94-06-11-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پاسخ به پرسشها
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: پاسخ به پرسشها
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری
تاريخ پخش: 11-06-94
خدا را حلقۀ کعبهست اين يا حلقۀ مويت*** چه دور افتادهام از حجراسماعيل پهــلويت
تمام عاشقان بر گرد گيسوي تو ميچرخند*** بخوان امسال ما را هم به بيت الله گيسويت
شبي از خطّ نسخ روي ماهت پرده را بردار*** شکسته قلبها را خطّ نستعليق ابرويت
نه تنها چشم هايت سورة الشّمس مي خوانند*** به الميزان قسم، تفسير يوسف ميکند رويت
تعالي الله خود لبّيک اللّهم لبّيکي*** چه لبّيکي که در هفت آسمان پيچيده هوهويت.
شریعتی: سلام به همهی شما خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز خیلی خوشحالیم همراه شما هستیم در محضر حاج آقای ماندگاری عزیز هستیم سلام علیکم و رحمة الله.
حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین بنده هم خدمت شما و بینندگان عرض سلام و ادب و احترام دارم در مشهد نائب الزیاره بودیم دعای سلامت امام زمان فقط برای توسل این برنامه نیست هر عزیزی در ابتدای هر کاری اگر فکر میکند به کمک امام زمان نیاز دارد این دعا را به عنوان توسل بخواند اهل منبر میخوانند مردم هم بخوانند وقتی وارد مغازه میشوند من از ائمه جماعات خواستم در قنوتهای نماز این دعا را بخوانند اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک دسته گل صلوات را هم به ولی امرمان تقدیم میکنیم اللهم صل علی محمد و آله الطاهرین.
شریعتی: سوالات شما به دست ما میرسد بخشی از این سوالات که از طریق ایمیل و پیامک به دست ما رسیده انتخاب کردیم که حاج آقای ماندگاری در فرصتی که در خدمتشان هستیم پاسخ بدهند من اولین سوال را میخوانم. سلام لطفا از کارشناس برنامه تان بخواهید یک کمی جلوی این اپراتورهای همراه اول ایرانسل رایتل را بگیرند چرا اینترنت رایگانشان را برای نصف شب میگذارند و جوانها را تا نصف شب پای اینترنت بیدار نگه میدارند در ساعاتی که باید بیدار باشند تا دوازده صبح خواب هستند همچنین جوانهایی که عمرشان را به بطالت میگذارند کی میتوانند برای جامعه شان مفید باشند مگر متصدیان اپراتورها هم وطنان ما نیستند و این دغدغه را ندارند؟
حاج آقا ماندگاری: ما را با جوانها در نیندازید یک چیزی بگوییم میگویند ما جوانها را درک نمیکنید من به طور کلی میگویم توپ را هم نمیخواهم در میدان جوانها بیندازیم من از خودم شما و از دست اندرکاران مملکت میپرسم که آیا باید زندگی مان را در سایهی دین تنظیم بکنیم یا دین را در سایهی زندگی به کار بگیریم هر جا جا داشت دین دار باشیم هر جا هم جا نداشت بگذاریم پشت در زندگی قطعا سابقه ای که از مردم خوب داریم چه جوان چه پیر دختر پسر داریم حداقل در اعلام همه مان میگوییم زندگی مان میخواهیم در سایهی دین باشد کار سیاسی اقتصادی مدیریتی تحصیلی و علمی میخواهیم در سایهی دین باشد اگر همه قبول داریم رسانه اقتصاد سیاست و مدیریت و دست اندرکاران زندگی اجتماعی و فردی و اجتماعی همه قائل به این هستند که میخواهند زندگی در سایه دین باشد سوال دوم مطرح میشود که بعضی از تصمیماتی که ما داریم میگیریم چه فردی چه خانوادگی چه اجتماعی در همهی قسمت هایش میشود بگویند توجیه دینی اش چیست؟ به عنوان مثال وقتی ما اول از رسانه که خودمان هم جزء خانوادهی آن هستیم شروع میکنیم رسانه ای که امام عنوان دانشگاه ملی رویش گذاشته و همهی مردم دنیا رسانه را تابلوی جمهوری اسلامی میداند وقتی در ماه رمضان تا پاسی از شب سریال میگذاریم من و شما تا پاسی از شب بنشینیم پای سریال لذت درک سحر را خواهیم چشید؟ یا نهایت سحر بلند شوم نیم ساعت بیست دقیقه تند تند غذا بخورم گرسنه نمانم وقتی داشتند برنامه ریزی برای سریالها میکردند پیوست دینی برنامه ریزی برای سریالها چیست؟ اگر قرار است سبک زندگی دینی که این قدر شعارش را میدهیم اتفاق بیفتد اگر قرار است مدیریت دینی اتفاق بیفتد اگر قرار است دین دار باشیم یک وقت میگوییم برای ما زندگی اصل است دین فرع است هر جا شد شد نشد میگذاریم کنار تکلیف روشن است ولی الآن هیچ کس این شعار را نمیدهد از مسئولین گرفته تا پایین ترین سطوح جامعه میگویند برای ما دین محور است اگر دین محور است جواب ما را بدهند ما میخواهیم بگوییم وقتی در برنامه ریزی ما رسانه باید فیلم و سریال داشته باشد نگویند مخالف هستیم نخیر قطعا باید فیلم و سریال و ورزش و طنز و خنده و مستند داشته باشد ولی ارتباط تمام اینها را با دین چطور توجیه میکنیم قرار است این مردم در طول شبانه روز هم برنامه متنوع صدا و سیما را داشته باشند هم نظام دینی شان مختل نشود رادیو تلویزیون ما اذان ظهر را میگذارد یک نماز را میگذارند بعد ادامهی برنامه را میدهند ادامهی برنامه بیننده میخواهد یا نمیخواهد این برنامه نماز بخواند یا برنامه را نگاه بکند؟ کار اقتصادی حتی مصوب مجلس است مصوب دولت است کارهای اقتصادی و همهی کارها باید پیوست فرهنگی داشته باشد ما هنوز به اینترنت رایگان نرسیدیم یک نفر میخواهد آب سرد کن بگذارد کنار خیابان تبلیغات شرکت خودش را هم بچسباند خدا پدرش را بیامرزد هم تبلیغات گذاشته کار اقتصادی میکند این طرف هم مردم آب میخورند میگویند صلی الله علیک یا اباعبدالله کار اقتصادی کرده پیوست فرهنگی اش را هم گذاشته یک وقت نگویند ما با اینترنت رایگان مخالفیم نه ما با رایگان کردن ارزان کردن با خدمات دادن امکانات دادن با مردم موافق هستیم ما میگوییم شرکتهای همراه اول و ایرانسل و رایتل شما میخواهید خدمات رایگان بدهید بیایید این را مدیریت بکنید در روز بدهید اول شب بدهید وقتی خدمات را میگذارید سه ساعت سحر این جوان مینشیند آن سه ساعت را استفاده میکند من نمیگویم همه استفادهی بد میکنند شاید استفادهی علمی میکند برای تحقیقات و پایان نامه وقتی سه ساعت سحر برای استفاده از اینترنت نشست آیا این جوان اهل نافلهی شب میشود؟
شریعتی: حجم کاربرها خیلی کمتر است در آن موقع زمان اگر روز بخواهند چنین خدماتی را بدهند برایشان مقرون به صرفه نیست.
حاج آقا ماندگاری: از هزینههای اضافی و اسرافها قیچی بدهند مدیریت یعنی از امکانات کم بهره برداری بیشتر بکنند مدیریت جا به جایی اولویتها نیست یک اولویتشان این است وقتی کاربر کم است ما رایگان بدهیم کاربر زیاد شود بسته هایمان فروش شود کار اقتصادی نیست محض رضای خدا که رایگان نمیدهند اما با چه جا به جا کردن اولویتی؟ دین ما میگوید بخشی از شب برای خواب است یک بخشی هم مناجات است من هر دو را بگیرم فقط برای دو ساعت استفادهی رایگان از اینترنت.
شریعتی: تلقی من این است هر کسی در هر جایگاهی باید برای خودش یک معیاری داشته باشد که من با این کارم چه خدمتی میکنم.
حاج آقا ماندگاری: بله ساده اش این است که جواب خدا پیغمبر را چه میدهی روز قیامت خدمات رایگان دادی ولی چه دادی و چه گرفتی این کسی که نامه داده پدر یا مادر بوده بچه ام تا سحر بیدار است بعد از سحر تا ظهر میخوابد سحرخیزی را از بچهی من گرفتی نماز اول وقتش را گرفتی حتی شاید قضا شده نمازش را گرفتی انرژی اش را برای زود کار کردن گرفتی این جوان صبح بلند نمیشود برود سر کار سه ساعت اینترنت رایگان دادی که ما خوشبینانه میگوییم همه دارند استفادهی خوب میکنند میارزد؟ در تدبیرات اقتصادی مان همین است در تدبیرهای فرهنگی مان همین طور است در تدبیرات خانوادگی سیاسی مان هم همین است ما تدبیر میکنیم یک چیزی را هزینه میکنیم چه دادیم چه گرفتیم دنیا بازار است مسئولین فرهنگی اقتصادی سیاسی بیایید وضع را روشن کنید اگر دین اصل است توجیه دینی بعضی از کارهایتان را بگویید سریالهای ماه رمضان شاید پیام فرهنگی خوبی هم داشته باشد حتما هم دارد اما پیام فرهنگی میارزد که لذت سحر را بگیرد؟ «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا» (اسراء/ 78) «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» (سجده/ 17) در مورد نماز شب خواندیم هیچ کس نمیخواهد خدا چه پاداشی برای نماز شب گذاشته این پیام فرهنگی میارزد اینها را بگیریم؟ یا گل نماز ظهر نماز مغرب یک سری برنامههای جذاب میگذارید حتما یک انگیزه ای دارند میارزد نماز اول وقت را از مردم بگیرند؟ بیاییم روشن کنیم.
شریعتی: بخشی اش هم به خود ما برمیگردد این نکات واقعا درست است ولی به فرض این که این خدمات است آیا ما خودمان هیچ مسئولیتی نداریم؟ در مواجهه با اینترنت رایگان
حاج آقا ماندگاری: قبول دارم ما اول میگوییم مسئولین درست عمل بکنند و درست سیاستگذاری بکنند و بعد هم به مردم بارها گفتیم مردم گاهی در کوچه بازار میگویند به اندازه ای که به ما میگویید به مسئولین هم بگو ما میگوییم مسئولین برنامه ریزی کردند میگویند حیف است از این طرف هم قبول دارم دو مثال دیگر هم میزنم در عروسی بزن برقص نداشته باشید شاد باشید ولی شادی مساوی با بزن برقص نیست بیایید در عروسیها بزن برقص نداشته باشید پایکوبی نداشته باشید میگویند عروسی اگر بزن برقص نداشته باشد شگون ندارد فارسی اش را بخواهم بگویم یعنی این که برکت ندارد به نظر شما گناه میتواند برکت افزا باشد؟ قرآن و روایات میگوید گناه برکت ندارد من از این مادر پدری که اصرار دارد در عروسی دختر پسرش بزن بکوب بیاورد به این معنا که اگر بزن بکوب نیاورد میشود مجلس عزا سوال میکنم پسر دختر شما میخواهند بروند ماه عسل ماشین آماده شده سوار شوند بروند جای با صفا بعد فهمیدید خدای نکرده تصادف کردند علت تصادف شلنگ روغن ترمز بوده که نا به کاری رفته پاره کرده با اینها دشمنی کرده چه حسی دارید؟ از او نمیگذرید این خلل ایجاد کرده و باعث شده بچههای مجروح شوند یا از دست بروند آیا زندگی کمتر از یک مسافرت است؟ شما دارید در خشت اول زندگی که جشن عروسی است گناه میریزید یعنی پایههای زندگی دینی را سست میکنید سر میخورد میخورند زمین خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج شما که متدین هستید ما قبول داریم همهی مردم ایران متدین اند شما که متدین هستید چرا «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ» (نساء/ 150) شدید در مسجد نماز میخوانید نماز یک شنبهی ماه ذی القعده اول ماه دعای توسل میخوانید به عروسی دختر پسر برسد میگوییم اگر بزن برقص باشد شگون ندارد شما شلنگ ترمز زندگی بچه تان را پاره میکنید یا مادری که باردار است این را همه به خاطر همان اصل اولیه آیا دین اولویت دارد یا بقیهی مسائل دیگر ما خودمان را باید با دین تنظیم کنیم مادری که باردار است میرود در یک محافلی که بزن برقص موسیقی حرام است گناه است همهی اینها است به دلیل این که اینها میگویند بچه در شکم من است اثر نمیگذارد چطور شما دو غذای سرد را با هم میخورید همه جلوی شما را میگیرند میگویند بچه ات اذیت میشود دو غذای گرم بخوری بچه ات اذیت میشود این کار را بکنی بچه ات اذیت میشود چطور غذای جسم مادر بچهی جنین را در شکم مادر اذیت میکند یا میتواند تقویت بکند ولی غذای روح مادر بچه را تقویت و اذیت نمیتواند بکند؟ من نمیگویم که بگویید نظر تو است نظر خدا و پیغمبر و آنهایی که راهنمایی مان کردند است ما باور کنیم اضافه بر این که میخواهیم درگیر با جوانها نشویم فقط قصهی اینترنت رایگان نیست مسئولین مردم پدر مادرها و فرزندان گویندگان و شنوندگان همه و همه حواسمان باشد دین برای ما اولویت اول است و زندگی باید زیر سایهی دین باشد به قول شما میگویید مسئولین این کار را کردند مردم باید حواسش جمع باشد یکی میگفت اگر بد است پخش نکنند اگر بد است نفروشند گفتم مرگ موش هم در همهی مغازهها هست تو عقل داری نمیخری چرا نمیگیری؟ میگویی برایم ضرر دارد خب این نفع و ضرر را چه کسی باید به من بگوید دین باید به من بگوید من عاقل هستم بیاییم بر اساس اخبار دین نفع و ضرر را نگاه کنیم عروسی که در آن گناه باشد برکت ندارد دوران بارداری که همراه با شنیدن موسیقیهای حرام و رقص و آواز باشد برای بچه برکت ندارد اینترنت رایگان که نصف شب باشد لذت بیداری روز و سحر و کار و نماز را از ما بگیرد برکت ندارد تدبیر اقتصادی و سیاسی و فرهنگی که پیوست دینی اش معلوم نیست یا گاهی وقتها پیوست ضد دینی دارد برکت ندارد چیزی هم که برکت ندارد امام رضا فرمودند برکت نباشد هیچ چیز ندارید برکت باشد همه چیز دارید. چه میدهیم چه میگیریم شاخصه است خانمها شاغل میشوند بارها گفتیم یک دسته شان مجاهدت میکنند یک دستهی دیگر از باب ضرورت است مجاهدت میکنند یک دستهی دیگر ببینند چه میدهند چه میگیرند هر کسی در هر حالتش در هر شغلش در هر کاری این سوال را از خودش بکند آیا در این تصمیم گیری من دین اول بوده بعد خودم یا خودم اول بودم بعد دین.
شریعتی: خیلی ممنون سوال دوم را میشنویم گفتند با سلام کنار مغازهی ما یک لباس فروشی است که تولیدی نیست ولی روی تابلو مغازه اش نوشته تولیدی فروشش خیلی بالاست ولی ما هم که در کنار آن لباس فروشی داریم فروش آن چنانی نداریم پس چرا میگویند خدا به دروغ گوها روزی نمیدهد لطفا پاسخ من را بدهید.
حاج آقا ماندگاری: امروز همهی سوالات میخواهد درگیری ایجاد بکند دو فتحنا در قرآن است خیلی شبیه هم است یکی آیهی 44 سورهی انعام است یکی آیهی 96 سورهی اعراف است حتما به این دو آیه مراجعه بکنید پاسخ خیلی از شبهات را داده یک سوال مردم این است همین کافران ملحدها مشرک منافق بی حیا حرام خوار و دروغ گوها وضعشان از ما بهتر است این آیهی قرآن جواب داده «لَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ» (انعام/ 44) هر کس پشت به خدا بکند خدا باب همهی مادیات را برایش باز میکند تا کیف بکند بعد میفرماید یک دفعه خرشان را میگیرد یعنی ای مردم هر کسی به خدا پشت کند شاید وضع مادی اش خوب شود پول زیاد گیر بیاورد شهرت گیر بیاورد شهوت گیر بیاورد زندگی اش کوک کوک شود پولش زیاد شده ولی خودش زیاد نشده برکت ندارد فقط به او زیاد دادن و اتفاقا مسئولیتش بیشتر شده و گرفتاری اش هم بیشتر آیهی دیگر میگوید «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» (اعراف/ 96) هر کسی اعتقاد به خدا و قیامت داشته باشد و رعایت چهارچوبهای دین بکند خدا برکت میدهد برکت شاید کمیتش پایین باشد ولی کیفیتش خیلی بالا است برکت به نسلش میدهد یک آقایی برای من جالب بود گفت سی سال کارمندی چایی اداره را هم نخوردم گفتم چایی که حقت بوده گفت نخوردم به هیچ چیز دست نزدم فقط حقوقم آن را هم خیلی احتیاط کردم گفت خانه ام کوچک است ماشین هم ندارم ولی دو پسر دارم دستهی گل دو دختر دارم دستهی گل از انگشت هر کدامشان هم هنر میبارد هم وجودشان پر از عفت و حیا و دیانت است من اعتراف میکنم خدا بالاترین سرمایه را به من داده این فتحنا علیهم برکات مال این است ولی آن کسی که با دروغ با کلک با پشت به خدا آوردن گیر آورده میگوییم چه داری میگوید یک پسر دارم که ای کاش نداشتم به قول این عزیز میگوید مغازهی بغل دستی ما دروغ میگوید شما میگویید النَّجَاةُ فِی الصِّدق آقای رنجبر میفرمودند دروغ مال ما را زیاد میکند کار ما را شاید راه بیندازد جلو بیندازد ولی خود ما را عقب میاندازد نجات در صدق است یعنی اگر قرار است خودت جلو بروی صادق باش شاید خودم جلو رفتم مالم عقب ماند من قرار است خودم جلو بروم نه پولم جلو برود نه کارم جلو برود من خودم عقب بمانم همهی اینها جلو برود به چه درد من میخورد ضمن این که گاهی وقتها در همین مشاغل و بازار میآید میگوید چون دروغ میگوید کارش راه افتاده میگویم یک کم دقت بکن البته برخوردش هم با مشتریها خوب است میگویم میدانی چرا کارش راه افتاده چون برخوردش خوب است اگر دروغ هم نمیگفت که غوغا میشد یعنی موفقیت آدمها را به گناهانشان نسبت ندهیم تا خودمان از عمل خوبمان نا امید شویم موفقیت آدمها را به یک عمل خوبشان نسبت دهیم و بگوییم تازه اگر اشکال نداشت نور علی نور میشد این طوری هم نگاه کنیم قشنگ تر است بله آن تابلو دروغ نوشته غلط است ولی شاید برخوردش با مشتری شاید انصافش شاید کمکش اینها دارد جلویش میبرد نه دروغش شلوغی بازار را به حساب دروغش نگذاریم.
شریعتی: خیلی ممنون سلام به خدا کسی که به حجاب اعتقاد ندارد وقتی شما به زور حجاب سرش میکنید همان حسی دارد که رضا خان حجاب را به زور از سر زنان میکشید این که میگویید ما داریم لطف میکنیم حجاب خوب است این حرف شماست کسی حق ندارد اعتقادش را به زور به کسی تحمیل بکند.
حاج آقا ماندگاری: فراوانی این سوال خیلی زیاد است دشمنان القاء شبهه جدی کردند من سوال میکنم قبول دارید که ساحت مسائل فردی در اسلام با مسائل اجتماعی با هم فرق دارد. برای همین قرآن صریح گفته «وَلَا تَجَسَّسُوا» (حجرات/ 12) در مسائل فردی مردم حق تجسس ندارید خانمها آقایان در حوزهی زندگی فردی خودشان آزاد هستند هر اعتقادی داشته باشند هیچ دینی اجازهی تجسس در حوزهی فردی نمیدهد چه من قوانین بیرون خانه را میخواهد قوانین دینی باشد قوانین اجتماعی باشد قبول داشته باشم یا نداشته باشم از حجاب مثال نمیزنم قانون اتوبانهای تهران این است که 90 تا سرعت بروند 100 تا 80 تا بروند یک نفر میگوید من اعتقاد ندارم باشد شما باغی درست کن ده هزار متر پیست هم درست کن در این جا برو سرعت سی صد تا برو هیچ کس کاری ندارد آزاد آزاد اما وقتی آمدی در حوزهی اجتماع به نظر شما عقلانی است من بگویم هیچ اعتقادی به اعتقاد اجتماع ندارم؟ من حجاب را مطرح نمیکنم بنده اعتقاد ندارم باید سرعت مجاز در جاده 120 باشد من اعتقاد دارم 300 تا باشد چه کار دارید به مردم بگذارید خود مردم برسند پس شما هر اعتقادی در مورد سرعت دارید انجام بدهید تا برسید به این که سرعت قانونی 120 است هیچ آدم عاقلی چنین مجوزی نمیدهد قانون اجتماع است بنده اعتقاد ندارم باید اگزوز ماشین را تنظیم کنم تا دود نداشته باشد شما آسیب اجتماعی میزنید بنده اعتقاد ندارم آلودگی صوتی بد است میخواهم بوق آن چنانی روی ماشینم بگذارم این درست نیست هیچ آدم عاقلی این را نمیپسندد وقتی آمدیم اجتماع نظر شخصی مد نظر نیست یا در اجتماع زندگی نکن برو در بیایان برهوت هیچ کس کار ندارد حجاب دو بعد دارد یک بعد فردی است هیچ ماموری هیچ انسانی حق ندارد به حجاب یا بی حجابی کسی در دایرهی خانه اش کاری داشته باشد در حوزهی خودش است یک وقت خانه را کانون فساد کردند آن مربوط به اجتماع میشود ولی خانوادگی دوست دارند در خانه حجاب داشته باشند نداشته باشند دوست دارد موسیقی گوش بدهند یا ندهند هیچ کس حق ندارد اعتراض بکند اما وقتی آمدی در دایرهی اجتماع در تمام دنیا قوانین اجتماعی تعهد الزام آور است من چه کار دارم شما قبول داری یا نداری با این سرعت باشد یا نه این قانون اجتماع را باید رعایت کنی مثلا من اعتقاد دارم ماشینها از طرف چپ بروند برو در خانه ات این کار را بکن حجاب یک بعد اجتماعی دارد به این دلیل که هم چنان که آلودگی صوتی مانع اجتماعی میگذارند حجاب و بی حجاب یک آلودگی روحی روانی ایجاد میکند وقتی دختر مجرد پسر مجرد فرد بی حیایی را میبیند اذیت میشود از لحاظ روحی روانی اجتماع اجازه نمیدهد ضمن این که با این بزرگواری که این سوال را کردند در مورد اصل حجاب که هیچ کس حرفی ندارد کدام جامعهی عاقلی میگوید زن و مرد آزاد باشند لخت بیایند بیرون هیچ کس حتی تصاویری که در فضاهای مجازی است از 150 سال پیش فرانسه نشان دادند اکثر خانمها سرشان پوشیده است حجاب امر فطری است هیچ انسان و جامعه ای قائل به برهنگی نیست حتی وقتی میخواهیم عکسهایی از برهنگی بیاییم میگوییم مال عصری بوده که انسانها فهمی نداشتند موضوع حد حجاب است که تعهد اجتماعی است سلیقهی شخصی در حوزهی شخصی خودت است خودم به خانم بزرگواری خیلی با ادب تذکر دادم گفتم خانم بزرگوار یک مقدار مراعات کنید مردم اذیت میشوند گفت هر کس اذیت میشود چشمانش را ببندد گفتم عجب جواب قشنگی دادید من هم میگویم از این به بعد لولههای اگزوز ماشین را بیاورند لب شیشهی ماشین شما گفتید اذیت میشم من هم میگویم بینی تان را بگیرید جواب نداده گازش را گرفت رفت مردها گفتند حرف خوبی زدی قبول میکنند این را. اگر قصهی رضا خان را هم میخواهند بگویند مثل رضاخان و محمد رضا پهلوی و پادشاهان مستبدی که در مملکت بودند تعبیر بزرگان دلسوز ما این است که غارت کردند مثل دزدی است که به خانهی من و شما بزند همهی سرمایههای ما را ببرد این دزد وقتی داشته میرفته بیرون دیده ظرف شویی پر ظرف چرک است گفته حالا که وقت دارم ظرفهای این بنده خدا را بشورم ما بنشینیم به جای این که از غارت این آدم بگوییم این ظرف شستن آقای دزد را تعریف بکنیم به نظر شما عاقلانه است؟ خاندان پهلوی غارت کردند این مملکت را چی دادیم چی گرفتیم بعضی از پادشاهان قاجار این مملکت را غارت کردند احتمالا دو پل و جاده هم ساختن و دو تا راه آهن هم ساختند یک کم منصف باشیم اتفاقی که در جمهوری اسلامی رخ داده به خدا ناسپاسی است اگر نبینیم برق و آبی به همهی روستاها رفته بهداشتی که رفته توسعه ای که در دانشگاهها و بهداشت و درمان بوده توسعههایی که حتی در زندگی مادی و معنوی مردم اتفاق افتاده خیلی ناسپاسی است نبینیم بگوییم او هم خدماتی داشته پس حجاب یک ساحت فردی دارد یک ساحت اجتماعی ساحت فردی عقیدهی هر کسی محترم است هیچ کس حق ندارد دخالت بکند به شرطی که ضربه به اجتماع نزند اما آمد در اجتماع هر اجتماعی قانونی برای خودش دارد یک سری اقتضائاتی دارد من در بعضی از کشورها رفتم ساعت شش شب چراغهای خیابانها را خاموش میکنند کسی میتواند بگوید این عقیدهی حکومت است عقیدهی من نیست برو خانه ات چراغ روشن کن حکومت میگوید چراغ خاموش میکنیم تا انرژی مصرف نشود این ساعت مغازهها را ببندد این قوانین اجتماعی است حجاب در عرصهی اجتماع یک قانون اجتماعی است هر کس با قوانین اجتماعی مخالفت بکند با عقلا مخالفت میکند لذا بنده با هر کس مواجه میشوم میگویم شما عاقل هستید کار خلاف عقل نکنید
شریعتی: خیلی ممنون مشرف میشویم محضر قرآن کریم بعد برمیگردیم خدمت شما و حاج آقای ماندگاری خواهیم بود صفحهی 557 قرار امروز ماست آیات پایانی سورهی تغابن لحظه لحظهی زندگی مان منور به نور قرآن و اهل بیت باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ خَالِدِينَ فِيهَا وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿١٠﴾ مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿١١﴾ وَأَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ ﴿١٢﴾ اللَّـهُ لَا إِلَـهَ إِلَّا هُوَ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١٣﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿١٤﴾ إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّـهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿١٥﴾ فَاتَّقُوا اللَّـهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنفِقُوا خَيْرًا لِّأَنفُسِكُمْ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿١٦﴾ إِن تُقْرِضُوا اللَّـهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّـهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ ﴿١٧﴾ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿١٨﴾
ترجمه:
و آنان که کافر شدند و آیات ما را انکار کردند، اهل آتش اند و در آن جاودانه اند، و بد بازگشت گاهی است! (۱۰) هیچ مصیبتی جز به فرمان خدا نرسد. و هر کس به خدا ایمان بیاورد، خدا قلبش را [به حقایق] راهنمایی می کند؛ و خدا به همه چیز داناست. (۱۱) و از خدا اطاعت کنید و از پیامبر فرمان برید، و اگر روی برگردانید [بدانید که] بر عهده پیامبر فقط رساندن آشکار [پیام وحی] است. (۱۲) خداست که هیچ معبودی جز او نیست، پس مؤمنان فقط باید بر او توکّل کنند. (۱۳) ای اهل ایمان! به راستی برخی از همسران و فرزندانتان [به علت بازداشتن شما از اجرای فرمان های خدا و پیامبر] دشمن شمایند؛ بنابراین از [عمل به خواسته های بی جای] آنان [که مخالف احکام خداست] بپرهیزید، و اگر [از آزار و رنجی که به شما می دهند] چشم پوشی کنید و سرزنش کردن آنان را ترک نمایید و از آنان بگذرید [خدا هم شما را مورد الطاف بی کرانش قرار می دهد]؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۴) اموال و فرزندانتان فقط وسیله آزمایش اند، و خداست که پاداشی بزرگ نزد اوست. (۱۵) بنابراین به اندازه استطاعتی که دارید از خدا پروا کنید و [دعوت حق را] بشنوید و اطاعت نمایید و انفاق کنید که برای شما بهتر است؛ و کسانی که خود را از بخل و حرص بازدارند آنان رستگارند. (۱۶) اگر به خدا وام نیکو دهید، آن را برای شما دو چندان می کند و شما را می آمرزد و خدا عطا کننده پاداش فراوان در برابر عمل اندک می باشد و بردبار است. (۱۷) دانای نهان و آشکار و توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۱۸)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: سلام میکنیم به امام رئوف امام رضا زیارت مشهدالرضا نصیب شما شود هر کسی هر حاجتی دارد به درگاه استجابت به حق امام رضا برسد
حاج آقا ماندگاری: با مدد از وجود نازنین امام رضا آیهی 11 پاسخ خیلی از پرسش هاست من در پیامها هم دیده بودم «مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» هر کسی ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشد به خدا میگوید اگر میخواهی مجازاتم بکنی پاکم بکنی این جا میخواهی پاداش بدهی آن جا چون هر چه در دنیا باشد چه مجازات چه پاداش محدود است هر کس در آخرت باشد چه مجازات چه پاداش خیلی نا محدود است از این که خدا در این جا ما را با مصیبت تطهیر میکند ناراحت نباشیم نگوییم ما روزه گرفتیم مادرمان مرد مریض هم شدیم خدا میداند دارد ما را تطهیر میکند نگران نباشیم
شریعتی: خیلی ممنون ما قراری گذاشتیم هر جا زیارت میرویم در زیارتها هم دیگر را شریف کنیم قرار همهی سمت خدایی هاست آقای ماندگاری مستثنی نیستند عازم بیت الله حرام هستند حتما دعا گوی ما خواهند بود
حاج آقا ماندگاری: بله معمولا وقتی ما روحانیون میگوییم عازم بیت الله حرام هستیم میگویند به به خوش به حالتان میروید خوش بگذرانید میگوییم خوش انصافها مکه خادمهایی مثل آشپزها مدیر کاروانها خدمه دارد ما برای خدمت میرویم البته کیف میکنیم از این که زیارت بیت الله حرام میرویم ولی داریم واقعا خدمت میکنیم به عنوان راهنمای معنوی مسافران میرویم بار سنگینی هم است از مردم میخواهم دعا بکنند بتوانیم بار را درست برداریم و به سر منزل مقصود برسانیم نکتهی بعدی این که هنوز گوشه و کنار جامعه شنیده میشود چرا حج شاید بعضی از آنهایی که آن جا حاکم اند از خدایشان باشد شیعیان به عنوان پرچمداران اسلام ناب محمدی نروند مکه ما اگر برویم اولا به مسلمانهای دنیا شیعه و اسلام ناب محمدی را معرفی میکنیم انقلاب اسلامی صادر میشود و اتحاد بین مسلمانها برقرار میشود اینها همان چیزهایی است که دشمن میخواهد اتفاق نیفتد عرصهی حج را ما چرا خالی بکنیم آنها حاکم اند بیت الله حرام که مال آنها نیست تکلیف کسانی است که متکلف و مستطیع شدند بروند ما هم باید برویم ضمن این که انجام تکلیف میکنیم شیعه را معرفی میکنیم اسلام ناب را معرفی میکنیم انقلاب اسلامی را معرفی میکنیم دست اتحاد به همهی مسلمانان جهان میدهیم شیعه و سنی را به عنوان برادر معرفی میکنیم حساب داعشی وهابیت القاعده طالبان آل سعود و آل خلیفه را جدا میکنیم و از مردم میخواهیم دعا کنند آنها نابود شوند اسلام را بد نام کردند هر چقدر این میدانها را خالی کنیم دشمن خوشحال میشود هر چقدر با سختیها در این میدان حاضر شویم هم تکلیف دینی و فردی هم تکلیف سیاسی انقلابی را انجام دادیم به خاطر سفر حج و به خاطر مشغلهی تبلیغی که بعد دارم خداحافظی میکنم از بینندگان عزیز و تقاضای حلالیت دارم من هیچ چیز نباشم مخلوق خدا هستم ادعا میکنم کسی هستم اگر همه مان با این نگاه مخلوق خدا را اگر حلال کنیم به هر کس خدای نکرده بدی کردیم جفایی کردیم جمله ای گفتیم بعضیها اذیت شدند اگر حلال کنید خدا خوشحال میشود چون ما مخلوق خدا هستیم خدا مخلوقاتش را دوست دارد ما هم هر کسی که به گردنش حقی داریم حلال کردیم همهی عزیزان حلال بکنند مخصوصا دست اندرکاران و بینندگان قول میدهم در حرم مدینة النبی و حرم بهشت بقیع و بیت الله الحرام حتما دعا گوی همهی عزیزان باشیم و از خدا بخواهیم خدا توفیق این سفر را با عافیت و معرفت و با نابودی آل سعود نصیب همه بگرداند.