پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

آقای ماندگاری 11/8/89
سوال – ازدواج در کجای مسیر بندگی قرار دارد ؟
پاسخ – من گفته بودم برای تبدیل زندگی به بندگی ، ما راجع به هر موضوعی در زندگی مان باید به تکلیف مان عمل کنیم و اگر عمل کردیم بنده ی خدا می شویم و دوازده گام هم را هم گفتیم . اولین گام معرفت است چون تکلیف یک امر اضافی است . یعنی تکلیف نسبت به چی ؟ تا من نسبت به موضوع معرفت کامل پیدا نکنم نمی توانم راجع به آن تصمیم درستی بگیرم . وقتی شناخت درست را بدست آوردیم باید سراغ کارشناس برویم و از او بپرسیم . قدم سوم تسلیم بود . قدم چهارم انجام و تلاش تفکر بود . در فرمول خدا تفکر عقلانی دین و مشاوره ای بکنید که ببینیم درست گفته یا نگفته است . پنجم تلاش با تدبیربود . ششم تحمل مشکلات بود . سه تا از این گام ها مربوط به تشخیص آن گام های ماست و سه تای آن مربوط به انجام تکلیف است . شش گام بعدی حالت پشتیبانی را دارد . که برای پشتیبانی تکلیف ما سه تا گام برمیداریم . یکی توکل است . بعدی تنفیذ است با واگذار کردن نتیجه به خدا . من تکلیف خودم را انجام میدهم خدا تکلیف خودش را می داند . قدم بعدی توسل بود ، استفاده از وسیله ها مثل قرآن و عترت . قدم بعدی استغفار بود. بعدی صدقه و آخری دعا بود . الان می خواهیم این دوازد قدم را در مسئله ازدواج تطبیق بدهیم . من یک قاعده ی کلی میگویم . اگر بخواهیم زندگی مان را تبدیل به بندگی بکنیم باید تکلیف مان را انجام بدهیم .چون خدا چیزی جز تکلیف از ما نمی خواهد . و برای تکلیف هم ای دوازده اصل باید مورد توجه قرار بگیرد .
اولین قدم در تشخیص ما برای ازدواج این است که ازدواج را بشناسیم . یعنی هم ازدواج را بشناسیم و هم بحث نظری خودش را . در داستان ازدواج یک اتفاق های غلطی دارد می افتد . در جامعه ی ما پنج تا غلط در صورت مسئله ی ازدواج هست . این پنج تا غلط باید درست بشود و تا این ها درست نشود ما نمی توانیم به تکلیف مان برسیم . یکی اینکه بینش ما نسبت به ازدواج ناقص و غلط است . باور مردم به ازدواج بعنوان پدیده ای که ما را تکمیل کند و باعث تکامل ما بشود نیست . همه فکر می کنند که ازدواج برای تامین نیازهای جنسی است . بعد ببینید که چه اتفاق بدی می افتد ؟ تامین نیازهای جنسی با ازدواج گران است از طرق دیگر ارزان است . این دیگر از مسیر منحرف شد . سن ازدواج بالا رفته ولی سن ارتباط پایین آمده است . باید باور کنند که ازدواج فقط برای تامین نیازهای جنسی نیست . ازدواج انتخاب یک شریک است برای مسیر بندگی . اولین جمله ای که حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) در پاسخ به پیامبر که پرسیدند چطور همسری برای هم هستید ؟ فرمودند : خیر عون فی طاعت الله . ازدواج برای مسیر بندگی انتخاب شریک است . طواف نساء در مسیر حج با آن عظمت معنوی چیست ؟ مرد و زن هم باید انجام بدهند و اگر انجام ندهند علاوه بر اینکه همسرشان بر آنها حرام است ، دیگر نمیتوانند همسر انتخاب کنند . بخاطر اینکه به همه بفهماند ما در مسیر بندگی مان نیاز به شریک داریم حتی اگر پیامبر باشد . حضرت مریم و حضرت معصومه استثنا بودند . برای حضرت معصومه کفوی پیدا نمی شد . برای حضرت مریم قرار بود که یک معجزه ی الهی رقم بخورد . تنها کسی که شریک لازم ندارد خداست . همه از شریکی که با انسان هم فکر و همراه باشد بدشان نمی آید . هیچ کس از کمک بدش نمی آید .آقای قرائتی حدود بیست و پنج سال است که یک تیم محقق و کارشناس به ایشان کمک میکند . من از خدا می خواهم که دو نفر طلبه به کمک من بیایند که در خط مقدم فرهنگی هستم و پشتوانه من باشند . چرا من باید بدم بیاید ؟ جوان باید بداند که وقتی نیاز پیدا کرد ، باید یک شریک در مسیر بندگی داشته باشد . ازدواج برای برآوردن سه تا نیاز است . یکی نیاز جنسی ، یکی نیازعاطفی و یکی نیاز شخصیتی است . شخصیت انسان بگونه ای است که برای رسیدن به مقصدش شریک می خواهد . می گویند که انسانها اجتماعی هستند و کوچکترین اجتماع خانواده است . انسان کمک تعاون و همکاری را دوست دارد . با این تفکر قصه ی تنهایی زندگی کردن از بین می رود . الان دختر تنهایی و پسر تنهایی زندگی می کنند و مد شده است . این ها آسیب هایش را نمی دانند . خانمی پیش امام باقر (ع) آمدند و گفتند که من نمی خواهم ازدواج کنم . حضرت فرمودند : چرا ؟ گفت که من فکر می کنم که مانع سیر و سلوک من است ، من می خواهم بندگی خدا را بکنم . امام فرمودند : اگر سیر و سلوک لازمه اش ازدواج نکردن بود مادرم زهرا به تو اولی بود که این کار را بکند . چون اینها در همه ی کمالات از همه جلوتر بودند . والسابقون السابقون اولئک المقربون . اولین اقدامی که باید در تعریف ازدواج حل بشود تا این ها حل نشود تکلیف مان را با ازدواج نمی دانیم. پس ازدواج یک شراکت است در مسیر پیچیده و پر پیچ و خم بندگی خدا . لذا در قرآن می فرماید : تو با ازدواج آرامش پیدا می کنی . و برای تامین سه نیاز طبیعی شما یعنی نیاز جنسی ، عاطفی و شخصیتی شما است . مسئله ی بعدی نگاه ما نسبت به ازدواج است . حالا ممکن است که بپرسید بینش با نگاه چه فرقی دارد ؟ نگاه نگرش بیرونی ماست و بینش نگرش درونی ماست . نگاه مردم به ازدواج الان بعنوان یک امر اضطرای است تا ضروری . لذا می گویند : اضطرار هر چه دیرتر باشد بهتر است ولی اگر ضرورت باشد هر زودتر باشد بهتر است . گام دوم این است که موقع اش را از دین بپرسیم . بعنوان مثال آرامش مهمتر است یا پیشرفت ؟ خوب معلوم است آرامش ولی بعضی ها می گویند که ازدواج جلوی پیشرفت ما را می گیرد . پس ضرورت نمی دانند . می گوییم که چرا ازدواج نمی کنی ؟ می گوید که می ترسم از درسم بمانم . می گویم که تو غذا می خوری ؟ می گوید : بله . می گویم که خوب آن مقدار که سر سفره نشستی از درس خواندن افتادی . می گوید : خوب این ضرورت دارد . می گویم پس اگر توانستی درس خواندن را با ضرورت غذا خوردن جمع بکنی ، پس چرا نمی توانی با ضرورت ازدواج جمع بکنی ؟ چون هنوز نمی دانند که اگر ضرورت ازدواج را انجام ندهند چه آسیب هایی می بینند چون نگاهش به ازدواج یک ضرورت جدی نیست . آرامش اصلی ترین گمشده ی ما است . آرامش عقب رفته و پیشرفت جلو افتاده ، پیشرفت با اضطراب و استرس به چه درد ما میخورد . پس باور درونی ما این باشد که ازدواج یک ضرورت برای بندگی خداست و نگرش ما این باشد که ازدواج یک ضرورت برای زندگی است . اگر این جوری نگاه کنیم توجه ما هم جور دیگری می شود . سومین اتفاقی که باید در مفهوم ازدواج بیفتد گرایش ماست . وقتی باور اشکال دارد نگرش ما هم اشکال دارد ، گرایش ما هم اشکال دارد . گرایش ما در امر ازدواج یک گرایش باطنی است یا ظاهری ؟ به ظاهر نگاه می کنیم . وقتی من فکر می کنم که ازدواج برای یک نیاز کوچک من است نگرش من هم ظاهری میشود . پس چون برای نیاز جنسی من است پس هر چه خوشگل تر باشد ، هرچه خوش تیپ تر باشد برای من بهتر است و معیارها ظاهری میشود و فکر می کند که فقط می خواهد با ظاهرش زندگی بکند و وقتی به درون زندگی می رود می بیند که فقط نمی خواهد با ظاهرش زندگی بکند . شوت زن ها خواستگار زیاد دارند . من به خانم ها می گویم که این آقا خوب شوت می زند ، خوب گل می زند ، معلوم نیست که در زندگی خوب گل بکارد . شاید اخلاق قشنگی نداشته باشد . این آقا خوب آواز می خواند معلوم نیست خوب هم زن داری و بچه داری بکند . این آقا خوش سیما است معلوم نیست که خوش سیرت هم باشد . این آقا خوش پول و خوش خرج است معلوم نیست که از جان و زندگی اش هم برای زندگی بگذارد . در روایت داریم که شما باید دنبال این باشید که هم ظاهرش قشنگ باشد و هم باطنش ولی اولویت با باطنش است . یک صورت را با یک جراحی میشود زیبا کرد ولی یک سیرت را براحتی نمیشود زیبا کرد . این صورت زیبا با یک آب جوش بهم می ریزد ولی سیرت خوب براحتی بهم نمی ریزد . تا گرایش های ما در قصه ی ازدواج واقعی نشود ، حقیقی نشود . شعار من در ازدواج این است گزینش عاقلانه زندگی عاشقانه . آدم عاقل دقیق نگاه میکند . شعار دیگر این است که گزینش خانوادگی نه گزینش تکی . بگذارید پدر و مادر برای شما گزینش بکنند زیرا شما احساساتت جلو آمده است ولی آنها با عقلشان تصمیم میگیرند . الان یک اتفاق بدی افتاده است که دخترهای خوب ، نجیب و با تقوا چون خیلی اهل آرایش نیستند و در خیابان خودشان را نشان نمی دهند کسی زیاد سراغشان نمی آید . و اتفاقی بدتر اینکه آن کسی که نادان است به او بگوید که کمی هم به خودت برس . و به خیابان برو تا یکی برای تو پیدا بشود . این بدترین زخم است . تعدادی زیادی از دخترخانم های خوب ، نجیب و هنرمند هستند که مانده اند متاسفانه چون جوانان و والدین دنبال ظاهر و ویترین میگردند . هیچکس دنبال جنس خوب نمی گردد . اینجا وظیفه ی متدینین است که این کار را بکنند ولی متدینین ترسی دارند که نکند واسطه بشوند و بد از آب در بیاید و گردن آنها بیندازند . امام صادق (ع) می فرماید : یکی از بهترین جایگاه ها در بهشت برای کسانی است که واسطه ی ازدواج میشوند . بیایید کار واسطه گری را درست انجام بدهیم . وقتی واسطه خیر بین دو جوان شدم بگویم شما تحقیق و مشاوره داشته باشید که اگر خوب بود بگویید الحمدلله خودمان کردیم و اگر بد بود بگوییم استغفرالله خودمان کردیم . به گردن کسی که به شما معرفی کرده نیندازید . من می پرسم که شیر کجا میدهند. شما می گویید که سوپر مارکتی . بعد من تاریخ شیر را نگاه نکردم و اگر خوردم و مریض شدم ، باید کسی که آدرس را به من داده نفرین کنم ؟ اصلا این عاقلانه نیست . می گویند که می خواستی تاریخ مصرف روی پاکت را نگاه کنی . اگر من آدرس ازدواج به شما دادم و رفتید و دیدید که مناسب نیستند به گردن واسطه نیندازید که بگویید که چون فلانی گفته پس حتما خوب است . ما باید باورمان را نسبت به ازدواج عوض بکنیم . و بفهمیم کمک در مسیر بندگی است . نگرش و نگاه مان را در ازدواج اصلاح بکنیم . و بدانیم که یک ضرورت جدی است برای نیازهای مان . گرایش را اصلاح بکنیم . فقط ظاهر را نبینیم . پیامبر فرمودند : بپرهیزید از سبزه های لجن زار . سوال شد و فرمودند : خوشگل هایی که در دامن بی حیا تربیت شده اند . روش مان را هم در ازدواج اصلاح بکنیم . در ازدواج روش مان باید مشارکتی باشد . یعنی تمام آنهایی که دختر دارند غصه می خورند که دخترشان در قصه ی ازدواج گیر کرده است . می گویند که حاضریم همه چی خرج بکنیم که دخترمان یک بخت خوبی پیدا بکند . همه ی آنهایی هم که پسر دارند همین مسئله را دارند . ای دختر دارها و ای پسردارها شما حاضرید هر کدام ده میلیون تومان خرج کنید ولی چرا وقتی خواستگار می آید و وقتی سر مهریه میشود شما میخواهید از آنها بکشید و آنها می خواهند از شما بکشند ؟ چرا دنبال منفعت خودمان هستیم ؟ دنبال حق باشیم . روش مان حق طلبانه نیست .لذا بِکش بِکش است و بعدش هم میشود بُکش بُکش . این می خواهد گربه بکشد ، او هم می خواهد گربه بکشد . همه مان دست به دست هم بدهیم که دو تا جوان به یک خانه بروند . یکی بگوید که من خانه دارم ، تالار نگیرید خرجش زیاد است بیایید عروسی را در خانه ی من بگیرید و هر کس بخشی از آنرا تامین کند. این همه هدایا می خواهند بیاورند هدایای گل و شیرینی نخرند . هر کدام از فامیلهای عروس و داماد یک مبلغی را بگذارند پول رهن خانه ی آنها درست می شود . روش باید مشارکتی باشد . این ها هدفمند میشود و نهادینه میشود . دست به دست هم بدهیم تا دو تا جوان از گناه نجات پیدا بکنند . چون وجود ازدواج وقتی است که جوانان دارند گناه می کنند .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group