پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
91/10/26

سوال – انتظار یعنی چه و بهترین انتظار به چه انتظاری گفته می شود؟

پاسخ – انتظار یک حالت است ولی در روایت بالاتر از یک حالت است.در روایت داریم که بهترین اعمال انتظار فرج است .پس انتطار، عمل است. اگر شما منتظر میهمان هستید حتما اتاق را تمیز می کنید و غذا را آماده می کنید، این عمل است .شهید مطهری در قم درس می داد و من چند هفته ای ایشان را برای ناهار به منزل می بردم. بعد سوار ماشین ایشان می شدم و تا شاه عبدالعظیم با ایشان بودم و از ایشان سوالاتی می کردم و بعد به قم برمی گشتم . یک روز این سوال مطرح شد که انتظار یعنی چه ، شهید مطهری مثالی از مرحوم راشد گفتند که آیا کسی که منتظر خورشید است در تاریکی می نشیند ؟ خیر. هر کس که منتظر خورشید است در شب می نشیند و چراغ را هم روشن می کند. معنای انتظار و عدالت این نیست که ما کاری نکنیم بلکه ما باید برای اصلاح ، فقرزدایی و حل مشکلات مردم کاری بکنیم. کسی که منتظر خورشید است نمی گوید که فعلا در تاریکی بنشینیم .ما در زمستان منتظر هستیم که بهار بیاید ولی در سرما نمی نشینیم بلکه بخاری روشن می کنیم .بعضی ها فکر می کنند که انتظار یعنی احتضار. درحالیکه این طور نیست انتظار یعنی امید نه یاس .واژه شناسی در دین کار مهمی است. یکی از کارهای امامان ما این بود که لغت ها را درست معنی می کردند. عده ای دور فردی جمع شدند و گفتند که او علامه است. امام فرمود :هنر او چیست؟ مردم گفتند که پدر ،پدربزرگ ، جد و ... عالم بوده اند. امام فرمود: نسب علم نیست. مردم می گفتند که پهلوان کسی است که وزنه بلند کند ولی امام فرمود: پهلوان کسی است که وقتی عصبانی شد جلوی خودش را بگیرد .بعضی ها فکر می کنند که زهد یعنی اینکه روی مقوا بنشینی ولی این طور نیست زهد یعنی اینکه اگر روی قالی نشستی به آن دل نبندی .ما باید لغت ها را خوب معنی کنیم. معنی صبر این نیست که ما تو سری بخوریم بلکه باید قیام کنیم .در قرآن صبر را در کنار قیام گفته است، پس صبر یعنی مقاومت .به میهمانی یکی از عزیران رفته بودیم . ما سر سفره سوپ خوردیم. ایشان گفت که غذا خوردید؟ من گفتم که من سوپ خوردم. ایشان گفت که غذای ما همان سوپ بود. من گفتم که اگر شما می گفتید ،سوپ را با نان می خوردم. ایشان گفت که ما انقلاب کردیم که زهد داشته باشیم. من گفتم معنای زهد یعنی اینکه خودت نخوری نه اینکه به میهمانت غذا ندهی .این بخل اسلامی است نه زهد اسلامی. اگر حضرت علی(ع) نان خالی می خورده است به میهمانش نان خالی نمی داده است. در قرآن داریم: برای حضرت ابراهیم میهمان آمد و او به آنها کباب داد. مثلا می گویند که این آدم خوبی است. ولی می بینیم که غیبت می کند و دروغ هم می گوید . باید ببینیم که معنای خوب بودن چیست. مثلا یک خانم با حجاب به خانم بدحجابی کلمه ی زشتی(قِرتی) می گوید. اگر کسی که بدحجاب است می توان به او قرتی گفت ؟ نه . ما نباید براحتی به دیگران توهین کنیم. در زمان حضرت علی (ع) فردی سه تا شلاق اضافه تر به مجرم زد و حضرت علی(ع) او را خواباند و سه ضربه ی اضافی را به او زد. ما باید مرز را مراعات کنیم.

بعضی ها می گویند که امام زمان(عج) می آید و خودش دنیا را درست می کند. روایت جعلی داریم که می گوید: قیام های قبل از امام زمان(ع) باطل است. پس یعنی دین پیامبر برای زمان خودش بوده است و باید دین را تعطیل کرد. ما باید قدرت داشته باشیم تا به قرآن عمل کنیم. قرآن می فرماید : دشمنان را بکشید .ما باید حکومت داشته باشیم تا دشمنان خدا را بترسانیم. کشور باید تشکیلات داشته باشد که اگر رهبر از بین رفت، کشور از هم نپاشد. درجنگ احد شایع کردند که پیامبر کشته شده است، مسلمانان فرار کردند .آیه نازل شد که اگر پیامبر کشته شد شما باید فرارکنید؟ مسلمانان باید تشکیلات منسجمی داشته باشند که با از بین رفتن پیامبر حکومت شان از بین نرود. این آیه بهترین آیه برای تشکیلات است. تا حکومت نباشد نمی توان به بسیاری از آیات قرآن عمل کرد. داریم: از مردم زکات بگیر. آیا بدون قدرت می توان از مردم زکات گرفت ؟ بدون قدرت و حکومت نمی توان مقابل طاغوت ایستاد.

سوال - سهم ما در یک انتظار صحیح چقدر است؟

پاسخ – در دعا داریم :خدایا به من کمک کن که حق حضرت مهدی را بدهم. پس امام زمان(ع) به گردن ما حق دارد. در قرآن داریم که ابراهیم پدر(معنوی) شماست .روایت داریم :امام مثل پدر مهربان شماست .پیامبر فرمود :هر کس علی را دوست بدارد خدا او را دوست خواهد داشت. یاد امام زمان(عج) باعث نزدیکی است .در دعای عهد داریم: خدایا من نسبت به امام عهد داشته باشم ،گره بخورم و بیعت داشته باشم. کار ما باید زیر نظر امام زمان(عج) یا نائب ایشان باشد .گاهی عده ای تشکیلاتی را درست می کنند ولی زیر نظر کسی این کار را انجام نمی دهند .ما باید حجت داشته باشیم .ما می گوییم که امام زمان(عج) می آید و همه را می کشد.در حالیکه این طور نیست .امام، رهبران کفر را می کشد و مردم در اختیار امام قرار می گیرند. خلبان های شاه بعدا در خدمت امام خمینی درآمدند. روایت داریم که وقتی حضرت ظهور می کند متخصصینی از کره ی زمین جمع می شوند و در اختیار امام قرار می گیرند و علم درآن زمان شکوفا می شود. روایت داریم که تمام اختراعات تا زمان ظهور دو بر بیست وهفت است و بقیه ی( دو بر بیست و پنج) آن در زمان حضرت مهدی است. یعنی مردم با عنایت امام، رشد علمی می کنند. این طور نیست که وقتی امام بیاید جوی خون راه بیندازد. امام رئوف است و ما را دوست دارد. اسم بچه مان را مهدی بگذاریم .خمس امام را بدهیم. کسی که سهم امام را نمی دهد با فردی که فدک را غصب کرد، مساوی است .حق سیاسی یعنی بیعت ،حق اجتماعی یعنی نام گذاری فرزندان به اسامی امامان و حق مالی یعنی پرداخت خمس. بعضی می گویند که امام زمان(عج) وقتی می آید که دنیا پر از ظلم بشود. پس بیاییم دنیا را پر از ظلم کنیم که آقا بیاید. روایت داریم که آقا وقتی می آید که دنیا پر از ظلم بشود نه پُر از ظالم . اگر روایت می گفت که امام وقتی می آید که دنیا پر از ظالم بشود همه ی ما ظالم می شدیم تا آقا بیاید. یک صدام ،چندین کشور را خراب کرد. پس یک نفر هم می تواند دنیا را پر از ظلم کند.

سوال – اگر ما جزو یاران امام زمان(عج) نباشیم آیا امام از ما راضی خواهد بود؟

پاسخ – اگر ما حرف امام را گوش بدهیم ایشان از ما راضی می شوند. بعضی ها می گویند که چکار کنیم که امام زمان(عج) را ببینیم؟ دیدن امام لطف است ولی اویس قرنی پیامبر را ندید ولی پیامبر را دوست داشت. در جبهه پسر بسیجی را دیدم که عکس امام را در تلویزیون ندیده بود ولی می گفت که چون امام گفته به جبهه بروید ، حرف امام را گوش کرده ام. عده ای در کنار امام نشسته اند و امام می گوید که بجای حج به جبهه بروید ولی آنها گوش نمی دهند و به حج می روند. امام از کدامیک از آنها راضی است؟

افرادی هستند که خیلی از مهدی حرف می زنند ولی هیچ مرجعی از آنها راضی نیست. ما باید به دستورات امام زمان(عج) عمل کنیم. حرف امام، غایب نیست .امام زمان (عج) فرموده که وقتی من نیستم یک فقیه عادل بی هوس را انتخاب کنید. ما باید ببینم که در یک حادثه امام زمان(عج) چکار می کند، ما هم باید همین کار را بکنیم. دیدن امام زمان(عج) توفیق است ولی مرحله اول معرفت، بعد مودت و بعد اطاعت است. دیدن مثل زعفران روی برنج است ولی زغفران جزو غذا نیست ولی اگر باشد خوب است. روایت داریم که هرکس بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است .پیامبر فرمود :مزد من مودت ذی القربی است.

سوال – صفحه ی 208 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – امامت جزو اصول دین است. خدا فرمود :اگر امام را تعیین نکنی رسالتت مورد قبول نیست .خدا در سه آیه از قرآن به پیامبر اولتیماتوم داده است: اگر مشرک بشوی کارهای تو نابود می شوی، اگر کلمه ای به قرآن اضافه کنی رگ کردن تو را قطع می کنم و اگر امام را معرفی نکنی رسالت تو نابود می شود. امام با قرآن فرق می کند. امام قرآن مجسم است .ما نمی توانیم بگوییم که مرا از امام، قرآن است. ما نمی توانیم خودمان قرآن را تفسیر کنیم.

روز نهم ربیع آغاز امامت حضرت مهدی است . چون این امام زنده است ،حضور دارد و هر هفته اعمال ما را می بیند ، آغاز امامت ایشان را جشن می گیریم .در قرآن داریم: خدا ، رسولش و مومنین عمل شما را می بینند منظور از مومنین امامان هستند. من به خدمت مقام معظم رهبری رفتم. و گفتم که مهدویت عقیده ی شیعه است که در دنیا کنگره هایی برگزار شده است که می گویند :شیعه یک بال قرمز و یک بال سبز دارد .(بال قرمز کربلا و بال سبز یعنی هیچ حکومتی حق نیست .ولایت فقیه هم جانشین عام امام زمان(عج) است. هیچ کس نمی تواند این پرنده را شکار کند. شیعه و مرجعیت را نمی توان با پول خرید یا فروخت. مراجع ما باید شصت سال درس بخوانند تا مرجع بشوند و نباید دنبال هوس باشند. فقیه باعالم فرق دارد. عالم یعنی کسی که می داند و فقیه یعنی کسی که عمیق می داند و عدل است یعنی خرید و فروش نمی شود.) من گفتم که باید در مورد امام زمان(عج) کار عمیق و فرهنگی بشود. پس یک عده بطور تخصصی در مورد مهدویت کار کنند. ایشان به ما مسئولیت دادند و ما بنیادی درست کردیم که مدیر آن را آقای ابوترابی گذاشتیم و آقای شیبانی را دعوت کردیم و ... ما پارسال حدود دو هزار سفرتبلیغی داشتیم. سی صد فارغ التحصیل داریم که کمترین مدرک آنها فوق لیسانس است. ما کارشناس های عمیق داریم .هر کس نیاز به بحث فنی دارد به بنیاد مهدویت رجوع کند. ما در کنار مسجد جمکران یک بنیاد فرهنگی بنام یاوران مهدی درست کردیم. اینجا هزار تخت دارد که هر کس می تواند یک شب آنجا بماند. تابحال 150 کتاب نوشته شده است .کتاب نگین آفرینش در مورد مهدویت است. ما بیش از ده سایت داریم. از طریق آموزش مجازی پانصد هزار نفر آموزش می بینند. صدها برنامه ی رادیویی و تلویزیونی داریم. مهمترین کار ما مقابله با خرافات است .سی دی آمده بود که ظهورنزدیک است. ما جشنی در جمکران گرفتیم و با آن مبارزه کردیم. الان ادعاهای زیادی وجود دارد. عده ای هستند که عوام فریبی می کنند .بنیاد فرهنگی مهدویت با این ادعاها مبارزه می کند. البته کتابهایی در مورد امام زمان(عج) نوشته اند مثل : خورشیدمغرب ، درفجر ساحل ،دادگستر جهان و...

ما نباید خط را گم کنیم. عده ای در زمان شاه می گفتند که امام زمان (عج) ظهورکن ولی وقتی امام خمینی آمد به او کمک نکردند. امام زمان(عج) می خواهد طاغوت ها را بردارد و امام خمینی یک طاغوت را برداشت. پس باید به امام خمینی کمک شود. بعضی ها فقط پوست هستند و بعضی فقط مغز ولی پوست و مغز باید با هم باشند که سبز بشوند.

خدایا قلب مهدی را از ما راضی بفرما

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group