِكْرَ‌ى لِأُولِي الْأَلْبَابِ ﴿٥٤﴾ فَاصْبِرْ‌ إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ‌ لِذَنبِكَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَ‌بِّكَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ‌ ﴿٥٥﴾ إِنَّ الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِ اللَّـهِ بِغَيْرِ‌ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ إِن فِي صُدُورِ‌هِمْ إِلَّا كِبْرٌ‌ مَّا هُم بِبَالِغِيهِ فَاسْتَعِذْ بِاللَّـهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ‌ ﴿٥٦﴾ لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ أَكْبَرُ‌ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ‌ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٥٧﴾ وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ‌ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِيءُ قَلِيلًا مَّا تَتَذَكَّرُ‌ونَ ﴿٥٨﴾
ترجمه:
ای قوم من! چرا من شما را به سوی رهایی [از خسران دنیا و آخرت] می خوانم، و شما مرا به آتش می خوانید؟! (۴۱) مرا می خوانید که به خدای یگانه کافر شوم و بر پایه جهالت و نادانی، و بدون دانش و معرفت که روشنگر حقایق است چیزی را شریک او قرار دهم! و من شما را به توانای شکست ناپذیر و بسیار آمرزنده می خوانم. (۴۲) ثابت و یقینی است اینکه آنچه مرا به سویش می خوانید برای او در دنیا و آخرت حقّ ادعا [ی الوهیت و ربوبیت] نیست، و اینکه بازگشت ما به سوی خداست، و اینکه اسراف کاران اهل آتش اند. (۴۳) پس به زودی [درستیِ] آنچه را [که امروز درباره عذاب اسراف کاران] می گویم [و شما باور نمی کنید] متوجّه خواهید شد، و من کارم را به خدا وامی گذارم؛ زیرا خدا به بندگان بیناست. (۴۴) پس خدا او را از آسیب های آنچه بر ضد او نیرنگ می زدند، نگه داشت و عذاب سختی فرعونیان را احاطه کرد. (۴۵) [عذابشان] آتش است که صبح و شام بر آن عرضه می شوند، و روزی که قیامت برپا شود [ندا رسد:] فرعونیان را در سخت ترین عذاب در آورید. (۴۶) و [یاد کن] هنگامی را که در آتش با یکدیگر نزاع و کشمکش می کنند، پس ضعیفان به مستکبران می گویند: ما [در دنیا] پیرو شما بودیم، آیا می توانید بخشی از این آتش را از ما دفع کنید؟ (۴۷) مستکبران می گویند: هم اکنون همه ما در آتش هستیم، بی تردید خدا [به عدالت و انصاف] میان بندگان داوری کرده است. (۴۸) و آنان که در آتش اند، به نگهبانان دوزخ می گویند: از پروردگارتان بخواهید که یک روز بخشی از عذاب را از ما سبک کند. (۴۹)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: خیلی خوشحالیم خدمت شما هستیم اشاره‌ی قرآنی را حاج آقای ماندگاری بفرمایند.
حاج آقا ماندگاری: با مدد از وجود نازنین امام رضا و شهدا آیه‌ی 52 خیلی قشنگ است... یوم ا ینفع سودا اگر بنابر روایت باور کنیم که گناه ظلم است ترک نماز هم ظلم است امروز اگر گناه کردیم یک ظلم به خودمان کردیم مثل مشروب خواری اگر به خاطر آن نماز را ترک کردیم دو ظلم به خودمان کردیم روز قیامت نمی‌توانیم عذرخواهی کنیم پس همین جا عذرخواهی استغفار کنیم جبران کنیم خدا هم غفار الذنوب است همه مان را می‌بخشد ان شاء الله.
شریعتی: من یک سوال می‌خوانم گفتند سلام واقعا خسته نباشید‌ای کاش روزی شود تمام خانم‌ها حجاب اسلامی داشته باشند خدا شاهد است پسر متدین نوزده ساله ام که دانشجو است گریه کنان گفت مادر تکلیف ما چیست چرا خانم‌ها این قدر بد لباس می‌پوشند من که نه اهل گناه ام نه شرایط ازدواج دارم به من بگویید چه کار کنم شما بگویید که واقعا چه کار می‌شود کرد پسرم آلوده به گناه نشود مادری نگران. باز هم این از همان دسته دلسوزی‌ها است به ضمیمه‌ی این سوال این پیام را هم می‌خوانم و این نکته را عرض می‌کنم که در سایت ما یک بخشی است به اسم اتاق گفتگو که می‌دانم خیلی‌ها با آن بخش آشنا هستید یکی از سوال‌ها و پیام‌ها را هر از گاهی آن جا می‌گذاریم و دوستان پاسخ‌های خودشان را برای ما ارسال می‌کنند و پاسخ‌های هم را می‌توانند ببینند این سوال و پیام از آن جا انتخاب شده می‌توانید به سایت ما مراجعه بکنید samtekhoda3.ir می‌توانید پاسخ‌های دوستان را ببینید و خودتان هم نظرتان را بگذارید گفتند من یک جوان مجرد دهه‌ی شصتی هستم یک مقداری طولانی است خواهش می‌کنم گوش کنید هنوز روزهایی که خانم‌ها مانتوهایشان تا زیر زانو و ضخیم بود را فراموش نکردم خیلی زود گذشت قدم‌های گام به گام شیطان ما را به جایی رساند که امروز می‌بینم بعضی خانم‌ها لباس مناسبی نمی‌پوشند بلکه همان لباس‌ها را جوری می‌پوشند که از گفتنش شرم دارم شاید بگویید مطرح کردن این مسائل در رسانه اثری ندارد چون آن طور خانم‌ها اصلا مخاطب برنامه‌ی سمت خدا نیستند اما من این طور فکر نمی‌کنم ایشان می‌گوید به نظر من مشکل این جا است که بعضی از خانم‌هایی که لباس‌های زننده را می‌پوشند توجهی به بد بودن این پوشش‌ها ندارند نمونه اش خواهر خود من که متاهل است و مطمئن هستم وقتی این لباس‌ها را می‌پوشد اصلا قصد جلب توجه ندارد من یک بار علت این که شلوارهای نازک و بدن نما را می‌پوشد پرسیدم او به من گفت این شلوارها خیلی خنک تر است ضمنا می‌گفت تا یک شلوار مناسبی بیرون بخرید کلی پولش است ولی این لباس‌ها خیلی ارزان تر است خواهرم راست می‌گوید خیلی ارزان است ایشان می‌گوید دست فروش‌هایی که تا دیروز شاید جوراب مردانه می‌فروختند امروز کنار خیابان از آن‌ها می‌فروشند خواهش می‌کنم اگر مقدور است حیایی که من فکر می‌کنم نا به جا است کنار بگذارید و در برنامه تان صراحتا از این خانم‌ها بخواهید این لباس‌ها را نپوشند و به اطرافیانشان که این برنامه را می‌بینند این را بگویید می‌دانم مطرح کردنش در برنامه سخت است ولی به شرایط سخت ما هم فکر کنید ما در فامیل محله شهر و سر کار این مشکل را داریم ایشان می‌گویند خدا می‌داند امسال که رفته بودم نمایشگاه کتاب در مصلای تهران چند بار سوره‌ی ناس را خواندم و چند صد بار گفتم یا خیرالحافظین و چطور مثل آدم‌های فراری سرم را انداختم بودم پایین و تند تند راه می‌رفتم انگار کسی دنبالم کرده بود باید زود تر فرار کنم و در بروم تو را به خدا یک راهی پیش پای ما بگذارید من تصورم این است اغلب خانم‌ها نسبت به عواقب پوششان این لباس‌ها را انتخاب می‌کنند و ما در آگاه کردن آن‌ها کوتاهی کردیم. کوتاهی کردیم آقای ماندگاری؟
حاج آقا ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم من بارها به نمایندگی از حوزه‌ی علمیه یک طلبه ام و به نمایندگی از همه‌ی روحانیت ائمه‌ی محترم جمعه اگر به من اجازه بدهند دستم را بردم بالا گفتم بله اجازه بدهید با جسارت بگوییم ما کم کاری کردیم کم گذاشتیم نه تنها ما روحانیت کم گذاشتیم همه‌ی دستگاه‌های فرهنگی در قصه‌ی حیا و حجاب کم گذاشتند حتی رسانه و صدا و سیما با تمام ادب و احترامی که به زحمات عزیزان رسانه‌ی ملی به عنوان دانشگاه عمومی به تعبیر امام راحل واقعا در قصه‌ی حیا و حجاب کم گذاشتیم الگوی قشنگ و زیبایی ندادیم حتی تعارض گفتگو‌ها گفتمان‌ها یکی گفت چرا به حجاب مردم گیر می‌دهید یکی گفت چه کار به پوشش مردم دارید یکی گفت حتما باید کار داشته باشید مردم یک کم در تعارض افتادند این که می‌گویند این خانم‌ها مخاطبین برنامه نیستند من قبول ندارم اتفاقا خیلی از این خانم‌ها ممنونشان هستیم در برخورد‌ها در جاهای مختلف می‌آیند می‌گویند ما از برنامه‌ی شما استفاده کردیم می‌گوییم ان شاء الله خدا توفیق کمال استفاده را عنایت بکند برای ما هم دعا بفرمایید اصل این که ما کم کاری کردیم حتی نظام کم کاری کرده رسانه‌ها کم کاری کردند بخش‌های فرهنگی کم کاری کردند هیچ شکی نیست اما این که این عزیز اشاره فرمودند این رفتارها به خاطر کم آگاهی این‌ها است من قبول دارم من می‌توانم قسم جلاله بخورم که بخش عمده‌ای از این خانم‌ها و دختر خانم‌هایی که دارند با این وضع راه می‌روند در خیابان و محیط‌های مختلف حتی در محافل دانشگاه‌ها مهمانی‌ها هستند مغرض نیستند بی دین نیستند حتی بی حیا نیستند نا آگاه هستند اگر عزیزان کاغذ قلم داشته باشند من سه چهار تا آگاهی را بدهم اگر توفیق بدهد این‌ها اگر مخاطب اند خودشان خوب گوش بدهند اگر مخاطبان این طوری دارند برسانند یک بارها گفتیم خانم‌های بزرگواری که من این آیه را داشتم دیروز پریروز داشتم با بعضی از دوستان صحبت می‌کردیم «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» (بقره/ 187) این آیه یک تعبیر خیلی قشنگی دارد صدرش این را دارد که در ماه مبارک رمضان زن و شوهر‌ها در شب‌ها کاملا در اختیار هم باشند خیلی جالب است رفث دارد تعبیر آیه را شما که الحمدلله آگاه هستید و در ادامه می‌فرماید «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ» یعنی ما این طوری برداشت کردیم جمعی از دوستان روحانی بودند همه فضلا بودند برداشت‌ها بر اساس تفاسیر این بود زن و مرد این دو جنس در حالت حلالشان یک ارتباطاتی با هم دارند این ارتباطات بین خودشان حلال است کلام خاص نگاه خاص طنازی خاص پوشش خاص هر ارتباط خاص بین خودشان حلال است اما وقتی می‌آیند در منظر نا محرم خانم لباس باشد برای این رفتار شوهرش مواظب باشد در منظر دیگران نگاه شوهر به زن نگاه معاشقه‌ی در خانه نباشد حتی دست هم دیگر را می‌خواهند بگیرند دست معاشقه نباشد کنار هم راه می‌روند کنار راه رفتن معاشقه نباشد در انظار «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ» یعنی هر دو بپوشانید آن چه که در وقتی با هم در خلوت هستید نمی‌پوشانید نوع روابط را باید تفکیک کرد معنای این جمله و این آیه کلام خداست کلام ماندگاری و کس دیگر نیست یعنی اگر آن روابط خاص لباس پوشیدن خاص که باید برای حلالت و محرمت حتی برای پدر مادر خواهر نه فقط برای زن و شوهر یک گونه روابطی است فقط برای زن و شوهر است اگر آن را در منظر دیگران بیاورید بی لباس هستید شاید شخصی با چادر در خیابان راه برود ولی این روابط را رعایت نکند این بی لباس است حالا که بی لباس آمدید بیرون سه آسیب می‌زنید در جامعه یک این روابط شیرینی خودتان را دارید از بین می‌برید هر چیزی عمومی شود دیگر شیرین نیست تا موقعی که خصوصی است شیرین است تا موقعی که مال من است شیرین است وقتی همه دارند استفاده می‌کنند شیرین نیست عمومی شد دوم این که دارید به خودتان آسیب می‌زنید روابط خاص خودتان را دارید از شیرینی می‌اندازید نا آرامی در این خانواده‌ها زیاد است بروز هم نمی‌دهند خیلی زیاد است در مشاوره‌ها می‌بینیم دوم دارید به کسانی که گرسنه اند و از این روابط بی بهره اند آسیب می‌زنید حق الناس دارید برای خودتان درست می‌کنید سوم این که فضای جامعه را هم دارید آلوده و نا آرام می‌کنید بعضی‌ها می‌گویند چشم هایشان را ببندید بارها گفتیم ماشینی که دارد دود زایی می‌کند آلودگی هوا درست می‌کند ماشینی که صدای بلند دارد آلودگی صوتی ایجاد می‌کند این هم آلودگی روحی روانی است این آقا گفت خواهرم می‌گوید این لباس‌ها خنک تر است یعنی آن‌هایی که چادر سرشان می‌کنند خنکی را متوجه نمی‌شوند؟ عقل ندارند؟ قرآن می‌گوید آتش جهنم خیلی داغ تر است از هوای الآن. پس سه آگاهی را من گفتم یک این که به خودتان ظلم می‌کنید از شیرینی می‌اندازید به دیگران ظلم می‌کنید دیگران را در معرض گناه می‌اندازید و زندگی‌ها را در معرض تزلزل جامعه را هم نا آرام می‌کنید حق فردی خودتان ظلم به نفس ظلم به افراد ظلم به جامعه به نظر شما این حق الناس‌ها قابل جبران است؟ وقتی من به هزار نفر ظلم کرده باشم چطور می‌توانم بروم هزاران نفر را مخصوصا آن‌هایی که عکس‌ها و فیلم هایشان دارد پخش می‌شود میلیون‌ها نفر می‌بینند چطور شب قدر از آن‌ها طلب حلالیت بطلبم مگر شب قدر داد نزدیم تا از مردم حلالیت نطلبیدید خدا نمی‌بخشد کسی که دارد با این وضعیت میلیون‌ها نفر را آلوده می‌کند این جوان به چه زبانی بگوید که من دارم زجر می‌کشم دختر پسر به چه زبانی بگویند ما داریم زجر می‌کشیم در جامعه من می‌گویم بگذارید من به ادبیات امام می‌گویم علما به داد اسلام برسید رسانه به داد اسلام به داد جوان‌ها برسید فرهنگیان جامعه به داد اسلام برسید این قدر بی خیال نباشیم.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group