94-04-03-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پاسخ به پرسش ها
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: پاسخ به پرسشها
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری
تاريخ پخش: 03-04-94
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
ما شهیدان جنون بودیم از عهد قدیم *** سنگ قبر ماست دریا نقش قبر ما نسیم
شهر ما آن سوی آبی هاست دور از دسترس *** شهر ابراهیم هم شهر لقمان حکیم
اندکی بالاتر از آبادی تسلیم محض *** صاف میآیی سر کوی صراط المستقیم
خاک آن عرشیست گل هایش زیارت نامه خوان *** سنگ فرش آسمانش بادهای یا کریم
شهر ما وادی عشق است اما راز عشق *** عشق یعنی واژههای رمز قرآن کریم
عشق یعنی قاف و لام قل قو الله احد *** عشق یعنی بای بسم الله الرحمن الرحیم
شریعتی: سلام میگویم به همهی شما دوستان عزیز نوجوانهای گرانقدر خوش آمدید به سمت خدا طاعاتتان قبول باشد در محضر حاج آقای ماندگاری هستیم سلام علیکم و رحمة الله
حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین بنده هم عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما و همهی همکاران خوب همهی بینندگان عزیز تعبیرم این است در ماه مبارک رمضان اگر خدا توفیق بدهد در خیلی از جاها مهمانان خوب خدا و خادمان بندگان خدا خوش به حال آنهایی که هم مهمان سفرهی الهی میشوند و هم خادم بندگان خدا میشوند همانهایی هم در خانه هستند بندگان خدا هستند مادر دارد به بندگان خدا خدمت میکند پدر دارد به بندگان خدا خدمت میکند حس کنیم همه مان حالا که مهمان شدیم در مهمانی بلند شویم به تمام آنهایی که مهمانی آمده اند کمک کنیم همه مهمان خدایند فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ (خطبه ی شعبانیه) تعبیر وجود نازنین پیامبر است بنا به نقل همه دعوت شده اند نه فقط آنهایی که دارند روزه میگیرند مادری که به خاطر مریضی روزه نمیگیرد عزیزی به خاطر مسافرت روزه نمیگیرد ناراحت نشود هر کس هلال ماه رمضان آمد و در قید حیات بود مهمان است هر کس بر اساس لیاقت خودش چقدر استفاده میکند توسل میجوییم به ساحت مقدس امام زمان که استفاده مان از این ماه حداکثری شود اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک یک دسته گل صلوات را هم در این ماه که ماه نورانی است و یک صلوات چقدر ارزش بیشتری دارد هدیه میکنیم به ساحت مقدس امام زمان علیه السلام.
شریعتی: خیلی خوب ما یک قراری گذاشتیم ماه مبارک امسال با همهی دوستان خوب امسال گفتیم با قرآن کریم دل هایمان را جلا ببخشیم با نور قرآن حرکت کنیم و در زندگی پر رنگ کنیم بخش اول برنامهی ما در این روزهای سمت خدا در ایام ماه رمضان منور به نور قرآن کریم است هر کدام از کارشناسان نکتهای را از جزء متعلق به آن روز میفرماید حاج آقای ماندگاری با محوریت جزء هفت برای ما سخن خواهند گفت.
حاج آقا ماندگاری: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اولا من میخواهم بگویم مردم عزیز ما واقعا خوشحال باشند خدا را شاکر باشند که طرح زیبای خانههای نورانی هم خانهها را نورانی کرده هم نام مقدس حضرت خدیجه سلام الله علیها ام المومنین همسر گرامی پیغمبر مادر نورانی فاطمهی زهرا سلام الله علیهم را بر سر زبانها آورده که وظیفهی همهی ما مسلمان هاست نام این بانوی بزرگ اسلام را در خانه هایمان را بیشتر کنیم هم یادشان را هم نامشان را دخترهای گلشان را مردم بگذارند یقین بدانند هر وقت نام مقدس خدیجه را صدا میکنند هم خدا خوشحال است هم رسول خدا هم حبیبهی خدا فاطمهی زهرا سلام الله علیهم این سه خوشحالی من نمیدانم چقدر قیمت بگذاریم میارزد نامهای دیگر شاید آباء و اجداد باستانی ما خوشحال شوند اشکالی ندارد گناه ندارد حرام نیست ولی خوشحالی آنها هست خوشحالی خدا و پیغمبر و حبیبه اش است تا ما کدام را انتخاب کنیم «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ» (انسان/ 3). آیهای که سر سفره اش همه مان بهره میبریم با دعای امام زمان و عنایت امام رضا آیهی 104 سورهی انعام است در جزء هفتم صفحهی 141 قرآنهایی که معمولا دست مردم است عزیزان میتوانند قرآن را بیاورند در محضر قرآن باشیم. «قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ» (انعام/ 104) من برای توضیح معنی تحت اللفظی آیه را عرض کنم خدا نورانیت بصیرتی را از طرف خودش به من و شما عنایت کرده به قول ما چراغ را روشن کرده بعضی از چراغی که خدا برای دیدن عالم هستی و همهی ابعاد عالم آورده استفاده میکنند بعضیها استفاده نمیکنند هر کس استفاده بکند چشم هایش را باز کند از نور استفاده کند به نفع خودش است هر کس چشمانش را ببندد از این نور استفاده نکند به خودش ضرر زده «وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ» یک سرّی دارد خدا میگوید من حافظ شما نیستم در حالی که در آیهی قرآن میگوید «فَاللَّـهُ خَيْرٌ حَافِظًا» (یوسف/ 64) این جا که میگوید «وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ» جای دیگر میفرماید «وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ» (یونس/ 108) من وکیل من حفیظ شما نیستم در حالی که ما میگوییم «وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ» (فرقان/ 58) خدایا تو را وکیل قرار دادم «نِعْمَ الْوَكِيلُ» (آل عمران/ 173) معنایش یک قاعده است که عرض میکنم خدا این عالم را گذاشته عالم اسباب و مسببات عالم اسباب و مسببات یعنی هر چیزی یک سببی دارد چه در بعد مادی چه در بعد معنوی به عبارت دیگر چه عالم عین که با چشم و حواس ظاهری ما دیده میشود چه عالم غیب که با چشم و حواس ظاهری ما لمس نمیشود عام عالم اسباب و مسببات است یعنی هیچ چیزی بدون سبب شکل نمیگیرد فقط بعضی از اسباب دیدنی اند حس کردنی اند بعضی از اسباب حس کردنی نیستند که ما گاهی وقتها تعبیر به معجزه میکنیم ما ندیدیم و الا سبب دارد خدا میفرماید یک قاعده هم گذاشتم یک سنت الهی آن قاعده چیست؟ أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ (کافی، ج 1، ص 183) یعنی قرار ندارم بدون سبب مسبَّب را بیاورم مثال حالا ماه رمضان هم است اشکالی ندارد خدا میگوید من سبب رفع تشنگی را آب گذاشتم قرار ندارم یک نفر بگوید خدایا میشود بدون این که من آب بخورم تشنگی ام برطرف شود بنا نیست آقا خدا نمیتواند؟ چرا میتواند ولی این کار را نمیکند چون نظام عالم به هم میریزد میگویند یکی از پیامبران الهی بنا بر نقل مریض شد گفت خدا مریض کرده شفا هم خودش میدهد در قرآن هم دارد خدا شفا میدهد پس نمیروم دکتر سبب درمان چیست؟ دوا و دکتر است قبلا حکیم بوده الآن دکتر است چه طب اسلامی چه طب جدید فرقی نمیکند باید دارو بخوری خطاب آمد تا روز قیامت هم بنشینی از شِفا خبری نیست من سه مطلب در این آیه میگویم خیلی هم طولانی نمیکنم در بخش دوم به سوالات پاسخ دهیم پس بخش اول آیه میگوید من برای حفاظت شما اسباب گذاشتم برای هر چیزی اسباب گذاشتم حتی همین جا میخواهم آیهی 86 سورهی هود را بگویم همه بلد اند نصف اولش را «بَقِيَّتُ اللَّـهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ» (هود/ 86) دوباره این تکهی آخر آمده یعنی یکی از اسبابی که شما را حفظ میکند ولایت است لذا هر وقت طوفان میآید اگر در خیمهای باشید نمیروند بعضیها چادر اطراف خیمه را بگیرند میروند ستون را میگیرند چون میگویند ستون حفظ شود خیمه را حفظ میکند خدا گفته من ولایت را سبب حفاظت شما گذاشتم اگر میخواهید جامعه دیانت امنیت هویت شما حفظ شود ولایت را حفظ کنید در زمان اهل بیت مردم حافظ ولی نبودند هیچ چیزشان نشد الحمدلله رب العالمین در نظام جمهوری اسلامی 37 سال است مردم حافظ ولی بودند خیلی عالی است خوب هم حافظ ولی بودند مشکلات داریم ولی امنیت عزت و هویت ما حفظ شده سعادت ما هم حفظ شده الحمدلله مشکلات هم داریم پس خدا میگوید من برای هر چیزی سبب گذاشتم حالا سبب سعادت معرفت است بصیرت است من برای هر چیزی هم یک بصیرت برای شما گذاشتم یعنی برای هر موضوعی در زندگی شما یک تعریف دینی گذاشتم یک تعریف آسمانی گذاشتم در یک راه گذاشتم راهی که خدا بیان کرده خدا روشنش کرده «قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ» من وقتی در سالن نمایش میروم یک راهی را راهنما برای من روشن میکند من لج بازی میکنم از راه تاریک میروم پایم میخورد به صندلی به پله این میگوید من راه را برای تو روشن کرده بودم مرد حسابی خدا میگوید من در این عالم که تاریک هم است برای هر موضوعی که سر راه زندگی تو است من نور گذاشتم راه را روشن کردم «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ» این جا هم میآید من راه را روشن کردم هر کس رفت در این راه از نور استفاده کند به نفع خودش است هر کس چشم هایش را بست کور شد رفت در تاریکی نخواست این طرفی بیاید خودش میخورد زمین خودش را ملامت کند من قرار ندارم کسیی که در آن راه غلط میرود را حفظ کنم چون خودش نمیخواهد خودش را حفظ کند من حفظش کنم «فَاللَّـهُ خَيْرٌ حَافِظًا» اگر در راهی که خدا برایت روشن کرده قدم گذاشتی خدا حافظت هم هست خدا وکیلت هم است خدا ولی ات هم است حالا آن راه چیست؟ چهار کلمه است ما برای هر موضوعی چهار قدم برداریم در «فَمَنْ أَبْصَرَ« قرار گرفتیم یک ما در هر موضوعی از زندگی یک تعریف دینی داریم یک تعریف غیر دینی اول برویم سراغ تعریف دینی ازدواج یک تعریف دینی دارد یک تعریف عرفی هم دارد یک تعریف درغربی هم دارد یک تعریف در زندگی حیوانات هم دارد ماده و نر با هم جمع میشود در زندگی نباتات هم دارد در زندگی دینی هم تعریف دارد اگر خودم نرفتم در زندگی دینی و خوردم زمین چه کسی را ملامت کنم؟ خودم را «قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ» من راه را برای هر موضوعی برای شما روشن کردم اشتغال میخواهی راه را روشن کرده ام ازدواج میخواهی ارتباط میخواهی تفریح میخواهی ورزش میخواهی مدیریت میخواهی سیاست اقتصاد در هر راهی من تعریف به شما دادم پس قدم اول برویم سراغ تعریف دین بعد از این که باور کردم خدا راه را تاریک نگذاشته من را بی سبب در راه ول نکرده خدا گفته اگر در این راه بروی هم حافظ هم وکیل هم هم ناصر هم ولی هم مشوق ام همه چیز ام اما اگر رفتی در راه دیگر به من چه لذا میگوید «قُلِ اللَّـهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» (انعام/ 91) تو این راه را برو ولشان کن این که میگوید «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ» (بقره/ 18) اینها آنهایی هستند که این راه را انتخاب نکردند ولو در یک موضوع زندگی این راه را انتخاب نکردم ضرر میکنم پس قدم اول تعریف دینی است جوانهای ما میخواهند خوش تیپ باشند تعریف خوش تیپی دین را بگیرند به خدا دین مزاحم خوش تیپی شان نیست دختر پسرها میخواهند دور هم دخترها با هم پسرها با هم میخواهند شاد باشند از خدا تعریف شادی را بگیرند دین مخالف با شادی نیست فقط یک تعریف دارد برای شادی نقشهای که جالبی اش این است تعریفهای غیر دینی فقط دنیایی اش را در نظر گرفته این تعریف دینی هم دنیایش را در نظر گرفته هم آخرتش را هم ظاهر را هم باطن چون «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» (حدید/ 3) قدم اول تعریف دینی بگیرند یک نقشهی دینی بارها گفتیم مشکل ما با دین و اهل بیت این است که آخر میرویم سراغشان اول نمیرویم در زیارت جامعه امام هادی فرمودند آخِذٌ بِقَولِکُم (زیارت جامعه کبیره) یعنی اول بیایم سراغ شما تشخیصم در مورد یک موضوع با هدایت الهی باشد نه این که خودم تشخیصی بدهم کورمال کورمال حالا بیایم با دین دنبال توجیه غلط کاریهای خودمان باشیم در زندگی همهی گرفتاریهای ما این است بخشی از گرفتاریهای ما نه ربطی به آمریکا دارد نه دشمنان خارجی از بی تدبیریهای خودمان است برویم سراغ دین پس اولین قدم به نفع خودت است «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ» (اسراء/ 7) برای همین میگوید «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» (نحل/ 41) پس بلد نیستی بپرس بلد هستی برو چک کن یعنی عرضهی دین دوم هر چه دین گفت تسلیم شوم «وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» (نساء/ 65) چون گاهی وقتها آن چیزی که دین میگوید با نگاه ظاهر بین خودم میخواهم تحلیل کنمای بابا چرا دیهی زن با مرد دو تا شد چرا ارثیه شان با هم فرق کرد چرا شهادتشان با هم فرق کرد تو تازه همهی دنیا را هم نمیبینی همین چهاردیواری اطراف خودت را میبینی خدا خالق اول و آخر را میبیند این طور گرفته دکتر به من قرص اندازهی عدس میدهد میگوید چهار قسمت کن میگویم بابا اندازهی عدس است بخورم همه جلویم را میگیرند میگویند آقای دکتر گفته میفهمد آقای دکتر یک چیزی میفهمد نعوذ بالله خدای دکتر نمیفهمد اعتماد کنیم به خدا خدا میگوید دستت تنگ شد صدقه بده «وَمَن قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنفِقْ» (طلاق/ 7) خدا گفته در ازدواج از فقر نترس خدا گفته نترس خدا گفته از سرزنش مردم نترس خدا گفته از بندگی نترس اعتماد کنم سوم این که بر اساس آن چه که خدا گفته تکلیفهم را انجام دهم تکلیف من هم بارها گفتیم تکلیف فهم و تکلیف باید از ولی دین باشد تکلیف را باید پشت سر ولی دین اقتدا کنم تکلیفت را با ولایت مداری باید به دست بیاوری در این مسیر تنها بروی گیر میکنی باید با امام بروی چون «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» (اسراء/ 71) آنهایی که در تاریکی رفتند امام دارند امام نار تو هم این طرف هستی امام داری امام نور برای همین گفتیم خانههای نور تکلیفت را پشت سرت انجام بده خدا پیغمبر ولی فقیه علما برو پشت سرشان قدم چهارم هر چه سختی داشت کم نیاوری استقامت کن مجاهدت بکن هزینه بکن مال بگذار آبرو بگذار وقت بگذار توان بگذار لازم شد جانت را هم بگذار این جا خریدار خداست در تاریکی خریدار شیطان است «وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ» عالم اسباب و مسببات است سبب حفاظت ما در مسیر سعادت بصیرت دینی است خدا بصیرت دینی را به ما داده در هر موضوعی لازمه اش چهار قدم است تعریف دینی را بگیرم تسلیم شوم تکلیف دینی ام را پشت سر امامم انجام دهم در این راه استقامت کنم قطعا با این ویژگی خدا خریدار من است «إِنَّ اللَّـهَ اشْتَرَى» (توبه/ 111) این کار را نکنم خدا در بیراهه حافظ من وکیل مدد و ناصر من نیست بله در بیراهه برای این که نا امید نشوم دور برگردان توبه دارد هر جا تصمیم گرفتی برگردی نیت توبه را که کردی خود خدا میآوردت در مسیر
شریعتی: خیلی ممنون مشرف میشویم محضر قرآن کریم همان قرار هر روز خودمان صفحهی 487 قرار امروز سمت خداست آیات 32 ام تا 44 ام سورهی شوری تلاوت میشود لحظه لحظهی زندگی تان منور به نور قرآن کریم باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَمِنْ آيَاتِهِ الْجَوَارِ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ ﴿٣٢﴾ إِن يَشَأْ يُسْكِنِ الرِّيحَ فَيَظْلَلْنَ رَوَاكِدَ عَلَى ظَهْرِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ ﴿٣٣﴾ أَوْ يُوبِقْهُنَّ بِمَا كَسَبُوا وَيَعْفُ عَن كَثِيرٍ ﴿٣٤﴾ وَيَعْلَمَ الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِنَا مَا لَهُم مِّن مَّحِيصٍ ﴿٣٥﴾ فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِندَ اللَّـهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿٣٦﴾ وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ ﴿٣٧﴾ وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿٣٨﴾ وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ ﴿٣٩﴾ وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّـهِ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ ﴿٤٠﴾ وَلَمَنِ انتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولَئِكَ مَا عَلَيْهِم مِّن سَبِيلٍ ﴿٤١﴾ إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٤٢﴾ وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ﴿٤٣﴾ وَمَن يُضْلِلِ اللَّـهُ فَمَا لَهُ مِن وَلِيٍّ مِّن بَعْدِهِ وَتَرَى الظَّالِمِينَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلَى مَرَدٍّ مِّن سَبِيلٍ ﴿٤٤﴾
ترجمه:
از نشانه های او کشتی های کوه آسا در میان دریاست [که به کمک باد در حرکت اند.] (۳۲) اگر بخواهد باد را فرومی نشاند، در نتیجه کشتی ها به روی آب ساکن و بی حرکت می مانند؛ یقیناً در این واقعیت برای هر شکیبای سپاس گزاری نشانه هایی [بر قدرت و ربوبیت خدا] ست. (۳۳) یا اگر بخواهد کشتی ها را [با سرنشینانش] به سبب گناهانی که مرتکب شده اند، نابود می کند و از بسیاری [از همان گناهان] می گذرد. (۳۴) و تا کسانی که درآیات ما مجادله و ستیزه می کنند، بدانند که آنان را [از عرصه قدرت ما] هیچ گریزگاهی نیست. (۳۵) پس آنچه [از کالا، وسایل و ابزار مادی] به شما داده اند، متاع [اندک و زودگذر] زندگی دنیاست، و آنچه [از بهره و پاداش] نزد خداست، برای کسانی که ایمان آورده اند و بر پروردگارشان توکل می کنند، بهتر و پایدارتر است. (۳۶) و [همان] کسانی که از گناهان بزرگ و از کارهای زشت دوری می کنند و هنگامی که [به مردم] خشم می گیرند، راه چشم پوشی و گذشت را برمی گزینند؛ (۳۷) و آنان که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نماز را برپا داشتند و کارشان در میان خودشان بر پایه مشورت است و از آنچه روزی آنان کرده ایم، انفاق می کنند؛ (۳۸) و آنان که هرگاه ستمی به آنان رسد [تسلیم ستم و ستمکار نمی شوند، بلکه از دشمن به حکم حق و برابر با قوانین اسلام] انتقام می گیرند؛ (۳۹) پاداش بدی [چون قتل و زخم زدن و اتلاف مال] مانند همان بدی است؛ ولی هر که بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید. پاداشش بر عهده خداست؛ یقیناً خدا ستمکاران را دوست ندارد. (۴۰) و کسانی که پس از ستم دیدنشان [به حکم حق و برابر قوانین اسلام] در مقام انتقام برآیند، ایرادی بر آنان نیست [و در شرع مقدس مجوزی وجود ندارد که حق آنان را باطل کنند.] (۴۱) ایراد و محکومیت فقط متوجه کسانی است که به مردم ستم روا می دارند و به ناحق در زمین سرکشی می کنند، اینانند که برای آنان عذابی دردناک خواهد بود، (۴۲) و کسی که [با قدرت داشتن بر انتقام به اختیار خود] شکیبایی ورزد و [از انتقام] گذشت کند، بی تردید این از اموری است که ملازمت بر آن از واجبات است، (۴۳) و هر که را خدا [به کیفر کبر و عنادش] گمراه کند، او را پس از خدا هیچ سرپرست و یاوری نخواهد بود؛ و ستمکاران را [روز قیامت] می بینی چون عذاب را ببینند، می گویند: آیا راهی به سوی بازگشت [به دنیا] وجود دارد؟! (۴۴)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: یک سلام هم میکنیم به امام هشتم امام رضا علیه السلام امام رئوف ما دوستانی که در مشهد الرضا هستند نائب الزیارهی ما باشند برای ما با همهی بینندههای خوب سمت خدا برای همهی مردم خوب ایران دعا بکنند حاج آقا اشارهی قرآنی امروز را بفرمایند
حاج آقا ماندگاری: با مدد از وجود نازنین امام رضا آیهی 36 سورهی شوری فکر میکنم باز همان تایید بحث قبلی است «فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِندَ اللَّـهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»
اگر به خدا اعتماد کردیم گفتیم خدایا آدرس را از تو میخواهم امام هم از تو میخواهم معرفی کنی مدد را هم از تو میخواهم جبران کسری هایم را هم از تو میخواهم خریدن مطاع ناقصم را هم از تو میخواهم این چند ویژگی در جادهی تاریک شیطان پیدا نمیشود پس نگاه هایمان را فقط دنیایی نکنیم اعتماد کنیم به بصیرت دینی نمیگویم بصیرت علمی غلط است بلکه ناقص است چون نگاه علم به وسعت نگاه دین نیست بصیرت عرفی نمیگویم غلط است بلکه ناقص است نگاه عرف به وسعت نگاه دین بصیرت شخصی هم نگاه شخص من حزب من به وسعت نگاه دین و خدا نیست ما که هیچ نگاهی به وسعت نگاه خدا و قرآن و عترت و دین نمیبینیم هم وسعت و هم عمق طول و عرض و ارتفاع این از همه جهت عمیق تر و دقیق تر و وسیع تر است نگاه دین این قدر دقیق است من یک بار این مثال را که میزدم بعضی از مخاطبان به قول ما کپ کرده بودند دینی که به من و شما میگوید هفتهای یک بار ناخن هایت را بگیر ولی به آن انسانی که شیر حیوان را بدوشد و دستش که میخواهد سینهی حیوان را لمس کند میگوید مستحب است هفتهای یک بار ناخن هایت را بگیرد این چقدر احتمال بروز دارد مخصوصا با وضعیتی که با دستگاه شیرها را بدوزند خدا برای این احتمال ضعیف ضعیف هم دقت کرده حکم داده دینی که این قدر دقت کرده من تعریف این و بصیرت دینی را بگذارم کنار بگویم من میخواهم علمی زندگی کنم نگاه دینی عرف متدین در دین است چون که صد آید نود هم پیش ماست ما اگر به خدا اعتماد کردیم از خدا آدرس راهنما مدد خواستیم خرید هم خواستیم قول میدهیم که سعادت دنیا آخرت نصیب مان شده آن چه که نزد خداست دنیا و غیر دنیا دست خداست با خدا معامله کنیم ضرر کردیم اگر با غیر خدا معامله کنیم.
شریعتی: بسیار عالی من یک تشکر ویژه میکنم از همهی دوستان عزیزی که با طرح خانههای نورانی همراه و هم گام ما هستند ان شاء الله هر چه خیر و برکت است به سمت خانههای نورانی آنها سرازیر شود ما را هم از دعای خیرشان فراموش نکنند. یک کسی این سوال را پرسیده گفته آقای ماندگاری چند وقت پیش پسری به من پیام داد و تقاضای دوستی با من را کرد من در خانوادهی مذهبی بزرگ شدم هجده سال سن دارم اهل نماز هستم اما نمیدانم چرا اسیر این پسر شدم و تن به دوستی با او دادم همیشه از خدا میخواستم از این رابطه خلاص شوم میدانستم خدا من را دارد امتحان کند او به من گفت میخواهد با من ازدواج کند من هم گفتم موضوع خواستگاری اش را به پدر مادرم میگویم کمی بعد بدون هیچ دلیلی به من پیام داد تو بی مصرف ترین دختری هستی که من دیدم و رفتارت دارد حال من را به هم میزند رابطه را هم تمام کرد حالا من افسردگی شدید دارم حس پوچی میکنم فقط یاد خداست که من را آرام میکند آیا خداوند من را میبخشد یا نه آیا آن پسر نباید در قیامت تاوان دل شکستهی من را بدهد.
حاج آقا ماندگاری: ممنونم از این که ما را قابل میدانند و این گونه مسائل خیلی شخصی خودشان را بیان میکنند البته این درد دل فقط این خواهر بزرگوار نیست مدل ایشان فراوان اند که سوال میکنند من میخواهم از آخر سوال بگویم یک شوخی هم بکنم نه این که خدای نکرده اذیتشان کنم فرمودند آن آقا پسر مسئول دل شکستهی من است نه با هم دیگر دل را شکستید تو هم کمکش کردی تعارف که نداریم چرا دختر گلم قطعا آن آقا پسر هم در دنیا هم در آخرت باید مکافات عمل خودش را پس بدهد مگر این که توبه کند اگر او هم بینندهی ماست بداند میتواند با توبه و جبران که راه جبرانش را برود از یک مشاور دینی بپرسد چون اگر واقعا نیتش ازدواج بوده باید همان مسیر را میرفته مرد و مردانه قطعا آن شخص در دستگاه عالم خلقت و دستگاهی که خدا برپا کرده او بی حساب و کتاب نخواهد بود هم در دنیا چوب میخورد هم در آخرت نکتهی دوم این که قطعا توبهی شما را خدا میپذیرد اما به شرطها به شرطی که واقعا دوباره قصد برگشت به گناه را نداشته باشیم و سعی کنیم جبران کنیم شما داری جبران میکنی در ارتباط با خدا در دعا در استغفار گفتن ما هم به نیت این دو جوان و به نیت همهی جوانها اجازه میخواهم همهی بینندگان یک استغفار کنیم یک همدردی با این هاست استغفرالله ربی و اتوب الیه خدا همهی ما و این عزیزان را مورد عفو خودش قرار دهد قول میدهم توبهی این عزیز و مشابه این عزیز را خدا بپذیرد مخصوصا در ماه رمضان و در آستانهی لیالی قدر مطلب بعدی این که شیوهی شیطان است من دو دسته آیه را به این خواهر و همهی جوانان که مبتلا به این گرفتاری شدند آدرس میدهم کلام قرآن است این که میگوییم شیطان میرود در جلد بعضیها این قرآنی است قرآن میگوید شیطان میرود در جلد همسر اولاد در جلد برادر خواهر در جلد پدر مادر در جلد رفیق شریک میرود پس چرا میگوییم شیاطین جن و انس پس این درست است شیطان میرود در جلد دوم این که این آقا پسر سه شگرد شیطانی را خوب رعایت کرده البته یکی دو تا را من س تا شگرد ابلیس را میگویم در آیات هجده تا بیست و دو سورهی اعراف البته آیات اول سورهی اعراف در مورد برخورد ابلیس با حضرت آدم است آیات 120 تا 125 سورهی طه است ماه قرآن است عزیزان در محضر قرآن اند مراجعه کنند سه شگرد قرآن را بیان میکند یک شیطان فوق تخصص نیاز شناسی است البته هم امام نور فوق تخصص است هم امام نار هم جبههی حق هم جبههی باطل هر دو نیاز را میگویند تفاوتشان این است که جبههی حق وقتی نیاز را میگوید آدرس درست را میدهد جبههی باطل آدرس غلط میدهد نیاز دختر پسر در سن پانزده سال چیست؟ نیاز به رابطه با جنس مخالف هفتهی قبل یک سوالی بود در رابطه با جوان هجده ساله مادرش گفت من مورد هجمهی دیگران قرار گرفتم این نمونه اش این دختر پاک عفیفه ولی به خاطر نیازش افتاد در گناه آن پسر هم همین سن و سال را دارد امثال این دختر پسر فراوان اند مرحبا به آن مادر و پدری که پسر دخترشان را قبل از این که به حرام آلوده شوند سر سفره حلال نشاندند الهی که خدا همهی زبانهایی که نیش میزنند اصلاح بکند اگر قابل اصلاح نیست خدا فکری برایشان بکند پس شیطان فوق تخصص نیاز شناسی است نیاز پسر ارتباط با جنس مخالف دختر است به پسر نگفته به پیرزن هفتاد و پنج سال زنگ بزن گفته یک دختر پانزده ساله گیر بیاور زنگ بزن دختر هم نیازش به جنس مخالف است اما این نیاز اگر از طریق ازدواج حل شود حلال است شیطان آدرس ازدواج که نمیدهد آدرس ارتباط را میدهد پس پسر کاملا شگرد ابلیس گونه آمده الآن هستند پسرها و دخترهایی که با شگرد ابلیس میآیند سراغ جنس مخالفشان لذا میگوید تو به این جنس نیاز داری نه پدرت نه مادرت نه رفیقش تحویل میگیرد ولی من فدایت میشوم نیاز را میگوید آدرس را عوضی میدهد دوم این که وعدهی دروغ داده شیطان هم وعدهی دروغ داد به حضرت آدم ابوالبشر گفت این درخت جاودانگی است دروغ گفت این وعدهی ازدواج داده گفت میخواهیم ازدواج کنیم با وعدهی دروغ که من تو را تنها نمیگذارم معمولا دوست پسر دخترها این را میگویند من پایت هستم تنهایت نمیگذارم تا پای جان هستم همه را فدا میکنم هم دیگر را بشناسیم دروغ میگویند همدیگر را بشناسید مسیر دینی که قبل از تلاوت قرآن گفتیم قرآن گفته قبل از ازدواج شناخت نه محبت بعد از ازدواج «وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً» (روم/ 21) آن هم کارگردانش خداست پس وعدهی دروغ داده بارها گفتیم «الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ» (بقره/ 268) شیطان وعدهی دروغ به شما میدهد سوم شیطان نامردی میکند او موقعی که باید پای کار بایستد کمک بکند کمک نمیکند این آقا پسر هم نامردی کرده در قصهی برسیسای عابد که همهی مردم کم و بیش در منبرها شنیده اند آخرین مرحله که تمام ایمان برسیسای عابد را گرفت وادار به خیانت وادار به قتل کرد وادار به دروغ کرد وادار به همه چیز کرد آخرش گفت اگر در چوبهی دار من را سجده کنی نجاتش میدهم سجده کرد همهی ایمانش را گرفت آخرش هم کمک نکرد این هم به دختر وعدهی ازدواج داد اما عمل نکرد هم دروغ گفت هم پایش نایستاد و الا اگر مرد و مردانه اهل ازدواج بود خانواده را میفرستاد قبول نمیکنند یک روحانی پیدا میشود کمک کند که یک پسر هجده ساله با دختر هجده ساله ازدواج بکند اشکال شرعی عرفی عقلی هم ندارد پس مواظب باشیم شیطان با دو شاخ نمیآید جلوی ما روی پیشانی اش هم ننوشته من ابلیس هم مواظب باشیم اگر نیازهایمان را «قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ» اگر نیازهایمان را در جادهی دینی هم تعریف نیاز را هم تعریف تامین نیاز را در جادهی دینی نگیریم شیطان در کمین نشسته سر ما را کلاه بگذارد.
شریعتی: ایشان نباید به همین سادگی اعتماد میکرد.
حاج آقا ماندگاری: نمیخواهم همهی تقصیر را بیندازم گردن پسر سه تقصیر دختر را هم میگویم. پس این شگردها را شیاطین انسانی به کار میبرند نیاز شناسی با آدرس اشتباه وعدههای دروغ و پشت خالی کردن و استفاده از واسطههای ارزشی «وَقَاسَمَهُمَا» (اعراف/ 21) قرآن میگوید این تکه را نیامده ولی شیطان این کار را کرد استفاده کرد از قسم پس آدم قسم جلاله خیلی مهم بود شیطان قسم خورد حتی یک شگرد دیگر شیطان که این آقا اجرا کرده این است که «إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ» (همان) من دلسوز شما هستم امروز شیطان بزرگ آمریکا به اسم دلسوزی دارد میآید من گاهی وقتها به بعضی از عزیزان به همهی مسئولین مردم میگویم میگویند اگر ما با آمریکا کنار بیاییم مشکلات مان حل میشود خب بگویید آمریکا مشکل کدام کشور را حل کرده مشکل عراق را حل کرد مشکل افغانستان را حل کرده این دو که همسایهی ما هستند با کشورهای دیگر نقدا کار نداریم اینها دروغ میگویند فقط ظاهرشان را خوشگل میکنند همین حربهها است که شیطان این طور کار کرده سر ما را کلاه گذاشته پس این اشکالهای آن آقا پسر است دخترها پسرها اگر شیطانی در جلد انسان آمد سراغتان این محک است دیدید این طوری برخورد میکند نروید جلو اشکال این دختر خانم سه تا است من و شما بچه بودیم اولین کسی که از نیاز ما با خبر میشد چه کسی بود پدر مادر چرا باید وقتی بزرگ میشویم از نیاز جنسی مان آخرین خبر باخبر شوند دختر آمد گفت افتادم در گناه مثل ایشان گفتم چرا به پدرت نگفتی گفت به پدرم میگفتم یک کشیده میگذاشت روی گوشم گفتم به پدرت میگفتی این طرف هم بزن ولی من نیاز به ازدواج دارم مگر تو وقتی نیاز به غذا داشته باشی ترس از پدر مادر اصلا توجیهی ندارد این دختر خانم میخواهد بگوید من نیاز دارم البته بخشی از نیاز این سن نیاز عاطفی است نیاز عاطفی با نیاز جنسی فرق میکند نیاز عاطفی با رابطه با پدر مادر با برادر خواهر با دوستان هم برطرف میشود این عزیز از پدر مادر ترسیده نیازهایش را با آنها در میان نگذاشته شیطان فرصت را مغتنم دیده کم توجهی ما و فرصت طلبی شیاطین در اولین مرحلهای که پیامک داده نرفته از پدر مادر که خجالت میکشد در دانشگاه هستی از یک استاد بپرسد که کار خوبی میکنم یا نه
شریعتی: نوعا مدارس مشاور دارند .
حاج آقا ماندگاری: الحمدلله هستند مشاور خوب سوم این که من عذرخواهی میکنم از این دختر خانم و امثال ایشان ضمن این که ما اگر من بارها به دختر پسرها گفتم برای همین گفتم شکستن دل تقصیر خودت هم بوده یک مقدار خودمان هم دلمان میخواسته با این که میدانسته خلاف است چرا زود متوجه شده پس میدانسته خلاف است لذا برای این قسمت زیادی استغفار کند لذا خیلی از دختر پسرها میگویند ما را به زور بردند به گناه گفتم اسلحه گذاشتند روی سرتان گفتند نه کنار خیابان سوارمان کردند گفتم میخواستی سوار نشوی پیامک به تو داد میخواستی جواب ندهی تلفن زد میخواستی جواب ندهی.
شریعتی: یکی از سیاستهای شیطان گام به گام است قدم به قدم آمدند جلو.
حاج آقا ماندگاری: اگر قدم اول را خدا کمکمان کند در برابر شیطان محکم باشیم و محکم برداریم دربارهی حضرت یوسف داریم «وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي» (یوسف/ 53) لذا میگویم هر وقت احساس کردید بوی گناه میآید بپرید در بغل خدا و اهل بیت زود بپریم حتی اگر یک ذره آلوده شدیم زود برگردیم نگذاریم آلودگی ادامه پیدا کند جلوی دیدمان را بگیرد من تقاضا میکنم همه دست به آمین بردارند خدایا جوانان عزیز ما را به آبروی این ماه و صاحب این ماه از گزند شیاطین جنس و انس محافظت بفرما.
شریعتی: الهی آمین این سوال از شما یک گلایهی جدی کردند گفتند که سلام با تشکر از برنامهی خوبتان من همیشه برنامهی عالی شما را تماشا میکنم میخواهم مطلبی را مطرح کنم وقتی ایشان میگویند چون بچه نداریم فقیر هستیم آیا مطلع هستند که یک سونوگرافی معمولی 55 هزار تومان میشود بقیهی خرجهای فرزند آوری به کنار ایشان آیا میدانند با مسافرگیری با خرجهای سنگین با نداشتن بیمه نمیتوانی زندگی روزمه را هم بگذرانی و اداره کنی چه برسد به این که بچه هم بیاوری آوردن بچه فقط یک مشکل روی مشکلات دیگر ماست و این چیزهایی که من گفتم مختصر گفتم و بقیه اش بماند
حاج آقا ماندگاری: احتمال بدهند ما هم در این جامعه زندگی میکنیم در یک کرهی دیگر زندگی نمیکنیم ما آدمیزاد هستیم و این لباس هم که پوشیدیم لباس نوکری امام زمان است این لباس را دربیاوریم همه میفهمند ما آدمی زاد هستیم هم این خواهر یا برادر بزرگوار را باز توصیه میکنم به همان سفارشی که در جلسهای که این سوال مطرح شده گفتم بروید در اقوام خودتان نگاه کنید به آنهایی که چهار پنج بچه دارند با هر بچهای چه برکتی آمده من نگفتم گفتم خودتان بروید تحقیق میدانی انجام دهید نکتهای که میتوانم در تایید کلامشان من قبول دارم بچه آوردن امروز سخت است امروز حتی اطرافیان ما هم میگویند حالا که شما توصیه میکنید بچه بیاوریم کمکمان هم بکنید بله اگر قبول داریم بچه آوری یک برّ است باید تعاونی راه بیندازیم «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ» (مائده/ 2) اولین رکن این تعاونی حکومت است تعارف نداریم حکومت کمک بکند هزینههای درمانی انصافا این سیستم بهداشت درمانی که خدمت کردند دولت عزیز دارند خیلی وضع بهداشت درمان بهبود یافته در مورد بحث فرزند آوری هم ببرند در تسهیلات سونوگرافی گفتند من از شما سوال میکنم سونوگرافی بچه واجب است؟ برای سلامتی اش بله برای پسر دختر فهمیدنش واجب است؟ نه دین گفته پنجاه سال پیش هم تا موقعی که بچه میآمد کسی نمیداد این زمان چه شیرینی داشت هیچ کس نمیدانست یک دفعه میگفتند دختر است به به خدا رحمت دادهای پسر است خدا نعمت داده یک سری خرجها را خودمان برای خودمان درست نکنیم در این تعاونی اول خودمان بگذارید منصفانه تر بگویم اول خودمان چه کسی گفته برای هر بچهای سیسمونی لازم است لباسهای بچهی اول برای بچهی دوم خوب است امروز که پوشک است قدیم که کهنه میگذاشتند همین کهنهها هم برای بچههای بعدی میماند میشستند ضد عفونی میکردند قنداقش هم به درد میخورد آن موقع قنداق بود الآن پیشرفت کردیم قنداق نمیکنند هزینههای اضافی نکنیم برای هر بچه سونوگرافی آن چنانی نکنیم پس خود شخص پدر مادر هزینههای اضافی درست نکنند خانوادهی اطراف هم کمک کنند در روایت داریم کسی که چهار دختر دارد مومنین و مسلمین به دادش برسند او باید چهار دختر را عروس کند حالا که من ماندگاری دارم به بچه هایم به عزیزانم اطرافیانم میگویم بچه بیاورید به عنوان هدیه دو نفر یک کم دستشان به دهانشان میرسد هر کس بچه آورد یک پانصد هزار تومان یک میلیون تومان میتوانند بعضیها هدیهی بچه است هیچ کس ناراحت نمیشود صدقه ندادیم که هدیه دادیم این طوری تعاونی کمک کنیم یک باری برداریم به عنوان مثال دکتری در قوم و خویشها دارند بگوید ویزیتهای بچه ات با من این هم کمک ما یک نفر مثلا میگوید من کمدی گهوارهای بلدم درست کنم گهوارهی بچه با ما این میشود تعاونی پس خود زن و شوهر کمک کنند خواهر برادر خانواده اقوام کمک کنند یکی از فرهنگهای قشنگی است در بعضی از عروسیها من دیدم به جای هدیههایی که نمیدانند چقدر به درد عروس داماد میخورد پول میگذارند گاهی وقتها پول پیش خانهی عروس داماد در شب عروسی جمع میشود بیایید برای بچهای هم که قدم نو رسیده میشود هم پول بگذارید شیرینی نبرید بنده خدا سی چهل جعبه شیرینی نبرید گل نبرید نمیگویم بد است خوب است قشنگ است شیرینی هم قشنگ است لباس هم قشنگ است ولی بنده خدا لباس به اندازهی کافی دارد هر کسی صد نفر میآیند دیدنش صد تا صد هزار تومان بگذارند ده میلیون تومان میشود این ده میلیون تومان خیلی کمکش میکنند صد هزار تومان برای من خیلی لطمه نمیخورد باز نگویند وضع حاج آقا خوب است جمع میشود عدد بزرگی میشود این میشود تعاونی خود پدر مادر خانواده همسایهها حتی کمک کنند یک نفر ماشین دارد اینها ماشین ندارند یک مدتی بچههای شما سوار شوند ببریم تفریح چهار پنج بچهی کوچک آمدند نیاز به تفریح دارند حکومت هم کمک کند تسهیلات بگذارند خرج زایمانها را کم کنند ادارات کمک کنند به مادر مرخصی بیشتر بدهند یک پاداش بدهند به خاطر بچه همه دست به دست هم بدهند بار خانه کم میشود متوسط هر بچهای میآید مثلا میگوییم ماهی دویست هزار تومان ماهی پانصد هزار تومان خرج دارد این پانصد هزار تومان وقتی تقسیم شود بین صد تا مرکز میشود نفری پنج هزار تومان
شریعتی: اگر اتفاق بیفتد
حاج آقا ماندگاری: اگر این اتفاق بیفتد میشود تعاونی برّ و تقوا این خانم میگوید به به چه دستور قشنگی خدا داده ما بچه آوردیم باران رحمت آمد در خانه مان اما اگر این بچه آورد پدرش آورد آه بچه هایت سر صدا میکنند خانه نیا قوم و خویشها طردش کردند این میگوید عجب دستوری داده خدا خدا دستورش را درست بوده ما کمک نکردیم این تعاونی راه بیفتد ازدواج برّ است ما کمک کنیم تعاونی راه بیفتد فرزند آوری برّ است بیاییم با تعاونی کمک کنیم اگر فکر میکنم آزادی کردن زندانی برّ است بیاییم با تعاونی کمک کنیم رفع مشکلات محرومین برّ است بیاییم با تعاونی کمک کنیم اگر با تعاونی کمک کنیم خیلی از مشکلات ان شاء الله حل میشود
شریعتی: بله ان شاء الله این اتفاق بیفتد دعا بکنید
حاج آقا ماندگاری: الله صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خدایا در این ماه نورانی به ما توفیق استفاده از سفرهی رحمت و برکت و مغفرت سفرهی قرآن سفرهی سحر سفرهی مناجات سفرهی دعا سفرهی معارف سفرهی کسب معارف و سفرهی خدمت به خلق خدا به همهی ما عنایت بفرما به آبروی این ماه همهی مشکل دارها مریض دارها بی بچهها بی خانهها قرض دارها زندانیهای بی گناه مظلومین عالم شیعیان مظلوم بحرین و یمن عراق و سوریه لبنان و فلسطین افغانستان و پاکستان مشکل همه را حل بفرما گره فرج را به آبروی لیلة القدر باز بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد