پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-04-24-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پاسخ به پرسش‌ها و تفسیر آیاتی از جزء 28
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: پاسخ به پرسش‌ها و تفسیر آیاتی از جزء 28
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری
تاريخ پخش:94/04/24

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین


السلام ای ماه پنهان پشت استهلال ماه *** ما به دنبال تو می‌گردیم تو دنبال ما
ماه پیدا ماه پنهان ماه روشن ماه گم *** رویت این ماه یعنی نامه ی اعمال ما
خاصه این شب ها که ابر و باد و باران با من است *** خاصه این شب ها که تعریفی ندارد حال ما
کاش در تقدیر ما باشد همه شب های قدر *** کاش حول حالنایی تر شود احوال ما
این سحر ها در زلال ربنا گم می‌شویم *** این سحر ها آسمان گم می‌شود در بال ما
ما به استقبال ماه از خویش تا بیرون زدیم *** ماه با پای خودش آمد به استقبال ما
گوشه ی چشمی به ما بنمای ای ابرو هلال *** تا همه خورشید گردد روزی امسال ما


شریعتی: سلام به همه ی شما هم وطنان عزیز خانم ها و آقایان پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر را به همه ی شما تبریک عرض می‌کنم. خیلی خوش آمدید آقای ماندگاری سلام علیکم و رحمة الله
حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله من هم خدمت شما و همکاران و بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم امیدواریم یک ماه روزه داری مورد قبول درگاه حق تعالی قرار گرفته باشد هم عید ختم رمضان هم عید سعید فطر را بر همه تبریک می‌گوییم صد حیف که این رفت و صد شکر که آن آمد و امیدواریم که خدا توفیق نگه داری اندوخته ی ماه رمضان را و تداوم این زیبایی ها را به همه ی ما عنایت بفرماید
شریعتی: ان شاء الله
حاج آقا ماندگاری: به رسم برنامه همه دست به دعا برداریم به عنوان توسل به محضر آقایمان امام زمان دعای سلامت حضرت را با هم بخوانیم اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک یک دسته گل صلوات را هم به محضر آقایمان هدیه می‌کنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: با سوالات شما هم امروز خدمت حاج آقای ماندگاری هستیم منتها به رسم این روزها در بخش ابتدایی گفتگویمان در محضر حاج آقای ماندگاری از آِیات جزء 28 ام خواهیم شنید بعد ان شاء الله بعد از تلاوت قرآن حاج آقای ماندگاری به بخشی از سوالات شما پاسخ خواهند گفت
حاج آقا ماندگاری: الحمدلله رزقی بود در ماه مبارک رمضان همه ی برنامه ها بر اساس قرآن و عترت بوده پاسخ ها و مباحث کارشناسان ولی در ماه مبارک رمضان ملموس تر و محسوس تر همه مان آمدیم سر سفره ی زیبای قرآن من اعتراف می‌کنم به عنوان یک مبلغ کوچک که ما خودمان هم یک کم کم لطفی می‌کنیم ظلم می‌کنیم به خودمان که از قرآن کم می‌گذاریم هنوز هم قرآن غریب است من در برنامه ی قبل گفتم که عاقل ها دنبال خبر هستند و اگر خبرها را دنبال بخواهند بکنند یک دسته خبرها زمینی است یک دسته خبرها آسمانی است در این برنامه جزء هشتم آیه ی هجده سوره ی مجادله فقط یک کلمه اش را گرفتم «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلَى شَيْءٍ» (مجادله/ 18) سه خبر قرآن را این جا می‌گویم از جزء 28 ام صفحه ی 544 آیه ی هجده سوره ی مبارکه ی مجادله قرآن این جا یک خبر را گفته دو تا را من ضمیمه می‌کنم قرآن از آینده ی افکار آینده ی اعمال و آینده ی شخصیت ها خبر داده اگر الآن سایتی بیاید اعلام بکند ما آینده نگری و پیش گویی می‌کنیم همه می‌رویم سراغش بیا ما شرایطمان را می‌گوییم تو به ما بگو وضع ما چطور می‌شود چه اتفاقی می‌افتد خدا گفته بیایید من خودم پیشگویی کنم آینده ی بعضی از افکارتان پوچ و تو خالی است «يَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ» (اعراف/ 30) آیه ی 30 سوره ی اعراف گمان می‌کنند که هدایت شدند در حالی که هدایت نشدند گمان می‌کنند فکرشان فکر درستی بوده ولی من اسم این را گذاشتم فکر بادکنکی فکر باد شده باد شده فکر کردند خیلی فکر دارند یک سوزن که خورده فکر ترکیده دیدند هیچ خبری نیست مثلا یک نمونه از این فکر ها را بگویم آن هایی که فکر می‌کنند با پول همه ی مشکلات را می‌شود حل کرد همه جا را می‌شود خرید من فقط یک کلمه بگویم یک سوال می‌کنم از بینندگان با پول می‌شود مرگ را عقب انداخت؟ «فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُ‌ونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ» (اعراف/ 34) با پول می‌شود غضب خدا را عوض کرد؟ نه با پول می‌شود مرده را زنده کرد؟ نه پا پول می‌شود جای بهشت و جهنم را عوض کرد؟ نه این فکر ها فکر های پوشالی است خبر است دیگر خدا می‌گوید ای مردم آن هایی که فکر می‌کنید پول همه کار است ریاست همه کاره است شهرت همه کاره است جمال همه کاره است فکرهایتان پوچ است من نمی گویم پول هیچ کاری نمی تواند بکند پول و شهرت و قدرت یک کارهایی می‌کند ولی همه کاره نیست هر کسی این فکر را داشته باشد پوچ است سه پیشگویی قرآن است آن هایی که فکر می‌کنند غیر خدا به طور کلی کاری از دستش برمی آید فکرشان پوچ است بارها گفتیم با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر چه خواهی کن. نه ما اجازه گرفتیم دو بار گفتیم بی خدا باش هیچ غلطی نمی توانی بکنی آن هایی که بی خدا هستند غلطی هم بکنند در خواب دنیا یک غلطی کردند لنَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا (بحارالأنوار، ج ۴، ص ۴۳، ح ۱۸) وقتی از خواب بیدار می‌شوند با مرگ هر چه بگویند ما قصری داشتیم خدم حشمی داشتیم می‌گویند خواب دیدی خیر باشد پس این فکر غلط است که آدم بی خدا می‌تواند به جایی برسد فکری که می‌خواهید بکنید فکر با خدا بودن است بندگی کن تا که سلطانت دهد. آیه ی دومی که خدا آینده نگری کرده راجع به رفتار است آیه ی 104 سوره ی کهف «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» (کهف/ 104) بعضی ها گمان می‌کنند عجب تجارتی کردند عجب کارهایشان درست بوده گمان کرده که اگر تمام عمرش دنبال ثروت باشد تجارت خوبی کرده آن جا فکر بوده این جا عمل است بنده ی خدا نشسته بود بغل یکی از پول هایش می‌گفت گفت و گفت و گفت این بنده خدا یک کم ناراحت شد گفت می‌شود بگویی پول های شما اندازه ی صندوق بانک مرکزی است یا نه گفت نه گفت تازه اگر اندازه ی صندوق بانک مرکزی پول داری شوی می‌شوی گاو صندوق بعضی ها تمام تجارتشان شده رسیدن به مرحله ی گاو صندوق بودن بعضی ها همه ی تجارت عمرشان این بوده که شهرت پیدا کنند مشهورهای چهل سال پیش کجا هستند الآن مشهورهایی که بدون خدا مشهور شدند «أَلَمْ تَرَ‌ كَيْفَ فَعَلَ رَ‌بُّكَ بِعَادٍ، إِرَ‌مَ ذَاتِ الْعِمَادِ، الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ،وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ‌ بِالْوَادِ، وَفِرْ‌عَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ» (فجر/10-6) آن ها حکومت جهانی داشتند قوم عاد و ثمود و فرعون کجا هستند الآن چه از آن ها باقی مانده پس آن هایی که اعمال و رفتارشان برای جمع کردن فقط ثروت فقط شهرت بوده فقط قدرت بوده این ها هم خبر است پیشگویی می‌کند خدا می‌گوید این ها تجارتشان بادکنی شده احساس می‌کنند راه را درست می‌کنند یحسبون یعنی گمان می‌کنند بعد که مردند دیدند هیچ کدام از این ها با آن ها نیامد نه تاج و تخت نه پول نه شهرت آخرین لباس هم یک کفن است که جیب هم ندارد خدا دارد خبر می‌دهد سومی اش در آیه ای است که در جزء 28 است «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلَى شَيْءٍ» بعضی ها گمان می‌کنند شخصیتشان خیلی شخصیت بزرگی است ماشین دویست میلیون تومانی سوار شده فکر می‌کند چه خبر است موبایل چهار پنج میلیونی دستش است فکر می‌کند چه خبر است انگشتر آن چنانی خانه ی آن چنانی فکر می‌کند چه خبر است غافل از این که این ها هیچ کدام مال تو نیست این طنز را من بارها گفتم به دلاک گفت دلاک من چقدر می‌ارزم گفت چهارصد درهم گفت چهارصد درهم پول لنگ من است گفت من هم لنگتان را حساب کردم خودت که قیمت نداری بعضی ها خودشان اصلا قیمت ندارند این لباس را از تنش در بیاورند باغ و ماشینش را بگیرند این کت شلوار را بگیرند هیچ چیز خودش قیمت ندارد ولی بعضی ها عجب قیمتی دارند پیش خدا «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ» (زمر/ 9) فهمش بالا است لباسش آن چنانی نیست فهمش بالا است بعضی ها عجب قیمتی دارند «إِنَّ أَكْرَ‌مَكُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاكُمْ» (حجرات/ 13) تقوایش بالا است بعضی ها عجب قیمتی دارند «فَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرً‌ا عَظِيمًا » (نساء/ 95) امام سجاد بنا به نقل فرمودند روز قیامت قیمت آدم ها به تعداد زخم هایی است که برای خدا برداشتند و قیمت پدرم حسین از همه بالاتر است چون زخم های بدنش از حد فزون است من سه پیشگویی خدا را گفتم اگر فکرتان غیر خدایی است بادکنکی است بگذارید کنار فکرهای خدایی بکنید اگر تچارتتان غیر خدایی است تجارت را بگذارید کنار عاقبت ندارد تجارت خدایی بکنید تجارت خدایی معنایش این نیست که خودم نخورم کیف نکنم نه نیتم را الهی کنم «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَ‌ةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ» (صف/ 10) ماه رمضان ماه رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها بود طرح ما هم به نام ام المومنین بود این جمله را بگویم قشنگ است خدیجه تاجر بود ولی عاقل بود پیغمبر فرمودند حاضری تجارتت را عوض کنی ادبیات من است ترجمه ی آزاد است گفت بله یا رسول الله سود این تجارت دنیا را نمی توانی با خودت ببری ولی بیا تجارتی بکن همه اش «مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللَّـهِ بَاقٍ» (نحل/ 96) همه ی ثروتش را داد آبروی دنیایی اش را داد تمام خواستگارهایش را رد کرد قوم و خویش هایش هم طردش کردند اما شد همسر رسول خدا مادر حبیبه ی خدا مادربزرگ یازده امام عجب تجارتی کرد خدیجه این شخصیت خدیجه عجب شخصیت پری است بادکنکی نیست سه پیشگویی کردیم این سه آیه را من خواهش می‌کنم همه یادداشت کنند آیه ی 30 سوره ی اعراف، آیه ی 114 سوره ی کهف، آیه ی 18 سوره ی مجادله از این پیشگویی های خدا ای عاقل ها جدی بگیریم ان شاء الله فکرمان تجارتمان شخصیتمان بادکنکی نشود همه اش خدایی باشد هر کسی خدایی باشد می‌ماند ولو شش ماهه باشد هر کس غیر خدایی باشد نمی ماند ولو هزار ساله باشد
شریعتی: خیلی خوب ما با آیات و روایات و معیارهایی که خدای متعال به ما داده و اخباری که شما جلسه ی گذشته اشاره کردید باید خط بطلانی روی گمان های باطل بکشیم
حاج آقا ماندگاری: گمان باطل رفتار باطل شخصیت باطل
شریعتی: خیلی ممنون در بخش بعدی خدمت دوستان خواهیم بود با سوالات آن ها که حاج آقای ماندگاری پاسخ خواهند داد یک ماه تمام فکر می‌کنم جزء خوانی ها جزء ثابت ماه مبارک رمضان ما شده ولی ما خیلی خوشحالیم که از سال ها پیش در راستای حفظ حال و هوای رمضان المبارک هر روز این یک صفحه تلاوت قرآن را از حرم کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها داریم امروز هم طبق همان قرار همیشگی صفحه ی 508 قرآن کریم را با هم تلاوت می‌کنیم آیات 12 ام تا 19 ام سوره ی مبارکه ی محمد. لحظه لحظه ی زندگی مان منور به نور قرآن کریم باشد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
إِنَّ اللَّـهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِ‌ي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ‌ وَالَّذِينَ كَفَرُ‌وا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ‌ مَثْوًى لَّهُمْ ﴿١٢﴾ وَكَأَيِّن مِّن قَرْ‌يَةٍ هِيَ أَشَدُّ قُوَّةً مِّن قَرْ‌يَتِكَ الَّتِي أَخْرَ‌جَتْكَ أَهْلَكْنَاهُمْ فَلَا نَاصِرَ‌ لَهُمْ ﴿١٣﴾ أَفَمَن كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّ‌بِّهِ كَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُم ﴿١٤﴾ مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ‌ مِّن مَّاءٍ غَيْرِ‌ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ‌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ‌ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ‌ مِّنْ خَمْرٍ‌ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِ‌بِينَ وَأَنْهَارٌ‌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَ‌اتِ وَمَغْفِرَ‌ةٌ مِّن رَّ‌بِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ‌ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ ﴿١٥﴾ وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ حَتَّى إِذَا خَرَ‌جُوا مِنْ عِندِكَ قَالُوا لِلَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مَاذَا قَالَ آنِفًا أُولَـئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّـهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ ﴿١٦﴾ وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ ﴿١٧﴾ فَهَلْ يَنظُرُ‌ونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً فَقَدْ جَاءَ أَشْرَ‌اطُهَا فَأَنَّى لَهُمْ إِذَا جَاءَتْهُمْ ذِكْرَ‌اهُمْ ﴿١٨﴾ فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَـهَ إِلَّا اللَّـهُ وَاسْتَغْفِرْ‌ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّـهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ ﴿١٩﴾
ترجمه:
بی تردید خدا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، در بهشت هایی کهاز زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است در می آورد، و در حالی که کافران همواره سرگرم بهره گیری از [کالا و لذت های زودگذر] دنیایند و می خورند، همان گونه که چهارپایان می خورند و جایگاهشان آتش است. (۱۲) چه بسیار آبادی هایی که [اهلش] از [اهل] آبادی تو که تو را بیرون کرده اند نیرومندتر بودند، ما آنان را هلاک کردیم و یاوری [در برابر عذاب] برای آنان نبود. (۱۳) آیا کسانی که بر دلیل روشنی از پروردگار خویش اند، مانند کسانی هستند که عمل زشتشان برای آنان آراسته شده و از هواهای نفسانی خود پیروی کرده اند؟ (۱۴) صفت بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده [چنین است:] در آن نهرهایی است از آبی که مزه و رنگش برنگشته و نهرهایی از شیر که طعمش دگرگون نشده و نهرهایی از شراب که برای نوشندگان مایه لذت است و نهرهایی از عسل خالص است، و در آن از هر گونه میوه ای برای آنان فراهم است، و نیز آمرزشی از سوی پروردگارشان [ویژه آنان است. آیا اینان] مانند کسانی هستند که در آتش همیشگی و جاودانه اند، واز آبی جوشان به آنان می نوشانند که روده هایشان را متلاشی می کند؟! (۱۵) گروهی از آنان [که منافق اند در ظاهر به گفتارت] گوش می دهند، ولی هنگامی که از نزد تو بیرون روند به کسانی که آگاهی و معرفت به آنان داده شده [از روی مسخره] می گویند: هم اکنون چه گفت؟ [ما که گفته او را نفهمیدیم.] آنان کسانی هستند که خدا بر دل هایشان مهر [تیره بختی] نهاده واز هواهای نفسانی خود پیروی کرده اند، (۱۶) و کسانی که هدایت یافته اند خدا بر هدایتشان افزوده و پرهیزکاری و تقوایشان را به آنان عطا کرده است؛ (۱۷) پس آیا [منافقان و منکران] جز این را انتظار می برند که ناگاه قیامت بر آنان فرا رسد؟ [در حالی که هم اکنون نشانه هایش آمده است]، پس هنگامی که قیامت بر آنان فرا رسد، متذکّر شدن و هوشیاری شان از کجا و چگونه به آنان سود بخشد؟ (۱۸) پس بدان که هیچ معبودی جز خدا نیست [بنابراین بر معرفت و آگاهیت نسبتِ به حق استوار باش]؛ و از میان رفتن [توطئه ها و موانعی که به وسیله دشمنان در راه پیشرفت دعوتت به اسلام] برای تو و مردان و زنان با ایمان ایجاد شده از خدا بخواه، و برای زنان و مردان مؤمن طلب آمرزش کن و خدا محل رفت و بازگشت شماو قرارگاهتان را می داند. (۱۹)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: یک سلام ویژه و مخصوص به امام رئوف امام علی بن موسی الرضا علیه السلام ان شاء الله دوستان خوبی که مشرف هستند مشهد نائب الزیاره ی ما و همه ی دوستان خوب سمت خدا باشند حاج آقای ماندگاری هم نائب الزیاره خواهند بود. با سلام بسیار مچکرم از برنامه ی خوبتان علیکم السلام ما هم از شما مچکریم من از تشکر می‌کنم از همه ی دوستان عزیز با پیام هایشان برنامه را همراهی می‌کنند نکات خوبی در سوالات است راهنمایی های کارشناسان عزیز ما هم به خیلی از ما کمک می‌کند. ایشان گفتند من جوانی هجده ساله هستند از چندین سال قبل که دوران بلوغم شروع شد درگیر مشکلات اخلاقی شدم و این مشکلات تا به حال من را درگیر خودش کرده و از زندگی خوب من را محروم کرده ولی هرگز نگذاشتم در این مدت کسی از نزدیکانم از این موضوع با خبر شوند من در این مدت راه های مختلفی را برای بهبود خودم در پیش گرفتم مشاور روانشناس توبه معنویت بارها و بارها اقدام به توبه کردم و هر بار هم خداوند به من سعادتی نشان داد ولی چون من توانایی تحمل شکست در زندگی ام را ندارم به سرعت نا امید می‌شوم و توبه ام را می‌شکنم و این شکستن های متعدد باعث شده من از توبه ام ناامید شوم در واقع من از رحمت خداوند نا امید ام ولی من رحمت خدا را قبول دارم معتقد ام که خداوند بسیار بخشایش گر است از خودم هم بارها نا امید شدم و معتقدم خودم توانایی انجام توبه را ندارم و این مشکلات من را بسیار آزار داده و من را به سمت افسردگی شدید و خودکشی هم حتی کشانده ایشان گفتند در ضمن من این روزها و در این ماه به دستور پزشک نمی توانم روزه بگیرم و همین خودش باعث نا امیدی بیشترم شده که خداوند من را از این فضیلت بزرگ محروم کرده لطفا من و کسانی را که این مشکل را دارند راهنمایی بکنید با تشکر از برنامه ی خوبتان.
حاج آقا ماندگاری: ما ممنون هستیم این گونه عزیزان بیننده چه آقایان چه خانم ها درگیر با شیطان اند درگیر با نفس اماره هستند ولی هنوز به اعتقاد بنده ایشان می‌گویند از رحمت خدا نا امید هستم ولی نا امید نیستند چون هم رحمت خدا او را نشانده پای برنامه رحمت خدا او را وادار کرده پیام بدهد ان شاء الله رحمت خدا بر زبان ما جاری می‌شود و پاسخ می‌دهیم خدا را شکر می‌کنیم اما دو سه نکته را به این جوان اشاره می‌کنم یک مشکلاتی که ایشان گفتند از اول بلوغ و شاید قبل از بلوغ سر راه همه ی جوان ها است به این نیست که فقط سر راه ایشان و امثال ایشان باشد سر راه بنده و شما نبوده باشد سر راه همه ی جوان ها است ولی همه ی جوان ها این طوری شدند؟ آن هایی که آلوده نشدند اتمام حجت اند برای این ها یعنی اگر منی که آلوده شدم خدای نکرده بگویم خدایا من دست خودم نبود افتادم در گناه خدا شما را به من نشان می‌دهد می‌گوید این هم جوان بود چرا این آلوده نشد تو شدی مخصوصا امروزه ما بارها گفتیم ما دویست و سی و دو هزار شهید داریم که هشتاد و پنج درصدش جوان بودند سی و شش هزار شهید ما دانش آموز بودند یعنی همان سنی که ایشان می‌گوید من آلوده شدم چرا آن ها آلوده نشدند؟ من نمی خواهم خدای نکرده نا امیدش کنم ولی این که ما در هر قصه ای توپ را بیندازیم در میدان خدا و یا میدان دیگران مشکل حل نمی شود این که در ترجمه ی روایات گفته شده در جوانی پاک بودن شیوه ی پیغمبری است ورنه هر گبری به پیری می‌شود پرهیزگار من به ایشان می‌گویم هنوز جوان است راه برای پاک شدن این گونه جوان ها هنوز هست این هم که گفته ده بار صد بار توبه شکستم خدا خودش به ما قبلا می‌دانسته گفته صد بار اگر توبه شکستی باز آی اسم خودش را تواب گذاشته یعنی توبه پذیر بسیار. چون او بهتر از ما خود ما را می‌شناسد گفته هزار بار هم توبه شکستی نا امید نشو اولا جوان می‌تواند آلوده نشود آن هایی که آلوده نشدند اتمام حجت اند اگر خدای نکرده آلوده شد می‌تواند به زودی رفع آلودگی بکند توبه بکند ثانیا تکلیف ما برای این که آلوده نشویم یا بعد از این که پاک شدیم دوباره آلوده نشویم تقوا و خویشتن داری است خویشتن داری یعنی چه؟ ما خویشتن داری را کم معنا کردیم یعنی این که سختی عبادت من را نا امیدم نکند از این که نمی توانم انجام بدهم به بغل دستی ات نگاه کن که او از تو ضعیف تر نا توان تر است دارد این عبادت را انجام می‌دهد پس تو خویشتن داری کن تنبلی نکن عبادت را انجام بده صبر بر طاعت این می‌شود خویشتن داری در مقابل عبادت این مثال را من بارها می‌گویم آقایی می‌گفت یک روز پدرم سحر ماه رمضان به ما می‌گفت معمولا کسی حال نماز جماعت صبح ها را ندارد سحری خوردیم بخوابیم پدرم به من گفت پسرم بیا برویم نماز گفتم حال ندارم بگذار نمازمان را همین جا می‌خوانیم گفت پسرم یک روز به خاطر من بیا دیگر نیا پدرم نقشه داشت دست من را گرفت شهر شمال هم بودم کوچه ها سربالایی سراشیبی است همین طور که داشتیم می‌رفتیم مسجد یک پیری داشتیم می‌آمد مسجد کمرش زاویه ی قائمه بود عصا زنان داشت سربالایی را می‌آمد مسجد پدرم به من گفت پسر این روز قیامت من توانستم بیایم تو می‌توانی بگویی من نتوانستم این یک حجت است یعنی صبر در برابر طاعت چون بعضی ها خیلی راحت می‌گویند ما نمی توانیم روزه بگیریم چرا؟ هوا گرم است یک راننده ببخشید جسارت به راننده ها نشود گفت این قدر هوا گرم بود دو روز گرفتیم دیگر نگرفتیم گفتم نگاه کن پیرمرد سنش بیشتر جسمش نحیف تر دارد می‌گیرد روز قیامت این را می‌گذارند جلویت علی را نمی گذارند جلویت. خویشتن داری در برابر طاعت یعنی در برابر سختی طاعت کم نیاوری خویشتن داری در برابر معصیت یعنی در برابر شیرینی معصیت خودت را نباز این عزیز در برابر شیرینی معصیت خودش را باخته محکم بایست خویشتن داری در برابر مصیبت و گرفتاری یعنی زود احساس ضعف نکن «فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» (آل عمران/ 146) احساس سستی نکنید در آن چیزی که در مسیر خدا برای شما می‌آید پس اولا اتمام حجت اند پاک ها پس قرار نیست هر جوانی برایش آلودگی پیش آمد ناپاک شود ثانیا وقتی نا پاک شدیم راه پاک شدن است راهش خویشتن داری است نکته ی بعدی را نمی دانم ایشان رعایت کرده یا نه خویشتن داری سه فاکتور می‌خواهد یک پایگاه می‌خواهد تنهایی این جوان می‌دانم حدس هم می‌زنم به گناه هایی می‌افتد که تنهایی نمی تواند نجات پیدا کند باید برود در پایگاه مسجد و هیئت باید برود در این پایگاه این جا که برود یک احساس قشنگی می‌کند می‌گوید پس منی که می‌خواهم بنده ی خدا شوم پاک شوم کم نیستم ایشان می‌خواهد اصلا الهی العفو بگوید شب های قدر وقتی می‌بیند میلیون ها نفر می‌گویند احساس می‌کند که فقط من خطا کار نبودم این ها هم هستند پس باید برود جمع بهترین جمعی که من سفارش می‌کنم حسینیه و هیئت و مسجد است باید به روحانیت پناه ببرد آن ها کارشناس دین اند می‌توانند راه حل بروند مشاورها روی چشم اند ولی کارشناس دین راه حل دینی می‌دهد سوم این که باید خودش هم مقاومت بکند اگر مقاومت کرد قطعا بدانید تمام آن چیزهایی که به خاطر این گناه گرفته شده قابل بازگشت است از کجا می‌گویی؟ از قرآن می‌گویم «فَأُولَـئِكَ يُبَدِّلُ اللَّـهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» (فرقان/ 70) خدا گفته تو عوض بشو تو خویشتن داری بکن تو به مسجد برگرد تو به دامن آغوش روحانیت برگرد تو بیا سراغ نماز اول وقتت تو بیا سراغ عبادتت من همه ی پرونده ی گذشته ات را عوض می‌کنم از این قشنگ تر من هدیه ای ندارم به این جوان بدهم.
شریعتی: آن تعبیر شما مشت و مال ملائکه ی بعدی
حاج آقا ماندگاری: بله واقعا باور کند در این راه تنها نیست ایشان از تنهایی می‌ترسد در این راه تنها نیست ملائک مومنین مومنات کارشناس دین کمکش می‌کند فضای مسجد و روضه و حسینیه کمک می‌کند خویشتن داری اش پایدار می‌شود
شریعتی: قبول دارید سخت است
حاج آقا ماندگاری: بله اگر سخت نبود نمی گفتند در جوانی پاک بودن شیوه ی پیغمبری است خدایا به آبروی ماه رمضان توفیق خویشتن داری و تقوا به همه عموما به جوانان ما خصوصا به این گونه جوانان بالاخص عنایت بفرما
شریعتی: الهی آمین خیلی ممنون با سلام و خسته نباشید خدمت شما ما همه مسلمان هستیم آقای ماندگاری اما صبح که بیدار می‌شویم تا شب فقط سر هم دیگر کلاه می‌گذاریم برای یک لقمه نان قسم نا حق می‌خوریم که اگر این کار را نکنیم برای نان شب محتاج هستیم تا شب می‌دویم آخر سر هم شرمنده ی خانواده مان هستیم پاک بودن و پاک ماندن محیط سالم می‌خواهد و اقتصاد درست
حاج آقا ماندگاری: مثل این که یکی دو جلسه همه اش از این نمونه سوالات داریم همه ی عزیزان دوست دارند توپ را بیندازند در میدان دیگران راست می‌گویید پاک بودن و سالم ماندن محیط سالم میخواهد و اقتصاد درست بله ولی این ها کافی نیست آدم درست هم می‌خواهد چون خودمان یادمان می‌رود ایشان گفتند همه داریم سر هم دیگر را کلاه می‌گذاریم من از ایشان سوال می‌کنم ایشان هم صبح تا شب سر همه را کلاه می‌گذارد در استدیو از شما و دوستان سوال کنم شما عزیزان هم صبح تا شب سر همه را کلاه می‌گذارید؟ همه مان دروغ می‌گوییم؟ از بینندگان سوال کنم حضرت عباسی شما که پای گیرنده هایتان با زبان روزه نشستید همه دارید سر هم دیگر را کلاه می‌گذارید؟ چرا یک کم به تبلیغات شیطانی خودمان دامن می‌زنیم سیاه نمایی می‌کنیم بله من که بارها گفتم جامعه ی ما جامعه ی اسلامی در تراز یک نظام اسلامی مقدمه ی ظهور امام زمان نیست تعارف هم نداریم نه دولت اسلامی ما نه جامعه ی اسلامی ما آقا هم بارها فرمودند ما انقلاب اسلامی کردیم نظام اسلامی راه انداختیم از دولت اسلامی و جامعه ی اسلامی در حال گذر هستیم تا برسیم به تمدن اسلامی که مقدمه ی ظهور شود دولت و جامعه ی ما در حال اسلامی شدن است در تراز نظام اسلامی هم هنوز نرسیدیم ولی دیگر سیاه نمایی نکنیم خود زنی نکنیم تبلیغات شیطانی می‌خواهد ما را بزند همین روزها بود داشتم آمار ها را نگاه می‌کردم اگر آمار درست است ما هم داریم همین آمارها را می‌گوییم همین کشورهایی که خیلی ادعا می‌کنند و کشور اسلامی ما را سیاه نمایی می‌کنند خودشان همین چهار پنج کشور اروپایی و آمریکا در پنج کشور هفت ده کشور اولی هستند که جنایت می‌شود آدم کشی می‌شود تجاوز به عنف می‌شود سرقت و دزدی می‌شود بعد ما مسلمان ها را متهم می‌کنند ما هم حرف آن ها را دوباره نزنیم بله ما از وضع جامعه مان خیلی راضی نیستیم ولی آن طوری هم که آن ها می‌گویند ما نیستیم باور کنید ما همه مان که خدای نکرده دزد نیستیم که اگر قرار است ما وضعیت درستی داشته باشیم آدم هایمان اول باید سالم باشند در روزهای آخر ماه رمضان این برنامه است من یک جمله از جملات درب های بهشت را به مردم هدیه می‌دهم ایشان یک فرمول گفتند خدا هم یک فرمول می‌دهد قطعا فرمول خدا قوی تر است عَلَى أَوَّلِ بَابٍ مِنْهَا مَكْتُوبٌ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَّهِ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حِيلَةٌ وَ حِيلَةُ الْعَيْشِ أَرْبَعُ خِصَالٍ الْقَنَاعَةُ وَ بَذْلُ الْحَقِّ وَ تَرْكُ الْحِقْدِ وَ مُجَالَسَةُ أَهْلِ الْخَيْرِ (بحار الانوار، ج ۸، ص ۱۴۵) این را روی در اول بهشت نوشته خیلی قشنگ است خدا بر درب اول بهشت نوشته آن سه جمله ی اول که اعتقاد به وحدانیت و نبوت و ولایت است معنی اش این است که کلید ورود به بهشت اعتقاد به ولایت الهیه است ایشان دنبال زندگی سالم می‌گردند خدا فرموده هر چیزی فرمولی دارد فرمول زندگی معقول چهار صفت است یک قناعت است قناعت یعنی فتیله ی توقع مادی ات را بیاور پایین یعنی حتی از خدا هم بیش از آن که مادیات بخواهی معنویات بخواه عقد برادری را خوانده اید می‌گویم همه ی حقوقی که به گردن تو داشتم ساقط کردم فقط برایم دعا کن و شفاعت یعنی حق معنوی قناعت یعنی فتیله ی توقعت را بیاور پایین از مردم کم بخواه از خدا هم در مادیات کم بخواه خدا رحمت کند اموات را پدر خدا بیامرز ما می‌گفت از مردم توقع سلام کردن هم نداشته باش سلامت بکنند کلاهت را می‌اندازی هوا ولی اگر توقع داشته باشم جلویم بلند شوند یک ذره کم شود به هم می‌ریزم پس قناعت رکن اول زندگی معقول است قبول دارید امروز اکثر مشکلات زندگی ما به خاطر حرص و زیاده خواهی است به خاطر اسراف ها است به خاطر نداشتن قناعت است قناعت سرمایه ی بزرگی است دوم بذل الحق از خدا و از خلق خدا کم خواستی ولی در ادای حقشان کوتاهی نکنی نگویی حالا که کم خواستم بگذار کم بگذارم نه در حقشان کم نگذار از آقا می‌پرسم حق جامعه حق زن و بچه ات را حق کارگرت را ادا کردی؟ حق همه را خوب ادا بکنم سوم ترک الحقد کم خواستم حق دیگران را هم ادا کردم احتمالا آن ها درست حق من را ادا نکنند این طور که ایشان می‌گوید ولی به دل نگیر نه به دل بگیر نه کینه به دل بگیر کینه نداشته باش در این سه خصلت احتمالا کم می‌آوری بخواهی هم قانع باشی هم حق دیگران را ادا کنی هم به دل نگیری این جا برو مجالست اهل الخیر برو در جمع خوبان تا این سه خصلت را دارند بفهمی عجب آمار تو بالاست یک مثال پیدا کردم بعضی از خیابان های تهران آدم های خوب و مذهبی راه می‌روند یک کم نا امید می‌شوند می‌گویند ای بابا اصلا چادری نیست این جا چهار تا روزه خور بی نماز را می‌بینند می‌گویند نکند این نباشد ولی یک دفعه که تشییع جنازه ی صد و هفتاد و پنج شهید می‌شود سیل جمعیت می‌آید می‌گویند ای بابا تهران این همه آدم خوب دارد ما احساس تنهایی می‌کردیم مجالست الخیر معنی اش این است نماز جمعه با آمدن حضرت آقا میلیونی می‌شود چقدر زیاد هستیم برای این که در داشتن قناعت و حق ادا کنم کینه به دل نگیرم کم نیاورم برو در جمع خوبان که در محله تان است در مسجد است همه مان برویم مسجد هر مسجد سی صد چهارصد نفر باشند هیچ وقت برای صفات خوب کم نمی آورند از همه بهتر برای جامعه ی سالم آدم خوب می‌خواهیم که خدا آدرسش را دارد اگر ایشان قبول می‌کند امتحان بکند نتیجه اش را به ما بگوید
شریعتی: همین آدم های سالم هستند که محیط سالم را می‌سازند. خیلی ممنون قبلا هم تذکر دادم خوشحال می‌شویم به سایت ما سر بزنید یک بخشی دارد اتاق گفتگو بعضی از سوالات دوستان عزیز را ما می‌گذاریم شما سوال را می‌بینید پاسخ ها و نظراتتان را می‌گذارید همه بقیه می‌بینند هم ما می‌خوانیم استفاده می‌کنیم این سوال دوست عزیز در اتاق گفتگو قرار داده شده می‌توانید بروید نظرات خودتان را بگذارید samtekhoda3.ir. ایشان گفتند سلام من هفت ماه است که خدا را شکر نکردم به خاطر این که شفای خواهرم را از او خواستم نداد با این که خواهرم خیلی آدم با خدایی بود همیشه می‌گفت دوست دارم اعضای بدنم را اهدا کنم اتفاقا همین اتفاق هم افتاد بگویید چه کار کنم. خیلی ممنون از پیامتان
حاج آقا ماندگاری: وقتی ما دعا می‌خوانیم و وقتی مخصوصا امن یجیب خواندند برای عزیزشان حدیث کسا می‌خوانند توسل می‌کنند نذر می‌کنند ما از چه چیزی می‌خواهیم عزیزمان را حفظ کنیم؟ از مرگ؟ می‌شود کسی را از مرگ حفظ کرد؟ آن روز نمیرد یک روز دیگر می‌میرد چه کسی گفته مرگ پایان است شاید مرگ برای ایشان خیلی بهتر بوده هم چنان که خودتان گفتید از اعضای بدن ایشان کلی آدم ها حیات پیدا کردند ان شاء الله در عالم رویا ببینیدش در عالم آخرت ببینیدش خیلی بهتر از دنیا شده ان شاء الله. ما وقتی از خدا خواهش می‌کنیم گاهی وقت ها اشتباه گرفتیم قرآن می‌گوید وقتی از خدا نجات می‌خواهید شفا می‌خواهید شفا و نجات از سقوط بخواهید از هلاکت بخواهید از انحراف نجات بخواهید فرض می‌کنیم خواهر شما خوب می‌شد ولی بعد از خوب شدن منکر خدا می‌شد شما فکر می‌کنید دعاهایتان مستجاب شده؟ از مرگ نجات پیدا کرد دو روز دیگر می‌میرد ولی از انسانیت نجات پیدا نکرد سقوط کرد از اسلامش نجات پیدا نکرد من بارها این آیات را برای خودم گفتم برای بینندگان و مردم هم گفتم «وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُ‌نَا نَجَّيْنَا هُودًا» (هود/ 58) «فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُ‌نَا نَجَّيْنَا صَالِحًا» (هود/ 66) خدا می‌گوید ما اولیاء خودمان را نجات می‌دهیم هر کسی هم که با ولی خدا باشد نجات می‌دهیم ولی همه ی اولیاء خدا را که تکه پاره کردند مومن آل فرعون را که نجات دادیم اما در روایت دادیم قیچی قیچی کردند نجات از مرگ نیست همه ی ما باید بمیریم نجات از سقوط است من احتمال دارد که سقوط کنم از مرحله ی انسانیت به حیوانیت «إنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» (فرقان/ 44) سقوط کنم به مرحله ی سنگ بودن «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَ‌ةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً» (بقره/ 74) من را از انحراف خدا باید نجات بدهد خواهر شما را خدا از انحراف نجاتش داده مسلمان از دنیا رفته اگر کافر از دنیا می‌رفت خوب بود؟ مگر قرار است شما که زنده ماندید جاودانه باشید شما هم می‌میرید نَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ لاحِقٌ (نهج البلاغه، حکمت 130) آن هایی که رفتند دو سه روز زودتر رفتند ما که ماندیم دو سه روز دیرتر می‌رویم نگاه غلط است که با خدا به هم می‌ریزد لذا همیشه گفتم رفتیم در امام زاده می‌بینیم چهار تا عکس زده می‌گویم چیست می‌گوید آن هایی هستند که آمدند امام زاده شفا گرفتند می‌گویم آن هایی که شفا نگرفتند عکس هایشان را کجا گذاشتید یعنی امام زاده جواب آن ها را نداده؟ گاهی وقت ها شفای کسی به رفتنش است من بارها گفتم مگر حضرت زینب سلام الله علیها کنار بستر مادرش امن یجیب نخواند؟ کنار بستر پدرش و امام حسن هم امن یجیب خواند کنار خیمه ی امام حسین هم امن یجیب خواند ولی هیچ کدام از این ها را خدا دوباره به زینب برنگرداند حالا حضرت زینب از خدا قهر کند؟ آن ها الگوی ما بودند مگر وقتی الگو را می‌گذارند جلو نقشه را که شخصی که دارد قالی می‌بافد می‌گذارد جلویش سعی می‌کند گل را مطابق الگو ببافد زینب کبری را گذاشتند جلوی ما ببینیم او نجات را چه می‌بیند او شفا را چه می‌بیند شفا این است که من با خدا باشم بی خدا باشم من مریض هستم ولو حیات مادی ام را داشته باشم
شریعتی: هم نوع نگاه عمیقی که داشتند هم این که روحیه ی تسلیم قوی که داشتند
حاج آقا ماندگاری: لذا ما بارها در دعاها گفتیم ما از خدا شفای مریض بخواهیم هیچ شکی نیست ولی برای خدا تعیینی تکلیف نکنیم چه بسا رفتن این مرحومه ی مغفوره به نفعش بوده چه بسا ماندنش خدای نکرده به ضررش بوده خدا از این خواهر به او آگاه تر است شما دعا کردید سپردید به خدا خدا هم گفته من دوستش دارم می‌خواهم بیاورم پیش خودم اشکال دارد؟ ناراحتید از این که رفته پیش رفیقش به نام خدا؟ یک مثال می‌زنم دختر که عروس می‌شود خانواده خوش حال اند یا ناراحت اند برای چه؟ برای این که می‌رود در آغوش همسری که به او مهربان است خانم خواهر شما از آغوش شما رفت در آغوش خدا خدا از همسر به او مهربان تر نیست؟ خواهش می‌کنم استغفار کنید ما هم برای شما استغفار می‌کنیم برای همه ی نگاه های شما و خودمان استغفار می‌کنیم استغفرالله ربی و اتوب الیه
شریعتی: ان شاء الله خدا رحمتشان کند خیلی از بیننده های خوب ما خیلی از هم وطنان عزیز مان سال های گذشته ماه مبارک رمضان سر سفره ی سحر و افطار همراه خانواده شان بودند امسال نبودند دستشان از دنیا کوتاه بود همین جا پایان برنامه می‌خواهم حاج آقای ماندگاری دعا بکنند برای مغفرت و آمرزش همه ی آن هایی که در جمع ما نیستند خداوند همه ی اموات را رحمت کند
حاج آقا ماندگاری: خدا همه ی آن هایی که رفتند و ما هم که بعدا می‌رویم را غریق رحمت بفرماید خدایا همه ی مریض ها را شفای عاجل و کامل عنایت بفرما روح تسلیم دینی به همه مان عنایت بفرما روح شکر روح استغفار به همه مان عنایت بفرما فرج صاحبمان را برسان هر کس برای فرجش تلاش می‌کند به ویژه نظام اسلامی و رهبر اسلامی تایید بفرما و هر کس با ولایت امام زمان سلام الله علیه دشمنی می‌کند ریشه کن بفرما اگر قابل هدایت نیست به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group