پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
91/11/17

 

سوال – امنیت از نظر قرآن چیست؟

پاسخ – امنیت یک گوهری است که اگر باشد همه ی خیرات و برکات در کنار آن وجود دارد، مثل آب. اگر آب باشد همه میوه ها آبدار می شوند و اگر شکر باشد، قنادی ها شروع به کار می کنند. اگر آب نباشد همه باغ ها، اگر شکر نباشد همه ی قنادی ها تعطیل است .قرآن می فرماید :تا امنیت نباشد عبادت نیست. اگر مملکت امن باشد دانشجو و دانش آموزان می توانند درس بخوانند و کاسب ها می توانند کاسبی کنند. پس امنیت یک مسئله ی کلیدی است و اگر کسی امنیت را بهم بزند قرآن با آن برخورد می کند. اگر کسی فقط با چاقو یا اسلحه مردم را تهدید کند، این فرد مفسد فی الارض است. زیرا فضا را ناامن کرده است. امنیت شاخه های متعدد دارد.

فرد پستی بود که در یک باغی یک درخت خرمایی داشت و سرزده به باغ می رفت. صاحب باغ گفت که تو در اینجا یک درخت داری و تمام باغ مال من است .هر وقت می خواهی به اینجا بیایی هماهنگ کن. اما او قبول نکرد و به بهانه ی درخت، بدون اجازه به باغ می آمد. فرد نزد پیامبر آمد و پیامبر گفت که این درخت را بفروش یا تعویض کن یا ... او هیچ کدام از پیشنهادهای پیامبر را قبول نکرد. حتی پیامبر گفت که من برای تو یک درخت در بهشت ضمانت می کنم ولی او قبول نکرد. پیامبر فرمود که او مردم آزار است و می خواهد امنیت خانواده را از تو بگیرد. پیامبر دستور داد که درخت را بکنند و به کوچه بیندازند. این قاعده ی لاضرر است که در فقه بکار می آید.

در زمان پیامبر منافقین مسجد ساختند. آنها به پیامبر گفتند که در این مسجد نماز بخوانید. پیامبر گفت که چرا نزدیک این مسجد، مسجد دیگری ساختید ؟(شرایط مساجدی که خیرین می سازند این طور است :مسجدکوچک 100 الی 150 متری ، مسجد آجرنما بدون مناره و ساده، تا دوکیلومتری مسجدی نباشد، جمعیتی بالای هزار نفرآنجا باشند، زمین مسجد هم باید از طریق مردم ساخته شود و ما خیرین آنرا با هزینه ی خودشان می سازند و پول به کسی داده نمی شود. حمل ونقل آن با قوای مسلح است و مجلس تصویب کرده است آب، برق و گاز مجانی باشد .البته مردم هم باید در ساخت مسجد کمک کنند. ما تقاضای ساخت مسجد زیاد داریم ولی کمک کم داریم. شورای هماهنگی تبلیغات و مسئولین راه پیمایی بیست و دو بهمن ،برنامه ای بریزند که اگر راهپیمایی در آستانه ظهر تعطیل شد و هوا هم خوب بود ،نماز جماعت خوانده شود. در قرآن داریم که آخر غذاهای بهشتی بوی عطر می دهد . خوب است که پایان راهپیمایی نماز جماعت باشد. مثلا مساجد سر راه و ارگان ها می توانند نماز جماعت را در خیابان برپا کنند. پس اگر راهپیمایی می رویم از نماز غافل نشویم) مناقین گفتند که بعضی پیر هستند و راه برایشان سخت است .البته آنها می خواستند خانه تیمی بسازند .پیامبر در آستانه ی جنگ تبوک بودند. پیامبر گفت که بعد از جنگ، تکلیف شما روشن می شود. بعد از جنگ پیامبر عده ای را جمع کرد و مسجد را خراب کردند .آیه نازل شد: آنها مسجد برای ضرر ساخته اند. این مسجد باعث تفرقه بین مومنین می شود، این مسجد محل رصد دشمن است. آنجا را محل زباله قرار دادند. پس اگر کسی می خواهد بین مسلمانان تفرقه ایجاد کند باید ضایع بشود.

برای وحدت این آیه را می گویند :وعتصموا بحبل الله جمیعا .بعضی از آیه های قرآن خوش شانس هستند و همه به آن عمل می کنند مثل کلوا ولی بعضی از آیه ها عمل نمی شود مثل آیه زکات .

بنا بود که موسی در عرض سی روز کتاب تورات را در کوه طور از خدا بگیرد. سی روز به چهل روز تبدیل شد. یک هنرمند سامری، مجسمه ی گوساله طلائی ساخت که وقتی باد به آن می خورد صدا می داد. وقتی موسی برگشت دید که زحمت های او به هدر رفته است .موسی زلف برادرش را بوسید و بعد آنرا کشید و گفت که چرا گذاشتی مردم گوساله پرست بشوند؟ چرا به وظیفه ات عمل نکردی ؟در قرآن داریم (هارون گفت) :من ترسیدم که بین امت تفرقه ایجاد شود .اگر همه گوساله پرست بشوند بهتر از این است تفرقه ایجاد شود یعنی گوساله پرستی از تفرقه بهتر است. حضرت امیر می فرماید: بیست و پنج سال تیغ در چشم و استخوان در گلو داستم ولی بخاطر وحدت چیزی نگفتم .

سوال – امنیت چطور باید در فضای خانواده باشد؟

پاسخ – اگر در خانواده سوءظن باشد این کار فضای خانواده را ناامن می کند. گاهی زن و شوهر به یکدیگر ایراد می گیرند. یا اینکه اگر بچه کار خلافی کرد ،توی سر او می زنند و او را ملامت می کنند و این باعث می شود که بچه کار بدتری انجام بدهد. روایت داریم که کسی را زیاد مورد انتقاد قرار ندهید. و این انتقاد در حد تذکر باشد. حدیث داریم که اگر پی در پی انتقاد کنیم بچه لجبار می شود. گاهی خانم توقعاتی دارد که آقا نمی تواند آنرا برآورده کند و خانم با آقا سر موجود بی جانی مثل لباس و صندلی قهر می کند .و با این کار برای حفظ لباس و صندلی ، آقا را از دست می دهد. اگر توقعات خانم برآورده نشود اتفاقی نمی افتد. گاهی بخاطر رفتن به خانه ی فامیلی زن و شوهر با هم قهر می کنند. ما باید بدانیم که چه چیزی را فدای چیز دیگری می کنیم. بعضی حساسیت ها فضای امن خانواده را بهم می زند. گاهی ما با خدا هم در می افتیم. ما نباید مشکل شخصی خانواده را به جامعه بکشانیم. در قرآن داریم که اگر بین زن و مرد اختلاف افتاد یکی از اقوام فامیل آنرا اختلاف را حل کند و به خانواده های دیگر کشیده نشود. اگر فرزند شما در جایی ضعف دارد اول کمالش را به او گوشزد کنید بعد نقص او را بگویید و به او کمک کنید. ما وقتی می خواهیم بچه را نصیحت کنیم تمام خوبی های فامیل را می گوییم و توی سر او می زنیم. گاهی خانم تمام کمالات مردهای دیگر را به شوهرش می گوید و این مقایسه ها امنیت خانواده را بهم می زند.

ما باید ببینیم که چه چیزی می خواهد فدای چه چیزی بشود. گاهی بخاطر یک غذای بدمزه چند روز بین زن و شوهر دعوا می شود. آیا یک ربع غذا خوردن ارزش چند روز قهر کردن را دارد ؟گاهی ما یک موضوع را بزرگ می کنیم. ما نباید رفاقت های دائمی را فدای کلمه های لحظه ای بکنیم.

در مشکلات اقتصادی، خانواده ها باید قناعت کنند. اگر انسان قناعت داشته باشد، همه چیز دارد و اگر قناعت نداشته باشد حتی اگر کره زمین را هم به انسان بدهند باز کم دارد. ما فکر می کنیم که دیگران مشکل ندارند و فقط ما مشکل داریم. در اسلام سوء ظن و تجسس ممنوع است. داریم که وای بر حال کسی که با انسان رفیق می شود ،عیب انسان را پیدا می کند و آنرا برای روز مبادا نگه می دارد. نباید از زندگی مرم عکس گرفت بلکه باید فیلم گرفت. در قرآن داریم که بعضی ها تمام خوبی هاشان از بین می رود و در جای دیگر داریم که بعضی خوبی ها، بدی ها را از بین می برد. ما نباید بخاطر یک نقطه ضعف ،تمام خوبی های کسی را زیر پا بگذاریم. البته بعضی از گناهان قابل گذشت نیست. ما باید به قوانین الهی برگردیم و قوانین بشری را کنار بگذاریم. ما باید به فطرت و عقل مان برگردیم . ما باید ببینیم که سیره ی ائمه با مخالفین چطور بوده است. امام صادق (ع) در آخر عمر پول زیادی به یک نفر داد که او زمانی تصمیم داشت امام را بکشد. امام پول را داد و سلام هم رساند. نگاه ما باید این طور باشد. یوسف در یک لحظه همه برادرانش را بخشید.

در روز فتح مکه ،مردم چون پیامبر را خیلی اذیت کرده بودند ، پیش حضرت آمدند و گفتند که می خواهی با ما چکار کنی ؟ پیامبر فرمود :کاری که یوسف با برادرانش کرد ، من هم با شما می کنم و همه ی شما را می بخشم. پیامبر همه ی مردم شهر مکه را بخشید. در قرآن داریم: بدی را با بدی جواب ندهید .به پیامبر گفتند که شما منحرف هستی و پیامبر فرمود : خیر ،من منحرف نیستم. به امام باقر(ع) توهین کردند ولی امام فرمود که من باقر هستم. با شهید محراب در کوچه ای قدم می زدیم بچه ها به او سلام می کردند. ایشان گفت که زمانی این بچه ها به من جسارت می کردند ولی چون من صبر کردم الان همه به من سلام می کنند.

الان مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد .یکی ازعلت های آن حرص زدن است و علت دیگر آن فراموش کردن خداست. سعی کنیم که کمتر خرج کنیم تا بتوانیم کنار آن یک لباس هم برای بچه ی فقیر بخریم. باید کمی از مواضع مان کوتاه بیاییم .خدا جبار است و جبران می کند .

سوال – صفحه 229 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – اصل راه پیمایی بیست ودو بهمن عمل صالح است. در قرآن داریم که هر حرکت دسته جمعی که دشمن از آن عصبانی بشود، برای شما عمل صالح بحساب می آید. راه پیمایی روز قدس و بیست و دو بهمن یکسری از دشمنان را عصبانی می کند. زیرا دشمن می خواهد که ما دست از انقلاب برداریم. انقلاب ما برای اسلام بوده است و اگر مسئولی اشتباه کرده است ،ارتباطی به انقلاب ندارد .الان همه ی دنیا می خواهند ببینند که بخاطر اتفاقاتی که افتاده است آیا تعداد افرادی که در راهپیمایی شرکت می کنند کم شده است یا خیر. ممکن است که ما از اقتصاد و بداخلاقی های بعضی ها ناراحت باشیم ولی ما دین مان را از آنها نگرفته ایم، ما دین مان را از اسلام گرفته ایم .اسلام ،شهدا، قرآن ،مکتب، رهبری و مراجع تقلید هستند، پس حتما در راهپیمایی شرکت کنیم. ما باید مشکلات را حل کنیم و نظام را حفظ کنیم.

پیامبر داشت نماز جمعه می خواند . کاروانی اجناسی را برای فروش آورد و ساز و دهل زد که جنس ها ارزان است. مردمی که پای خطبه ها نشسته بودند به دنبال خرید رفتند. فقط دوازده نفر نشستند و بقیه رفتند. امام خمینی فرمود که مردم زمان ما از مردم زمان های دیگر بهتر هستند. در سوره جمعه داریم: وقتی آنها طبلی زدند همه رفتند و تو را تنها گذاشتند. در این آیه نمی گوید که نماز یا خطبه را ترک کنند بلکه می گوید پیامبر را ترک کردند. ما نباید رهبر را تنها بگذاریم. فقط رهبر برای ما حجت است. دلیل انقلاب ما هنوز وجود دارد . ما باید دشمنان را مایوس کنیم.

عدم ثبات بازار و گرانی بیش از حد مردم را در فشار قرار داده است اما باید مسئله ی انقلاب سرجایش باقی بماند.

سوال – برای امنیت جامعه توصیه ای بفرمایید.

پاسخ – ما باید بدانیم که دشمن ما را دوست ندارد. قرآن می فرماید که دشمن شما روشن است .آیا امریکا و اروپا حاضرند که یک طرح علمی را از طریق ماهواره و اینترنت در اختیار ما بگذارند ؟ خیر ،ولی وسایل عیاشی را مجانی در اختیار ما می گذارند. آنها می خواهند که ما هرزه بشویم. همه ی ابزارهای آنها برعلیه ماست. امام صادق (ع)می فرماید :مرده ای که چشمش باز است فرصت نکرده است که چشمش را ببندد و مرده ای که چشمانش بسته است فرصت نکرده است که آنرا باز کند. قرآن کلمه ی ناگهانی را چهارده مرتبه بکار برده است .در قرآن از ابراهیم ستایش شده است. در قرآن داریم که ابراهیم وفادار بود. ما باید به انقلاب ،اسلام، قرآن و اهل بیت وفادار باشیم .

انشاء الله خداوند نقشه ی دشمنان را نقش برآب کند، مشکلات مان را حل کند .انشاءالله طوری عمل کنیم که دشمنان مایوس بشوند. اگر ایران را بشکنند همه ی کشورهای دیگر مایوس می شوند.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group