پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

سوال – شما بواسطه اینکه از تریبونی صحبت میکنید که مخاطب زیادی دارد اگر کوچکترین حرف شما ، باعث دل شکستگی انسانی بشود آن دنیا باید حساب پس بدهید . من بسیار معترض هستم از کسانی که ادعای ایمان دارند و بواسطه ی ادعای شان و حرفهای کسانی مثل شما ، زمانی که وارد مجلسی میشوند که نوای موسیقی در آن شنیده میشود به خودشان اجازه می دهند که مجلس را بهم بزنند . در شب عروسی من آهنگ ی گذاشته بودند که بسیار تندتر و مهیج تر از آن از رسانه پخش میشود . زنموی من به محض ورود به سالن داد و بیداد راه انداخت که این چه وضعی است ؟ چرا ما را دعوت کرده اید ؟


و عمویم را برداشت و رفت . و الان دوسال است که با خانواده ی عمویم ارتباطی نداریم . قابل ذکر است که ما خانواده ی کاملا مذهبی هستیم و کوچکترین گناهی در مجلس ما برپا نبود . سوال من این است که اقوام چطور به خودشان اجازه می دهند که شبی که در زندگی هر کس یک بار اتفاق می افتد خراب کنند ؟ اگر بفرض در مجلسی وارد شدیم و موسیقی مجلس را نپسندیدیم یا حلال یا حرام ، نباید میهمانان را وادار کنیم که مثل ما باشند . ما آنجا میهمان هستیم نه میزبان . میزبان متناسب با شرایط میهمان است. اگر کسی موسیقی مجلسی را دوست نداشت بدون اینکه مجلس را بهم بریزد و سر و صدا بکند ، در نمازخانه یا اتومبیلش بنشیند تا موسیقی تمام بشود و بعد وارد سالن بشود تا از او پذیرایی کنند . شما بین موسیقی حرام و شکستن دل دو تا جوان مقایسه ای بکنید ، کدام بهتر است ؟

پاسخ – این سوال مجموعه ی از چند تا موضوع است . اولش هم اشاره ی خوبی داشتند و متشکر هستیم که به ما تذکر دادند . به همه ی عزیزانی که دارند از این تریبون ملی استفاده می کنند نکته ای را می گویند اگر خدای نکرده نکته ای را ناقص گفته باشند ملاک دل شکستن نیست ، خدا شکستن است . ما باید خدا و دنیا را احیا بکنیم . و دین خدا را نشکنیم . هرکس دلش با خدا و دین باشد نمی شکند چون با خدا احیا شده است . هرکس هم که دلش با خدا و دین نباشد دل شکستن او خیلی مهم نیست . چون خدا به پیامبر فرمود : تو حرف خودت را بزن . هرکس در هر جا رابطه اش را با خدا درست بکند . ما بلد نیستیم که رابطه مان را با خدا چه جوری درست بکنیم . چرا عروسی های ما باید تبدیل به یک معضل بشود . نشاط و شادی ما برای ما مشکل ایجاد کرده است . برویم از دین بپرسیم که چگونه شادی کنیم . دین ما دین شادی هاست فقط غم و حزن ندارد . یک نفر از دوستان امیرالمومنین خدمت حضرت آمد و گفت که بیمار بودم . حضرت فرمودند شما که مریض میشوید ما هم دردمند میشویم . پس قطعا در شادی شیعیان هم آنها شاد هستند . پس در شادی این دختر و پسر که متدین هستند امام زمان (عج) هم شاد است . پس چرا مراسم شادی ما باید به یک معضل تبدیل بشود . این یک مسئله ای است که باید به آن پرداخته شود و در همین برنامه هم باید به آن پرداخته بشود که ما در این مراسم های شادی ،عروسی ، بله برون ، ختنه سورون ، ولیمه ی ، حج و تولد های مان چکار کنیم تا به معضل تبدیل نشود . این ها نقطه ی عطف شادی مردم است چرا بلد نیستیم ؟ باید مدل های دین برای شاد نگه داشتن مجالس را به مردم بگوییم . در بحث هایمان آداب مجلس شادی را هم می توانید داشته باشید . نکته ی بعدی این است که من به متدین ها می خواهم بگویم که ما اجازه داریم امر به معروف و نهی از منکر بکنیم اما به شرط اینکه اگر خواستیم ابروی یک کسی را درست کنیم ، چشمش را کور نکنیم . شان و شخصیت این عروس و داماد خیلی بالاست . اصلا فرض می کنیم که آنها موسیقی حرام گذاشته اند ، ما اجازه نداریم که مجلس را بهم بزنیم . من آخوند وارد مجلسی شدم که موسیقی حرام در آنجا بود و به نگاه مرجع تقلید من این موسیقی حرام است ، در گوش صاحب مجلس میگویم من ده دقیقه آماده ام به احترام شما بنشینم ، میشود آنرا کم کنید ؟ یا خاموش کنید ؟ من نمی توانم بنشینم . قرار نیست که من دعوا بکنم . من می خواهم بگویم که آیا این زنموی متدین قبول دارد که بعضی از گناهان شدیدتر از شنیدن صدای موسیقی است مثل غیبت که از زنا بدتر است . آیا در برابر یک غیبتی هم که در خانه شان بشود همچنان پرخاش می کنند . نمی خواهم مجوز پخش کردن موسیقی را بدهم و سوءاستفاده بشود . پس روند امر به معروف و نهی از منکر باید این طوری باشد و در ضمن با حفظ احترام باشد . این خوب است که در خانواده های مذهبی که میدانند روی آنها اثر دارد به اقوام و دوستان این تذکر را بدهند که آیا شما توجه دارید که بنابر نظر مرجع تقلید این موسیقی اشکال دارد ؟ یک نفر دارد یک نوشیدنی حرام میخورد و ما میگوییم که میدانی این نوشیدنی حرام است ؟ این تذکر اشکالی ندارد . من دلم میسوزد که پسر برادرم یا بچه ی خواهرم خودش را به گناه نزدیک میکند ، حواستان هست که دارید گناه میکنید ؟ اگر بگویند که بله حواسمان هست که داریم گناه میکنیم ، اینجا دیگر مسئولیتی ندارم زیرا آنها متوجه هستند . امر به معروف و نهی از منکر برای تذکر به غافل است . طرف می گوید که من می دانم این سَم است و می خواهم آنرا بخورم . شما چه میگویید ؟ می گوییم : نوش جانتان ، زودتر به نتیجه برسید . پس یک وقت به صاحب خانه تذکر می دهم و یک وقت به اقوام می گوییم و در آخرخودم بیرون می روم . در ضمن پسند من ملاک نیست ، پسند حکم مرجع تقلید من ملاک است . برای موسیقی دین باید نظر بدهد ولی من برای گل میتوانم نظر بدهم . بعضی از موسیقی ها اَظهرُ مِن الشمس است و همه ی مراجع میگویند که حرام است . حالا یک وقت من موسیقی مشتبه را می شنوم ، اینجا امر به معروف و نهی از منکر جایی ندارد . چون آسیب دیگری میزند . ما مواظب باشیم که وقتی امر به معروف و نهی از منکر میکنیم ، معروف دیگری را خراب نکنیم یا یک منکر دیگر را ایجاد نکنیم . بله اگر واقعا به این نقطه رسیدم که تذکر من به صاحب مجلس و اقوام موثر واقع نشد و این موسیقی از نظر مرجع تقلید من هم اشکال دارد ، خوب در ماشینش بنشیند یا در آشپزخانه برود و دستش را بند کند ولی اعتراضش را کرده و گناه آنها را هم تایید نکرده است ، موقع شام بیاید . حفظ صله ی رحم ، حفظ خویشاوندی و حفظ یک جمع مسلمان مهم است . قرآن می فرماید : ما به صرف یک گناه نمیتوانیم بگوییم این ها از دایره اسلام خارج شده اند . به محض اینکه من نشنوم ، دل آنها نمی شکند اینکه من مجلس را بهم بزنم دل آنها می شکند. اقوام هیچ مجوزی برای بهم ریختن مجلس ندارند . ما با اینکه از مجالس متدین ها و این عروس خانم گله داریم که چرا ین اتفاقات در مجالس آنها می افتد . اگر شما احتمال هم می دهید که این موسیقی حرام است ، از مولودی های مذهبی استفاده کنید . از مولودی های مذهبی که کف زدن ، شادی و نشاط دارد استفاده کنید . چرا ما زمینه ی اصطحکاک را فراهم کنیم ؟ شما که می دانید چهار تا بزرگتر فامیل حساس هستند ،مادر شهید حساس است ، چه ضرورتی دارد که ما برای شادی مان با دل یک مادر بازی کنیم ؟ چرا می خواهیم دل یک مادر شهید را بشکنیم ؟ پس شما هم بیایید حرمتها را نگهدارید و بزرگترها هم اگر نتوانستند کوچکتر ها را راضی کنند ، از مجلس بیرون بیایند . هم میزبان تکلیفش را بداند و هم میهمان تکلیفش را بداند . مجلس برهم زدن نداریم، دل شکستن هم نداریم .
سوال – دختری نوزده ساله هستم که عاشق نماز هستم ولی همیشه ناخن هایم لاک دارد و من با همان لاک ها نماز می خوانم . میدانم غلط است ولی من از نمازم نمی گذرم . آیا خدا با این وضع نمازم را قبول می کند ؟
پاسخ – برای مثال این دخترخانم پدری دارد که عاشق دخترش است و هر وقت که این دختر پول می خواهد پدر یک اسکناس قلابی به او میدهد ،می داند قلابی است ولی نمیتواند از اسکناس دادن بگذرد . آیا این دختر عشق پدر را می پذیرد ؟ یک اَستن مگر چقدر قیمت و کار دارد ؟ برادر و یا پدرش یک لاک پاک کن برایش بخرند و در کیفش بگذارد و هر وقت می خواهد نماز بخواند از آن استفاده کند . ما نمیگوییم لاک نزنید . لاک زدن برای محارم اشکالی ندارد ولی در بیرون باید دستکش دستش کند . زیرا دست با لاک زیباتر است و جذابیت بیشتری دارد . ما نمی تونیم مجوز گناه را به هیچ کس بدهیم و تعارف هم نداریم . نمازی که آدابش را رعایت نکنم مثل همان اسکناس بدون نخ است که تقلبی است . برای راه افتادن ماشین صد تا عامل لازم است ولی برای راه نیفتادن آن یک عامل کافی است . اگر لاستیک باد نداشته باشد کافی است که ماشین حرکت نکند . این دختر خانم برای قبول نشدن نمازش یک عامل کفایت میکند اگر روی یک انگشت به اندازه ی سر سوزن هم لاک باشد نمازش باطل است . اگر دوست دارد که خدا به او هدیه ی باطل بدهد ، او هم نماز باطل به خدا بدهد . چون نماز هدیه ی ما به خداست . آیا دوست دارد که خدا یک شوهرباطل به او بدهد ؟ یا یک اولاد ناقص به این دخترخانم بدهد ؟ پس قبول کند که خد هم از او گله کند . شما که نمی توانید از نمازتان بگذرید و این خیلی قشنگ است ، خودم من که این قدر تاکید می کنم ممکن است نمازم را براحتی به تاخیر بیاندازم یا آنرا ترک کنم . حالا فکر نکنند که خدا منتظر است که اگر ما نماز ناقص بخوانیم ، خدا هم شوهر ناقص به ما بدهد. خدا ارحم الراحمین است . من خواستم در قالب تربیتی به ایشان بگویم که اگر خانم این کار را بکند خوب است ؟ این مثال برای تقریب به ذهن است . البته بعضی از گناهان در همین دنیا جزا دارد .
سوال – دل من شکسته است . چند روز پیش میهمان یکی از بستگان همسرم بودم . او با من بحث کرد و همه چیز اسلام را زیر سوال برد . و منکر همه چیز شد و به مقدسات دین توهین کرد . و از من بخاطر دین داری ام توضیح خواست . من یک خانم بیست و هشت ساله هستم و خانواده ی مذهبی دارم . ناراحت شدم از اینکه نتوانستم از دینم دفاع کنم . چرا در جامعه ی ما مبلغان دینی خیلی در دسترس نیستند ؟ چرا من نمی توانم از اعتقاداتم دفاع کنم ؟
پاسخ – بعضی از چراهای ایشان به خودشان برمیگردد . بنده عرض میکنم که کتابهای شهید مطهری که در دسترس است . سایت های پاسخگویی به مسائل دینی ، اعتقادی ، شرعی ، اخلاقی ، تاریخی ، قرآنی و تفسیری که در دسترس هست . شماره تلفن های 09640 و 09650 سامانه ی پاسخگویی به مسائل شرعی در قم است و در ساعات اداری است و با همراه اول هزینه ندارد ولی با ایرانسل هزینه دارد . و یک سامانه هم حرم اما رضا (ع) راه انداخته است با شماره ی 2020 - 0511 است . بگذارید من از این خواهر گله بکنم . امام جماعت مسجد ، استاد دانشگاه و همین برنامه های مختلف صدا و سیما که هستند . کسی که به مقدسات شما اهانت میکند به او بگویید که ببخشید اگر به مقدسات من اهانت کنی من هم به مقدسات شما اهانت می کنم ، بگویید که با ادب و احترام از من سوال بکنید اگر جواب را بلد بودم جواب میدهم و اگر بلد نبودم آدرس می دهم تا از این منابع بپرسید . مثلا استاد مطهری جواب سوال شما را در فلان کتاب گفته است. اگر بخواهید فحاشی بکنید منهم فحاشی میکنم. قرآن می گوید که اگر به مقدسات شما توهین کردند شما به خود آنها توهین کنید . انسان عاقل به اعتقادات طرف مقابل خودش احترام می گذارد . در جایی می خواستم وارد کلیسا بشوم و کشیش گفت که اگر وارد این محدوده می شوید باید کلاه را از سرتان در بیاورید و من همان کار را کردم و این احترام گذاشتن باعث شد تا مدتی با کشیش ها صحبت کنیم . این خانم اول باید اطلاعات خودشان را بالا ببرند و ثانیا بگویند که لطفا به اعتقادات من جسارت نکنید . هر چی هست برای خودم محترم است . اگر خرافات هم هست برای من خوب است . حجاب برای من خیلی زیباست و من افتخار میکنم . کم نیاورند و محکم صحبت کنند . در مقابل کسی که بی ادبی میکند محکم بایستید و اگر بی ادبی میکنند شما هم به آنها بی ادبی کنید .
سوال – چطور بعضی ها می توانند بر شهواتشان غلبه کنند و بنده خدا باشند ولی من بنده ی شهواتم هستم ؟ من اهل نماز و روزه هستم ولی در مقابل شهوات کم می آورم .
پاسخ – مقابله و برخورد با شهوات یک نکته ی اساسی دارد . چطور بر شهوات جنسی غلبه بکنید ؟ یکی اینکه در بستر شهوات غلط نزنید . جوک های بی تربیتی ، عکس های
شهوانی و نگاه کردن به خانم ها ، آقایان ، پرسه زدن در خیابانها و غذاهای تحریک کننده خوردن، این ها خودبخود شهوت را تحریک میکند . این ها را کنترل کنید . نکته ی بعدی اینکه نیازهای شهوانی را از راه حلال تامین کنید . من تشنه هستم ، اگر نوشیدنی حلال تهیه نکنی قطعا دستم به نوشیدنی حرام آلوده میشود . نکته ی بعدی اینکه از داروهایی استفاده بکنیم که شهوت ما را کنترل میکند . یکی از اینها روزه است که شهوت را کنترل میکند ، یکی تلاوت قرآن است ، یکی نماز شب است و دیگری ورزش های رزمی است و دیگری رفیق خوب است . از خدا و اهل بیت هم کمک بگیرید .

سوال - آیات 191-196 سوره بقره صفحه ی سی را توضیح دهید .
پاسخ – هر که دوست دارد با خدا باشد و خدا دوستش داشته باشد ، احسان بکند .
سوال – من چند سال است که به پسری دلبسته ام ولی با او صحبت نمی کنم و او را نمی بینم . شیطان من را وسوسه می کند . کلافه شده ام . به من کمک کنید .
پاسخ – گاهی پسرها و دخترها بهم دل می بندند . حالا وقتی پسر دل می بندد ، کار راحت تر است خودشان یا خانواده شان را سراغ این خانم می فرستند و اگر خانم هم دلبسته ی این آقا پسر بشود یا نشود ، قصه خیلی طبیعی جلو می رود . مشکل وقتی است که دختر خانم دل به آقا پسر می بندد و روح آقا پسر هم خبر ندارد و علم غیب هم ندارد و آن پسر هم خواستگاری می رود ، دختر هم رویش نمی شود بگوید . او باید چکار کند ؟ در قصه ی ازدواج گفتیم که به پدر و مادرتان دوستانه موضوع را بگویید و با هم حل کنید. قبل از اینکه دل فرزندانتان جایی برود ، دل آنها را جای خوب ببرید . قبل از اینکه بچه هاشان لباس انتخاب کند بگویید که ما یک لباس فروشی خوب داریم. رستوران خوب داریم . غذاهای خوب به بچه هایتان بدهید که این ها دلشان جای دیگر نرود . اگر دل بچه هایتان هم جایی رفت آنرا از طریق واسطه ها حل کنید و اشکال شرعی هم ندارد که کسانی که دختر دارند از یک پسر خواستگاری کنند . اگر پسر در موقعیت ازدواج نبود یک روحانی با پسر صحبت کند و بگوید که می خواهی ازدواج کنی یا نه ؟ و اگر او گفت بله ، بگوید که من یک دختر خوب برای شما سراغ دارم .و آدرس دختر را بدهد . در اینجا هم آبروی دختر حفظ شده که ایشان پیشنهاد نداده اند و هم دختر به خواسته اش رسیده است ولی اگر نخواست و جای دیگری رفت ، این قصه ی پیچیده ای دارد و جای بحث دارد .

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group