90-03-10-حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری
90/3/10
سوال – چکار کنیم که در جهنم های گناه گرفتار نشویم ؟
پاسخ – همه ی گناهان هم جهنم دنیایی دارد و هم جهنم آخرتی . اولین چیزی که همه ی ما باید به آن دقت داشته باشیم تجسم اعمال است. در سوره ی زلزال داریم که اعمال ما یک ظاهر دارد و یک باطن . در سوره ی کهف آیه ی چهل ونه داریم که شما باطن اعمال خود را در قیامت می بینید . یا در مورد یکی از اسامی روز قیامت داریم که روزی است که همه ی باطن ها آشکار می شود . پس این عمل یک باطنی دارد و یک روزی من چه بخواهم و چه نخواهم این باطن را خواهم دید . شروع باطن بینی ما از کجا است ؟ از مرگ است . یعنی شروع باطن بینی اجباری . در سوره ی قاف داریم که به محض اینکه مرگ می آید پرده های حجاب کنار می رود . اصلاً به این دنیا عالم حجاب می گویند بخاطر اینکه بین من و باطن اعمال یک پرده ای وجود دارد ونمی بینم . ظاهر گناه لذت دارد ، شیرین ، قشنگ ، جذاب و خوشمزه است . گاهی اوقات ارزان و در دسترس است . طاعت و ثواب هزینه دارد . سخت است . گاهی اوقات گران است . وقت می خواهد و تکلیف است . اگر من به ظاهر عمل نگاه کنم از نماز فرار می کنم . از حجاب و حلال خوری فرار می کنم . اگر به ظاهر عمل نگاه کنم به گناه رغبت و میل دارم و حتی به دنبال آن می دوم . وقتی که مرگ می آید پرده کنار می رود ولی فایده ای ندارد . اگر بعد از خوردن آب من بفهمم که مسموم است دیگر فایده ای ندارد . کار خود را کرده است . لذا در آیه ی نود و نه سوره ی مومنون می فرماید : تا در عالم برزخ پرده برای انسانها کنار می رود این فریاد را می زنند : خدایا من را باز گردان الان فهمیدم که جریان چیست . آن نماز صبحی که برای من خیلی سخت بود ، حجابی که در تابستان خیلی سخت بود . آن روزه ای که در تابستان خیلی سخت بود. من ظاهر آن اعمال را می دیدم . حالا آنها را شناختم می خواهم بازگردم . این داستان را حتماً همه شنیده اند که حضرت عیسی (ع) به سر قبر مادرشان حضرت مریم (س) آمدند . مادر خود را زنده کردند ،چرا که یکی از معجزات حضرت عیسی (ع) به اذن خداوند زنده کردن مردگان بود . از ایشان پرسیدند که دوست دارید به دنیا باز گردید ؟ گفتند : نه . جالب است که ارواح مومنین دوست ندارند به دنیا باز گردند . حضرت عیسی فرمودند اگر بخواهید به دنیا باز گردید قصد دارید چه کاری کنید ؟ دو عملی که ما از آن فرار می کنیم، چون ظاهر آن سخت است . فرمودند : اگر برگردم می خواهم شب های بلند زمستان را عبادت و شب زنده داری کنم . روزهای بلند تابستان را روزه داری کنم . ما روزه های قرضی تابستان را زمستان می گیریم . و شب های بلند زمستان را نیز به شب زنده داری و خواب می گذرانیم . چون ظاهر اعمال را می بینیم . پس در اولین قدم ، چشم های خود را به باطن اعمال باز کنیم . چگونه ؟ با دین . قرآن و عترت حجاب زدا است . قرآن می فرماید : هر که مال حرام بخورد گویی آتش می خورد . این جهنم های بی حیایی را ما از قرآن و روایات گفته ایم . هرکسی غیبت کند گوشت مرده می خورد . قرآن می فرماید : دوست دارید گوشت مرده بخورید ؟ پس تک تک آیات و روایات نشان دهنده ی باطن اعمال است . امیر المومنین در خطبه ی متقین می فرمایند : مومنین مثل کسانی هستند که همینجا بهشت را می بینند . آن را کجا می بینند ؟ پشت اعمال و عبادات سخت . بعضی اوقات می گویند که این عبادت خیلی سخت است . جوانی با پدر خود در گیر شده بود . خواست توبه کند . گفتند که باید بروی و دست پدر خود را ببوسی . گفت : اصلا این کار را نمی کنم . گفتند که باید بروی پای پدر خود را ببوسی . گفت به هیچ وجه این کار را نمی کنم . گفتند : یک میلیون تومان به تو پول می دهیم . گفت حتماً این کار را می کنم . تا پای یک میلیون تومان آمد ، گفت حتماً این کار را می کنم . خوب اگر من ثواب های یک عمل را بدانم حتماً آن را انجام می دهم . از طرف دیگر حضرت علی (ع) می فرمایند : مومنین کسانی هستند که الان آتش را در اینجا می بینند . چطور اگر الان یک لیوان داغ در اینجا باشد ما به بچه می گوییم دست نزن داغ است . اگر لیوان گناه هم باشد می فرمایند که داغ است . خود و خانواده های خود را از آتش حفظ کنید . پس ببینید قدم اول برای اینکه در این جهنم های دنیوی و اخروی و برزخی گناهان نیفتیم ، برویم و با قرآن و عترت باطن اعمال را بشناسیم . امروز نگاه کردن به نامحرم برای زن ها و مردها جذابیت دارد . هر کاری هم بکنیم جذابیت دارد . نگاه کردن به این فیلم ها و سریال ها جذابیت دارد . به صحنه های مستهجن نگاه کردن جذابیت دارد . من نیز نیاز شهوانی و درونی دارم و جذابیت آنها را می فهمم . همه آن را می فهمند . اما باطن آن مهم است . من می گویم اگر یک نفر بگوید یک تصویر مستهجن اینجا گذاشته اند ، هر چشمی به آن نگاه کند خودبخود یک تیری از آن به چشم او شلیک می شود . آیا کسی به آن نگاه خواهد کرد ؟ در روایت داریم که هر کس به نامحرم نگاه کند در روز قیامت میله های آتشین به چشم او می رود . این مربوط به جهنم آن دنیا است، البته من الان فقط جهنم دنیایی آن را می گویم . من اینجا یک کتاب را معرفی می کنم : کتابی زیبا است . تفسیر سوره ی واقعه به قلم شهید محراب حضرت آیت الهی دستغیب شیرازی . این کتاب به نام سرای دیگر است . من تقاضا می کنم که عزیزان این کتاب را بخوانند چرا که تجسم اعمال است . کتاب دیگر از شیخ صدوق به نام ثواب الاعمال و عقاب الاعمال است . اینها عمدتاً جهنم و بهشت اخروی را گفته اند . در برخی گناهان مربوط به دنیای آن را نیز گفته اند . ما از این جهت نتایج گناه در دنیا را گفته ایم که مردم یک مقدار نقدتر با آن برخورد کنند . پس هر عزیزی می خواهد در این جهنم های اعمال نیفتد ، خود را به باطن اعمال متذکر شود . آن چیزی که تذکر به خود است در بیان امام جواد (ع) است که می فرماید : هر کس اگر می خواهد در مسیر بندگی قرار بگیرد یک واعظ درونی نیاز دارد . آن چیزی که به دیگران می خواهیم بگوییم اسم آن را امر به معروف و نهی از منکر می گذاریم . بارها من در دانشگاه به خواهر خوبی که وضع حجاب درستی نداشت ، گفته ام که اگر انسان یک خدا داشته باشد بیشتر آرامش دارد یا صد خدا ؟ ایشان گفته اند که مسلم است یک خدا . گفتم اگر ما یک خدا داشته باشیم اضطراب ما کمتر است یا صد خدا ؟ ایشان گفته اند مسلم است یک خدا . گفتم شما آرامش را دوست دارید ؟ گفتند بله . گفتم شما اضطراب را دوست دارید ؟ گفتند نه . گفتم در این صورت خواهش می کنم خود را برای صد خدا آرایش نکنید . اینها در آخر هم از شما راضی نخواهند شد . تیپ خود را برای یک خدا آرایش کنید که اسم آن یا سریع الرضا است که زود راضی می شود . پس گام اول این است که خود و عزیزان خود را بشارت و انذار بدهیم و باطن اعمال را برای همه توضیح بدهیم .
سوال – لطفاً درخصوص سوره ی یوسف آیات 96 تا 103 توضیح بفرمایید.
پاسخ – نکته ی قرآنی این آیات مربوط به آیه ی نود وهفت است . فرزندان یعقوب خیلی گناه کرده بودند . پیغمبر خدا را در چاه انداختند . دروغ گفتند . پیغمبر را فروختند . و چهل سال بر روی گناه خود ایستادند . اما وقتی فهمیدند قرار شد که استغفار کنند . این قدم سوم است . قدم اول را گفتم که توجه به باطن گناه است . وقتی قرار شد استغفار کنند نزد پدر آمدند . او پیغمبر خدا است . یا ابانا استغفرلنا . تو برای ما استغفار کن، چرا که هم پدر هستی و هم پیامبر خدا . لذا ای مردم هرگاه قرار شد استغفار کنید به امام زمان (عج) بگویید یا ابانا و به امام رضا (ع) بگویید یا ابانا . همین الان بگوییم : السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا . یا ابانا استغفرلنا . شما اگر برای ما استغفار کنید قطعاً خداوند قبول خواهد کرد .
پس ببینید برای اینکه در جهنم گناهان نیفتیم ، با عینک دین چشم خود را باز کنیم . بپرسیم از بشارت های دین که باطن بهشت را به ما نشان می دهد و از انذارهای دین که باطن جهنم را به ما نشان می دهد بهره مند شویم . در واقع وزارت بهداشت و درمان می گوید به توصیه های بهداشتی ما و به هشدارهای بهداشتی ما توجه کنید . ما نیز می گوییم که ای مردم به توصیه های بهشتی قرآن و به هشدارهای جهنمی قرآن توجه کنید . این قدم اول است . هم خودمان توجه کنیم و هم به دیگران توجه بدهیم . بارها گفتیم که در امر به معروف و نهی از منکر دعوا نکنید . فقط به آن عزیز بگوییم این راهی که تو در حال رفتن هستی این است . اگر می دانی این است، پس برو . این رافقط به شما گفتم که بدانید . بهشت نیز این است . این قدم اول است . می خواهم تشبیه کنم : یک نفر تابلو ورود ممنوع را ندید و رفت . بعضی از افراد به تابلو نگاه می کنند و نمی روند . بعضی از افراد به تابلو زیاد کاری ندارند ، یک نگاه می کنند ببینند پلیس است یا نیست . ظاهراً بعضی از ما دوست نداریم نگاه به تابلوی قرآن بکنیم . تابلوی قرآن که به ما گفته است کدام راه باز است . راه حلال باز است . راه حرام ورود ممنوع است . توقف ممنوع است . توقف اکیداً ممنوع است . بعضی از افراد نمی خواهند به اینها نگاه کنند . پس لااقل به پلیس ها نگاه کنید . به آن دوربین هایی که نصب شده نگاه کنید . من اینجا می خواهم هشت دوربین را به همه هدیه کنم . این دوربین ها در زندگی من و شما است چه بخواهیم و چه نخواهیم . هرکس باور کند که این دوربین ها در زندگی او است و درحال فیلمبرداری است ، به خدا گناه نخواهد کرد . الان در این استودیو چند دوربین وجود دارد ؟ چهار دوربین است . این چهار دوربین روی من و شما تنظیم شده است و از زوایای مختلف مراقب است که یک حرکت غلط و غیر رسانه ای انجام ندهیم . البته اینها فقط از صورت ما عکس و فیلم می گیرد . حتی اگر برق قطع شود اینها نیز قطع می شود . یعنی در این صورت ارتباط ما قطع خواهد شد . ولی دوربین هایی که خدا گذاشته است نه باطری آن تمام می شود . نه برق آنها قطع می شود . و نه فقط ظاهر را می گیرد . این هشت دوربین و هشت آیه را هر روز جلوی خود بگذاریم . هر روز به آنها نگاه کنیم . چرا این که این هشت دوربین مداربسته هر روز به دنبال ما است . البته توجه داشته باشید که این دوربین ها آبروی انسان را نمی برد . این دوربین ها مچ گیرنده نیست . اینها همه دوربین خدا است . این دوربین ها تخلف را به در خانه ی انسان نمی فرستد بلکه فقط بین انسان و خدای او است . این دوربین ها می خواهد انسان را کمک کند . اولین دوربین دوربین خود خدا است . من از هر کدام یک آیه می گویم چرا که آیات زیاد است . آیه ی چهارده سوره ی علق : آیا نمی دانند که خدا آنها را نگاه می کند . خدا بر درجات امام بزرگوار ما بیفزاید که ایام سالگرد ایشان هم است . امام یک جمله ی خیلی کلیدی برای تربیت من و شما فرموده اند : عالم محضر خدا است در محضر خدا معصیت نکنید . فردی که معتاد به گناه بود به نزد امام حسین (ع) آمد و گفت آقا من معتاد به گناه هستم . اما فرمودند : اگر می خواهید گناه کنید بکنید اما یک جایی بروید که خدا شما را نبیند . من باید باور کنم . به ورود ممنوع ها که توجه نکردم اما بدانم که دوربین گذاشته اند . این اولین دوربین بود . در آیة الکرسی این مضمون را داریم که شب و روز نمی خوابد . در آیه ی دیگری داریم که آن نیت های قلب شما را هم فیلمبرداری می کند . برای چه این کار را انجام می دهم . اصلاً چرا حرف می زنم . برای خدا است یا برای شهرت است ؟ یا برای کار دیگری است ؟ مردم فکر می کنند برای خدا است، اما خدا که می داند برای چیست . این دوربین اول بود . خیلی حرف دارد، فقط اجازه بدهید فهرست آن را بگویم . دوربین دوم ، دوربین پیغمبر اکرم (ص) است . آیه ی چهل و پنج سوره ی احزاب : ای پیغمبر ما تو را در امت گذاشته ایم ، هم شاهد هستی و آنها را می بینی . هرکاری بکنند آنها را می بینی . لذا می گویند هفته ای دو بار نامه ی اعمال من و شما به دست رسول اله می رسد . بنا بر روایتی صبح دو شنبه و عصر پنج شنبه است . و مبشراً ، پیغمبر به باطن بهشت بشارت می دهد . ونذیرا ، و انذار به جهنم می دهد . این هم دوربین دوم است . آیا می توانم مقابل پیامبر ، بی حیایی بکنم . حرام خواری بکنم . گناه بکنم . هرزگی بکنم . فردا نیز بگویم یا رسول اله ، یا ابانا استغفرلنا . اگر روی من می شود این کار را بکنم . دوربین سوم امامان معصومین علیهم السلام هستند . آیه ی صدو پنج سوره ی توبه . که در هر سه دوربین یک و دو و سه را در این آیه جمع کرده است . پیغمبر به مردم بگو هر کاری می خواهید بکنید ،بکنید . اما اعمال شما را خدا می بیند ، پیغمبر می بیند و امامان نیز می بینند . من در مقابل فاطمه زهرا این کار ها را می کنم . لذا بارها عزیز آمده و گفته من می خواهم این کار را بکنم . می گویم من کار ندارم این کار خوب است یا بد است . با این نکته می خواهم جلوی تو را بگیرم . وقتی در حال انجام این کار هستی در اتاق باز می شود و حضرت زهرا داخل می شود چه کار می کنی ؟ یاد شما است در خصوص موبایل ها گفتیم . امام زمان (ع) می گوید موبایل خود را به من بدهید یک نگاه بکنم . نمی گویید : آقا یک چند دقیقه صبر کنید می خواهم چند عدد از تصاویر و بلوتوث ها را پاک کنم . دوربین چهارم شهدا هستند . آیه ی صدو پنجاه و چهار سوره ی بقره است : و لاتقولوا لِمن یُقتلُ فی سَبیلِ الهِ امواتا بَل احیاءٌ ولکِن لا تَشعُرون . یک عزیزی می گفت که یک شب حاج ابراهیم همت را خواب دیدم . با موتور به دنبال من آمده بود، مانند همان زمان جنگ . گفت بیا برویم یک نفر در حال غرق شدن است می خواهم او را نجات دهم . سوار شدم دیدم در خیابان های تهران ، به صورتی حرکت می کند که تابلوی خیابان ها را ببینم . در یک خانه من را پیاده کرد از خواب بیدار شدم . این خواب تعبیر نمی خواست و واضح بود . بلند شدم و به همان آدرس رفتم چرا که پیام داشت . به همان آدرس، در همان خانه رسیدم در زدم . یک جوانی بیرون آمد . او به من نگاه کرد و من به او نگاه کردم چرا که یکدیگر را نمی شناختیم . به او گفتم شما با شهید همت کاری داشتید ؟ شروع به گریه کرد . گفت من می خواستم خودکشی کنم به بن بست رسیده بودم . عکس شهید همت را در خیابان دیدم . به عکس او گفتم اگر راست گفته اند که تو زنده هستی، صدای من را می شنوی و من را می بینی ، یک نفر را بفرست بیاید من را نجات دهد . در خواب می آید ، یک نفر استاد و کارشناس را بر می دارد و می گوید : برو این آدم در حال غرق شدن است . از این مدل دوربین فقط دویست و سی هزار در کشور ایران نصب است . در هر کوچه و صنفی است . سی و شش هزار شهید دانش آموز است . چهل و هشت هزار شهید ارتش . یازده هزار شهید دولت . شش هزار و پانصد شهید زن . سه هزارو پانصد شهید روحانی . در همه جا است . دوربین پنجم ملائک مقرب خدا است . آیه ی هیجده سوره ی قاف . از شما حرکتی سر نمی زند مگر اینکه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند . یکی مأمور نوشتن خوبی ها و یکی مأمور نوشتن بدی ها است . فقط یک تفاوتی با هم دارند . این یکی اگر نیت خوبی هم بکنیم یادداشت می کند . آن یکی نیت بدی کنیم یادداشت نمی کند . بدی را انجام بدهیم هم یادداشت نمی کند . در بعضی از روایات می گویند اگر تا هفت ساعت از گناه من بگذرد و توبه کنم اصلاً یادداشت نمی کند . خیلی اوقات ما این هفت ساعت را فراموش می کنیم . رحمت خدا از غضب او بیشتر است . دوربین ششم زمین است . آیه ی چهار سوره ی زلزال . روز قیامت همین زمینی که ما روی آن نشسته ایم می آید و خبرهای خود را می دهد . خدایا من فیلم برداری کردم . این افراد در این مکان نماز خواندند . در این مکان اشک ریختند . این آقا و این خانم در این مکان دست یک بینوا را گرفت . این آقا وقتی در این مکان این کار را انجام می داد نیت قشنگی داشت . خدای ناکرده زمین شهادت می دهد که این آقا ، این خانم و این فرد در این مکان گناه کرد . خدایا من ثبت کردم و هیچ چیزی را هم فراموش نکردم . این دوربین ها فقط به اذن خدا حرف می زنند . دوربین هفتم زمان است . آیا اول سوره ی بروج . روایات صریح از وجود امیرالمومنین علی (ع) داریم که شب جمعه اعمال شما را فیلم برداری می کنند . شب و روز عرفه اعمال شما را فیلم برداری می کنند . ایام هم موجود زنده هستند . لذا امیرالمومنین وقتی بیدار می شوند می گویند : سلام می کنم به تو ای روزی که نه قبلاً بوده ای و نه بعداً می آیی ، تو یک موجود مستقل هستی . دوربین هشتم که از همه تکان دهنده تر است اعضاء و جوارح ما است . آیه ی بیست و بیست و یک سوره ی فصلة. روز قیامت اینها می خواهند شهادت بدهند . پوست دست من علیه من شهادت می دهد . این دست با همین پوست بر سر یک یتیم زد . می گویم اگر من لذتی هم بردم ، با شما اعضاء و جوارح بردم . می گویند ما مأمور مخفی خدا بودیم . خدا امروز به من گفته که به حرف بیا . خدا بلد است که دست را به حرف بیاورد . خدا چاقوی دردست ابراهیم را به حرف آورد . پس اگر از باطن اعمال نمی ترسم و به سراغ آن نمی روم لااقل به این دوربین ها توجه کنم . دوربین ها من را کنترل می کند . از موقعی که در جاده ها دوربین گذاشته اند تصادفات و تخلفات واقعاً کم شده است . ماکت دوربین نیز غوغا می کند . این دوربین ها واقعی است . هشت دسته دوربین وجود دارد . ما کدام خدا را دوست داریم ؟ خدایی که ما را بوجود آورده و به حال خود رها کرده است . یا خدایی که لحظه به لحظه مراقب است ؟ کدامیک برای تربیت قشنگ تر است ؟ این دوربین ها نشان می دهد که ای انسان ها شما موجود عبث نیستید . خدا می گوید من خیلی خرج شما کردم . من خرج توکردم و تو بهترین مخلوق من هستی . فَتبارکَ اله اَحسنُ الخالِقین . من برای تو نوک قله را در نظر گرفتم ، خلیفة الهو . اگر من به اینها توجه کنم به آن نقطه می رسم . همه ی حرف ما این است : من نیامده ام اینجا که به جهنم بیفتم . من حتی اینجا نیامده ام که بهشتی بشوم . من آمده ام که به آن نقطه ی اوج برسم . اما من خود را در این گل و جهنم گناه محبوس کرده ام . ولی راه فرار آن چیست ؟ عزیزان پرسیدند که چکار کنیم ؟ ما گفتیم قدم اول این است : باید به باطن اعمال با عینک دین توجه کنیم . به سراغ باطن اعمال برویم . به سراغ بشارت ها و انذارهای پیامبر برویم . اگر پیامبر گفته اند به سراغ لقمه ی حرام نرویم ، نرویم . لذا اگر انسان باطن ثواب را ببیند به طرف آن می دود . من گفتم اگر باطن را ببینم اولاً حرکت می کنم ، دوماً سرعت می گیرم ، سوماً سبقت می گیرم . اگر باطن گناهان را ببینم . اولاً دوری می کنم و چشم پوشی می کنم . ثانیاً فرار می کنم . فَفِروا اِلی الها . از گناه به سوی خدا فرار می کنم . اصلاً به آن نزدیک نمی شوم . شعله ی آتش که زیاد می شود مردم از چند متری آن فاصله می گیرند . الان گاهی اوقات خبر می دهند که جنگل های فلان شهر سوخت ، مردم از چند کیلومتری آن فرار می کنند . گناه آتش شعله وری است که همه ی ما را می سوزاند . این انذار پیامبر است . اگر به آن مرحله توجه ندارم لااقل از این دوربین ها بترسم که روز قیامت آبروی من می رود . در دنیا آبروی ما را نمی برند اما در روز قیامت آبروی ما می رود . پس از این دوربین ها حیا کنم . این دو قدم است. این را دیگر نگویید که نسخه ی دور از دسترس است. همه ی ما قرآن داریم . همه ی ما روایات داریم . همه ی ما می توانیم روایات و آیاتی را که به ما می گوید چه چیزی بهشت در آن است، می توانیم پیدا کنیم . همه ی ما آیات و روایاتی را که می گوید چه چیزی در آن جهنم است می توانیم پیدا کنیم . مگر اینکه چشم ما باز باشد . هر کسی در این عالم چشم او باز باشد زمانی که مرگ بیاید می گوید این برای من تازگی ندارد . قبلاً چشم من باز شده بود . اگر چشم باطن بین می خواهیم باید با عینک قرآن و عترت جلو برویم و راه دیگری نداریم .
سوال – چکار کنیم که باطن اعمال برای ما محسوس شود؟
پاسخ – جلسه ی قبل این توفیق شد که ما جهنم های دنیا را گفتیم . ما می خواهیم بگوییم که بالاترین جهنم ها در یک کلمه وجه اشتراک دارد . بالاترین جهنم دنیا ناآرامی ، اضطراب و ترس است . اگر من بخواهم یک خبر دروغی را به شما بگویم و یا شما یک خبر دروغی را به من بگویید آیا یک استرس به سراغ ما نمی آید ؟ همین جهنم است . جهنم قیامت آتش است . جهنم دنیا ، استرس ، ناآرامی و سوء ظن است . مثلاً اگر کسی ربا بخورد، گویی آتش می خورد . این مربوط به جهنم آخرت است . جهنم دنیا استرس ، ناآرامی ، ترس ، اضطراب ، افسردگی ، تشویش خاطر ، سوء ظن و ناکامی است . همه ی اینها زیر مجموعه ی ناآرامی است . بهشت دنیا آرامش است . امیدواری است . حسن ظن و خوشرویی است . احساس موفقیت و رضایت است . اما در جهنم دنیا همیشه احساس نارضایتی وجود دارد . همیشه فرد طلبکار است . اینها جهنم ها و بهشت های دنیا و جهنم و بهشت آخرت است . اگر چشم ما باز شود تصمیم ما عوض خواهد شد . انتخاب ما عوض خواهد شد . ما عاقل هستیم و خدا به ما عقل داده است . عقل هم برای تشخیص خوب و بد است . اما اگر نگاه ما ظاهری باشد دیگر به باطن توجه نمی کنیم . خدایا به آبروی امام رضا (ع) و به آبروی حضرت امام که ما را با امام رضا (ع) و قرآن و عترت آشنا کرد، به ما توفیق انس با قرآن و عترت ، برای باطن بینی بیشتر عنایت بفرما.