پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-04-31-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پاسخ به پرسش‌ها
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: پاسخ به پرسش‌ها
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری
تاريخ پخش: 94/04/31

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین


تا داشته ام فقط تو را داشته ام *** با یاد تو قد و قامت افراشته ام
بوی صلوات می‌دهند دستانم *** از بس که گل محمدی کاشته ام


شریعتی: سلام به همه‌ی شما خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز حاج آقای ماندگاری سلام علیکم و رحمة الله
حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله من هم خدمت شما همکاران خوب این برنامه و همه بندگان خوب خدا که یک ماه بندگی خدا کردند و عید بندگی را پشت سر گذاشتند عرض سلام و ادب و تبریک دارم. امیدوارم که خدای تبارک و تعالی به دعا و نماز و عبادت امام زمان عبادت ما را هم قبول بفرماید به این جهت همه دست به دعا بردارند برای سلامت حضرت دعا بکنند اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک برای تعجیل در فرج آقایمان و برای خوشنودی قلب نازنینشان یک دسته گل صلوات را هم در این ایام مبارک تقدیم کنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: طاعات شما هم قبول باشد حاج آقای ماندگاری مشهد مشرف بودند زیارتتان قبول باشد حتما نائب الزیاره‌ی ما و دوستان خوب سمت خدا بوده اند
حاج آقا ماندگاری: ما مجبوریم از باب خود خواهی خودمان است هم در زیارت‌ها هم دعاها اول برای همه مخصوصا ملتمسین دعا دعا می‌کنیم چون خودمان به مردم گفته ایم اول برای دیگران دعا بکنید در حق خودتان مستجاب شود لذا مجبوریم اعتقاد دارم همه مجبورند اول برای دیگران دعا بکنند بعد برای خودشان
شریعتی: ان شاء الله آن‌هایی هم که آرزوی زیارت مشهد الرضا دارند به خواسته شان برسند حاج آقای ماندگاری این جا هستند به بخشی از سوالات شما که از طریق پیامک و ایمیل دست ما رسیده پاسخ دهند خیلی ممنونم از توجه شما من اولین سوال را می‌خوانم. سلام علیکم گفتند حاج آقای ماندگاری در یکی از برنامه‌های سمت خدا یکی از کارشناسان گفتند کارهای بدی که اجداد آدم کرده روی نسلشان اثر می‌گذارد گفتند بعضی‌ها هیچ کار خاصی نمی‌کنند و همه اش برایشان خیر و خوبی پیش می‌آید و این اثر کار خوبی است که اجدادشان کرده اند من که حسابی نا امید شدم چون پدر بزرگم که بسیار بداخلاق بود پدر بزرگ و مادر بزرگ دیگرم هم ظالم نبودند اما به خاطر علاقه‌ی زیادشان به بچه‌ها کارهایی کردند که الآن همه شان گرفتارند پدر من هم که بداخلاقی را از پدرش به ارث برده از اول ازدواجش به مادرم به چشم یک کنیز نگاه می‌کرده الآن من با خودم فکر می‌کنم با این آبا و اجداد بداخلاق و پدر بداخلاقی که دارم راه من به سوی سعادت خیلی پر پیچ و خم خواهد بود
شریعتی: ممنونیم که مشکلاتشان را با ما درمیان می‌گذارند اول اجازه بدهید ایشان و ما و شما و همه یک استغفاری را به نیت آبا و اجدادمان داشته باشیم استغفرالله ربی و اتوب الیه این جا دو مسئله است یک رابطه‌ی خیر و شر والدین و فرزندان قطعی است یعنی شک نکنیم این که ایشان فرمودند که کارشناسی مطرح فرمودند شاید خود من بودند یا عزیزان دیگر بودند خودم یادم است که گفتم گناه ما تا هفتاد نسل ما اثر می‌کند ثواب ما هم تا هفتاد نسل اثر می‌گذارد عمل من و شما تا هفتاد پشتمان اثر دارد خوب و بدش به آن‌ها می‌رسد چه خیرش چه شرّش این را شک نکنیم که رابطه‌ی خیر و شر والدین و فرزندان و آبا و اجداد و نسل قطعی است اولا دو سویه هم است ثانیا یعنی هم از آن‌ها به ما خیر و شر می‌رسد هم از ما به آن‌ها خیر و شر می‌رسد لذا می‌گوییم به کسی که خدای نکرده دارد گناه می‌کند بگویید دست شما درد نکند داری یک طبق عذاب برای پدر مادرت هدیه می‌کنی پس این قطعی است اما این همه‌ی قصه نیست نکته‌ی دوم این است این که والدین و فرزندان آبا و اجداد و نسل رابطه دارند در خیر و شر تمام قصه نیست تمام قصه به اراده‌ی من و شما هم بستگی دارد یعنی مثال ساده می‌زنم به نظر شما الزاما همه‌ی بچه پولدارها پولدار هستند؟ نخیر همه‌ی بچه‌هایی که اجدادشان فقیر بودند فقیر هستند نه چه بسا بچه پولدارهایی بودند که بی عرضه بودند و چه بسا بچه‌هایی که اجدادشان فقیر بودند و این‌ها خیلی پولدار شدند اتفاقا چون در این مثال برای همه محسوس است آن کسی که پدر مادرش فقیر بوده اگر خودش با اراده و تلاش خودش با برنامه ریزی و دقت خودش به یک ثروت و غنایی برسد همه او را تحسین می‌کنند بارک الله این عرضه‌ی خودت بود مال باد آورده‌ی اجداد و ارثی هات نبود همین در مسائل معنوی هم است اگر کسی خدای نکرده آبا و اجدادش خیلی علیه السلام نبودند که از آن‌ها دارد ارتعاشات منفی هم به این بنده‌ی خدا می‌رسد خودش توانست با اراده‌ی خودش بندگی خدا بکند نه تنها پیش خلق خدا قابل تحسین است که پیش خدا هم قابل تحسین است آیه‌ی قرآن است «وَضَرَ‌بَ اللَّـهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا امْرَ‌أَتَ فِرْ‌عَوْنَ» (تحریم/ 11) حضرت آسیه سلام الله علیها همسر فرعون احتمالا آبا و اجدادش معلوم نیست خیلی علیه السلام بوده باشند از خانواده‌ای بوده که فرعون که ادعای خدایی می‌کرده رفته این دختر را انتخاب کرده به قول ما به فرعون می‌خورده ظاهرا خانواده شان که گرفته اما ایشان با اراده‌ی خودش توانست تمام آثار منفی از طریق آبا و اجداد را مثبت بکند مسیر زندگی خودش را عوض کند امروز هم زیاد داریم همین عزیزی که سوال کردند خواهش می‌کردم در اطرافیان بررسی بکنند گاهی وقت‌ها پیدا شده کسی که خدای نکرده پدر و مادر و اجداد آلوده‌ی گناه بودند ولی طرف نماز شب خوان شده از آن طرف کسانی که پدرش امام زاده بوده عالم بوده بچه خراب شده مثل پسر حضرت نوح پس ما دو مطلب گفتیم این که آبا و اجداد بر ما اثر مثبت و منفی می‌گذارند قطعی است ما بر آن‌ها اثر مثبت و منفی می‌گذاریم این هم قطعی است قاعده‌ی عالم هستی است اما این اثر دو طرفه همه‌ی قصه نیست که ایشان نا امید شود خود ما هم مهم هستیم اراده‌ی من و شما می‌تواند اثر مثبت آن‌ها را تقویت کند من بارها گفتم امیرالمومنین چند تا اولاد داشتند؟ 39 نقل شده. دو تایش معصوم اند به نام امام حسن و امام حسین علیهما السلام ولی بقیه معصوم نیستند حتی فرزندان فاطمه هم نیستند یکی اش اباالفضل العباس است امیرالمومنین از ناحیه‌ی امیرالمومنین بستر مثبت برای حضرت عباس باز شده اثر مثبت آمده در زندگی عباس در زندگی 36 تای دیگر آمده ولی اباالفضل العباس از این مثبت با اراده‌ی خودش استفاده‌ی مثبت کرده و این را تقویت کرده شده عِدل امام حسین نه به این معنا که عین امام حسین است من چنین ادعایی نمی‌کنم ولی هر جا نام امام حسین است نام عباس هم است این مقام ابا الفضل است رَحِمَ اللَّهُ عَمِىَّ الْعَبَّاسَ (خصال، ج1، ص 68) بیان نورانی امام سجاد است پس از این اثر مثبت آبا و اجدادی که از ناحیه‌ی امیرالمومنین به ابا الفضل رسیده به همه‌ی بچه‌ها رسیده ولی حضرت عباس در پسر‌ها از همه بیشتر و حضرت زینب از همه بیشتر در دخترها استفاده کرده حضرت عباس هم بعد از امام حسن و امام حسین است این دو را استثنا کردم چون معصوم اند حالا ما در همین موارد داریم فرزند امام هادی علیه السلام این انرژی و بستر مثبت از ناحیه‌ی امام هادی به همه‌ی فرزندانشان رسیده یکی اش امام عسگری یکی اش هم جعفر کذاب است با اراده‌ی خودش این اثر را نه تنها تقویت نکرده که خنثی کرده از آن طرف ما داریم افرادی که انرژی منفی و اثر منفی از آبا و اجداد به آن‌ها رسیده ولی توانستند این منفی را تقویت کنند بدتر از پدرشان شوند مثل بنی امیه زاده‌ها هر کدامشان از پدرانشان بدتر شدند ولی می‌شود در همین‌ها آدمی را پیدا کرد که اثر منفی که از آبا و اجدادش به او رسیده خنثی بکند با اراده‌ی خودش مثل کسی که پدر مادر فقیرند اما توانست با تلاش و تفکر خودش پولدار شود و مردم این را تحسین می‌کنند
شریعتی: پس این درست گفته که راه پر پیچ و خمی است و اراده‌ی خودش را می‌طلبد
حاج آقا ماندگاری: بله نا امیدی هرگز سختی بله لذا اعتقاد ما بر این است که کسی که با وجود آبا و اجدادی که انرژی منفی به او می‌دهند مثل ایشان این آدم اگر بتواند با اراده‌ی خودش آن منفی را خنثی بکند و تبدیل به مثبت بکند و یک انسان مثبتی شود اجرش چندین برابر است نسبت به آن کسی که پدر مادرش امامزاده بودند و بستر برایش فراهم بوده به قول ایشان همین طور خیرات برایش می‌آید به صورت رگباری می‌آید. پس خدا جای حق نشسته یک بار من حتی یادم است این مثال را گفتم که این دنیا میدان مسابقه است ماشین بنز و پیکان و ژیان و موتور سیکلت دوچرخه و پیاده و سینه خیز آن آدمی که آبا و اجدادش علیه السلام نبودند دوچرخه‌ای و پیاده و سینه خیز است این‌ها قطعا کار برایشان سخت تر است ولی چون کار سخت تر است اجرش هم بیشتر است آن کسی که اجدادش خیلی علیه السلام بودند بنز سوار است طبیعتا مسئولیتش هم بیشتر است پس نا امیدی هرگز اثر پذیری آری هم اثر گذاری هم اثر پذیری ولی نا امید نشویم چون اراده داریم و خدا کمک این اراده‌ی ماست.
شریعتی: این سوال را هم بشنوید سلام به حاج آقای ماندگاری بگویید پسر من 21 سال دارد از دو سال پیش به من مستقیما گفت که همسر می‌خواهد من خودم کارگر نانوایی و مستاجر هستم با حقوق بسیار بسیار کم و ناچیز توان مالی هم ندارم با همسرم که مشورت کردم تنها یک راه به ذهن ما رسید و آن هم این که هر کدام از ما یک کلیه بفروشیم چرا؟ تا بتوانیم مخارج ازدواج و مسکن پسرمان را تهیه کنیم به نظر شما این کار ما مشکل شرعی دارد یا نه چون نه پس اندازی داریم و نه آدم خیری در اطراف ما است که به ما کمک بکند
حاج آقا ماندگاری: می‌ترسم ناراحت شوند ولی ان شاء الله که ناراحت نشوند یک شوخی می‌کنم اولا این کار قطعا مجوز شرعی ندارد این را بدانند نه مجوز شرعی دارد نه مجوز عقلی ایشان اگر سه چهار تا فرزند داشته باشد برای بچه‌های دیگر چه بفروشد؟ قلبش را؟ این راهش نیست این به چند دلیل است چرا این پدر مادر مهربان و دلسوز و متدین به این فکر افتادند؟ به سه دلیل است یک توقعات زیادی فرزندان کجا گفته فرزند باید توقع داشته باشد پدر مادر به جایی برسند که کلیه اشان را برای ازدواج او بفروشند چرا بعضی از فرزندان احساس می‌کنند که پدر مادر چون واسطه‌ی خلقتشان هستند معذرت می‌خواهم دندشان نرم چشمشان کور باید حتما به هر قیمتی شده خرج ازدواج آن‌ها را آن هم به آن سلیقه‌ای که او می‌خواهد بدهند ازدواج مثل یکی از نیازهای دیگر ما است من بچه ام آب می‌خواهم من باید به پدرم بخواهم در چه ظرفی به من آب بده؟ من فقط می‌گویم آب بده بچه‌های مان را طوری بار آوردیم که این‌ها به ما بگویند چه غذایی برای من تهیه بکنید که مثلا بچه‌ی من بگوید اگر فلان غذا را گرفتید غذا می‌خورم و الا غذا نمی‌خورم خدا رحمت کند اموات را پدر ما همیشه قصه‌ای را می‌گفت گفت غذا گذاشتند جلوی یکی باب میلش نبود قهر کرد نخورد نگاه به سفره می‌کرد گفت من که قهرم ولی برای هر کسی گذاشتید کم است بچه‌های قدیم خدا رحمتشان کند پدر مادر‌ها را می‌گفتند غذا همین است می‌خواهی بخور می‌خواهی نخور برو بگیر نخواب یعنی چه ما هر چه فرزندان بخواهند تهیه کنیم این روش درستی نیست آخرش این است شاید بچه ان شاء الله این بچه این حرف را نزده این پدر مادر به ذهنشان این طور رسیده آخرش می‌گوید بروید کلیه تان را بفروشید برای ازدواج من از آن پایین تر برای تحصیل من برای فلان خواسته‌ی من بروید کلیه بفروشید حالا که فقیر هستید این روند رو به رشد توقعات نا به جای فرزند از پدر مادر که من به پدر مادر بگویم نیاز من را چطور تامین بکنید این در دین ما نیست بله پدر مادر باید خوراک پوشاک مسکن ازدواج بچه شان را تامین بکنند ولی در حد توانشان دوم این که ریشه‌ی این نگاه تفکر غلط است در خرج ازدواج. ما یک بار دیگر از یکی از مراجع بزرگوار نقل کردم که خدا گفته خرج ازدواج را می‌دهم «إِن يَكُونُوا فُقَرَ‌اءَ يُغْنِهِمُ اللَّـهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» (نور 32) وعده‌ی خدا هم قطعی است خدا خرج ازدواج را می‌دهد نه خرج برج را ازدواج یک نیاز است من خیلی ساده می‌گویم یک نیاز است مثل آب خوردن من الآن می‌توانم بگویم من آب می‌خواهم این آب خوردن من چقدر خرج دارد؟ شاید یک لیوان آب گران گرانش بگویند صد تومان بگویم نه من آب به شرطی می‌خواهم که لیوانش طلا باشد پیشدستی هم که در آن می‌گذارند طلا باشد آب خوردن طلا لازم دارد؟ من لیوان را به شرطی بخواهم که بروم در تالار بخورم باید در تالار بخورم ازدواج چیست؟ رفع سه نیاز است اول نیازی که جسم ما دارد جنس ما دارد نیاز عاطفی و نیاز شخصیتی این سه نیاز کجایش نوشته که ده میلیون تومان طلا می‌خواهم؟ این سه نیاز کجایش نوشته باید این نیاز در تالار برطرف شود شاید از من بپرسند شما خودت برای بچه ات مراسم نمی‌گیری؟ گفتم چرا داشته باشم می‌گیرم نداشته باشم در خانه می‌گیرم. این‌هایی که دختر پسرهایی که دارند نیازشان را از طریق گناه انجام می‌دهند این‌ها با یک پیتزا هم دیگر را مهمان می‌کنند؟ با یک حداقل قیمت دارند نیازشان را تامین می‌کنند ولی ما در راه مشروع حاضر نیستیم شیطان حاضر شده راه تامین نیاز جوان‌ها را به آن‌ها نشان بدهد با حداقل قیمت یک پیامک به هم بدهید یک پیتزا هم دیگر را مهمان کنید یک آب میوه هر وقت خواستید با هم راحت باشید ولی من برای تامین راه حلال تامین نیازم از راه حلال حداقل بیست سی میلیون تومان هزینه گذاشته ام این پدر مجبور است برود کلیه اش را بفروشد تفکر غلط در قصه‌ی ازدواج این است اگر ما آخوندها گفتیم که ازدواج وقتی بچه ات می‌گوید من می‌ترسم به گناه بیفتم دختر یا پسر می‌شود واجب ولی در این ازدواج واجب ولیمه مستحب جشن مستحب ما گفتیم اگر ما گفتیم گفتیم مستحب هدیه گرفتن مستحب است هیچ چیز از این‌ها لازم ندارد این پدر می‌گوید من برای ازدواج تو در حد صد هزار تومان پول دارم صد هزار تومانم این است که چهار نفر بزرگتر از خانواده‌ی پسر چهار نفر بزرگتر از خانواده‌ی دختر دور هم جمع شوند یک انگشتر عقیق هم بدهید به هم دیگر طلا هم نه حاج آقا نمی‌شود برای چه نشود؟ پدرم می‌گوید من بیشتر از این نمی‌توانم ان شاء الله خودتان با تلاش خودتان هر چه دوست داری برای خانمت طلا بخر من بیشتر از این نمی‌توانم قشنگ بگوید کلیه ام را که نمی‌توانم برایت بفروشم نگاه غلط در توقع بچه‌ها از پدر مادر است نگاه غلط در فرهنگ ازدواج است که بارها گفتیم اولا ده تا مراسمش کردند این مراسم‌ها را کلی هزینه بر کردند حتما تالار حتما عکاسی حتما گل باشد حتما این شیرینی میوه آن چنانی باشد یعنی پدر و مادر مثل سوالی بود می‌فرمودید به خاک ذلت بنشینند که می‌خواهد این بچه عروس داماد کند این نیست اگر دارد بکند تازه اسراف نکند نباید دل دیگران را بشکند نداری بگو من بیشتر از این ندارم چطور من وقتی آب بخواهد لیوان آرکوپال ندارم در یک کاسه‌ی پلاستیکی به بچه ام آب می‌دهم تو آب می‌خواستی دیگر کاسه اش که مهم نبود بیا این آب را با مشتم به بچه آب می‌دهم حالا در حد توان به بچه ات بگو من مخلص شما هستم آستین بالا می‌زنم برای ازدواج ولی توان من این قدر است کلیه ام را که نمی‌توانم بفروشم نکته‌ی سوم این است که نگاه غلط در فرهنگ خیرات است بارها گفتیم آمد محضر رسول الله گفت من می‌خواهم یک مقدار صدقه بدهم صدقه یعنی خیرات حضرت فرمودند پدر مادرت هستند گفت بله گفت اول به آن‌ها کمک کن دفعه‌ی بعد گفت می‌خواهم خیرات کنم گفت اقوامت هستند؟ گفت بله گفت به آن‌ها کمک کن دفعه‌ی سوم گفت می‌خواهم کمک کنم فرمودند به همسایه‌های گرفتار کمک کن دفعه‌ی چهارم دوستان دفعه‌ی پنجم غریبه‌ها اطراف این بزرگوارانی که دارد این طور نگاه می‌کنند و همه‌ی آن‌هایی که این طوری اند پدر کارگر است مادر ناتوان است نمی‌توانند چهار پنج بچه دارند خدا به بچه هایشان برکت بدهد این‌ها کسانی هستند که حتما به مسجد سازی کمک می‌کنند حتما به طرح‌های خیری که حتی ما گفتیم در سمت خدا است دارند کمک می‌کنند آقا این کمک به افراد خانواده‌ی نزدیکتان که به عنوا‌ن مصداق برّ است بارها گفتیم «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ‌ وَالتَّقْوَى» (مائده/ 2) بیایید بیست تا قوم و خوش سی تا چهل تا صد تا قوم و خویش نفری صد تومان که بدهید می‌شود ده میلیون تومان نفری پنجاه تومان بدهید می‌شود پنج میلیون تومان یک مجلس آبرومند برای این‌ها برگزار شود به عنوان هدیه هم بدهید خدا ثواب خیرات و صدقات را هم به شما می‌دهم من حاضرم برای دیگ پلوی امام حسین کمک کنم که خیلی هم خوب است اما حاضر نیستم برای ازدواج دو جوان کمک کنم که این مانع کلی گناهان است گفتم اگر ما شرایط ازدواج را فراهم نکنیم با حداقل پول می‌رود نیازش را از طریق غیر شرعی برطرف می‌کند پس سه نگاه توقعات فرزندان باید دینی و عقلانی شود فرهنگ ازدواج باید دینی و عقلانی شود فرهنگ خیرات باید دینی و عقلانی شود تا هیچ پدر مادری برای ازدواج بچه اش به فکر فروختن کلیه نیفتد
شریعتی: خیلی ممنون خیلی نکات خوبی شنیدیم حرف زیاد است می‌گذریم به سوال بعدی برسیم این روزها نتایج کنکور اعلام شده این سوال را می‌شنویم دختر خانم عزیز روستایی گفتند سلام آقای ماندگاری یک دختر روستایی هستم که دیگر از دنیا خسته شدم چهار سال است دارم کنکور می‌دهم ولی قبول نمی‌شوم جدا از تلاش‌های خودم دعاهایی زیادی خوانده ام اما قبول نشدم شما بگویید من چه کار کنم دارم دیوانه می‌شوم بعد از چهار سال یعنی باز هم به صلاح من نیست که خدا بخواهد و من قبول شوم؟ ایشان گفتند که خداییش روی نگاه کردن به چهره‌ی پدر مادر زحمت کشم را ندارم
حاج آقا ماندگاری: این سوال فراوانی زیادی دارد بارها گفته شده که ما اگر برای رسیدن به هدف و سعادت فقط یک جاده را تعریف کنیم به تهران فقط یک جاده بیشتر راه ندارد مقصد ما تهران است یک جاده هم بیشتر ندارد این جاده هر وقت بسته شود همه‌ی آن‌هایی که می‌خواستند به تهران برسند باید نا امید شوند اما اگر آمدند عقلا برای تهران ده تا دسترسی گذاشتند این ده دسترسی دسترسی اول اگر مسدود بود می‌رویم در دسترسی دوم سوم چهارم آمار نا امیدی می‌آید پایین اگر ما فقط سعادت را قبول شدن در کنکور گذاشتیم این طور می‌شود هر سال یک آماری به ناکام‌ها و نا امیدهای اضافه می‌شود رویشان نمی‌شود به پدر مادر نگاه کنند آرزوی مرگ می‌کنند خدای نکرده هوس خودکشی می‌کنند از این افکار عجیب که در مشاوره‌ها شنیده می‌شود در پیام‌ها هم می‌گویند اگر مقصد سعادت موفقیت در کنکور باشد البته من خبری شنیدم گفتند همه‌ی شرکت کنندگان کنکور مجاز به انتخاب رشته شدند البته ما مردودی نداریم اما اگر باور دارند استعدادها متفاوت است پنج خواهر برادر هستند استعدادهای این‌ها با این که از یک پدر مادر هستند یکی نیست یکی استعداد ریاضی دارد یکی استعداد تجربی دارد یکی استعداد فنی مهندسی دارد یکی استعداد هنر دارد یکی استعداد مهارت دارد اگر پدر مادر هم بخواهند این‌ها را مجبور کنند که همه تان باید در کنکور تجربی قبول شوید یکی اش موفق است چهار تایش موفق نیست یک اشکال این نگاه‌ها متاسفانه توقعات بی جای پدر مادر است که دختر خاله ات در کنکور قبول شده تو قبول نشوی ما سرشکسته ایم داغون کردی بچه ات را. اگر تو قبول نشوی نه من نه تو بدبخت را زدی نابود کردی استعداد‌ها متفاوت است خدا به همه یک رقم استعداد نداده حالا که استعدادها متفاوت است موفقیت‌ها هم متفاوت است این دختر خانم بگوید اولویت اول من کنکور اولویت دوم من برنامه نویسی امروز بازار برنامه نویسی کساد است؟ نخیر فراوان می‌روند در برنامه نویسی متخصص می‌شوند با این که دانشگاه نرفته ولی رو هوا می‌زنند نه کارهای مهارتی مثل خیاطی آشپزی گلدوزی کوبلن بافی ترجمه‌ی انگلیسی زبان‌های خارجی امروز خیلی مشتاق دارد ما الآن هفت هشت ده دسترسی برای رسیدن به سعادت برای این خانم بزرگوار شمردیم اصلا مباحث روش تربیتی را برود بنشیند مطالعه بکند تربیت فرزند شوهر داری خانه داری این‌ها به نظر من موفقیت است خیلی هم مدرک در آن ملاک نیست یک خانمی یک آقایی در مباحث تربیتی و مشاوره‌ی تربیت فرزند استاد شده تجربی هم استاد شده این‌ها موفقیت است من یکی از دوستانم را همین امروز شنیدم گفت من دو پسر دارم یکی اش در تیزهوشان قبول شده دومی هم خیز برداشته برای تیزهوشان آرزویش این است قبول شود ما هم حدس می‌زدیم این در تیزهوشان قبول نمی‌شود پدر عاقل است که می‌فهمد این می‌رود سرش می‌خورد به دیوار نا امید می‌شود آمدیم گفتیم تابستان پنج هدف بگذار یکی اش تیزهوشان یکی هم مهارت‌های ورزشی یک هم بیا در حفظ قرآن کار بکن یکی هم بیا مثلا در داستان نویسی کار بکنی یکی هم مثلا در خطاطی کار کنی که اگر در تیزهوشان قبول نشد در یکی دیگر قبول نشد در سه تا موفق شود نا امید نشود ما موظف هستیم راه نا امیدی را بر خودمان ببندیم شیطان می‌خواهد ما را نا امید بکند لذا تک مسیر می‌گوید خدا می‌خواهد ما را نا امید نکند تک مسیر نمی‌گوید می‌گوید نماز ایستاده نتوانستی بخوانی نشسته بخوان نشسته نشد خوابیده بخوان خوابیده نشد با اشاره بخوان نا امید از ارتباط با خدا نشو نماز شب را نتوانستی یازده رکعت بخوانی سه رکعت بخوان نتوانستی یک رکعت بخوان بدون مخلفاتش بخوان زیارت عاشورا نتوانستی با صد لعن صد سلام بخوانی اللهم العن جمیعا را صد بار بگو این قدر ورژن دو سه چهار برای ما گذاشتند که ما از رسیدن به مقصد سعادت نا امید نشوید من از همه‌ی دختر‌ها و پسرهایی که تنها راه سعادت و موفقیت را کنکور می‌دانند در ازدواج هم همین است می‌گوید یا این یا خودم را می‌کشم این غلط است شما بگو اگر این شد نشد یکی دیگر نشد یکی دیگر نشد یکی دیگر این راه‌های متعدد و متنوع را که سر راه خودت گذاشتی راه را بر غلبه‌ی شیطان در نا امید کردن خودت بر خودت ببند ما هم دعا می‌کنیم ان شاء الله ایشان در عرصه‌های دیگر موفق شوند در کنکور موفق نشدند جای نا امیدی ندارد.
شریعتی: دعا بکنید برای جوانان
حاج آقا ماندگاری: خدایا همه‌ی جوانان را بفرما می‌گویند چه بفرماید می‌گویم خود خدا می‌گوید چه بفرماید واگذار کردم به خود خدا
شریعتی: در این سال‌ها خیلی‌ها همراه برنامه‌ی سمت خدا بودند از بیننده‌های صمیمی سمت خدا بودند که در این ماه‌ها روز‌ها سال‌ها همراه ما نیستند خداوند همه شان را رحمت بکند می‌خواهم یادی بکنم از مرحوم حاج آقای مهندسی عزیز سفرکرده که خاطرات بسیاری را ما و همه‌ی بیننده‌ها با ایشان داشتیم روزهایی که گذشت سالگرد ارتحال ایشان بود چقدر خوب است ثواب تلاوت آیاتی که قرار است بخوانیم هدیه بکنیم به روح بلند حضرت حاج آقای مهندسی رحمة الله علیه و همه‌ی بیننده‌های سمت خدا که درکنار ما نیستند آیات صفحه‌ی 515 قرآن آیات پایانی سوره‌ی مبارکه‌ی فتح و ابتدایی سوره‌ی مبارکه‌ی حجرات در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود لحظه لحظه‌ی زندگی مان منور به نور قرآن باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
مُّحَمَّدٌ رَّ‌سُولُ اللَّـهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ‌ رُ‌حَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَ‌اهُمْ رُ‌كَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّـهِ وَرِ‌ضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ‌ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَ‌اةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْ‌عٍ أَخْرَ‌جَ شَطْأَهُ فَآزَرَ‌هُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّ‌اعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ‌ وَعَدَ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَ‌ةً وَأَجْرً‌ا عَظِيمًا ﴿٢٩﴾
سورة الحجرات
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـنِ الرَّ‌حِيمِ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿١﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْ‌فَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُ‌وا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ‌ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُ‌ونَ ﴿٢﴾ إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَ‌سُولِ اللَّـهِ أُولَـئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّـهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُم مَّغْفِرَ‌ةٌ وَأَجْرٌ‌ عَظِيمٌ ﴿٣﴾ إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِن وَرَ‌اءِ الْحُجُرَ‌اتِ أَكْثَرُ‌هُمْ لَا يَعْقِلُونَ ﴿٤﴾
ترجمه:
محمّد، فرستاده خداست و کسانی که با او هستند بر کافران سرسخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند، همواره آنان را در رکوع و سجود می بینی که پیوسته فضل و خشنودی خدا را می طلبند؛ نشانه آنان در چهره شان از اثر سجود پیداست، این است توصیف آنان در تورات، و اما توصیفشان در انجیل این است که وجودشان چون زراعتی است که جوانه های خود را رویانده پس تقویتش کرده تا ستبر و ضخیم شده، و در نتیجه بر ساقه هایش [محکم و استوار] ایستاده است، به طوری که دهقانان را [از رشد و انبوهی خود] به تعجب می آورد تا خدا به وسیله [انبوهی و نیرومندی] مؤمنان، کافران را به خشم آورد. [و] خدا به کسانی از آنان که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، آمرزش و پاداشی بزرگ وعده داده است. (۲۹)
سورة الحجرات
بسم الله الرحمن الرحيم
ای اهل ایمان! بر خدا و پیامبرش [در هیچ امری از امور دین و دنیا و آخرت] پیشی مگیرید و از خدا پروا کنید که خدا شنوا و داناست. (۱) ای مؤمنان! صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نکنید، و آن گونه که با یکدیگر بلند سخن می گویید با او بلند سخن نگویید، مبادا آنکه اعمالتان تباه و بی اثر شود و شما تباهی آن را درک نکنید. (۲) بی تردید کسانی که صدایشان را نزد رسول خدا پایین می آورند، همانان هستند که خدا دل هایشان را برای پرهیزکاری امتحان کرده، آنان را آمرزش و پاداشی بزرگ است. (۳) یقیناً کسانی که تو را از پشت اطاق ها صدا می کنند، بیشترشان معرفت و آگاهی [به حرمت و عظمت تو] ندارند. (۴)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: ان شاء الله به برکت این آیات نورانی بهترین‌ها نصیبتان شود حاج آقای ماندگاری اشاره‌ی قرآنی امروز را بفرمایید
حاج آقا ماندگاری: با مدد از وجود نازنین امام رضا سلام الله علیه گرامی داشت یاد و خاطره‌ی حاج آقا مهندسی عزیز رحمة الله علیه که عزیزان بعد از برنامه برای همه‌ی آن‌هایی که برای ما حق داشتند حمد و سوره‌ای را هدیه بکنند این آیه‌ی آخر سوره‌ی فتح را همه بلد هستند «مُّحَمَّدٌ رَّ‌سُولُ اللَّـهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ‌ رُ‌حَمَاءُ بَيْنَهُمْ» من دو نکته اشاره می‌کنم هر کس زیر چتر ولایت پیغمبر و اهل بیت است هر کس با این‌ها است در معیت ولایت است دو ویژگی همیشه شاخصش است یک این که هیچ وقت با جبهه‌ی باطل کنار نمی‌آید امروز خیلی حال و هوای بحث مذاکره در کشور ما است اشکالی ندارد پیغمبر هم با گفتار گفتگو کردند امیرالمومنین هم همین طور امام حسین هم همین طور ولی هیچ وقت به آن‌ها اطمینان نکنیم به شیطان و جبهه‌ی شیطان اطمینان نکنیم به تعبیر حضرت آقا آمریکا هم چنان شیطان بزرگ است و هم چنان دشمن اسلام است اصلا اطمینان نکنیم باور کنیم مذاکره می‌کنیم سر پیمانمان هم یقین بدانند دنیا که هست بیش از دیگران سر عهد و پیمانش وقتی امضا کند است ولی هیچ وقت اطمینان نکنیم محبت آن‌ها را در دلمان نیاوریم دوم رحماء بینهم این در سوال‌ها بود من می‌خواهم بگویم ما از ماه رمضان آمدیم بیرون اول ماه رمضان ما خطبه‌ی پیغمبر را برای مردم خواندیم إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ (خطبه ی شعبانیه) ماه رمضان ماهی است که باید برکت وجودی ما بیشتر شود رحمت مغفرت ما بیشتر شود شاخصه گذاشتیم بعد از ماه رمضان ببینیم برکت ما زیادی شده؟ برکت یعنی زیادی آیا زیادی محبتمان به اقوام و گرفتارها بیشتر شده؟ زیادی صبرمان را حس می‌کنیم نسبت به مشکلات زندگی؟ اگر حس می‌کنیم خوش به حال ما عجب رمضان قشنگی داشتیم آیا رحممان را به اطرافیان بیشتر شده اصلا می‌بینمشان بعضی‌ها استبعاد کردند در همین فاصله تهیه کننده‌ی برنامه گفتند این چه حرفی است که پخش می‌کنید که طرف برود برای ازدواج بچه اش کلیه بفروشد
شریعتی: به ما گفتند این سوال غیر واقعی است
حاج آقا ماندگاری: ما می‌گوییم این واقعی است باور کنید واقعی است این سوال شده ما می‌گوییم اگر این پدر کلیه اش نفروشد قلبش را برای بچه اش گذاشته استرس که دارد نباید بگذاریم به این نقطه برسند اگر رحم در جامعه‌ی ما بیشتر شود به اطرافیان مان رحم کنیم به فقرا به محرومین رحم کنیم این اقتضاء معیت ما با ولایت پیغمبر و آل پیغمبر است اگر این بیشتر شود نباید این قدر استرس داشته باشد که حتی به مخیله اش بیاید که برود کلیه بفروشد برای ازدواج بچه اش برای درمان بچه اش برای تحصیل برای خانه‌ی بچه اش نباید این اتفاق‌ها بیتفد ما اگر رحممان بعد از ماه رمضان یک کم بیشتر شود مغفرت ما یک کم بیشتر شود مغفرت یعنی بخشش‌ها هم دیگر را ببخشیم بعضی‌ها هنوز به هم دیگر پیام می‌دهند نمی‌توانیم ببخشیم اگر نبخشیم چطور توقع داریم خدا ما را ببخشد پس بیاییم یک کم زیادی برکت مان را رحمت مغفرت مان را که محصول ماه رمضان بوده هر کسی خودش یک چک بکند یک محاسبه بکند اگر واقعا این طور بوده خوش به حالشان از رمضانشان خوب بهره بردند ما را هم دعا بکنند ولی اگر نشده فکری به حال خودمان بکنیم به قول حاج آقای قرائتی عزیز خودمان داریم کم می‌گذاریم خودمان به خودمان ظلم نکنیم مانع ترقی مان نشویم
شریعتی: با توجه به این که یاد و خاطره‌ی حاج آقای مهندسی عزیز در برنامه زنده شد آن‌هایی که دلتنگ ایشان هستند می‌توانند بخش‌هایی از فرمایشات ایشان را در برنامه‌ی سمت خدا در تیتراژ پایانی ما ببینند. گفتند سلام شما که همه اش از دانش آموزهای شهید می‌گویید آخه آن موقع که دانش آموز‌ها رفتند جنگ شهید شدند کی گوشی‌های تلفن پر از عکس‌های مبتذل و مطالب غیر دینی بود ماهواره اینترنت کجا بود زن‌ها و دخترها با این وضع حجاب کجا بودند من که فکر می‌کنم اگر در زمان ما جنگ رخ بدهد با این همه طناب‌های شیطان کسی به این سادگی راهی جبهه‌ها نمی‌شود به نظر من الآن برای همه‌ی ما دل کندن از دنیا خیلی سخت تر از آن جوان‌هایی است که در سن ما رفتند و شهید شدند خوش به حالشان که این روزها را ندیدند پاک ماندند و پاک رفتند
حاج آقا ماندگاری: این توجیه برای سلب تکلیف و برای راحت کردن خودمان بد نیست من باز هم ادعا می‌کنم 36 هزار شهید دانش آموز اتمام حجت اند هم برای نسل امروز هم نسل دیروز استدلال من چیست؟ من از این جوان عزیز می‌پرسم دیروز که زمان دفاع مقدس بود و حتی قبل ترش زمان اهل بیت و زمان پیامبران پیشین شیطان بود یا نبود؟ شیطان بود سه سفره‌ای هم که این سه سفره از همه بیشتر طرفدار داشته این سه سفره هم بود سفره‌ی شهوت سفره‌ی شکم و سفره‌ی غضب وقتی شیطان بوده پس همه جا توطئه بوده فریب بوده مکر بوده اما حواسشان باشد در مقابل سپاه شیطان ما سپاه خدا را هم داریم اگر امروز سپاه شیطان پیش رفته شده سپاه خدا هم پیشرفته است امداد الهی هم است ما قول بدهیم زیر چتر امن الهی باشیم اَمِنَ مِن عَذابی باشیم کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی (عیون اخبار رضا، ج2، ص 135) ما قول بدهیم دستمان را از دست خدا و اهل بیت جدا نکنیم در این وادی باشیم طعمه‌ی شیطان قرار نمی‌گیریم جوان‌های اروپایی که وضعشان از جامعه‌ی ما خیلی ناجور تر است ولی استقبال به اسلام و به بندگی خدا در آن‌ها حتی در موارد خاصشان خیلی زیاد شده امروز پس می‌شود با تمام ترفندهای شیطان پرید در دامن خدا و از خدا کمک گرفت اعوذ بالله من الشیان الرجیم زیاد بگوییم بسم الله الرحمن الرحیم زیاد بگوییم تَوَکَّلتُ عَلَی الله توسل به اهل بیت زیاد بگوییم قطعا ما را نگه می‌دارند

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group